Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





И.П. Агабекян, П.И. Коваленко 4 страница



2.10. Переведите на английский:

1. Майкрософт — одна из самых известных фирм в мире.

2. Этот роман интереснее, чем тот.

3. Ваш дом выше нашего? — Нет, он такой же высо­кий, как и ваш.

4. Это самая прекрасная картина во всей коллекции.

5. Население Российской Федерации примерно в два раза больше населения Великобритании.

6. Он выполнил работу быстрее, чем вы.

7. Австралия - одна из наименее населенных стран.

8. Его работа лучше вашей, но работа Анны — самая лучшая.

9. Россия — самая большая страна в мире.

10. Я живу не так далеко от Университета, как мой ДРУГ.

11. Я зарабатываю больше, чем мама, но меньше, чем папа.

12. Хороший мотоцикл быстрее плохой машины.

________________ ПОРЯДОК слов            _______ В АНГЛИЙСКОМ ПРЕДЛОЖЕНИИ

В английском предложении каждый член предло­жения, как правило, имеет свое определенное место. Так, в простом распространенном повествовательном предложении следующий порядок:

1) подлежащее;

2) сказуемое;

3) дополнение (беспредложное, прямое, предложное)

4) обстоятельства (образа действия, места, времени). Например:

1) I 2) gave 3) my brother 3) a book 4) yesterday.

^2.11. Составьте предложения из следующих слов:

1. is, best, she, friend, my

2. learn, different, students, our, subject

3. the, is, Russia, in, country, the, largest, world

4. in, the, we, city, live, a, flat, in, of, center, the

5. of reading, is fond, my, best, son’s, friend

6. computer, better, his, is, than, my

7. two, have, to, I, want, children

8. people, to, Black Sea coast, go, in, people, summer, many

------  ОСНОВНЫЕ ТИПЫ ВОПРОСОВ, -------------------------  ИСПОЛЬЗУЕМЫЕ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ Обший вопрос General Question

Общий вопрос относится ко всему предложению в целом, и ответом на него будут слова yes или по:

Do you like ice cream? — Yes, I do.

Can you speak English? —Yes, I can.

Are you a schoolboy? — No, I am not.

Have you bought a textbook? — Yes, I have.

Порядок слов в общем вопросе.

1) вспомогательный глагол (модальный, глагол-связ- ка),

2) подлежащее (существительное или местоимение),

3) смысловой глагол (или дополнение).

Специальный вопрос Special Question

Специальный вопрос относится к какому-нибудь члену предложения или их группе и требует конкрет­ного ответа:

What is your name? - My name is Peter.

Where do you live? — I live in Rostov.

Порядок слов в специальном вопросе.

1) вопросительное слово (what, where, who, when, how и т. д.),

2) вспомогательный глагол (модальный, глагол-связ- ка),

3) подлежащее,

4) смысловой глагол,

5) дополнения,

6) обстоятельства (места, времени, образа действия и т.д.).

В специальных вопросах, обращенных к под­лежащему в формах Present и Past Indefinite, не упот­ребляется вспомогательный глагол do (did) и сохра­няется прямой порядок слов: Who wants to go to the cinema? Who lives in this house?

Альтернативный вопрос Alternative Question

Альтернативный вопрос предполагает выбор из двух возможностей:

Do you like coffee or tea? — Вы любите кофе или чай?

Альтернативный вопрос начинается как общий воп­рос, затем следует разделительный союз or и вторая часть вопроса.

Разделительный вопрос Disjunctive (or Tail) Question

Разделительный вопрос состоит из двух частей. Пер­вая часть — это повествовательное предложение (ут­вердительное или отрицательное), вторая, отделенная запятой от первой — краткий вопрос (tail — «хвос­тик»):

Your are a pupil, aren’t you? — Вы ученик, не правда ли?

Если в повествовательной части разделительного вопроса содержится утверждение, то во второй — от­рицание. Если в повествовательной части — отрица­ние, то во второй части, как правило, — утверждение:

You are a student, aren’t you?

You don’t go to school every day, do you?

2.12. Составьте три вопроса к каждому предло­жению:

1.General общий

2.Special специальный

3.Disjunctive разделительный

1. There is a book, on the table. 2. He must work hard today. 3. We are leaving for Moscow next week. 4. We were reading the whole evening. 5. They don’t go to work on Sunday. 6. It is not cold today. 7. Ann has already begun to read a new book. 8. We learn English at school.

