![]()
|
|||||||
33 — Әхзәб (Төркөмдәр) сүрәһе(Ә хзә б сү рә һ е 73 аяттан тора. Мә ҙ инә -и Мө нә ү ә рә лә ингә н. «Ә хзә б» һ ү ҙ е: тө ркө м, ғ ә скә р, фирҡ ә, ө йө р кеү ек мә ғ ә нә лә рҙ е ү ҙ эсенә ала. ) Бисмиллә һ ир-рахмә ә нир-рахиим. 1. Ә й, Пә йғ ә мбә р, Аллаһ тан ҡ урҡ. Кә ферҙ ә ргә, монафиҡ тарғ а буйһ онма. Хаҡ тыр, Аллаһ — барыһ ын да белеп тороусы берҙ ә н-бер хө кө м һ ә м хикмә т эйә һ елер. 2. Раббың индергә ндә р буйынса ғ ына ғ ә мә л ҡ ыл. Шик юҡ тыр, Аллаһ бө тө н ҡ ылмыштарығ ыҙ ҙ ан хә бә рҙ ар. 3. Аллаһ ҡ а тә ү ә ккә л ит. Ярҙ амсы булараҡ, Аллаһ етә р. 4. Аллаһ бер кешегә ике йө рә к бирмә не. Зиһ ар (арҡ а һ ырты) тип иғ лан иткә н ҡ атындарығ ыҙ ҙ ы ә сә йегеҙ һ ү рә тендә таныманы. Уллыҡ а алынғ ан улығ ыҙ ҙ ы ла ү ҙ улығ ыҙ итеп таныманы. Былар (был уйҙ ырма йолалар) һ еҙ ҙ ең ү ҙ ауыҙ ығ ыҙ ҙ ан сыҡ ҡ ан һ ү ҙ ҙ ә р генә. Аллаһ дө рө ҫ ө н һ ө йлә й һ ә м тура юлғ а ирештерә. («Боронғ о ғ ә рә птә рҙ ә шундай бер ғ ә ҙ ә т бар ине. Берә й ир ү ҙ ҡ атынына: һ ин миң ә ә сә йемдең арҡ аһ ы кеү екһ ең, тип ә йтһ ә, ул ҡ атын ирҙ ең ү ҙ ә сә һ е кеү ек булып ҡ алыр. Шул сә бә пле, улар инде бынан һ уң енси мө нә сә бә ттә ргә керә алмай. Был — айрылышыу, тигә н һ ү ҙ була. Ошо йола «зиһ ар» тип атала ине. Кешенең кү крә гендә ике йө рә к була алмағ ан кеү ек, бер ҡ атын бер ү к ваҡ ытта иренә ә сә лә, ҡ атын да була алмай, йә нә һ е». «Йә ғ ни, никахлы ҡ атын да, айырылғ аны ла ү ҙ иренең ә сә һ енә ә ү ерелә алмай. Йә ки уллыҡ ҡ а алынғ ан ир бала ө йлә неп ү лһ ә, уның тол ҡ атынын ү гә й атаһ ы ҡ атынлыҡ ҡ а ала ала». Хә сә н Чантай һ ә м Ибраһ им Дө нмә з тә фсирҙ ә ренә н. ) 5. Уллыҡ ҡ а алынғ ан балаларғ а атаһ ының исеме менә н ө ндә шегеҙ. Аллаһ ҡ аршыһ ында иң дө рө ҫ ө шул булыр. Аталарының исеме мә ғ лү м булмаһ а, уларғ а дин ҡ ә рҙ ә штә регеҙ һ ә м кү реп-белгә н таныштарығ ыҙ ғ а булғ ан мө нә сә бә ттә булығ ыҙ. Яң ғ ылышып ө ндә шһ ә геҙ, был эш тә гө наһ булмаҫ. Белгә н килеш, насар ниә т менә н ө ндә шһ ә геҙ генә гө наһ булыр. Аллаһ — ярлыҡ аусы һ ә м миһ ырбан эйә һ е. 6. Иман килтергә ндә ргә Пә йғ ә мбә р ү ҙ йә ндә ренә н дә яҡ ыныраҡ тыр. (Пә йғ ә мбә рҙ ең ) ҡ атындары уларғ а (иманлыларғ а) ә сә кеү ектер. Лә кин туғ андары, Аллаһ тың Китабына кү рә, бер-берҙ ә ренә башҡ а мосолмандарҙ ан һ ә м мө һ ажирҙ арҙ ан яҡ ыныраҡ. Ә ммә диндә ш дуҫ тарығ ыҙ ғ а изгелек ҡ ылығ ыҙ. Былар Китапҡ а шулай яҙ ылғ ан. (7) Һ ә м Беҙ пә йғ ә мбә рҙ ә рҙ ә н һ ү ҙ алдыҡ. Һ инә н, Нухтан, Ибраһ имдан, Мусанан һ ә м Мә рйә м улы Ғ айсанан. Хаҡ тыр, Беҙ уларҙ ан ҡ ә тғ и ант һ ү ҙ е алдыҡ. («Ант