|
|||
27 — Нәмел (Ҡырмыҫҡа) сүрәһе27 — Нә мел (Ҡ ырмыҫ ҡ а) сү рә һ е (Нә мел сү рә һ е 93 аяттан тора. Мә ккә лә ингә н. «Нә мел» — ҡ ырмыҫ ҡ а тигә н һ ү ҙ. 18 нсе аятта ҡ ырмыҫ ҡ алар тураһ ында һ ө йлә нгә нгә кү рә, сү рә гә ошо исем бирелгә н. ) Бисмиллә һ ир-рахмә ә нир-рахиим. 1. Та. Син. Былар Ҡ ө ръә ндең, (яҡ шы менә н яманды) ап-асыҡ айырып биреү се Китаптың аяттарыҙ ыр. (2) Мө ьминдә р ө сө н тура юл кү рһ ә теү се һ ә м һ ө йө нө с хә бә ре килтереү сеҙ ер. 3. Намаҙ ҙ ы дө рө ҫ уҡ ығ андар, зә кә т биреү селә р — ысын мосолмандыр. Улар—Ә хирә т кө нө нә лә ысын кү ң елдә н инанғ ан кешелә р, (4) Ә хирә т кө нө нә ышанмағ андарҙ ың яман эштә рен Беҙ яҡ шы итеп кү рһ ә ттек (улар яҡ шы эш ҡ ылабыҙ, тип уйлайҙ ар). Лә кин уларҙ ың кү ң ел кү ҙ ҙ ә ре һ уҡ ыр килеш ҡ ала. (5) Улар шундай кешелә рҙ ер, улар хә тә р язағ а мә хкү м. Улар — Ә хирә ттә лә иң кү п зыянғ а дусар ителгә н кешелә рҙ ер. (6) Шик юҡ, Ҡ ө ръә н һ иң ә һ ә р нә мә нең асылын белеү се, берҙ ә н-бер, хикмә т эйә һ е тарафынан бирелде. 7. Иҫ егеҙ ҙ ә ме, нисек итеп Муса ғ ә йлә һ енә: — Мин ут кү рҙ ем. Шунда барып юл һ ораштырайым йә ки утлы киҫ ә ү алып килә йем, йылынырһ ығ ыҙ, — тине. (8) Шунда барғ ас, бер ауаз ишетелде: — Ут янындағ ы (Муса), ә йлә нә -тирә лә ге (фә рештә )лә р мө бә рә к ҡ ылынды (уларғ а бә рә кә т бирелде). — Ғ ә лә мдә рҙ ең Раббыһ ы Аллаһ (камил) һ ис кә мселекһ еҙ. (9) — Ә й, Муса, Хә ҡ иҡ ә т — Мин ул, һ ә р уаҡ ыт ең еү се, берҙ ә н-бер хө кө м һ ә м хикмә т эйә һ е Аллаһ. (10) — Ҡ арышҡ ың ды (таяғ ың ды) ташла! —тине Аллаһ. (Муса таяғ ын ташланы) ул шунда уҡ йыланғ а ә ү ерелде, уны кү реп (Муса) артына боролоп ҡ арамайынса, ҡ аса башланы. - Ә й, Муса, ҡ урҡ ма. Мин бында ғ ына. Мин булғ анда пә йғ ә мбә р бер нимә нә н дә ҡ урҡ маҫ, — тигә н тауыш ишетелде. 11. Ә гә р ҙ ә берә йһ е яманлыҡ ҡ ылғ андан һ уң (тә ү бә итеп) изгелек ҡ ылһ а, һ ис шикһ еҙ Мин уны ярлыҡ армын һ ә м уғ а сикһ еҙ мә рхә мә тле булырмын. 12. Ҡ улың ды ҡ уйының а тыҡ та, Фирғ ә ү енгә һ ә м тоҡ омона туғ ыҙ мө ғ жизә нең берһ ен кү рһ ә т: (ҡ улың ) һ ис зыян кү рмә йенсә, (кү ҙ яуын алырҙ ай) ап-аҡ булып (нур сә сеп) кү ренер. Шик юҡ, улар аҙ ғ ын халыҡ булып сыҡ ты. 13. Аяттарыбыҙ ап-асыҡ булып килгә с, улар: — Был, һ ис шикһ еҙ, бер кү ҙ буяу-сихыр ғ ына, — тинелә р. 14. Гә рсә