Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Annotation 12 страница



 
 — Дівчинка не ходить у загальноосвітню школу. Мало того, музичну школу вона кинула теж. Грає в переходах для заробітку. — Це неправда, — вирвалося в Аспірина. Інспекторка стиснула губи. Дільничний чомусь глянув у вікно: яскраво-синє в березневому присмерку. — Хіба вона не грає в переходах? — здивувалася інспекторка. — Тепер не грає. І вона робила це не заради грошей. — А навіщо? — Для задоволення, — процідив Аспірин, почуваючись ідіотом. Дільничний і жінка перезирнулися. — Хіба вам робити нічого? — тихо, але сердито запитав Аспірин. — Стільки бездомних, покинутих дітей, жебраків, наркоманів… Ви маєте так багато часу, щоб ходити до мене і з’ясовувати, чого моя дочка грає в переходах? А немає такого закону, щоб не грала! — Олексію Ігоровичу, — понуро сказав дільничний, — у нас є офіційне звернення з опікунської ради. Вас хочуть позбавити батьківських прав — через суд. — Що?! — Якщо в суді буде доведено, що ви не забезпечуєте дитині повноцінний догляд, харчування, освіту, або жорстоко поводитеся з дівчинкою… — Жорстоко?! — У мене лежить заява від її вчительки, — сказала жінка. — Ви позбавили дитину можливості відвідувати музичну школу, погрожуючи фізичною розправою. — Брехня! Жінка знизала плечима: — Я зустрічалася з учителькою, вона запевняє, що ви погрожували спустити її зі сходів і що в неї є свідки. — Чорт забирай, — пробурмотів Аспірин. — Це бридня собача, ви розумієте? Ол^но! Олено, ану йди сюди! Нічого не відбулося. Аспірин, мовчки лаючись, підвівся й пішов у вітальню. Олена лежала на дивані, задерши ноги на стіну, звісивши майже до підлоги кошлату голову в навушниках. Вся підлога в кімнаті була завалена дисками, нотами, цукерковими обгортками і ще якимось паперовим сміттям. На клавіатурі розкритого піаніно лежав Мишко — точнісінько повторюючи позу господині, задерши лапи на порожню підставку для нот. Аспірин роздратовано висмикнув шнур із розетки. Вогники, що танцювали на панелі музичного центру, загасли. Олена розплющила каламутні очі й повільно сіла на дивані: пом’ятий спортивний костюм. Бліде, аж синє, відсутнє обличчя. Без запрошення прийшли з кухні дільничний та інспекторка. Мовчки стали за спиною Аспірина; стиснувши зуби, він перетнув кімнату і зняв із дівчиська навушники: — У нас гості. Ти б зачесалася. — Ти 6 відчепився від мене, татусю, — запропонувала Олена голосно й виразно. — Увімкни все, як було, і зачини двері з того боку. Аспірин стримався. — Скажи, будь ласка, я забороняв тобі ходити в музичну школу? Вона глянула — через його плече — на візитерів, що стояли в дверях. — А що? — Забороняв чи ні? Вона впала на диван, задриґала в повітрі ногами: — Забороняв! Так! На ланцюг саджав, намордник надівав, змушував жити в конурі, годував сирими кістками! Гав-гав-гав! Він узяв її за шиворот трикотажної спортивної курточки і так смикнув до себе, що аж затріщали нитки. — Ах, так?! Тоді йди звідси. Ось вони стоять, вони забирають тебе в дитбудинок, уже зараз, вимітайся! Дільничний та інспекторка не вимовили ні звуку. Олена знову глянула на них — через плече Аспірина. — Нікуди вони мене не забирають. Ти мій батько, ти зобов’язаний про мене піклуватися. Відпусти, боляче! За спиною почувся м’який удар: Мишко, зісковзнувши з клавіатури, лежав тепер на підлозі. Внутрішньо пересмикнувшись, Аспірин випустив комір дівчинки. Не озираючись на Олену, не дивлячись на візитерів, вийшов із вітальні й причинив за собою двері. За хвилину гримнула «Карміна Бурана» — у динаміках, на повну потужність.
 * * *

 
 До опівночі сніготаль підмерзла, набувши дзеркального блиску. Аспірин ішов по льоду. Його відображення йшло головою вниз, твердо стикаючись із ним підошвами й періодично поглядаючи на годинника. Усе місто було наповнене годинниками. Циферблати, електронні табло, які світяться, підморгують, відміряють хвилини до смерті: перша година ночі… пів на третю… без п’яти четверта… Він поковзнувся і впав. Ударився ліктем і стегном. Підвівся, шиплячи не так від болю, як від злості, палаючими долонями обтрушував зі штанів брудний колючий сніг. П’ята ранку. Зачиняються клуби. Задоволені, втомлені, тимчасово поглухлі люди роз’їжджаються додому. Мимо Аспірина прошмигнули два-три авта з безнадійно тонованими вікнами. — Якого дідька? — запитав він уголос. Ніхто не відповів.