һ ү ҙ е: бары тик бер Аллаһ ҡ а ғ ына ғ ибә ҙ ә т ҡ ылырбыҙ һ ә м ө ммә ттә ребеҙ ҙ е лә шуғ а ө ндә рбеҙ. Һ ә м ошо антыбыҙ ғ а тоғ ро ҡ аласаҡ быҙ ». Хә сә н Чантай тә фсиренә н. ) 8. Аллаһ уларҙ ы (пә йғ ә мбә рҙ ә рҙ е) антҡ а тоғ ро булғ андарҙ ың тоғ ролоғ он һ ынар ө сө н ант иттерҙ е. Кә ферҙ ә р ө сө н хә тә р яза ә ҙ ерлә не. 9. Ә й, иман килтергә н кешелә р, Аллаһ тың һ еҙ гә булғ ан мә рхә мә тен онотмағ ыҙ! Һ еҙ ҙ ең ө ҫ кә яу килгә ндә, яуғ а ҡ аршы Беҙ ө йө рмә ҡ уптарҙ ыҡ һ ә м һ еҙ ҙ ең кү ҙ гә кү ренмә й торғ ан ғ ә скә рҙ ә р (фә рештә лә р) кү ндерҙ ек. Аллаһ һ еҙ ҙ ең нимә ҡ ылғ анығ ыҙ ҙ ы белеп тора. 10. Улар (дошман яуы) ө ҫ тә н дә, аҫ тан да һ еҙ гә ябырылғ анда, кү ҙ ҙ ә регеҙ (ҡ урҡ ыуҙ ан) аҡ айғ ан ине, ҡ отоғ оҙ ботоғ оҙ ғ а еткә н (йә ки, йө рә ктә регеҙ боғ аҙ ығ ыҙ ғ а килгә н) ине; һ ә м Аллаһ тураһ ында тө рлө -тө рлө (шикле) уйҙ ар башығ ыҙ ғ а килгә н саҡ та; (11) бына шулай итеп, иман килтергә ндә рҙ е һ ынау аша кисерҙ ек. Һ ә м улар дә һ шә тле тетрә неү гә дусар ителде. 12. Шул ваҡ ытта динһ еҙ лек сире менә н ауырығ андар менә н монафиҡ тар ә йтте: — Аллаһ менә н уның илсеһ е ҡ оро вә ғ ә ҙ ә лә ре менә н беҙ ҙ е алданы, — тинелә р. 13. Араларында: — Ә й, Йә ҫ риб һ уғ ышсылары, һ еҙ дошманғ а ҡ аршы тора алмаясаҡ һ ығ ыҙ, ҡ асығ ыҙ, — тип ҡ ысҡ ырыусылар ҙ а булды. Ҡ айһ ылары иһ ә: — Йорт-ерҙ ә ребеҙ һ аҡ һ ыҙ ҡ алды (ө йө бө ҙ гә ҡ айтар беҙ ҙ е), —тип Пә йғ ә мбә рҙ ә н рө хсә т һ орай ине. Йорт-ерҙ ә ре һ аҡ һ ыҙ тү гел ине уларҙ ың, (һ уғ ыш ҡ ырын ташлап) ҡ асыу ине уларҙ ың телә ге. (Йә ҫ риб — Мә ҙ инә шә һ ә ренең боронғ о атамаһ ы ине. ) 14. Ә гә р (мө шриктә р Мә ҙ инә шә һ ә ренең ) тө рлө яғ ынан баҫ ып кереп (монафиҡ тарҙ ы Пә йғ ә мбә ргә, мосолмандарғ а ҡ аршы), фетнә сыуалышында ҡ атнашырғ а ҡ ушһ алар, һ ис шик юҡ, ике лә уйлап тормаҫ тан, улар (монафиҡ тар) ҡ ушҡ анды ү тә р ине. Ө йҙ ә рендә оҙ аҡ тормаҫ тар ине. 15. Хаҡ тыр, улар бынан ә ү ә л (Жиһ ад һ уғ ышында) артҡ а боролоп ҡ асмаҫ ҡ а тип Аллаһ ҡ а һ ү ҙ биргә ндә р ине. Аллаһ ҡ а бирелгә н һ ү ҙ ө сө н яуап бирергә тура килә сә к. 16. (Эй, Мө хә ммә д) ә йт һ ин уларғ а: — Ү лемдә н йә ки ү лтерелеү ҙ ә н ҡ асһ ағ ыҙ ҙ а файҙ а булмаҫ. Ҡ асҡ ан тә ҡ дирҙ ә лә ғ ү мерегеҙ оҙ он булмаҫ, — тип. 17. Ә йт һ ин: — Аллаһ һ еҙ гә берә й яман эш телә һ ә, һ еҙ ҙ е ул бә лә нә н кем килеп ҡ отҡ арыр? Һ еҙ гә рә хмә т индерергә телә һ ә, ул рә хмә тте кем тотҡ арлай алыр? —тип. Улар Аллаһ тан башҡ а ү ҙ ҙ ә ренә бер дуҫ та таба алмаҫ, ярҙ амсылары ла булмаҫ. 