9. They will show you how to get there. 10. They finished

the translation before the end of the lesson. 11. I didn’t feel well that evening. 12. It wasn’t difficult to do this task.

®^2.13. Поставьте общие вопросы к следующим пред­ложениям:

1. Our family Kves in a three-room flat.

2. They went to the same school.

3. He will read this book tomorrow.

4. They are playing chess now.

5. Our friend is working now.

6. Her mother is an accountant.

2.14. Переведите на английский:

1. Вам нравится больше английский язык или фран­цузский?

2. Он живет в Москве или в Петербурге?

3. Она его младшая или старшая сестра?

4. Студенты уже сдали экзамены или нет?

5. Петровы поедут летом на юг или на север?

6. Ваш друг учится в академии или в университете?

2.15. Напишите все возможные вопросы к следу­ющим предложениям:

1. Our teacher knows several foreign languages. 2. He has graduated from our University last year. 3. We shall go to Samara next week. 4. They are working in our garden. 5. I have just read this book. 6. I took this book from my friend. 7. He likes reading books. 8. She has many relatives abroad. 9. They were in many countries.

10. Russia is the largest country in the world.


LESSON 3

 

MY UNIVERSITY

Hello again! This is Vera and this time 1*11 tell you about my University and my studies.

I am very happy that I study here. It is one of the finest country’s higher educational institutions. Many famous people have graduated from my University, and not only economists or scientists, but many outstanding writers, actors, showmen and politicians. Studying at our University gives a solid background in all spheres of knowledge and prepares for practical work.

Our University is quite large but not very old, compared to other national institutio'ns. It was founded at the beginning of the 20th century. In 1915, during the World War I the university of Warsaw was evacuated to Rostov-na-Donu. First it had only three faculties, but later it became the largest University in the region and it gave birth to other Institutions in the region. Nowadays it is a large school where more than 9000 students are currently enrolled. The majority are full-time students, like me, and the rest are part time-students. There are also about 150 graduate students - aspirants and doctorants. They conduct independent research work and have pedagogical practice.

The course of study at my University lasts five years. There are many faculties at my University. Here are some of them: the faculty of banking and finance and, the faculty of management, the faculty of business law and the faculty of accounting.

Our University is large and we have several building. One of the buildings is for lectures and seminars only. There are many large halls there so that students of 3—4 groups together can fit in there. And that is more than 100 people. The acoustics in such large halls is very good but sometimes it is very noisy when students chat during the lecture.

We have two other buildings for library, computer center, gym, and other facilities. Many students from my group want to do their own research work in the future and these facilities will certainly help them.

There are several cafes at the University. My favourite one is situated in a separate one-storeyed building and people say that this is the oldest canteen or student’s cafe. The food there is tasty and very affordable.

There are also several dormitories or hostel buildings where students from other cities or countries live. But you know already that I don’t live in a dormitory — I rent an apartment.

Vocabulary:


 


solid background — солид­ная база (образования) currently — в настоящее время

to be enrolled - числиться в списках студентов full-time students — студенты дневного отделения Dart time-students — студенты вечернего отделения

to conduct — проводить course of study — курс обучения banking — банковское дело finance — финансы management - управле­ние, менеджмент business law — коммерчес­кое право accounting — бухгалтерс­кий учет noisy - шумный to chat — беседовать, болтать computer center — вычис­лительный центр gym [djim]— спортивный зал

facilities [fa'silitiz] - служ­бы, помещения, приспо­собления

research [ri'saitj] work — исследовательская работа one-storeyed — одноэтаж­ный

tasty ['teisti] - вкусный affordable — доступный (to afford — позволять)


 


Add to your active vocabulary:


 


a) classroom — класс, ауди­тория

lecture hall - лекционный зал

laboratory — лаборатория gym (gymnasium) — спорт­зал

b) semester (term) -

семестр school year — учебный год course of studies - курс обучения Academy — академия University — университет Institute — институт faculty, college, department

- факультет ( напр. College of physics - фа­культет физики) department, chair of... — кафедра head of the department, chief of the department, chair (man/woman) - зав. кафедрой

c) Professor — профессор teaching instructor (TI) —

преподаватель Dean — декан Rector — ректор teaching staff, faculty members — преподава­тельский состав

d) full-time student — студент(ка) дневного отделения part-time student — сту­дентка)-«вечерник» student of distant (extra­mural) education — студент(ка) «заочник» student of preparatory courses — слушатель подкурсов, «подкурс- ник»

undergraduate student -

студент 1—4(5) курсов graduate student — студент 5—6 курсов, аспирант master student — магист­рант (магистер)

Ph.D. student - докторант


3.1. Дайте описание:

a) your secondary school (college)

b) the faculty of your university

c) your favourite teacher at school.

