Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





22 — Хаҗ(Хаж) сүрәһе



(Ә нбийә сү рә һ е 112 аяттан тора. Мә ккә ҡ алаһ ында ингә н. Пә йғ ә мбә рҙ ә р тураһ ында хә бә рҙ ә р бирелгә нгә кү рә, «Ә нбийә », йә ғ ­ни Пә йғ ә мбә рҙ ә р сү рә һ е исемендә йө рө й. )

Бисмиллә һ ир-рахмә ә нир-рахиим.

1. Кешелә рҙ ең иҫ ә п-хисап тотаһ ы кө ндә ре яҡ ынлаша. Шулай ҙ а улар томаналыҡ тары арҡ аһ ында (Хаҡ тан) йө ҙ сө йө рә. (2) Раббынан ү ҙ ҙ ә ренә киҫ ә теү -кү рһ ә тмә лә р килгә н һ айын, улар (аяттарҙ ы) ысын кү ң елдә н тың ламайынса, уйын-кө лкө гә ала кил­де. (3) Битараф кү ң елле ул залимдар йыйналып шулай аҫ ­тыртын бышылдаша ине: — Ул (Мө хә ммә д) һ еҙ ҙ ең кеү ек ү к бер кеше булмай, кем булһ ын? Һ еҙ (кө пә -кө ндө ҙ ) ап-­асыҡ кү реп торғ анығ ыҙ килеш, уның сихырына ышанаһ ығ ыҙ мы?

4. (Пә йғ ә мбә р) ә йтте:

— Раббым Ерҙ ә һ ә м Кү ктә (нимә һ ө йлә нһ ә шуны) ишетеп торор. Хаҡ тыр, Ул — ишетеп, белеп тороусы.

5. Улар ә йтте:

— Ә йе, был (аяттар) уның йоҡ лағ андағ ы һ аташыуҙ арының нә тижә һ елер. Шик юҡ, ул уларҙ ы ү ҙ енә н уйлап сығ ар­ғ ан. (Аллаһ тан иң де, тип ялғ анлай. ) Сө нки ул — шағ ир. (Ә гә р ысынлап та ул пә йғ ә мбә р икә н) алдан индерелгә ндә ргә (башҡ а пә йғ ә мбә рҙ ә ргә бирелгә н китапҡ а) оҡ шаш берә й аят (мө ғ жизә ) кү рһ ә тһ ен, — тинелә р.

6. Быларҙ ан элек йә шә гә н һ ә м һ ә лә к ителгә ндә рҙ ең (шә һ ә рҙ ә рҙ ең, халыҡ тарҙ ың ) берһ е лә иман килтермә не. Была­ры иман килтерер, тип ө мө тлә нә һ ең ме?

7. (Эй, Мө хә ммә д) һ иң ә саҡ лы ла Беҙ уахи тапшырыл­ғ ан кешелә рҙ е генә пә йғ ә мбә р итеп ебә рҙ ек. Ә гә р (был турала) белмә йһ егеҙ икә н, белгә ндә рҙ ә н (китаплы халыҡ тан) һ орағ ыҙ.

(«Аяттағ ы «ә һ лү з-зикр», йә ғ ни «белгә ндә р» һ ү ҙ ен, Тә ү рә т менә н Инжилде яҡ шы белгә н кешелә р, китаплы халыҡ, тип аң ларғ а кә рә к»Мостафа Чагрыжы тә фсиренә н )

8. Беҙ уларҙ ы (пә ғ ә мбә рҙ ә рҙ е) ризыҡ ашамай торғ ан кә ү ҙ ә лә р итеп яралтманыҡ. Улар (фани донъяла) ү лемһ еҙ ҙ ә тү гел. (9) Ахырҙ а Беҙ уларғ а биргә н вә ғ ә ҙ ә беҙ ҙ е теү ә л ү тә нек. Уларҙ ы һ ә м ихтыяр иткә н кешелә ребеҙ ҙ е ҡ отҡ арҙ ыҡ. Хаттин ашҡ андарҙ ы (сиктә рҙ е уҙ ғ андарҙ ы) һ ә лә к иттек.

(«Хаттин ашҡ андар», йә ғ ни тыйылғ андарҙ ың хатен, сиген уҙ ып, гө наһ ҡ ылғ андар, артығ ын ашағ андар, артығ ын ғ ә ҙ елһ еҙ булғ ан­дар, дө рө ҫ ү лсә мә гә ндә р, алдаусылар, ғ ә йбә т таратыусылар, ҡ араҡ тар һ ә м, ғ ө мү мә н, енә йә тселә р, ә хлә ҡ һ еҙ ҙ ә р — барыһ ы ла хаттин ашыусылар. )

10. Хаҡ тыр, һ еҙ ҙ ә ң шундай бер Китап индерҙ ек: шунда һ еҙ гә ө гө т-нә сихә т тә, шә рә фтә р ҙ ә туплан­ғ ан. Һ аман шуны аң ламайһ ығ ыҙ мы? (11) Беҙ кә ферлек ҡ ыл­ғ ан (ғ ә ҙ елһ еҙ булғ ан) кү пме мә млә кә тте (халыҡ тарҙ ы) тар-мар килтерҙ ек, ахырҙ а улар урынына башҡ аларҙ ы яралттыҡ.

12. Язабыҙ килгә нен самалағ ас та, улар ҡ аса башлай.

13. (Фә рештә лә р):

Ҡ асмағ ыҙ, байлығ ығ ыҙ янына, мул тормошҡ а кире ҡ айтығ ыҙ, йорттарығ ыҙ ғ а яң ынан урынлашығ ыҙ, һ орау алыу баш­лана, — тинелә р. (14) Улар ә йтер:

— Харап булдыҡ, ысындан да, беҙ ғ ә ҙ елһ еҙ залим булғ ан­быҙ икә н, — дип ҡ ысҡ ырырҙ ар.

15. Ниһ айә т, Беҙ уларҙ ы сабып ташлағ ан бесә н кеү ек итеп, уты һ ү нгә н усаҡ кө лө һ ымаҡ, харап итеп ташлағ аны­быҙ ғ а саҡ лы шулай аҡ ырыуҙ арынан туҡ тамаҫ тар. (16) Беҙ Кү кте лә, Ерҙ е лә, улар араһ ындағ ыларҙ ы ла шаярыр ө сө н генә (Ү ҙ рә хә тебеҙ гә кү рә генә ) хасил итмә нек. (17) Шаярыр­ғ а телә һ ә к, (ул шаярыуҙ арҙ ы) Ү ҙ тирә беҙ ҙ ә (Ү ҙ ебеҙ ҙ ең дә рә жә лә генә ) эшлә гә н булыр инек. Ә ммә Беҙ шаярыуҙ арҙ ан йыраҡ тора­быҙ.

18. Һ ис шикһ еҙ, Беҙ ялғ андың башына Хә ҡ иҡ ә т менә н һ уғ ып (ялғ андың ) мейеһ ен сә срә тә сә кбеҙ. Шунда һ еҙ кү рерһ егеҙ, ул (ялғ ан) юҡ ҡ а сығ ыр. (Аллаһ ҡ а ҡ аршы) ялғ андар-ялалар һ ө йлә гә негеҙ ө сө н, һ еҙ ҙ е хә тә р яза кө тә.

19. Кү ктә рҙ ә ге, Ерҙ ә ге һ ә ммә -барсаһ ы Уныҡ ы. Уның яҡ ындағ ылар (фә рештә лә р) тә кә бменә ннмә й, Уғ а ғ ибә ҙ ә т ҡ ылыуҙ ан (туҡ тамай) арымай. (20) Улар арымай-талмай, кис-кө ндө ҙ (Аллаһ ҡ а маҡ тау) тә сбих ә йтә.

21. (Мө шриктә р) Ер аҫ тынан сыҡ ҡ андарҙ ан (алтын-кө мө штә н, таштан, балсыҡ тан) ү ҙ ҙ ә ренә тә ң релә р яһ анылар. Ә ллә һ уң уларҙ ың шул тә ң релә ре йә нһ еҙ ҙ ә н йә нле яһ ай аламы (ү лелә рҙ е терелтә аламы)!

22. Ә гә р һ ә р икеһ ендә лә (Ерҙ ә һ ә м Кү ктә ) Аллаһ тан башҡ а Илаһ и ҡ ө ҙ рә т эйә лә ре булһ а, улар (Ер менә н Кү к һ ә м ул эйә лә р) ә ллә ҡ асан буталып, боҙ олошоп бө ткә н булыр ине инде. Алла һ аҡ лаһ ын! Тимә к, Ғ ә рештең Раббыһ ы бул­ғ ан Аллаһ уларҙ ың ғ ә йбә тенә н ө ҫ тө н һ ә м паҡ тыр, азаттыр.

23. Аллаһ Ү ҙ е башҡ арғ андар ө сө н (бер кем ҡ аршыһ ында ла) яуап тотмаҫ; фә ҡ ә т улар (кешелә р ү ҙ ҙ ә ренең ҡ ылмышта­ры ө сө н) Аллаһ ҡ аршыһ ында яуаплы.

24. Унан башҡ а тә ң релә рҙ е уйлап сығ арҙ ылар. Һ ин уларғ а ә йт:

(Аллаһ тан башҡ а тағ ын хоҙ айҙ ар бар, тип) дә лил килтерегеҙ (ә гә р дә лилегез булһ а, ә лбиттә ). Бына, миң ә эйә ргә н мосолмандарҙ ың Китабы (шунда ялғ ан юҡ ). Бына, минә н элек килгә ндә рҙ ең китабы (шунда кешелә р ө ҫ тә гә н ялғ ан бар), — тип. Юҡ, уларҙ ың кү беһ е дө рө ҫ лө ктө белмә й. Шуғ а кү рә, (наҙ анлыҡ тары арҡ аһ ында Ҡ ө ръә ндә н) йө ҙ сө йө рә лә р.

25. «Минә н башҡ а (Илаһ и ҡ ө ҙ рә ткә эйә һ ә м) Тә ң ре бу­лырҙ ай һ ис бер кем юҡ. Шуғ а кү рә, Миң ә генә табынығ ыҙ », тигә н дө рө ҫ лө ктө уахи итмә йенсә, Беҙ һ инә н ә ү ү ә л бер генә пә йғ ә мбә р ҙ ә ебә рмә нек.

26. —Ярлыҡ аусы (Аллаһ ) бала атаһ ы булды, (Фә рештә лә р - Аллаһ тың ҡ ыҙ ҙ ары), - тинелә р. Ә стә ғ фирулла! (Был – кә фер һ ү ҙ! ) Аллаһ ундай эштә рҙ ә н паҡ. Улар ү ҙ ҙ ә ре (ә йткә н «Аллаһ тың улдары, ҡ ыҙ ҙ ары» тигә ндә р Аллаһ тың ) хеҙ мә ткә ҡ уйыл­ғ ан ҡ олдары. (27) Улар Аллаһ ә меренә н алда һ ү ҙ һ ө йлә мә й. Улар бары тик Аллаһ ә мере буйынса ғ ына ғ ә мә л ҡ ыла. (28) Ул уларҙ ың уҙ ғ андарын да, алда нимә кү рә сә ктә рен дә белеп тора. Улар Аллаһ рө хсә тенә н башҡ а һ ис кемгә шә фә ғ ә т итмә ҫ тә р. Улар ү ҙ ҙ ә ре Унан ҡ урҡ ып-ҡ алтырып торалар.

29. Берә йһ е:

—Унан башҡ а мин дә тә ң ре, —тип ә йтһ ә, уны йә һ ә ннә м ғ азабына ташлаясаҡ быҙ. Залимдарҙ ы Беҙ ана шулай язалаясаҡ ­быҙ.

30. Ә ллә һ уң ул иманһ ыҙ ҙ ар кү ктә р менә н Ерҙ ең ҡ асандыр бергә уҡ машҡ ан хә лдә булғ анын белмә йҙ ә рме? Беҙ уларҙ ы айырҙ ыҡ та, һ ә р тереклекте дымдан яралттыҡ. Шунан һ уң да улар (мө шриктә р) иман килтермә йҙ ә рме? (31) Беҙ Ер ө ҫ тө ндә тауҙ ар ҡ алҡ ыттыҡ, улар һ елкенмә йенсә торһ он­дар ө сө н. Улар араһ ында тарлауыҡ лы юлдар хасил иттек, улар тура юлдан барып, маҡ саттарына ирешһ ен ө сө н. (32) Беҙ Кү к йө ҙ ө н ҡ аплауыс (һ аҡ лаусы тү бә ) тү шә м кеү ек итепяралттыҡ. Улар (кә ферҙ ә р иһ ә Кү к йө ҙ ө нең дә лилдә ренә н, Аллаһ тың ) аяттарынан баш тарта. (33) Аллаһ тө ндө, кө ндө, Ҡ ояшты, Айҙ ы яһ аны. Уларҙ ың һ ә р береһ е ү ҙ ә йлә нә һ е тирә ­һ ендә Кү к йө ҙ ө буйлап йө ҙ ө п-осоп йө рө ргә тә ртип ителде.

34. Без һ инә н элек йә шә гә ндә рҙ ең берһ енә лә ү лемһ еҙ ­лек бирмә нек. Һ ин ү лһ ә ң, улар мә ң ге йә шә йә сә кме? (Ә лбиттә, йә шә мә йә сә к! ) (35) Һ ә р йә н эйә һ е ү лем ә сеһ ен татыр. Һ еҙ ҙ е мул­лыҡ, лә ззә т һ ә м яманлыҡ менә н (ымһ ындырып) һ ынайбыҙ. Унан һ уң һ еҙ (ҡ ылғ андарығ ыҙ ө сө н яуап тотарғ а) ҡ айта­рыласаҡ һ ығ ыҙ.

36. (Рә сү лем) кә ферҙ ә р һ ине кү ргә с тә:

— Ошомы инде беҙ ҙ ең Илаһ тарыбыҙ менә н ауыҙ сайҡ ау­сы кеше? — тип мыҫ ҡ ыл итә сә ктә р. Улар мә рхә мә т менә н яр­лыҡ аусы Аллаһ тың Китабын инҡ ар итеү селә рҙ ең нә ҡ ү ҙ ҙ ә реҙ ер. (37) Тү ҙ емһ еҙ лек кешенең тә биғ ә тендә бар. Һ еҙ гә аяттарымды (һ ә м язаларымды) кү рһ ә термен. Лә кин һ еҙ мине ашыҡ тырмағ ыҙ. (38)

— Дө рө ҫ ө н һ ө йлә йбеҙ, тип ә йтә һ егеҙ икә н, ҡ асан тормошҡ а аша­саҡ һ уң ул вә ғ ә ҙ ә лә регеҙ? — тип ә йтә лә р.

39. Ул кә ферҙ ә р йө ҙ ҙ ә ре, арҡ алары ялҡ ын эсендә янғ анда ярҙ ам кү рмә йә сә к заман килә сә ген белһ ә лә р ине! (40) Эйе, иҫ кә ртмә ҫ тә н килер ул (Ахырзаман), улар ҡ аушап ҡ алыр. Улар уны кире ҡ ағ а алмаҫ һ ә м (ул ғ азап) уаҡ ытлыса кисек­терелмә ҫ.

41. Хаҡ тыр, һ инә н ә ү ү ә л килгә н пә йғ ә мбә рҙ ә рҙ е лә улар шулай мыҫ ҡ ыл итте. Лә кин ул мыҫ ҡ ылсылар мыҫ ҡ ыл сә бә псеһ е (Ҡ иә мә т язаһ ы) менә н сорнап алыныр. (42) Ә йт:

— Кис-кө ндө ҙ һ еҙ ҙ е Аллаһ язаһ ынан кем ҡ отҡ ара ала? — тип. Шуғ а ла ҡ арамаҫ тан, улар Раббыларын зикер итеү ҙ ә н йө ҙ сө йө рә. (43) Ә ллә һ уң уларҙ ың Беҙ гә ҡ аршы торорҙ ай ҡ ө ҙ рә т эйә лә ре бармы? (Уларҙ ың Илаһ ҡ а һ анағ ан нә мә лә ре) ү ҙ ҙ ә ренә ү ҙ ҙ ә ре лә ярҙ ам итә алырлыҡ кө скә эйә тү гел. Улар Беҙ ҙ ә н дә иғ тибар-ярҙ ам кү рмә ҫ, язабыҙ ҙ ан ҡ отола алмаҫ.

44. Ә лбиттә, Беҙ уларҙ ың ата-бабаларын да муллыҡ та йә шә ттек. Ысындан да, улар (бө тмә ҫ -тө кә нмә ҫ кеү ек тойолғ ан) оҙ он ғ ү мер йә шә нелә р. Шулай ҙ а улар инде лә кү рмә йҙ ә рме ни һ уң, ихтыяр итеп, Беҙ иплә п кенә уларҙ ың ерҙ ә рен һ ә р яҡ лап кә метә барабыҙ. Шунан һ уң да улар ең еү се булып ҡ ала алырмы?

45. Ә йт:

— Мин бары тик уахи менә н һ еҙ ҙ е киҫ ә тә м. Бары тик (кү ң еле) һ аң ғ ырауҙ ар ғ ына был саҡ ырыуҙ арҙ ы ишетмә ҫ, — тип. (46) Хаҡ тыр, уларғ а Раббы тарафынан бә лә кә й генә (ғ а­зап) еле иҫ еп ҡ уйһ а ла, улар шунда уҡ:

— Харап булдыҡ! Ысындан да, беҙ залим булғ анбыҙ икә н, — тип ҡ ысҡ ыра башлайҙ ар.

47. Ҡ иә мә т кө нө ндә Беҙ ғ ә ҙ еллек бизмә ндә ре ҡ ороп ҡ у­ясаҡ быҙ. Ул Кө ндө инде һ ис бер кемгә ниндә й ҙ ә булһ а ғ ә ҙ елһ еҙ лек ҡ ылынмаҫ. (Ҡ ылғ ан эштә регеҙ ҙ ең ) хә рдә л бө ртө гө ҡ ә ҙ ә рен дә (дө рө ҫ бизмә нгә ) һ алырбыҙ. Иҫ ә п-хисап ө ҙ ө р ө сө н Минең ү ҙ емдең дә булыуым еткә н.

48. Хаҡ тыр, Муса менә н Һ арунғ а тә ҡ ү ә лектә ре ө сө н, бер яҡ тылыҡ — ө гө т һ ә м Фурҡ ан бирҙ ек.

(«Фурҡ ан» һ ү ҙ енең тә ржемә мә ғ ә нә һ е изге китаптарҙ ы кү ҙ уң ын­да тота. Йә ғ ни, яҡ шылыҡ ты ямандан айырыу ғ илеме. Ҡ ө ръә ндең, бү тә н атамаһ ы ла Фурҡ ан булыр».

Мостафа Чагрыжы тә фсиренә н. )

49. Эске бер ҡ урҡ ыу менә н Аллаһ ҡ а инанғ андар Сә ғ ә т һ уғ ыуын (Ҡ иә мә т килеү ен) тетрә неп кө тә лә р. (50) Бына был (Ҡ ө ръә н) Беҙ индергә н хә йерле һ ә м файҙ алы киҫ ә теү -ө гө ттә р (Китабыҙ ыр). Һ еҙ хә ҙ ер шуны инҡ ар итерһ егеҙ ме?

