|
|||
1.Ы.Алтынсариннің педагогикалық көзқарастары мен іс-әрекеті.2. Қ азақ тілін оқ ытудың арнайы ұ станымдары: жалпы ә дістемелік жә не жеке ә дістемелік. Қ азақ тілін оқ ытудың ұ станымдары Қ азақ тілі ә дістемесі - ана тілін ұ ғ ынудың заң дылық тарын, тілдің қ ыры мен сырын балағ а ү йретудің жолдары мен қ ұ ралдарын зерттейтін педагогика ғ ылымының бір саласы. Педагогика ғ ылымының дидактика саласы оқ ыту; ұ станымдарын, оқ уды ұ йымдастырудың алуан тү рлі ә діс-тә сілдерін, білімді игертудің ең тиімді, ұ тымды жолдарын, іскерлік пен дағ дыны қ алыптастырудың амалдарын зерттейді. Сабақ ү стінде, тақ ырыпты мең герту барысында мұ ғ алім дидактиканың оқ ыту, білім беру жө ніндегі теориялық қ ағ идаларына сү йенеді. XVIII ғ асырда ө мір сү рген ә йгілі чех педагогі Ян Амос Коменский дидактика саласында ең бек етіп, кейінгі ұ рпақ қ а ө шпес із қ алдырды. Педагогтің " Ұ лы дидактика" ең бегінен кейінгі ұ рпақ қ а ө неге болатындай сө здер орын алды. Кейбір педагогтар баланың сезім қ абілетін ескермей, оның ақ ылын дамытуды ғ ана кө здеген. Оқ ыту мен тә рбиелеудің бұ л тә сіліне Я. А. Коменский қ арсы болды. Ол ә р тү рлі сыртқ ы ә серлерді адамның қ абылдауы сезімнен басталатындығ ын ө з ең бегінде айтқ ан. Оқ у- тә рбие жұ мысының негізгі ә дісі - баяндау мен сө зге қ ұ рылғ ан бақ ылау емес, дидактика заң дарын терең қ олданып, жаттық тыру, яғ ни білімді іскерлік негізінде мең геріп, оны дағ дығ а айналдыру. Осы тұ рғ ыда Я. А. Коменскийдің мектепті жаттығ у орнына балауының маң ызы зор. Ол: " Білімнің негізі зат пен қ ұ былыстың ө з табиғ атынан алынсын. Ұ стаз аз сө йлеп, шә кірт кө п ү йренетін болсын. Тә ртібі жоқ мектеп сусыз диірменге ұ қ сайды. Білімнің негізінде ә демі зат, кө ркем текст содан соң талдау, аяғ ында қ орыту тұ рады" - деген дидактикалық қ ағ идалары осы кү нге дейін ө зінің қ ұ нын жойғ ан жоқ. Я. А. Коменскийдің идеясын одан ә рі жалғ астырғ ан орыс педагогі К. Д. Ушинский ана тілін мектепте оқ ылатын пә ндердің негізгісіне тең еп: " Ана тілін толық мең гермеген бала тарихты, географияны, жаратылыстану ғ ылымдарын жә не математиканы ү йренген кезде теореманы немесе математикалық есепті ө з сө зімен айтып бере алмайтын кү йге ұ шырайды. Ана тілі басқ а пә ндердің бә ріне қ атысы бар жә не олардың нә тижелерін ө зіне жинастыратын басты, ө зекті пә н екені енді тү сінікті емес пе? " - деген болатын. К. Д. Ушинский оқ у материалын мең геруде ә ң гіме, салыстыру, пысық тау, бекіту сияқ ты ә дістерді тиімді қ олданудың жолдарын кө рсетеді. Дидактика - педагогика ғ ылымының білім беру жә не оны оқ ыту теориясын қ арастыратын саласы. Ол білімнің мазмұ нын, ғ ылыми негізін, оқ ыту ә дістерін зерттейді. Нені оқ ыту керек, қ алай оқ ыту қ ажет деген сұ рақ тарды шешіп отырады. Осы мә селелер женінде ө зінің ұ станымдарын белгілейді. Қ азақ тілін оқ ыту жө ніндегі ә діскер-ғ алымдардың