18. Аллаһ һ уғ ышҡ а барыуҙ ан тыйыусыларҙ ы: — (Һ уғ ышҡ а бармағ ыҙ ) беҙ ҙ ең менә н булығ ыҙ, — тип ҡ отортоусыларҙ ы бик яҡ шы белеп тора. Уларҙ ың бик ә ҙ е һ уғ ышта ҡ атнашты. (19) Ҡ атнашҡ андары ла (бына беҙ ҙ ә кә ферҙ ә ргә ҡ аршы һ уғ ыштыҡ, беҙ гә лә ғ ә нимә т малы тейеш, тип ә йтер ө сө н) хө сө тлө к (һ аранлыҡ ) менә н генә килде. Йө рә ктә ренә ҡ урҡ ыу тө шһ ә, һ ин уларҙ ы, ү лем иҫ ереклеге менә н, кү ҙ -баштары аҡ айғ ан килеш, һ инә н ярҙ ам кө тө п, шашып ҡ алғ андарын кү рерһ ең. Ҡ урҡ ыныс уҙ ып киткә ндә н һ уң, улар ү ҙ ҙ ә ренең ә се телдә ре менә н йө рә ктә регеҙ ҙ е ү тә лә й тишеп сығ ар. Улар ғ ә нимә т малына хирыс (нә псе). Улар иман килтермә ҫ. Шуғ а кү рә, Аллаһ уларҙ ың (ихлас булмағ ан) ҡ ылмыштарын юҡ ҡ а сығ арҙ ы. Был эш Аллаһ ө сө н бик тә ең ел нә мә. 20. Дошман ғ ә скә рҙ ә ре йыраҡ китмә не (уларҙ ың кире боролоуы ла мө мкин), тип ҡ урҡ тылар. Улар сү л эсенә ҡ асып, бә ҙ ә ү и ғ ә рә птә ре янында йә шә п, (һ уғ ыш ҡ ырына кире ҡ айтҡ ан дошман ғ ә скә рҙ ә ре тураһ ында) һ ораштырып ятырғ а хыяллана ине. Улар һ еҙ ҙ ең менә н бергә (һ уғ ыш ҡ ырында) булһ а ла, ысынлап һ уғ ышмаҫ ине. 21. Хаҡ тыр, Ә хирә т кө нө ндә Аллаһ менә н ҡ ауышыуғ а ышанғ андар ө сө н һ ә м Аллаһ ты кү п зикер иткә ндә р ө сө н Пә йғ ә мбә рҙ ә ү рнә к сифаттар бар. 22. Дошмандарҙ ы кү ргә с: — Бына был Аллаһ тың һ ә м Пә йғ ә мбә рҙ ең беҙ гә биргә н вә ғ ә ҙ ә һ е (һ ынауы), — тинелә р. — Аллаһ менә н Пә йғ ә мбә р дө рө ҫ ә йткә н икә н. (Кә фер яуының һ ө жү м итеү е) мө ьминдә рҙ ең иманын һ ә м Аллаһ ҡ а буйһ оноуҙ арын арттырҙ ы ғ ына. 23. Мө ьминдә р араһ ында Аллаһ ҡ а биргә н анттарында тороусылар бик кү п. Уларҙ ың ҡ айһ ылары вә ғ ә ҙ ә һ ен аҙ ағ ына саҡ лы килтереп еткерҙ е (Жиһ адта шә һ ит китте). Сабыр ғ ына (ә жә лен) кө ткә ндә ре лә бар. Улар бер нисек тә анттарын боҙ маны. 24. Аллаһ тоғ ро булғ андарғ а тоғ ролоҡ тары сә бә бе менә н ә жерен дә бирә сә к. Ихтыяр итһ ә, Аллаһ монафиҡ тарҙ ы язалаясаҡ йә ки (тә ү бә итһ ә лә р) ярлыҡ аясаҡ. Шик юҡ тыр, Аллаһ — ярлыҡ аусы һ ә м сикһ еҙ миһ ырбан эйә һ е. 25. Аллаһ кә ферҙ ә рҙ е һ ис бер хә йергә ирештермә йенсә (ең елдерҙ е, ғ ә нимә т ала алманылар, мосолмандарҙ ың, динен ҡ аҡ шата алманылар), маҡ саттарына ирешмә гә н хә лдә сигенергә мә жбү р итте. Аллаһ һ уғ ышта мө ьминдә ргә ярҙ ам итте (дауыл ҡ уптарҙ ы, Кү ктә н фә рештә лә р ғ ә скә ре ебә рҙ е). Аллаһ — кө с-ҡ ө ҙ рә т эйә һ е, һ ә р ваҡ ыт ең еү се. 26. Китаплы халыҡ (йә һ ү дилә р) булып та мө шрик ғ ә скә ренә ярҙ ам иткә ндә ре ө сө н, Аллаһ уларҙ ың йө рә ктә ренә ҡ урҡ ыу һ алды, нығ ытмалары араһ ынан сығ ырғ а мә жбү р итте. Уларҙ ың бер ө лө шө н һ еҙ ү лтерҙ егеҙ, башҡ аларын ә сир иттегеҙ. (27) Уларҙ ың йорт-ерҙ ә рен, малдарын, һ еҙ аяҡ баҫ мағ ан (уң дырышлы) тупраҡ тарҙ ы һ еҙ гә бирҙ ек. Бар нә мә гә Аллаһ тың ҡ ө ҙ рә те етә. 28. (Ул заман бер иргә туғ ыҙ ҡ атын рө хсә т ителә ине. Рә сү лү ллаһ тың ҡ атындары ла йортта булмағ ан зиннә ттә р талап итә башланылар. Шунан һ уң был сү рә индерелде. ) — Ә й, Пә йғ ә мбә р, ҡ атындарың а ә йт: — Ә гә р ҙ ә һ еҙ был донъяла муллыҡ, зиннә т эсендә йә шә ргә телә йһ егеҙ икә н, улайһ а, ә йҙ ә геҙ, мин һ еҙ ҙ ең һ ә р берегеҙ гә ү ҙ ө лө шө гө ҙ ҙ ө биреп, матур ғ ына айырып, иреккә ебә рермен, — тип. (29) — Ә гә р ҙ ә һ еҙ Аллаһ ҡ а иман килтереп, Пә йғ ә мбә ренә эйә реп һ ә м Ә хирә т йортонда йә шә ргә телә һ ә геҙ; шик юҡ тыр, изгелек ҡ ылғ андарығ ыҙ бө йө к бер ә жергә лайыҡ буласаҡ. 30. Ә й, Пә йғ ә мбә р ҡ атындары, берә йегеҙ тә рбиә һ еҙ эш менә н тотолһ а, уның язаһ ы (ғ ә ҙ ә ти ҡ атындарғ а бирелә торғ ан язанан) ике тапҡ ыр артыҡ булыр. Был эште башҡ арыу Аллаһ ҡ а бер ни ҙ ә тормай. (31) Аллаһ ҡ а һ ә м Пә йғ ә мбә ргә итә ғ ә т итеү се, изгелек ҡ ылыусыларығ ыҙ булһ а, уларғ а бү лә кте лә (башҡ а ҡ атындарғ а ҡ арағ анда) икелә тә арттырып бирербеҙ. Һ ә м улар ө сө н Беҙ (йә ннә ттә ) бик тә затлы ризыҡ тар ҙ а ә ҙ ерлә п ҡ уйҙ ыҡ. 32. Ә й, Пә йғ ә мбә р ҡ атындары, һ еҙ башҡ а ҡ атындар кеү ек тү гелһ егеҙ. Аллаһ тан ҡ урҡ һ ағ ыҙ, (сит ирҙ ә р менә н) ҡ ыланып һ ө йлә шмә геҙ. Ҡ ыланып һ ө йлә шеү кү ң елендә енси аҙ ғ ынлыҡ сире булғ ан ирҙ ә рҙ е ө мө тлә ндерер. Һ ө йлә шеү егеҙ ғ ә ҙ ә ти һ ә м ә ҙ ә пле булырғ а тейеш. (33) (Мә ғ рү рә нә ) ө йө гө ҙ ҙ ә ултырығ ыҙ. Элеккеге дҗ ә һ илиә т ваҡ ытындағ ы ҡ атындар кеү ек (ҡ апсыҡ лап, зиннә ттә регеҙ ҙ е башҡ аларғ а кү рһ ә теп) йө рө мә геҙ. Намаҙ ҙ ы тә ртибенсә уҡ ығ ыҙ. Зә кә т бирегеҙ. Аллаһ ҡ а, Пә йғ ә мбә ргә итә ғ ә т итегеҙ. Эй, Пә йғ ә мбә р йортондағ ылар, Аллаһ һ еҙ ҙ е керһ еҙ (гонахһ ыҙ ) итеп, паҡ тарҙ ан паҡ яһ арғ а телә й. (34) Аллаһ тың ө йө гө ҙ ҙ ә уҡ ылғ ан аяттарын, ғ ибрә тле миҫ алдарын отоп алығ ыҙ (һ ә м башҡ аларғ а һ ө йлә геҙ ). Шик юҡ тыр, Аллаһ һ ә р нә мә нең асылын белеп, һ ә р нә мә нә н хә бә рҙ ар торор. 35. Шик юҡ тыр, мосолман ирҙ ә р һ ә м мө слимә лә р, мө ьмин ирҙ ә р һ ә м мө ьминә лә р, йә ндә ре-тә ндә ре менә н Аллаһ ҡ а бирелгә н итә ғ ә ттә ге ирҙ ә р һ ә м итә ғ ә т боҙ мағ ан ҡ атындар, (анттарына, дингә, ҡ атынына) тоғ ро ирҙ ә р һ ә м тоғ ро ҡ атындар, сыҙ ам-сабыр ирҙ ә р һ ә м тү ҙ ем-сабыр ҡ атындар, мө тә ү ә зи (тыйнаҡ ) ирҙ ә р, мө тә ү ә зи (ә ҙ ә пле) ҡ атындар, саҙ аҡ а биреү