Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





(Каримов Мустафа Сафич) 12 страница



— Тиң тагы... Шә рә йнең ү ркә че барыбер шиң ми инде.

— Ү ркә че шиң мә сә, кү ң еле кү тә релә. Кулымнан кил­сә, мин гариплә р ө чен бә йрә мне кү брә к ясар идем ә ле.

Ә сгать нә рсә генә димә сен, . бә йрә м мә лендә мин гариплә рне отыры кызганам. Кем табынындадыр азрак бал тө шереп алган Шә рә й бию тү гә рә генә чыккан бул­ды. Алай-болай сикергә лә п, биегә н рә вешле кыланды, «һ ай, афарин, Шә рә й, оста басасың! » — дип, ихлас хуп­лаучылар да табылды. Лә кин бер явызы телен тыя ал­


мады: «Иплә п, иплә п, Шә рә й, аркаң дагы йө гең коелып бетмә сен... » — диде. Янында басып торган Хисмә тулла исемле безнең җ ирә н кодабыз теге ә шә ке телле нә рсә ­нең авызына чә п иттереп тондырды тондыруын. Ә мма аннан ни файда? Елардай булып, Шә рә й тү гә рә ктә н чыгып китте.

Менә сиң а тиң лек!

Бездә ге шикелле, Сайранда да яз кө не кичке уеннар була. Беркө нне апамнар елый язып инә лгә ч, миң а ышан­дырып, җ изнә м аларны кичке уенга җ ибә рде.

— Кү з бә йлә нгә нче кайтып җ итегез, мә три аны! — дип кычкырып калды. Минем ө скә тө шкә н бурычны аерата хә терлә тте. — Апаң нарга кү з-колак бул!

Бу инде аның миң а, кү зә тче бул, шымчы бул, диюе- иде. Тапкан кешесен!

Уенны яшьлә р Бә рсү ә н суы буенда ямь-яшел чирә мдә корганнар. Кичке уеннарда кызыклы тамашалар да,, узышлар да, кө рә шлә р дә, ярышлар да булмый. Яшь- җ илкенчә к кара-каршы тө шеп бии, ә йлә н-бә йлә н йө реп җ ырлый, кулга-кул тотынышып, капкалы, чылбыр уены уйный. Кың гыраулы, кө згеле ә ллә ничә гармун, кү рек­лә ре шартлардай булып, ярсып моң чә чә. Язгы кичтә - шул гармун моң ыннан да сихерлерә к нә рсә юктыр...

Башта мин ү зем кебек малайлар белә н шыгырдый уйнап туйдым да Ө ммикамал апам янына килдем. Ул, аякларын алга сузып, ялгызы бер читтә рә к ү лә н ө стендә утыра иде. Йө зе моң сурак кү ренә. Юк, аның кү злә рендә кө нлә шү дә, кимсенү дә чагылмый. Бү тә ннә рнең уйна­вына сокланып утыра ул. Мин аның янына тезлә ндем* Апам мине муенымнан кочаклап алды.

Безнең Гө льямал апабыз исә йө зә генә. Хә зер генә; биеп, тү гә рә к уртасында орчыктай ә йлә нә иде, баксаң, капкалы уенында ияртү че дә §улып алган. Җ из кың ­гыраулы саратовский гамунын ө зә рдә й булып сузган гармунчыга атап җ ыр да җ ырлап алды. Тегесе ерылган авызын яба да алмый. Бө дрә чә чде баһ адирны апамның, бер җ ыры җ ебетте дә куйды. Җ ебер дә шул. Җ ыры ни дә, кү крә геннә н чыккан моң ы ни!

Ү зең гармунчы егет, Кулың да кө меш йө зек. Байкал кү ллә ренә тө шсә ң, Кереп алырмын йө зеп.

Ай-Һ ай, шаштырыбрак җ ибә рде тү гелме? Мин җ ыр­ның ертыгын табам. Шушы чаклы ә змә верне, батса, алып чыгарсың. Ү зең не батырыр.

... Ул чакта мә хә ббә тнең кодрә те, хатын-кыз рухының чиксез кө че — минем ө чен ә ле ачылмаган җ иһ ан иде. Яши-яши генә аң лаячакмын мин: хатын-кыз мә хә ббә те ир кешене океаннарда батырмый, галә м утларында ян­дырмый, ө ермә лә рдә адаштырмый саклар икә н. Ү зенең батуын да, януын да, адашуын да уйламас икә н. Тик сө йгә не генә котылсын. Менә ни хакта җ ырлаган Гө лья- мал апам теге җ ырны.