51. Хаҡ тыр, бынан ә ү ү ә л Ибраһ имғ а ла (бә лиғ ле­генә н алда) ө лгө ргә нлекте (аҡ ты ҡ аранан айыра белеү ҙ е) бир­ҙ ек. Һ ә м Беҙ уның шундай икә нен белеп торҙ оҡ. (52) Шул уаҡ ытта ул атаһ ына һ ә м ҡ ә ү еменә ә йтте:

— Һ еҙ ниндә й һ ә йкә лдә ргә (таш һ ындарғ а) табынаһ ығ ыҙ? — тине. ( 53) Улар ә йтте:

— Беҙ ата-бабаларыбыҙ ҙ ың шуларғ а (ҡ арышып) та­бынғ андарын кү реп ү ҫ тек, тинелә р. (54) (Ибраһ им) ә йтте:

—Аталарығ ыҙ ҙ а, ү ҙ егеҙ ҙ ә яң ғ ылышыу-һ аташыу юлында, — тине. (55) Улар:

— Һ ин беҙ гә хә ҡ иҡ ә т алып килдең ме (һ ин дө рө ҫ ө н һ ө йлә йһ ең ме)! Ә ллә һ ин беҙ ҙ ә н кө лө ргә телә йһ ең ме (ялғ анлай­һ ың мы)? — тинелә р. (56)

— Юҡ! — тине Ибраһ им. — Һ еҙ ҙ ең Раббығ ыҙ кү ктә рҙ ең һ ә м дә Ерҙ ең хужаһ ы. Уларҙ ы яралтыусы — Аллаһ. Мин шуғ а (Аллаһ тың ҡ ө ҙ рә тенә ) шаһ ит булғ андарҙ ың (инанғ ан­дарҙ ың ) береһ е булам. (57) — Валлаһ и, улар (туғ андарым) арҡ а ҡ уйып киткә ндә н һ уң, мин һ еҙ ҙ ең һ ындарығ ыҙ ғ а бер-бер хә л ҡ ыласаҡ мын. — (тине Ибраһ им).

58. Шунан һ уң ул боттарҙ ы ватып-емереп бө тө рҙ ө. Бары тик уларҙ ың иң ҙ урын ғ ына ватмайынса ҡ алдырҙ ы. Тегелә р (кә ферҙ ә р) уларғ а мө рә жә ғ ә т итһ ен ө сө н.

59. Тегелә ре килеп һ ораны:

— Кем шулай беҙ ҙ ең Илаһ тарыбыҙ ҙ ы ватты? Хаҡ тыр, ул кеше бик тә ғ ә ҙ елһ еҙ икә н, — тинелә р. (60) Берһ е ә йтте:

— Бер йә ш егеттең Илаһ тарыбыҙ ҙ ы һ ү геп йө рө гә нен ишеткә н инек. Ул егеттең исеме — Ибраһ им, — тинелә р. (61) Ә йттелә р:

—Улайһ а, уны халыҡ ҡ аршыһ ына алып килегеҙ. Кешелә р ү ҙ кү ҙ ҙ ә ре менә н кү рһ ен. (62) — Ә й, Ибраһ им, — тинелә р. — Илаһ тарыбыҙ ҙ ы һ ин шулай харап иттең ме? (63) Ибраһ им ә йтте:

— Был эште, ана, теге ҙ уры башҡ арҙ ы, — тине. — Теле булһ а, унан һ орағ ыҙ.

64. Шунан һ уң улар (боттарғ а табыныусылар) ү ҙ -ара һ ө йлә шә башланы.

— Ысындан да, беҙ ү ҙ ебеҙ ғ ә йепле, — тинелә р.

65. Һ уң ынан улар ҡ ыйынһ ынып ә йттелә р:

— Һ ин бит уларҙ ың һ ө йлә шә алмағ андарын белеп тора­һ ың (ни ө сө н уларҙ ан һ орарғ а ҡ ушаһ ың )! — тинелә р. (66) Ул (Ибраһ им) ә йтте:

— Улайһ а, ни эшлә п һ уң һ еҙ Аллаһ ты инҡ ар итеп, (хатта һ ө йлә шер һ ә лә те лә булмағ ан, телһ еҙ, һ аң ғ ырау) бер зарар ҙ а, бер генә файҙ а ла килтерә алмаҫ тай меҫ кендә ргә (боттарғ а) та­бынаһ ығ ыҙ? — тине. (67) — Һ еҙ гә лә, һ еҙ тә ң ре тип табына тор­ғ ан (шул таштарығ ыҙ ) ө ҫ тө нә лә — тфу! Инде лә аҡ ылғ а ки­леп, һ абаҡ алмаҫ һ ығ ыҙ мы ни?

68. — Уны (Ибраһ имды) утҡ а ташларғ а кә рә к! — тинелә р. Икенселә ре иһ ә:

— Илаһ тарығ ыҙ ҙ ы унан яҡ лап ҡ алығ ыҙ, ә гә р ҙ ә һ еҙ тә ү ә ккә л кешелә р булһ ағ ыҙ, — тинелә р.

69. — Һ ә й, ялҡ ын! - тинек. — Ибраһ имғ а зарар килтермә, һ алҡ ынсалыҡ бир. (70) Шулай итеп, улар хә йлә ҡ орғ ан ине лә, Беҙ уларҙ ы меҫ кен хә лдә ҡ алдырҙ ыҡ. (71) Беҙ уны ла, Лутты ла ҡ отҡ арып ҡ алдыҡ. Уларҙ ы ғ ә лә м халыҡ тары ө сө н етә рлек бә рә кә тле ергә урынлаштырҙ ыҡ.

72. Уғ а (Ибраһ имғ а) Исхаҡ ты һ ә м Яҡ упты, айырым бер бү лә к булараҡ бирҙ ек һ ә м барыһ ын да изгелеклелә рҙ ә н ҡ ыл­дыҡ. (73) Ә меребеҙ буйынса, уларҙ ы тура юл кү рһ ә теү се юлбашсы­лар иттек һ ә м ү ҙ ҙ ә ренә хә йерле эштә р башҡ арыуҙ ы, намаҙ уҡ ыуҙ ы, зә кә т биреү ҙ е уахи иттек. Улар Беҙ гә ө ҙ лө кһ ө ҙ ғ ибә ҙ ә т ҡ ылыусылар булды.

74. Лутҡ а ла хө кө м һ ә м ғ илем бирҙ ек. Уны бысраҡ лыҡ тар ҡ ылыусы халыҡ тан ҡ отҡ арҙ ыҡ. Улар, хаҡ тыр, фет­нә се, боҙ оҡ ҡ ә ү ем ине. (75) Уны (Лутты) рә хмә тебеҙ гә ҡ а­бул ҡ ылдыҡ. Сө нки ул изгелә рҙ ә н ине. (76) Унан да элегерә к Нух та доғ а ҡ ылды. Беҙ уның доғ аһ ын ҡ абул ҡ ылдыҡ. Шу­лай итеп, ү ҙ ен һ ә м иман килтергә н яҡ ындарын ҙ ур ә фә ттә рҙ ә н ҡ отҡ арып ҡ алдыҡ. (77) Уны аяттарыбыҙ ҙ ы инҡ ар иткә н ҡ ә ү емдә н ҡ отҡ арҙ ыҡ. Хаҡ тыр, улар боҙ оҡ ҡ ә ү ем ине. Шуғ а кү рә, уларҙ ың бө тө нө һ ө н дә һ ыуғ а батырҙ ыҡ.

78. Шулай уҡ Дауыт менә н Сө лә ймә нде иҫ егеҙ гә тө шө рө гө ҙ. Бер заман улар иген баҫ ыуында бә хә скә керҙ е. Бе­рә ү ҙ ә ренең һ арыҡ кө тө ү е, киске яҡ та икенселә ренең иген ба­ҫ ыуына кереп, бик кү п зыян килтергә н ине. Беҙ уларҙ ың хө кө мдә ренә шаһ ит булып торҙ оҡ.

(«Был ғ ауғ аны хө кө м итеү се Дауыт менә н ун ө с йә шлек Сө лә ймә н — икеһ е ике тө рлө ҡ арар сығ ара. Дауыт: «Зыян кү ргә н игенсегә һ арыҡ кө тө ү ен бирергә », — ти. Лә кин Сө лә ймә н: «Кү релгә н зыянды ҡ апла­ғ анғ а ҡ ә ҙ ә р генә баҡ са эйә һ е һ арыҡ тарының йө нө, һ ө тө, итенә н файҙ алана ала, зыян ҡ апланғ ас, һ арыҡ тар хужаһ ына ҡ айтарып бирелергә тейеш», — ти һ ә м Дауыт сабый улының хө кө мө менә н риза була. »Мостафа Чагрыжы тә фсиренә н. )

79. Шулай хө кө м йө рө тө ргә Сө лә ймә нгә Беҙ ә мер иттек. Беҙ уларҙ ың һ ә р икеһ енә лә хө кө м хоҡ уғ ы һ ә м ғ илем бир­ҙ ек. Ҡ оштарҙ ы һ ә м тә сбих ә йтеү се тауҙ арҙ ы Дауытҡ а буйһ ондоҙ оҡ. Был эштә рҙ е Беҙ ә мер иттек. (80) Һ уғ ыш уаҡ ытында һ еҙ ҙ е (ҡ ылыстан) һ аҡ лар ө сө н, тимер кө бә яһ ау ғ илемен уғ а ө йрә ттек. Инде шө кө р итә сә кһ егеҙ ме?

81. Сө лә ймә н ә меренә Беҙ дә һ шә тле иҫ кә н елде бирҙ ек. Уның ҡ ушыуы буйынса, ул ел эсе тулы бә рә кә ттә р булғ ан урынғ а тура ҡ арап иҫ ә. Беҙ барыһ ын да белеп торабыҙ. ( 82) Уның ө сө н диң геҙ гә сумып (ынйы-мә рйендә р алып сыҡ һ ындар, тип) һ ә м башҡ а тө рлө эштә р эшлә р ө сө н, шайтандарҙ ы буйһ ондорҙ оҡ. Беҙ уларҙ ы кү рҙ ә теп торҙ оҡ. (Шайтан, Иблис, ендә р мә сьә лә һ енә М. Али был шә келдә ҡ арай: слово шайтан (т. е. дьявол) означает того, кто чрезмерно занозчив и непокорен, независимо от того, человек это, джинн или зверь. 654 бит, 1647 нсе аң латма. )

83. Ә йү пте иҫ енә тө шө р. Нисек итеп ул Раббыһ ына:  

— Башыма бә лә килде. Һ ин мә рхә мә тлелә рҙ ең иң мә рхә мә тлеһ е бит (зинһ ар, ярҙ амың дан ташлама), — тип ялбарғ ан ине. (84) Беҙ уның был доғ аһ ын ҡ абул иттек. Уның ба­шына тө шкә н бә лә не алдыҡ. Ү ҙ тарафыбыҙ ҙ ан рә хмә т бул­һ ын тип, ғ ибә ҙ ә т ҡ ылғ андар ө сө н бер һ абаҡ булһ ын тип, уғ а ғ ә йлә һ ен, малдарын һ ә м башҡ а ниғ мә ттә рҙ е артығ ы менә н ҡ айтарып бирҙ ек.

(«Ә йү п ун йыл ауырып, йорто емерелеп, байтаҡ ҡ ына ҡ ә р­ҙ ә штә рен юғ алтып, яза сигә ине. »

Хә йретдин Ҡ араман белә н Хә сә н Чантай тә фсирҙ ә ренә н. )

85. Исмә ғ илде лә, Иҙ ристе лә һ ә м Зө лкә филде иҫ е­геҙ гә тө шө рө гө ҙ. Барыһ ы ла сабыр (тү ҙ ем) кешелә р ине. (86) Уларҙ ы яҡ ланыҡ. Улар, ысындан да, изгелекле кешелә р ине.

87. Балыҡ хужаһ ы Зү ннү н (Юныс) тураһ ында ла онотмағ ыҙ. Ул (ү ҙ енең ҡ ә ү еменә ) бик ныҡ ү пкә лә п, асыу­ланып киткә н ине. Ү ҙ енә кө сө бө ҙ етмә ҫ, тип уйлағ ан ине ул. Ниһ айә т, ҡ араң ғ ылыҡ ҡ а (балыҡ эсенә барып) элә ккә с:

— Һ инә н башҡ а Һ иң ә тиң һ ис бер зат юҡ. Һ ине генә пак, тип таныйым. Ысындан да, мин ғ ә ҙ елһ еҙ булғ анмын икә н, - тип Аллаһ ҡ а ялбара башланы.

(«Зү ннү н, Зө лнү н хә ҙ рә ти Юныстың ҡ ушаматы, йә ғ ни «Балыҡ кешеһ е (хужаһ ы)» тигә н һ ү ҙ. Юныс пә йғ ә мбә р оҙ аҡ уаҡ ыттар халҡ ын хаҡ дингә ө ндә й. Яҡ шы нә тижә лә ргә ирешә алмағ ас, ул ү ҙ халҡ ына ү пкә лә п, кә мә гә ултырып, диң геҙ гә сығ а. Һ ә м һ ыуғ а бата, уны ҙ ур балыҡ йота. Лә кин уны Аллаһ Тә ғ ә лә ҡ отҡ арып ҡ ала». Хә йретдин Ҡ араман тә фсиренә н. )

88. Шунан һ уң беҙ уның доғ аһ ын ҡ абул иттек һ ә м уны бә лә нә н ҡ отҡ арҙ ыҡ. Бына, шул рә ү ешле Беҙ мө ьминдә рҙ е ҡ отҡ арабыҙ.

89. Зә кә рийә не лә иҫ егеҙ гә тө шө рө гө ҙ. Нисек итеп ул Раббыһ ына доғ а ҡ ылды.

— Раббым, мине яң ғ ыҙ ҡ алдырма (миң ә тоҡ ом, нә ҫ ел бир). Һ ин вә риҫ тә р араһ ында иң мә рхә мә тлеһ е, — тине.

90. Беҙ уның доғ аһ ын ҡ абул иттек. Уғ а ул (Йә хйә ны) бирҙ ек. Ҡ атынын да ү ҙ е ө сө н (бала таба торғ ан итеп) ҡ улай ҡ ылдыҡ. Улар изгелек ө сө н ярышып, яҡ шы эштә р башҡ арҙ ы. Ҡ урҡ ыу менә н ө мө т араһ ында Беҙ гә ғ ибә ҙ ә т ҡ ылдылар. Улар Беҙ гә тә рә н мө хә ббә т тә рбиә иттелә р.

91. Ғ иффә тлелек мө һ ө рө н (оят ерен) һ аҡ лағ ан (хә ҙ рә ти Мә рйә мде лә ) иҫ егеҙ гә тө шө рө гө ҙ, зинһ ар. Беҙ уғ а рух ө рҙ ө рҙ ө к; уның ү ҙ ен һ ә м улын (Ғ айсаны) бө тө н ғ ә лә мгә ү рнә к ҡ ылдыҡ.

92. Ысынлап та, был ө ммә т (бер диндә ге мосолмандар) бары тик һ еҙ ҙ ең ө ммә тегеҙ генә. Һ еҙ ҙ ең Раббығ ыҙ — Мин. Шулай булғ ас, Миң ә генә ғ ибә ҙ ә т ҡ ылығ ыҙ.

93. Кешелә р (дин һ ә м мал ө сө н) ү ҙ -ара талашып, берҙ ә м­лекте боҙ ҙ олар. Гә рсә, уларҙ ың барыһ ы ла (яуап тотар ө сө н) ҡ аршыма баҫ асаҡ. (94) Иман килтереп, изгелек ҡ ылғ ан кешенең тырышыуҙ ары заяғ а китмә ҫ. Уларҙ ы уның файҙ а­һ ына (ғ ә мә л дә фтә ренә ) яҙ а барабыҙ. (95) Һ ә лә к ителгә н шә һ ә рҙ ә р (енең кешелә ре донъяғ а кире ҡ айтмаҫ лыҡ итеп) ҡ ар­ғ алғ ан.

96. Ниһ айә т, Йә жү ж менә н Мә жү ж (ҡ оймалары) асылып, улар бейектә н ташҡ ын булып аҫ ҡ а тө шкә нсегә ҡ ә ҙ ә р һ ә м (97) ысын вә ғ ә ҙ ә беҙ (ү лем, Ҡ иә мә т кө нө ) яҡ ынлашҡ ансы­ғ а саҡ лы, инҡ ар иткә ндә рҙ ең кү ҙ ҙ ә ре тоноп, шар асыҡ ҡ алыр.

— Харап ҡ ына булдыҡ, — тип ҡ ысҡ ырырҙ ар. — Ысындан да, беҙ былай булыр, тип уйламағ ан инек. Беҙ, ысындан да, кә ферҙ ә р булғ анбыҙ икә н. (98) Һ ез ҙ ә (кә ферҙ ә р) һ ә м: «Илаһ » тип, Аллаһ тан башҡ ағ а (һ ындар, боттарғ а) табынғ андарығ ыҙ ҙ а йә һ ә ннә м киҫ ә ү е буласаҡ һ ығ ыҙ. Һ еҙ шунда керә сә кһ егеҙ. (99) Ә гә р улар, ысындан да, Илаһ булһ алар, шунда (йә һ ә ннә мгә ) кермә гә н булырҙ ар ине. Хаҡ тыр, уларҙ ың барыһ ы ла (та­бынғ андар ҙ а, Илаһ урынындағ ы һ ындар, һ ә йкә лдә р ҙ ә ) шунда (йә һ ә ннә мдә ) ҡ аласаҡ. (100) Улар шунда ың ғ ырашырҙ ар һ ә м һ ис нимә ишетмә ҫ тә р.

101. Шик юҡ, Беҙ ҙ ең тарафтан иң яҡ шы ә жерҙ ә р би­рергә вә ғ ә ҙ ә ителгә ндә ргә килһ ә к, бына шулар була инде йә һ ә ннә мдә н йыраҡ лашҡ андар. (102) Былар кү ң елдә ре телә гә н ниғ мә ттә р эсендә мә ң ге йә шә п ҡ алырҙ ар һ ә м уның (йә һ ә ннә мдең ) тауышын ишетмә ҫ тә р. (103) Иң хә тә р (яза) ҡ урҡ ыныстар ҙ а уларҙ ы (изгелекле мө ьминдә рҙ е) ҡ урҡ ытмаҫ (ғ ә йебе булмағ ан кеше ҡ урҡ маҫ ). Уларҙ ы фә рештә лә р былай ҡ аршы­лар:

— Бына, был һ еҙ гә вә ғ ә ҙ ә ителгә н (бә хетле) кө нө гө ҙ, — тип ә йтерҙ ә р.

104. Яҙ ғ ан ҡ ағ ыҙ ҙ арын нисек итеп тө рә лә р, Беҙ ҙ ә ул Кө ндө Кү кте шулай тө рө рбө ҙ. Иң башта яһ ай башлағ андағ ы хә лгә килтерербеҙ. Беҙ шулай ҡ ылырғ а вә ғ ә ҙ ә иткә н инек. Беҙ вә ғ ә ҙ ә беҙ ҙ ә торорбоҙ. (105) Хаҡ тыр, Тә ү рә ттә н һ уң Зә бү рҙ ы ла Беҙ яҙ ҙ ыҡ: бары тик тоғ ро ҡ олдарым ғ ына Ер йө ҙ ө нә вә риҫ булып ҡ аласаҡ. — тинек. (106) Шик юҡ тыр, бында (Ҡ ө ръә ндә ) ысын кү ң елдә н Аллаһ ҡ а инанғ андар ө сө н кү рһ ә тмә лә р, саралар бар.

