Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





8 — Әнфәл (Табыш малы) сүрәһе. 5 страница



(«Бә дер һ уғ ышында, унан һ уң булғ ан һ уғ ыштарҙ а ла мө шриктә р бө тө н байлыҡ тарын уртағ а һ алып, Исламды ең ергә тырышып ҡ аранылар, лә кин ахырҙ а бө тө нө һ ө лә тар-мар ителде». Садретдин Ғ ү мү ш тә фсиренә н. )

37. Аллаһ насарҙ ы яҡ шынан (кә ферҙ е мосолмандан) айыр­ҙ ы; бө тө нө һ ө н бер юлы йә һ ә ннә мгә атыу ө сө н, ямандарҙ ың бер ө йө рө н икенсеһ енә ҡ ушты. Бына, зыян кү рә сә ктә рҙ ең ү ҙ ҙ ә ре шулар була инде. (38) Инҡ ар иткә ндә ргә һ ө йлә: (һ иң ә дошман булыуҙ ан) уаз кисһ ә лә р, ҡ ылғ андарын (гө наһ тарын) кисерә сә кмен. Киреһ енсә булһ а, улар менә н ү ткә ндә нимә булғ анын кү реп тора. (39) Фетнә лә р бө ткә нсегә саҡ лы, Аллаһ тың дине тулыһ ынса урынлашҡ анғ а саҡ лы улар менә н һ уғ ыш. Инҡ ар итеү ҙ ә н туҡ таһ алар (Аллаһ ҡ а иман килтерһ ә лә р), Аллаһ уларҙ ың ғ ә мә лен хуп кү рер. (40) Ә гә р (имандан) баш тартһ алар, белеп тороғ оҙ, Аллаһ һ еҙ ҙ ең яҡ лаусығ ыҙ. Ул ниндә й ҡ ө ҙ рә тле яҡ лаусы һ ә м Ул мө кә ммә л ярҙ амсы! (41) Ә гә р ҙ ә Аллаһ ҡ а (иман килтергә н булһ ағ ыҙ ), нә жес менә н паҡ лыҡ ты айырғ ан Кө ндө, ике ғ ә скә рҙ ең (Бә дер һ уғ ышында) бер-берһ енә ҡ аршы килгә н кө ндө, ҡ олобоҙ ғ а (Мө хә ммә дкә ) индергә небеҙ гә (аяттарғ а) инанғ ан булһ ағ ыҙ, белеп тороғ оҙ, ғ ә нимә т (ең елгә н дошмандың малы) сифатында алғ ан һ ә р нә мә нең теү ә л биштә н бере Аллаһ тыҡ ы, Рә сү лдеке, уның яҡ ын ҡ ә рҙ ә штә ренеке, йә тимдә рҙ еке, мохтаждарҙ ыҡ ы, юл­сыларҙ ыҡ ы. Аллаһ һ ә р нә мә гә ҡ ө ҙ рә тле, хаҡ тыр. (42) Иҫ егеҙ ҙ ә ме? (Бә дер һ уғ ышы ваҡ ытында) Һ еҙ ү ҙ ә ндең был яғ ын­да (Мә ҙ инә тарафында) инегеҙ, тегелә р йыраҡ тарафта (Мә ккә яғ ында) ине. Карауан иһ ә һ еҙ ҙ ә н аҫ ҡ ы яҡ та (диң геҙ буйында) ине. Ә гә р һ еҙ был урында осрашырғ а алдан уҡ һ ү з ҡ уйышҡ ан булһ а­ғ ыҙ, аймылышҡ ан булып шө бһ ә гә тө шкә н булыр инегеҙ. Лә кин Аллаһ кә рә кле бойороғ он еренә еткерҙ е; һ ә лә к буласаҡ кешенең (мө шриктә рҙ ең тар-мар ителеү е) ү леме кү ренһ ен ө сө н, иҫ ә н ҡ алғ андың (ең еү се мосолмандарҙ ың ) иҫ ә н икә не ап-­асыҡ дә лил булһ ын ө сө н, Аллаһ шулай ҡ ылды. Аллаһ ишетеп-белеп тороусы. (43) Иҫ ең ә тө шө р ә ле, Аллаһ һ инең тө шө ң дә уларҙ ы ә ҙ итеп кү рһ ә тте. Ә гә р уларҙ ы кү п итеп кү рһ ә ткә н булһ а, һ еҙ ҡ аушап ҡ алыр инегеҙ, (һ уғ ышырғ амы, һ уғ ышмаҫ ҡ а­мы, тип) талаша башлар инегеҙ. Лә кин Аллаһ (һ еҙ ҙ е ү ҙ -ара дошманлашыуҙ ан) ҡ отҡ арҙ ы. Шик юҡ, Ул кешелә рҙ ең кү ң елендә гелә рҙ е белеп тора. (44) Башҡ арыласаҡ эште еренә еткерер ө сө н, Аллаһ (һ уғ ыш ҡ ырында) ҡ апма-ҡ аршы килгә с, уларҙ ы ә ҙ һ анлы итеп кү рһ ә тте, уларғ а ла һ еҙ ҙ е ә ҙ итеп кү рһ ә тте. Бө тө н эштә р Аллаһ ҡ арамағ ындалыр. (45) Ә й, мосолмандар, (дошмани) ғ ә скә р менә н йө ҙ гә -йө ҙ осрашҡ ан сағ ы­ғ ыҙ ҙ а (ҡ аушамағ ыҙ ) ҡ аты тороғ оҙ һ ә м туҡ тауһ ыҙ Аллаһ исе­мен телгә алығ ыҙ, уң ыштарғ а ирешерһ егеҙ.

