|
|||
ОН ЖЕТІНШІ СӨЗҚ айрат, ақ ыл, жү рек ү шеуі ө нерлерін айтысып, таласып келіп, ғ ылымғ а жү гініпті. Қ айрат айтыпты: «Ей, ғ ылым, ө зің де білесің ғ ой, дү ниеде ешнә рсе менсіз кә мелетке жетпейтұ ғ ынын; ә уелі, ө зің ді білуге ерінбей-жалық пай ү йрену керек, ол - менің ісім. Қ ұ дайғ а лайық ты ғ ибадат қ ылып, ерінбей-жалық пай орнына келтірмек те - менің ісім. Дү ниеге лайық ты ө нер, мал тауып, абұ йыр мансапты ең бексіз табуғ а болмайды. Орынсыз, болымсыз нә рсеге ү йір қ ылмай, бойды таза сақ тайтұ ғ ын, кү нә кә рліктен, кө рсеқ ызар жең ілдіктен, нә фсі шайтанның азғ ыруынан қ ұ тқ аратұ ғ ын, адасқ ан жолғ а бара жатқ ан бойды қ айта жиғ ызып алатұ ғ ын мен емес пе? Осы екеуі мағ ан қ алай таласады? » - депті. Ақ ыл айтыпты: «Не дү ниеге, не ахиретке не пайдалы болса, не залалды болса, білетұ ғ ын - мен, сенің сө зің ді ұ ғ атұ ғ ын - мен, менсіз пайданы іздей алмайды екен, залалдан қ аша алмайды екен, ғ ылымды ұ ғ ып ү йрене алмайды екен, осы екеуі мағ ан қ алай таласады? Менсіз ө здері неге жарайды? » - депті. Онан соң жү рек айтыпты: «Мен - адамның денесінің патшасымын, қ ан менен тарайды, жан менде мекен қ ылады, менсіз тірлік жоқ. Жұ мсақ тө секте, жылы ү йде тамағ ы тоқ жатқ ан кісіге тө сексіз кедейдің, тоң ып жү рген киімсіздің, тамақ сыз аштың кү й-жә йі қ андай болып жатыр екен деп ойлатып, жанын ашытып, ұ йқ ысын ашылтып, тө сегінде дө ң бекшітетұ ғ ын - мен. Ү лкеннен ұ ят сақ тап, кішіге рақ ым қ ылдыратұ ғ ын - мен, бірақ мені таза сақ тай алмайды, ақ ырында қ ор болады. Мен таза болсам, адам баласын алаламаймын: жақ сылық қ а елжіреп еритұ ғ ын - мен, жаманшылық тан жиреніп тулап кететұ ғ ын - мен, ә ділет, нысап, ұ ят, рақ ым, мейірбаншылық дейтұ ғ ын нә рселердің бә рі менен шығ ады, менсіз осылардың кө рген кү ні не? Осы екеуі мағ ан қ алай таласады? » - депті. Сонда ғ ылым бұ л ү шеуінің сө зін тың дап болып, айтыпты: - Ей, қ айрат, сенің айтқ аның ның бә рі де рас. Ол айтқ андарың нан басқ а да кө п ө нерлерің нің бары рас, сенсіз ешнә рсенің болмайтұ ғ ыны да рас, бірақ қ аруың а қ арай қ аттылығ ың да мол, пайдаң да мол, бірақ залалың да мол, кейде жақ сылық ты берік ұ стап, кейде жамандық ты берік ұ стап кетесің, соның жаман, - депті. -Ей, ақ ыл! Сенің айтқ андарың ның бә рі де рас. Сенсіз ешнә рсе табылмайтұ ғ ыны да рас. Жаратқ ан тә ң іріні де сен танытасың, жаралғ ан екі дү ниенің жайын да сен білесің. Бірақ сонымен тұ рмайсың, амал да, айла да - бә рі сенен шығ ады. Жақ сының, жаманның - Қ айрат, сенің қ аруың кө п, кү шің мол, сенің де еркің е жібермейді. Орынды іске кү шің ді аятпайды. Орынсыз жерге қ олың ды босатпайды. Осы ү шеуің басың ды қ ос, бә рін де жү рекке билет, - деп ұ қ тырып айтушының аты ғ ылым екен. Осы ү шеуің бір кісіде менің айтқ анымдай табылсаң дар, табанының топырағ ы кө зге сү ртерлік қ асиетті адам - сол. Ү шеуің ала болсаң, мен жү ректі жақ тадым. Қ ұ дайшылық сонда, қ алпың ды таза сақ та, қ ұ дай тағ ала қ алпың а ә рдайым қ арайды деп кітаптың айтқ аны осы, — депті.
