Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Крама-сандарбха 2 страница



 

атха свавйа̄ кхйа̄, джанма̄ дьясйети. атра пӯ рва̄ рддхасйа̄ ртхах̣, “артхо ’йам̇ брахмасӯ тра̄ н̣ а̄ м” ити га̄ руд̣ октер асья маха̄ пура̄ н̣ асья брахмасӯ тра̄ кр̣ тримабха̄ ш̣ йа̄ тмакатва̄ т пратхамам̇ тадупа̄ да̄ яива̄ вата̄ рах̣. татра пӯ рвам “атха̄ то брахмаджиджн̃ а̄ са̄ ” ити вйа̄ чаш̣ т̣ э, теджова̄ римр̣ да̄ митьярддхена. йоджана̄ йа̄ м̇ пра̄ тхамикатва̄ дасья пӯ рватвам. атра “брахмаджиджн̃ а̄ се” ти вйа̄ чаш̣ т̣ э, парам̇ дхӣ махӣ ти. парам̇ ш́ рӣ бхагавантам̇ дхӣ махи дхйа̄ йема. тадевам̇ муктапраграхайа̄ йогавр̣ ттйа̄ бр̣ хаттва̄ т брахма ят ят сарва̄ тмакам̇ тадбахиш́ ча бхавати, татту ниджараш́ мйа̄ дибхьях̣ сӯ рья ива сарвебхьях̣ парамева свато бхаватӣ ти мӯ ларӯ пабхагаватпрадарш́ ана̄ я парападена брахмападам̇ вйа̄ кхйа̄ яте, тачча̄ тра бхагава̄ неветьябхиматам̇, пуруш̣ асья тадам̇ ш́ атва̄ т нирвиш́ еш̣ абрахман̣ о гун̣ а̄ дихӣ натва̄ т. актам̇ хи ш́ рӣ ра̄ ма̄ нуджа̄ ча̄ рьячаран̣ аих̣, “сарватра бр̣ хаттвагун̣ айогена хи брахмаш́ абдах̣ правр̣ ттах̣, бр̣ хаттван̃ ча сварӯ пен̣ а гун̣ аиш́ ча ятра̄ навадхика̄ тиш́ aям̇ со ’сья мукхйа̄ ртхах̣, са ча сарвеш́ вара эве ’ти. уктан̃ ча прачетобхих̣, “на хьянто ядвибхӯ тӣ на̄ м̇ со ’нанта ити гӣ йатам̇ ити. ата эва вивидхаманохара̄ нанта̄ ка̄ ратве ’пи таттада̄ ка̄ ра̄ ш́ рaяпарама̄ дбхутамукхйа̄ ка̄ ратвамапи тасья вьян̃ джитам. тадевам̇ мӯ рттатве сиддхе тенаива паратвена тасья виш̣ н̣ ва̄ дирӯ пакабхагаваттвамева сиддхам̇ тасьяива брахмаш́ ива̄ дипаратвена дарш́ итатва̄ т. атра джиджн̃ а̄ сетьясья вйа̄ кхйа̄, дхӣ махӣ ти. ятастадджиджн̃ а̄ са̄ йа̄ ста̄ тпарйя таддхйа̄ на эва. тадуктамека̄ даш́ е свaям̇ бхагавата̄ “ш́ абдабрахман̣ и ниш̣ н̣ а̄ то на ниш̣ н̣ а̄ йа̄ т паре яди. ш́ рамастасья ш́ рамапхало хьядхенумива ракш̣ ати” ити.

 

“тато дхӣ махӣ ” тьянена (ш́ рӣ ра̄ ма̄ нуджаматам̇ ) джиджн̃ а̄ са̄ падам̇ нидидхйа̄ санапарамевети свӣ йатвена̄ н̇ гӣ кароти ш́ рӣ бха̄ гаватана̄ ма̄ сарваведа̄ диса̄ рарӯ по ’йам̇ грантха итйа̄ йа̄ там. “дхӣ махӣ ” ти вахувачанам̇ ка̄ ладеш́ апарампара̄ стхитасья сарвасйа̄ пи таткарттавьята̄ бхипра̄ йен̣ а. анантакот̣ ибрахма̄ н̣ д̣ а̄ нтарйа̄ мин̣ а̄ м̇ пуруш̣ а̄ н̣ а̄ мам̇ ш́ ӣ бхӯ те бхагаватйева дхьян̣ асья видха̄ на̄ т. аненаикаджӣ вава̄ даджӣ ванабхӯ то вивартава̄ до ’пи нирастах̣. дхйа̄ ятирапи бхагавато мӯ ртатвамева бодхaяти, дхйа̄ насья мӯ рта эвоткр̣ ш̣ т̣ а̄ ртхатва̄ т. сати ча суса̄ дхйе пумартхопа̄ йе дусса̄ дхьясья пуруш̣ а̄ правр̣ ттйа̄ свата эва̄ пакарш̣ а̄ т тадупа̄ сакасьяива юктатаматванирн̣ айа̄ чча. татха̄ ча ш́ рӣ гӣ топаниш̣ адах̣, “маййа̄ веш́ ья мано йе ма̄ м̇ нитьяюкта̄ упа̄ сате. ш́ раддхайа̄ парайопета̄ сте ме юктатама̄ мата̄ х̣. йе твакш̣ араманирдеш́ ьямавьяктам̇ парьюпа̄ сате. те пра̄ пнуванти ма̄ мева сарвабхӯ тарахите рата̄ х̣. клеш́ о ’дхикатарастеш̣ а̄ мавьякта̄ сактачетаса̄ м. авьякта̄ хи гатирдух̣ кхам̇ дехавадбхирава̄ пьяте” ити. идамева ча вивр̣ там̇ брахман̣ а̄, “ш́ рeях̣ ср̣ тим̇ бхактимудасья те вибхо! клиш́ ьянти йе кевалабодхалабдхайе. теш̣ а̄ масау клеш́ ала эва ш́ иш̣ йате на̄ ньяд ятха̄ стхӯ латуш̣ а̄ вагха̄ тина̄ м” ити.