46. Аллаһ ҡ а һ ә м уның Рә сү ленә буйһ оноғ оҙ, ү ҙ -ара ғ ауғ а­лашмағ ыҙ, юҡ һ а, рухығ ыҙ тө шө р һ ә м ҡ еү ә тегеҙ китер. Тү ҙ е­геҙ! Аллаһ тү ҙ емлелә р яғ ында.

(Ҡ ә рҙ ә штә р, мосолмандар араһ ындағ ы ыҙ ғ ыш, талаш, ғ ауғ а, иҫ ке сабатағ а ла тормағ ан мал ө сө н дошманлашыу кеү ек нә мә лә р ғ ә йлә не лә, халыҡ ты ла, дә ү лә тте лә, Исламиә тте лә зә ғ ифлә н­дер». Дошмандарҙ ың ҡ еү ә тен арттыра. Ундай ғ ә йлә лә р, ундай дә ү лә ттә р, ундай мосолман ө ммә те ең елергә мә жбү р була, ҡ оллоҡ та йә шә ргә дусар ителә. Был да Аллаһ тың фани донъяла шундай ганаһ тарыбыҙ ө сө н бирелгә н ғ азабыҙ ыр. )

47. Кү крә к ҡ ағ ып, (урынһ ыҙ ғ а кә прә йеп), халыҡ ты Аллаһ юлынан яҙ ҙ ырырғ а тип, ө йҙ ә ренә н сыҡ ҡ андар (кә ферҙ ә р) кеү ек була кү рмә геҙ. Улар ҡ ылғ андарҙ ың, барыһ ын да Аллаһ сорнап алды.

(«Ҡ урайш кә ферҙ ә ре: халыҡ араһ ында шө һ рә тебеҙ артһ ын тип, һ уғ ышҡ а рия менә н тә кә берлә неп сыҡ тылар». Шә йх Ноғ мани тә фсиренә н. )