се ирҙ ә р, саҙ аҡ а биреү се ҡ атындар, ураҙ а тотоусы ирҙ ә р, ураҙ а тотоусы ҡ атындар, намыҫ тарын һ аҡ лаусы ирҙ ә р, ғ иффә ттә рен һ аҡ лаусы ҡ атындар, Аллаһ ты сикһ еҙ зикер итеү се ирҙ ә р, зикер итеү се ҡ атындар бар. Аллаһ быларғ а ярлыҡ ау һ ә м бө йө к ә жер ә ҙ ерлә п ҡ уйҙ ы. 36. Аллаһ менә н Пә йғ ә мбә р бер эшкә хө кө м сығ арғ андан һ уң, мө ьмин ир менә н мө ьминә ҡ атын-ҡ ыҙ ү ҙ ихтыярҙ ары менә н ул хө кө мдө боҙ оп, ү ҙ ҙ ә ре ғ ә мә л ҡ ылырғ а тейеш тү гел. Аллаһ ҡ а һ ә м Пә йғ ә мбә ргә ҡ аршы ғ ә мә л ҡ ылғ андар, мотлаҡ, аҙ ашҡ ан булыр. 37. (Эй, Рә сү лем Мө хә ммә д) иҫ ең дә ме, нисек итеп Аллаһ һ иң ә ниғ мә т бирҙ е, изгелек ҡ ылғ ан кешегә лә һ ин: - Ҡ атының ды айырма, Аллаһ тан ҡ урҡ, — тигә н инең. Лә кин Аллаһ ҡ а асыҡ мә ғ лү м булғ ан нә мә не һ ин (кешелә рҙ ә н) йә шереп ҡ алдырҙ ың. Юҡ һ а, (кешелә рҙ ә н тү гел) Аллаһ тан ҡ урҡ ырғ а кә рә к ине. Зә йед ҡ атыны менә н араһ ын кә рә генсә ө ҙ ө п бө тө ргә ндә н һ уң, ул ҡ атынды һ иң ә никахланыҡ. Уллыҡ ҡ а алынғ ан ү гә й балаларының ҡ атындарын, тә ртип менә н айырылышҡ андан һ уң, ү гә й атағ а никахлау мө ьминдә р ө сө н гө наһ тү гел, тинек. Аллаһ тың ә мере еренә еткерелде. («Сабый сағ ында ә сирлеккә алынғ ан Зә йедте хә ҙ рә ти Мө хә ммә д азат итеп, уллыҡ ҡ а алды. Бә лиғ булғ ас, Мө хә ммә д туғ андан туғ ан һ ең леһ е Зә йнә пте Зә йедкә никахлатты. Лә кин бай нә ҫ елле Зә йнә п ҡ ол Зә йед менә н тыныс тормош ҡ ора алманы. Зә йед тә уның тә кә бберлегенә тү ҙ мә йенсә, айырылырғ а телә не. Шул ваҡ ыт хә ҙ рә ти Мө хә ммә д уғ а сабыр итергә ҡ ушты. Лә кин барыбер Зә йед Зә йнә пте талаҡ итте. Мө хә ммә д Аллаһ рө хсә тенә н һ уң Зә йнә п менә н никахлашты». Ғ ә ли Турғ ут тә фсиренә н. ) 38. Аллаһ хә лә л ҡ ылғ ан нә мә не башҡ арғ андан Пә йғ ә мбә ргә гө наһ юҡ тыр. Элек йә шә п китеү селә р (пә йғ ә мбә рҙ ә р) ҙ ә Аллаһ хә лә л ҡ ылғ анды ғ ына башҡ аралар ине. Аллаһ тың ә мерҙ ә ре, һ ис шикһ еҙ, еренә еткерелә, улар (Лә ү хел Мә хфү згә ) яҙ ып ҡ уйылғ ан тә ҡ дирҙ ер. 39. Ул пә йғ ә мбә рҙ ә р — Аллаһ индергә н ә мерҙ ә рҙ е (кешелә ргә ) ирештереү селә р, Аллаһ тан ҡ урҡ ыусылар, Унан башҡ а бер кемдә н дә ҡ урҡ маусылар. (Хаттин ашҡ андарҙ ан) иҫ ә п-хисап алыр ө сө н бер Аллаһ Ү ҙ е етә р. 40. Мө хә ммә д һ еҙ ҙ ең арағ ыҙ ҙ ағ ы бер генә ирҙ ең дә атаһ ы тү гел. Ул фә ҡ ә т Аллаһ тың Рә сү ле һ ә м пә йғ ә мбә рҙ ә рҙ ең (мө һ ө рле) һ уң ғ ыһ ылыр. Аллаһ һ ә р нә мә нең асылын белеп тора. (41) Ә й, иманлы халыҡ, Аллаһ ты һ ә р ваҡ ыт иҫ кә алығ ыҙ. (42) Һ ә м Уны иртә -кис (маҡ тап) тә сбих тартығ ыҙ. 43. Һ еҙ ҙ е ҡ араң ғ ылыҡ тан (наҙ анлыҡ тан, динһ еҙ лектә н) яҡ тылыҡ ҡ а сығ арыу ө сө н рә хмә тен һ ә м мә рхә мә тен һ ә м фә рештә лә рен кү ндергә н — Улдыр. Аллаһ мө ьминдә ргә сикһ еҙ мә рхә мә тле. 44. Аллаһ менә н ҡ ауышҡ ан Кө ндө уларғ а ө ндә шеү: — Сә лә м! — һ ү ҙ е булыр. Аллаһ улар ө сө н бик тә мә ртә бә ле (йомарт) бү лә ктә р ә ҙ ерлә не. 45. Ә й, Пә йғ ә мбә р, Беҙ һ ине, ысындан да, шаһ ит, һ ө йө нсө алыусы һ ә м киҫ ә теү се булараҡ кү ндерҙ ек. 46. Аллаһ тың фатихаһ ы менә н (тура юлғ а) саҡ ырыусы, нур сә сеү се бер ҡ ә ндил (яҡ тыртҡ ыс) сифатында кү ндерҙ ек. (47) Мосолмандарҙ ан һ ө йө нсө ал: улар Аллаһ тың бө йө к Сә ғ ә дә тенә ирешә сә ктә р. (48) Кә ферҙ ә ргә, монафиҡ тарғ а баш эймә. Уларҙ ың рә нйетеү ҙ ә ренә иғ тибар итмә, тү ҙ. Аллаһ ҡ а инан, иманың а таян. Ярҙ амсы булараҡ та, таяныс булараҡ та Аллаһ һ иң ә етә р. 49. Ә й, иманлы ир кешелә р, мө ьминә лә рҙ е никахлап алғ андан һ уң, зө фә ф мө нә сә бә тенә кермә гә н осраҡ та (уларғ а теймә ҫ борон), айырырғ а телә һ ә геҙ, ул ҡ атындан ғ иддә т талап итергә һ еҙ ҙ ең хаҡ ығ ыҙ юҡ. Был осраҡ та ҡ атындың кү ң еленә хуш килерлек мал биреп, яҡ шы мө ғ ә мә лә менә н ө йө нә оҙ атығ ыҙ. («Зө фә ф кисә һ е - никахтан һ уң ир менә н ҡ атындың бер ятаҡ та тө н уҙ ҙ ырыу мө ддә теҙ ер. Зө фә ф алдынан был ҡ атынды яратмаясағ ығ ыҙ ҙ ы һ иҙ енеп, уның һ еҙ гә оҡ шамағ ан ғ ә ҙ ә ттә рен кү реп, уның сирле икә нен белеп, енси яҡ ынлыҡ ҡ ылмайынса талаҡ итһ ә геҙ, шә риғ ә т ҡ анундары боҙ олмай. Ғ иддә т — айырылғ ан ҡ атындың башҡ а иргә сығ ырғ а ярамағ ан ваҡ ыты». Хә сә н Чантай тә фсиренә н. ) 50. Эй, Пә йғ ә мбә р, мә һ ерен биргә н ҡ атындарың ды, Аллаһ һ иң ә ғ ә нимә т булараҡ биргә н (һ уғ ышта ә сир алынғ ан) һ ә м һ инең ҡ олоң булғ ан йә риә лә рҙ е, (атайың менә н бер туғ ан) ағ айың дың, (атайың менә н бер туғ ан) туғ аның дың, (ә сә йең менә н туғ ан) ағ айың дың һ ә м (ә сә йең яғ ынан булғ ан) апайың дың ҡ ыҙ ҙ арын, һ инең менә н бергә (һ ижрә т иткә н) кү сенеп килгә н ҡ ыҙ ҙ арҙ ы һ иң ә никахта хә лә л ҡ ылдыҡ. Иман килтергә н мө ьминә ү ҙ ен Пә йғ ә мбә ргә (мә һ ер алмайынса ғ ына) бағ ышларғ а телә п, һ ин дә уны алырғ а телә һ ә ң, (бындай никах) башҡ а мосолман ирҙ ә ренә харам булып, бары тик һ иң ә генә рө хсә т ителә сә к. Хаҡ тыр, һ иң ә уң айһ ыҙ булмаһ ын ө сө н, (башҡ а мосолмандарғ а) ҡ атындар һ ә м йә риә лә р мә сьә лә һ ендә Беҙ теү ә л мә ғ лү мә т биргә н инек инде. Аллаһ — сикһ еҙ мә рхә мә тле һ ә м ярлыҡ аусылыр. 