ең бектерінде дидактикалық ұ станымдардың бірнеше тү рлері қ амтылғ ан. Б. Қ ұ лмағ анбетова дидактикалық ұ станымдардын сегіз тү рін, атап айтқ анда, оқ ытудың ғ ылыми ұ станымын, жү йелілік ұ станымын, материалды дұ рыс орналастыру ұ станымын, алдын-ала болжау ұ станымын, саналылық ұ станымын, оқ ытудың берік, тиянақ ты болу ұ станымын; теория мен практиканы ө мірмен байланыстыру ұ станымын, оқ ытудың кө рнекілік ұ станымын ұ сынады. С. Қ азыбаев балаларды тә рбиелеу ә рі дамыту, оқ у материалын саналы мең герту, ғ ылыми дұ рыс білім беру, білім, білік, дағ ды беріктігі, тү сініктілік, кө рнекілік, оқ ушылардың оқ у ең бегінде кө рсеткен белсенділігі мен ө здік жұ мысы, білімнің жү йелілік жә не бірізділігі, оқ ытудың сабақ тастығ ы ұ станымдарын -барлығ ы тоғ ыз ұ станымның қ ажеттігін айтады. Ә діскердің ұ сынғ ан сабақ тастылық ұ станымы Б. Қ ұ лмағ анбетова ұ сынғ ан алдын-ала болжау ұ станымына ұ қ сас. Дегенмен, айырмашылығ ы да бар. Бұ л екі ұ станым да алдың ғ ы сабақ та ө тілген материалдың толық тырылатынын ескертеді. Бірақ, алдын-ала болжау - алдың ғ ы сабақ та оқ ытылатын материалды мең гертудің тиімділігін алдын-ала болжап, бастауыш сыныптарда ө тілген тақ ырыптар жоғ ары сыныптарда толық тырылып ө тілетініне сү йенеді. Ал сабақ тастық ұ станымында ә р кү н, ә р тақ ырып, ә р бө лім бір-бірімен сатылап байланысады. Ә. Исабаев ұ станымдарды ғ ылыми, жү йелі, кө рнекілік, саналылық пен белсенділік, теорияны практикамен байланыстыру, тү сінуге жең іл қ олайлылық, оқ ушылардың психикалық ерекшелігін ескеру ұ станымдары деп топтастырады. Ә діскер ұ сынғ ан оқ ушылардың психикалық ерекшелігін ескеру ұ станымы басқ а ә діскерлердің ең бектерінде кездеспейді а) Қ азақ тілін оқ ытудың ғ ылымилық ұ станымы ә ) Жү йелілік ұ станымы в) Саналылық пен белсенділік ұ станымы
Кө рнекілік принципі пә нді оқ ыту ісінде ө те маң ызды орын алады, тілді оқ ытуда ерекше қ ызмет атқ арады. К. Д. Ушинский таныс емес бес сө зді қ аншама қ айталап қ иналатын оқ ушы сурет арқ ылы кө рсетілген жиырма сө зді лезде ү йреніп алады деп бекер айтпағ ан. Он рет айтқ аннан бір рет нақ тылы кө рсеткеннің пайдалы екеніне ешкім де таласпайды. Сондық тан мұ ғ алім қ азақ тілі сабағ ында кө рнекілікті ө те ұ тымды қ олдануы қ ажет. Саналылық пен белсенділік ұ станымы Тү сінуге жең іл қ олайлылық ұ станымы Дидактиканың тү сінуге жең іл қ олайлылық принципінің де маң ызы зор. Бұ л сабақ тың алғ ашқ ы кү нінен бастап ү немі сақ талуғ а тиісті. Мысалы, алғ ашқ ы ү йретілетін сө зді таң дауда бір буынды сө зді ү йрету мен кө п буынды сө зді ү йретуді салыстырып, оқ ушы оның қ айсысын тез ү йренеді деген сұ рақ қ а тә жірибелі мұ ғ алімдер бір буынды сө зді оқ ушы тез ү йренеді деп жауап береді. Бұ л алғ ашқ ы сабақ тарда қ олданылса, сол қ алыпта қ алуы мү мкін емес. Себебі барғ ан сайын оны кү рделендіру принципін ұ стану