 

ата эва̄ сья дхйeясья свaям̇ бхагаваттвамева са̄ дхитам̇ ш́ ива̄ дaяш́ ча вйа̄ вр̣ тта̄ х̣. татха̄ “дхӣ махи” ити лин̇ а̄ дйотита̄ пр̣ тхаганусандха̄ набахих̣ пра̄ ртхана̄ дхьян̣ опалакш̣ итам̇ бхагавадбхаджанамева парамапуруш̣ а̄ ртхатвена вьянакти, тато бхагаватасту татха̄ твам̇ свaямева сувьяктам. таташ́ ча ятхоктапарамаманохарамӯ рттитвамева лакш̣ йате. татха̄ ча “са̄ мни бр̣ хадва̄ мам̇ бр̣ хат па̄ ртхивам̇ бр̣ хадантарӣ кш̣ ам̇ бр̣ хаддивам̇ бр̣ хадвам̇ ам̇ бр̣ хадбхйо ва̄ мава̄ мебхйо ва̄ мам” ити. тадевам̇ брахмаджиджн̃ а̄ сети вйа̄ кхйа̄ там “атха̄ та” итьясья вйа̄ кхйа̄ ма̄ ха, сатьямити. ятастатра “атха” ш́ абда а̄ нантарйе, “атах̣ ” ш́ абдах̣ пӯ рвавр̣ ттасья хетубха̄ ве варттате тасма̄ датхети сва̄ дхйа̄ якраматах̣ пра̄ кпра̄ птакармака̄ н̣ д̣ апӯ рвамӣ ма̄ м̇ сайа̄ самьяк кармаджн̃ ан̣ а̄ данантарамитьяртхах̣. “ата” ити таткраматах̣ саманантарапра̄ птабрахмака̄ н̣ д̣ э тӯ ттарамӣ ма̄ м̇ сайа̄ нирн̣ эясамьягартхе ’дхӣ тачара̄ т яткин̃ чиданусам̇ хита̄ ртха̄ т. кутах̣? куташ́ чидва̄ кйа̄ ддхеторитьяртхах̣. пӯ рвамӣ ма̄ м̇ са̄ йа̄ х̣ пракр̣ та̄ ртхавиродхитаркопанйа̄ сарӯ папӯ рвапакш̣ атвена уттарамӣ ма̄ м̇ са̄ тмаке самьягартханирн̣ aякасиддха̄ нта̄ нукӯ латаркопанйа̄ сарӯ поттарапакш̣ э ’сминнаваш́ йа̄ пекш̣ атва̄ давирудва̄ м̇ ш́ ена сам̇ ха̄ ятва̄ т карман̣ ах̣ ш́ а̄ нтйа̄ дилакш̣ ан̣ асаттваш́ уддхихетутва̄ чча тадантарамитйева лабхьям.

 

ва̄ кьян̣ и чаита̄ ни “тадьятхеха кармачито локах̣ кш̣ ӣ йате эвамева̄ мутра пун̣ йачито локах̣ кш̣ ӣ йате” “атха я иха̄ тма̄ наманувидья враджантйета̄ м̇ ш́ ча сатьян̣ ка̄ ма̄ м̇ стеш̣ а̄ м̇ сарвеш̣ у локеш̣ у ка̄ мача̄ ро бхаватӣ ти”, “на са пунара̄ варттата ити са ча̄ нантйа̄ я калпата” ити, “ниран̃ джанах̣ парамам̇ са̄ мьямупаитӣ ” ти, “идам̇ джн̃ а̄ намупа̄ ш́ ритья мама са̄ дхармьяма̄ гата̄ х̣. сарге ’пи нопаджа̄ янте пралайе на вьятханти ча” ити ча. тадетадубхaям̇ вивр̣ там̇ (ш́ рӣ ра̄ ма̄ нуджена) ш́ а̄ рӣ раке мӣ ма̄ м̇ са̄ пӯ рвабха̄ гаджа̄ тасья карман̣ о ’лпа̄ стхирапхалатвам̇ тадупаританабха̄ га̄ васeясья брахмаджн̃ а̄ насья твананта̄ кш̣ aяпхалатвам̇ ш́ рӯ йате. атах̣ пӯ рвавр̣ тта̄ т кармаджн̃ а̄ на̄ данантарам̇ брахма джн̃ а̄ тавьямитьюктам̇ бхавати. тада̄ ха сарва̄ дивр̣ ттика̄ ро бхагава̄ н баудха̄ янах̣, “вр̣ тта̄ т карма̄ дхигама̄ данантарам̇ брахмавивидиш̣ э’ ти.

