|
|||
«Колискова для маленького сома»
ДНЗ ЦРД № 27 «Орлятко»
«Українські фолькльорні ігри – джерело відродження духовності»
Підготувала вихователь: Маляренко Анна Сергіївна
2017 р.
Зміст
1- Роль фольклору у вихованні дошкільників.
2- Народні та мовленнєві ігри щодня.
Роль фольклору у вихованні дошкільників
Художник дитячої книги Лев Токмаков, розмірковуючи про вихованнядітей, говорить про велику і малу педагогіку. Мала педагогіка впливає на дитину зараз, сьогодні. Вона вчить її правилам людського гуртожитку, самим простим, але необхідним: чистити зуби, бути ввічливим і т. д. Велика педагогіка вчить дитину бути людиною. Їївпливприховано, проявляється не відразу, але починається, як каже художник, з дитячої коляски. Все те, що так своєрідновисловив Л. Токмаков, існує з давніхчасів і знайшлосвоєвтілення в жанрах дитячого фольклору, де в простих, невибагливих, коротких віршахдитинірозповідається і про правила особистоїгігієни («Водичка, водичка, вмиймоєличко»), і про правила життясеред людей, і про те високе, що повинно бути в людині, щоробитьйоголюдиною моральною. «Їхав торба З великого горба. У ційторбі Хліб з пшеницею. Хтобажає З ким ділитися? Ось такарости, До мене в гості ходи, Ось такарости І не капості. » Дитинатількипочинаєробитиперші кроки, але їйвжеговорять про те, щочекаєїї в майбутньомудоросломужитті. «- Ніжки, ніжки, Кудивибіжите? - В лісок на мошок Хатинку мшить, Щоб не холодно жити. » «Якщо мала педагогікахочедитинискорішевиховатихорошоїдитини, то велика педагогікасподівається, що з цієїдитинивийде хороший дорослий». (Л. Токмаков). У дитячомуфольклорі велика і мала педагогікавиступають в єдності. Г. С. Виноградов, відомийдослідник фольклору, помітив, що весь дитячий фольклор викликаний до життя «чи не виключенопедагогічними надобностями народу». За допомогою фольклору не тількипередаютьсяуявлення про життя, про моральності, але вирішуютьсязавданнярозвиткудитини. Фольклор надає психофізіологічний вплив на дітей: викликаєрадісніемоції, допомагаєкоординуватируху, розвиваємовлення, вчитьдолати страх. Дитячий фольклор сприяє естетичному розвиткумалюків. Батьки покликаніусвідомитихудожню і педагогічнуцінністьдитячого фольклору та активно користуватися ним. Для немовля, щотількищоз'явився на світло, величезнезначеннямає звук голосу матері, їїласкавідотики. Давно вже доведено: чимранішепочинаєшговорити з малюком, чимчастішецеробиш, тимшвидше і правильнішепочинаєговоритивін сам. Дитячий фольклор сприяє активному спілкуванню з дитиною. Недармавін, створений в незапам'ятнічаси, живедосі. Добре, якщоще до народженнядитинимати, бабуся, ті, кому доведетьсяпідживлювати (няньчити) малюка, вивчать і колисковіпісні, пестушки, потішки, і дитячіпісеньки, і небилиці-перевертні, щобзабавитидитину, щоб з допомогоюхудожнього слова говорити з ним. Призначенняколисковоїпісні - заколисатидитину, створитикомфортну обстановку для спокійногодовгого сну. Але не тільки в цьому: колисковапісняпередаєнемовлятіматеринськеставлення до нього. Вона звучитьніжно, лагідно, заспокійливо. Здається, щоколисковихпісняхзнайдені і зібранінайкрасивіші, естетичнодовершеніобрази, щовиражаютьбатьківськуфілософію, основою якої є любов до дітей, ставлення до них як «до блага, щастя, сенсужиття» (дослідник і збирач фольклору А. Н. Мартинова). «Наша донечка в будинку, Що оладышек в меду... » Дитина в колисковихпісняхзображується як ідеальнеістота, яка знаходиться в оточенніпредметівідеальногосвіту. «У кота було кота Так колиска золота, Як у нашогоІвасика Краще того Так гарно... » Мати, заколисуючидитину, радіє всякого проявужиття дитяти. «У кота, на кота, на кота Колиска золота, А у киці позолочено, А у моєї аленьки Вся обмочена. » Навколодитини «Живуть» і «діють» котик, лисичка, вовчок, гулі-гуленьки. Вони завжди «приходять» качати маленького, бажаютьйомуспокійного сну, щасливогомайбутнього. Безсумнівно, і ласкаві слова, і ніжна, спокійнаінтонація, ритміка, імітуєгойданняколиски, роблять стан дитинипсихологічнокомфортним, зберігаютьйогонервову систему, уберігаютьвідневрозів. Зарадиздоров'ямалюкаматизобов'язана знати про функціїколисковихпісень і користуватися ними. Але якщонародніколисковіпіснісучасноїматеріздаютьсязастарілими, вона можезвернутися до авторськихтворів. Написані в народнихтрадиціях, вони мають той же зміст і те ж призначення. «Спи, моє дитятко мале, Нежу я дитинку мою, Ось колисказахитався... Баюшки - баю-баю. » К. Бальмонт. С. Козлов «Колискова для маленького сома» «Спить втомленийстарий Сом. У Сома глибокий сон. Сом хропе. Не спить Сомиха - Сом Соменка стереже, І крізьдрімоту тихо-тихо Колисковуспіває: - Спи, втомленийміймалюк, Не шарудить, малюк заснув. Сплятьрокитибілярічки, Рибкисплять і рибалки. Вітерець, щовранці дув, Під ветлою задрімав. Хвилі - теж не шарудять: На пеньку тихенько сплять. Спи, Соменок, баю-бай, Скорішезасинай! Спить комар в траві, сутулячись, Пиявочки в клубок згорнулися. І УжоночкуУжиха Точно так само, тихо-тихо Колисковуспіває - Сон Ужонка стереже. Спи, Соменок, баю-бай, Скорішезасинай! » Якщоматиабо бабуся співати не вміють, вони можутьспівучечитатидитині «Сонні» вірші. Таких віршів зараз багато в сучасноїдитячоїпоезії. Тім Собакин
|
|||
|