|
|||
Володимир БІЛІНСЬКИЙ 17 страница" У справі Шемячича віроломство московської політики компрометує гідність (російської. – В. Б. ) церкви... коли його викликали вдруге, він, стурбований, зажадав гарантій, " охоронної грамоти". Такі " охоронні грамоти", що обіцяли йому безперешкодне повернення (додому. – В. Б. ), були видані Василем (III) і митрополитом Данилом. Незважаючи на це, Шемячич був арештований в Москві і заточений в одну із веж Кремля, де й помер... Владика (митрополит Московський. – В. Б. ) був посвячений у змову проти... князя, свідомо доклав до цього свою руку... " [10, с. 10–11]. І боярин Берсень нагадав владиці Московському в бесіді: " А сам забув, додає Берсень, як Шемячичу грамоту писав за своїм підписом і печаткою, клявся йому (Шемячичу. – В. Б. ) образом (святих. – В. Б. ) Пречистої й Чудотворця, та на свою душу" [10, с. 11]. Такі вони, пастирі, митрополити московські. Зважувалися на найстрашніші гріхопадіння заради московської величі. Претензії та чималі потуги щодо візантійської спадщини, виявляється, були висловлені Московією за підказкою. Ще " у XIV ст. Душан сербський і Олександр болгарський виступили з такими ж претензіями. Вони мріяли про завоювання Константинополя і почали з проголошення себе царями. У манускриптах... знаходимо згадку про новий Царгород, яким повинно було стати місто Тарново" [4, с. 136]. Очікуванням болгарських і сербських царів не судилося збутися. Ще за сто років до появи в Івана III такої гадки (підібрати царський престол) упало під натиском Османської імперії Болгарське царство, точніше, Тирновське, – впало 1393 року, а Відинське – 1396 року. Така ж доля ще раніше спіткала й Сербію після жорстокої поразки від Османів на Косовому Полі в 1389 році. Так перші претенденти на Візантійську корону, не здійснивши мрії, втратили шанси. І ось через більше ніж сотню років про свої домагання на візантійський трон заявила Московія. Домагання висловлювалися несміло й обережно: а чи не образяться Європа та Кримський хан? Західна Європа домагань не розуміла і не визнавала. Постали проти цього й Кримські хани Гіреї. Ще цілих два покоління (понад 60 років) запліднювалася ця ідея, доки нарешті за Івана Грозного не розродилася. " Цар та Імператор у росіян того часу були синонімами... цей титул мали візантійські імператори, а вони ж були государями тієї великої Східної імперії, яку хотіли знову відновити в новій столиці православного світу. Церковна література значно сприяла укріпленню цього наміру... За допомогою натяків і хитромудрих вигадок читачеві нав’язувалася ідея про історичну наступність, що поєднує московських государів із усіма попередниками (візантійськими. – В. Б. ). Це уявлення поступово проникало в національну свідомість. Чи не московська держава і є саме те шосте царство, про яке згадується в апокаліпсисі? (Після ассірійського, єгипетського, вавилонського, римського і візантійського. – В. Б. )... Ця історична мрія шукала нагоди втілитися в дійсність. Після падіння сербського й болгарського царств вона природно повинна була перекинутися на північ. Посланий із Константинополя в Москву зайняти престол митрополита, болгарин Кіпріан переніс туди і фразеологію, вироблену в Тирнові знаменитим Єфимом. У Москві вона (фразеологія. – В. Б. ) була легко засвоєна" [4, с. 142–143]. Засвоювалася ідея непросто. Лише через 100 років Іван III несміло попросився в царі, але так і помер князем, хоча фразеологію " царя московського" почав пізнавати. А син його Василь III узагалі вінчався в церкві як великий князь Московський. Тяжко доводилося московським Рюриковичам: валявся візантійський престол – беріть, хапайте, і церква в спину штовхає, грозиться історично обґрунтувати, мовляв, сам візантійський імператор Костянтин і навіть Август – рідня московським Рюриковичам (цю думку доводив митрополит Макарій у " Статечній книзі" ). Нарешті, Іван IV (Грозний) уперше 1547 року вінчався в церкві з титулом Московського царя. " Однак цей наслідувач грецьких і римських імператорів не зважився поінформувати іноземні держави про свої претензії. Він пам’ятав, наскільки, невдалі були подібні спроби його батька і діда. В 1514 р. Василь спробував було йменувати себе, з дозволу посла Снітцпаннера, в