 

этадева пуран̃ джанопа̄ кхйа̄ не вча дакш̣ ин̣ ава̄ макарн̣ айох̣ питр̣ хӯ девахӯ ш́ абданируктау вьяктамасти, “тадевам̇ самьяк кармака̄ н̣ д̣ аджн̃ а̄ на̄ данантарам̇ брахмака̄ н̣ д̣ агатеш̣ у кеш̣ учидва̄ кйеш̣ у сварга̄ дйа̄ нандасья вастувича̄ рен̣ а дух̣ кхарӯ патвавьябхича̄ рисатта̄ катваджн̃ а̄ напӯ рвакм̇ брахман̣ аствавьябхича̄ рипарама̄ нандатвена сатьятваджн̃ а̄ наммева брахмаджиджн̃ а̄ са̄ йа̄ м̇ хетуу” ити. “атха̄ та” итйа̄ сйа̄ ртхе лабдхе танниргалита̄ ртхамева̄ ха, сатьямити. сарвасатта̄ да̄ вавьябхича̄ рисатта̄ камитьяртхах̣, “парам” итьянена̄ нвайа̄ т. “сатьям̇ джн̃ а̄ наманантам̇ брахма” итьятра кш̣ утау ча “брахма” итьянена тадева маньясва тадиччха̄ дхӣ насатта̄ катвена вьябхича̄ рисатта̄ катвама̄ йа̄ ти. тадетадавадхивьябхича̄ рисатта̄ камева дхйа̄ янто вaям, ида̄ нӣ м̇ ту авьябхича̄ рисатта̄ кам̇ дхьян̃ емети бха̄ вах̣. атха паратвамева вьянакти, дха̄ мнети. “дха̄ ма” ш́ абдена̄ тра прата̄ ран̣ акр̣ дучьяте, тачча джӣ васварӯ па̄ варан̣ авикш̣ эпака̄ ритва̄ дина̄ ма̄ йа̄ ваибхавам̇ джн̃ eям. тадуктам, ма̄ йа̄ м̇ вьюдасья чиччхактйети. тасйа̄ апи ш́ актера̄ гантукатве “свене” тьясья ваияртхьям̇ сйа̄ т. свасварӯ пен̣ этйева вйа̄ кхйа̄ те ту свенетьяненаива чарита̄ ртхата̄ сйа̄ т. ятха̄ катхан̃ чит татха̄ вйа̄ кхйа̄ не ’пи кухаканирасаналакш̣ ан̣ а̄ ш́ актирева̄ падьяте. са̄ ча са̄ дхакатамата̄ рӯ па̄ тр̣ тӣ йайа̄ вьяктети. этена ма̄ йа̄ татка̄ рьявилакш̣ ан̣ ам̇ ядвасту таттасья сварӯ памити сварӯ палакш̣ ан̣ амапи гамьям. тачча “сатьям̇ джн̃ а̄ наманантам̇ брахме” ти “нитьям̇ виджн̃ а̄ нама̄ нандам̇ брахме”ти ш́ рутипра̄ сиддхамева, этаччхрутилакш̣ акамева ча сатьямити виньястам. тадевам̇ сварӯ паш́ актиш́ ча са̄ кш̣ адевопакра̄ нта̄. атах̣ сутара̄ мева̄ сья бхагаваттвам̇ спаш̣ т̣ ам. атха сатьятве юктим̇ дарш́ aяти, ятрети. брахматва̄ т сарватра стхите ва̄ судеве бхагавати ясмин стхитастрайа̄ н̣ а̄ м̇ гун̣ а̄ на̄ м̇ бхӯ тендриядевата̄ мако ясьяивеш́ итух̣ сарго ’пйaямамр̣ ш̣ а̄ ш́ уктйа̄ дау раджата̄ дикамива̄ рош̣ ито на бхавати, кинту “йато ва̄ има̄ ни” ити ш́ рутипрасиддхе брахман̣ и ятра сарвада̄ стхитатва̄ т.

 

“сан̃ джн̃ а̄ мӯ рттиклр̣ птисту тривр̣ ткурвата упадеш́ а̄ т”(2. 4. 20) ити нйа̄ йена ядекакартр̣ катва̄ чча сатья эва. татра др̣ ш̣ т̣ а̄ нтена̄ пьямр̣ ш̣ а̄ твам̇ са̄ дхaяти, теджаа̄ дӣ на̄ м̇ винимaях̣ параспара̄ м̇ ш́ авьятйaях̣ параспарасминнам̇ ш́ ена̄ вастхитиритьяртхах̣. са ятха̄ мр̣ ш̣ а̄ на бхавати кинту ятхаивеш́ варанирма̄ н̣ ам̇ татхетьяртхах̣. “има̄ стисро девата̄ стривр̣ декаика̄ бхавати. ядагне рохитам̇ рӯ пам̇ теджасастадрӯ пам̇ ят ш́ уклам̇ ядапа̄ м̇ ят кр̣ ш̣ н̣ ам̇ таданнасйе” ти ш́ рутех̣.

 

