Пәні: Абайтану. Сыныбы: 10-сынып
Кү ні: 15. 12. 2016
Пә ні: Абайтану
Сыныбы: 10-сынып
Сабақ тың тақ ырыбы: Абайдың дү ниетанымдық кө зқ арастары
Сабақ тың мақ саты:
1. Білімділік: Замана шамшырақ тарының бірегейі, ақ ыл мен ойдың телегейі, ұ лтымыздың данагө йі, бір бойына барлық қ асиетті жинақ тағ ан, қ алың ұ йқ ыда жатқ ан қ азақ елін ө нер-білімге, ғ ылымғ а жетелеуді мақ сат тұ тқ ан ұ лы Абайдың дү ниетанымдық кө зқ арастарын оқ ушыларғ а таныту;
2. Дамытушылық: Қ ызметі, саяси кө зқ арасының қ алыптасуы, жеке қ асиеттері, Абайдың қ оғ амдық -саяси жә не тарихи кө зқ арастарынмен танытырып, кестелермен жұ мыс жасауғ а дағ дыландыру;
3. Тә рбиелік: Қ азақ тарихындағ ы Абай орны, мұ расын насихаттау, білімдерін кең ейту, толық тыру. Абай атамыздың ұ лылығ ын, шығ армаларының терең дігін сезіндіру, туғ ан елін сү ю, адамгершілік, ең бекқ орлық, саналылық қ а баулу.
Сабақ тың тү рі: аралас сабақ.
Сабақ тың ә діс-тә сілдері: талдау, салыстыру, ой шақ ыру, кубизм ә дісі, мағ ынаны тану, талдау.
Кө рнекіліктері: ақ ынның портреті, ақ ын туралы ұ лылар ой-пікірлері, кө рме.
Пә наралық байланыс: тарих, музыка, орыс ә дебиеті, қ азақ тілі.
Сабақ тың барысы:
І Ұ йымдастыру кезең і:
1. Оқ ушылармен амандасу, тү гелдеу;
2. Оқ у қ ұ ралдарын, сабақ қ а дайындығ ын тексеру;
3. Сыныптың тазалығ ына кө ң іл бө лу;
4. Оқ ушылардың зейінін сабақ қ а аудару;
5. Cабақ тың мақ сатымен таныстыру.
ІІ Ү йге тапсырмасын сұ рау:
1. А. Қ ұ нанбаев «Отыз жетінші сө з» оқ у.
2. «Қ арасө зден алғ ан ә серім» эссе жазу.
Оқ ушыларғ а ө ткен сабақ ты қ алай мең гергенін байқ ау ү шін бірнеше сұ рақ тар қ оямын.
1. Абай «Отыз жетінші қ арасө зінде» не туралы айтады?
2. Қ андай тақ ырыптарды қ озғ айды?
3. Қ андай қ асиеттерді насихаттайды?
ІІІ Жаң а сабақ ты тү сіндіру:
Абай туралы даналық ой пікірлер. 1. «Қ азақ тың бас ақ ыны – Абай Қ ұ нанбаев. Онан асқ ан бұ рынғ ы — соң ғ ы заманда қ азақ даласында біз білетін ақ ын болғ ан жоқ ». А. Байтұ рсынов 2. «Абай деген – терең тең із, алып мұ хит. Абайды танығ ан сайын, оның тү біне маржандарын алу ү шін сү ң ги беруің керек, сү ң ги беруің керек. Ал мен оның бетін ғ ана қ алқ ыдым». М. Ә уезов 3. «Абайдың ә уелден-ақ ә кенің баласы болмай, адамның баласы болуды армандағ аны белгілі. «Адамғ а адамның баласының бә рін дос