107. (Эй, Мө хә ммә д) Беҙ һ ине бары тик рә хмә т билгеһ е итеп ғ ә лә мдә ге халыҡ тарғ а кү ндерҙ ек. (108) Ә йт:

— Миң ә бары тик: Аллаһ тан башҡ а Илаһ и ҡ ө ҙ рә ткә эйә һ ә м Тә ң ре булырлыҡ һ ис бер кем юҡ, тип уахи бирелде. Ә леһ аман да мосолман булмаҫ ҡ амы иҫ ә бегеҙ? – тип ә йт. (109) Ә гә р (һ инең ө ндә ү ҙ ә рең дә н) йө ҙ сө йө рһ ә лә р, ә йт:

(Хә ҡ иҡ ә тте) һ еҙ ҙ ең барығ ыҙ ғ а ла тигеҙ белдерә м (мосолманына ла, кә ференә лә ). Һ еҙ гә вә ғ ә ҙ ә ителгә ндә р (йә ннә т менә н йә һ ә ннә м) ҡ асан була (бө гө нме, иртә геме), мин белмә йем, — тип ә йт. (110) — Шик юҡ, Аллаһ ҡ ысҡ ы­рып ә йткә н һ ү ҙ ҙ ә рҙ е лә, йә шертен һ ө йлә гә ндә рҙ е лә белеп тороусы. (111) Мин белмә йем. Бә лки, был эштә р һ еҙ ҙ е уаҡ ыт­лыса һ ынап ҡ арау (һ ә м донъя ниғ мә ттә ренә н файҙ аланды­рыу) ғ ынаҙ ыр. Ихтимал.

112. (Мө хә ммә д ә йтте):

- Раббым, Ү ҙ ең ғ ә ҙ еллек менә н хө кө м ит. Беҙ ҙ ең Раббыбыҙ рә химле. Аллаһ ҡ а хас булмағ ан сифаттар ө ҫ тә п, ял­ғ ан һ ө йлә гә ндә ргә ҡ аршы кө рә шергә Аллаһ тан ярҙ ам һ ора­ғ ыҙ.

 

22 — Хаҗ (Хаж) сү рә һ е

(Хаж сү рә һ е 78 аяттан тора. Мә ҙ инә лә, Мә ккә лә ингә н. )

  Бисмиллә һ ир-рахмә ә нир-рахиим.

1. Ә й, һ еҙ, кешелә р! Раббығ ыҙ (гө наһ ҡ ылыу)ҙ анҡ урҡ ығ ыҙ. Сө нки ул Сә ғ ә ттә (Ҡ иә мә т кө нө ндә )ге тетрә ү бик тә дә һ шә тле булыр.

(«Тө п нө схә лә » «ә л-сә ғ ә т» һ ү ҙ е Ҡ иә мә т кө нө мә ғ ә нә һ ендә ҡ улланыла. Сә ғ ә тебеҙ һ уҡ ҡ ас, йә ғ ни Ҡ иә мә т еткә с, ғ ә лә мдә ге тә ртип боҙ ола. Ҡ ояш Кө нбайыштан сығ асаҡ, ер тетрә ү ҙ ә р, ҡ от осҡ ос ғ ә рә сә т башланасаҡ ». Хә сә н Чантай тә фсиренә н. )

2. Ул Кө ндө кү ргә с, сабыйын имеҙ еп ултырыусы ҡ атын сабы­йын онотор, йө клө ҡ атындың (ҡ урҡ ыуҙ ан) балаһ ы тө шө р. Кешелә р айныҡ булһ алар ҙ а, иҫ ерек кеү ек кү ренер, тик улар иҫ ерек тү гел. Аллаһ тың язаһ ы шулай ҡ аты буласаҡ.

3. Кешелә р араһ ында наҙ ан килеш Аллаһ хаҡ ында бә хә слә шергә ә ү ә ҫ кешелә р бар. Улар — аҙ ғ ын шайтанғ а эйә ргә н кешелә р. (4) Шайтан хаҡ ында былай яҙ ып ҡ уйылғ ан: уны юлдаш иткә н кеше белеп торһ он, (шайтан) уны юлдан яҙ ҙ ырасаҡ һ ә м ялҡ ынлы утҡ а (йә һ ә ннә мгә ) алып керә сә к.

5. Ә й, халыҡ тар! Яң ынан терелеү гә шиклә нһ ә геҙ, шуны белеп тороғ оҙ: һ еҙ ҙ е тупраҡ тан, һ уң ынан шә һ ү ә ттә н, унан һ уң ғ ә лә ҡ тә н (ҡ ан кү ҙ ә нә генә н), унан һ уң кү ҙ ә нә ктә ре беленер-беленмә ҫ йә нле ит киҫ ә генә н (яралғ ы итеп) яралттыҡ. Ҡ ө ҙ рә тебеҙ ҙ е һ еҙ гә белдерер ө сө н. Һ ә м мә ғ лү м бер уаҡ ытҡ аса (яралғ ының кем буласағ ын билгелә гә н хә лдә ) ә сә ҡ арынында тотабыҙ. Һ уң ынан һ еҙ ҙ е бер сабый бала рә ү ешендә донъяғ а сы­ғ арабыҙ. Унан һ уң аҡ ылғ а, кө скә эйә булһ ын, тип ү ҫ те­рә беҙ. Ҡ айһ ы берҙ ә регеҙ (йә шлә й) вафат була, ҡ айһ ы берҙ ә регеҙ ҡ ар­тайып, хә лдә н тайғ ансығ а саҡ лы йә шә й, ни ҡ ә ҙ ә р генә ғ илем­ле булһ а ла, ҡ артлыҡ кө нө ндә барыһ ын да онотоп бө тө рә. Һ ин ҡ оп-ҡ оро (ү ле-йә нһ еҙ ) Ер йө ҙ ө нә ҡ арап тораһ ың, ә ммә Беҙ ө ҫ тө нә ямғ ыр яуҙ ырғ ас, ул терелә, бү ртә башлай һ ә м тө рлө (тоҡ омдан булғ ан) ү ҫ емлектә р ү ҫ терә.

(«Аналыҡ та яралғ ан яралғ ының ү ҫ еш дә ү ерен кү рһ ә ткә н был аяттағ ы һ ү ҙ ҙ ә рҙ е тө рлө сә тә ржемә итә лә р. X. Чантайҙ а: тоҡ омон кеше һ ыуынан, һ уң ынан ойошҡ ан ҡ андан, унан һ уң (составы) кү ҙ ә нә ктә ре беленер-беленмә ҫ бер ит киҫ ә генә н яралттыҡ. X. Ҡ араманда: тупраҡ тан, һ уң ынан шә һ ү ә ттә н, һ уң ынан кү ҙ ә нә ктә ре бе­ленер-беленмә ҫ йә нле ит киҫ ә генә н яралттыҡ. Ш. Ноғ маниҙ а: балсыҡ тан халыҡ ҡ ылдыҡ, һ уң ынан нә ҫ елегеҙ ҙ е ү рсетер ө сө н бер тамсы мә ни һ ыуынан, һ уң ынан ул һ ыуҙ ы ойошҡ ан ҡ ан ҡ ылдыҡ, һ уң ынан ҡ анлы ит киҫ ә ге ҡ ылдыҡ, кә рә к — ул һ ү рә тлә нгә н булһ ын, кә рә к — һ ү рә тлә нмә гә н булһ ын, уның кем буласағ ын билгелә йбеҙ... М. Чагрыжыла: «Ғ ә лә ҡ ә » һ ү ҙ енең тө рлө мә ғ ә нә лә ре бар: бә йлә неш, ара­лашыу, элемтә, мө нә сә бә т бағ ланыштары, ойошҡ ан ҡ ан. Ойоғ ан ҡ ан тү гел, ойошҡ ан ҡ ан. Составта ойошҡ ан, ҡ атлаулы составы булғ ан ҡ ан. Кешенең яралыуында ҡ атнаша торғ ан матдә лә р бына былай аң латыла: ҡ атындың һ ә м ирҙ ең кү кә йлектә ре эшлә п сығ арғ ан ике орлоҡ ҡ ушылып, аралашып, ҡ атнашып аналыҡ ҡ а кереп урынлашҡ ан яралғ ы ла «ғ ә лә ҡ ә » тип атала. Ошо ҡ атлаулы эште башҡ ара алғ ан Аллаһ ҡ а ү лелә рҙ е терелтеү кеү ек эш һ ис тә ауыр тү гел». )

6. Сө нки Аллаһ ул — Хә ҡ иҡ ә ттең ү ҙ е. Аллаһ ү лене те­релтер. Аллаһ бар нә мә не лә булдыра ала торғ ан ҡ ө ҙ рә т эйә һ е.

7. Хаҡ тыр, ул Сә ғ ә т (Ҡ иә мә т) һ уғ ыр. Аллаһ ҡ ә берҙ ә р­ҙ ә ге барса кешелә рҙ е терелтеп ҡ убарыр (сығ арыр).

8. Кешелә рҙ ең ҡ айһ ы берҙ ә ре, белемһ еҙ килеш, тура юл кү рһ ә теү сеһ е, зиһ ендә рен яҡ тыртыусы китабы булмаһ а ла, Аллаһ тураһ ында «фә лсә фә » ҡ уйырта. (9) Тә кә ббер рә ү ештә (кү крә к ки­реп) кешелә рҙ е Аллаһ юлынан яҙ ҙ ырырғ а телә йҙ ә р. Улар ө сө н фани донъяла хурлыҡ ә ҙ ерлә нгә н. Ҡ иә мә т кө нө ндә иһ ә уларғ а яндырып-кө йҙ ө рө ү се ғ азаптар булыр.