 * * *

 
 — Прокидайся. Вставай, вставай. Якби не Мишко, який звично влаштувався під рукою господині, Аспірин не посоромився б струснути її за плече. Годинник показував пів на шосту, за вікном стояла безпросвітна пітьма. — Олено! Вставай, чуєш? — Що сталося? — запитала вона серйозно, зовсім не розсердившись. — Нічого. Я хочу знати, за що ти мене зневажаєш. Вона сіла на дивані. — За що я тебе… що? — Зневажаєш. За що? Після всього, що я… Він хотів сказати «.. . для тебе зробив», але вчасно змусив себе замовкнути. Олена гарячково зітхнула. Протерла кулаком очі. Кліпнула. — Тільки не вдавай, що не розумієш, про що я, — процідив Аспірин. — Я розумію, — відповіла вона несподівано серйозно. — Ти маєш рацію. Якусь хвилю вони дивилися одне на одного, не кажучи ні слова, — Аспірин, промерзлий, утомлений, у брудних черевиках, у важкій зимовій куртці зі слідами крейди на плечі. І Олена в пом’ятій піжамі, бліда, заспана, із Мишком на колінах. — Я справді тебе зневажаю, — сказала вона нарешті. — Тому що мій брат покинув… покинув усе. Те, про що ти й гадки не маєш. Тільки заради того, щоб опинитися на твоєму місці, Олексію. Щоб мати право складати нові пісні. А ти живеш у світі, де можлива творчість, і тобі по барабану. Тобі однаково. Ти підтерся цим правом, заради якого мій брат… — Її голос затремтів. — Підтерся, кинув в унітаз і навіть не завважив. І як тебе не зневажати? І знову стало тихо. — Але це неправда, — сказав Аспірин. — Правда. — Оленині очі сухо блиснули. — Ти сам знаєш. Аспірин відкрив рота — і закрив його, не маючи що сказати. Повернувся і пішов у свою кімнату. Ліг на ліжко, тоді пригадав, що треба зняти куртку. Тяжко, як хворий ведмідь, побрів у передпокій, але замість того, щоб роздягнутися, знову вийшов за поріг. Зійшов у двір. Вікно на четвертому поверсі світилося зеленим.
 * * *

 
 — Іро, будь ласка, відчини. Тиша. Довго відлунює дзвінок у притихлій квартирі. — Іро, мені дуже треба з тобою поговорити! Я знаю, що ти вдома… Тиша. Аспірин провів долонями по броньованих дверях. Замкнених дверях. Він у в’язниці — чи він тюремник? — Іро, відчини! Мигнула тінь за сусідським вічком. Яким дурнем він, мабуть, виглядає, стоячи перед замкненими дверима. «Бабка й мураха», слово честі. І чоловік у ролі бабки. Він повернувся. Побрів до себе. Акуратно відчинив двері й одразу пішов на кухню. Постояв. Тоді заткнув раковину пробкою, заклеїв скотчем бічний злив і пустив воду — гарячу й холодну. На повну силу. Сів за стіл, зіперся на лікті й задивився в ранкове вікно, де вже сіріло. Годинник показував майже дев’яту. Радісно бризкаючи, вода наповнювала раковину. Аспірин пригадав, як уперше ходив із усім класом у басейн і як грали відблиски на стінах, викладених білими кахлями. Вода піднялася до бортів — і хлюпнула. Полилася зі стола на підлогу, розтеклася калюжею, пірнула під мийку. Кран бив і бив на повну потужність, товстий струмінь врізався в теплу танцюристу поверхню, Аспірин сидів за столом і дивився у вікно. Збігали хвилини. У дверях кухні мовчки стала Олена. Притиснула до грудей Мишка. Так само мовчки відступила, коли калюжа на підлозі досягла її босих ніг. Гримнув дверний дзвінок. Із дикою силою, як відплата. Тільки тоді Аспірин неквапливо підвівся, підійшов до мийки — по воді, як святий Петро. Закрутив крани. Дзвінок деренчав і деренчав. Аспірин пішов відчиняти. Вона стояла на порозі — люта фурія в довгому махровому халаті: — Ідіоте! Що ти робиш, сволото?! Вже на третій поверх пролилося, ти збожеволів, покидьку! Він мовчки дивився. Під його поглядом вона затихла, гарячково ковтнула, схопила ротом повітря. — Ти чого… — У мене страховка, — сказав Аспірин. — Я тобі оплачу. І цим, із третього, теж. Вона відступила. Обвела його поглядом із голови до ніг — його й Олену, яка мовчки завмерла за його спиною з ведмедем навпереваги. — Іро, — сказав Аспірин, — не кидай мене, будь ласка. Вона відступила ще на крок. Обхопила плечі руками, ніби від холоду. І пішла, сплеснувши полами халата — тільки капці захляпали по східцях. Двері скрипіли, гойдаючись