санады. «Бірің ді қ азақ, бірің дос кө рмесең, істің бә рі бос» деген сө здері- шын мә нінде ұ лт болып ұ юмыздың негізі шарты. ….. Абай ә лемі бізді жеті тү нде адастырмас темірқ азық іспетті». Н. Ә. Назарбаев 4. «Ө з Отанының сом алтыны» Ә. Бө кейханов 5. «Қ араң ғ ы заманда шырақ жақ қ ан» шамшырақ » М. Дулатов 6. «Ә лемнің қ ұ лағ ынан ә ні кетпес» кемең гер» М. Жұ мабаев 7. «Ол халық тарихының биік шың ына жалғ ыз – дара шық қ ан тау ағ ашы сияқ ты» М. О. Ә уезов
Абайдың дү ниетанымдық кө зқ арастары
Қ азақ ағ арту ісінде, қ азақ халқ ының бү кіл прогрессивті мә дениеті тарихында ү лкен орын алғ ан ұ лы ақ ын, ойшыл-демократ, сазгер Абай Қ ұ нанбайұ лы (1845-1904) болды. Оның шығ армашылық мұ расы ө лең, поэма, философиялық проза, аудармалар мен ә ндерден тұ рады. Абай – қ азақ ә дебиетінде сыншыл реализмнің негізін салушы. Дү ниетанымдық мә селеде ол деизмге жақ ын. Қ ұ дай – ө з заң дары бойынша дамып жататын ө лшемнің алғ ашқ ы себепшісі деп тү сінді. Дінбасыларының насихаттап жү рген соқ ыр сеніміне Абай ақ ылмен тануды қ арсы қ ойды. Абай Қ ұ нанбаев ө зінің аса дарындылығ ы, ой-ө рісінің терең дігі, халқ ына деген қ амқ орлығ ымен ә лемге танымал болды. Абайдың дү ниеге кө зқ арасы ойы мен қ ыры мол, кү рделі. Оны біржақ ты бағ алап, бір бояумен кө рсету мү мкін емес. Абай шығ армаларындағ ы негізгі тақ ырып моральдық мә селелер десек, қ ателеспейміз. Ең бекке, ғ ылымғ а мойын бұ рмай, ауыл арасында бос қ ыдырумен кү нін ө ткізген пысық сымақ тар жө нінде: «Осындай сидаң жігіт елде мол-ақ, Бә рі де шаруағ а келеді олақ. Сырын тү зер біреу жоқ, сыртын тү зеп, Бар ө нері – қ у борбай сымпыс шолақ », - деп ө мірін бос ө ткізіп жү рген жастарды қ атты сынайды. Ә сіресе, пайдасы ү шін арын сатқ ан, екіжү зді адамдарғ а жиіркенішпен қ арайды. Жастарды азғ ырып, ру тартысы, болыс сайлауының партия таласына баурап жү рген ауыл атқ амінерлеріне: «Ары кеткен алдамыш Мені-ақ алда, сө кпейін. Балы тамғ ан жас қ амыс, Ормасайшы кө ктейін», - деп ренішін білдіреді. Жастарғ а ғ ылым таппай мақ танбауды, ө сек, ө тірік, мақ таншақ, еріншек, бекер мал шашпақ сияқ ты мінездерден аулақ болуды кең ес етеді. Қ оғ ам ө мірін тү сінуді Абайдың кө зқ арасы, ә рине, идеалистік тұ рғ ыда болды. Абай – ұ лы гуманист. Абстрактылы, утопиялық сарынды гуманист.