ІV Талдау бө лімі: Оқ ушылар 4 топқ а бө лініп отырғ ызылады, топпен жұ мыс. Топтың аттары: 1. «Ақ ыл» 2. «Қ айрат» 3. «Ғ ылым» 4. «Жү рек» Ә р топтан бір оқ ушы мә тіннің тиісті бө лігін оқ ып шығ ады. 2-оқ ушы тү сінгенін мазмұ ндайды. V Тү сініксіз сө здермен жұ мыс: Ғ ақ лия – кө ркем, дана сө з. Ғ ибадат – қ ұ лшылық ету, сиыну. Мә дмә ладқ ажету – мақ сатқ а жету. Ахирет – адамның о дү ниеде сұ ралатын ісі. Нә псі – қ ұ марлық. Залал – зиян. Кү нә кә р – кү нә лі болу VІ Мінездеме беру, оқ ушылар бағ асы, кө зқ арасы: Ақ ыл-? Жү рек-? Қ айрат-? Ғ ылым-? VІІ Оқ ушылар жауабы: Тақ тағ а жазбаша жазу. Ақ ыл – кө п қ ырлы жақ сылық пен жамандық ты бірдей ұ стайды. Қ айрат – қ атты, кү шті, пайдасы да, зияны да мол, жақ сылық пен жамандық ты берік ұ стайды. Жү рек – адам денесінің патшасы, адам жанының мекені Ғ алым – ақ ыл, қ айрат, жү ректің басын қ осушы, адамғ а ө ле-ө лгенше азық болатын ұ ғ ым.
VІІІ «Ой қ озғ ау» сә ті: Абай шығ армаларындағ ы ақ ыл, жү рек, ғ ылым, қ айрат туралы ө лең жолдарын жатқ а айтқ ызу. 1. Ақ ыл, қ айрат, жү ректі бірдей ұ ста, Сонда толық боласын елден ерек. 2. Ғ ылым таппай мақ танба, орын таппай баптанба. 3. Дү ние де ө зі, мал да ө зі, Ғ ылымғ а кө ң іл бө лсең із. 4. Махаббат ғ адауатпен майдандасқ ан, Қ айран менің жү регім мұ з болмай ма? Асау жү рек аяғ ын шалыс басқ ан, Жерін тауып артқ ығ а сө з болмай ма? 5. Жү регің нің тү біне терең бойла, Мен бір жұ мбақ адаммын оны да ойла. 6. Жү ректе қ айрат болмаса, Ұ йық тағ ан ойды кім тү ртпек? Ақ ыл, сезім болмаса, Тіршіліктің несі сә н, Терең ге бет қ оймаса. Мұ ң мен шық қ ан оралғ ан тә тті кү йге, Жылы жү рек қ айда бар қ озғ аларлық? 9. Ұ йық тап жатқ ан жү ректі ә н оятар, Ү ннің тә тті оралғ ан мә ні оятар. Қ айрат пен ақ ыл жол табар, Қ ашқ анғ а да қ уғ анғ а. ІХ Жаң а сабақ ты бекіту: 1. Сонымен Абайдың қ ара сө здерінде айтылғ ан пікірлерін тү йіндей келе, адам қ андай болу керек деп келгенін топтастырып кө рейік.
Адам тө зімді жігерлі білімді тә рбиелі елжанды иманды адал арлы зерек
2. Бү гінгі ө тілген тақ ырыбымызды 5 жолды ө лең стратегиясымен қ орытындыласақ.
Кім? Абай-дана, ойшыл, философ Қ андай? Абай-ақ ылды, сауатты, кө реген Не істеді? Абай-қ ара сө з жазды. Қ ашан? 1890-1898 жылдары Не мақ сатпен? Керегіне жаратсын.
Х Ү йге тапсырма беру: «Сегізінші» жә не «Он жетінші» қ арасө здерін оқ у, талдау. ХІ Оқ ушыларды бағ алау: Оқ ушылырдың жауаптарына, сабақ қ а белсене қ атысып отырғ андарына қ арай білімдері бағ аланады.
Тексерілді:
|
|||
|