Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





10 — Юнус (Юныс) сүрәһе



10 — Юнус (Юныс) сү рә һ е

 

(Юнус сү рә һ е 109 аяттан тора. Юныс ҡ ә ү еме тураһ ында һ ө йлә нгә нлектә н, сү рә гә ошо исем бирелгә н. Мә ккә халҡ ы ү ҙ араһ ынан пә йғ ә мбә р сығ асағ ына ышанмай ине. )

Бисмиллә һ ир-рахмә ә нир-рахиим.

1. Ә лиф. Лә м. Ра. Бына былар хикмә тле Китаптың аяттары.

2. Араларынан сыҡ ҡ ан бер ә ҙ ә мгә (хә ҙ рә ти Мө хә ммә дкә ):

Кешелә рҙ е киҫ ә т, иман килтергә ндә ргә Раббы ҡ атын­да юғ ары дә рә жә лә р бирелә сә ге тураһ ында ә йтеп һ ө йө ндө р, — тип уахи тө шө ргә небеҙ кешелә ргә ғ ә жә п бер нә мә булып кү рендеме икә н ни һ уң?

Кә ферҙ ә р:

— Был, шик юҡ, сихырсы, — тинелә р.

3. Шө бһ ә һ еҙ, Раббығ ыҙ кү ктә рҙ е һ ә м Ерҙ е алты кө ндә яралтты, һ уң ынан бө тө н эштә ре менә н идара иткә н хә лдә Ғ ә решкә (тә хеткә ) ө лгә ште. Уның рө хсә тенә н башҡ а бер ­кем дә шә фҡ ә тсе була алмаҫ. Бына шул Раббы һ еҙ ҙ ең Аллаһ ­ығ ыҙ булыр. Шуғ а кү рә, Уғ а баш эйегеҙ. Аҡ ылығ ыҙ ғ а ки­лерһ егеҙ бә лки? (4) Хаҡ вә ғ ә ҙ ә һ е буйынса һ еҙ Аллаһ ҡ а ҡ айтарыла­саҡ һ ығ ыҙ. Сө нки Аллаһ башта бар ҡ ылыр, һ уң ынан иман килтереп, изгелек ҡ ылғ андарғ а ғ ә ҙ еллек менә н ә жерен бирер ө сө н, уларҙ ы ү лтереп, яң ынан тергеҙ еп, ү ҙ хозурына ҡ айтарыр. Кә ферҙ ә р иһ ә инҡ ар иткә ндә ренә кү рә, ҡ айнар һ ыу эсә сә к һ ә м хә тә р яза аласаҡ тар. (5) Аллаһ Ҡ ояшты яҡ тылыҡ сығ а­нағ ы итеп ҡ абыҙ ҙ ы, Айҙ ы нурлы итеп яралтты, йылдарҙ ың һ анын һ ә м хисабын белер ө сө н уғ а (Айғ а) фасылдар тә ғ ә йенлә н­де. Аллаһ быларҙ ы (тиккә генә тү гел) Хә ҡ иҡ ә т ө сө н яралтты. Ул мә ғ лү мә тле ҡ ә ү емгә аяттарын асыҡ аң лата. (6) Тө н менә н кө ндө ң берһ е артынан береһ е оҙ оная, ҡ ыҫ ҡ ара, алмашыныуында, кү ктә рҙ ә һ ә м Ерҙ ә Аллаһ яралтҡ ан нә мә лә р (Кү ктә рҙ ә — фә рештә лә р, Ай, йондоҙ ҙ ар, есемдә р, сикһ еҙ ғ алә м; Ерҙ ә — йә нлектә р, ҡ ош-ҡ орттар, кешелә р, тауҙ ар, диң геҙ ҙ ә р, йылғ алар, ү ҫ емлектә р) Аллаһ ҡ аршыһ ында гө наһ эшлә ү ҙ ә н ҡ урҡ ҡ андар ө сө н ғ ибрә ттә р һ ә м киҫ ә теү ҙ ә р барҙ ыр. (7) (Ҡ иә мә т кө нө ндә ) Беҙ ҙ ең менә н осрашыуғ а ышанмайынса, донъя тормошона риза булып, шунан лә ззә т алып йә шә гә ндә р һ ә м аяттарыбыҙ ғ а битараф булғ андар арағ ыҙ ҙ а юҡ мы ни? (8) Бына шулар инде йыйғ ан гө наһ тары арҡ аһ ын­да ялҡ ын эсендә ү ҙ ҙ ә ренә ятаҡ табыр. (9) Иман килтереп, изгелекле эштә р башҡ арғ андарҙ ы, иманлы булғ андарына кү рә, Раббы ниғ мә т тулы йә ннә ттә рҙ ә, аҫ тынан йылғ алар ағ ып тороусы баҡ саларғ а урынлаштырыр. (10) Уларҙ ың:

—Аллаһ ым, Һ инең кә мселекле сифаттарың юҡ, —тигә н һ ү ҙ ҙ ә ре доғ а булыр.