тадевамартхасйа̄ сья ш́ рутимӯ латва̄ т калпана̄ мӯ ластванйо ’ртхах̣ свата эва пара̄ стах̣. татра ча са̄ ман̣ йатайа̄ нирдиш̣ т̣ а̄ на̄ м̇ теджаа̄ дӣ на̄ м̇ виш́ еш̣ атве сан̇ краман̣ ам̇ на ш́ а̄ бдика̄ на̄ м̇ хр̣ дaямадйа̄ рохати. яди ча тадева̄ мам̇ сьята тада̄ “ва̄ рйа̄ дӣ ти марӣ чика̄ диш̣ у ятхе” тйева̄ вакш̣ йата. кин̃ ча танмате брахматастрисаргасья мукхьям̇ джанма на̄ сти кинтва̄ ропа эва джанметьючьяте, са пӯ нарбхрама̄ дева бхавати, бхрамаш́ ча са̄ др̣ ш́ йа̄ валамбӣ, са̄ др̣ ш́ ьянту ка̄ лабхеденобхaямева̄ дхиш̣ т̣ ха̄ нам̇ кароти; раджате ’пи ш́ уктибхрамасамбхава̄ т. на чаика̄ тмакам̇ бхрама̄ дхиш̣ т̣ ха̄ нам̇, бахва̄ тмаканту бхрамакалпитамитьясти ниямах̣. митхомилитеш̣ у видӯ равартидхӯ мапарватавр̣ кш̣ эш̣ вакхан̣ д̣ амегхабхрамасамбхава̄ т. тадевам̇ пракр̣ те ’пьяна̄ дита эва трисаргах̣ пратьякш̣ ам̇ пратӣ йате. брахма ча чинма̄ тратайа̄ свата эва спхурадасти. тасма̄ дана̄ дьяма̄ йа̄ кра̄ нтасья джӣ васья ятха̄ садрӯ пата̄ са̄ др̣ ш́ йена брахман̣ и трисаргабхрамах̣ сйа̄ т, татха̄ трисарге ’пибрахмабхрамах̣ катхам̇ на када̄ чит сйа̄ т?. таташ́ ча брахман̣ а эва̄ дхиш̣ т̣ ха̄ натвамитьянирн̣ айе сарвана̄ ш́ апрасан̇ гах̣. таташ́ ча ш́ рутимӯ ла эва вйа̄ кхйа̄ те сиддхе со ’йамабхипра̄ ях̣, ятра хи янна̄ сти кинтваньятраива др̣ ш́ ьяте, татраива тада̄ ропах̣ сиддхах̣. таташ́ ча вастутастадайога̄ т татра татсаттaя татсатта̄ карттум̇ на ш́ акьята эва. трисаргасья ту таччхактивиш́ иш̣ т̣ а̄ т бхагавато мукхьявр̣ ттьяива джа̄ татвена ш́ рутатва̄ т тадвьятирекен̣ а вьятирека̄ т татраива сарва̄ тмаке со ’сти. татастасммин на ча̄ ропиташ́ ча. а̄ ропасту татхапи “дха̄ мне” тйа̄ дирӣ тьяива̄ чинтьяш́ актитва̄ т тена липтатва̄ бха̄ ве ’пи таччхан̇ ка̄ рупа̄ эва. татха̄ ча “екадеш́ астхитасйа̄ гнерджйотсна̄ виста̄ рин̣ ӣ ятха̄ ” итьянуса̄ рен̣ а татсаттайа̄ татсатта̄ бхавати. тато бхагавато мукхьям̇ сатьятвам̇, трисаргасья ча на мр̣ ш̣ а̄ твамити. татха̄ ча ш́ рутих̣, “сатьясья сатьямити ятха̄ пра̄ н̣ о ваи сатьям̇ теш̣ а̄ меш̣ а сатьям” ити пра̄ н̣ аш́ абдодита̄ на̄ м̇ стхӯ ласӯ кш̣ мабхӯ та̄ на̄ м̇ вьяваха̄ ратах̣ сатьятвена̄ дхигата̄ на̄ м̇ мӯ лака̄ ран̣ абхӯ там̇ парамасатьям̇ бхагавантам̇ дарш́ aятӣ ти. атха тамева тат̣ астхалакш̣ ан̣ эна ча татха̄ вьян̃ джaян виш́ ада̄ ртхатайа̄ брахмасӯ тра̄ н̣ а̄ мева вивр̣ тириям̇ сам̇ хитети, бубодхайиш̣ айа̄ ча таданантарам̇ сӯ трамева пратхамаманувадати, джанма̄ дьясья ята ити. джанма̄ дӣ ти ср̣ ш̣ т̣ истхитипралaям̇ тадгун̣ асам̇ виджн̃ а̄ но бахуврӣ хих̣. асья виш́ васья брахма̄ дистамбапарьянта̄ некакартр̣ бхоктр̣ сам̇ йуктасья пратиниятадеш́ ака̄ ланимиттакрийа̄ пхала̄ ш́ рaясья манаса̄ пьячинтьявивидхавичитрарачана̄ рӯ пасья ято ясма̄ т ачинтьяш́ актйа̄ свaямупа̄ да̄ нарӯ па̄ т картра̄ дирӯ па̄ чча джанма̄ ди там̇ парам̇ дхӣ махӣ тьянвaях̣.

 

атра виш̣ aява̄ кьян̃ ча, “бхр̣ гурваи ва̄ рун̣ ирварун̣ ам̇ питарамупасаса̄ ра, адхӣ хи бхагаво брахме” ти а̄ рабхья “йато ва̄ има̄ ни бхӯ та̄ ни джа̄ янте йена джа̄ та̄ ни джӣ ванти ят прaянтьябхисам̇ виш́ а̄ нти тадвиджиджн̃ а̄ сасва тад брахме” ти “тат теджо ’ср̣ джате” тйа̄ ди ча. джанма̄ дикамихопалакш̣ ан̣ ам̇, на ту виш́ еш̣ ан̣ ам̇; татастаддхйа̄ не танна правиш́ ати, кинту ш́ уддха эва сандхйeя ити. кин̃ ча̄ тра пра̄ гуктавиш́ еш̣ ан̣ авиш́ иш̣ т̣ авиш́ ваджанма̄ деста̄ др̣ ш́ ахетутвена сарваш́ актитвам̇ сатьясан̇ калпатвам̇ сарваджн̃ атвам̇ сарвеш́ варатвам̇ ча тасья сӯ читам. “йах̣ сарвах̣ сарвавит ясья джн̃ а̄ намaям̇ тапах̣. ях̣ сарвасья ваш́ и” итйа̄ диш́ рутех̣. татха̄ паратвена нираста̄ кхилахeяпратьянӣ касварӯ патвам̇ джн̃ а̄ на̄ дьянантакалйа̄ н̣ агун̣ атван̃ ча сӯ читам. “на тасья ка̄ рьям̇ каран̣ ан̃ ча видьята” итйа̄ диш́ рутех̣.