від протягу. Аспірин стояв, слухаючи скрегіт ключа в замковій шпарині поверхом нижче. Або Ірина замикалася на сім обертів, або в неї раптом зіпсувався замок. У нього змерзли мокрі ноги. Геть заклякли. Він зачинив двері й повернувся на кухню. Олена орудувала ганчіркою. Викручувала у відро каламутні потоки, промокала калюжу і знову викручувала. Пробка лежала на краю раковини, поруч брудною сірою стрічкою валявся відліплений скотч. Аспірин сів до столу, зіперся ліктями об стільницю й опустив голову на сплетені пальці. — Це круто, — сказала Олена, не зводячи голови. — Але цього недостатньо, Олексію. Цього недостатньо.  КВІТЕНЬ
 

 — Здрастуйте, мої дорогенькі, у мене для вас довга печальна звістка. На найкомфортнішому, найм’якшому і найласкавішому «Лапа-Радіо» — кадрові перестановки, і ви більше ніколи не почуєте в етері душевного Аспірина… Час біжить, на зміну старим лікам для душі приходять нові ліки — душевний Ефералган, душевний Колдрекс, душевний Імодіум… Що вам до Аспірина, послухаєте інших — і забудете! Ні? Ви не згодні? Ви, сидячи в офісі, або за кермом, або вдома, — обурені? І правильно! Перше квітня — нікому не вірю, і ви не вірте нікому, особливо сьогодні… Це був жарт, для тих, хто в танку, повторюю — веселий першоквітневий жарт… Аспірин залишається з вами, і на підтвердження цього співають «Тату»! Він перевів подих і стягнув навушники. Вчора Олена пішла з дому і не поверталася півтори години. Він спізнився в клуб, чекаючи її. — Де ти була?! Олена тяжко дихала. В її опущеній руці погойдувався продуктовий кульок, за поліетиленовою стінкою виднілася ребриста поверхня батона. Другою рукою вона притискала до себе Мишка. Ніби його збиралися відняти. — Не підходь, Олексію. Вона розтиснула пальці, батон у кульку впав на підлогу. Дуже обережно Олена відняла від себе ведмедя. У яскравому світлі предпокою Аспірин побачив, як блиснула іскра в шоколадній шерсті. Ніби шкалок скла застряг у Мишка біля скроні. — Що це… — Не торкайся! Відійди! У її голосі був страх. Аспірин відступив. Двома пальцями Олена вхопилася за шкалок і заледве висмикнула його з ведмежої голови. Аспірин побачив голку — довгу й порожнисту всередині. У порожнині темніла рідина — крапля, не більше. — Що це?! — Він мене прикрив, — відстороненим голосом сказала Олена. — Мишко. Він завжди мене прикриває. — Це… снодійне? — Дай блюдце, — сказала Олена. — Швидше. Голка брязнула, падаючи на блюдце. — Це речовий доказ! — Аспірин потягнувся до телефону. — Хоч хай там як… — Вона крижана, — так само відсторонено повідомила Олена. — Вона ще в Мишку почала танути. — Що? Голка на очах розпливалася в крихітній калюжці води. Темна речовина розтікалася, гублячи колір. — Ні фіґа це не доказ, — пробурмотіла Олена. — Якби я могла зрозуміти, хто стріляв і звідки, я б його… піснею вихопила. Вивела б… але я навіть не збагнула спочатку. Взагалі нічого. Якби не Мишко… — Ти б упала й заснула? — Сядь. — Олена притиснула до себе ведмедя. — Як ти гадаєш… йому від цього нічого не буде? — Кому? — Мишкові. — Нічого, він же плюшевий. До того ж вони напевно розрахували дозу… — Розрахували… — Олена жорстко посміхнулася. — У мене мало часу, Олексію. Ще менше, ніж я гадала. Аспірин глянув на блюдце. Голка розтанула без сліду. Каламутна вода на білому денці лежала майже правильним еліпсом. — І що ж… ми нікому нічого не доведемо? Віддати цю штуку на аналіз… Олена поморщилася: — Ти такий наївний? — Ось так, серед білого дня викрадати дітей! — Олексію, — сказала дівчинка, зіпершись кулаками об стільницю, — хотіли б мене викрасти — давно б викрали, без проблем. Ні. Мене вирішили прибрати. Аспірин мовчав. — Кожен із них боїться, що я дістануся іншому. І що мене використають проти… проти кого-небудь із тих, хто спочатку мене розробляв. — З тих — це із кого? — тупо запитав Аспірин. Олена мотнула головою: — Я не знаю. Я не знаю, як тут у вас називаються такі люди. Вони довго тупцювали, чекали, не наважувалися. .. Але я занадто небезпечна, розумієш? Такої зброї взагалі не повинно бути. Ні в чиїх руках. Аспірин