51. (Ҡ атындарың менә н тө н уҙ ҙ ырыу тә ртибен һ ин боҙ а алаһ ың; уларҙ ың бө гө н) телә мә гә нен (яң ғ ыҙ ) ҡ алдырып, телә гә нен яның а (саҡ ырып) алдыра алаһ ың. (Сираттан) ҡ алғ андарын яның а алдырһ аң да, зыян юҡ. Был эш уларҙ ың ҡ ыуанып, ү ҙ ө лө шө нә тейгә ндә ргә шө кө р итеп йә шә ү ҙ ә ренә ҡ улай булыр. Аллаһ кү ң елегеҙ ҙ ә ген белеп тора. Аллаһ — бө тө нө һ ө н дә белеү се сабыр миһ ырбан эйә һ елер. 52. Бынан һ уң (һ иң ә тигә н туғ ыҙ ҡ атындан башҡ а) ҡ атын алыу һ ә м ошо ҡ атындарың ды алмаштырыу (берһ ен айырып, яң ыһ ын алыу), хатта ни ҡ ә ҙ ә р генә гү зә л булһ алар ҙ а, (һ ин ү леп ғ ашиҡ булһ аң да) һ иң ә хә лә л булмаҫ. Ҡ ол рә ү ешендә ге йә риә лә рең дә н башҡ а. Аллаһ — барыһ ын да кү ҙ ә теп тороусы. 53. Ә й, иман килтергә н кешелә р, мә жлескә саҡ ырылмағ ан килеш, Пә йғ ә мбә р ө йө нә кермә геҙ, табын ә ҙ ер булыуҙ ан иртә килмә геҙ. Фә ҡ ә т (табынғ а) махсус ә йткә с кенә керегеҙ. Ашап-эскә с тә таралышығ ыҙ. Кә ң ә ш-табыш итер ө сө н дә, ә ң гә мә ҡ орор ө сө н дә (рө хсә тһ еҙ ) кермә геҙ. Сө нки Пә йғ ә мбә рҙ е ҡ ыйын хә лгә ҡ уйыуығ ыҙ ихтимал, ул (һ еҙ ҙ ә н ҡ ыйынһ ына. ) Аллаһ дө рө ҫ лө ктө ә йтеү ҙ ә н ҡ ыйынһ ынмаҫ. Берә й нә мә кә рә к булғ ан саҡ та, шаршау аша Пә йғ ә мбә рҙ ең ҡ атындарынан һ орап алығ ыҙ. Был һ ә м һ еҙ ҙ ең ө сө н, һ ә м дә уларҙ ың кү ң ел сафлығ ы ө сө н шулай кә рә к. Аллаһ тың Пә йғ ә мбә рен ҡ ыйын хә лдә ргә ҡ уймағ ыҙ, (вафат булғ андан һ уң ) уның ҡ атындары менә н никахлашмағ ыҙ. Был — Аллаһ ҡ аршыһ ындағ ы иң ҙ ур гө наһ тарҙ ың береһ е. (54) Аллаһ асыҡ ғ ә мә лдә регеҙ ҙ е лә, йә шертендә рен дә бик яҡ шы белеп тора. 55. (Ҡ атындарың ) аталары, улдары, ағ а-энелә ре, бер туғ андарының улдары, ҡ ыҙ ҡ ә рҙ ә штә ренең улдары, ү ҙ (мө ьмине) ҡ атындарың, хеҙ мә тсе йә риә лә р ҡ аршыһ ында (пә рә нжә, чадраһ ыҙ ) йө рө һ ә, гө наһ һ аналмаҫ. Аллаһ тан (язаһ ынан) ҡ урҡ ығ ыҙ. Хаҡ тыр, Аллаһ һ ә р нә мә гә шаһ иттыр. 56. Шик юҡ тыр, Аллаһ та, фә рештә лә ре лә Пә йғ ә мбә ргә кү п салауат ә йтерҙ ә р. Ә й, иман килтергә н ә ҙ ә мдә р, һ еҙ ҙ ә уғ а салауат ә йтегеҙ. Эй, мө ьминдә р, һ еҙ ҙ ә хә ҙ рә ти Пә йғ ә мбә ргә салауат ә йтегеҙ һ ә м сә лә мдә р кү ндерегеҙ. 57. Хаҡ тыр, Аллаһ һ ә м дә Уның Рә сү ле тураһ ында нахаҡ һ ү ҙ һ ө йлә гә ндә р ә ҙ тү гел. Аллаһ уларҙ ы донъяла ла, Ә хирә ттә лә лә ғ нә тлә не, рә хмә тенә н айырҙ ы. Уларғ а интектереү се, рә нйетеү се яза ә ҙ ерлә нгә н. 58. Гө наһ ҡ ылмағ андары кө йө нсә: был ир менә н был ҡ атын гө наһ ҡ ылды, тип нахаҡ яла яҡ ҡ андар, һ ис шикһ еҙ, ү ҙ ө ҫ тә ренә ҙ ур гө наһ алыр. 59. Ә й, Пә йғ ә мбә р! Ҡ атындарың а, ҡ ыҙ ҙ арың а һ ә м барса мө ьминә лә ргә ә йт, (йомош менә н урамғ а