Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





И.П. Агабекян, П.И. Коваленко 7 страница



3. The preventive measures should have been taken long before.

4. We should not have used that sort of paper for this model of printer.

5. This phenomenon should be explained by economic laws.

6.13.Переведите предложения:

1. Письмо нужно было отправить вчера. Но этого сде­лано не было.

2. Вам следовало упомянуть об этом в вашем ответе.

3. Этот документ следовало направить на подпись вче­ра.

4. Вам нужно было связаться с фирмой немедленно.

5. Им не следовало отправлять документ на имя уп­равляющего фирмой.

S>'V

Т ГРАММАТИКА

ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ (THE NUMERALS)

Числительные обозначают количество предметов или порядок предметов при счете.

Числительные делятся на количественные, отвеча­ющие на вопрос «сколько?» и порядковые, отвечаю­щие на вопрос «который?».

Количественные числительные от 13 до 19 образу­ются прибавлением суффикса -teen к основе.

Числительные, обозначающие десятки, имеют суф­фикс -ty. Порядковые числительные кроме первых трех
(first, second, third) образуются прибавлением суффик­са -th или -eth к соответствующим количественным числительным. Существительные с порядковыми чис­лительными всегда употребляются с определенным ар­тиклем.


 


Количественные

СКОЛЬКО?

1 one — один

2 two - два

3 three — три

4 four - четыре

5 five

6 six

7 seven

8 eight

9 nine

10 ten

11 eleven

12 twelve

13 thirteen

14 fourteen

15 fifteen

16 sixteen

17 seventeen

18 eighteen

19 nineteen

20 twenty

Десятки:

20 twenty—the twentieth

30 thirty — the thirtieth

40 forty - the fortieth 50 fifty - the fiftieth 60 sixty — the sixtieth

Порядковые КАКОЙ ПО СЧЕТУ?

the first первый

the second второй

the third третий

the fourth четвертый

the fifth

the sixth

the seventh

the eighth

the ninth

the tenth

the eleventh

the twelfth

the thirteenth

the fourteenth

the fifteenth

the sixteenth

the seventeenth

the eighteenth

the nineteenth

the twentieth

Составные числительные:

twenty-one —

the twenty-first twenty-two —

the twenty-second thirty-three — the thirty-third forty-four — the forty-fourth


70 seventy-the seventieth fifty-five — the fifty-fifth 80 eighty — the eightieth sixty-six — the sixty-sixth 90 ninety — the ninetieth

Числительные от 100 и больше:

100 — a (one) hundred 100th — the hundredth

101 — a (one) hundred 101st — the one hundred and one and first 200 — two hundred 200th — the two hundredth

1000 — (one) thousand 1000th — the thousandth

1001 - a (one) thousand and one

5,550 — five thousand five hundred and fifty

5,0, 000 - five million 1500 — fifteen hundred

Числительные hundred, thousand, million не имеют окончания -s, когда перед ними стоит другое числи­тельное. Когда числительные обозначают неопределен­ное количество, они употребляются во множественном числе с окончанием -s, за которым следует предлог of. hundreds of books two hundred books

thousands of books five thousand books millions of people 2 million people

Номера страниц, домов, квартир, транспорта, обо­значаются не порядковыми, а количественными числи­тельными. В этих случаях существительные употреб­ляются без артикля: page 15, house 40, flat 13, bus 72.

6.14.Прочтите по-английски:

1. Количественные числительные:

3, 5, 11, 12, 13, 24, 69, 325, 1005, 530425, 1.745.033.

2. Порядковые числительные:

1, 2, 15, 23, 84, 149, 150, 208, 1000, 2.000.000.

Как читаются даты?

Числительное, обозначающее год, делится на две ча­сти — число сотен, а затем — число десятков и единиц.

1900 — nineteen hundred, in (the year) nineteen hundred

2000 — two thousand, in (the year) two thousand 1905 — nineteen five, in (the year) nineteen five Даты можно 'читать так:

April 12, 2001

1) on the twelfth of April, two thousand one

2) on April the twelfth, two thousand one

В английских деловых письмах дата (день, месяц, год) печатается справа. Обычно дата печатается полно­стью, а не в цифровом выражении, напр. 12 Apr. 2003. Названия месяцев можно писать в сокращении, кроме May.

В американских деловых письмах дата пишется иначе, так как в США обозначается сначала месяц, затем день и год. Например: 2 сентября 2000 года в американском варианте лучше написать September 2, 2000.