улар эстә н генә аяттарҙ ың дө рө ҫ икә ненә ышанһ алар ҙ а, тә кә бберлектә ре һ ә м кирелектә ре арҡ аһ ында, телдә ре менә н инҡ ар иттелә р. Ҡ ара ә ле, боҙ оҡ лоҡ таратыусыларҙ ың ахыры нимә менә н бө ттө! 15. Хаҡ тыр, беҙ Дауытҡ а һ ә м (уның улы) Сө лә ймә нгә ғ илем бирҙ ек. Улар ә йтте: — Беҙ ҙ е мө ьмин ҡ олдарының кү беһ енә н ө ҫ тө н ҡ ылғ ан Аллаһ ҡ а маҡ тауҙ ар булһ ын, — тинелә р. 16. Сө лә ймә н Дауытның вә риҫ е булды. Ә йтте: — Ә й, кешелә р, беҙ гә ҡ оштар теле ө йрә телде. Беҙ гә бар нә мә нә н дә ө лө ш сығ арылды. Шик юҡ, был Аллаһ Тә ғ ә лә нең беҙ гә булғ ан айырыуса мә рхә мә те һ ә м йомартлығ ы, — тине. 17. Сө лә ймә н янында ендә рҙ ә н, кешелә рҙ ә н, ҡ оштарҙ ан торғ ан ғ ә скә р тупланды. Быларҙ ың барыһ ы ла (уның тарафынан) идара ителә ине. (18) Ҡ ырмыҫ ҡ алар кү п булғ ан ү ҙ ә нгә килеп сыҡ ҡ ас, бер ҡ ырмыҫ ҡ а ә йтте: — Ә й, ҡ ырмыҫ ҡ а халҡ ы! Ояғ ыҙ ғ а кереп ҡ асығ ыҙ. Һ аҡ булығ ыҙ, Сө лә ймә н ғ ә скә рҙ ә ре, ү ҙ ҙ ә ре лә белмә ҫ тә н, һ еҙ ҙ е таптап-һ ытып китмә һ ен, — тине. («Нужно отметить, что выражение вади-л-намл нельзя перевести как «долина Муравьев», ибо «Намл» — это имя собственное; согласно Т(см. коренъ вади), долина Намл расположена между Джибрином и Аскаланом. «Намлах» — это название племени... » Мө хә ммә д Али тә фсиренә н. ) 19. (Ҡ ырмыҫ ҡ а ә йткә ндә рҙ е ишеткә с) Сө лә ймә н ғ ә жә плә нде һ ә м йылмайҙ ы ла ә йтте: — Йә, Раббым, — тине. — Ү ҙ емә һ ә м атам-ә сә мә биргә н ниғ мә ттә рең ә шө кө р итергә һ ә м Һ инең ризалығ ың ды алырҙ ай изгелектә р ҡ ылырғ а миң ә форсат бир. Рә хмә тең менә н миң ә лә (йә ннә ттә ) башҡ а тоғ ро ҡ олдарың менә н бер рә ттә н урын бир, — тине. 20. Ул (Сө лә ймә н) ҡ оштарҙ ы кү ҙ ҙ ә н кисергә с: — Ни ө сө ндер һ ө ҙ һ ө ттө кү рмә йем. Ә ллә ул юғ алып ҡ алдымы? — тине. (21) — Һ ә р хә лдә мин уғ а ҡ аты яза бирә сә кмен йә ки уның башын саптырасаҡ мын, ә гә р ҙ ә ул ни ө сө н килмә гә нен аҡ ларлыҡ асыҡ дә лил килтермә һ ә. 22. Оҙ аҡ та уҙ маҫ тан, Һ ө ҙ һ ө т килеп етте һ ә м ә йтте: — Мин һ ин белмә гә н нә мә не белә м, — тине. — Сә бә нә н мин һ иң ә бик тә мө һ им бер хә бә р килтерҙ ем; (23) хаҡ тыр, мин шунда батшалыҡ итә торғ ан бер ҡ атынды осраттым. Уның бө тө н нә мә һ е бар. Ул бик ҙ ур тә хеткә эйә; (24) улар Аллаһ урынына Ҡ ояшҡ а табына торғ ан