Гө льямал кичергә н бә хетнең чиге юк. Нә рсә генә эшлә сә дә » килешә, нә рсә генә ә йтсә дә, урынлы. Ү зе­нең ике бите ал янган. Бигрә к тә теге бө дрә гыйфрит кү з салса, кабынып китә ул. Мин, ә лбә ттә, кү зә теп утырмыйм. Карагач, кү ренә инде. Ул йө герә дә безнең янга килә.

— Сең елем! Туганым! — дип инә лә безнең икебез­гә, — чак кына чыдагыз инде. Тагы ә -ә з генә торыйк та... — Ү зе, безнең җ авапны да кө тми, кире йө герә. Безгә нә рсә. Уйный бирсен. Мин, Ө ммикамал апамның җ ылы иң башына башымны терә п, тик утырам. Ө ммикамал апам һ ә рчак тегене дә ртлә ндереп кала. «Уйна, тансы­ гың кайтканчы уйна! » — дип пышылдый.

Гө льямал янә безгә сугылып узды.

— Ачуланмагыз инде! Тагы ча-а-к кына... — Икебезгә дә нечкә билле берә р кызыл прә ннек тоттырып китте. Моның каян килгә н сый икә нен хә тта мин дә белә м. Егет кү чтә нә че. Димә к, Гө льямал апам бү ген «тегең ә » чиккә н кулъяулык биргә н. Каршы бү лә ктә н безгә дә ө леш чыкты. Ярар, эчне тишмә с. Ө ммикамал ү з ө лешен дә миң а бнрмә кче иткә н иде, алмадым. Ү зе ашасын.

Без кайтып кергә ндә, ныгытып караң гы тө шкә н иде. Ө йдә тып-тын. Ө чле генә лампа яна. (Саранлыклары чиктә н ашкан. ) Керү ебез булды, Хә бибрахман жизни келт иттереп ишекнең келә сен элеп тә куйды. Чө йдә ге камчыны алды. Тә ү дә, чажлатып чө йдә ге тире тунга сы­дырды. Гө п итеп'калды. Аннан? «Син аздырдың алар- ны! » — дип сә кедә утырган Гө льямал апама селтә п алды, лә кин сукмады.

— Шайтан кә митчелә ре! Газраил ялчылары! Эттә н туган кә нтә йлә р! —дип ү керенде. — Вакытлы кайтыгыз дип кемгә ә йттем мин? Сиң а тү гелмени? — Камчы ми­нем баш ө стендә ә йлә неп алды.

— Тиеп кенә кара! Берә ребезгә тиеп кара!!! Хә зер ү к кайттым киттем булыр.

— Гө льямал тагы бер хә л. Сиң а ни калган сө йрә леп йө рергә, са-а-ансыз! Адә м имгә ге! — Бу юлы камчы Ө ммикамал апам аркасына тө ште. Апам «ыһ » та итмә де. Камчы тагы, тагы чажлады.

— Ә ти! Ә ти! Ө ммекә йгә тимә! Тимә, ә тием!!

— Чиратың ны кө т, мә лгунь! — Ул тагы да Ө ммика- малга кизә нде.

— Җ изни! —дип ачыргаланып кычкырдым мин. — Ү з мылтыгың белә н ү зең не атып ү терә м хә зер! — Бу- тә нчә сү з ә йтә алмый, шашып, мин чө йдә ге мылтыкка ташландым.

Хә бибрахман җ изнә м аптырап, каушап калды. Мин мылтыкны алмадым. Почмакка сө ялдем дә каттым.

— Ярар, моннан ары сабак булсын, — дип җ изнә м камчыны кабат чө йгә элде. Мин шул сө ялгә н килеш буылып еларга тотындым. Бер гаепсезгә тукмалган Ө м­микамал апамны жә ллә дем. Бигрә к тә — бә йрә мне... Хә ­бибрахман җ изнә м, камчы чыжлатып, ү зенең гарип кы­зын гына тү гел, бү ген Бә рсү ә н буенда булган шундый кү ң елле язгы бә йрә мне дә аяусыз тукмап ташлады.