10. (Гө наһ лыларғ а ә йтелер):

— Был — ү ҙ ең (ҡ улдарың менә н ҡ ылғ ан гө наһ тарың а кү рә ) ә ҙ ерлә гә н ғ азаптарың дыр. Шик юҡ, Аллаһ бә ндә лә ренә ғ ә ҙ елһ еҙ булмаҫ.

11. Бар шундай кешелә р, ҡ айһ ыларылыр, Аллаһ ҡ а ышаныр-ышанмаҫ ҡ ына (динһ еҙ лек менә н иман эргә һ ендә ) ғ и­бә ҙ ә т ҡ ылалар; эштә рендә уң ыш килһ ә, бик ныҡ шатланалар; ҡ ыйынлыҡ тар килһ ә, сырайҙ ары ү ҙ гә рә (был диндә н ваз кисеп, Аллаһ тан) йө ҙ сө йө рә лә р. Улар донъялағ ыһ ын да, Ә хирә ттә гелә рен дә юғ алталар. Бына ошо булыр ап-асыҡ мә хрү м ҡ алыу.

12. Аллаһ ты инҡ ар итеп, ү ҙ ҙ ә ренә файҙ а ла, зыян да эшлә ргә кө стә ренә н килмә гә н нә мә лә рҙ е ярҙ амғ а саҡ ы­рыусылар (уларҙ ың исеме менә н ғ ибә ҙ ә т ҡ ылыусылар) бар. Был — кире сыҡ маҫ лыҡ бер аҙ ашыу-һ аташыу. (13) Файҙ аһ ына ҡ арағ анда зарары кү берә к булғ ан ул нә мә лә ргә табыналар. Ул (боттар, таштар) — шикле ярҙ амсы, ышанысһ ыҙ дуҫ тар.

14. Хаҡ тыр, Аллаһ иман килтергә н һ ә м изгелек ҡ ыл­ғ ан кешелә рҙ е арыҡ тарынан шишмә лә р ағ ып тороусы йә ннә ттә ргә ҡ абул итер. Шик юҡ тыр, Аллаһ ихтыяр иткә ­нен ғ ә мә лгә ашыра торғ ан сикһ еҙ ҡ ө ҙ рә т эйә һ е.

15. — Был донъяла ла, Ә хирә ттә лә Аллаһ (Пә йғ ә мбә ренә ) ярҙ ам итмә һ ен ине, — тип уйлағ ан кеше Кү ккә бау таҡ һ ын да, (аяҡ тарын) ерҙ ә н айырһ ын (шул бау буйлап ө ҫ кә менһ ен, Аллаһ тың Мө хә ммә д Пә йғ ә мбә ргә ярҙ ам ебә рә тор­ғ ан уахи юлын кисһ ен! ) Уның был хә йлә һ е асыуын килтергә нде (Аллаһ тың ярҙ амын) юҡ ҡ а сығ арырмы икә н? (Кә фер кешеһ е нимә лә р генә ҡ ыланһ а ла, Аллаһ тың Мө хә ммә дкә булғ ан ярҙ амын киҫ ә алмаҫ! )

16. Бына шулай итеп, Беҙ уны (Ҡ ө ръә нде) асыҡ аяттар хә лендә индерҙ ек. Хаҡ тыр, Аллаһ ихтыяр иткә н һ ә р кешеһ ен тура юлғ а кү ндерә ала.

17. Мосолмандар, йә һ ү дтә р, сабийҙ ә р, христиандар, мә жү силә р һ ә м мө шриктә р: Аллаһ тан башҡ а тә ң релә р ҙ ә бар, тип табыныусыларғ а килгә ндә, хаҡ тыр, Ҡ иә мә т кө нө ндә Аллаһ быларҙ ың һ ә р береһ ен айырым-айырым хө кө м итер. Аллаһ барыһ ын да белеп тороусы.

18. Кү рмә йһ егеҙ ме ни, Кү ктә гелә р ҙ ә, Ерҙ ә гелә р ҙ ә, Ҡ ояш та, Ай ҙ а, йондоҙ ҙ ар, тауҙ ар, ағ астар, хайуандар һ ә м кешелә рҙ ең кү беһ е Аллаһ ҡ а сә ждә итә; язағ а тарығ андары ла байтаҡ. Аллаһ кемде лә булһ а хурлыҡ ҡ а тө шө рә икә н, уны ҡ отҡ арырлыҡ башҡ а берә ү ҙ ә юҡ. Уларғ а Аллаһ янында хө рмә т һ ә м абруй булмаҫ. Хаҡ тыр, Аллаһ телә гә нен еренә еткерә.

19. Раббы тураһ ында бә хә слшә кә н ике тө ркө м бар. (Мосолмандар менә н кә ферҙ ә р). Инҡ ар итеү селә ргә уттан тегелгә н кү лдә к булыр. Уларҙ ың башына шау ҡ айнар һ ыу тү гелә сә к. (20) Шулай итеп, уларҙ ың бө тө н ағ залары, тирелә ре янып-бешә сә к. (21) Улар ө сө н шунда тимер сыбыҡ тан ү релгә н ҡ амсылар булыр. (22) Был ә рнеү ҙ ә рҙ ә н ҡ отолорғ а телә рҙ ә р. Улар­ҙ ы кире утҡ а ташлаясаҡ тар. Һ ә м:

— Был ү ҙ ә к ө ҙ гө с ут ғ азаптарын татығ ыҙ, — тип ә йтелер.

23. Хаҡ тыр, иман килтереп, изгелек ҡ ылғ андарҙ ы арыҡ тарынан шишмә лә р ағ ып ятыусы йә ннә ттә р ҡ абул итер. Улар шунда алтын белә ҙ ектә р кейеп, ынйылар тағ ырҙ ар. Кейемдә ре иһ ә ебә ктә н тегелгә н булыр. (24) Улар иң татлы-гү зә л һ ү ҙ гә ирешер, маҡ тауғ а лайыҡ Аллаһ тың юлына кү ндерелгә ндә р шулар булыр.

25. Хаҡ тыр, кә ферҙ ә р кешелә рҙ е Аллаһ юлынан, Мә сжед-и Харамғ а кереү ҙ ә н тыялар, Беҙ уны ғ ибә ҙ ә т ҡ ы­лыр ө сө н ҡ орҙ орҙ оҡ, шунда тороусығ а (ерле халыҡ ҡ а) ла, ситтә н килгә н юлсыларғ а ла тигеҙ хоҡ уҡ тар бирҙ ек. Берә й­һ е ул мә сеттә нә жеслек ҡ ылһ а, Беҙ уны ә рнетеү ле ғ азап менә н язалаясаҡ быҙ.

26. Бер уаҡ ыт Беҙ Ибраһ имғ а Бә йтулла (Кә ғ бә тулла) бу­ласаҡ урынды кү рһ ә ттек һ ә м ә йттек:

— Һ ис бер кемде, һ ис бер нә мә не миң ә тиң дә ш ҡ ылма, тауаф итеү селә р (изге йортто ә йлә неп йө рө ү селә р), аяҡ ө ҫ тө ғ ибә ҙ ә т ҡ ылыусылар, рә кү ғ һ ә м сә ждә гә киткә ндә р ө сө н йортомдо паҡ тот, — тинек.

27. Кешелә р араһ ында Хажғ а барыуҙ ың кә рә клеге тураһ ында хә бә р тарат; улар йә йә ү лә п тә, оҙ он юл йө рө п арығ ан дө йә лә ргә атланып та килер. (28) (Улар Хаж сә фә рендә кешелә р менә н аралашып, мә ғ лү мә т йыйып, пакланып, Хаждың файҙ а­һ ын кү рһ ендә р), махсус билгелә нгә н кө ндә рҙ ә ү ҙ ҙ ә ренә ризыҡ ө сө н бирелгә н ҡ орбанлыҡ хайуандар салып, Аллаһ ты зикер итһ ендә р (шуның ө сө н Хажғ а килһ ендә р). Шул ҡ орбан ит­тә рен һ ә м ү ҙ егеҙ ашағ ыҙ, һ ә м дә бә хетһ еҙ ярлыларғ а, фә ҡ ирҙ ә ргә лә ашатығ ыҙ.

29. Унан һ уң керҙ ә рҙ ә н (һ аҡ ал-мыйыҡ, сә сле-тө клө урын­дарын, тырнаҡ тарын киҫ һ ендә р) арынһ ындар. Нә ҙ ерҙ ә рен ү тә һ ендә р һ ә м Боронғ о Изге Йортомдо (Кә ғ бә тулланы) тауаф итһ ендә р.

30. Бына (Хаж сә фә рендә ) шундай хә лдә р. Аллаһ тың ә мерен хө рмә т менә н ү тә п, тыйылғ андарҙ ы ҡ ылмағ ан һ ә р кемгә Раббы ҡ атында бик тә хә йерле эш булыр. Харам тип иғ лан ителгә н хайуандарҙ ан тыш (хайуандар) һ еҙ гә хә лә л ителде. Шуғ а кү рә, нә жестә н, (Аллаһ ҡ а тиң кү релгә н) боттарғ а табы­ныуҙ ан һ аҡ ланығ ыҙ. Ялғ ан һ ө йлә ү ҙ ә н ҡ урҡ ығ ыҙ.

31. Аллаһ тан башҡ аны Илаһ итмә йенсә, уның Хә нифтә ре (йә ғ ни, Аллаһ тың берлеген таныусы мө ьминдә р) булығ ыҙ. Аллаһ янына тағ ын бер Илаһ килтереп ҡ ушҡ ан кеше Кү ктә н йығ ы­лып тө шкә н, (ү лә кһ ә ҡ оҙ ғ ондары тарафынан) ботарланғ ан (мә йет) кеү ек булыр йә ки дауыл ө йө рмә һ е ә ллә ҡ айҙ арғ а илтеп ташлағ ан ү лә кһ ә гә тиң булыр. (32) Эштә р бына шулай тора. Шө бһ ә юҡ тыр, Аллаһ тың хө кө мдә рен хө рмә т иткә н кешенең кү ң еле тә ҡ ү ә лектә ҙ ер.