дивився на ведмедя, що сидів на кухонному стільці поруч із Оленою. Ведмідь відповів поглядом — прямо й холодно. Начебто кажучи: так, я прикрив її собою. А ти? — Це отрута, — сказала Олена. — І жодних слідів… так, подряпина, мало звідки в дитини подряпина? — Яв таке не вірю, — сказав Аспірин. — Зате творяться нові пісні. — Вона посміхнулася. — Складаються слова… Зводяться нові стіни, будуються нові міста… Жахливий світ. Немає гармонії. А отже, є шлях. І є те, куди він веде… Я утомилася… — Вона раптом позіхнула. — Я… була… там, у центрі, оглянула одне місце. Звідти можна зіграти все, все до останньої ноти, ніхто не зупинить, і всі почують. У мене мало часу… Я зроблю це завтра. Ні, післязавтра… Ні. Я потім тобі скажу, коли я це зроблю… Відтоді пройшло два дні. — …А тепер традиційний конкурс! Відгадайко! Переможець одержить два квитки в підземний клуб «Діґґер»… Він був як бетономішалка, у череві якої злочинним попуском робітників наполовину застиг цемент. Уперше в житті він не виливав слова, а виштовхував їх, як важкі згустки. — Вас звуть? Іра… Як вам пощастило! Скільки вам років? Шістнадцять… Іро…чко. Ви, звісно, спочатку запитаєте, це живе чи неживе? Він глянув на годинника. Ще дві години етеру. За цей час Олена запросто може зникнути назавжди.
 * * *

 
 — Ви бачили?! Олексію, що тут було! Що тут було! У Аспірина затремтіли коліна. — Що? І тут він побачив Олену. Дівчисько стояло біля гаражів, прихилившись плечем до залізної стінки. Скрипка — під пахвою. Смичок — в опущеній руці. Двір наповнився сусідами, чимало з них були в куртках поверх халатів, дехто взагалі напіводягнений — ніби на вулицю їх вигнала раптова й потужна пожежа. Аспірин тривожно глянув на будинок. Нічого начебто не диміло; він знову подивився на Олену. Та недбало помахала йому рукою. У юрбі поралася двірничка з мітлою. Люто згрібала на купи вологе буре сміття. — Екологічну службу викликати… — Ні, аварійку! Мабуть, у будинку тріщини, може обвалитися. От коли пацюки… — Пацюки тікають із корабля… — Так то ж пацюки! — Може, хтось потруїв так добряче? — Що, одразу всіх?! — Що тут було? — Аспірин обернувся до тьоті Світлани. — Таргани! —Консьєржка округлила очі. —Жах, Олексію. Раптом з усього дому поперли таргани. У кого де були… А найбільше з Польчиної квартири, я бачила! У неї, нехаюки, сміття тижнями на кухні стоїть! — Усі одразу?! — Так. Просто як струмок такий, річка. На доріжці зупинилися. Сусіди повибігали, ніхто не знає, що робити… добре, хлопець був на котку, на розі асфальт клав, то він котком розвернувся і всіх одразу, ну, придавив. Більше немає в домі тарганів, ні в кого. Воно, взагалі, добре, але от що це за природне явище? Аспірин через весь двір глянув на Олену. Дівчисько посміхнулося. — Я ж просив тебе не виходити з квартири! Олена стояла біля вікна. За місяці, прожиті під одним дахом, він багато разів бачив, як вона ось так стоїть. Падав дощ, дрібні краплі липли до скла і дивилися знадвору, як прозорі риб’ячі очі. Скрипка лежала на чисто витертому кухонному столі. Мишко сидів поруч, відкинувшись на спинку стільця, прихильно дивлячись на Аспірина пластмасовими очками. — Я ж просив… — Я ось що гадаю, — сказала Олена сухо й зібрано, ніби продовжуючи давно почату ділову розмову. — Може, це його право? Якщо людина зважилася на жертву заради чогось, що йому здається важливим, це його вибір, адже так? А тут прибігаю я й кажу: ні, ходімо додому, все переграємо наново… Я прийшла його рятувати, але ж він мене не просив? Вона обернулася. Вона виразно чекала відповіді. Аспірин зам’явся. — Ти ж знаєш, що йому погано, — сказав перше, що спало на думку. Олена посміхнулася: — Я не знаю. Коли в мене пальці болять і кров тече, мені теж погано, але мені добре, коли вдається зіграти варіації в нормальному темпі… Якщо я врятую його — отже, він програв. І не буде ніякої нової музики. — Значить, обійдемося без нової музики, — сказав Аспірин. Олена глянула на нього з-під вій, і він із жахом побачив себе тарганом. Дрібною коричневою тварюкою, що виповзає зі щілини у