|
|||
Пәні: Абайтану. Сыныбы: 10-сынып. ІІІ Жаңа сабақты түсіндіру.. Абайдың хақиқат, ақыл, бахас ұғымдары жөніндегі танымыКү ні: 29. 09. 2016 Пә ні: Абайтану Сыныбы: 10-сынып Cабақ тың тақ ырыбы: Абайдың хақ иқ ат, ақ ыл, бахас ұ ғ ымдары жө ніндегі танымы
Сабақ тың мақ саты: 1. Білімділік: оқ ушыларғ а Абайдың хақ иқ ат, ақ ыл, бахас ұ ғ ымдары жө ніндегі танымы туралы толық тү рде тү сінік бере отырып, олардың ой-пікірін қ алыптастыру: 2. Дамытушылық: ой-ө рісін, ойлау белсенділігін, сө йлеу шеберлігін, тіл мә дениетін дамыту, сө здік қ орын молайту, шығ армашылық ізденіске баулу; 3. Тә рбиелік: елін, жерін, Отанын қ адірлеуге, адамгершілікке, адалдық қ а, Сабақ тың тү рі: қ алыпты сабақ. Сабақ тың ә дісі: тү сіндіру, суреттеу, салыстыру, сұ рақ -жауап, сө здікпен жұ мыс, бағ алау, бекіту, қ орытындылау. Сабақ тың кө рнекілігі: кө ркем ә дебиеттер, бейнелі суреттер, рефераттар, бү ктемелер. Сабақ тың формалары: жеке баламен, сынып ұ жымымен жұ мыс жү ргізу. Сабақ тың типтері: ұ йымдастыру кезең і, ү й тапсырмасын сұ рау, жаң а сабақ ты тү сіндіру, бекіту, бағ алау, қ орытындылау. Сабақ тың барысы: І Ұ йымдастыру кезең і: 1. Оқ ушылармен амандасу, тү гелдеу; 2. Оқ у қ ұ ралдарын, сабақ қ а дайындығ ын тексеру; 3. Сыныптың тазалығ ына кө ң іл бө лу; 4. Оқ ушылардың зейінін сабақ қ а аудару; 5. Cабақ тың мақ сатымен таныстыру. ІІ Ү й тапсырмасын пысық тау: 1. Абайдың отыз екінші қ арасө зі туралы тү сінік. 2. Ақ ын қ арасө здеріндегі философиялық ойдың ұ лттық дү ниетаныммен ү ндесуі туралы реферат жазу. ІІІ Жаң а сабақ ты тү сіндіру. Абайдың хақ иқ ат, ақ ыл, бахас ұ ғ ымдары жө ніндегі танымы Абай қ азақ халқ ын кедейліктен, мешеуліктен қ ұ тылдыру ү шін, оқ у-ағ арту, ғ ылым-білімді дамыту керек деп қ арағ ан. Сондық тан да, бұ л ү шін алдымен мә н табу, шаруашылық ты дамыту идеясын алғ а қ ойғ ан. Ол былай деп кө рсетеді: «Балаларды оқ ытқ ан жақ сы, мұ нда алдымен мал табу керек. Қ арны аш кісінің кө ң ілінде ақ ыл, бойында ар, ғ ылымғ а қ ұ марлық қ айдан тұ рсын. Мал тапса қ арын тояды. Онан соң білім тү гіл ө нер керек. Соны ү йренейік деп, балама ү йретейін деп ойына жақ сы тү седі». Бұ л жерде Абай адамдардың ық тысади орны адамдардың идеясын белгілейтіндігін негіз ете отырып, ық тысатты дамыту белгілі ық тысади негізде оқ у-ағ артуды, ғ ылымды дамыту сынды тура идеаны алғ а қ ойып отыр. Абай оқ у-ағ артуды, ғ ылымды дамытуды дә ріптеумен қ атар, тә рбиеленушілердің ү йрену позициясы, мақ саты қ атарлы мә селелер жө ніндегі қ уаттамасын да алғ а қ ойғ ан. «Білім-ғ ылымды талап қ ылушылар, ә уелі білім-ғ ылым табылса, ондай-мұ ндай іске жаратар едім деп, дү ниенің бір керекті нә рсесіне керек болар еді, деп іздемеске керек» дейді. Бұ дан