керек. Бұ л – бір сыныптағ ы ә р сабақ та, ә р сыныпқ а кө шкен сайын тілдік материалды оқ ыту процесінде қ олданылатын принцип. Емтихан билеті № 6 Алғ ашқ ы ұ лттық мектептері: Отырардағ ы татар мектебі (1744), Омбыдағ ы азиат мектебі (1786), Омбыдағ ы ә скери училище (1813). Мұ сылман мектептері (1836). Орыс қ азақ мә дени қ атынастары Қ азақ станның Ресейге қ осылуының басталуымен байланысты. Осы тарихи оқ иғ амен қ азақ халқ ының арасында діни емес білім берудің тарауының алғ ашқ ы қ адамдары байланысты болып табылады. . 2. «Қ азақ тілі» пә ні арқ ылы мең герілетін қ ұ зыреттіліктер. Қ азіргі кезде қ азақ тілін оқ ытатын мамандарғ а қ ойылатын талап жаң а технологиялық ә дістерді қ олдана отырып, оқ ушылардың сө здік қ орын молайту, қ азақ тіліне тә н дыбыстарды дұ рыс оқ ып, айта білуге, сауатты жазуғ а, бір-бірімен сө йлесе білуге дағ дыландыру, ойын қ азақ ша жеткізе алатындай дә режеге жеткізу, сапалы жә не терең білім беру. Ө йткені, заман талабы педагог мамандардың оқ ушы қ ұ зыреттілігін артыруына талап қ ойып отыр. Ал енді сол «қ ұ зірет» жә не «қ ұ зыреттілік» деген сө зге тоқ тала кетсек. Қ ұ зірет – дара тұ лғ аның бойындағ ы ө зара байланысты сапалардың (білім, білік, дағ ды, іскерлік, ә рекет тә сілі) жиынтығ ы. Қ ұ зыреттілік – адамның ә рекетке, оның пә ніне деген жеке қ атынасын қ амтитын сә йкес қ ұ рауыштарды мең геруі. Мен ө зім сабақ беретін 6-сыныптарда оқ ушылардың коммуникативтік жә не тілдік қ ұ зыреттілігінің дамуына кө ң іл бө лемін. 1. «Коммуникативтік қ ұ зыреттілік» (латынның «соmpetere» -қ ол жеткізу, сә йкес келу, сө зінен шық қ ан) –оқ ушылар жә не қ оғ ам ү шін кү нделікті оқ уда, қ атысымдық міндеттердің тіл арқ ылы шеше білу қ абілеттілігі; қ атысымдық мақ сатты іске асыруда оқ ушының тіл жә не сө з қ ұ ралдарын пайдалана алуы. Егер оқ ушы сол тілде сө йлеушілермен тікелей немесе аралық қ арым-қ атынас барысында сол тілдің нормалары мен мә дени дә стү ріне сә йкес ө зара тү сінісе алса, қ атысымдық қ ұ зыреттілікті мең гергені. 2. Тілдік, лингвистикалық қ ұ зыреттілік: сө здерді фонетикалық, лексикалық, грамматикалық нормаларғ а сай қ олдана білуі, сө здің дұ рыс айтылу, жазылу ережелерін білуі; мә тін тү рлерін қ ұ растыра білу дағ дылары қ алыптастырылады. Ә р оқ ушының ақ ыл-ой қ абілеті ә р тү рлі, сол себепті олардың бағ дарламадағ ы материалдарды қ абылдауы да бірдей емес. Біреулері жақ сы ұ ғ ынып, тү сініп жатса, кейбіреулері ү лгере алмай жатады. Бұ л -оқ ушы қ ұ зыреттілігінің дамуы да ә р тү рлі екендігін білдіреді. Сондық тан оқ ушыларды білімге бірдей жетелеу ү шін, сабақ ты мең гертіп, тілін, ой ұ шқ ырлығ ын, қ ұ зыреттілігін арттыру ү шін сабақ ү дірісін тү рлендіретін бір ә діс-ойын тү рлері. 