{& 6.15. Напишите цифрами следующие даты:

a) The first of March nineteen seventy-six.

b) The fifth of December two thousand.

c) The sixteenth of May nineteen five.

d) The third of July nineteen hundred.

[& 6.16. Напишите по-английски:

1) 7 марта 1999 года; 2) 1 сентября 1974 года; 3) 22 апреля 1911 года; 4) 11 марта 1951 года; 5) 12 декабря 2024 года.

Как читаются дробные числительные?

Простые                            Десятичные

1/2—a (one) half;               0.1 -0[ou] point one

1/4 — a (one) quarter 2.45 - two point four five

2/3 — two thirds                35.25 — three five

(или thirty- five) point two five 1.5— one and a half

6.17. Напишите цифрами дробные числа:

Простые:

1) A (one) half 2) two thirds 3) a (one) quarter 4) three fourths 5) two and a (one) half 6) five and one sixth 7) a (one) fifth.

Десятичные:

1) Zero (zero /ou) point two 2) two point four five 3) four point five 4) three four (thirty four) point one zero two 5) zero point zero one 6) six point three five 7) fifty eight point three zero five.

Обозначения времени:

Если минутная стрелка находится в правой частг циферблата — используется предлог past,

It’s ten past eleven.            10 минут двенадцатого.

It’s a quarter past eleven. Четверть двенадцатого.

It’s half past eleven.           Половина двенадцатого.

Если минутная стрелка находится в левой части ци ферблата, то используется предлог to It’s ten to twelve.                                           Без десяти двенадцать.

It’s a quarter to twelve. Без четверти двенадцать. It’s twenty minutes Без двадцати минут


to twelve.

It is eleven sharp.

двенадцать.

Ровно одиннадцать.


 


Время до полудня обозначается a.m. (от лат. ante meridiem), а после полудня р.т (от лат. post meridiem). Например:

10 a.m. — Десять часов утра.

6 р.т — Шесть часов вечера.

6.18. Скажите по-английски время:

A)

8.5, 8.10, 8.15, 8.20, 8.25, 8.30 8.35, 8.45, 8.50, 8.55, 9.00 Б)

1. Без двадцати двенадцать.

2. Без четверти-три.

3. Половина пятого.

4. Четверть седьмого.

5. Десять минут второго.

6. Ровно двенадцать часов.

Дни недели (употребляются с предлогом on)

Monday ['mAndi] — понедельник Tuesday ['tju:zdi] — вторник Wednesday ['wenzdi] — среда Thursday ['09:zdi] - четверг Friday ['fraidi] - пятница Saturday ['satadi] - суббота Sunday ['sAndi] - воскресенье

Месяцы (употребляются с предлогом in)

January ['c^enjuari]

February ['februsri]

March [ma:tj]

April [eipril]

May [mei]

June [cfeuin]

July [cfeu'lai]

August [o:gast]

September [sep'temba]

October [ok'toubg]

November [nou'vembg]

December [di'semba]

Времена года (употребляются с предлогом in)

spring [spriq] весна summer ['saiiis] лето autumn ['o:t3m] осень winter [winta] зима yesterday — вчера

Запомните следующие слова и выражения:

a watch — часы (наручные, карманные) a clock — часы (стенные, настольные)

My watch is five minutes fast. — Мои часы спешат на 5 минут.

My watch is five minutes slow. — Мои часы отстают на

5 минут.

What day is it today? — Какой сегодня день (недели)? What date is it today? - Какое сегодня число?

What time is it now? — Который час?

What is the time? — Который час?

Выражения, связанные со временем

yesterday — вчера

the day before yesterday — позавчера

today — сегодня tonight — сегодня вечером tomorrow — завтра

the day after tomorrow — послезавтра a fortnight — две недели from 10 till 12 — с 10 до 12 half an hour — полчаса

10 days ago — 10 дней назад It’s time to ... — пора (делать что-либо) in an hour’s time — в течение часа in time — вовремя (не слишком поздно; так, чтобы ус­петь)

on time — вовремя (точно по плану) in the middle of ... — в середине

this week (month, year) — на этой неделе (в этом меся­це, году) next week — на следующей неделе last week — на прошлой неделе

6.19. Переведите на английский язык.