Абай – шешен. Ұ лттық ө неріміздің ішінде алмастай асыл, найзағ айдың отындай жарқ -жұ рқ еткен ө ткірлікке, тапқ ырлық қ а суарылғ ан дү ниетаным терең дігіне негізделген ө нер-шешендік. «Шешендік дегеніміз» – кесімді билік айту, қ ажет нә рсені ортағ а, кө птің талқ ысына салу яки айтатын нә рсе мен айтпайтын нә рсенің ара-жігін жіті айыра білу, ө лшемнен асырмау, ой-пікірлерді айқ ындау жә не кө мейі суырылғ ан шешенде табиғ илық, ұ ғ ымдылық, шыншылдық, сыршылдық, ақ жарқ ындық, жаздың ә сем таң ындай сұ лу кө ң ілі болуы қ ажет. Абайдың ел билеу ө неріндегі айтулы қ ұ былыстың бірі – 1885 жылы мамыр айында Шар бойында Қ арамола сиезінде (сьезінде) бес дуан елге арналып жазылғ ан 74 баптан қ ұ рылғ ан Ережесі. Тарихи мә ні терең бұ л қ ұ жат жү йелеп тексерудің, қ азақ ө мірінің ә леуметтік-ұ лттық болмысын нақ тылы шаншыла зерттеудің ең жоғ ары тү ріне жатады. Бұ л Ережеде: жер дауы, қ ұ н дауы, жесір дауы, қ алың мал, қ ұ далық жоралары, ә йелдің бас бостандығ ы, ата-ана мен баланың арасындағ ы сыйластық, ерлі-зайыптылар қ арым-қ атынасы, ә мең герлік мә селесі терең талданып, ә діл билік-кесімдер, шара қ олдану айтылады. Ұ рлық қ а барымтағ а Шара қ олдану: суғ а батқ анғ а кө мек арық, кө пір, қ ұ дық бұ зғ андарғ а ө рт, боран, аяз кезінде араша болмағ андарғ а (35 бап) Алты алаштың ардақ тысы Ә лихан Бө кейханов: «20 жасқ а жеткенше Абай от тілді шешен, халық ө мірі мен ә дет-салтын, қ азақ даласындағ ы атақ ты билердің ә р істі шешкендігі тө реліктерін жақ сы білетін ділмар атанды. Абай ө зінің қ абілеті мен білімінің арқ асында қ азақ тардың билік тартысында басты тізгін ұ стаушы болды» - деп жазады. Ахмет Байтұ рсынов: «Ел ішіндегі сақ талғ ан қ азақ тың бұ рынғ ы ө ткен билерінің билігі, шешендерінің сө йлеген сө зі, кө семдерінің істеген ісі, ү лгілі сө здер, ұ насымды тілдер, мақ ал-мә телдер сияқ ты нә рселерді Абай кө п біледі екен. Заман бұ рынғ ыдай болса, Абай алаштың атақ ты билерінің бірі болуы шү бә сіз. Біліммен би болып, жұ рт білмейтін заман ө тіп, таспен би болатын заманғ а қ арсы туғ ан» – деп бағ алағ ан. Дү ниенің тылсым сырын надандық, танып білу талапсыздық, жалқ аулық мінездерді сынады. Ар-ұ ят, адамгершілік мә селелерін қ амтыды. Абай терең зейінді адам болғ андық тан ө зі ө мір сү рген ортасын, оның қ оғ амдық жағ дайларын терең тү сініп, ақ иқ аттық пен кө рсете білді.
ІV Талдау:
Ақ ын ө мір сү рген кездегі қ азақ қ оғ амы: • Феодалдық – патриархалдық қ ұ рылыстың шырмауында болатын; • Рулық қ ұ рылыс ыдырамады; • Патшалық ә кімшіліктің ру басшыларының тартыстарын қ оздыруы; • Қ оғ амдық ахуал шиеленсті; • Халық тың кү йі нашарлап кетті; • Халық тың мұ ң -мұ қ тажын жоқ тағ ан ақ ын болыс, тө бе би болып ә леуметтік мә селелерді шешті; 1868 жылы 100-бап ереже жасағ ан • Топтық қ оғ амда ә леуметтік ә ділдіктің болмайтынын да кө ре білді; «Кү шті жық пақ, бай жең бек ә уел бастан, Қ олғ а тү сер, сілесі ә бден қ атып Жаны аяулы жақ сығ а қ осамын деп, Ә ркім бір ит сақ тап жү р ырылдатып» — деп тең дік алу ү шін қ анша арызданып ізденгенімен, байларғ а «ырылдатып ит қ осып» кү рескенімен, кедейдің қ алжырап, сілесі қ атқ аннан басқ ағ а ә лі жете алмайтынын кө рсетті.
V Шығ армашылық тапсырма: Абай – ақ ын; Абай – сазгер; Абай – шешен; Абай – ағ артушы-ойшыл; Абайдың тарихи кө зқ арастары; Абай – кү йші, сазгер; Абай – аудармашы; Абай саясаткер; Абай тө бе би – шешен.
|