3. Қ азақ ә дебиетін оқ ыту ә дістемесінің тарихы Ә дебиет методикасы педагогика сияқ ты мектеп, оқ утә рбие мә селелерін тұ тас алып қ арастырмай, тек кө ркем ә дебиетті оқ ып ү йрену негізінде оқ ушыларғ а берілетін білім мен тә рбие мә селелерін ө з шең берінде алып баяндайды» деген пікірінде ә дебиет ә дістемесінің жалпы педагогика ғ ылымымен байланыстылығ ын аң ғ артуы. А. Байтұ рсынов- қ азақ ә дебиеті ә дістемесінің кө шбасшысы. «Тіл жұ мсар »ең бегіндегі ойлар: баланың ө здігінен білім алу жолдарын анық тау-ә дістеменің басты қ ызметі мен міндеті. «Баяншы, «Ә лифба астары» ең бектеріндегі ә дістеме туралы ойлары. Мағ жан баланы сұ лу ә дебиетпен таныстыруғ а мә н берген. «Бастауыш мектептегі ана тілі» ә дістемелік ең бегінде тө рт жылдық бастауыш мектептің ә р жылына сә йкес ана тілін дамыту бойынша жаттығ улар жү йесін ұ сынуы. Мағ жан жасағ ан жү йе қ азіргі ә дебиеттік оқ у курсына негіз болды. Кө рнекті методист ғ алым В. В. Голубков: «Ә дістеме дегеніміз уақ ытты ү немдей білу, оқ ушы кү ш -жігерін ақ ылмен жұ мсау, оқ у материалының негізгі жә не басты мә селелерін таба білу, ұ жым болып табылатын сыныптың ең бегін ұ йымдастыру шеберлігі, оқ ушылардың ә р тү рлі жеке ә рекеттеріне ық пал етуді алдын ала ойластыру». Ә дістеме «не ү шін, нені, қ алай»деген негізгі ү ш сұ рақ қ а жауап береді. Қ азақ ә дебиеті ә дістемесінің іргетасын қ алаушылар Байтұ рсынов, Мағ жан, Аймауытов, М. Ә уезов, С. Мұ қ анов, І. Жансү гіров, С. Сейфуллин, Ғ. Мү сірепов, С. Сейітов; Қ ырқ ыншы тоқ саныныншы жылдар арасында С. Қ ирабаев, Ә. Қ оң ыратбаев, А. Кө шімбаев, Ш. Кә рібаев, Қ. Жұ малиев, Ш. Аманов, 1917 жылғ а дейінгі ү ш мектептік білім жү йесі: 1. орта оқ у мекемелері -ерлер мен ә йелдер гимназиялары, тү земдік училищелер, мұ ғ алімдер семинариялары. 2. Бастауыш оқ у мектептері- қ алалық училищелер, приход училищелер, орыс қ азақ орыс тү земдік мектептер , ауылдық, болыстық мектептер, бастапқ ы сауаттылық мектептері 3. Кә сіби оқ у мекемелері -мұ ғ алімдер семинариялары, мұ ғ алімдер мектептері, ауыл шаруашылық , фельдшерлік жә не қ олө нер мектебі. (Т. Тә жібаев «XIX ғ асырдың екінші жартысындағ ы Қ азақ стандағ ы ағ арту жұ мысы мен педагогикалық ойдың дамуы») Ә діскер Ш. Кә рібаевтің (Ә дебиет, класс, А., Қ азмембас, 1935) ең бегі. Қ азақ ә дебиеті ә дістемесі ө зінің қ алыптасу жә не даму тарихында мектепте ә дебиетті оқ ытуды оқ у-ә дістемелік тұ рғ ыдан қ амтамасыз етуге қ ызмет ете отырып, ө згеріп отыратын дә уір талаптарына сай белгілі бір бағ ыттарда басым дамығ аны байқ алады. 1917 жылғ а дейін қ азақ жерінде ү ш тү рлі мектеп ө мір сү рген. Олар: қ адым мектебі, жә дит мектебі жә не медреселік білім беру жү йесі. Қ адим мектебінің басты мақ саты қ ұ ранның сү ресін танытып, тілін калимағ а келтіру болды. Қ адим оқ уында ә ріп танығ ан балағ а ә птиек, шаркітап, софы аллияр, пікайдан, қ ұ ран сү релерін ү йрететін болғ ан. Ал, жә дит мектебі татар жә дитшілерінің тә жірибесіне сү йенген Ислам дінінің догмаларын ү йрететін, догмалық ми қ атырғ ыш мектебі болды. Буржуазиялық қ арым-қ атынастың тууымен қ атар медреселік білім беру жү йесі пайда болды. Медреседе негізінен бай-шонжарлардлың балалары білім алды. Бұ л мектептердің ә рқ айсысының ө зіндік кемшіліктері болды. Білім алушылар қ ұ дайды тану, шариғ ат заң ын ү йрену, мұ сылмандық қ а баулу тә різді дү ниелерді ү йренуден ә рі аспады. Жалпы қ арапайым халық тың сауатын ашатын, жү йелі білім беретін мектептер болмады. Қ азақ даласына келген орыс демократтарының оқ у жү йесіне негізделген мектептер ашыла бастады. Торғ ай ө ң ірінде тұ ң ғ ыш ашылғ ан қ азақ мектептері елге жаң а серпіліс ә келді. Халық тың сауаттылығ ын ашуғ а, білімін жетілдіруге мү мкіндіктер туды. Тіпті, қ азақ қ ыздарының да білім алуына жағ дайлар туды.. Арнайы кә сіптік білім беру орындары ашылып, белгілі бір мамандық алуғ а да болатын еді. Кең естік дә уірде ә дебиетті оқ ыту ә дістемесінің дамуын ү ш кезең ге бө ліп қ арастыруғ а болады. 1917-1927 жылдарда ә дебиет пә ні кең естік идеологияны орнық тырушы қ оғ амтану қ ұ ралы ретінде оқ ытылды. Тарихта болғ ан бұ рмалаушылық тар ә дебиетке де ө з ә серін тигізбей қ оймады. Ал, 1928-1938 жылдары ә дебиет мектептік жү йеге негізделмеген тарихи-ә дебиеттік курс ретінде оқ ытылды. БКП(б) орталық комитетінің 1931-1932 жылдардағ ы «Бастауыш жә не орта мектептер» туралы қ ос қ аулы мектепте ә деби білімді жетілдіру, арнайы бағ дарламалар, оқ улық тар арқ ылы оқ ыту тиімділігін арттырудың бағ ыт-бағ дарын белгілеп берді. 1939-1990 жылдары КСРО-да халық қ а білім беру жү йесі одан ә рі жетіле тү сті. 1958, 1985 жылдары мектеп реформалары жаң артылды. Бұ л реформалардың мектепте ә деби білім беру ісін жетілдіруге тигізген ә сері зор болды. 1970-1972 жылдары «Литература в школе» журналының бетіндегі оқ ыту сапасын жақ сарту, оқ ытудың жаң а ә дістерін іздестіру мақ сатындағ ы пікірталастардың маң ызы ерекше. Емтихан билеті № 7 1. Ы. Алтынсариннің педагогикалық кө зқ арастары мен іс-ә рекеті. Алтынсариннің демократиялық - ағ артушылық бағ ыты, оның педагогикалық кө зқ арасының ү ш бірдей саласынан кө рініс тапты. Біріншіден, бү кіл ө мір жолын мектеп ашуғ а, қ азақ балаларын оқ уғ а тартуғ а жә не соғ ан оқ у қ ұ ралдарын жазып шығ аруғ а арнады. Екіншіден, ұ стаз тә лімгерлер даярлауғ а, оларғ а кү нделікті ғ ылыми - ә дістемелік басшылық жасауғ а кө ң іл бө лді. Ү шіншіден, шығ армаларында қ азақ халқ ының ХІХ ғ асырдағ ы қ оғ амдық ө мірінде болғ ан саяси ә леуметтік мә селелерді жан - жақ ты қ амтып жазуғ а жұ мсады [2]. Ол ө з шығ армаларында шә кірттерін адал, шыншыл, ең бек сү йгіш, ө нерлі азамат болуғ а шақ ырды. Қ азақ халқ ының келешегі тек ө нер - білімде деп тү сінген Ыбырай Алтынсарин ө з ойын іске асыруда тү рлі тосқ ауыл кедергілерге кездесті, бірақ оларды табандылық пен жең е отырып, ө з мақ сатын іске асыра білді. Бірінші саласы бойынша1860 жылы