 

йе ту нирвиш́ еш̣ ам̇ васту джиджн̃ а̄ сьямити ваданти, танмайе “брахмаджиджн̃ а̄ са̄ джанма̄ дьясья ята” итьясан̇ гатам̇ сйа̄ т, “ниратиш́ aям̇ бр̣ хат бр̣ м̇ хан̣ ан̃ че” ти нирвачана̄ т “тачча брахма джагадджанма̄ дика̄ ран̣ ам” ити. вачана̄ чча эвамуттареш̣ вапи сӯ треш̣ у сӯ трода̄ хр̣ таш́ рутиган̣ эш̣ у чекш̣ ан̣ а̄ нвaядарш́ ана̄ т сӯ тра̄ н̣ и сӯ трода̄ хр̣ таш́ рутaяш́ ча нат̣ ра прама̄ н̣ ам. таркаш́ ча са̄ дхьядхарма̄ вьябхича̄ риса̄ дханадхарман̣ витавастувиш̣ aятва̄ т на нирвиш́ еш̣ авастуни прама̄ н̣ ам. джагадджанма̄ дибхрамо ятастадбрахмети свотпрекш̣ а̄ пакш̣ э ча на нирвиш́ еш̣ авастусиддхих̣ бхрамамӯ ламаджн̃ а̄ намаджн̃ а̄ наса̄ кш̣ и брахметьябхьюпагама̄ т. са̄ кш̣ итвам̇ хи прака̄ ш́ аикарасатайочьяте. прака̄ ш́ атванту джад̣ а̄ двйа̄ варттакам̇ свасья парасья ча вьяваха̄ райогьята̄ па̄ данасвабха̄ вена бхавати. татха̄ сати савиш́ еш̣ атвам. тадабха̄ ве прака̄ ш́ атаива на сйа̄ т туччхатаива сйа̄ т. кин̃ ча “теджо варимр̣ да̄ ” митьяненаива теш̣ а̄ м̇ вивакш̣ итам̇ сетсьятӣ ти “джанма̄ дьясья ятах̣ ”(1. 1. 2) итйа̄ прайоджакам̇ сйа̄ т.

 

атастадвиш́ еш̣ аваттве лабдхе са ча виш́ еш̣ ах̣ ш́ актирӯ па эва ш́ актиш́ ча̄ нтаран̇ га̄ бахиран̇ га̄ тат̣ астха̄ чети тридха̄ дарш́ ита̄. татра вика̄ ра̄ тмакеш̣ у джагадджанма̄ диш̣ у са̄ кш̣ а̄ ддхетута̄ бахиран̇ га̄ йа̄ эва сйа̄ т ити са̄ ма̄ якхйа̄ чопакра̄ нта̄ тат̣ астха̄ ча вaям̇ “дхӣ махи” итьянена. атха ядьяпи бхагавато ’м̇ ш́ а̄ т тадупа̄ да̄ набхӯ тапракр̣ тйа̄ кхьяш́ активиш́ иш̣ т̣ а̄ т пуруш̣ а̄ дева̄ сья джанма̄ ди татха̄ пи бхагаватйева таддхетута̄ парьявасьяти самудраикадеш́ е ясья джанма̄ ди тасья самудрата эва джанма̄ дӣ тиват. татхоктам, “пракр̣ тирхьясйопа̄ да̄ нама̄ дха̄ рах̣ пуруш̣ ах̣ парах̣. сато ’бхивьян̃ джаках̣ ка̄ ло брахма таттритaям̇ твахам” ити. тасья бхагавато “джанма̄ дьясья ята” итьянена̄ пи мӯ ртатвамева лакш̣ йате. ято мӯ ртасья джагато мӯ тиш́ актернидха̄ нарӯ пата̄ др̣ ш́ а̄ нантапараш́ актӣ на̄ м̇ нидха̄ нарӯ по ’са̄ витйа̄ кш̣ ипьяте, тасья парамака̄ ран̣ атва̄ н̇ гӣ ка̄ ра̄ т. на ча тасья мӯ рттатве сатьяньято джанма̄ патет анавастха̄ паттерекасьяива̄ дитвена̄ н̇ гӣ ка̄ ра̄ т “сан̇ кхйа̄ на̄ мавьяктасйева” са ка̄ ран̣ ам̇ каран̣ а̄ дхипа̄ дхипо на ча̄ сья каш́ чидджанита̄ на ча̄ дхипа” ити ш́ рутиниш̣ эдха̄ т ана̄ дисиддхйа̄ пра̄ кр̣ тасва̄ бха̄ викамӯ ртитвена тасья татпрасиддхеш́ ча. тадевам̇ мӯ ртатве сиддхе са ча мӯ рто виш̣ н̣ уна̄ ра̄ йн̣ а̄ диса̄ кш̣ а̄ дрӯ паках̣ ш́ рӣ бхагава̄ нева на̄ ньях̣. таха̄ ча “йатах̣ сарва̄ н̣ и бхӯ та̄ ни бхавантйа̄ диюга̄ гаме. ясмим̇ ш́ ча пралaям̇ ян̣ ти пунарева югакш̣ айе. ” итйа̄ дикам̇ татпратипа̄ дакам̇ сахасрана̄ ма̄ дау. татраива ту ятхоктам, “анирдеш́ ьявапух̣ ш́ рӣ ма̄ ни” ти. эван̃ ча ска̄ нде “сраш̣ т̣ а̄ па̄ та̄ ча сам̇ хартта̄ са эко харирӣ ш́ варах̣. сраш̣ т̣ р̣ тва̄ дикаманйеш̣ а̄ м̇ да̄ руйош̣ а̄ вадучьяте. экадеш́ акрийа̄ ваттва̄ нна ту сарва̄ тманеритам. ср̣ ш̣ т̣ йа̄ дикам̇ самастанту виш̣ н̣ орева парам̇ бхавет” ити.