Шунда бер-береһ е менә н осрашҡ анда ә йтә торғ ан һ ү ҙ ҙ ә ре: «сә лә м», булыр. Уларҙ ың сә лә м һ уң ындағ ы доғ алары ла:

— Бары тик ғ ә лә мдә рҙ ең Раббыһ ы Аллаһ ҡ а ғ ына маҡ тау тейеш, — тигә н һ ү ҙ булыр. (11) Ә гә р Аллаһ кешелә ргә, ашы­ғ ыс бү лә к телә гә ндә ре кеү ек, яза биреү ҙ е лә ашыҡ тырһ а, уларҙ ың ә жә ле менә н эш бө ткә н булыр ине. Беҙ ҙ ең менә н (Ә хирә ттә ) ҡ ауышыу кө тмә ү селә рҙ е Беҙ аҙ ғ ынлыҡ тары эсендә ҡ ойонһ ондар тип (ү ҙ ихтыярҙ арына) буталып йө рө ргә ҡ алды­рабыҙ.

(«Кә ферҙ ә р: йә, Аллаһ, ә гә р Ҡ ө ръә н Һ инең тарафтан индерелгә н булһ а, Мө хә ммә дте Пә йғ ә мбә р итеп Һ ин ебә ргә н булһ аң, быларғ а ышаныуыбыҙ ҙ ы телә һ ә ң, кү ктә н таш яуҙ ыр йә ки беҙ гә хә ҙ ер ү к бер яза бир, — тинелә р.

Шунан һ уң ө ҫ тә ге аят индерелде. Тимә к, Аллаһ Тә ғ ә лә гө наһ лы ҡ олдарына шунда уҡ яза бирмә й, бә лки тә ү бә итерҙ ә р, ҡ ыл­ғ андарына ү кенерҙ ә р, тура юлғ а баҫ ырҙ ар, тип язаны кисек­терә икә н. Тә ү бә итмә гә ндә ргә ул тә ҡ дирҙ ә рендә яҙ ылғ анса ғ ү мер бирер, язаны ул уларғ а һ уң ынан был донъяла уҡ бирер йә ки Ә хирә т кө нө нә ҡ алдырыр». Садретдин Ғ ү мү ш тә фсиренә н. )

12. Ҡ ыйын хә лдә рҙ ә ҡ алғ ан саҡ тарҙ а кеше ҡ ырын ятҡ ан килеш тә, ултырып та, аяҡ ө ҫ тө лә Беҙ гә (ялбара, бә лә нә н ҡ отҡ арыуыбыҙ ҙ ы ө мө т итеп) доғ а ҡ ыла; Беҙ ҙ ең ярҙ ам менә н бә лә -ҡ аза уҙ ып киткә с, ә йтерһ ең дә, ул ярҙ ам һ орап Беҙ гә ялбар­мағ ан. Сиктә рҙ е уҙ ғ андарғ а ү ҙ ҡ ылғ андары шулай яҡ шы ғ ә мә л булып кү ренә. (13 ) Хаҡ тыр, ү ҙ ҙ ә ренә ап-асыҡ дә лилдә р (аяттар) килтереп тә (уларҙ ы ялғ анғ а сығ арғ андары, Аллаһ ҡ а ҡ аршы ө ҙ лө кһ ө ҙ кө фө р иткә ндә ре арҡ аһ ында), ғ ә ҙ елһ еҙ булғ андары. иманғ а килмә гә ндә ре ө сө н, Беҙ һ еҙ ҙ ә н ә ү ү ә л йә шә гә н халыҡ тарҙ ы һ ә лә к иттек. Гө наһ лыларғ а Беҙ ана шундай ә жер бирә беҙ. (14) Һ уң ынан улар урынына Ер йө ҙ ө нә һ еҙ ҙ ең ҡ ә ү емде килтерҙ ек, ҡ арап ҡ арайыҡ, һ еҙ нимә ҡ ы­лырһ ығ ыҙ икә н? (15) Аяттарыбыҙ ҙ ы дә лилдә р менә н ап-асыҡ итеп уҡ ығ ас, (Ә хирә ттә ) Беҙ ҙ ең менә н ҡ ауышырғ а телә мә ­гә ндә р (мө шриктә р һ иң ә ):

Юҡ! Беҙ ҙ ең ө сө н һ ин башҡ а бер Ҡ ө ръә н килтер йә ки бы­ныһ ын (беҙ ҙ ең файҙ ағ а) ү ҙ гә рт, — тинелә р.