сміттєпроводі. — Так! — сказав він люто. — Бо є речі важливіші, ніж нові пісні. Людське життя! І твоє в тому числі! — Моє життя нічого не варте, — сказала вона зарозуміло. — Мене неможливо вбити. — Кров із тебе ллється так само, як з інших. — Так… І ще мені боляче. Обігнувши Аспірина, вона підійшла до навісної шафи й, зіп’явшись на пальчики, дістала з нижньої полиці варення. Поставила на стіл наполовину порожню банку. Посадила перед нею ведмедя, пов’язала йому на груди чистий кухонний рушник. — Смачного, Мишку. Смачного, маленький. Незабаром уже підемо. Аспірин виглянув у вікно; не звертаючи уваги на дощ, сусіди обговорювали подію. У центрі пожвавленого кола розмахувала парасолькою консьєржка тьотя Світлана: «Що це за природне явище? » Вони не розуміють, подумав Аспірин. Дівчисько цілком могло б вивести з будинку не тарганів, а мешканців. Могло б зіграти їм радість, тоді хіть, тоді, на закуску, страх. І всі б танцювали, тоді парувалися в пісочниці, а далі розбіглися, наклавши в штани. І ніхто б не відкрутився. І він, Аспірин, теж. — От молодець, Мишку. Гарно поїв, молодець… Олена прибрала зі столу порожню баночку з-під варення. Серветкою протерла ведмедю й так суху морду. Критично оглянула свої руки, злизнула з пальця солодку цятку. Потягнулася за скрипкою. Аспірин стояв, повернувшись спиною до вікна. Дивився, як вона пощипує струни, підкручує кілочок, бере смичок із розкритого футляра… — Ти чого так дивишся? — здивувалася Олена. Він криво посміхнувся. — Хіба ти й справді боїшся? — Вона насупилася. — А я гадала, ти приколюєшся. — Нічого собі приколи, — вимовив він, відводячи очі. Олена глянула на нього поверх смичка. — Іноді мені тебе шкода, Аспірине. Іноді — ні. — Навіщо ти вивела тарганів? — А може, мені хотілося залишити в цьому світі пам’ять про себе? Добру справу? — Добру справу… — Аспірина пересмикнуло. — Той хлопець, мабуть, весь свій коток обблював. — А ти гадаєш, пацюків виводити приємніше? — Я про пацюків узагалі не сказав ні слова. — Ну то й мовчи… І вона заграла. Стоячи посеред кухні, дивлячись у простір, вона повела солодкувату, ніжну мелодію, Аспірину здалося, що він уже десь чув її. Потім він опустився на стілець, підпер голову долонею і пригадав, як вони з батьками варили юшку у великому казані на березі річки, потріскувало вогнище, і в напівзатопленому човні відбивалися зірки… Мелодія обірвалася. Аспірин звів затуманені очі. Струсив головою. Олена дивно на нього дивилася. — Ти чого? — пробурмотів він, раптом покрившись холодним потом. — Вибач, Олексію, — сказала Олена тихо. — Може, тобі й треба допомогти, але я не можу. Я не знаю, що тобі таке зіграти, а якби й знала — не зуміла б. Це, мабуть, дуже важка пісня.
 * * *

 
 Дощ полив дужче. Потемніло. Аспірин довго тинявся по кімнаті, потім витяг із сумки ноутбук, сів до столу й написав заголовок: «3 дому пішли таргани. Чого нам чекати? » Йому відразу полегшало, як від доброго коньяку. Він всівся зручніше й застрочив, гублячи на підлогу цигарковий попіл. У міру того, як розростався файл, на душі в Аспірина ставало усе спокійніше й ясніше. «Відомо, що деякі тварини покидають будинок напередодні стихійних лих. Але ніде й ніколи не було описано масового виходу тарганів! Що налякало наших безстрашних шестиногих сусідів? Що змусило їх покинути теплі щілинки — одночасно, як за командою? Таргани живучі, невибагливі, проте дуже сприйнятливі до тонких коливань нейропсихічного поля…» Він писав із натхненням, майже не звіряючись з інтернетом. Висував і розвінчував гіпотези, від простих і вульгарних на кшталт інопланетного втручання, до елегантних і вигадливих: «Момі — в’єтнамські обрядові булочки у формі жіночих геніталій, вони використовуються в ритуалах родючості, але рецепт виготовлення такий складний, що наша господиня, яка зважиться приготувати екзотичну страву в домашніх умовах, ризикує назавжди потопити свою квартиру в прірві поганої енергетики…» Він закінчив об одинадцятій вечора. Поставив крапку. Передихнув. Олена займалася за стіною. Скрипка нила, як від зубного болю.