 

адә м — гармун тавышы ишетсә, җ енлә нә дә китә. Егет- җ илә н алар турыннан гармун уйнап ү тә р хә л юк, теге, кү сә к кү тә реп, куып йө ртә. «Гармунны кафер ясый, аны кулга тоту хә рам», — ди. Ә гъзам ү зенең тальянкасын читә н буендагы кычыткан арасында яшереп тота икә н. Тегене беркө н Зыятдин карт тапкан да, типкә лә п, урам­га алып чыккан. Шуннан, зур кү сә к тотып, бө тен халык алдында тукмарга керешкә н. Мү зикә н, бахыр, суккан саен «гыр», «гыр» килә икә н. «Ә ле гырылдыйсың? Ә ле һ аман гырылдыйсың мы?! » — дип ахырда тегене менеп таптаган. Ә гъзә м утырып кына еламады. Менә шулай. Берсе моң ны кү сә к белә н дө мбә сли, икенчесе бә йрә мне камчы белә н яра. Куллары коргыры!

Шә фкатьсезлеккә тө бә п мылтык ата алмасам да, теге кичтә аны елап куркыттым. Җ изнә м башкача ту­зынмады. Димә к, явызлыкка каршы мылтык кү тә рер форсатың булмаса, һ ич югында, аң а кү з яшьлә рең белә н ат икә н. Бә гырьсезлеккә каршы тә ү тапкыр баш кү тә рү ­ем, бә лки, шушы булгандыр. Ә моннан соң тө рлесе ү тте. Ярсып, алыш мә йданына ташланган чаклар да, каушап битарафлык ышыгына поскан заманнар да булды. Тө р­лесе булды. Байтак булды...

... Ә хә тер, ү ткә ннә рне ү зенә уң айлаштырып, кат-кат сиплә п, тө зә теп чыга, алардан юаныч һ ә м таяныч эзли. Инде җ итмешкә җ итеп барган Ө ммикамал апам теге чакларны, тә млә п-тә млә п, искә ала:

— Булган инде исә р, шук чаклар. Гө льямал мә рхү мә белә н икебез тиң җ иттек. Икебез дә ифрат дә ртле бул­дык. Кичке уеннардан кайта алмый, тө нгә чә олагып йө рер идек. Кайткач, ә тием мә рхү м, урыны җ ә ннә ттә булсын, ә й орышыр иде, ә й орышыр иде. Никадә р кызу канлы булмасын, кул кү тә реп сукканын хә терлә мим алай. Ә рлә нү кү брә к миң а элә гер иде. Кү рә сең баш­баштаграк, шаталаграк булганмындыр. Тиярен алган­мын да. Сагынып сө йлә ргә генә калды инде уенчак, гамьсез чакларны...

Кавказ патшасының варисы

Ә сгать дустымны җ ә й иленнә н давыл ките­реп ташлагандырмы, юктырмы — анысы безгә караң ­гы. Ә менә Чә ң чә к Исабә кнең безгә чит тарафлар­дан килеп чыгуы рас. «Язмыш җ иле мине монда таш­лады», — ди ул. Ә ллә унбиш, ә ллә егерме ел ә ү вә л ки­леп чыккан ул безнең авылга. Ө стендә билле кара җ илә н икә н, җ илә ненең ике тү шендә ге буй-буй бө рмә ­лә ренә бармак буе ак чө йлә р тыгылган икә н, башында бө дрә йонлы тү гә рә к кара бү рек икә н, аягында ү кчә сез кара итек икә н. «Син кем буласың, ир-егет? » — дип со­раучыларга: «Кавказ патшасының бахыр улымын мин», —■ дип җ авап кайтарган. Елгадай яшьлә р тү гә -тү гә, хә лен сө йлә п биргә н. Тамган яшьлә ре туфракны кө йдергә н. Ү тә дә аяныч, ү тә дә яман булган икә н моның хә л­лә ре.