Ә йт һ ин:

— Уны алыштырыу йә ки ү ҙ гә ртеү минең кө сө мдә н килә тор­ғ ан нә мә тү гел. Мин уахи булып килгә ндә н башҡ аһ ына инанмам. Ә гә р ҙ ә Раббыма ҡ аршы баш кү тә рһ ә м, шик юҡ, хә тә р Кө ндө ң (Ҡ иә мә ттең ) ғ азабынан ҡ урҡ ам, — тип. (16) Ә йт:

— Ә гә р Аллаһ ихтыяр итмә һ ә, уны һ еҙ гә уҡ ымағ ан булыр инем, Аллаһ уны (минең аша) һ еҙ гә белдермә ҫ ине. Мин бынан ә ү ә л дә ғ ү мерем буйы һ еҙ ҙ ең арала (ҡ ырҡ йыл) йә шә нем. Ә ле һ аман аҡ ылғ а ултырманығ ыҙ мы ни? (Ә ле һ аман минең намыҫ лы, ялғ анһ ыҙ кеше икә немә ышанманығ ыҙ мы? ) (17) Шулай булғ ас, Аллаһ ҡ а ҡ аршы уйҙ ырмалар (һ ө йлә ү се) йә ки Уның аяттарын ялғ анғ а сығ арыусыларҙ ан да залим (ғ ә ҙ елһ еҙ, ә хлә ҡ һ еҙ ) кем бар икә н был донъяла? Хаҡ тыр, ғ ә йеплелә р бер ҡ айсан да (Аллаһ ҡ аршыһ ында) уң ыш ҡ аҙ анмаҫ. (18) Аллаһ ты инҡ ар итеп, улар ү ҙ ҙ ә ренә зарар ҙ а, файҙ а ла эшлә й алмай торғ ан нә мә лә ргә табыналар һ ә м:

- Улар (беҙ ҙ ең боттарыбыҙ ) Аллаһ ҡ атында беҙ ҙ е яҡ лап-һ аҡ лап ҡ аласаҡ, — тип ә йтә лә р.

Ә йт:

- Һ еҙ кү ктә рҙ ә һ ә м Ерҙ ә Аллаһ белмә гә н нә мә лә р тураһ ында хә бә р итә һ егеҙ ме? Сө бхә наллаһ, Ул уларҙ ың тә ң регә һ а­нағ ан нә мә лә ренә н йыраҡ (ө ҫ тө н, юғ ары) тора.

19. Кешелә р бер ө ммә т булып ойошҡ ан ине, лә кин бү ленеп бө ттө лә р. Ә гә р ҙ ә Раббың дан бер һ ү ҙ килмә гә н булһ а ине, (йә ғ ни, гө наһ лыларҙ ың был донъялағ ы язаһ ын кисектереү тураһ ындағ ы һ ү ҙ е булмаһ а ине) бә хә с сығ анағ ы булғ ан ҡ ар­шылыҡ тарҙ ы бө тө ргә н булыр ине (йә ғ ни уларҙ ы шунда уҡ һ ә лә к иткә н булыр ине).

20. Улар:

- Уғ а (Мө хә ммә дкә ) Раббынан бер мө ғ жизә индерелһ ен ине, (шунан һ уң беҙ уғ а ышана башлар инек), — тип ә йтә лә р.

Ә йт:

— Йә шерен нә мә лә р бары тик Аллаһ ихтыярында ғ ына. Кө тө гө ҙ, мин дә һ еҙ ҙ ең менә н бергә кө тә сә кмен, — тип. (21) Зарар кү ргә ндә н һ уң кешелә ргә муллыҡ бирә һ ең, шунан ҡ арайһ ың да ғ ә жә п булаһ ың: улар аяттарыбыҙ ғ а ҡ арата хә йлә -тоҙ аҡ ҡ ороп яталар. Ә йт:

— Аллаһ тың тоҙ ағ ы хә тә рерә ктер. Шик юҡ, илселә ре­беҙ (кә тибиндә р) һ еҙ ҡ орғ ан хә йлә -мә керҙ ә рҙ е яҙ ып бара, — тип.