 * * *

 
 — Вона тобі геть задурила голову, — сказав Віскас. — Марення заразне. Вони з Аспірином сиділи в конторі «Куклабаку». Півгодини тому в клубі розгорівся скандал; несподіване Аспіринове бажання взяти відпустку обурило адміністрацію до глибини душі, і єдиним, хто підтримав Аспірина в цей важкий момент, був Вітя Сомов. — З’їзди до батьків. Погуляй по Лондону. Якщо вона спробує не пустити тебе… доведеться вживати рішучих заходів. — Куди вже рішучіших, — пробубнів Аспірин. І, майже проти волі, розповів про крижану голку. Віскас слухав уважно, смердюча сигарета в його пальцях тремтіла. — Це маячня, Олексію, — сказав він м’яко, коли Аспірин замовчав. — Це добре для «Забороненої правди» або ще якого-небудь глянсового листка, де тобі платять бабки. А в житті немає ніяких жахливих спецслужб, які стріляють у дітей крижаними голками. Це фантазії хворої дівчинки, і цими фантазіями вона заразила тебе на всю голову. Аспірин мовчав.
 * * *

 
 — Узяти тобі квитки? — так само м’яко запитав Віскас. — Я її не покину. Може, вона й божевільна, але вона моя дочка. Віскас зітхнув і роздушив цигарку в попільниці. — Твоя дочка… Ти всі ці місяці ходиш по ниточці. Адже досі невідомо, хто за нею стоїть. Подумай, ага? Аспірин мовчав. — А оборудка загнулась, — пошепки повідомив консьєрж Вася. — Покупець зажадав аванс повернути, і вона, уяви собі, повернула! — Хто? — запитав Аспірин, прекрасно знаючи відповідь. — Та Іра! Він як прочитав твою писанину про тарганів — ні, каже, не буду купувати квартиру в такому будинку… Гляди, Олексію, тобі ще за це дістанеться. І адресу написав, це ж треба! З інших будинків тепер ходять, запитують. Одна тітка з першого під’їзду забрала дітей і до батьків переїхала. У неї, щоправда, чоловік алкаш, так що таргани тут, може, й ні до чого… — Ні до чого, — крізь зуби підтвердив Аспірин, натискаючи кнопку «п’ять».
 * * *

 
 — Ірина телефонувала, — повідомила Олена, щойно він переступив поріг. Ключ застряг зовні в замковій шпарині. Аспірин смикнув його раз, удруге, ризикуючи зламати. — Просила передати, що ти худобина і поводишся відповідно, — продовжувала Олена рівним голосом. — Дарма ти написав ту бридню про тарганів. — Спасибі, — прошипів Аспірин. — Одним словом, Ірина… — Я зрозумів! Він зачинив за собою двері кабінету. І майже одразу забринів дзвінок. Аспірин пригадав, що ключ так і залишився зовні — у шпарині нижнього замка. На сходовому майданчику стояли дільничний міліціонер і незнайома жінка. Декілька секунд господар і візитери мовчали, дивлячись одне на одного. Тоді Аспірин простягнув руку і з натугою висмикнув із дверей зрадницький ключ. — Олексію Ігоровичу, — офіційним тоном почав дільничний, у цю мить жінка схлипнула, дивлячись повз Аспірина, у глиб передпокою. — Донечко! — слізно заволала вона і, відсунувши Аспірина з дороги, кинулася до Олени й схопила її в обійми. — Рідненька! Олена не пручалася, але й не відповідала на пестощі. Стояла покірним стовпчиком, трішки відсторонюючись, коли синювато-чорне завите волосся торкалося її обличчя.