... Кө ннә н беркө нне сары таң вакытында тө рек пат­шасы Кавказ патшалыгына ябырылган да, сарайларын берьюлы кө л иткә н, патша муенына мә схә рә бавы сал­ган, кырык хатынын хур иткә н, кырык кызын кол иткә н, кырык улын җ ир иткә н. Кырык беренче улы Исабә к, дө лдө ленә атланып, тарлавыклар аша сикереп, тө реклә р­дә н качып киткә н. Иң соң гы тарлавык аша ыргыган­да, менгә н дө лдө ле, хә ле бетеп, упкынга мә тә лгә н, ә сыбайлы, ү з җ иле белә н очып, каршы ярга килеп тө ш­кә н. Менә шулай гына котылып калган Кавказ патша­сының кырык беренче варисы.

Шушы ә ң гә мә не ишеткә н кешелә р ул заман, Исабә к- кә кушылып, зар елаганнар, Еламаслыкмыни — Кавказ патшалыгы шул хә лгә тө шсен дә... Безнең типтә рлә р патша кунакны, йола буенча ө йдә н ө йгә йө ртеп, хө рмә т­лә гә ннә р, юатканнар, аның кайгысын уртаклашканнар, йола тылсымының срогы чыгып, кө че беткә ч: «Нинди һ ө нә рең бар? » — дип сораганнар. «Сыбай чабам. Янә тимер чү ки, калай тукый, кургаш коя белә м», — дигә н патша улы. «Атта без ү зебез чабарбыз. Ә син чү ке, тукы, кой, — дигә ннә р безнекелә р. — Дан һ ө нә р». Ә нә шуннан бирле чү ки ул. Чә ң чә к агай минем ө чен серле дә, кы­зыклы да, хә вефле дә. Дустым Ә сгать тә шундыйрак. Бү тә н дө ньядан килгә н кешелә р миң а шулай гамь сала.

Калайчы Исабә к безгә урам аша тора. Ү зенең балчык ө ендә ул кө н буе чә ң -чә к, чә ң -чә к килеп, я бидрә тө пли, я чү меч саплый, я комган тоткасы ябыштыра. Шуң а кү рә аң а Чә ң чә к дигә н кушамат тагылган. Кү п вакыт исемен дә ә йтеп тормыйлар. Чә ң чә к дип кенә йө ртә лә р. Сабан сө рми, печә н чапмый,, урак урмый ул. Бар белгә не — шул калай чү кү. Хә тта Муса мулла җ ир сө рә, иген чә чә, ә ул чә чми. Чә ң чә кнең ү зеннә н байтак яшь Ә лифә исемле юан, ялкау хатыны бар. Хә тта ө й кырындагы бә рә ң гелә рен дә утамый. Кө згә чыккач, зарлана: «Ко­тың булмагач ни... Шул бә рә ң ге дә игелек кү рсә тми», — ди. Кайчан карама, ү зе бусага янындагы таш ө стендә сагыз чә йнә п утыра. Я ямау ямаган була шунда. Ә лифә ү зебезнең авылныкы — Гафифә карчыкның кызы. Шулар инде балтырган җ ыеп йө ргә ндә, «кем зуррак» дип янә ­шә басып ү лчә шкә ннә р дә инә ле-кызлы ызгышып кит­кә ннә р. Инә се: «Мин олы! » — ди икә н. Кызы; «Мин зур! » — ди икә н. «Инә й олы, мин зур», — дигә н сү з ә нә шуннан килеп чыккан да инде.

Ә лифә ике сү знең берсендә зарлана: «Ү тә бит яшь гомеркә йлә рем заяга шушы Кавказ патшасының ак сакаллы йолкыш малае белә н! Ун ел эчендә бер елак баладан башка нә рсә тергезде соң? Анысын да м'ин тап­тым бит ә ле». Иса юкта гына ул шулай сайрап кала. Ире алдында бик кычкырынып бармый. Ирне ир итә


белә. Кайчакта хә тта куштанланып та куя. «Калайны ничегрә к җ ырлатып биетә минем остам... » — дигә н була. Ә инде бә йрә м кө ннә рендә Исабә к ике тү шендә ге буй- буй бө рмә лә ренә бармак буе ак чө йлә р тыгылган билле кара җ илә нен, бө дрә йонлы тү гә рә к кара бү ркен, ү кчә сез кара итеген киеп, ө й алдына чыгып басса, Ә лифә сокла­нып туя алмый. «Ана, минем тау бө ркетем ниндирә к. Патша затыннан тү гел дип кем ә йтер? Бү тә н кемдә шундый ир бар, мактанчыклар, юньсезлә р, гыйбрә тлә р? Сакалына да чал кермә гә н, азрак кө меш кенә йө гертел- гә н<.. » Моны ул, кү ршесе Сә лимә ишетсен дип, юри кыч­кырып ә йтә. Ачы телле, уң ган Сә лимә нең ире Шаһ иморат буйга бә лә кә й, янә се. Ә лифә шуң а тө рттерә. Чынлап та, бә йрә м чорында Исабә ктә н дә купшырак, килбә тлерә к, мә һ абә трә к ир кү рмә ссең авылда.