 

махопаниш̣ ади ча, “са брахман̣ а̄ ср̣ джати са рудрен̣ а вила̄ пaяти” итйа̄ дикам. ата эва вивр̣ там, “нимиттам̇ парамӣ ш́ асья виш́ васарга̄ ниродхайох̣. хиран̣ йагарбхах̣ сарваш́ ча ка̄ ласйа̄ рӯ пин̣ астат” ити. татра йо рӯ парахитах̣ ка̄ лах̣ ка̄ лаш́ актистасья нимиттама̄ тратвамити вьядхикаран̣ а эва ш̣ аш̣ т̣ хьяу. татха̄ “а̄ дйо ’вата̄ рах̣ пуруш̣ ах̣ парасйе” тйа̄ ди, “йадам̇ ш́ ато ’сья стхитиджанмана̄ ш́ а̄ ” итйа̄ ди ча. тадеваматра̄ пи татха̄ виидхамӯ ртирбхагава̄ невопакра̄ тах̣. тадевам̇ тат̣ астхалакш̣ ан̣ эна парам̇ нирдха̄ рья тадева лакш̣ ан̣ ам̇ брахмасӯ тре “ш́ а̄ страйонитва̄ т”(1. 1. 3) “татту саманвaят̣ ”(1. 1. 4) итйетатсӯ традвайена стха̄ питамасти. татра пӯ рвасӯ трасйа̄ ртхах̣ куто брахман̣ о джагадджанма̄ дихетутвам̇ татра̄ ха, “ш́ а̄ страм̇ йонирджн̃ а̄ нака̄ ран̣ ам̇ ясья таттва̄ т ято ва̄ има̄ ни” тйа̄ диш́ а̄ страпрама̄ н̣ акатва̄ дити. на̄ тра дарш́ ана̄ нтарават таркапрама̄ н̣ акатвам̇ тарка̄ пратиш̣ т̣ ха̄ на̄ датьянта̄ тӣ ндриятвена пратьякш̣ а̄ дипрама̄ н̣ а̄ виш̣ aятва̄ д брахман̣ аш́ чети бха̄ вах̣. ваиш́ еш̣ ика̄ н̣ а̄ нтвавиродха̄ дхйа̄ йе тарка̄ х̣, “локаватту лӣ ла̄ каивальям”(2. 1. 33) итйа̄ дина̄ нира̄ кариш̣ йанте. атра тарка̄ ш́ чаивам, ӣ ш́ варах̣ картта̄ на бхавати; прайоджанаш́ ӯ ньятва̄ т, мукта̄ тмават, танубхувана̄ дикам̇ джӣ вакарттр̣ кам̇ ка̄ рьятва̄ д гхат̣ ават, вимативиш̣ aях̣ ка̄ ло на локаш́ ӯ ньях̣; ка̄ латва̄ т, варттама̄ нака̄ лавадитйа̄ ди. тадевам̇ дарш́ ана̄ нтара̄ нугун̣ йенеш́ вара̄ нума̄ нам̇ дарш́ ана̄ нтарапра̄ тикӯ льяпара̄ хатамити ш́ а̄ страикапрама̄ н̣ аках̣ парабрахмабхӯ тах̣ сарвеш́ варах̣ пуруш̣ оттамах̣. ш́ а̄ странну сакалетарапрама; напаридр̣ ш̣ т̣ асамаставастувиджа̄ тӣ йаса̄ рваджьясатьясан̇ калпатва̄ димиш́ ра̄ навадхика̄ тиш́ айа̄ паримитода̄ равичитрагун̣ аса̄ гарам̇ никхилахeяпратьянӣ касварӯ пам̇ пратипа̄ дaятӣ ти на прама̄ н̣ а̄ нтара̄ васитавастуса̄ дхармьяпрaюктадош̣ агандхах̣. ата эва сва̄ бха̄ вика̄ нантанитьямӯ рттиматтвамапи тасья сиддхьяти. атхоттарасӯ трасйа̄ ртхах̣, брахман̣ ах̣ катхам̇ ш́ а̄ страпрама̄ н̣ акатвам̇ татра̄ ха, таттвити. “ту” ш́ абдах̣ прасакта̄ ш́ ан̇ ка̄ нивр̣ ттьяртхах̣. таччха̄ страпрама̄ н̣ акатвам̇ брахман̣ ах̣ самбхаватйева, кутах̣? саманвайа̄ т. анвaявьятирека̄ бхйа̄ мупапа̄ данам̇ саманвaястасма̄ т. татра̄ нвaях̣, “сатьям̇ джн̃ а̄ наманантам̇ брахме” ти “а̄ нандо брахма” ити “екамева̄ двитӣ йам брахме” ти “тат сатьям̇ ” “са а̄ тма” ити “садева сомйедамагра а̄ сӣ ди” ти “брахма ва̄ идамекамева̄ гра а̄ сӣ ди” ти “а̄ тма̄ ва̄ идамека эва̄ гра а̄ сӣ ди” ти “а̄ тмаиведамагра а̄ сӣ т” “пуруш̣ авидха ити пуруш̣ о ха ваи на̄ ра̄ ян̣ а ити эко ха ваи на̄ ра̄ ян̣ а а̄ сӣ ди” ти “тадаикш̣ ата баху сйа̄ м̇ праджа̄ йейе” ти “тасма̄ д ва̄ этасма̄ да̄ тмана а̄ ка̄ ш́ ах̣ самбхӯ та” ити “таттеджо “”ср̣ джате” ти “йато ва̄ има̄ ни бхӯ та̄ ни джа̄ янта” ити “пуруш̣ о ха ваи на̄ ра̄ ян̣ о ’ка̄ мaята” “атха на̄ ра̄ ян̣ а̄ даджо ’джа̄ ята” “йатах̣ праджа̄ х̣ сарва̄ н̣ и бхӯ та̄ ни”, “на̄ ра̄ ян̣ ах̣ парам̇ брахма таттвам̇ на̄ ра̄ ян̣ ах̣ парам. р̣ там̇ сатьям̇ парам̇ брахма пуруш̣ ам̇ кр̣ ш̣ н̣ апин̇ галам” итьяд̣ иш̣ у.