A. 220 дней; 1500 человек; 20545 книг; около 100 страниц; почти 300 тетрадей.

B. первый автобус; вторая страница; миллионный посетитель; часть первая; номер десятый.

C. два миллиона человек, миллионы книг, триста восемьдесят пять страниц, двадцать первое декабря 1997 г., двенадцатое марта 2003 г., одна четвертая, три пя­тых, ноль целых двадцать пять сотых, четыре целых и пять шестых, две целых и сто пять тысячных.

6.20. Read and translate the text:

Numerals

Numerals are signs or symbols for graphic represen­tation of numbers. The earliest forms of numerical nota­tion were simply groups of straight lines, either vertical or horizontal, each line corresponding to the number 1. Such a system was inconvenient when dealing with large numbers.

Roman Numerals

The system of number symbols created by the Romans expresses all numbers from 1 to 1,000,000 with the help of seven symbols:

I = 1

V = 5 X = 10 L = 50 С = 100 D = 500 M = 1,000

Roman numerals are read from left to right. The symbols are usually added together. For example:

IV = 4

VI = 6 LX = 60 XL = 40 MMII = 2002 MCMLVII = 1957

A small bar placed over the numeral multiplies the numeral by 1,000.

Thus, theoretically, it is possible, b}^ using an infinite number of bars, to express the numbers from 1 to infinity. In practice, however, one bar is usually used; two are rarely used, and more than two are almost never used. Roman numerals are still used today, more than 2,000 years after their introduction. The Roman system’s only drawback is that it is not suitable for rapid written calculations.

Arabic Numerals

The Arabic system of numerical notation is used in most parts of the world today. This system was first developed in India in the 3rd century BC. At that time the numerals 1,4, and 6 were written in the same form as today. The important innovation in the Arabic system was the use of positional notation, in which individual number symbols assume different values according to their position in the written numeral. Positional notation is made possible by the use of a symbol for zero. The symbol

0 makes it possible to differentiate between 11, 101, and

1,1 without the use of additional symbols, and all numbers can be expressed in terms of ten symbols, the numerals from 1 to 9 plus 0.

Binary System of Numerals

The binary system plays an important role in computer technology. For example, he first 20 numbers in the binary notation are 1, 10, 11, 100, 101, 110, 111, 1000, 1001, 1010, 1011, 1100, 1101, 1110, 1111, 10000, 10001, 10010, 10011, 10100.

Arithmetic operations in the binary system are extremely simple. The basic rules are: 1 + 1 = 10, and 1 x xl = 1. Zero plays its usual role: 1x0 = 0, and 1 + 0 = 1.

Because only two digits (or bits) are involved, the binary system is used in computers, since any binary number can be represented by, for example, the positions of a series of on-off switches. The on position corresponds to 1, and the off position corresponds to 0. Instead of switches, magnetized dots on a magnetic disk or small dots on a laser CD-ROM disk also can be used to represent binary numbers: a dot stands for the digit 1, and the absence of a dot is the digit 0.


Дополнительный словарь:


 


sign ['sain] знак numerical notation

[nju'merikgl nou'teijan] Roman ['гоитэп] римский bar [ba:] черта infinite ['infinit] бесконеч­ный

positional notation позици­онное представление

to assume [g'sju:m] прини­мать

binary system [ Ьатэп] двоичная система decimal system [ desimgl] десятичная система binary number двоичное число bit бит dot точка


 


6.21. Ответьте на вопросы:

1. Are Roman numerals still used today?

2. What is the only drawback of Roman system of nu­merical notation?

3. Who developed the Arabic system of numerical nota­tion?

4. How many symbols are necessary to express all num­bers in the Arabic system of numerical notation?

5. How can any number be expressed in the binary sys­tem?

6. Where is the binary system used?

How to Read Mathematical Expressions

(x) — multiply, times (:) — divide, divided by (+) — add, sum up, plus (—) — subtract, minus (=) — equals, is equal, makes 22 — two in the second power

Addition [a'dijn] сложение

12 + 15 = 27 Twelve plus fifteen is (makes, equals) twenty-seven.

addend [«xdend] слагаемое sum [sAm]cyMMa

Subtraction [sab'traekjn] вычитание

41 - 24 = 17 Forty-one minus twenty-four is (equals, seventeen.

minuend ['minju:end] уменьшаемое subtrahend ['sAbtrahend] вычитаемое remainder, difference [ri'meinda] разность to do subtraction вычитать

Multiplication LmAltipli'keiJan] умножение

7 x 4 = 28 Seven times four is twenty-eight (seven multiplied by four is twenty-eight)

multiplicand [,mAltipli'kaend] множимое multiplier ['mAltiplaia] (factor) множитель product ['prodAkt] произведение multiplication table таблица умножения

Division [di'vi3n] деление

60 : 10 = 6 Sixty divided by ten is six.

dividend ['dividend] делимое

divisor [di'vaiza] делитель

quotient ['kwoujant] частное

division with remainder деление с остатком

without remainder без остатка

PRACTICAL WORK

Write in words and solve:

a)-3 + 4 =

c) 0,05 x 1,5 =■

e) 78 : 0,23 x -5 = 10; x = ?