договорі з Максимиліаном кесарем. Але у Відні відмовилися підписувати цей договір... і лише в 1561 р. після голосних успіхів він зважився спробувати щастя з цим (визнання за Іваном титулу Царя. – В. Б. ). Прохання до патріарха були підкріплені значними дарами. Патріарх Іоасаф визнав Івана царем і нащадком царівни Анни. Він навіть запропонував московському государеві ще раз провести врочисте коронування за участі спеціально призначеного для цього митрополита. Але це виявилося зайвим. Бо з 37 підписів, що скріпляли грамоту, прислану з Константинополя в Москву, 35 виявилися відтак підробленими... Але російському народові ці подробиці були невідомі. Поезія билин вільно змішувала події та епохи. Національна гордість і народна уява накидали чудесний покров на цей дещо принизливий початок російського царства" [4, с. 144–145]. Ось відтоді московська владна і релігійна верхівка вважає себе законною спадкоємицею Візантійської імперії. При цьому не треба плутати верхівку з народом Московії часів Івана IV. Це були принижені, підкорені народи, великою кров’ю зігнані у військову державу. А що з народом витворяв " государ", ми вже розповідали і ще не раз повідаємо. Народові титул царя був марний. За той титул народ повинен був пролити море крові своєї і чужої. Повернімося все ж таки до Івана IV. Скажіть, будь ласка, невже йому було важко випросити, скажімо, титул єгипетського Фараона? Йому б і той титул сфальсифікували. Сидячи серед Османів, патріарх Константинопольський готовий був кожному віддати титул Імператора-Царя, аби тільки знайти силу, що стала б захисницею східної гілки християнства. Майже вся Європа на той час (1561 рік) приєдналася до римської гілки християнства, і знайти там віросповідних Константинопольські патріархи не могли. Піти на об’єднання обох гілок християнства східні владики не побажали, адже тоді вони повинні були б узяти на себе провину за розкол християнства. Так Іван Грозний став " спадкоємцем візантійських імператорів". Зверніть увагу: цю думку російська еліта виношує донині. Згадайте Олександра Солженіцина, його " Серпень чотирнадцятого". Про візантійську спадщину мріяла і комуністична еліта Радянського Союзу, спадкоємиця володінь Романових. Ми ще процитуємо слова Сталіна та Молотова з цього приводу. І байдуже всьому російському великодержавному істеблішменту, що та давня " Патріарша грамота", якою наділили Івана IV титулом царя, – сфальшована, що вся російська великодержавна історія–вкрай брехлива. Як байдуже, що зі смертю Івана IV і його спадкоємців припинилася династія Рюриковичів. А Романови – звичайні бояри, такої знаті серед слов’ян, татар і фінів – десятки тисяч. Тож Романови московські не мали навіть фальшивого історичного права успадковувати титул царя – спадкоємця візантійського. Історична правда нівелює і цей міф Російської імперії.
Для кращого пізнання діянь останніх представників московської династії Рюриковичів варто більш ретельно дослідити Московію XVI століття. Саме до кінця того століття в Московії закінчилася династія Рюриковичів, що заклала основу так званої " державності" й " самовладдя" в Москві. Тільки цей тип " державності" і " єдиновладдя" татаро-монгольського зразка існував у Московії, а пізніше – в Російській імперії. Бо всі " напрацювання державного правління" були запозичені й прийняті у спадок від Золотої Орди. Навіть московська православна церква жорстоко пов’язана з цим явищем – " російською державністю" – з ханських часів. Звернімося до російських істориків, до російської історичної літератури, щоб почерпнути факти та відсіяти зерно від полови. Князювання Василя III в Московії (1505–1533 роки) не належить ні до видатних, ні до трагічних у розумінні російської історичної науки. Це був батько Івана Грозного, передостаннього московського князя династії Рюриковичів, це були останні нащадки роду, що мали хоч якийсь зв’язок із великим Київським князівством. Згодом, після смерті Івана IV і його сина, тієї найтоншої нитки зв’язку взагалі не стало. Обірвалася. У ті далекі роки князювання Василя III псковський чернець Філофей уперше висловив думку, що Москва повинна стати спадкоємницею Візантійської імперії і володаркою титулу православного царства – третім Римом. Ось