халыҡ. Яман ғ ә мә лдә рен матур кү рһ ә теп, шайтан уларҙ ы юлдан яҙ ҙ ырғ ан. Шунлыҡ тан улар тура юлды тапмай; (25) кү ктә рҙ ә һ ә м Ерҙ ә ге асыҡ һ ә м йә шерен нә мә лә рҙ ең бө тө нө һ ө н белеп тороусы Аллаһ ҡ а улар сә ждә итмә й; (26) бө йө к Ғ ә рештең хужаһ ы, Ү ҙ енә н башҡ а һ ис бер тиң е булмағ ан Аллаһ — берҙ ә н-бер Илаһ (тип танымай). 27. Сө лә ймә н ә йтте: — Ҡ арап ҡ арайыҡ, һ ин дө рө ҫ ө н һ ө йлә нең ме, ә ллә ялғ анланың мы? — тине. (28) — Һ ин ошо хатты алып кит, уларғ а тапшыр. Бер аҙ уаҡ ыт яуап кө т. Нисек яуап бирерҙ ә р икә н? 29. (Хатты алғ ас, батшабикә яҡ ындарына) ә йтте: — Ә й, ярандарым, хаҡ тыр, миң ә бик тә ә һ ә миә тле бер хат килеп тө штө; (30) ул хат Сө лә ймә ндә н һ ә м ул рә химле, мә рхә мә тле Аллаһ исеме менә н: бисмиллә һ ир-рахмә ә нир-рахиим, тип башлана: (31) «Миң ә ҡ аршы баш ҡ алҡ ытмағ ыҙ. Баш эйеп, яныма килегеҙ, » тип ә йтелгә н. (32) Батшабикә: — Ә й, кә ң ә шселә рем, — тине. — Фекерҙ ә регеҙ ҙ е миң ә ә йтегеҙ. Һ еҙ ҙ ә н башҡ а был мә сьә лә не ү ҙ емә генә сисеү е бик ҡ ыйын булыр. 33. Ә йттелә р: — Беҙ — кө с-ҡ еү ә т эйә лә ре, ҡ аты һ уғ ыш ө сө н яралтылғ ан. Ә мер — һ инә ндер, ү тә ү — беҙ ҙ ә ндер, (Ниндә й ә мер биреү Һ инең ихтыярың да. ) — тинелә р. 34. — Хаҡ тыр, батшалар берә й илгә баҫ ып керһ ә, шул илде туҙ ҙ ырып ташлай. Шул халыҡ тың абруйлы ә ҙ ә мдә рен хур итеп, мә схә рә гә ҡ алдыралар. Былар ҙ а беҙ ҙ е шулай итә сә к; (35) мин уларғ а берә й бү лә к юллайым, илселә рем ниндә й яуап алып ҡ айтыр, ҡ арап ҡ арайыҡ. 36. Илсе килеп еткә с, Сө лә ймә н ә йтте: - Һ еҙ мал биреп ярҙ ам итергә булаһ ығ ыҙ мы ни? Аллаһ тың миң ә биргә н ниғ мә тттә ре, һ еҙ гә Аллаһ биргә н ул бү лә гегеҙ ҙ ә н хә йерлерә к. Һ еҙ шул бү лә ктә регеҙ менә н ғ орурланаһ ығ ыҙ мы? (37) Кире ҡ айт(ып ә йт), һ ис шикһ еҙ, ең елмә ҫ ғ ә скә рем менә н мин һ еҙ гә яу асам, уларҙ ы хур итеп, пыран-заран килтереп ө йҙ ә ренә н ҡ ыуып сығ арып, ҡ айтып китә сә кмен. (38) Һ ә м тағ ын ә йтте: — Ә й, оло кә ң ә шселә рем, улар миң ә баш эйеп килгә нгә саҡ лы, ҡ айһ ығ ыҙ шул тә хетте миң ә алып ҡ айта ала? — тине. 39. Ендә р араһ ындағ ы бер ғ ифрит шикеллеһ е: — Һ ин урының дан ҡ алҡ ҡ ансы уҡ, мин уны һ иң ә алып ҡ айтырмын. Был эште башҡ арырғ а ышанысым, ҡ еү ә тем етә рлек, — тине. 40. Китап уҡ ып белем алғ ан берә ү: — Кү ҙ асып йомғ ансы мин (ул тә хетте) һ иң ә алып ҡ айтырмын, — тине. Һ ә м ул (Сө лә ймә н) уны (тә хетте) алдында кү рҙ е лә ә йтте: — Был Раббымдың мине һ ынап ҡ арауыҙ ыр, моғ айын: шө кө р итә сә кме мин, ә ллә шө кө р итеү ҙ ә н баш тартасаҡ мынмы, тип. Шө кө р итеү кешенең ү ҙ файҙ аһ ына булыр. Кем шө кө р итмә й, (ү ҙ енә зыян), хаҡ тыр, Аллаһ уның шө кө рө нә мохтаж тү гел. Сө нки Аллаһ Ү ҙ е байлыҡ ҡ а хужа. 41. Ә йтте: — Был тә хетте ул танымаҫ лыҡ итеп ү ҙ гә ртегеҙ, — тине. — Кү рербеҙ, ул уны танырмы, юҡ мы? Дө рө ҫ юлдамы был батшабикә, ә ллә ҡ ыйыш юлдамы? (42) Ханым килгә с, һ оранылар: — Был һ инең тә хетең ме? — тинелә р. Ҡ атын ә йтте: — Ә йе, шул буғ ай, — тине. (Сө лә ймә н ә йтте): — Бынан элек беҙ гә (Аллаһ ) белем бирҙ е һ ә м беҙ мосолман булдыҡ. 43. Аллаһ ты инҡ ар итеп, табына торғ андары (Ҡ ояш) Исламды ҡ абул итергә ҡ амасаулыҡ иткә н. Сө нки ул ҡ атын кә ферҙ ә р тоҡ омонан ине. 44. Уғ а (батшабикә гә ) ә йттелә р: — Һ арайғ а кер, — тинелә р. (Аҫ тына һ ыу ебә релгә н бә ллү р-быяла иҙ ә нгә баҫ ыр алдынан) тә рә н һ ыуғ а керә м тип, батшабикә итә ген кү тә рә тө штө, уның матур балтырҙ ары кү ренде. (Сө лә ймә н) ә йтте: — Был бә ллү рҙ ә н тү шә п һ алынғ ан иҙ ә ндер, — тине. Бикә ә йтте: — Йә, Раббым, ысындан да, мин оятлы булдым, гө наһ ҡ ылғ ан ҡ атын булып сыҡ тым тү гелме? Ғ ә лә мдә рҙ ең Раббыһ ы булғ ан бер Аллаһ ҡ а Сө лә ймә н менә н бергә иман килтереп, мосолман булдым, — тине. («Ҡ ояшҡ а табына торғ ан был гү зә л батшабикә нең исеме Бә лҡ ис ине. Уның балтырҙ ары тө к менә н ҡ апланғ ан, тигә н хә бә р таралғ ан була. Имеш, ул йө нлө аяҡ тарын кешелә рҙ ә н генә тү гел, Ҡ ояштан да йә шерә икә н. Ошо ғ ә йбә ттең дө рө ҫ ме, тү гелме икә нен белә һ е килепме, кү рһ ә тергә ярамағ ан аяҡ ты кү рергә генә Ҡ ояштың Бә лҡ искә һ ис бер тә ьҫ ире булмаясағ ын иҫ бат итергә телә пме, Сө лә ймә н батша асыҡ тү бә ле, ү тә кү ренмә ле, бә ллү р иҙ ә нле һ арай ҡ орҙ ороп, бә ллү р аҫ тына һ ыу тултырта, балыҡ тар ебә рә. Бә лҡ ис алдана, затлы кейемен сылатмаҫ ө сө н, ул итә ген кү тә рә тө шә: уның тә не һ ә м Ҡ ояшҡ а, һ ә м Сө лә ймә нгә кү ренә. Ә ммә шуныһ ы асыҡ лана, батшабикә нең балтырҙ ары йө нлө тү гел, ғ ә жә йеп матур икә н. Кү ргә негеҙ сә, батшабикә Аллаһ ҡ а иман килтерә ». Хә сә н Чантай һ ә м Шә йх Ноғ мани