3.2. Знаете ли вы?

1) When was your Institute or University established?

2) Who was its first Rector?

3) Were there any famous scientists, engineers, politicians, ministers among the graduates?

4) How many people are currently enrolled?

5) What is the most popular faculty in your University?

I®’ 3.3. Согласны ли вы, что:

a) Larger schools are better than smaller ones.

b) It is impossible to enter the university if you haven’t attended preparatory courses.

c) The best professors deliver the most interesting lec­tures.

d) It is more fun to live in a dormitory or a student hostel than to rent an apartment.

e) Professors and teaching instructors always know more than students.

^Text 2 MOSCOW STATE UNIVERSITY

Moscow State University is the oldest, autonomous, self-governing and state-supported institution of higher learning, founded in 1755 by the scientist Mikhail Vasilyevich Lomonosov. Located in Moscow, the university is composed of faculties of biology, chemistry, computational mathematics and cybernetics, economics, foreign languages, fundamental medicine, geography, geology, history, journalism, law, mechanics and mathematics, physics, psychology, sociology, and soil sciences, as well as an institute of Asian and African Studies. Several museums, colleges, and a number of institutes are affiliated with Moscow University, and a preparatory faculty teaches the Russian language and other subjects to foreign students.

Except for the science faculties and some of the arts faculties—which are situated in south-western Moscow— the remainder of the faculties are located in the older university buildings in the centre of the city. A diploma in a given field of study is awarded after five or five and a half years of study. After three additional years and the completion of a thesis, the kandidat nauk degree is awarded. The highest degree, the Doctor of Sciences, may be attained upon completion of a thesis based on independent research.

3.4. Ответьте на вопросы.

1. When was Moscow State University founded?

2. What faculties is it composed of?

3. When, according to the article, the degree of kandi­dat nauk is awarded?

4. When of Sciences degree can be attained?

v-‘v

Г ГРАММАТИКА

БЕЗЛИЧНЫЕ И НЕОПРЕДЕЛЕННО-ЛИЧНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ

Английские предложения отличаются от русских тем, что в них всегда есть подлежащее и сказуомо.-.

Поэтому в безличных предложениях, когда нет подле­жащего, используется в качестве формального подле жащего местоимение it .

It is cold today. Сегодня холодно.

Как видим, безличные предложения такого тип? состоят из местоимения it, которое не переводится, глагола-связки в нужном по смыслу времени и имен­ной части сказуемого, выраженного чаще всего име­нем прилагательным. Именная часть может быть так­же выражена именем существительным или именем числительным.

It’s nice to meet you. Приятно познакомиться.

It is nine o’clock now. Сейчас девять часов.

Очень часто безличные предложения описывают явление природы, состояние погоды, обозначают вре­мя, расстояние.

Вопросительная и отрицательная формы безличных предложений образуются по тем же правилам, что и вопросительные и отрицательные формы предложений с именным составным сказуемым.

Is it cold? — Холодно?

Wasn’t it interesting? — Разве это не было интерес­но?

Частица not ставится после первого вспомогатель ного глагола.

3.5 Переведите на английский.

1. Сегодня холодно. 2. Идет снег. 3. Сейчас утро. 4. Было приятно познакомиться с вами. 5. Поздно. 6. Пора спать. 7. Сейчас уже 10 часов утра. 8. На улице холодно? 9. Сейчас ранняя весна, но уже тепло. 10. Это недалеко отсюда/

Неопределенные местоимения some, any, отрицательное местоимение no и их производные

Употребление some и any, а также их производных определяется типом предложения.

В утвердительном предложении употребляются, как правило, местоимение some и его производные:

Give те something to read, please.

I met him somewhere before.

В вопросительных и отрицательных предложениях обычно используются местоимение any и его произ­водные:

Have you seen him anywhere?

Is there anything I can do for you?

В отрицательных предложениях используртся либо местоимение any и его производные,

I cannot find this book anywhere. либо отрицательное местоимение по:

There is nobody in that room.

There isn’t anybody in that room.

Иногда местоимение any употребляется и в утвер­дительных предложениях:

You can find this book anywhere. — Эту книгу вы можете найти где угодно.