слова ченця: " Два Рими впали, а третій стоїть, а четвертому не бути" [10, с. 9]. Слова про третій Рим щойно з’являлися в ужитку. Василь III ухилився від титулу Царя, залишившись великим князем, справно платячи данину кримським Гіреям. Однак у Московії його влада була жорстокою і страшною. Заради захоплення чужих земель і багатства Москва йшла на будь-які злодіяння, зрадництва. Цим грішили не лише князі, а й митрополити московські. Саме в ті роки в московській темниці загинув великий князь Рязанський – Іван; помер у московському підземеллі князь галичський Василь Іванович Шемячич; був знищений у московській катівні брат великого князя Івана III Андрій. Така ж доля спіткала Дмитра, внука Івана III, законного спадкоємця князівського престолу. Московські князі з благословення московських митрополитів квапливо і нахабно знищували князів-сусідів, загарбуючи їхні землі, а головне – їхнє майно й багатства. У ті ж роки Москва захопила і поневолила Рязань, Новгород, Псков. Все чинилося з благословення церкви й московських митрополитів. Ті ж митрополити, які не зважувалися на гріхопадіння і віроломство, втрачали голови або закінчували життя в темниці, а в кращому разі – у монастирі. " До середини XV століття російських митрополитів або присилали з Константинополя, і вони були греками за походженням, або призначалися всесвітніми патріархами з кандидатів, яких пропонували російські князі, Московські й Західно-Російські" [10, с. 18]. Вибачимо авторові його вільність стосовно Русі (України), яку названо " Західно-Російською землею". Звичайний прийом автора-великороса. Цей стиль фальсифікації бачимо на кожному кроці. В голови людей втовкмачували, що вони, як держава і як народ, беруть початок від великого князівства Київського. Навіть сумніву нема, що це вимисел і фальсифікація на догоду Російській імперії. Повернімося до взаємодії московського князя з митрополитом. Князеві, який став на шлях жорстокого придушення сусідів і захоплення їхніх земель, потрібна була необмежена влада, беззаперечна підтримка церкви. Василь III став першим московським князем, який зазіхнув на митрополита. А вже його син Іван IV (Грозний) взагалі не шанував митрополитів. Ось як про це пише Г. П. Федотов: " Якщо взяти 9 (дев’ять) ієрархів, що займали московську кафедру (митрополит. – В. Б. ) за час Василя III й Івана IV (Грозного. – В. Б. ), то ми побачимо, що з них лише троє вмерли у своєму сані. Інші були позбавлені його насильно або " добровільно" відреклися: один із них (св. Філіп) не лише звільнив кафедру, а й пішов із життя"... " Василь III міг замахнутися на те, перед чим зупинився його... батько. Митрополит Варлаам став першою жертвою нових стосунків. Коли прецедент було створено, користуватися ним почали з надзвичайною легкістю" [10, с. 18–19]. Так московські князі узурпували церковну владу і взяли на озброєння догму про богообраність московського царя. Які ж землі до середини XVI століття " зібрало" Московське князівство? " На північному сході були землі нинішньої Архангельської губернії, Вологодської та Олонецької; на північному заході – Новгородської й Псковської; на заході й південному заході московської держави (як хочеться бути державою! – В. Б. ) лежала область Дніпра із сучасною Смоленською губернією і західна частина теперішньої Калузької губернії, частина Чернігівської губернії та західні повіти Орловської й Курської губерній. На півдні були степи взагалі без встановлених південних кордонів і з північним кордоном, що проходив по 55° північної широти, тобто збігалися з північною межею теперішніх губерній Калузької, Тульської, Рязанської, Тамбовської, Пензенської і Симбірської. Нарешті, на сході... був басейн Ками з її притоками – В’яткою, Чусовою і Білою" [4, с. 12]. " Із фортець, що захищали його (князівство. – В. Б. ) з північного заходу, Смоленськ було набуто лише 1514 року, але він усе ще залишався номінальним центром литовсько-польського воєводства" [4, с. 13]. 