LESSON 7

^Text 1

USA

The United States of America is the 4th largest country in the world after Russia, Canada and China. It occupies the central part of the North American continent.

The United States of America is a federal republic, consisting of 50 states including the states of Alaska and Hawaii. Outlying areas include Puerto Rico, American Samoa, Guam, and the US Virgin Islands.

The northern boundary is partly formed by the Great Lakes and the St Lawrence River; the southern boundary is partly formed by the Rio Grande. United States also has a sea-border with Russia.

The total area of the United States (including the District of Columbia) is 9,809,155 sq km, of which 1,700,139 sq km are in Alaska and 28,313 sq. km are in Hawaii. Inland waters cover 507,788 sq km of the total area.

The country is washed by 3 oceans: the Arctic, the Atlantic and the Pacific. The country has many lakes, with the Great Lakes included. There are also many rivers on the US territory. The longest of them are the Mississippi, the Missouri, the Columbia, ;the Rio Grande and some others. On the US territory there are mountains and lowlands. The highest mountains are the Rocky Mountains, the Cordillera and the Sierra Nevada. The highest peak, Mount McKinley, is located in Alaska.

The climate conditions are rather different. The country is rich in natural and mineral resources: oil, gas, iron ore, coal and various metals.

The USA is a highly developed industrial and agricultural country. The main industrial branches are aircraft, rocket, automobile, electronics, radio-engineer­ing and others.

Americans are made up from nearly all races and nations. The country population is over' 250 mln. The national symbol of the USA is its national flag «Stars and Stripes», having 50 white stars and 13 white and red stripes on its field, symbolising the number of the original and present day states.

Officially the country comprises 50 states and one District of Columbia. The states differ in size, population and economic development. Each state has its own capital. The capital of the USA is Washington. It is situated in the District of Columbia on the banks of the Potomac river and is named after the 1st US President - George Washington. There are many large cities in the country: New York, Los Angeles, Chicago, Philadelphia, Detroit, San-Francisco, Cleveland and some others.

The United States of America is a federal state, headed by the President. According to the US Constitution the powers of the Government are divided into 3 branches: legislative, executive and judicial.

The legislative power belongs to the Congress consisting of the Senate and the House of Representatives. The Senate represents the states while the House of Representatives — the population. The executive power belongs to the President and his Administration (Vice- President and Cabinet of Ministers). The judicial power belongs to the Supreme Court and the system of Federal, state and district courts.

There are several political parties in the USA, the largest of them are the Republican (symbolised by a donkey) and the Democratic (symbolised by an elephant).

Vocabulary:


 


outlying areas внешние территории District of Columbia округ Колумбия inland waters внутренние водоемы to pass проходить через frontier граница to include включать lowlands низины peak вершина, пик to be located располагаться aircraft воздушное судно to be made up from быть составленным, состоять из

stripe полоса

to symbolize символизиро­вать

to represent представлять to belong принадлежать donkey осел


 


Add to your vocabulary:


 


a) Great Plains Великие равнины

Appalachian mountains Аппалачские горы Rocky mountains Скалис­тые горы

b) driveway проезд, выезд sidewalk тротуар drive-thru shop магазин,

покупки в котором производятся через окно автомобиля toll-road платная дорога (магистраль) toll-free road бесплатная дорога highway, parkway,

thruway автомагистрали turnpike ['t3:npaik] главная магистраль

с) shopping-mall торговый центр

shopping plaza открытая торговая площадь, торговый ряд free delivery бесплатная доставка telephone order телефон­ный заказ sale распродажа discount скидка seasons sale сезонная распродажа clearance ['kharans] sale распродажа залежей товаров discount coupon [ ku:pon] купон на скидку free gift бесплатный подарок


7.1. Переведите на английский:

1. США - четвертая по размеру страна после России, Канады и Китая.