тә фсирҙ ә ренә н. ) 45. Хаҡ тыр, Беҙ Салихты ү ҙ халҡ ы Сә мудкә кү ндерҙ ек: — Аллаһ ҡ а ғ ибә ҙ ә т ҡ ылығ ыҙ, — тип ҡ ә рҙ ә штә рен ө ндә һ ен ө сө н. Лә кин улар ике фирҡ ә ғ ә айырылып, талашып бө ттө лә р. («Бер фирҡ ә Аллаһ ҡ а иман килтерҙ е. Икенсеһ е кә фер булып ҡ ала бирҙ е. Уларҙ ың һ ә р икесе лә: беҙ ҙ ең дин — хаҡ дин, ти» . Хә сә н Чантай тә фсиренә н. ) 46. Салих уларғ а ә йтте: — Ә й, ҡ ә рҙ ә штә рем, ни ө сө н һ еҙ изгелек ҡ ылаһ ы урынғ а яманлыҡ ҡ ылырғ а ашҡ ынаһ ығ ыҙ? Аллаһ тан ярлыҡ ау һ ораһ ағ ыҙ яҡ шыраҡ булмаҫ мы икә н? Бә лки, ул һ еҙ гә мә рхә мә тле булыр, — тине. 47. Улар ә йтте: — Һ инең арҡ аң да һ ә м һ иң ә эйә ргә ндә р арҡ аһ ында ө ҫ тө бө ҙ гә афә т (аслыҡ ) килде, — тинелә р. Салих: — Һ еҙ ҙ ең ғ ә мә лдә регеҙ Аллаһ тан йә шерен тү гел. Бә лки, һ еҙ һ ынауғ а дусар ителгә н нә ҫ елдер, — тине. 48. Был шә һ ә рҙ ә туғ ыҙ ир кеше (туғ ыҙ яуыз тө ркө м) бар ине. Былар тирә -яҡ ҡ а боҙ оҡ лоҡ таратыусы (башлыҡ тарҙ ың балалары) ине. Улар изгелек ҡ ылыу тураһ ында уйлап та ҡ араманылар. 49. Улар ү ҙ -ара Аллаһ исеме менә н ант иттелә р: — Уғ а (Салихҡ а) һ ә м яҡ ындарына тө ндә һ ө жү м итә беҙ (ҡ ырып сығ абыҙ ). Унан һ уң ҡ ан ү сен алыусыларғ а ә йтербеҙ: — Валлаһ и, дө рө ҫ ө н һ ө йлә йбеҙ, беҙ уның ғ аилә һ енең һ ә лә кә тен кү рмә нек, белмә йбеҙ, —тип ә йтербеҙ. 50. Шулай итеп, улар хә йлә ҡ орҙ о. Беҙ ҙ ә һ иҙ ҙ ермә й генә уларғ а хә йлә ҡ орҙ оҡ. ( 51) Ана ҡ ара, улар ҡ орғ ан хә йлә нең нә тижә һ е нисек булғ анын. Беҙ уларҙ ы (таш яуҙ ырып) нә ҫ елдә ре менә н һ ә лә к иттек. (52) Бына, ғ ә ҙ елһ еҙ лектә ре арҡ аһ ында уларҙ ың йортонан емеректә р генә ҡ алды. Хаҡ тыр, аң лағ ан халыҡ тар ө сө н бында ғ ибрә т бар. (53) Иман килтереп, (гө наһ тарҙ ан) һ аҡ ланғ андарҙ ы Беҙ ҡ отҡ арабыҙ. 54. Лутҡ а ла (пә йғ ә мбә рлек) бирҙ ек. Ул халҡ ына ә йтте: — Һ еҙ белгә н килеш, яманлыҡ ҡ ылаһ ығ ыҙ мы (егеттә рҙ е ҡ атын сифатында ҡ улланаһ ығ ыҙ мы)? — тине. (55) Ҡ атындарығ ыҙ ҙ ы яң ғ ыҙ (нә умиз) ҡ алдырып, шә һ ү ә ти ихтыяждарығ ыҙ ө сө н ирҙ ә р янына бараһ ығ ыҙ. Юҡ, һ еҙ нимә ҡ ылғ анығ ыҙ ҙ ы белмә йенсә, боҙ оҡ лоҡ тоң арғ ы яғ ына сыҡ ҡ ан ҡ ә ү ем. (56) Халҡ ының яуабы шул булды: — Лут тоҡ омон ватанығ ыҙ ҙ ан ҡ ыуып ебә регеҙ. Сө нки улар — сафлыҡ тарын һ аҡ ларғ а тырышыусы нә ҫ ел, — тинелә р. 57. Шунан