'Таке було володіння, до якого за царювання Івана IV (Грозного. – В. Б. ) були приєднані разом із Казанню, Астраханню та їхніми областями землі по нижній, середній течії Волги, по Камі, В’ятці й по прибережжю Каспійського моря" [4, с. 15]. Зверніть увагу: до початку XVII століття Московське князівство займає тільки територію від Смоленська до Волги! Роки " великого збирання земель російських", а насправді жорстоких завоювань, несли сусідам Московії страшні руйнування. " Інакше не могло й бути. Нова держава, як і всі області її, уявляють немовби суцільне бойовище" [4, с. 13]. За переможеними не залишалося жодних прав, жодної власності. Жорстокий поневолювач поводився, як древній варвар. Але це була нова, великоросійська нація, яка народжувалася. " Майно населення підкорених областей (треба розуміти – народів! – В. Б. ) конфісковувалося масово, конфісковані підприємства часто передавалися в інші руки. Це швидко змінило обличчя країни, включно із суспільними елементами й стосунками між ними. Нові прибульці були військовими людьми, і в своєму завойовницькому поступі, у зовнішньому зростанні Москва зберегла свій первісний характер – характер військової колонії в підкореній країні" [4, с. 13]. Як прийшли князі з дружинами в країну Моксель до фінських народів поневолювачами, так продовжували діяти і за останнього войовничого Рюриковича – Івана Грозного. Щоб не бути голослівним, подам опис походу Івана Грозного на Новгород у січні 1570 року, який вдруге повністю зруйнував місто: " В холодний зимовий час Іван зібрався в похід, взяв із собою опричників і ціле військо. Вже на кордоні Тверської губернії почалася військова екзекуція, перед якою блідли жахи першого лівонського походу. Далі був систематичний розгром усієї області: від Клина до Новгорода цар залишив за собою пустелю. 2 січня його передові загони з’явилися під стінами міста й оточили його з усіх боків. Приміські монастирі було віддано на розграбування, до 500 монахів забрано. Наступного дня опричники проникли в місто, зібрали всіх священиків і дияконів, поставили їх поруч із ченцями... їх били від ранку до вечора, вимагаючи по 20 р. викупу за кожного. Як можна судити з документів, між ними були щасливці, які уникли катування, заплативши необхідну суму. На решту чекала страшна доля. Царські пристави нишпорили по будинках і зганяли жителів у обгороджене місце, яке охороняли війська. У п’ятницю 6 січня прибув сам Іван (Грозний. – В. Б. ) із сином і 500 стрільців. Він наказав бити ціпками до смерті всіх ченців... Трупи їхні розвезли по монастирях і там поховали. Настала черга білого духовенства. В неділю зранку перед обіднею архієпископ вийшов із хресним ходом назустріч цареві на волховський міст і хотів благословити його. Іван не прийняв благословення й назвав його " волкомъ хищным". Але все ж наказав йому служити обідню у св. Софії. Він мав намір повторити сцену розправи з Філіпом. Цар прийняв навіть запрошення пообідати у владики. Він здавався веселим і їв охоче. Раптом серед трапези він голосно скрикнув. За цим знаком опричники взялися виконувати те, що їм було заздалегідь наказано. Весь дім архієпископа був розгромлений. З нього зірвали одяг і разом з челяддю кинули в темницю. В наступні дні терор сягнув жахливого розмаху. На головній міській площі було споруджено подобу трибуналу, оточеного знаряддями катувань. Цар приступив до швидкого суду. Міщан приводили сотнями, катували, спалювали на малому вогні з бузувірськими прийомами, відтак майже всіх присуджували до смерті й везли спалювати. Закривавлені жертви прив’язували до саней і з крутого спуску штовхали на бистрину, де Волхов ніколи не замерзав. Нещасні поринали в безодню. Немовлят спалювали, прив’язавши їх до матерів. Опричники з піками стояли на човнах і стежили, щоб ніхто не врятувався. За даними третього новгородського літопису, вбивства тривали п’ять тижнів, і щодня на той світ відправлялося зазвичай людей 500–600. Іноді кількість жертв зростала до півтори тисячі на день. Перший псковський літопис свідчить, що загалом загинуло близько 60 000 людей, як чоловіків, так і жінок... Як би там не було, огидна різня набула жахливого розмаху, і коли Іванові більше нікого було вбивати, він обернув свою лють на неживі предмети. З особливим звірством кинувся він спершу на монастирі, припускаючи там зраду. Із тієї ж, імовірно, причини він узявся знищувати торгівлю й промисловість цього великого міста. Всі крамниці в місті та передмістях, а разом із ними й доми