Абайдың оқ у- ағ арту, ғ ылым істерінің бағ дары айқ ын болуын даріптеп отырғ анын байқ аймыз. Абай былай дейді: «Білім-ғ ылымның ө зіне ғ ана қ ұ мар болып, бір ғ ана білмектің ө зін даулет кө рсең, егер дін кө ң ілің басқ а нарсе болса, білім-ғ ылымды бірақ соғ ан себеп қ ана қ ылмақ ү шін ү йренсең, онда білімге кө ң ілің нің мейірімі асырап алғ ан шешенің мейірімі секілді болады. Бастапқ ыдай болғ анда тапқ ан шешең нің мейріміндей болады, ақ иқ ат мақ сатпен білмек ү шін мейірленбек керек». Ақ иқ атты табу мақ сатымен ү йрену – Абайдың ағ арту идеясының ө зекті мазмұ ны. Абайда 19-ғ асырдың ө зінде-ақ «бә секе» идеясын алғ а қ ойғ ан. Ол былай дейді: «Ү йренуде азырақ бахас * кө ң ілді пысық тандыру ү шін залалды емес. Кө бірек бахас адамды тү зету тү гіл бұ зады. Мұ ның себебі: ә рбір бахасшыл адам хақ ты шығ армақ ү шін ғ ана бахас қ ылмайды. Жең бек ү шін баха қ ылады. Ондай бахас хуістілікті * зорайтады. Адамшылық ты зорайтпайды. Бә лкім азайтады. Жә не мақ саты ғ ылымдағ ы мақ сат болмайды. Адамды шатастырып жалғ ан сө зге жең ілдірмекші болады». Жоғ арыдағ ы Абай қ уаттап отырғ ан бә секе, ғ ылымның мақ сатын мақ сат еткен. Атап айтқ анда, ақ иқ атты іздеу, табиғ ат сырын ашу мақ сатымен бә секені қ анат жайдыру болып табылады. Мү лде жеке мү дде негізіндегі бә секе емес. Абай ішкерлей тү сіп қ анаушы таптардың ө з бас пайдалары ү шін жү ргізетін бә секелерінің келтіріп шығ аратын зардаптарын жеріне жеткізе ә шкерелеп кө рсеткен: « Бахас ө зі де ғ ылымның бір жолы, бірақ оғ ан хырсылану* жарамайды. Хырсылансаң ө з-ө зімшіл ғ ұ рулық *, мақ таншақ тық, хуістішілдік бойын жең се, ондай кісі қ орлық келтіретұ ғ ын ұ рыс-тө белестен қ ашық болмайды». Ендеше бір Абайдың бә секе идеясына социалистік бә секенің белгілі факторлары бар деп айта аламыз. Абай сол дә уірде Қ азақ станның Россияның отарына айналып, қ азақ халқ ы орыстардың қ орлауына ұ шырап отырғ ан жағ дайғ а қ арата, орыстардың залалынан қ ашық болу ү шін, олардың ғ ылым мен техникасын ү йреніп, олардың тең дік алу сынды дә ріптемесін алғ а қ ойғ ан. «Орысша оқ у керек. Хикмет те, мал да ө нер де, ғ ылым да – бә рі де орыста тұ р. Залалынан қ ашық болу, пайдасына ортақ болуғ а тілін, оқ уын, ғ ылымын білмек керек. Оның себебі: «Олар дү ниенің тілін біледі. Сен оның тілін білсең, кө кірек-кө зің ашылады. Ә р біреуінің тілін, ө нерін білген кісі онымен бір дейік, дағ укасына* кіреді. Аса арсыздана жалынбайды». Орыстың ғ ылымы, ө нері, дү ниенің кілті, оны білгенге дү ние арзанырақ тү седі. Бірақ осы кү нде орыс ғ ылымын баласына ү йреткен жандар, соның қ аруымен тағ ы да қ азақ ты алдасам деген екен дейді. Жоқ олай емес, малды қ алай адал ең бек қ ылғ анда табылады екен. Соны ү йренейін, мені