3.6. Образуйте 16 местоимений и переведите их:

Образец:

some + body = somebody — кто-то, кто-нибудь

some               body

any                 one

no                   thing

every              where

3.7. Вставьте somebody, anybody, nobody или

everybody:

l.The question was so difficult that ... could answer it. 2. ... forgot to switch off the light in the classroom yesterday. 3. Has ... got a dictionary? 4. I am afraid there is ... in the office now. It is too late. 5. ... knows that water is necessary for plants. 6. Is there ... here? 7. You must find ... who can help you. 8. ... knew anything about our home task. 9. ... can answer this question. It is very easy. 10. There is ... in the next room. I don’t know him. 11. Please tell us the story. ... knows it. 12. Is there ...in my group who lives in the hostel? 13. Has ... here got a red pencil?

3.8. Переведите на английский:

1. Тут есть кто-нибудь? 2. В саду никого нет. 3. В нашей комнате есть кто-нибудь? 4. В классе есть кто- то. 5. Там никого нет. 6. В саду есть кто-нибудь? 7. На столе есть что-нибудь? — Нет, там ничего нет. 8. В сумке что-то есть. 9. В этой книге есть что-нибудь ин­тересное? 10. На стене есть какие-нибудь картины? — Да, там есть несколько. 11. В кабинете директора есть кто-нибудь? — Нет, там никого .нет. 12. В нашей биб­лиотеке есть какие-то книги на английском языке. 13. В вашей библиотеке есть какие-нибудь книги на анг­лийском языке? 14. Мой друг не хочет мне ничего ска­зать. 15. Я хочу провести летние каникулы где-нибудь на берегу Черного моря.


LESSON 4

^Text 1 SOCHI -MY NATIVE CITY

Hello, everyone! Here is Vera again. This time I’ll tell you about my lovely hometown - Sochi. I am sure everyone knows where Sochi is. For those who are not really sure I remind that it is situated on the Black Sea coast about 1500 km south from Moscow.

But what makes this city so special? Sochi is called the city of three seasons because there’s no winter here. As we usually say, «the golden autumn slowly turns into the early spring.» When golden leaves slowly fall down on the earth the first flowers begin to blossom. Sochi is the only northern subtropical city in Russia. One can bathe in the Black Sea from May till October because the water of the Black Sea is still warm. The water of the Black Sea contains many chemical substances such as iodine, chlorine, bromine, sulphates, carbonates, sodium, potassium, etc. All of them react with your body and make you healthier. There are many mineral water springs in Sochi and its area.

Have you heard the name the Big Sochi? Sochi is one of the most stretched cities along the sea coast. — it is 148 km long! Small towns and cities Adler, Khosta, Kudepsta, Dagomys and Lazarevskoye belong to Big Sochi.

The history of this area goes back to the ancient times. One can call this area «the Cradle of Mankind». People came here from the Asia Minor 400-350 thousand years ago. There are more than 150 historical places of interest in the area. Here the camps and caves of pre-historic people have been found.

The dolmens — massive prehistoric grave structures from the 2nd thousand BC are the features of the Bronze era. The most ancient five-stone dolmens are found in the Sochi area. Travellers of the 19th century called dolmens «the houses of the giants» because each grave stone weighs from 500 to 3000 kg. It is still uncertain what technical developments made it possible to construct such structures.

The rich lands of Caucasus always attracted invaders: Greeks, Romans, Arabs, Genuese, and Turks.

In the Vlth century B.C. the Black Sea coast attracted Greek colonists, who have based a number of trade-settle- ments, such as Dioscuria (modern city of Sukhumi), Pitiunt (Pitsunda), Triglif (Gagra).

Christian religion was brought over from the Byzantynne three centuries earlier than to Russia. In the end of Xth - beginning of the XI centuries A.D. the first known Christian constructions were built in Loo, Galitsino and Veseloye.

During XVIII—XIX centuries Russia conducted long wars with Turkey for the exit to the Black sea. In 1829, after the end of Russian-Turkish war, by the peace treaty the Black Sea coast of Caucasus, from the mouth of the river of Kuban up to a fort St.Nicholas (to the south of modern city Poti), has departed to Russia.

Symbol of the victory of the Russian weapon in the war of 1829 is the monument near modern hotel «Leningrad» — «Anchor and Cannon».

The end of Russian-Turkish war has not solved all the problems of strengthening Russia on the Black Sea coast.

The Black Sea coastal line consisting of 17 forts was created with this purpose.