Иса белә н Ә лифә нең Нә симә исемле имчә к балалары бар. Ул бишегендә я елап, я йоклап ята. Вә летдиннә р- дә н кала минем икенче тө ягем — Чә ң чә к ө е. Җ ә йгә чык­кач, кө ннең кө нендә диярлек ук чү ким мин шунда. Калай ә зер, корал бар. Исабә к мине тиң кү рә, серлә рен сө йли. Нә рсә сенә тотынсам да ачуланмый. Ә хә зинә нең монда исә бе-хисабы юк. Бакыр заты дисең ме, тимере, җ изе, чуены, кургашы дисең ме — җ аның а ни кирә к, бө тенесе дә бар. Телә сә ң нә рсә яса. Ә лифә нең бусага тө бендә сагыз чә йнә п утырган чагында Нә симә уянып китсә, мин аны тирбә тергә керешә м. Останың эшен бү лдерт- мим. Моң а аның кү ң еле була. Кайчак шартлап елаган Нә симә не мин генә тыя алмыйм. Ул вакыт, эшен кал­дырып, бишек янына Чә ң чә к ү зе килә. Кайдандыр кү к­рә к тө беннә н чыккан ягымлы тавыш белә н татлы вә гъ­дә лә р сө йлә п, кызын юатырга тотына:

Ә лли-бә лли, Нә симә, Баллы хө рмә мә сиң а, Татлы йө зем мә сиң а, Нурлы кү зем Нә симә. Тө рен ефә к йокыга, Кер падишаһ йортына,

14К-


Тиен асыл бә хеткә, Утыр алтын тә хеткә... Ә лли-бә лли, Нә симә, Ап-ак калач мә сиң а, Майлы ботка мә сиң а. Ай кө ндә ше Нә симә...

Ул шулай тезә дә тезә. Нә симә сыйланмаган сыйлар, Нә симә эчмә гә н ширбә тлә р, Нә симә кимә гә н киемнә р калмый. Хә тта минем дә авызыма сулар килә. Исабә к һ аман туктамый. Байлыгының да, юмартлыгының да чиге юк аның. Туя белмә с Нә симә генә һ аман канә гать тү гел. Акыра бирә.

Мине кинә т курку ала. Ә гә р дә бә лә кә й кызчык, бишегеннә н сикереп торып, атасы вә гъдә иткә н тә мле- татлы затларны таптыра башласа? Тик берсен генә таптырса да, харап булабыз бит. Мин белә м: бу ө й­нең шү рлеклә ре сый-хө рмә ттә н сыгылып тормый. Ярый ә ле Нә симә болай гына, сү зсез генә елый. Бө тенлә й тыяр ә мә л калмагач, Исабә к елтырап торган кара арыш икмә ген чә йни дә, чү прә ккә тө реп, бала авызына тыга. Теге бер-ике тапкыр шың шып ала да тына.

Баласын кү тә реп, Ә лифә браматка киткә н чакларда, без сө йлә шеп, серлә шеп рә хә т чигә без. Тик килгә н-кит- кә н генә сү зебезне бү лдергә ли. Менә без ә ле икә ү дә н- икә ү генә без. Юк, ә нә, кемдер килә. Ә, теге мосафир мулла икә н лә баса! Ә нә, чапан чабуы киртә дә ге ботак­ка элә кте. Исабә кнең капкасы юк. Капка урынында ботаклы-чатаклы бер киртә генә. Я аны аша атлап ү тә р­гә, я астыннан чыгарга кирә к. Ә ле ботакка элә ккә н мулла узган атнакичтә дә бакыр комган калдырып кит­кә н иде.