кө ріп жаң а ү йренушілер кө бейсін. Ұ лық сығ ан орыстың жұ ртқ а бірдей законы болмаса, законсыз қ орлығ ына кө нбес едік. Қ азақ қ а кү зетші болайын деп, ел болып жұ рт білгенді біліп, жұ рт қ атарына қ осылудың қ амын жейік деп ниеттеніп ү йрену керек». Міне, бұ л абайдың ағ арту идеасының ең соң ғ ы мақ саты. «Білім-ғ ылымды кө бейтуге екі қ ару бар: адамның ішінде бірі моахаза *. Екіншісі берік мұ хафазақ ылу *, бұ л екі қ уатты зорайту жағ ында болу керек. Бұ лар зораймай, ғ ылым зораймайды» дейді Абай. Басқ а сө збен айқ анда, бірінші – демократиялық ғ ылыми талқ ы арқ ылы ғ ылымды дамыту; екінші – бұ қ араның ғ ылымды қ орғ ауы жә не қ астерлеуі арқ ылы ғ ылым мен техниканы дамыту. Бұ л Абайдың ағ арту идеясының белгілі дә режеде бұ қ аралығ ы бар екендігін толық кө рсетіп береді. Абай (Ибраһ им) Қ ұ нанбайұ лы ө з дә уіріне дейінгі дү ние данышпандарының даналық мә йегін толық мең герген жә не бү кіл кө шпелілер ә лемінің дү ниетанымын, рухани болмысын, парасатын, кө ркем ойының мү мкіндігін бойына сің ірген, сол қ асиеттері арқ ылы адамзат санасының дамуына ү лес қ осқ ан дара тұ лғ а. Абай 10 жасында Семей қ аласындағ ы Ризаның медресесіне оқ уғ а тү седі. Бұ л мешіттің ұ стаздары сол замандағ ы алдың ғ ы қ атарлы жә дидизм ағ ымында білім алғ ан, исі тү ркі мен мұ сылман ә леміне танымдық жаң алық ә келген, дін мен ғ ылымды, азаматтық ты ту етіп ұ стағ ан Шаһ абуддин Маржани мен Мұ хаммед Ғ абдукидің, Ғ азалидің жолын қ уғ ан оқ ымыстылар еді. Бұ л медреседе ғ ылымның негізгі салаларының барлығ ы да оқ ытылатын. Абайдың таным кө зі шә кірт кезінде ашылды. Алланың ө зі де рас, сө зі де рас, - деуі жай ғ ана уағ ыз емес. Махаббатпен жаратқ ан адамзатты, - дейді. Қ асиетсіз туғ ан - ол да жат, - дейді Абай.
ІV Сө здікпен жұ мыс: Хуістілігі – кү ндеу. Бахасы – арабша елес. Бә секелес. Хырсылану – Арабша бұ л жерде ө зімшілдік мағ нада. Ғ ұ рулық – мен-мендік. Дағ у – Арабша талас – тартыс, айтыс. Молахаза – Арабша пікірлеу. Молафаза – сақ тау, қ орғ ау. V Сабақ ты қ орытындылау: Сабақ соң ында сұ рақ қ ою арқ ылы жаң а тақ ырыпты қ орытындылаймын. 1. Абай танымындағ ы «бахас» деген не? 2. Абай танымындағ ы «хақ иқ ат» деген не? 3. Абай не ү шін орыстардың ғ ылым мен техникасын ү йреніп, олардың тең дік алу сынды дә ріптемесін алғ а қ ойғ ан? 4. Абайдың ағ арту идеасының мақ саты не? 5. Абай ілімі бойынша: ә лем ө мірінің мақ саты не? 6. Абай жан бостандығ ын, жан тазалығ ын қ айдан іздейді жә не қ айдан табады? VІ Ү йге тапсырма: 1. Абайдың хақ иқ ат, ақ ыл, бахас ұ ғ ымдары жө ніндегі танымы туралы тү сінік. 2. Реферат жазу. VІІ Оқ ушыларды бағ алау: оқ ушылардың берген жауаптарына қ арай білімдерін бағ алаймын.
Тексерілді:
|
|||
|