33. Уларҙ а (ҡ орбанлыҡ хайуандарҙ а йә ки Хаж ғ ә мә лдә рендә ) һ еҙ ҙ ең ө сө н, мә ғ лү м бер уаҡ ытҡ а ҡ ә ҙ ә р, файҙ алар барҙ ыр. Унан һ уң уларҙ ың барасаҡ ере Боронғ о Йорт (Кә ғ бә тулла) булыр.

34. Беҙ һ ә р ө ммә т ө сө н ҡ орбан салыуҙ ы тә ртип иттек. Ү ҙ ҙ ә ренә ризыҡ булырғ а тейешле, дү рт аяҡ лы малдарҙ ы (сал­ғ анда) Аллаһ исемен телгә алһ ындар, тип. Бына, һ еҙ ҙ ең Тә ң регеҙ — Ул берҙ ә н-бер — Аллаһ. Шулай булғ ас, Уғ а тә слим итегеҙ. (Ий, Мө хә ммә д) һ ин ихлас кү ң еллелә рҙ е һ ә м тыйнаҡ итә ғ ә тселә рҙ е һ ө йө нсө лә.

35. Аллаһ исемен ишетеү гә ү к уларҙ ың йө рә ктә ре хө рмә т менә н тетрә р. Баштарына тө шкә н ауыр һ ынауҙ арҙ ы улар са­бырлыҡ менә н уҙ ҙ ыра. Улар намаҙ ҙ ы дө рө ҫ уҡ ый. Ү ҙ ҙ ә ренә бирелгә н ризыҡ тарҙ ан (Аллаһ юлында) башҡ аларғ а ла ө лө ш сығ аралар.

36. Беҙ дө йә лә рҙ е лә һ еҙ ҙ ең ө сө н Аллаһ тың (дини) ишара­ларынан (ҡ орбанлыҡ ) ҡ ылдыҡ. Уларҙ а һ еҙ ҙ ең ө сө н файҙ а бар. Улар аяҡ тары ө ҫ тө ндә торғ анда ла, Аллаһ тың исемен ә йтегеҙ. Янбаштарына тө шкә ндә (салғ андан һ уң йә н биргә ндә лә Аллаһ тың исемен ә йтегеҙ ). Уларҙ ың итен ү ҙ егеҙ ҙ ә ашағ ыҙ һ ә м дә һ орағ ан мохтаждарғ а ла ө лө ш сығ арығ ыҙ. Бына шул хайуандарҙ ы Беҙ, шө крә нә ҡ ылырһ ығ ыҙ, тип һ еҙ ҙ ең файҙ ағ а бирҙ ек. (37) Уларҙ ың (ҡ орбанғ а салынғ ан хайуандарҙ ың ) ни ите, ни ҡ аны Аллаһ ҡ а тү гел, Уғ а фә ҡ ә т һ еҙ ҙ ең тә ҡ ү ә ле­гегеҙ генә барып ирешә. Һ еҙ ҙ е тура юлғ а баҫ тырыусы Аллаһ тың бө йө клө гө н танырһ ығ ыҙ, (Уғ а тә ҡ бир ә йтегеҙ ) тип был хайуандарҙ ы шулай итеп һ еҙ ҙ ең файҙ ағ ыҙ ғ а бирҙ ек. (Ий, Мө хә ммә д) изгелек ҡ ылғ андарҙ ы һ ө йө нсө лә.

38. Аллаһ иманлыларҙ ы һ аҡ лар. Шуныһ ы ла хаҡ тыр, Аллаһ хыянатсы һ ә м кә фер һ ә р кешене мө хә ббә тенә н мә хрү м итер. (39) Ү ҙ ҙ ә ренә ғ ә ҙ елһ еҙ һ ө жү м иткә н осраҡ та, йә берлә нгә н мосолмандарғ а һ уғ ышырғ а рө хсә т ителде. Шуғ а кү рә, уларғ а ярҙ ам итеү — Аллаһ тың ҡ ө ҙ рә тенә н килә торғ ан эш.

40. Улар бары тик:

— Раббыбыҙ — бер Аллаһ, — тигә ндә ре ө сө н генә ғ ә ҙ елһ еҙ ­лек менә н ө йҙ ә ренә н ҡ ыуылғ ан ҡ ә ү ем. Аллаһ бер тө рлө кешелә рҙ ең яманлығ ын икенселә ренең кө сө менә н баҫ тырмағ ан булһ а, ул сағ ында, һ ис шикһ еҙ, эстә рендә Аллаһ тың исеме йыш-йыш иҫ кә алынғ ан сиркә ү ҙ ә р, синагогалар (йә һ ү дтә рҙ ең ғ ибә ҙ ә т йорто), монастырьҙ ар һ ә м мә сеттә р емерелгә н булыр ине. Аллаһ (ү ҙ диненә ) ярҙ ам иткә ндә ргә, ә лбиттә, ярҙ ам итә. Һ ис шикһ еҙ, Аллаһ кө слө һ ә м ең еү се.

41. Ер йө ҙ ө ндә тормош итер ө сө н бер урын бирһ ә к, улар (мө ьминдә р) намаҙ уҡ ыр, зә кә т бирер, изгелеккә ө ндә р һ ә м яманлыҡ ты тыйыр. Һ уң ынан уларҙ ың эштә ре Аллаһ хозурында булыр.

42. (Эй, Мө хә ммә д) һ ине ялғ ансы тип ә йтһ ә лә р (аптырап ҡ ал­ма), бың а саҡ лы ла Нух ҡ ә ү еме, Ғ ә д менә н Сә мү д ҡ ә ү емдә ре лә (ү ҙ пә йғ ә мбә рҙ ә рен) ялғ ансығ а сығ арҙ ы, алдаҡ сы тип хур­ланылар. (43) Ибраһ имды ла, Лутты ла, (44) Мә дйә н халҡ ы (Шө ғ ә йепте лә ), Мусаны ла ү ҙ ҡ ә ү еме ялғ ансы тип атаны. Мин уларғ а форсат бирҙ ем (бә лки тә ү бә итерҙ ә р тип), һ уң ынан (тә ү бә итмә гә с) уларҙ ы яғ алап, язағ а тарттым. Ризаһ ыҙ лығ ыма кү рә, ә й, хә тә р ҙ ә яза бирҙ ем мин уларғ а. (45) Ғ ә ҙ елһ еҙ ҡ ыланғ ан бик кү п шә һ ә рҙ ә рҙ ең халыҡ тарын Беҙ һ ә лә к иттек. Ә леге ваҡ ытта ул ерҙ ә рҙ ә ге шә һ ә р ҡ оймалары емерек килеш һ аҡ лана. Һ ыуһ ыҙ ҡ алғ ан ҡ ойолар һ ә м кү пме таш­ландыҡ ҡ ә лғ ә лә р тырпайып тора.

46. Ә ллә һ уң улар Ер йө ҙ ө буйлап сә йә хә т итеп йө рө мә йҙ ә рме? Йө рө гә н булһ алар, баштарына уй тө шкә н булыр ине. Ҡ олаҡ тары ишеткә н булыр ине. Хаҡ тыр, уларҙ ың (маң ­ғ ай) кү ҙ ҙ ә ре һ уҡ ыр тү гел, фә ҡ ә т кү ң ел кү ҙ ҙ ә ре һ уҡ ыр.

47. (Эй, Мө хә ммә д) улар хә ҙ ер ү к яза килгә нен кү рергә телә й. Лә кин Аллаһ вә ғ ә ҙ ә һ ен боҙ маҫ. Хаҡ тыр, Раббы янын­дағ ы бер кө н һ еҙ ҙ ең (ваҡ ыт менә н) мең йылғ а торош итә.

48. Ғ ә ҙ елһ еҙ хө кө м иткә н кү пме залим халыҡ тарғ а Мин (бә лки, тә ү бә итерҙ ә р, тип) форсат бирҙ ем. Һ уң ынан Мин уларҙ ы язағ а тоттом. Ҡ айтарылыш бары тик Аллаһ ҡ а ғ ына.

49. Ә йт:

— Ә й, кешелә р, мин бары тик һ еҙ ҙ е (Аллаһ тың язаһ ы менә н) киҫ ә теү се, ҡ урҡ ытыусы ғ ына, - тип. (50) Иман килтереп, изгелек ҡ ылғ андарғ а ярлыҡ ау һ ә м мул ризыҡ булыр. (51) Бер-берһ ен уҙ ҙ ыра-уҙ ҙ ыра, аяттарыбыҙ ҙ ы зә ғ ифлә теү ө сө н ярышҡ андар йә һ ә ннә мдеке булыр.

52. Беҙ һ инә н алда килгә н бер генә илсене лә, бер генә пә йғ ә мбә рҙ е лә (енси лә ззә ткә, дә рә жә гә, абруйғ а ынтылыу) телә ктә ренә н азат итеп ебә рмә нек. Шайтан иһ ә ул телә ктә ргә ҡ отортоу кертә ине. Лә кин Аллаһ шайтандың ул ҡ отортҡ анын юҡ ҡ а сығ ара килде. Аллаһ аяттарын паҡ ки­леш һ аҡ лай. Аллаһ белеп хө кө м итеү се сикһ еҙ ҡ ө ҙ рә т эйә һ е.