 * * *

 
 Любов Віталіївна Кальченко повернулася із закордонного відрядження і виявила, що її дочка Олена Олексіївна зникла з інтернату в невідомому напрямку. Адміністрація школи проробила всі необхідні в такому випадку маніпуляції — зокрема, повідомила опікунів і міліцію, і на цьому пошуки на певний час припинилися: інтернат — не детективна контора, а зниклих дітей нехай шукають ті, кому це призначено за родом занять. Незабаром стало відомо, що Олена Олексіївна Гримальська поїхала з Первомайська і живе тепер із батьком, відомим і багатим бізнесменом. У інтернаті за дівчинку тихо пораділи, але заяву з міліції відкликати, звісно ж, не стали. Однаково ні в міліції, ні в школи не було грошей на депортацію Олени Олексіївни назад в інтернат. Любов Віталіївна жахнулася, і, хоч як тримали її в Первомайську сімейні й виробничі проблеми, взяла квиток на потяг і поспішила на пошуки дочки. І ось тепер сиділа перед столом, накритим Оленою, і кінця-краю не було неприродному, жахливо фальшивому чаюванню. Дільничний, як не крутив головою, не міг збагнути жанр того, що відбувається: мелодрама? Кримінальний трилер? Побутова розборка? Любов Віталіївна фарбувала волосся найради-кальнішою чорною фарбою, яку тільки можна собі уявити. Великі кучері прикрашали її велику голову, спадаючи до плечей. Любов Віталіївна була у червоному трикотажному джемпері, яскрава помада того ж тону підкреслювала повні губи, а вії, облиті тушшю, зухвало загиналися вгору і вниз, так що кожне око було схоже на хижу квітку-росичку. Аспірин дивився на неї через стіл і все намагався пригадати… Адже не так багато років минуло! Якою була ця жінка, коли вони познайомилися? Таж не міг же він переспати з жінкою і забути її назавжди, ніби пам’ять гумкою підтерли? Чи міг? Він пив у ті часи… але ніколи не допивався до безпам’ятства. Він був легкий, веселий, дівчатка липли до нього, він пам’ятає Світланку, Оленку, Віту… А Любу не пам’ятає. От хоч убий. Олена нарізала магазинний кекс, який доречно знайшовся в хлібниці. На її обличчі не було ні радості, ні розчарування, ні подиву, ні страху перед долею, яка раптово змінилася. Тільки зосередженість, як під час музичних занять. Як же так, думав Аспірин. Адже поява цієї… Люби усе остаточно розставляє по своїх місцях. Ніхто не падав із неба у пошуках пропащого брата. Ніхто не прийшов із далекого ідеального світу, щоб потім знову туди повернутися. А ведмідь? А скрипка? А таргани?! Він покосився на Мишка, забутого на підвіконні. Той дивився в стелю безглуздим іграшковим поглядом. Аспірин підвівся, щоб зателефонувати Віскасу. — Зачекай, — тихо сказала Олена. І щось таке було в її голосі, що Аспірин моментально сів на місце. За столом стало тихо. Любов Віталіївна перевела погляд на Аспірина. Він захлинувся чаєм. Вона, схоже, пам’ятала його прекрасно, але спогади не були ні теплими, ні ностальгійними. — А ти розтовстів, Олексію. Що ж, добре живеш, воно й зрозуміло… Аспірин дивився в очі, підведені чорними стрілками, і все одно не міг пригадати нічого. Певно, так почуваються люди, що страждають амнезією. — Ну добре. — Любов Віталіївна підвелася. — Олено, збирай речі, нам ще на електричку встигнути. Сьогодні в Іванівни перетопчемося, а завтра… — Я не поїду, ма, — тихо сказала Олена. Дільничний тужно поморщився. Любов Віталіївна навіть не здивувалася. — Поїдеш. У мене через тебе виразка відновилася, ледь ноги переставляю. Так, бери все, що він тобі купив, одягайся… Олена відійшла до вікна, глибоко засунула руки в кишені спортивної куртинки. — Я не піду. Я залишуся тут. Любов Віталіївна підвелася — захитався стіл. Неквапно і впевнено, як носоріг, рушила до Олени. Схопила її за плече. — Ти, гидото така, ще придумай, що батькові скажеш. Ще жопа від ременя синя буде, і правильно, не буду тебе захищати, поганку. Ходімо! І вона поволокла Олену в коридор — так само неквапно і водночас нестримно, як і належиться справжній матері. Аспірин знову глянув на Мишка — той сидів на підвіконні, як справжнісінька іграшка. Стара. Не дуже чиста. Безпорадна. Дільничний, дивлячись убік, піднявся через стіл, відсунув неторкнуте горня з чаєм. — Олексію Ігоровичу, мені треба з вами поговорити… — Потім, — сказав Аспірин. У передпокої роздратовано заревіла Любов Віталіївна: — Ах ти… — Я не піду! — Підеш! Звук ляпаса. Аспірина ніби обдали окропом. Він вилетів у передпокій, поковзнувся і