облыстық басқ арма Ыбырайғ а Орынбор бекінісінде, Торғ ай қ аласында қ азақ балаларын оқ ытатын бастауыш мектеп ашуды жү ктейді, ә рі ө зі сол мектепте орыс тілі пә нінің мұ ғ алімі болып тағ айындалады. Ағ арту ісіне жан – тә німен қ ұ лшына кіріскен ол ауыл – ауылды аралап халық қ а білім берудің маң ызын тү сіндіреді. Ондай мектептер ашу ү шін қ аржы – қ аражат жинауды қ олғ а алды. Осындай ақ шаның алғ ашқ ы ү лесін Ыбырайдың ө зі қ осты. Осыдан бастап оның ағ артушылық жә не педагогикалық қ ызметі басталды. 1864 жылы 8 қ аң тарда салтанатты тү рде мектеп ашылып, алғ ашында оқ уғ а ү гіт жұ мыстарының нә тижесінде 16 бала жазылады. Ыбырайдың жү ргізген ү гіт жұ мыстарының нә тижесінде бұ л мектепте оқ ушылардың саны арта бастайды [2, 345 б. ]. Оқ у мынадай бағ ытта жү ргізілді: -қ азақ тілі: оқ у жә не жазу; -орыс тілі: оқ у жә не жазу; -татар тілі: оқ у жә не жазу; -кө ркем жазу; -арифметика: қ осу, алу, кө бейту, бө лу; -жер шары: Еуропа, Азияның басты-басты қ алалары мен мемлекеттері оқ ытылды. Жыл соң ында арифметикадан емтихан, кө ркем жазу, қ азақ шадан орысшағ а, орысшадан қ азақ шағ а аудару емтихандарын тапсырды. Ы. Алтынсариннің мектебінде оқ ушылар болашақ та екіжү зді парақ ор болып шық пасын деп, адамгершілік тә рбиесіне баса кө ң іл бө лінді. Бұ л мә селе бү гінгі кү ннің де мектептерінің алдында тұ рғ ан мақ сат. “Мектеп - қ азақ тарғ а білім берудің басты қ ұ ралы. Біздің барлық ү мітіміз, қ азақ халқ ының келешегі осында, тек осы мектепте ғ ана”, -деді Ы. Алтынсарин. Бү гінгі кү нгі жаң артылғ ан білім берудің де алғ а қ ойғ ан қ ағ идасының бірі баланы мә жбү рлі емес, білім алуғ а қ ызық тыру арқ ылы білімге деген уә жін арттыру арқ ылы оқ ушыны қ ұ зыретті тұ лғ ағ а айналдыру. Ыбырай балаларғ а сабақ ты ө те қ ызық ты тү сінікті етіп беруге тырысты. Нә тижесінде молдадан сабақ алғ ан балалар бір жылда ә зер хат таныса, Ыбырай оқ ытқ ан балалар небә рі ү ш айда оқ и алатын, орысша, татарша жаза білетін болды. [4-138б. ] Мектеп ашу ісінде, оның білім беру саласында ұ стазы, ә рі досы Н. И. Ильминскийдің де кө п кө мегі тиді. Н. И. Ильминский-орыстың белгілі педагогі, оның ең бегінің нә тижесінде Қ азан университетінде Шығ ыстану факультеті ашылғ ан, Бабырнаманы шағ атай тілінен аударушы, тү рік-татар тілін зерттеуші, кейіннен ислам дінін уағ ыздаушы деген айыппен академиядан шағ арылып, Орынбор шекара комиссиясында аудармашы қ ызметін атқ арып жү ріп, Ы. Алтынсаринмен танысады. Кейіннен Қ азан білім инспекторының “попечителі” болады. [4] Ильминскиймен хат алысып, ә дістемелік жағ ынан мектеп ашу ісіне қ атысты шаруаларды шешуге жә рдемдеседі 1886 жылы Орскіде тұ ң ғ ыш мұ ғ алімдер училищесі де ашылды. Ы. Алтынсарин халық шыл педагог, бұ рынғ ы қ азақ даласындағ ы білім беруден мү лдем басқ а сара жол салғ анын байқ аймыз. Сол сара жолмен бү гінгі жас буын да білім алуды.
|
|||
|