53. Эстә рендә ауырыу булғ андарғ а, (уҫ аллыҡ һ ә м динһ еҙ лектә н) кү ң елдә ре ҡ атҡ андарғ а шайтан вә сү ә сә һ е һ ынау булһ ын. Залимдар, һ ис шө бһ ә һ еҙ, ө гө т кермә ҫ рә химһ еҙ лектә ре менә н ғ ә ҙ ел кешелә рҙ ә н бик ныҡ айырылып тора. (54) Ғ илемле кешелә р уның (Ҡ ө ръә ндең ), ысындан да, Раббы тарафынан индерелгә нен белһ ендә р һ ә м шуғ а инанһ ындар, уларҙ ың кү ң еле ышанысҡ а ирешһ ен ө сө н. Шик юҡ, Аллаһ иманлыларҙ ы тура юлғ а йү нә лтер.

55. Аллаһ ҡ а ышанмағ андар кинә т килеп, Сә ғ ә т һ уҡ ҡ ан­сығ а ҡ ә ҙ ә р йә ки (Ҡ иә мә т) кө нө нө ң ғ азабы килгә нсегә саҡ ­лы (Ҡ ө ръә нгә ) шик менә н ҡ араясаҡ тар. (56) Ул Кө ндө бар нә мә гә Аллаһ ҡ ына хужа. Ул ғ ына кешелә р араһ ында хө кө м йө рө тө р. Иман килтереп, изгелек ҡ ылғ андар Нә ғ им йә ннә т­тә ре эсендә булыр. (57) Инҡ ар итеп, аяттарыбыҙ ҙ ы ялғ анғ а сығ арырғ а маташҡ андар ө сө н ә рнетеү ле язалар булыр.

58. Аллаһ юлында һ ижрә т итеп, ү лтерелгә ндә рҙ е, ү лгә ндә рҙ е, һ ис шикһ еҙ, Аллаһ татлы ризыҡ тар менә н һ ыйлар. Шик юҡ, Аллаһ ризыҡ биргә ндә рҙ ең иң йомарты. (59) Аллаһ уларҙ ы ҡ ә нә ғ ә т ҡ аласаҡ бер урынғ а (йә ннә ткә ) ҡ у­ясаҡ. Аллаһ барыһ ын да белә. Ул — миһ ырбанлы хикмә т эйә һ е.

60. Бына шулай булыр эштә р. (Нахаҡ ) зыян кү ргә н кеше зыян кү ргә не ҡ ә ҙ ә р зыян килтергә ндә н ү с алһ а һ ә м йә нә лә зыян кү рһ ә, һ ис шикһ еҙ, Аллаһ уғ а ярҙ ам итер. Аллаһ ярлы­ҡ аусы, мә рхә мә тле ғ ә фү итеү се. (61) Быныһ ы ла шулай булыр. Аллаһ — тө ндө кө нгә, кө ндө тө нгә алыштырыусы. Аллаһ һ ә р нә мә нең асылын ишетә, асылын кү рә. (62) Нә ҡ шулай. Аллаһ —Хә ҡ иҡ ә ттең ү ҙ е. Унан башҡ а Илаһ тип табына торғ ан нә мә лә р - ялғ андың ү ҙ е. Хә ҡ иҡ ә т — Аллаһ. Ә лбиттә, Ул — бө йө к.

63. Кү рмә йһ ең ме ни, Аллаһ Кү ктә н ямғ ыр яуҙ ыра. Ер ө ҫ тө йә шеллек менә н ҡ аплана. Ысындан да, Аллаһ мә рхә мә тле, Ул бө тө н нимә нә н хә бә рҙ ар. (64) Кү ктә рҙ ә ге, Ерҙ ә ге бө тө н нимә лә Уныҡ ы. Ысынлап та, Аллаһ бер яң ғ ыҙ ы. Ул (һ ис кемгә, һ ис нимә гә мохтаж тү гел) ғ айә т бай, маҡ тауғ а лайыҡ.

65. Кү рмә йһ ең ме ни, Аллаһ Ерҙ ә ге нимә лә рҙ е һ ә м ә мере буйынса диң геҙ ҙ ә йө ҙ ө ү се кә мә лә рҙ е һ еҙ ҙ ең файҙ ағ а яралтты. Кү кте лә Ергә инеү ҙ ә н Ул тотоп тора. Уның рө хсә тенә н башҡ а Кү к Ергә иң мә ҫ. Аллаһ кешелә ргә бик тә шә фҡ ә тле һ ә м миһ ырбанлы.

66. Һ еҙ гә тормош (йә н) биргә н, һ уң ынан һ еҙ ҙ е йә нһ еҙ итеү се, унан һ уң тағ ын терелтеү се Ул. Дө рө ҫ ө шул, ә ҙ ә м заты бик тә шө кө рһ ө ҙ холоҡ ло бит. (67) Беҙ һ ә р ө ммә ткә, ү ҙ ҙ ә ре ҡ улай ҡ ылғ анса ғ ибә ҙ ә т тә ртиплә нек. Шулай булғ ас, улар (Китап ә һ елдә ре) был мә сьә лә лә һ инең менә н бә хә слә шмә һ ен­дә р. Һ ин уларҙ ы Раббың тарафына саҡ ыр. Сө нки һ ин, ысындан да, тура юлдағ ы кеше. (68) Һ инең менә н тартҡ ылашып торһ алар, ә йт:

— Һ еҙ ҙ ең нимә ҡ ылғ анығ ыҙ ҙ ы Аллаһ яҡ шы белеп тора, — тип. (69) Арағ ыҙ ҙ ағ ы ғ ауғ алар сә бә псеһ е булғ ан нә мә лә р­ҙ е Аллаһ Ҡ иә мә т кө нө ндә асыҡ лап бирер. (70) — Шуны ла белмә йһ егеҙ ме ни, Аллаһ Ерҙ ә, Кү ктә нимә булһ а — барыһ ын да белеп тора. Быларҙ ың барыһ ы ла Китапҡ а (Лә ү хел Мә хфү згә ) яҙ ып ҡ уйылғ ан. Быларҙ ы белеү Аллаһ ҡ а бик тә ең ел.

71. Улар Аллаһ ты инҡ ар итеп, тә ң релеккә һ ис бер дә лил килтерә алмағ ан, ү ҙ ҙ ә ре белмә гә н нә мә лә ргә йә бешеп-табынып яталар. Залимдарҙ ың һ ис бер ярҙ амсыһ ы булмаҫ.

72. Ап-асыҡ итеп аяттарыбыҙ ҙ ы уҡ ығ анда тың лап ултырыусы кә ферҙ ә рҙ ең сырайҙ арына ҡ ара, ризаһ ыҙ лыҡ кү рерһ ең. Улар аят уҡ ыусыларҙ ы ботарлап ташларҙ ай булып ултыра. Ә йт һ ин:

— Бынан да хә тә рерә ге тураһ ында һ еҙ гә ирештерә йемме? Йә һ ә ннә м! Аллаһ уны (һ еҙ ҙ ең кеү ек) кә ферҙ ә ргә вә ғ ә ҙ ә итте. Ҡ от осҡ ос бер урын ул — йә һ ә ннә м, — тип.

73. Ә й, кешелә р, бер миҫ ал бирелде. Хә ҙ ер шуны тың ­лағ ыҙ. Аллаһ ты инҡ ар итеп, табына торғ андарығ ыҙ бергә йыйылышып тырышһ а ла, хатта бер себен дә яралта алмағ ан булырҙ ар ине. Ә гә р ҙ ә себен уларҙ ың берә й нимә һ ен тартып алып китһ ә, улар уны кире ҡ айтарып ала алмаҫ тар ине. (Шундай мә ғ ә нә һ еҙ нимә лә ргә ) табынғ андар ҙ а меҫ кен, шул табынғ ан нимә лә ре лә меҫ кен. (74) Улар Аллаһ тың ҡ ө ҙ рә тен белеп бө тө рмә йҙ ә р, һ ис шө бһ ә һ еҙ, Аллаһ сикһ еҙ ҡ ө ҙ рә тле, барыһ ын­нн да ө ҫ тө н.

75. Аллаһ фә рештә лә рҙ е лә, кешелә рҙ е лә илсе итеп ебә рә. Шик юҡ, Аллаһ барыһ ын да ишетеп, кү реп тора. (76) Уларҙ ың алда нимә кү рә сә ген дә, уҙ ғ анда нимә кү ргә ндә рен дә Аллаһ белеп тора. Барса ғ ә мә лдә р ҙ ә Аллаһ ҡ а ҡ айтары­ласаҡ.

77. Ә й, иман килтергә н кешелә р, рә кү ғ ҡ а китегеҙ, сә ждә гә йығ ылығ ыҙ, Раббығ а ғ ибә ҙ ә т ҡ ылығ ыҙ, изгелек ҡ ыл­һ ағ ыҙ -ҡ отолорһ ығ ыҙ. (78) Аллаһ юлында Ул ҡ ә нә ғ ә т ҡ алыр­лыҡ Жиһ ад ҡ ылығ ыҙ. Ул һ еҙ ҙ е һ айланы, дин юлында һ еҙ ҙ ең ө ҫ кә Ул бер ниндә й ҙ ә ауырлыҡ йө клә мә не. Атайығ ыҙ Ибра­һ им тотҡ ан диндә лә шулай ине. Пә йғ ә мбә рҙ ә р һ еҙ ҙ ең эштә ргә шаһ ит булһ ын, һ еҙ ҙ ә кешелә ргә шаһ ит булырһ ығ ыҙ тип, алда индерелгә н китаптарҙ а ла, быныһ ында (Ҡ ө ръә ндә лә ) һ еҙ гә мосолман исеме бирелде. Шулай булғ ас, намаҙ уҡ ы­ғ ыҙ, зә кә т бирегеҙ, Аллаһ ҡ а һ ыйынығ ыҙ. Ул һ еҙ ҙ ең Раббығ ыҙ ҙ ыр. Ниндә й яҡ шы Раббы, ниндә й изгелекле ярҙ амсы ул — Аллаһ Тә ғ ә лә!

 



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.