— Исабә к! — дигә н иде ул. — Бер атнадан сугылыр­мын. Шушы комганны тө плә п кенә куйчы. Ташларга кулым бармый. Ә тием Исә нгол хаҗ идан калган истә лек иде...

—• Ярар, хә зрә т, башкарырмын, — дип алып калды Исабә к. Комганны почмактагы калай-колай ө еменә таш­лады да азак ү зе ә йлә неп тә карамады.

•— Исабә к агай! Теге мулла килә, — дип хә бә р сал­дым мин.

— Нинди мулла?

— Бакыр комган иясе.

Киртә тө бендә ге мосафир ботактан ычкынырга ө л­гермә де, Исабә к атылып урыныннан торды, почмактагы ө емнә н Исә нгол хаҗ идан калган мирасны табып алды,, янә ү зенең бү кә ненә утырды, тылсымлы коралы белә н комганның тө бен «ә » дигә нче каерып та ташлады. Нә къ шушы мә л, тамак кыра-кыра, хә зрә т килеп керде:

— Ә ссә ламә галә йкү м, Исабә к оста!

— Вә галә йкү м-сә лам, хә зрә т. Тү рдә н рә хим ит. Бик мактап йө рисең икә н. Менә хә зер генә синең комган­га тотынган идем. Ә легә чә кул тими торды, хә ерсезең.

— Алай икә н, — диде мосафир, тү ргә узмады. — Кай­чан очына чыкмакчысың инде?

— Затлы нә рсә бит, хә зрә т, орды-бә рде эшлә п бул­мый. Башта тө плә ргә, аннан кургашларга, аннан елты­ратырга кирә к.

— Шулай да, Исабә к, кү пмегә рә к сузылыр дисең?

— Иртә гә шушы вакытта коям да куям. Яң ага ал­маштыргысыз булыр.

— Кө тә алмыйм. Иртә гә Чукраклы авылында бик зур җ еназа. Ат җ ибә ргә ннә р.

— Алайса, иркендә, хә зрә т. Мә, комганың ны алып, кит.

— Уеның мы, чының мы бу, кем, Иса... Исабә к... Ниш­лә п мин шундый дә рә җ ә м белә н тө псез комган кү тә реп йө рим ди!

— Монысы да иркең дә, хә зрә т...

— Иркең дә... иркең дә... имеш! Жулик, мошенник! Ярый, бер юлга каргамый торам, кулың коргыры, ая­гың тартышкыры нә рсә! — дип мосафир кинә т чә пчеп, китте. — Мә лгунь! Килмешә к!

— Килмешә к дигә нең, ни ул, хә зрә т, мә хә ллә сез имам, тө яксез брә дә к булып чыгадыр инде. Шө кер, минем ат­лап керер ү з тупсам, баш терә р ү з мендә рем бар.

— Тфү, бә дбә хет! — дип Исә нгол хаҗ иның варисы, Кавказ патшасының варисына лач итеп тө кереп, чыгып китте.

— Тө кермә, тө кермә, тө керегең ү з битең ә чә чрә р, мулла шә рә мә те! —дип озатты мосафирны хуҗ а. Ифрат кызу канлы ул Исабә к. Кабынып китсә, Ә лифә нең йо­нын тетә. Тик тегесе генә ә ллә ни селкенми. «Я җ итә р, чыж-пыж», — ди иренеп кенә. «Чыж-пыж» диюе кызган безне суга тыгу булып чыга. Янә се, уттай дө рлә п торган Исабә к, бичә сенең салкын дә рьясына батып, «чыж- пыж»га ә йлә нә дә кала. Ә менә елак Нә симә кү пме генә тең кә сенә тимә сен, ачуланмый. Ачуы кабара баш­ласа, Чә ң чә кнең маң гай тиресе тартышырга тотына. Мосафир тө керенгә ч тә, бер-ике тапкыр тартышып куй­ды. Имин. Җ ибә рде. Югыйсә ызгыш зурга китү е ихти­мал иде.

Шулай да Исабә кнең дин ә һ еленә каты бә релү е мине шомландырды. Ә гә р дә ул каһ ә рли калса?.. Шул аркада Исабә к белә н минем ө скә җ ә за килсә?! Байтак заман без шымып утырдык.

— Изге кешегә тел тидергә н ө чен язык булмыймы ул? — дидем мин каушап.