 

атха вьятиреках̣ “катхамасатах̣ садджа̄ йете ’ти “ко хйева̄ нйа̄ т ках̣ пра̄ н̣ йа̄ т” “йадеш̣ а а̄ ка̄ ш́ а а̄ нандо на сйа̄ ди ’ти “еко ха ваи на̄ ра̄ ян̣ а а̄ сӣ нна брахма на ча ш́ ан̇ карах̣ ” итйа̄ диш̣ у. анйеш̣ а̄ н̃ ча ва̄ кйа̄ на̄ м̇ саманвaястатраива вакш̣ йате. “а̄ нандамайо ’бхйа̄ са̄ т”(1. 1. 12) итйа̄ дина̄. са чаивам̇ парама̄ нандасварӯ патвенаива саманвито бхаватӣ ти тамупалабхьяива парамапуруш̣ а̄ ртхасиддхерна прайоджанаш́ ӯ ньятвамапи. тадевам̇ сӯ традвайа̄ ртхе стхите тадетадвйа̄ чаш̣ т̣ э, анвайа̄ дитараташ́ ча̄ ртхеш̣ у ити. артхеш̣ у на̄ на̄ видхеш̣ у ведава̄ кйа̄ ртхеш̣ у сатсу анвайа̄ данвaямукхена ято ясма̄ декасма̄ дасья джанма̄ ди пратӣ йате татха̄ итарато вьятирекамукхена ча ясма̄ дева̄ сья тат пратӣ йата итьяртхах̣. ата эва тасья ш́ рутьянвaявьятирекадарш́ итена парамасукхарӯ патвена парамапуруш̣ а̄ ртхатван̃ ча дхванитам. “еко ха ваи на̄ ра̄ ян̣ а а̄ си” итйа̄ диш́ а̄ страпрама̄ н̣ атвена пра̄ кстха̄ питарӯ патваш́ чети. атха “ӣ кш̣ атерна̄ ш́ абдам”(1. 1. 5) ити вйа̄ чаш̣ т̣ э, абхиджн̃ а ити. татра сӯ трасйа̄ ртхах̣, идама̄ мна̄ яте чха̄ ндогйе, “садевасомйедамагра а̄ сӣ т” “екамева̄ двитӣ йам̇ брахма” тадаикш̣ ата баху сйа̄ м̇ праджа̄ йейе” ти “таттеджо ’ср̣ джате” тйа̄ ди. татра пароктам̇ прадха̄ намапи джагатка̄ ран̣ атвена̄ йа̄ ти. тачча нетйа̄ ха, ӣ джн̃ атерити. ясмин ш́ абда эва прама̄ н̣ ам̇ на бхавати тадаш́ абдама̄ нума̄ никам̇ прадха̄ намитьяртхах̣. ято ’ш́ абдамато на тадиха пратипа̄ дьям. куто ’ш́ абдатвам̇ тасйетйа̄ ш́ ан̇ кйа̄ ха, ӣ кш̣ атех̣, саччхабдава̄ чьясамбандхивйа̄ па̄ равиш́ еш̣ а̄ бхидха̄ йинах̣ ӣ кш̣ атердха̄ тох̣ ш́ раван̣ а̄ т. тадаикш̣ атети. ӣ кш̣ ан̣ ам̇ ча̄ четане прадха̄ не на самбхавет. аньятра чекш̣ а̄ пӯ рвикаива ср̣ ш̣ т̣ их̣ “са аикш̣ ата лока̄ нну ср̣ джа̄ ” итйа̄ дау. ӣ кш̣ ан̣ ан̃ ча̄ тра тадаш́ еш̣ аср̣ джьявича̄ ра̄ тмакатва̄ т сарваджн̃ атвамева крод̣ ӣ кароти тадетада̄ ха, ш́ рабхиджа ити. нану тада̄ нӣ м “екамева̄ двитӣ йам” итьюктестасйекш̣ ан̣ аса̄ дханам̇ на самбхавати, татра̄ ха, свара̄ д̣ ити. свасварӯ пен̣ а эва татха татха ра̄ джата ити. “на тасья ка̄ рьям̇ каран̣ ан̃ ча видьяте” итйа̄ дау “сва̄ бха̄ викӣ джн̃ а̄ набалакрийа̄ ча” ити ш́ рутех̣. этенекш̣ ан̣ аванмӯ рттиматтвамапи свабха̄ викамитйа̄ йа̄ там̇ них̣ ш́ васитасйа̄ пьягре дарш́ айиш̣ йама̄ н̣ атва̄ т. тачча ятхоктамевети. атха “ш́ астрайонитйа̄ ди” тьясйа̄ ртха̄ нтарам̇ вйа̄ чаш̣ т̣ э, тена ити. тачча̄ ртха̄ нтарам̇ ятха̄, ктахам̇ тасья джагадджанма̄ дикартр̣ твам̇ катхам̇ ва̄ нан̣ йатантроктасья прадха̄ насья на ча̄ ньясйети татра̄ ха, ш́ а̄ страсья ведалакш̣ ан̣ асья йоних̣ ка̄ ран̣ ам̇ тадрӯ патва̄ т. “евам̇ ва̄ аре асья махато бхӯ тасья них̣ ш́ васитаметад ядр̣ гведо яджурведах̣ са̄ маведо ’тхарва̄ н̇ гираса итиха̄ сах̣ пура̄ н̣ ам̇ сӯ тра; ньюпасӯ тра̄ н̣ и кхила̄ ньюпакхила̄ ни че” ти ш́ рутех̣.