були розграбовані й зруйновані дощенту. Присутнім при цих руйнуваннях був сам цар. Опричники ж, якщо вірити літописам, нишпорили довкола верст за 200–250 від Новгорода і скрізь чинили те саме... Новгород уже ніколи не оправився від завданого йому удару" [4, с. 275–278]. Так само, рівно через 425 років, у січні 1995 року, Росія повела свої війська і своїх опричників (ФСБ та ОМОН) на Чечню й повністю, як і багато років раніше, під корінь знищила місто Грозний. Який збіг! Суть імперії ніколи не змінювалася, ніколи не зміниться. Ілюзії марні! Якщо в Новгороді Іван IV із московитами знищив понад 60 тисяч людей, то у 1995 році в Російської імперії апетит не зменшився – знищили в Чечні понад 100 тисяч людей. Схилімо голови перед безвинними жертвами варварської імперії!.. Повернімося до Івана IV. Ось як описує ці ж діяння царя російський релігійний філософ Георгій Петрович Федотов (1886–1951 р. ) у книзі " Святий Філіп Митрополит Московський", перевиданій у Москві 1991 року (Париж, 1928, с. 81–82): "... Люд утікав із насиджених місць, розорених опричниною. Села й міста порожніли. В цей час громадянська війна царя з народом набула нових форм. Розгрому і різанині піддавалися цілі міста. Ми чуємо це про Торжок та Коломну. В грудні 1569 р. були погромлені всі міста між Москвою і Новгородом. Це було справжнє військове завоювання в жорстокій воєнній ситуації XVI століття, завоювання землі, яка й не думала ні про повстання, ні про опір. Приводом був донос на новгородську владу, яка нібито збиралася здатися польському королеві. Але чим провинилися Клин, Твер, Вишній Волочок та інші міста на шляху царської раті?.. Убивства почалися вже в Клині. Таубе й Крузе пишуть, що в цьому місті Іван зустрів велику партію – 470 сімейств – псковичів, яких гнали, за його наказом, у Москву для заселення спустошених мором місцевостей. Усіх їх перебили разом із клинчанами. Люта орда наблизилася до Твері. Іван не ввійшов у місто, а зупинився в одному з найближчих монастирів. Військо грабувало місто, за наказом царя, почавши з духовенства. Палили те, чого не могли забрати, мучили й вбивали людей" [10, с. 81–82]. Хто може знайти в опису живий народний зв’язок Новгорода, Тверi й Клина з Москвою 1570 року? Навіть у XVI столітті не існувало взаємного зв’язку і взаємної довіри між народами, які проживали на просторі від Смоленська й Пскова до Волги й Ками. Хоч би які " байки" не розповідали російські наукові мужі на потребу Російської імперії, на виправдання таких діянь московських князів, а пізніше царів, – жорстокому варварству виправдань нема. Новгород своєю культурою, своїм історичним розвитком, своєю економікою стояв значно вище від деспотичної Москви й Московії загалом. Московські князі та боярство бачили в цьому постійну загрозу для себе особисто і для князівства. Вони, крім фізичної сили й жорстокості, нічим не відзначалися. У той час, коли Новгород мав півтисячолітні культурні та економічні зв’язки з Києвом і Європою. Опис варварського розбою ще раз засвідчує: Московія загалом навіть у XVI столітті була країною не слов’янського народу, а більш жорстокого, підступного, який мав зовсім іншу психологію, інше історичне коріння. Г. П. Федотов думки, аналогічні до наших, висловив значно раніше: " Весь російський народ був не лише жертвою царя Івана, а й співучасником його злочинів. Один із древніх істориків смути бачив загальну народну провину в " божевільному мовчанні" перед царем. Але мовчанням не обмежувалося потурання злу... І монастирі намагалися приписуватися до опричнини, заради матеріальних благ. Ми бачили інтриганів-єпископів і ченців у справі св. Філіпа. Це були злочини окремих осіб. Але вже вся російська церква і вся російська земля (Московія. – В. Б. ) відповідали за собор єпископів, який засудив святителя" [10, с. 84]. Ось такі " калачі" випік церковний собор. Він і сьогодні " випікає" аналогічну продукцію. Згадайте бодай так зване " відлучення" від російської церкви Патріарха Київського і Всієї України-Руси Філарета, який давно покинув їхню церкву. Російська православна церква жорстокого розбою правителів Московії ніколи не засуджувала, якщо чинився " на благо держави Московської". Бандитське знищення чеченського народу освячене