Чә ң чә к кулындагы җ из комганны ә йлә ндергә лә п ка­рап утыра иде.

— Ярый, дуң гыздан бер кыл. Чын бакыр икә н — гамә лгә ярар ә ле.

Мин һ аман ү земнекен талкыдым:

— Каргышы тө шсә, нә рсә эшлә рбез? Ул бит ходай юлында йө ргә н зат.

— Ул бичурага ходай юлы тагы! — дип мыскыллады Исабә к. — Ә нә, ат карагы Исә нголның хаҗ илыгы минем ә тиемнең патшалыгы белә н бер инде ул...

Салды бу хә бә рне! Ничек йө рә ге җ итеп сө йли? Шушы


мә л Исабә к белә н арабыз ераклашып киткә ндә й булды. Соң, зиһ ен җ итә рлекмени? Бер селтә ү дә Исә нгол ха­җ ины да, мосафир мулланы да, ү зенең патша атасын да сугып екты.

Ул торган саен аяусызрак ачышлар ясый барды.

— Монысы да аның Бохарада сә ү дә итеп йө реп кенә мулла булып кайткан. Чапан киеп, чалма чалган, янә се.

Безнең кө ннең кө е китте. Мин, тешлә ремне кысып, ук чү кергә керештем. Исабә к, җ из комганны кире поч­макка ыргытып, калай кисә торган кайчысын игә ү лә ргә тотынды. Эш ү рлә ми. Чү кеч белә н бер тапкыр барма­гыма да сугып алдым. Ү зем һ аман бер нә рсә не уйлыйм: нигә ул патша сынлы патша булган атасын ат кара­гына тиң ли?

Чә ң чә к эшеннә н туктады. Кө рсенеп куйды. Башын кү тә реп, тә рә зә аша кайдадыр еракка карап торды. Мин дә шул якка тө бә лдем. Кү ктә сыек болытлар ага иде. Ә крен генә тавыш белә н Исабә к җ ырлап җ ибә рде. Элегрә к тө н урталарында шуң а охшаш моң ишетелгә ли торган иде. Кайдан килгә нен белми, ө й эчебез белә н хә йран кала идек. Менә кем җ ырлый икә н ул.

Бер дә генә ө ер болыт каплый Кавказ дигә н тауның башкаен, Туган илкә емне кайтып кү рсә м, Кочып елар идем ташкаен...

Менә сиң а Чә ң чә к! Ниндирә к җ ыр җ ырлый ул. Аны жә ллә п, елап җ ибә рү дә н чак тыелып торам. Шулай да хә ленә кермә кче булам:

— Кавказ патшалыгың ны сагынып моң аясың мыни, Исабә к агай? — дим.

Ул эндә шми. Мин аны һ аман юатырга тырышам:

— Муенына мә схә рә бавы тагылган патша ә тиең не, хур ителгә н кырык патша ә ниең не, кол ителгә н кырык патша апаң ны, җ ир ителгә н кырык патша агаң ны мин дә жә ллим. Урыннары җ ә ннә ттә булсын! Ни кыласың, ү лгә н артыннан ү леп булмый, һ ә ркемнең ү з гү ре... Те­релә р чыдарга тиеш... — Мин бө тен ишеткә н-белгә немне чә чеп салдым.

— Их, син, бә лә кә ч вә газьче! — дип ул башымнан сыйпап куйды.

Исабә к яң адан минем якын кешемә ә йлә нде. Аның яшьле кү злә ренә карагач, кү злә ремнә н мө лдерә п яшь­лә рем тә гә рә де. Бер тамчысы, «зың » итеп, алдымдагы ак калай кисә генә тамды. Бә лки зың ламагандыр да. Тик миң а шулай ишетелде. Кавказ патшалыгының канлы кайгыларын уйлап, икә ү лә шеп, шулай яшь тү гә без.

— Минем турыда бү тә ннә р телә сә нинди ә кият сө й­лә сен, миң а барыбер. Ә менә синең гө наһ сыз кү злә ­рең нә н оялам. Бу кү злә рне алдарга ярамый.

Исабә к ә ллә нинди сә ер сү злә р сө йлә ргә кереште. Мине «гө наһ сыз» диме? Шә йхаттар белә н кә рт сукка­нымны белсә икә н...



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.