сыҡ ҡ анда) ө ҫ кейемдә рен яҡ шылап бө ркә нһ ендә р. Был — (уларҙ ың затлы нә ҫ ел ҡ атыны икә нен) таныһ ындар һ ә м рә нйетмә һ ендә р ө сө н бик тә ҡ улай эш. Аллаһ — ярлыҡ аусы һ ә м миһ ырбан эйә һ е. 60. Хаҡ тыр, ике йө ҙ лө лә р, эстә рендә сир булғ андар (енси сирҙ ә ре булғ андар), шә һ ә рҙ ә (фетнә сығ арыр ө сө н) яман хә бә р таратыусылар ошо ғ ә мә лдә ренә н ваз кисмә һ ә лә р, улар ө ҫ тө нә (яу менә н) һ ине ебә рербеҙ. Бына шунан һ уң инде улар һ инең янда (кү рше булып) оҙ аҡ тора алмаҫ тар. (61) Лә ғ нә тлә нгә н ҡ ә ү ем булараҡ, уларҙ ы ҡ айҙ а осратһ алар, шунда тотоп ү лтерә сә ктә р. (62) Ә ү ә л йә шә п киткә ндә р хаҡ ындағ ы Аллаһ тың хө кө мө шулдыр. Аллаһ тың ҡ анунында һ ис бер ү ҙ гә реш таба алмаҫ һ ың. 63. Кешелә р һ инә н Ҡ иә мә т кө нө нө ң ҡ асан килә сә ге тураһ ында һ орайҙ ар. Ә йт һ ин уларғ а: — Ул турала бары тик Аллаһ ҡ ына белә, — тип. Һ ин ҡ айҙ ан белә һ ең уны? — Бә лки, ул оҙ аҡ ламай килер. (64) Шуныһ ы хаҡ тыр, Аллаһ кә ферҙ ә рҙ е лә ғ нә тлә не. Улар ө сө н хә тә р ялҡ ынлы ут ғ азабы ә ҙ ерлә не. (65) Улар шунда мә ң гегә ҡ аласаҡ һ ә м уларғ а ярҙ ам итеү се бер генә дуҫ та табылмаҫ. (66) Ут эсендә йө ҙ ҙ ә ре бө рө шө п янғ анда улар ә йтер: — Ай, валлаһ и, Раббығ а итә ғ ә т иткә н булһ аҡ, Пә йғ ә мбә ргә эйә ргә н булһ аҡ, — тип ү кенерҙ ә р. (67) — Йә, Раббыбыҙ, беҙ ү ҙ ебеҙ ҙ ең етә кселә ребеҙ гә һ ә м кә ң ә шселә ребеҙ гә эйә рҙ ек, улар беҙ ҙ е юлдан яҙ ҙ ырҙ ы, — тип ә йтерҙ ә р. (68) — Раббыбыҙ, уларғ а икелә тә яза бир һ ә м уларҙ ы ҡ от осҡ ос итеп лә ғ нә тлә (рә хмә тең дә н ситкә ҡ ыу). 69. Ә й, иман килтергә н кешелә р, һ еҙ ҙ ә Мусаны рә нйетеү селә р кеү ек булмағ ыҙ. Барыбер Аллаһ уны һ еҙ һ ө йлә гә н нахаҡ тан арындырҙ ы. Ул Аллаһ хозурында абруй ҡ аҙ анды. (70) Иманлы кешелә р, Аллаһ тың (язаһ ынан) ҡ урҡ ығ ыҙ һ ә м дө рө ҫ ө н һ ө йлә геҙ. (71) Аллаһ эшегеҙ ҙ е уң ҡ ылыр һ ә м гө наһ тарығ ыҙ ҙ ы ярлыҡ ар. Аллаһ менә н Пә йғ ә мбә ргә итә ғ ә т иткә н кеше (хә тә р язаларҙ ан) ҡ отолоп, Сә ғ ә дә ткә ирешә сә к. 72. Кү ктә ргә, Ергә һ ә м тауҙ арғ а Беҙ аманат тә ҡ дим иттек, лә кин улар (яуаплылыҡ тан ҡ урҡ ып) был йө ктө ү ҙ ө ҫ тә ренә алманы. Ә ҙ ә м балаһ ы был аманатты ү ҙ ө ҫ тө нә алды. Сө нки кеше — (тә биғ ә те менә н) залим һ ә м наҙ андыр. 73. Монафиҡ ирҙ ә рҙ е һ ә м монафиҡ ҡ атындарҙ ы, мө шрик ирҙ ә р менә н мө шрик ҡ атындарҙ ы язағ а тартыр ө сө н, иман килтергә н ирҙ ә р менә н иманлы ҡ атындарҙ ың тә ү бә һ ен ҡ абул итер ө сө н (Аллаһ ошо аманатты кеше ө ҫ тө нә йө клә не). Аллаһ — ярлыҡ аусы, мә рхә мә т итеү селер.
|
|||||||
|