һ уң Беҙ уның ү ҙ ен дә, нә ҫ елен дә ҡ отҡ арҙ ыҡ, фә ҡ ә т алдан уҡ һ ә лә кә ткә дусар ителгә н ҡ атынынан башҡ а. (58) Уларҙ ың ө ҫ тө нә шундай бер (утлы кө кө рттә р, таштар ҡ атнашҡ ан) ямғ ыр яуҙ ырҙ ыҡ. Ө гө тлә п тә, ғ ибрә т алмағ андар ө сө н бик тә хә тә р ине ул ямғ ыр. 59. Ә йт: — Аллаһ ҡ а булһ ын маҡ тауҙ ар. Уның яҡ ын иткә н бә ндә лә ренә (нә биҙ ә ргә, рә сү лдә ргә ) сә лә мдә р булһ ын. Илаһ булыр ө сө н Аллаһ хә йерлерә кме, ә ллә уларҙ ың Уғ а тиң лә штергә н нә мә лә реме? — тип. (60) — Ә ллә кү ктә рҙ е һ ә м Ерҙ е яралтҡ ан, Кү ктә н һ еҙ ҙ ең ө сө н ямғ ырҙ ар яуҙ ырғ ан хә йерлерә кме? Шул һ ыу менә н һ уғ арып, Беҙ ағ астарын ҡ оротмайынса, ниндә й гү зә л баҡ саларҙ а ү ҫ емлек-емештә р яралттыҡ. Аллаһ ҡ а тиң башҡ а берә й Илаһ бармы ә ллә? Юҡ, ә лбиттә, улар ҡ ыйыш юлдан киткә н халыҡ тыр. 61. Ә ллә Ерҙ е тотороҡ ло итеп яралтҡ ан, араларынан йылғ алар ағ ыҙ ғ ан, бейек тауҙ ар ҡ орғ ан, ике диң геҙ араһ ына пә рҙ ә (ҡ ойма) ҡ уйғ ан хә йерлерә кме? Аллаһ ҡ а тиң башҡ а берә й Илаһ бармы ә ллә? Юк! Лә кин уларҙ ың кү беһ е (Хаҡ ты) белмә й. 62. Ҡ ыйын ваҡ ытында Ү ҙ енә доғ а ҡ ылғ ан кешегә ярҙ ам итеү семе йә иһ ә ә фә ттә рҙ е кире ҡ айтарғ ан, һ еҙ ҙ е Ер ө ҫ тө ндә хаким ҡ ылғ ан хә йерлерә кме? Аллаһ ҡ а тиң башҡ а берә й Илаһ бармы ә ллә? Һ еҙ бик ә ҙ уйлай торғ ан ҡ ә ү ем. 63. Йә ки ҡ оро ерҙ ә һ ә м диң геҙ ҙ ә рҙ ә ҡ араң ғ ы тө ндә рҙ ә һ еҙ гә юл кү рһ ә ткә н, йомартлығ ы (ямғ ыр) алдынан һ ө йө нө с килтереү се елдә рҙ е иҫ тергә н хә йерлерә кме? Аллаһ ҡ а тиң башҡ а бер Илаһ бармы ә ллә? Улар табынғ андарҙ ан Аллаһ сикһ еҙ бө йө к һ ә м паҡ тыр. (64) Ә ллә башта яралтып та, һ уң ынан юҡ ҡ а сығ арғ анмы, һ еҙ ҙ е Кү ктә н һ ә м Ерҙ ә н ризыҡ ландырғ анмы хә йерлерә к? Аллаһ тан башҡ а Уғ а тиң берә ү бармы? Ә йт һ ин: — Ә гә р һ еҙ хаҡ лы икә н, һ ү ҙ егеҙ гә иҫ бат килтерегеҙ, — тип. 65. Ә йт: — Кү ктә рҙ ә һ ә м Ерҙ ә йә шерелгә н серҙ ә рҙ е Аллаһ тан башҡ а кем белер? (Фә рештә лә р ҙ ә, кешелә р ҙ ә, пә йғ ә мбә рҙ ә р ҙ ә белмә й. ) Улар ҙ а Ҡ иә мә ттең (яң ынан терелеү ҙ ең ) ҡ асан буласағ ын белмә ҫ, — тип. 66. Юҡ, уларҙ ың белеме Ә хирә тте асыҡ лай алмай, улар был турала шик-шө бһ ә кисерә ҙ ер. Юҡ! Уларҙ ың кү ң ел кү ҙ е һ уҡ ыр. (67) Инҡ ар итеп, кә фер булғ андар ә йтте: — Беҙ ҙ ә, вафат булғ ан