(«Мө шриктә рҙ ең карауаны ҡ урҡ ынысһ ыҙ урынғ а килеп еткә с, Ә бү Суфьяндың илсеһ е килеп: барығ ыҙ, карауанығ ыҙ һ ау-сә лә мә т килеп иреште, тине. Ә бү Джә һ ил ә йтте: Бә дергә барып, шунда шә рә бтә ре­беҙ ҙ е эсмә йенсә, йә риә лә р ҡ аршыбыҙ ҙ а бә йеттә р йырламыйынса тороп, яныбыҙ ҙ ағ ы ғ ә рә птә рҙ е (туҡ мау менә н) туйындыр­майынса, мотлаҡ, бармайбыҙ, тине. Лә кин улар ең еү шә рә бе урыны­на туҫ таҡ тарҙ ан ү лем ә сеһ ен эстелә р. Һ ә м уларғ а ең еү бә йеттә ­ре урынына ең елеү һ ә м зар йылағ ан ҡ атындарҙ ың йылауҙ ары булды». Хә сә н Чантай тә фсиренә н. )

48. Шайтан улар ҡ ылғ андарҙ ы (маһ айғ андарын) яҡ шы эш итеп кү рһ ә тте.

— Бө гө н һ еҙ ҙ е ең ә ала торғ ан һ ис бер ҡ еү ә т юҡ, мин һ еҙ гә ярҙ ам итермен, — тине.

Лә кин ике ғ ә скә р ҡ апма-ҡ аршы килеп баҫ ҡ ас, ул артына ә йлә неп ҡ арамайынса, ҡ асып китте.

— Мин һ еҙ ҙ ә н йыраҡ, мин һ еҙ кү рмә гә ндә рҙ е (фә рештә лә р­ҙ е) кү рә м, мин Аллаһ тан ҡ урҡ ам, Аллаһ тың ғ азабы бик тә хә тә р, — тине.

49. Монафиҡ тар менә н кү ң елдә рендә (хө сө тлек) сире булғ ан кешелә р (ысын мосолмандарғ а ҡ арап) ә йтте:

— Быларҙ ы диндә ре алданы, — тинелә р.

Ә ммә, кем Аллаһ ҡ а һ ыйына, белеп торһ он, Аллаһ — мотлаҡ ең еү сеҙ ер, хикмә т эйә һ еҙ ер.

Кү ң елдә рендә сир булғ андар»ҙ ың мә ғ ә нә һ е шул. Ҡ урайштағ ыларҙ ың бер ө лө шө Исламды ҡ абул итеп тә, мосолманлыҡ тарын нығ ытманылар. Ҡ урайш Бә дер һ уғ ышына сыҡ ҡ анда былар телә р-телә мә ҫ кенә, ирекһ еҙ ҙ ә н генә һ уғ ышҡ а китте. Улар мосолмандар­ҙ ың ә ҙ леген кү реп, ҡ урҡ ыуғ а тө штө лә р. Мосолмандар, һ ис шикһ еҙ, ең елә сә к, тип хә бә р тараттылар. Ысындан да, ул саҡ та мосолмандарҙ ың һ уны ө с йө ҙ ун ө с булып, кә ферҙ ә р бер мең һ уғ ышсы ине. Лә кин Аллаһ ярҙ амы менә н мосолмандар ең еү ҡ аҙ анды». Хә сә н Чантай тә фсиренә н. )

50. Фә рештә лә р:

— Бына, татығ ыҙ йә һ ә ннә м ғ азаптарын, — тип, уларҙ ың биттә ренә, арҡ аларына килтереп һ уҡ ҡ анда, кә ферҙ ә рҙ ең йә ндә рен алғ анда ҡ арап торһ аң икә н! (51) Бына был (яза) ҡ ылғ ан золомоғ оҙ ө сө н. Аллаһ (гө наһ аһ ыҙ ) ҡ олдарына яза биреү се тү гел. (52) Уларҙ ың ғ ә мә ле нә ҡ фирғ ә ү ен тоҡ омо­ноҡ о кеү ек һ ә м уларҙ ан элек йә шә гә ндә рҙ еке шикеллеҙ ер. Улар ҙ а Аллаһ тың аяттарын инҡ ар иткә ндә р ине. Шул гө наһ тары арҡ аһ ында уларҙ ы Аллаһ тың ғ азабы тотто. Аллаһ кө слө ҙ ер. Уның язаһ ы хә тә р. (53 ) Ни ө сө н Аллаһ шу­лай ҡ ылды? Сө нки Аллаһ бер ҡ ә ү емгә биргә н ниғ мә тен (ҡ арарын) ү ҙ гә ртмә й, ү ҙ ҙ ә ре ү ҙ гә рмә йенсә тороп. Хә ҡ иҡ ә тен, Аллаһ ишетеп-белеп тороусы. (54) Уларҙ ың ғ ә мә ле нә ҡ фирғ ә ү ен тоҡ омоноҡ о кеү ек һ ә м уларҙ ан элек йә шә гә ндә рҙ еке шикелле. Улар Раббының аяттарын ялғ анғ а сығ арырғ а телә нелә р, Беҙ ҙ ә уларҙ ы гө наһ тары арҡ аһ ында һ ә лә к иткә н инек һ ә м Фирғ ә ү ен нә ҫ елен (диң геҙ гә ) батырҙ ыҡ. Улар­ҙ ың барыһ ы ла залим ине.

55. Ер йө ҙ ө ндә йә шә й торғ ан йә нлелә рҙ ең Аллаһ ҡ аршыһ ында иң яманы — кә ферҙ ә р. Сө нки улар барыбер иман­ғ а килә сә к тү гел..

(Кү п тә фсирҙ ә рҙ ә «йә нлелә р» һ ү ҙ е урынына «хайуандар» һ ү ҙ ен ҡ улланғ андар. Беҙ Садретдин Ғ ү мү ш тә ржемә һ ен алдыҡ. )

56. Улар ү ҙ ҙ ә ре менә н килешеү тө ҙ ө гә ндә н һ уң, Аллаһ тан тартынмайынса, һ ә р ваҡ ыт ант боҙ а торғ ан халыҡ. (57) Шуғ а кү рә, ә гә р һ уғ ышта уларҙ ы ең һ ә ң, уларғ а шундай яза бир, (ант боҙ ғ андары ө сө н улар артындағ ыларғ а) башҡ аларғ а ла һ абаҡ булһ ын.

58. Ә гә р берә й халыҡ (ант боҙ оп) хыянат итер тип, шиклә нһ ә ң, дө рө ҫ лө к һ ә м ғ ә ҙ еллек менә н алдан киҫ ә теп, арағ ыҙ ҙ ағ ы килешеү ҙ е (антты) боҙ. Аллаһ хыянат иткә ндә рҙ е яратмай. (59) Иманһ ыҙ ҙ ар: беҙ ең дек, тип ҡ ыуанмаһ ындар. (Мосолмандар­ҙ ы) ең ә алмаҫ тар.

60. Уларғ а ҡ аршы, кө сө гө ҙ ҙ ә н килгә нсә, ҡ еү ә т туплағ ыҙ, Жиһ ад ө сө н яҡ шы аттар ә ҙ ерлә геҙ, шулай итеп, Аллаһ тың дошмандарын, ү ҙ егеҙ ҙ ең дошмандарығ ыҙ ҙ ы һ ә м ү ҙ егеҙ белмә гә н, ә ммә Аллаһ ҡ а мә ғ лү м дошмандарығ ыҙ ҙ ы ҡ урҡ ытығ ыҙ. Аллаһ юлында сарыф иткә ндә регеҙ кә мселекһ еҙ ү ҙ егеҙ гә ҡ айтыр, һ еҙ ғ ә ҙ елһ еҙ леккә дусар булмаҫ һ ығ ыҙ.