 

ш́ а̄ страм̇ хи сарвапрама̄ н̣ а̄ гочаравивидха̄ нантаджн̃ а̄ намaям̇, тасья ча ка̄ ран̣ ам̇ брахмаива ш́ рӯ йате ити тадева мукхьям̇ сарваджн̃ ам. та̄ др̣ ш́ ам̇ сарваджн̃ атвам̇ вина̄ ча сарваср̣ ш̣ т̣ йа̄ дикаманьясья нопападьяте ити прокталакш̣ ан̣ ам̇ брахмаива джагатка̄ ран̣ ам̇ на прадха̄ нам̇ на ча джӣ ва̄ нтарамити. этадева вивр̣ тйа̄ ха, тена брахма хр̣ да̄ я а̄ дикавaя ити. брахма ведама̄ дикавайе брахман̣ э брахма̄ н̣ ам̇ прати хр̣ да̄ антах̣ каран̣ адва̄ раива на ту ва̄ гдва̄ ра̄ тене а̄ вирбха̄ витава̄ н. атра бр̣ хадва̄ чакена брахмападена сарваджн̃ а̄ намaятвам̇ м тасья джн̃ а̄ питам. хр̣ детьянена̄ нтарйа̄ митвам̇ сарваш́ актитван̃ ча бхагавато джн̃ а̄ питам.. а̄ дикавaя итьянена тасйа̄ пи ш́ икш̣ а̄ нида̄ натва̄ т ш́ а̄ страйонитван̃ чети. ш́ рутиш́ ча̄ тра, “йо брахма̄ н̣ ам̇ видадха̄ ти пӯ рвам̇ йо ваи веда̄ м̇ ш́ ча прахин̣ оти тасмаи. там̇ ха девама̄ тмабуддхипрака̄ ш́ ам̇ мумукш̣ урваи ш́ аран̣ амахам̇ прападйе” ити. анена ча ш́ aяналӣ ла̄ вьян̃ джитаних̣ ш́ васитамaяведо брахма̄ дививидха̄ нучара̄ ш́ рaях̣ падмана̄ бхастада̄ димӯ ртиках̣ ш́ рӣ бхагава̄ нева̄ бхихитах̣. вивр̣ тан̃ чаитат “прачодита̄ йена пура̄ сарасвати” итйа̄ дна̄. атха “татту саманвайа̄ ди” тьясйа̄ ртха̄ нтарам, ятха̄ ш́ а̄ страйонитве хетуш́ ча др̣ ш́ ьяте итйа̄ ха, таттвити. саманвайо ’тра самьяк сарватомукхо ’нвайо вьютпаттирведа̄ ртхапариджн̃ а̄ нам тасма̄ т, татту ш́ а̄ странида̄ натвам̇ ниш́ чӣ йата ити. джӣ ве самьягджн̃ а̄ намева на̄ сти, прадха̄ нам̇ тва четанамевети бха̄ вах̣. “са ветти виш́ ва” на ча тасья ветта̄ ” итйа̄ диш́ рутех̣. тадетасья тадӣ йасамьягджн̃ а̄ нам̇ вьятирекамукхена бодхайитум̇ джӣ ва̄ на̄ м̇ сарвеш́ а̄ мапи тадӣ йасамьягджн̃ а̄ на̄ бха̄ вама̄ ха, мухьянтӣ ти. сӯ рaях̣ ш́ еш̣ а̄ дайо ’пи ят ятра ш́ абдабрахман̣ и. тадетадвивр̣ там̇ свaям̇ бхагавата̄, “ким̇ видхатте кима̄ чаш̣ т̣ э киманӯ дья викалпайет. итьясйа̄ хр̣ дaям̇ локе на̄ нйо мадведа каш́ чана” ити. анена ча са̄ кш̣ а̄ дбхагава̄ нева̄ бхихитах̣. татха̄ даш́ алакш̣ ан̣ а̄ ртхо ’пьятраива др̣ ш́ ьях̣. татра саргависарга стха̄ наниродха̄ х̣ “джанма̄ дьясья ята” итьятра. “манвантареш́ а̄ нукатхе ча стха̄ на̄ нтаргате. пош̣ ан̣ ам̇ тена” итьяд̣ ау “ӯ тирмухьянтӣ ” тйа̄ дау. муктирджӣ ва̄ на̄ мапи татса̄ ннидхйе сати кухаканирасанавьян̃ джакена дха̄ мнетйа̄ дау а̄ ш́ рaях̣ парам̇ сатьямитьятра. са ча свaям̇ бхагаваттвена ш́ рӣ кр̣ ш̣ н̣ а эвети пӯ рвоктапрака̄ ра эва вьякта ити. тадевамасминнупакрамава̄ кйе сарвеш̣ у падава̄ кьята̄ тпарйеш̣ у тасья дхйeясья савиш́ еш̣ атвам̇ мӯ ртиматтвам̇ ш́ рӣ бхагавада̄ ка̄ ратван̃ ча вьяктам. тачча юктам̇, сварӯ пава̄ кйа̄ нтаравьяктатва̄ т. самаставедастутьяртхам̇ сан̇ гр̣ хйа̄ нусма̄ рaяти. йо ’сйотпрекш̣ ака ити нимиттаран̣ атвам. “йо сйотпрекш̣ ака а̄ димадхьянидхане йо ’вьяктаджӣ веш́ варо ях̣ ср̣ ш̣ т̣ ве дамануправиш́ ья р̣ ш̣ ин̣ а̄ чакре пурах̣ ш́ а̄ сти та̄ х̣. ям̇ сампадья джаха̄ тьяджа̄ мануш́ айӣ суптах̣ кула̄ ям̇ ятха̄ там̇ каивальянирастайонимабхaям̇ дхйа̄ йедаджасрам̇ харим” ити.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.