аталарыбыҙ ҙ а тупраҡ булғ ас, ысынлап та, (яң ынан терелеп, ҡ ә берҙ ә рҙ ә н) сығ арыласаҡ быҙ мы? (Беҙ бың а ышанмайбыҙ! ); (68) хаҡ тыр, был турала бынан алда аталарыбыҙ ғ а ла һ ө йлә гә ндә р ине инде. Был боронғ олар уйлап сығ арғ ан ә киә ттә н башҡ а нә мә тү гел. 69. Ә йт: — Донъя буйлап сә йә хә т итегеҙ, гө наһ лыларҙ ың ахыры нимә менә н бө ткә нен кү рерһ егеҙ, — тип. (70) (Эй, Мө хә ммә д) һ ин улар (иман килтермә гә ндә р, һ иң ә эйә рмә гә ндә р) ө сө н ҡ айғ ырма. Улар ҡ орғ ан мә керҙ ә р ө сө н дә борсолма. (71) Улар: — Был вә ғ ә ҙ ә ителгә н ғ азаптар ҡ асан килер? Ә гә р һ еҙ дө рө ҫ һ ө йлә йһ егеҙ икә н (ә йтегеҙ ), — тип ә йтә лә р. (72) Ә йт: — Һ еҙ тиҙ килһ ен тип телә гә н язаның бер ө лө шө оҙ аҡ ламай килә сә к, — тип. 73. Шик юҡ, ысындан да, һ инең Раббың кешелә ргә бик тә миһ ырбанлы. Лә кин уларҙ ың кү беһ е шө кө р итмә й. (74) Һ инең Раббың уларҙ ың кү ң елдә ренә йә шерелгә н серҙ ә рҙ е лә, асыҡ ғ ә мә лдә рен дә тулыһ ы менә н белеп тороусы. (75) Ерҙ ә һ ә м Кү ктә йә шерелгә н серҙ ә рҙ ең барыһ ы ла асыҡ рә ү ештә китапҡ а (Лә ү хел Мә хфү згә ) яҙ ылғ ан. (76) Шик юҡ, был Ҡ ө ръә н — Исраил улдарына бә хә с-ғ ауғ а ҡ уптарғ ан нә мә лә рҙ ең кү беһ ен аң латып бирә торғ ан Китап. (77) Ысынлап та, ул тура юлғ а ө ндә ү се һ ә м мө ьминдә р ө сө н бер рә хмә ттер. 78. Хаҡ тыр, һ инең Раббың улар араһ ындағ ы бә хә сте дө рө ҫ хө кө мгә килтерә сә ктер. Ул — һ ә р саҡ ең еү се, дө рө ҫ ө н белеү се. 79. Тик, һ ин Аллаһ ҡ а инанып һ ыйын. Сө нки һ ин ап-асыҡ бер Хә ҡ иҡ ә т. янындаһ ың. (80) Ысындан да, һ ин (кү ң елдә ре) ү лелә ргә (вә ғ ә злә рең де) ишеттерә алмаҫ һ ың, арҡ а тарафка боролоп, ҡ олаҡ тары ишетмә ҫ дә рә жә лә һ аң ғ ырау булып, ҡ асып барыусыларҙ ы ла иманғ а саҡ ыра алмаҫ һ ың. (81) Һ ә м һ ин (кү ң ел кү ҙ ҙ ә ре) һ уҡ ырҙ арҙ ы ла аҙ ашҡ ан юлдарынан айырып, тура юлғ а кү ндерә алмаҫ һ ың. Һ ин аяттарыбыҙ ғ а иман килтерә сә к кешелә ргә генә һ ү ҙ тың лата аласаҡ һ ың. Бына шулар инде ысын мосолман булыр. (82) Вә ғ ә ҙ ә ителгә н Кө н килгә с, (Ҡ иә мә ттә ), улар ө ҫ тө нә ер аҫ тынан бер Дә ббә не (тип аталғ ан ҡ урҡ ыныс затты) сығ арасаҡ мын. Ул кешелә рҙ ең аяттарыбыҙ ғ а ысын кү ң елдә н инанмағ андары тураһ ында һ ө йлә р. 83. Ул Кө ндө һ ә р ө ммә ттең аяттарыбыҙ ҙ ы ялғ анғ а сығ арыусыларын бергә йыйнарбыҙ, һ ә м улар (яза ө сө н) ҡ улғ а алынасаҡ тар. 84. Ниһ айә т, улар (хисап еренә ) килеп еткә с, (Аллаһ ) бойорор: — Минең аяттарымды, уларҙ ың яҡ шымы, яҡ шы тү гелме икә нен уйлап тормаҫ тан, ялғ анғ а сығ арыусылар һ еҙ ме? Нимә ҡ ылғ анығ ыҙ ҙ ы аң латып бирегеҙ. 