61. Улар килешеү телә һ ә, һ ин дә риза бул һ ә м Аллаһ ҡ а тә ү ә к­кә л ит. Ул ишетеп-белеп тора. (62) Ә гә р улар һ иң ә хә йлә ҡ ора башлаһ а, Аллаһ тың яҡ лауы һ иң ә етә р. Ул һ ине мө ьминдә р аша килгә н ярҙ амы менә н һ аҡ лар. ( 63) Ул уларҙ ың кү ң елдә рен берлә штерҙ е. Һ ин Ер йө ҙ ө ндә ге бө тө н нә мә не сарыф итеп бө тө ргә н булһ аң да, уларҙ ы берлә штерә алмағ ан булыр инең. Аллаһ уларҙ ың араһ ын татыулаштырып, берлә штерҙ е. Ул — мотлаҡ ең еү се, хикмә т эйә һ е.

(«Мә ҙ инә ле Ә ү ес менә н Хә зрә ж ҡ ә билә лә ре араһ ында бө тмә ҫ -тө кә нмә ҫ дә һ шә тле бер дошманлыҡ бар ине. Араларында ҡ анлы һ уғ ыштар булып, һ ә р тарафтың алдынғ ыларынан байтағ ы ү лде. Оҙ аҡ замандар бер-берҙ ә ренә н ҡ ан ү се алыу менә н мә шғ ү л булды­лар. Аллаһ уларҙ ы Ислам менә н шә рә флә ндереп, ү с алыу маҡ сатын юҡ ҡ а сығ арҙ ы, улар берлә шеп, дуҫ лаштылар»Садретдин Ғ ү мү ш тә фсиренә н )

64. Эй, Пә йғ ә мбә р, (ярҙ амсы булараҡ ) һ иң ә эйә ргә ндә ргә бер Аллаһ етә р. (65) Э й, Пә йғ ә мбә р, мө ьминдә рҙ е (азат­лыҡ ө сө н) һ уғ ышҡ а ө ндә, ә гә р һ еҙ ҙ ең арала сабыр-сыҙ ам хо­лоҡ ло егерме кеше булһ а, ике йө ҙ (иманһ ыҙ ҙ ы) ең ә сә кһ егеҙ. Ә гә р һ еҙ йө ҙ кеше булһ ағ ыҙ, мең дошманды ең ә алырһ ығ ыҙ. Сө нки улар — бер нә мә лә аң лаумаусы ө йө р. (66) Инде Аллаһ йө гө гө ҙ ҙ ө ең елә йтте. Һ еҙ ҙ ең зә ғ ифлә нгә негеҙ ҙ е белде. Шулай ҙ а, арағ ыҙ ҙ а сыҙ ам-ныҡ йө ҙ кеше булһ а, ике йө ҙ дошманды ең ә р. Һ еҙ мең кеше булһ ағ ыҙ, Аллаһ ярҙ амы менә н, ике мең дошманды ең ә рһ егеҙ. Аллаһ сыҙ амдар янында.

67. Ер йө ҙ ө ндә ге барлыҡ дошмандарын ең гә нсегә ҡ ә ҙ ә р, һ ис бер пә йғ ә мбә р (кә ферҙ ә рҙ е) ә сир алырғ а тейеш тү гел. (Ә сирҙ ә рҙ е тү лә ү хаҡ ына азат итеп) һ еҙ донъя малы ҡ аҙ анырғ а булаһ ығ ыҙ мы? Гә рсә, Аллаһ Ә хирә тте телә й. Аллаһ — кө слө ҙ ер, хикмә ттә р эйә һ еҙ ер. (68) Аллаһ тарафынан башта уҡ ә мер килгә н булмаһ а, алғ ан йоломдарығ ыҙ арҡ аһ ында, һ еҙ хә тә р язағ а тартылғ ан булыр инегеҙ. (69) Хә ҙ ер инде ҡ улығ ыҙ ғ а тө шкә н ғ ә нимә ттә н хә лә л һ ә м паҡ булғ андарын ашағ ыҙ. Аллаһ тың язаһ ынан ҡ урҡ ығ ыҙ. Шик юҡ, Аллаһ ярлыҡ аусы һ ә м мә рхә мә т итеү се. (70) Эй, Пә йғ ә мбә р, ҡ улығ ыҙ ғ а тө шкә н ә сирҙ ә ргә ә йт:

— Ә гә р кү ң елдә регеҙ ҙ ә яҡ шы ниә т булһ а, һ еҙ ҙ ә н алынғ ан (йолом)данда хә йерлеһ ен һ еҙ гә Аллаһ бирер һ ә м һ еҙ ҙ е ярлы­ҡ ар, — тип. Аллаһ ярлыҡ аусы, кисереү се. (71 ) Ә гә р һ иң ә хыянат итә һ елө рен алдан белһ ә ң (аптырама), бынан алда ла Аллаһ ҡ а хыянат иттелә р. Аллаһ уларғ а ҡ аршы һ уғ ышыр ө сө н һ иң ә мө мкинлек һ ә м ҡ ө ҙ рә т бирҙ е. Аллаһ — белеп тороусы, хикмә ттә р эйә һ еҙ ер.

72. Иман килтереп, һ ижрә т иткә ндә р (ватандарын, йортон-ерен, малдарын ташлап киткә ндә р), Аллаһ юлында изгелекле ғ ә мә л ҡ ылғ ан, йә ндә ре (малдары) менә н Жиһ адта ҡ атнашҡ ан кешелә рҙ е һ ыйындырып, уларғ а ярҙ ам иткә ндә р бер-берһ е менә н дуҫ булырҙ ар. Иман килтереп тә, һ ижрә т итмә гә ндә р иһ ә, һ ижрә т иткә ндә ренә саҡ лы һ еҙ гә яҡ ын була алмайҙ ар. Улар ө сө н яуап тотолмай. Ә гә р ҙ ә улар (кү сен­мә гә н мосолмандар) дин ө сө н (кә ферҙ ә ргә ҡ аршы һ уғ ышта) ярҙ ам һ ораһ алар, уларғ а ярҙ ам итеү һ еҙ ҙ ең бурысығ ыҙ. Лә кин һ еҙ ҙ ең менә н килешеү тө ҙ ө гә н (кә фер) халыҡ ҡ а ҡ аршы һ еҙ ғ ә скә р бирмә йһ егеҙ. Аллаһ һ еҙ ҙ ең нимә ҡ ыласағ ығ ыҙ ҙ ы алдан уҡ кү реп тора.

73. Кә ферҙ ә р ү ҙ -ара ярҙ амлашып, бер-береһ е менә н татыу йә шә й. Ә гә р һ еҙ ҙ ә шулай (татыу) булмаһ ағ ыҙ, Ер йө ҙ ө ндә фетнә (иман зә ғ ифлеге, кә ферлек) һ ә м (дин майҙ анында) сыуалыштар, аҙ ғ ынлыҡ тар буласаҡ.

74. Иман килтереп тә, Аллаһ юлында һ ижрә т һ ә м Жиһ ад итеү селә р, ү ҙ яндарына һ ыйындырып, уларғ а ярҙ ам итеү селә р — бына ысын мө ьминдә р шулар була инде. Ярлыҡ ауҙ ы ла, бө тмә ҫ -тө кә нмә ҫ ризыҡ алыусылар ҙ а шулар булыр.

75. Иман килтереп, һ уң ынан һ ижрә т итеп, һ еҙ ҙ ең менә н бергә Жиһ адта ҡ атнашҡ андарҙ ың барыһ ы ла һ еҙ ҙ ең ҡ ә ү ем булыр. Аллаһ тың Китабына кү рә, яҡ ын туғ андар бигерә к тә бер-береһ енә яҡ ын булалар. Хаҡ тыр, Аллаһ барыһ ын да теү ә л белеп тора.

(«Был аят ингә нгә ҡ ә ҙ ә р мираҫ ҡ а вә риҫ лек бары тик ҡ ан ҡ ә рҙ ә штә р араһ ында ғ ына ине. » Садретдин Ғ ү мү ш тә фсиренә н)

 



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.