2. Внешние границы включают в себя Пуэрто Рико, Американское Самоа и Виргинские острова.

3. 48 Штатов граничат на севере с Канадой, а на юге с Мексикой.

4. США имеет морскую границу с Российской Федера­цией.

5. Поверхность внутренних вод США составляет около 507 тысяч квадратных километров.

6. США омывается тремя океанами: Северным Ледо­витым, Атлантическим и Тихим.

7. США - высокоразвитое промышленное государство со множеством отраслей.

8. Аэрокосмическая и электронные отрасли промыш­ленности США занимают особое место в экономике США.

9. Каждый штат имеет свою столицу.

<^Text 2 ECONOMY OF THE USA

The United States has been the world’s leading indus­trial nation since early in the 20th century. Until the second half of the 19th century, agriculture remained the dominant US economic activity. After the Civil War, great advances were made in the production of basic in­dustrial goods. By World War I, exports of manufac­tured goods had become more important than the export of raw materials; as manufacturing grew, agriculture became increasingly mechanized and efficient, employ­ing fewer and fewer workers. The most important devel­opment in the economy since World War II has been the tremendous growth of service industries, such as gov­ernment services, professional services, trade, and finan­cial activities. Today, service industries are the most important sector of the economy, employing almost three- quarters of the workforce. Manufacturing employs ap­proximately 17 per cent of the labour force and agricul­ture less than 3 per cent of the workers.

Beginning in the 1930s, the government of the Unit­ed States played an increasingly active role in the econo­my. Even though the US economy in the 1990s was based on free enterprise, the government regulated business in various ways. Some government regulations were drawn up to protect consumers from unsafe products and work­ers from unsafe working conditions; others were designed to reduce environmental pollution.

The federal budget for fiscal year 1993-1994 included estimated expenditures of $1.48 trillion, or about one- quarter of the nation’s gross national product (GNP). Revenue in 1991—1992 was estimated at $1.08 trillion. The United States has consistently recorded annual bud­get deficits of $100 billion or more since the early 1980s.

In 1993 the United State’s annual GNP was more than $6.4 trillion. With a per-capita GNP of nearly $24,700, the people of the United States had one of the highest stan­dards of living. The GDP in 1994 was over $6.7 trillion.

The US economy consists of three main sectors-the primary, secondary, and tertiary.

Primary economic activities are those directly involving the natural environment, including agriculture, forestry, fishing, and mining, and usually contribute about 4 per eent of the yearly GDP.

Secondary economic activities involve processing or combining materials into new products, and include manufacturing and construction, this sector accounts for approximately 23 per cent of the GDP.

Tertiary economic activities involve the output of services rather than goods. Examples of tertiary activities include wholesale and retail trade, banking, government, and transport. The tertiary is the most important sector by far and accounts for almost 73 per cent of the annual GDP.

7.2. Ответьте на вопросы:

1. When, according to the author, the US became a world’s leading industrial nation?

2. What tendency took place by the end of the Civil War?

3. What is said in the text about the development of the service industry?

4. What is said about the size of the manufacturing sec­tor of the economy?

5. What role does the government play in the modern economy of the USA?

6. What was the US GNP in 1993?

7. What, according to the text, are the three major sec­tors of American economy?

8. What are the examples of tertiary activities?

v‘v

T ГРАММАТИКА

Согласование времен в главном и придаточном предложениях

В английском сложноподчиненном предложении с придаточным дополнительным (вопрос «что?”, «кто?», «чего?» и т.д.) соблюдаются правила согласования вре мен в главном и придаточном предложениях. Эти пра­вила сводятся к следующему:

1. Если глагол-сказуемое главного предложения стоит в настоящем или будущем временй, то глагол- сказуемое придаточного дополнительного предложения может стоять в любой временной форме, требуемой смыслом, например:

Не says you are right. — Он говорит, что ты прав.

Не will tell why he was not at school yesterday. - Он скажет, почему он не был в школе вчера.

2. Если глагол-сказуемое главного предложения сто­ит в прошедшем времени (обычно — в Past Indefinite), то и глагол дополнительного придаточного предложе­ния должен стоять в одном из прошедших времен, в том числе — в будущем с точки зрения прошедшего (Future in the Past).

He said he would not go to school tomorrow. — Он сказал, что не пойдет в школу завтра.

При этом для обозначения действия, одновремен­ного с действием, выраженным сказуемым главного предложения, употребляется Past Continuous (в рус­ском языке — настоящее время) или Past Indefinite.