церквою і в 1860 році, і в 1944 році: промовчала церква і в 1995 році, коли знищувалися дощенту міста і села Чечні-Ічкерії. Накласти анафему на російських розбійників патріарх і його митрополити забули. Теперішній владика Алексій II не посмів засудити їх і відмежуватися від діянь московської влади заради все тієї ж ідеї " великої й неподільної держави Московської". Коли відсієш вагомі факти від словесного сміття великоросійської історії, очам відкривається зовсім інша, цілком пересічна, замішана на розбої й брехні, картина становлення Московської держави. Ми вивчаємо один за одним трагічні періоди Російської імперії. І бачимо, як кожна подія фальшувалася на догоду великодержавній ідеології, як спотворювалися факти, як із фальші робилися далекоглядні висновки. Але будь-яка облуда цієї імперії завжди мала певну мету. Якщо вона запущена – отже, щось повинна обґрунтувати. Так сталося з брехнею про казанських татар, історію завоювання яких настала пора викласти. Визначімося: хто ж вони насправді, як з’явилися в " середині Великоросії", через що були поневолені одними з перших і чому " великороси" так жорстоко повелися з великим і прадавнім народом? Знову опиратимемося на праці російських авторів, не тільки тих, які писали сотні років тому, а й сучасних. 1946 року відбулася наукова сесія при Академії наук СРСР, організована Відділенням історії й філософії АН СРСР, Інститутом мови, літератури й історії Казанської філії АН СРСР. Вона проводилася 25 і 26 квітня у " великоросійській" столиці Москві. На сесії розглядалося питання про походження волзьких (казанських) татар. Головний висновок наукового форуму, – до речі, не обнародуваний ніде в СРСР, навіть у Казані, – був приголомшливий для звичайної людини, яка вірить великоросійській міфології: татари, виявилося, зовсім не є татарами. Вони – нащадки і спадкоємці волзьких булгар, які живуть на Волзі вже понад тисячу років. Тобто вони є народом більш давнім, ніж самі великороси. Зрозуміло, останньої фрази на сесії не вимовляли та, можливо, навіть побоювалися цієї думки. Але істину встановлено, від цього немає куди подітися. На сесії було також встановлено, що татари (тобто булгари) у своєму походженні не мають жодного стосунку до монголо гатар, які підкорили стародавнє Суздальське князівство в жорстокому XIII столітті. Виникає цілком логічне запитання: навіщо ж великоросам знадобилася нахабна й тяжка брехня? І виявилося, як завжди, – імперська потреба. Історії Волзької Булгарії присвячені численні праці. У нашому дослідженні немає необхідності займатися докладним викладом історії розвитку цього народу. Історики практично одноголосні в тому, що освоєння булгарами середнього Поволжя тривало мирно, без військових зіткнень. Булгари споруджували міста, підводили до них водопроводи, вирощували злакові й баштанні культури, виготовляли ювелірні вироби, обробляли шкіру й хутра, вели жваву торгівлю з країнами Сходу, Півдня і Європи. Булгари значно раніше від англійців почали виплавляти чавун, і від них цю технологію, разом з інженерами, запозичили московити. Мандрівники тих часів повідомляють, що у Волзькій Булгарії ще в ті давні часи розвивалася культура, працювали мектебе й медресе, були свої вчені, історики, будівельники і майстри, були праці з різних галузей знань. Столиця – місто Булгар (розташовувалося за сто кілометрів від Казані) – була великим, як на ті часи, центром торгівлі. Етнонім " татари" стосовно корінних людей, які жили на середній Волзі, є історичною вигадкою і черговою брехнею Російської імперії. Висновки, зроблені на сесії АН радянської імперії, що стояла, як і романовська, на сторожі інтересів великоросів, були засекречені, тиражовані лише тисячею примірників і спрямовані виключно за комуністичними партійними каналами. Здавалося, навіщо Сталіну і його політичним поплічникам збирати цей науковий форум? Ми ж розуміємо, що зібрання могло відбутися й прийняти історично правильне рішення лише за згодою " великого вождя всіх народів". Відповідь на це запитання проста: радянська, як і російська, історична наука – потужне знаряддя в справі підбурення народів. Протягом 1944 року Сталін зі своїми опричниками, тобто політбюро і урядом, виселив з історичної батьківщини в сибірські й азійські землі чимало народів, зокрема: кримських татар, чеченців, інгушів, турків-месхетинців, калмиків. Наукова сесія Академії наук покликана була вбити клин у середовище мусульманських народів Союзу, посіяти ворожнечу між ними, натравити " вірних" татар на " невірних". Однак радянські історики, навіть після відкриття істини про булгарський народ, у своїх працях про татаро-монгольське завоювання під татарами розуміють волзьких булгар. Читачеві російської історії неможливо уявити, що йдеться не про казанських татар–про інших на схід від Москви ніколи нічого не мовилося. Так мислить і сучасна російська еліта. Нижче ми подамо міркування Солженіцина на цю тему. Дрібні, брудні " фоли" та " помилки" супроводжують імперську історію з першого дня її появи. Послухаймо і почитаймо " великоросійського літописця" М. М. Карамзіна, його хвалебний вимисел, іменований " Історією держави Російської", написаний, як автор уже згадував, у 1803–1825 роках. Спочатку, однак, визначимося: навіщо Московії потрібні були Казань і землі Казанського ханства? " Росія приступила до апостольської діяльності. На стінах Казані іслам зазнав поразки... Матеріально Казань була цінним здобутком. Якщо вона раніше і не загрожувала Москві, то все-таки, розташована на середній течії Волги, вона перетинала шлях на схід і перешкоджала природному розвитку її" [4, с. 188]. Бачите, як просто: на шляху до завоювання нових земель і нового грабежу на черзі стояла Казань із великими й багатими володіннями. Отже, її слід було завоювати. А знайти виправдання – великоросам розуму не забракне. Вони виправдати вміють будь-яку жорстокість. Зверніть увагу, повністю знищили в 1995 році, у добу найвищого розвитку цивілізації, місто Грозний – і як " із гуски вода". Навіть не хвилює, не тривожить совість. Така поведінка великоросів – звичайне явище. К. Валишевський підтвердив: Казань у XV–XVI століттях не загрожувала Московії як князівству і загрожувати своєю міццю не могла. Отже, причина одна – придбання багатства, земель, чергове поневолення народу. Завоювавши булгар, знайшли йому " історичне обґрунтування". " Нарешті, Казань була природним центром для численних диких народностей – черемисів, мордви, чувашів, вотяків, башкирів, які займали обидва береги Волги – нагірний і луговий" [4, с. 188–189]. Патріархально-дика Московія намагається принизити волзькі народи. Вони, мовляв, дикі! Так великороси мислять про себе і про інших. А що світові авторитети мають іншу думку – їм на це начхати. Знищивши Казанське ханство, великороси отримали у володіння Волгу від сучасних Чебоксар до Саратова. В цьому й полягало головне завдання підкорення Казані. Інше – словесна полова Російської імперії і її " байкарів історії" – потрібне лише для прикриття цієї доволі брудної мети. А тепер повернімося до М. М. Карамзіна. Ось як він описує ті події: " Казанці не почували своєї слабкості... вони рахували всі безуспішні приступи наші (московитів. – В. Б. ) до їхньої столиці, говорили один одному: " Не вперше бачимо Москвитян під стінами; не вперше втечуть вони геть, і будемо глузувати з них! " [1, том VIII, с. 211]. Сподіваюся, зрозуміло, хто кого намагався поневолити в XVI столітті, якщо навіть М. М. Карамзін, сфантазувавши думки жителів Казані, змушений був визнати появу москвитян 1552 року під їхніми стінами не вперше. Звернімося до чітких фактів історії, яких завжди боялися російські історики. їм більше подобалося згадувати билини, міркувати про богообраний народ, простіше кажучи, каламутити воду й твердити, що так і було раніше. Що ж нам говорить історія? А ось що: у X–XIII століттях булгари вчинили на сусідні князівства 4 походи, а Рюриковичі – 10 походів; у XIV–XV століттях уже московити та ушкуйники не менше 7 разів " воювали" булгар. І воювали саме булгар, а не татар. Це співвідношення зберігається і в період Казанського ханства (або царства), коли московські війська з 1445 по 1552 роки у відповідь на 5 казанських походів учинили 11 вторгнень, причому більшість із них закінчувалися під стінами Казані (дані з журналу " Родина", № 8 за 1994 рік, с. 28. ). Така матінка-правда. І подітися від неї немає куди. Жорстокий загарбник видимий неозброєним оком.
|
|||
|