85. Ғ ә ҙ елһ еҙ йә берлә ү ҙ ә р ҡ ылғ андары арҡ аһ ында Һ ү ҙ ғ ә мә лгә кергә с, (уларғ а ү ҙ ҙ ә ре ҡ аҙ анғ ан язағ а ә мер бирелгә с) улар телдә н ҡ алыр. 86. Истирә хә т ҡ ылыр (ял итер) ө сө н тө ндө, яҡ тылыҡ ө сө н кө ндө Беҙ яралтҡ анды кү рмә нелә рме? Бында иман килтергә ндә р ө сө н, ә лбиттә, ғ ибрә ттә р бар. 87. Сурғ а ө рө лгә н Кө ндө, Аллаһ тың Ү ҙ е телә гә ндә рҙ ә н башҡ аһ ы, кү ктә рҙ ә һ ә м Ерҙ ә булғ андарҙ ың барыһ ы ла ғ ә рә сә ткә дусар ителер. Уларҙ ың барыһ ы ла тү бә нселек менә н баш эйеп, Уның хозурына килеп баҫ асаҡ тар. 88. Һ ин тауҙ арҙ ың ү ҙ урындарында торғ андарын кү рермен тип уйлайһ ың мы? Улар болот кү скә н кеү ек кү сеп китер. Был бар нә мә не тә ртип менә н яралтҡ ан Аллаһ тың ә мере менә н эшлә нер. Шик юҡ, Ул һ еҙ ҙ ең нимә ҡ ылғ анығ ыҙ ҙ ың барыһ ын да белеп тороусы. («Был аят Ер шарындағ ы бар нә мә нең дә хә рә кә ттә булғ анына ишара итә, хатта тауҙ ар ҙ а кү рер кү ҙ гә генә мә ң гелек кеү ек кү ренһ ә лә, ахырҙ а улар ҙ а — хә рә кә ттә, ү ҙ ә ндә р — хә рә кә ттә. Тора-бара Ерҙ ә ге тауҙ ар урынында — ү ҙ ә ндә р, иң кеү лектә р урынында — тауҙ ар хасил буласаҡ ». Ибраһ им Дө нмә з тә фсиренә н. ) 89. Изгелектә ре менә н килгә н кешегә изгелек бирелер. Улар ҡ урҡ ыныстан ҡ отолор. (90) Яман ҡ ылмыштары менә н килгә н кешелә р йө ҙ тү бә н йә һ ә ннә мгә ырғ ытылыр. Уларғ а: - Ә й, ҡ ылмыштарығ ыҙ ғ а кү рә һ еҙ гә бирелгә н язалар артыҡ ғ ә ҙ елһ еҙ тү гелдер бит? - тип ә йтелер. 91. Ә йт: - Мин бары тик гө наһ эшлә ү ҙ е харам ҡ ылғ ан был шә һ ә рҙ ең Раббыһ ына ғ ибә ҙ ә т итергә кү ндерелдем. Бө тө н нә мә гә Аллаһ хужа; һ ә м мин мосолман булырғ а бойоролдым, - тип. (92) - Миң ә Ҡ ө ръә н уҡ ыу ә мер ителде, - тип ә йт. - Кем тура юлдан барһ а, ү з файҙ аһ ына. Кем аҙ ашһ а, ә йт: — Мин бары тик (гө наһ ҡ ылмағ ыҙ ) тип киҫ ә тү се генә — тип. (93) Тағ ын ә йт: - Аллаһ ҡ а маҡ тауҙ ар булһ ын, - тип. - Ул ә ле һ еҙ гә ә мерҙ ә рен еткерә сә к һ ә м һ еҙ ҙ ә улар менә н танышасаҡ һ ығ ыҙ. Раббы һ еҙ ҡ ылғ андарҙ ы белмә й тү гел.
|
|||
|