On April 21st, 1838 small wooden fortress was established in the Sochi river area to protect this land from local tribes. It was named Alexandria in honour of emperess Alexandra. It was renamed one year later, on May 18, 1839 and became Navaginskoye. But in 1854, because of the beginning of the Crimean war, the fortress was destroyed by Russian army. Russians left this area. Only 10 years later, in March 25th, 1864 the new fortress named Dakhovskiy was established on the place of the Navaginskiy fortress.

In 1896 by the decision of the Tsarist government fortress Dakhovskiy was renamed in the settlement of Sochi, after the name of the river Sochi.

In the end of XIX th century the Black Sea coast was intensively occupied by the immigrants from central parts of Russia, Moldova, Ukraine, Byelorussia, Georgia and Armenians and Greeks from Turkey. The Sochi district becomes multinational area of Russian empire.

In Soviet times Sochi was the. fast developing port, industrial and resort city on the Black sea. The fast development of the city and construction of modern houses was due to the Joseph Stalin’s sympathy to this place. Many streets in the center of Sochi look like center of Moscow built in 30s and 50s.

Until now the favourite residence of Russian Presidents is Bocharov creek (ручей). Ski resorts of Krasnaya Polyana, warm blue waters of Black sea, luxurious tennis courts create irresistable atmosphere around the place.

I guess I took a lot of your attention already. You know yourself what a popular resort Sochi is nowadays. Just buy the ticket and have your suitcases packed!


Vocabulary:


 


to remind — напоминать to turn into — превращать­ся во что-либо blossom - двести chemical substances - химические вещества iodine ['aroudi:n] - йод chlorine [ kb:ri:nj — хлор bromine ['brD:mi:n] — бром sulphate fsAlfeit] - сульфат carbonates [karbaneits]- карбонаты sodium ['soudiam] — натрий potassium [pa'tcesiam] — калий to be stretched — быть вытянутым events — события, мероп­риятия «the Cradle of Mankind» - «колыбель человечества» ВС (Before Christ) до н.э. Asia Minor — п-ов Малая Азия

camp [kaemp] лагерь cave [keiv] пещера Bronze era — бронзовый век pre-historic - доисториче­ский

grave structures — могиль­ники

dolmens — дольмены feature [firtjb] - особен­ность

to weigh [wei] — весить, взвешивать uncertain [aii'ss: tn]- неопределенный to construct - возводить, строить to attract [a'traskt] привле­кать

invader [in'veids] захват­чик

trade-settlements — торго­вые поселения, факто­рии

Byzantine [bi'zaentam] — Византия A.D. — (Anno Domini) - нашей эры (н.э.) to conduct — проводить exit ['cksit] - выход peace treaty [ tri:ti] — мирный договор mouth of the river — устье реки

weapon ['wepsn]— оружие anchor ['агцкэ] — якорь cannon — пушка purpose ['pa:pas] — цель fortress [ fo:tns] — форт, укрепление, крепость in honour of emperess's Alexandra — в честь императрицы Александ­ры

to be occupied ['okjupaid] — быть занятым, заселен­ным

due to [dju:] — благодаря (кому-либо, чему-либо) luxurious [lAg'zjusriss] - роскошный irresistible [ iri'zistsbl] — неотразимый

a) village — село, деревня Cossack's settlement —

станица town — небольшой город suburbs ['sAbabz] — приго­род

city - крупный город center of the region — районный центр capital of the republic — столица республики capital of the federal district — столица федерального округа

b) ancient history ['em/ant] - древняя (античная) история

medieval history — средне­вековая история Tsarist s Russia — царская Россия

Dark ages — средние века Great October revolution — Великая октябрьская революция Great Patriotic War - Великая отечественная война

WWII (World War II) -

вторая мировая война Soviet times — советские времена former USSR — бывший СССР

с) historical center — исторический центр cultural center - культур­ный центр trade center — торговый центр

transport center — транс­портный центр


 


^^4.1. Ответьте на вопросы:

1. Do you study in your hometown or you just live here while studying?

2. Do you like the city where you study? Why and why not?

3. Do you know the history of your hometown?

4. Do you know when was your hometown founded?

5. Do you know any famous people who were born in your hometown?

6. What are the places of interest in your hometown?

7. What is your favourite place in your hometown?

G-^ 4.2 . Образуйте прилагательное от существитель­ного:

• history — historical

• culture —

• science —

• industry —

• agriculture —

• administration —

• politics —

• trade —

v‘-v

T ГРАММАТИКА

Местоимения little и few и местоименные выражения a little и a few

Местоимение little и местоименное выражение a little употребляются с неисчисляемыми существи­тельными, местоимение few и местоименное выраже­ние a few — с исчисляемыми:

Give те г, little water, please.

