Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





оғамның рухани өмірін танудағы философияның ролін көрсетіңіз



48. Қоғамның рухани өмірін танудағы философияның ролін көрсетіңіз

Рухани өмір – қоғмның өмір сүруі мен қызмет етуінің маңызды жағы болып табылады. Егер де, ол бай мазмұнға ие болатын болса, онда адамдардың өміріне қолайлы рухани жағдай, тиісті моральдық-психологиялық климат қалыптасады. Қоғамның рухани өмірінің мазмұнына оның нақты адамилық мәні айқындалады. Өйткені руханилық тек қана адамға тән және оны басқа тіршілік иелерінен ажырататын, табиғаттан жоғары қоятын қасиет.

Қоғамның рухани өмірі өте күрделі ұйымдасқан. Ол адам санасының әр түрлі көріністерімен, олардың ойлары мен сезімдерімен шектелмейді, бірақ, олардың санасы рухани өмірдің өзегі, тірегі деуге толық негіз бар. Қоғамның рухани өміріне келесі негізгі элементтерді жатқызуға болады:

а) тиісті рухани құндылықтарды өндіру мен тұтынуға бағытталған адамдардың рухани қажеттіліктері;

б) рухани құндылықтар;

в) рухани қызмет;

г) тұтас рухани өндіріс жүйесі;

д) рухани тұтыну;

е) рухани қатынастар.

Рухани қызмет рухани өмірдің негізін құрайды. Оны сананың қызметі ретінде қарастыруға болады, оның барысында адамдардың табиғи және әлеуметтік құбылыстар жөнінде бір ойлары мен сезімдері, ұғымдары мен түсініктері қалыптасады. Мұндай қызметтін нәтижесі ретінде адамдардың дүние туралы белгілі бір көзқарастарын, ғылыми идеялары мен теорияларын, моральдық, эстетикалық және діни ой-пікірлерді қарастыруға болады. Бұлардың бәрі тиісті моральдық принциптер мен мінез-құлық номаларында, халықтық және кәсіби өнер туындыларында, діни жол-жора, салт-дәтүрлерде және т.б. көрініс табады. Рухани қызметтің нәтижесінде тиісті рухани игіліктер немесе құндылықтар қалыптасады. Рухани құндылықтарға адамдардың кез келген көзқарастарын, ғылыми идеяларды, гипотезалар мен теорияларды, көркем туындыларын, моральдық және діни сананы, адамдардың рухани қарым-қатынасын дәне сананың негізінде қалыптасатын моральдық-психологиялық жағдайды жатқызамыз.

әдебиеттерде жиі айтылатын қазақ философиясының ерекшеліктерін сараптай келе, оның мынадай жіктемелік белгі­лерін атап көрсетуге болады: қазақ философия­сы философиялық емес сарындағы даналық тәжірибесіне жатады; қазақ даналығы табиғатпен үйлесімде өмір сүруімен, оны кие тұтуымен сипатталады, оның терең экологиялық мазмұны бар; қазақ философиясы көшпелілік ділімен тығыз байланысты; қазақ философиясы онтологиялық және гносеологиялық мәселелерден гөрі, этика мен антропологияға көбірек көңіл бөледі, аксио­ло­гия­лық мәселелерге, әсіресе, рухани құндылықтарға ерекше назар аударады; қазақ философия­сы өзінің ғарышпен, әлеммен үн­дес­тігі арқылы сипатталады; философиялық мәселелер, қазір­гі тілмен айтқанда, негізінен, экзистенциалдық, дидак­тикалық және прагматикалық сипатта қарастырылады, қазақ философия­сында нәпсіден, байлықтан, табыс­тан гөрі, ар-намыс, қанағат, тәубе, әділеттілік және тағы басқалары жоғары қойылады; ұжымдық мүдде жеке мүддеден жоғары қойылады.

 

Өткен ғасырларда өмір сүрген даналарымыз халықты үнемі рухани-адамгершілік бағдарларға шақырып отырған. Әл-Фараби замандастарына «қайырымды, ізгілікті қаланың» қажеттілігін айтса, Жүсіп Баласағұн қоғамда әрбір адамның әділетті болуын көксеген, Абай пендеге арнап «Адам бол!» деп нақты кеңесін берген, Шәкәрім болса, ар-ұяттан, ұжданнан әлеуметтік болмыстың, адам өмірінің түп қазығын іздеген.

Адамзат тарихы руханиятының ең маңызды түп негізі оның ақыл-ойы­нан, парасатты дербес ойлау тәжі­ри­бесінен байқалады. Ойлаудың ұғым­дық, түсініктік жүйеленуі әлемдік философиялық дәстүрдің жарқын көрінісі ре­тін­де танылады. Жалпы, адами эволюцияның өлшемі ретінде даналық, кісілік үлгілерін алу­ға толық болатыны анық. Осы тұр­ғыдан алғанда, адамзат та­рихындағы кез келген халық­тан философиялық пайымдаудың үл­­кен жүйелі құрылымдарынан бас­­тап өлшеулі деңгейдегі тұжы­рымдар мен түсініктерден тұратын ерекше сі­лемдер аралығындағы мәдени көптүр­лі­лік­ті аңғаруға болады. Осы жерде фило­софиялық компаративистика мен фи­лософиялық герменевтиканың алатын орны айтарлықтай. Олардың барлығына әрқилы бағалау беріп, әр түрлі өлшемдер арқылы сараптаудан өткізу міндеті – гума­ни­тарлық және әлеуметтік ғылымдар алдында тұрған қасиетті борыш. Дегенмен, негізінен, ойлау жүйесінің адами ұстындарының өзара ұқсастығына тәнті боламыз және әрбір мәдениеттің өзін­дік көріністерінің, ерекше сипаттарының бар екенін де мой­ындауға тиістіміз. Міне, осыған орай халқымыздың өзіндік ұлттық ойлау жүйесі, философиялық мә­дениеті бар екеніне еліміздегі көр­некті ғалымдар өткен ғасырдың екінші жартысында түбегейлі көңіл бөле, философиялық мә­се­ле­лер кәсіби тұрғыда игеріле бас­тады.

 



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.