(«Был аят Мә ккә халҡ ы тураһ ында. Аллаһ Тә ғ ә лә ете йыл буйына ямғ ыр яуҙ ырмай. Мә ккә не ҡ оролоҡ, ҡ ытлыҡ, сир баҫ а. Кешелә р, януар­ҙ ар ҡ ырыла. Шунан һ уң Аллаһ мул ямғ ыр яуҙ ыра башлай. Мә млә кә т яң ынан муллыҡ һ ә м бә рә кә ткә ирешә. Лә кин кә ферҙ ә р был бә рә кә тте Аллаһ тан тү гел, йондоҙ ҙ ар һ ә м боттар-һ ындарҙ ан килде, тип ә йтә лә р. Аллаһ тың аяттарын ялғ анғ а сығ арырғ а тотондо­лар». Хә сә н Чантай тә фсиренә н. )

22. Һ еҙ ҙ е ҡ оро ерҙ ә, диң геҙ ҙ ә рҙ ә йө рө ткә н Улдыр. Һ еҙ кә мә лә саҡ та уң ай, йомшаҡ ел алып китеп барғ анда, эсегеҙ тулы шатлыҡ булыр. Кинә т кенә ҡ аты дауыл сығ ып, һ ә р тарафтан ҡ урҡ ыныс тулҡ ындар һ ө жү м итә башлаһ а, солғ анышта һ ә лә к булабыҙ, тип улар Аллаһ ҡ а ихлас ышанып:

— Ә гә р ҙ ә беҙ ҙ е был ғ ә рә сә ттә н ҡ отҡ арһ аң, валлаһ и, шө кө р итер инек, — тип ялбара башлаясаҡ. (23) Лә кин Аллаһ уларҙ ы ҡ отҡ арғ ас, ҡ арағ ыҙ һ еҙ, улар тағ ын Ер йө ҙ ө ндә урынһ ыҙ ғ а боҙ оҡ лоҡ ҡ ылалар. Ә й, ә ҙ ә мдә р! Һ еҙ ҙ ең ул боҙ оҡ лоғ оғ оҙ ү ҙ башығ ыҙ ғ а булыр, донъяла оҙ аҡ боҙ оҡ лоҡ ҡ ыла алмаҫ һ ығ ыҙ. Ахырҙ а хозурыма килерһ егеҙ. Бына шул ваҡ ытта Беҙ һ еҙ гә нимә ҡ ылғ андарығ ыҙ тураһ ында ә йтербеҙ. (24) Донъялағ ы тормош Кү ктә н яуғ ан ямғ ырғ а оҡ шаш. Шул ямғ ыр кешелә р, йә нлектә р ашай торғ ан ү ҫ емлектә р менә н аралаша. Ниһ айә т, Ер йө ҙ ө шулай гү зә ллек менә н ҡ аплан­ғ ас, кешелә р ү ҙ ҙ ә рен ошо гү зә ллектең хужаһ ы тип һ анай башланылар. Тө н ваҡ ытындамы, кө ндө ҙ ө нмө ә меребеҙ (ә арә ­сә т) килер, Ер йө ҙ ө н, кисә генә бер ниндә й ҙ ә гү зә ллеге булмағ ан кеү ек, тамырынан ҡ утарып, харабалар хә ленә килтерербеҙ. Бына, Беҙ зиһ ене булғ андарғ а аяттарыбыҙ ҙ ы шу­лай аң латабыҙ.

25. Аллаһ Ү ҙ енең кешелә рен именлек йортона саҡ ыра һ ә м Ул телә гә ндә рҙ е тура юлғ а кү ндерә. (26) Изгелек ҡ ылғ андарғ а мулдан-мул изгелек булыр. Уларҙ ың йө ҙ ө нә ҡ ара тап та, хурлыҡ та килмә ҫ. Бына шулар йә ннә ттә йә шә йә сә ктә р ҙ ә инде. Һ ә м улар шунда мә ң гегә ҡ аласаҡ.