There is little milk in the bottle.

I have a few friends in Minsk.

I’ve got only few pencils in the box.

Местоимения few и little означают «мало», а место­именные выражения a few и a little — «немного».

Much (много) употребляется с неисчисляемыми существительными, many (много) — с исчисляемыми.

1&4 .3. Вставьте much, many, little, a little, few, a few: 1. I’d like to say ... words about my traveling. 2. There was not ... water in the lake because it was shallow.

3. He had ... English books at home, so he had to go to

the library. 4. After the lesson everybody felt ... tired. 5. Let’s stay here ... longer. I like it here. 6. There were ... new words in the text and Peter spent ... time learning them. 7. There was ... sugar in the bowl, and we had to put ... sugar there. 8. My mother knows German ... and she can help you with the translation of this text. 10. When we walked ... farther down the street we saw the entrance of the Metro station. 11. Have you got ... time before the lesson?

4.4. Переведите на английский:

Много тетрадей, много молока, много воды, много дней, много газет, много мела, много снега, много лет, много картин, много музыки, много сахара, много чая, много лимонов, много мяса, много комнат, много учи­телей, много работы, много воздуха, много птиц, мно­го машин.

0^ 4.5. Вставьте much or many:

1. Please don’t ask me ... questions. 2. How ... money have you got? 3. I never eat ... bread with soup. 4. Why did you eat so ... ice-cream? 5. She wrote us ... letters from the country. 6. ... of these students don’t like to look up words in the dictionary. 7. ... in this work was too difficult for me. 8. He spent ... time writing his composition in Literature. 9. There wrere ... plates on the table. 10. Thank you very ...! 11. ... of my friends are preparing for their entrance examinations now. 12.1 don’t like ... sugar in my tea.

4.6. Переведите на английский:

1. В стакане есть немного молока. 2. В тетради ос­талось мало чистых страниц. 3. У тебя много кофе? — Нет, очень мало. 4. Немногие из англичан говорят по- русски. 5. У них здесь очень мало друзей. 6. У него очень мало времени для чтения. 7. У Пола много рус­ских книг и мало английских книг. 8. У меня есть немного времени вечером, чтобы закончить эту рабо­ту. 9. Я провожу много времени в библиотеке, потому что я готовлюсь к экзаменам.

---------------  ОБОРОТ there is / there are-------------------

Оборот there is / there are служит для выражения наличия (отсутствия) какого-либо предмета в опреде­ленном месте или в определенное время. Формы про­шедшего и будущего времени: there was, there were и there will be.

There are some pictures on the wall. На стене не­сколько картин.

There was nobody in the room. В комнате никого не было.

Выбор формы глагола to be зависит от числа суще­ствительного, следующего сразу за оборотом:

There is a chair and two armchairs in the room.

There are two armchairs and a chair in the room.

Вопросительные предложения с оборотом there is / there are строятся следующим образом

Общий вопрос: Is there anything in the bag? Will there be lessons tomorrow?

Специальный вопрос: What is there in the bag?

Разделительный вопрос. There are some pupils in the classroom, aren’t there?

0-^ 4.7 . Вставьте в нужной форме:

1. There ... a telegram on the table. 2. ... there any telegrams from Moscow? Yes, there ... some . 3. ... there ... a flight for Moscow tomorrow? Yes, there .... 4. There ... much snow last winter. 5.There ... a lot of stars and planets in space. 6. ... there ... a lift in your future house?

Yes, there............. 7. Some years ago there ... many old

houses in our street. 8. ... there any lectures yesterday? No, there ... 9. ... there a lamp over the table? Yes, there ... . 10. ... there any interesting stories in this book? 11. ... there a test last lesson? No, there ... . 12. Soon there      a new film on.

4.8. Поставьте общие вопросы к следующим пред­ложениям:

1. There are some new pupils in our group. 2. There is no book on the table. 3. There were many old houses in our street. 4. There are 4 seasons in a year. 5. There will be a conference next week. 6. There are many large cities in our country. 7. There was nobody in the room. 8. There are 7 days in a week. 9. There is something on the shelf. 10. There are many places of interest in London.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.