Не told те he was preparing for his exam. — Он ска­зал мне, что готовится к экзамену.

Для обозначения действия, предшествующего дей­ствию, выраженному сказуемым главного предложе­ния, обычно употребляется Past Perfect. На русский язык глагол-сказуемое придаточного в данном случае переводится глаголом в прошедшем времени:

I didn’t know he had left for Moscow. — Я не знал, что он уехал в Москву.

При указании определенного времени (in 1980, yesterday) предшествующее время выражается при помощи Past Indefinite. Например: I thought you were born in 1980.

Для выражения будущего времени с точки зрения прошедшего времени употребляется форма Future in the Past где вспомогательный глагол will меняется на would , которая на русский язык переводится будущим временем:

Не told те that he would meet me at the Institute. — Он сказал мне, что встретит меня в институте.

С^7.3. Расскройте скобки, переведите предложе­ния.

1.1 did not know that you already (to read) this book 2. He did it better than I (to expect). 3. He said that the bus (to be) here soon. 4. I think it all happened soon after the meeting (to end). 5. They decided that they (to bring) us all the necessary books. 6. He said that he (can) not do it without my help. 7. He asked the students whether they ever (to see) such a book. 8. It was decided that we (to start) our work at eight o’clock. 9. I told you that I (to leave) for Minsk on the following day. 10. The boy did not know that he already (receive) a good mark. 11. He wanted to know what (to become) of the books. 12. The visitors were told that the secretary just (to go out) and (to come back) in half an hour. 13. He said we (may) keep the books as long as we (to like). 14. We thought that he not (to be able) to make his work in time and therefore (to offer) to help her. 15. When I came they (to tell) me that he (to leave) half an hour before. 16. It was soon clear to the teacher that the control work (to be) a difficult one. 17. I decided that next year I (to go) to see my old friend again. I not (to see) him since he (to go) to Moscow.

СТРАДАТЕЛЬНЫЙ ЗАЛОГ (Passive Voice)

Формы страдательного залога английских глаголов образуются с помощью вспомогательного глагола to be

в соответствующем времени, лице и числе и Причас­тия II (Participle II) смыслового глагола:

Present Indefinite: The letter is written.

Past Indefinite: The letter was written.

Future Indefinite: The letter will be written.

Present Continuous: The letter is being written.

Past Continuous: The letter was being written. Future Continuous: The letter will be being written.

Present Perfect: The letter has been written.

Past Perfect:              The letter had been written.

Future Perfect: The letter will have been written.

Глагол-сказуемое в страдательном залоге показы­вает, что подлежащее предложения является объек­том действия со стороны другого лица или предмета. Сравните:

I bought a book. — Я купил книгу.

The book was bought (by me). — Книга была куплена (мной).

Глаголы в страдательном залоге на русский язык переводятся

1. глаголом быть + краткая форма причастия стра­дательного залога:

The letter was sent yesterday. Письмо было послано вчера.

1. -глаголом с частицей -ся (-сь):

This problem was discussed last week. Эта проблема обсуждалась на прошлой неделе.

3. неопределенно-личным оборотом, т.е. глаголом в действительном залоге 3 лица множественного числа, типа «говорят», «сказали»:

English is spoken in many countries. На английском языке говорят во многих странах.

4. глаголом в действительном залоге (при наличии исполнителя действия):

Pupils are taught at school by teachers. Учеников учат в школе учителя.

7.4. Переведите предложения. Укажите место и залог глагола:

1. Не left for Moscow. 2. The news will be of great interest. 3. They were speaking to him. 4. She studied many subjects. 5. He was much spoken of. 6. New subjects will be studied next term. 7. I am working now. 8. The text has already been written by them. 9. He studies at our school. 10. You are playing chess, aren’t you? 11. The text is being translated at the moment. 12. Do you work at this lab? 13. When I saw him, he was going home. 14. They will have passed their exams by 3 o’clock.

15. This book was written by our teacher. 16. We shall be writing our tests at 10 o’clock. 17. The work will have been done when he comes. 18. We translated this text.

19. The letter had been written before we came. 20. We shall inform you. 21. These toys are made in Japan. 22. Does he work here? 23. Is he working now? 24. The conference will be held in May. 25. Rostov was named after archbishop Dmitry Rostovsky. 26.What are you doing here? 27. This work must be done at once. 28. You may take my book. 29. I am often asked at the lessons. 30. This article was being translated when I came.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.