27. Яманлыҡ ҡ ылғ андар иһ ә, яманлыҡ тары ҡ ә ҙ ә р язаһ ын алыр. Улар рисуайғ а (хурлыҡ ҡ а) ҡ алыр. Уларҙ ы Аллаһ тан (язаһ ынан) ҡ отҡ арырлыҡ бер кем дә булмаҫ. Уларҙ ың йө ҙ ө дө м ҡ араң ғ ы тө ндө ң киҫ ә ктә ре менә н ҡ апланғ ан кеү ек ҡ ара булыр. Бына шулар йә һ ә ннә м кешелә релер. Улар шунда мә ң гегә ҡ аласаҡ. (28) Уларҙ ың барыһ ын да бер ергә туплаясаҡ быҙ. Шунда Аллаһ ҡ а тиң зат тапҡ андарғ а ә йтербеҙ:

— Ү ҙ егеҙ ҙ ә, һ ындарығ ыҙ -боттарығ ыҙ ҙ а урындарығ ыҙ ҙ а кө тө гө ҙ, — тип. Шул кө ндө беҙ уларҙ ы айырырбыҙ. Шунан һ уң уларҙ ың табынғ андары ә йтер:

— Һ еҙ беҙ гә табынманығ ыҙ, — тип. (29) — Был мә сьә лә лә беҙ ҙ ең менә н һ еҙ ҙ ең арала шаһ ит булараҡ Аллаһ етә р. Шик юҡ, беҙ гә табынғ анығ ыҙ ҙ ы белмә й инек.

30. Шунда һ ә р кем фани донъялағ ы ҡ ылғ андарына кү рә ә жерен алыр. Улар хә ҡ иҡ и Раббы булғ ан Аллаһ ҡ а ҡ айта­рылыр. Уйҙ ырма тә ң релә ре уларҙ ы ташлар, юҡ ҡ а сығ ыр. (31) (Рә сү лем, ий, Мө хә ммә д) ә йт:

— Һ еҙ гә Кү ктә н һ ә м Ерҙ ә н кем ризыҡ бирә? Һ ә м дә кем (барыһ ын да) ишетеп, кү реп тороуғ а эйә? Йә нһ еҙ ҙ ә н йә нлене кем сығ ара, терене кем ү лтерә ала? Бө тө н эштә р менә н кем идара итә? — тип һ ора.

— Аллаһ! — тип ә йтә сә ктә р. Ә йт:

— Ни ө сө н (гө наһ эшлә п тә ) Аллаһ тан ҡ урҡ майһ ығ ыҙ? — тип. (32) Бына һ еҙ ҙ ең ысын Раббығ ыҙ булғ ан Аллаһ шулдыр. Хаҡ тан һ уң боҙ оҡ лоҡ тан башҡ а нимә ҡ алыр? Ни ҡ ә ҙ ә р һ еҙ Аллаһ тан йыраҡ лаштырылғ анһ ығ ыҙ. (33) Аллаһ тың юлдан яҙ ғ андар тураһ ындағ ы:

— Улар бер ҡ асан да инанмаясаҡ тар, — тигә н һ ү ҙ е раҫ ланды. (34) Ә йт:

(Аллаһ тип) табына торғ андарығ ыҙ араһ ында иң беренсе (яралтыусы), юҡ тан бар итеү се (йә нһ еҙ ҙ ә н йә нле яһ аусы), һ уң ынан юҡ итеү се (йә нен алыусы) һ ә м (яң ынан бар итеү се) тергеҙ еү се берә йһ е бармы? — тип.        Ә йт:

— Ә ү ү ә л яралтып (юҡ тан бар яһ ап), уны (юҡ итеп) ү лтергә ндә н һ уң Аллаһ ҡ ына яң ынан терелтә ала. Шулай булғ ас, ни ө сө н дө рө ҫ юлдан сыҡ тығ ыҙ? — тип. (35 ) Ә йт:

— Аллаһ урынына табына торғ андарығ ыҙ араһ ында хаҡ юлғ а илтеү селә р бармы? — тип. Ә йт:

— Хаҡ ҡ а бары тик Аллаһ ҡ ына илтә. Шулай булғ ас, хаҡ юлғ а илтеү се артынан эйә реү яҡ шымы? Ә ллә эйә ртеү се булмаһ а, ү ҙ ен-ү ҙ е лә йө рө тә алмағ ан мә хлү ккә эйә реү ме? Һ еҙ гә нимә бул­ды? Ни эшлә п һ еҙ шулай яң ғ ылыш фекерлә йһ егеҙ? (36) Уларҙ ың кү беһ е фараздарҙ ан башҡ ағ а буйһ онмаҫ. Шик юҡ тыр, Хә ҡ иҡ ә ттә н фараз ҡ отҡ армаҫ. Аллаһ уларҙ ың нимә ҡ ылыр­ғ а телә гә ндә рен бик яҡ шы белеп тора. (37) Был Ҡ ө ръә н Аллаһ тан башҡ а бер зат тарафынан уйлап сығ арылғ ан нә мә тү гел. Ул бары тик ү ҙ енә н (Ҡ ө ръә ннә н) элек килгә н башҡ а китаптарҙ ы раҫ лаусы һ ә м дө рө ҫ лә ү се, аң латып биреү се Ки­тап. Бында һ ис ниндә й шик-шө бһ ә булыуы мө мкин тү гел. Ул (Аллаһ ) — ғ ә лә мдә рҙ ең Раббыһ ыҙ ыр. (38) Бә лки улар ә йтер:

— Уны ул (Мө хә ммә д) ү ҙ е уйлап сығ арғ ан, — тип ә йтерҙ ә р. Ә йт:

— Ә гә р ҙ ә һ еҙ ә йткә ндә р дө рө ҫ, тип уйлаһ ағ ыҙ, кө сө гө ҙ ҙ ә н килһ ә, Аллаһ тан башҡ аларҙ ы ярҙ амғ а саҡ ырығ ыҙ ҙ а (Ҡ ө ръә ндә ге кеү ек гү зә л, мә ғ ә нә ле) берә й сү рә килтерегеҙ, — тип. (39) Юҡ шул, ү ҙ ҙ ә ре аң ламағ ан нә мә лә рҙ е, ү ҙ ҙ ә ренә аң латмаһ ы ла килмә гә н килеш, улар (Ҡ ө ръә нде) ялғ анғ а һ ынай. Уларҙ ан ә ү ү ә лге ө ммә ттә р ҙ ә (пә йғ ә мбә рҙ ә рҙ е, китаптарҙ ы) шулай итеп, ялғ анғ а сығ арҙ ылар. Ҡ ара, ул залимдарҙ ың ахыры нимә менә н бө ттө? (Былары менә н дә шул уҡ хә л ҡ абатланасаҡ. )

(40) Уларҙ ың ҡ айһ ы берҙ ә ре уғ а (Ҡ ө ръә нгә ) ышана, ышанма­ғ андары ла бар. Раббың боҙ оҡ эш ҡ ылғ андарҙ ы яҡ шы белеп тороусы.

(41 ) (Рә сү лем) ә гә р һ ине ялғ ансығ а сығ арһ алар, ә йт:

— Минең эшем ү ҙ емә, һ еҙ ҙ ең эшегеҙ ү ҙ егеҙ гә. Мин эшлә гә ндә рҙ ә н һ еҙ йыраҡ тораһ ығ ыҙ, һ еҙ эшлә гә ндә рҙ ә н мин йыраҡ торам, — тип.

(«Хә ҙ рә ти Мө хә ммә дтең, вазифаһ ы кешелә рҙ е киҫ ә теү, хә бә р биреү ҙ ә н тора. Кешелә рҙ е иманғ а килтереү уның ҡ улынан килмә й. Сө нки тура юлғ а баҫ тырыу Аллаһ тың ғ ә мә ле. Шуғ а кү рә, хә ҙ рә ти Мө хә ммә д ү ҙ ғ ә мә лдә ре һ ә м ә ҙ ә мдә рҙ е киҫ ә теү ө сө н генә яуап тотасаҡ. Киҫ ә теү ҙ ә ргә, ө ндә ү ҙ ә ргә ҡ арамаҫ тан, иман килтермә гә ндә р ү ҙ ҙ ә ре ө сө н ү ҙ ҙ ә ре яуап бирә сә к. Уларҙ ың иман килтермә гә ненә Пә йғ ә мбә р яуаплы тү гел». Садретдин Ғ ү мү ш тә фсиренә н. )

42. Улар араһ ында һ ине ишетеү селә р ҙ ә (тың лағ анғ а һ алышыусылар ҙ а) бар. Һ аң ғ ырауҙ арғ а (етмә һ ә, аң ғ ыра ла булһ алар, дө рө ҫ лө ктө ) һ ин нисек аң латырһ ың икә н? (43) Улар араһ ында һ иң ә ҡ арап тороусолар, һ ине кү реү селә р ҙ ә бар. Лә кин улар Хә ҡ иҡ ә тте кү рмә й. (Кү ң ел кү ҙ ҙ ә ре тома) һ уҡ ырларғ амы һ ин тура юлды кү рһ ә терһ ең? (44) Шө бһ ә юҡ тыр, Аллаһ кешелә ргә һ ис нисек тә золом итмә ҫ. Лә кин кешелә р ү ҙ ҙ ә ренә ү ҙ ҙ ә ре золом килтерә. (45) Ул Кө ндө (Ҡ иә мә ттә Аллаһ ) барыһ ын да бер урынғ а туплаясаҡ. Улар фани донъяла кө ндө ҙ ҙ ө ң бер сә ғ ә те кеү ек тә тормағ андай булыр­ҙ ар, бер-берҙ ә рен танырҙ ар. Аллаһ менә н (Ҡ иә мә ттә ) осра­шыуҙ ы инҡ ар иткә ндә р (ялғ ан һ ынағ андар), тура юлдан яҙ ғ андар, һ ис шикһ еҙ, хә тә р зарар кү рә сә к. (46) Уларга вә ғ ә ҙ ә иткә ндә ребеҙ ҙ ең (бирелә сә к язаларҙ ың ) бер ө лө шө н генә булһ а ла һ иң ә кү рһ ә термен йә ки һ ине(ң йә нең де) алырмын. Лә кин улар барыбер минең хозурыма ҡ айтасаҡ. Аллаһ уларҙ ың нимә ҡ ыласағ ына шаһ иттыр.

47. Һ ә р ө ммә ттең ү ҙ пә йғ ә мбә ре бар. Рә сү лдә ре килгә с, улар араһ ында ғ ә ҙ еллек менә н хө кө м йө рө тө лө р һ ә м улар хаҡ һ ыҙ лыҡ ҡ а осрамаясаҡ. (48) (Ий, Мө хә ммә д) ә гә р ҙ ә һ ин һ ө йлә гә ндә р хаҡ булһ а, вә ғ ә ҙ ә иткә негеҙ (Ҡ иә мә т кө нө гө ҙ, бирелә сә к язаларығ ыҙ ) ҡ асан буласаҡ һ уң? — тип ә йтерҙ ә р. (49) Ә йт һ ин:

— Мин ү ҙ емә Аллаһ ә меренә н башҡ а бер генә зыян да, бер генә файҙ а ла эшлә й алырлыҡ кө скә эйә тү гелмен, — тип, һ ә р ө ммә ттең ә жә ле бар. Ә жә л килгә с, бер генә сә ғ ә ткә лә ҡ ала алмаҫ тар, бер сә ғ ә ткә алдан да китмә ҫ тә р. (50) Ә йт һ ин:

(Ә й, мө шриктә р) Нимә ә йтерһ егеҙ? Аллаһ тың язаһ ы һ еҙ гә тө ндә йә ки кө ндө ҙ килеп тө шһ ә, нимә эшлә рһ егеҙ? Гө наһ лылар шуларҙ ың ҡ айһ ыһ ын ашыҡ тыра алыр икә н? (51) Башығ ыҙ ғ а бә лә килгә ндә н һ уң ғ ына Уғ а иман килтерә сә кһ егеҙ ме? Ә ллә хә ҙ ерме? Һ еҙ (ғ азап килеү ҙ е) ашыҡ тыра инегеҙ. (52) Ахыр­ҙ а золом итеү селә ргә:

— Мә ң гелек ғ азапты татығ ыҙ, — тип ә йтелер. (Фани донъя­ла) ү ҙ егеҙ йыйғ андарығ ыҙ ғ а (гө наһ тарығ ыҙ ғ а) кү рә язаһ ын алаһ ығ ыҙ мы? Ҡ ылмағ ан гө наһ тарығ ыҙ ө сө н язаланмайһ ыҙ ҙ ыр бит! (53) Кә ферҙ ә р һ инә н һ орай:

— Ул (язалар, ысындан да, килә сә кме) дө рө ҫ мө? — тип ә йтә лә р. Ә йт:

— Ә лбиттә, Раббым исеме менә н ант итә м, (валлаһ и), ысындан да дө рө ҫ (ул ғ азаптар килә сә к) һ ә м һ еҙ Аллаһ ты кө сһ ө ҙ лә ндерә алмаҫ һ ығ ыҙ, — тип. (54) (Фани донъяла) ғ ә ҙ елһ еҙ лек ҡ ылғ ан һ ә р кем, ә гә р ҙ ә бө тө н донъя малына эйә булып алһ а, (ғ азаптан ҡ отолор ө сө н) бө тө н малын бирер ине. Ә се ғ азапты кү ргә с, уларҙ ың кү ң елендә йә шеренгә н ү кенеү ҙ ә ре ө ҫ кә сығ ыр. Барыһ ы ла ғ ә ҙ ел хө кө мгә тартылыр, уларғ а тейешенә н артыҡ яза бирелмә йә сә к. (55) Аң булығ ыҙ, кү ктә рҙ ә һ ә м Ер­ҙ ә булғ ан һ ә р нә мә Аллаһ тыҡ ы. Аллаһ тың вә ғ ә ҙ ә һ е хаҡ тыр, лә кин был турала кү беһ е белмә й. (56) Ул йә н ө рө ү се лә, йә н алыусы да, бары тик Уның хозурына ҡ айтасаҡ һ ығ ыҙ. (57) Ә й, кешелә р, һ еҙ гә Раббығ ыҙ ҙ ан бер ө гө т (Ҡ ө ръә н Кә рим), кү ң ел­дә регеҙ ҙ ә булғ андарҙ ан (икелә неү, ҡ айғ ы, иманһ ыҙ лыҡ борсоуҙ арынан) бер шифалы дауа, мө ьминдә р ө сө н бер тура юл һ ә м рә хмә т килде. (58) Ә йт:

— Аллаһ тың йомартлығ ына һ ә м рә хмә тенә шатланһ ындар. Был (Ҡ ө ръә н кү рһ ә ткә нсә йә шә ү ) — улар йыйғ андан (донъя байлығ ынан) хә йерлерә к, — тип. (59) Ә йт:

— Аллаһ һ еҙ гә индергә н ризыҡ тарҙ ың бер ө лө шө н хә лә л, бер ө лө шө н харам иттегеҙ, бығ а нимә ә йтерһ егеҙ икә н? — тип. Ә йт:

— Аллаһ рө хсә т иттеме һ еҙ гә, ә ллә Аллаһ тураһ ында йыйын юҡ -бар һ ө йлә п йө рө йһ ө гө ҙ ме? (60) Аллаһ ҡ а ҡ аршы уйҙ ырмалар сығ арғ андарҙ ың Ҡ иә мә т кө нө ндә кү рә сә ктә ре тураһ ында нимә уйлайҙ ар икә н? Шик юҡ, Аллаһ кешелә ргә мә рхә мә тле. Лә кин уларҙ ың кү беһ е шө кө р итмә ҫ. (61) Һ ин берә й эш менә н мә шғ ү л булғ анда ла, Ҡ ө ръә ндә н берә й аят уҡ ығ анда ла, берә й эшкә бирелеп, мауығ ып китһ ә ң дә, һ ә р ваҡ ыт ө ҫ тө ң дә шаһ ит булырбыҙ. Ҡ айҙ а булһ а ла, Кү ктә ме, Ерҙ ә ме булһ ын, туҙ ан бө ртө гө ауырлығ ындағ ы нә мә лә р ҙ ә Раббының иркендә булыр (Уның иғ тибарынан йә шеренеп ҡ ала алмаҫ ). Тағ ын да бә лә кә йерә ге лә, ҙ урырағ ы тураһ ында ла (Лә ү хел Мә хфү з тип аталғ ан) изге Китапта яҙ ылғ ан. (62) Ә йе, шулай, Аллаһ тың дуҫ тарына ҡ урҡ ыныс юҡ; улар хә срә ттә ҡ алмаҫ. (63) Улар — иман килтереп, тә ҡ ү ә леккә ирешкә н кешелә р. (64) Донъяла йә шә гә ндә лә, Ә хирә ттә лә уларғ а биреү се бар. Аллаһ тың һ ү ҙ ҙ ә рендә ү ҙ гә реш юҡ. Бына был бө йө к ҡ отолоштоң ү ҙ елер.

65. (Ий, Рә сү лем) уларҙ ың (инҡ арсыларҙ ың ) һ ү ҙ ҙ ә ре Һ ине хафағ а һ алмаһ ын. Бө тө н ғ иззә т (бө йө клө к) Аллаһ тандыр. Ул ишетә, белә.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.