мало не впав. Олена звивалася в руках матері, та поперемінно хльостала дочку по щоках і намагалася натягнути на неї зимову куртку. — Ах ти гидото, розпустилася… Як розпустилася, сволота! Ну зачекай… Аспірин перехопив руку Любові Віталіївни. Різко рвонув на себе. Жінка зойкнула і випустила Олену. — Олексію Ігоровичу, — застережливо сказав дільничний. Любов Віталіївна звузила очі: — Прибери руки. Захисничок. Де ти був, коли я над візочком ревіла — сама? Коли я в секонд-генді смердючі черевики купувала, щоб було в чому дитину в садок зводити? Де ти був? У Парижі? Олена притиснулася лопатками до дзеркала. Перевела погляд із матері на Аспірина й назад. Щоки її горіли, вона ледь стримувала сльози. — Не треба емоцій, — сказав дільничний. — Усе вирішує закон. За законом ви, Любове Віталіївно, маєте повне право… — Я нікуди не піду, — сказала Олена пошепки. Любов Віталіївна ступила крок, але Аспірин устиг раніше і опинився між ними саме в ту мить, коли рука жінки потягнулася до Олениного вуха. — Це мій дім. Якщо ви не підете, я викличу міліцію. — Та ну? — Любов Віталіївна з викликом глянула на дільничного. Аспірин розчинив ухідні двері: — Ідіть. Любов Віталіївна вперлася руками в боки: — Або що? — Або я спущу вас сходами, — пообіцяв Аспірин, мигцем глянувши на дільничного. Той хмикнув: — Звична ця справа для вас, я бачу… Любове Віталіївно, можна вас на хвилиночку? — Я нікуди не піду без неї! — Ні, ви підете, — тихо сказав Аспірин. Вона зміряла його поглядом, від якого зів’яв би, мабуть, і найупевненіший у собі кактус. Аспірин не витримав і потупився. — Вік би тебе не бачити, — тихо сказала Люба з Первомайська. — Лайно ти, а не мужик. — Олексію?
 * * *

 
 Він сидів за увімкненим комп’ютером. Дивився поверх екрана — у вікно, де хиталися від вітру мокрі дерева, де нависали над дахами хмари. Наближалася зміна погоди. Велика зміна. — Олексію, ти котлети будеш? — Скажи мені чесно. Вона твоя мати? Пауза. — Так. — Отже, ти мені брехала? Все-все брехала? Немає в тебе ніякого брата? Вона сіла поруч, на краю ліжка. — Пам’ятаєш, я тобі говорила… Реальність переварює мене. Я зустріла тебе… і збрехала, що я твоя дочка. І так сталося, що це правда. — Правда, — тьмяно повторив Аспірин. — То ось вона яка, Люба з Первомайська… Разюче. Разюче. І що, її чоловік б’є тебе ременем? — Поки що ні. — Олена невизначено знизала плечима. — Поки що тільки грозився. — Який я ідіот, — тихо сказав Аспірин. — Отже, ти поїдеш у Первомайськ… А вона подасть на мене в суд — на аліменти. Олена ледь посміхнулася: — Ну, ти можеш не доводити справу до суду… — Зрозуміло, — сказав він чужим голосом. — Тільки ти врахуй, що офіційні прибутки в мене не такі вже й великі… — Ти підеш зі мною? — запитала Олена. Він повернув голову: — Куди?
 * * *

 
 Вони йшли блискучими від дощу вулицями. Вітер дихав теплом: нарешті приходила весна. В Олени за спиною був шкільний ранець, із нього визирала м’яка ведмежа голова. У правій руці — футляр зі скрипкою. Лівою вона схопилася за Аспіринову руку. Сутеніло. По тротуару йшли люди, у будь-кого з них могла виявитися в рукаві голка зі снодійним, із наркотиком, із чим завгодно. На кожному даху міг ховатися снайпер із крижаними голками в обоймі. Аспірин спочатку напружено оглядався, а тоді перестав: параноя. Нав’язлива манія переслідування. — Якщо ти побачиш, що щось іде не так… або якщо тобі просто стане страшно — кидай усе й тікай, — спокійним голосом порадила Олена. — Тисяча людей грають у переходах на чому завгодно, — так само спокійно озвався Аспірин. — Співають і танцюють. І нічого їм не робиться. — Ми не підемо в перехід, — сказала Олена. — Пам’ятаєш? Я казала тобі — я знайшла краще місце… Вони спустилися в метро і за півгодини вийшли з нього — у центрі. Небо майже зовсім стемніло, але від ліхтарів, підсвітки і реклам було ясно, як удень. — Тут. — Олена зупинилася перед входом у ресторан. На літній терасі не було нікого, всередині, за скляними дверима, пропливали у тьмяному світлі постаті офіціантів, гострими айсбергами стовбурчилися серветки на столах. На другому поверсі був засклений балкон, оперезаний широким півкруглим карнизом. На балконі стояв єдиний довгий стіл, приготовлений, очевидно, для швидкого бенкету — повністю накритий і геть безлюдний. — Ти хочеш повечеряти? — запитав дурницю Аспірин. — Одне запитання. — Олена дивилася вгору. — Чому ти зі мною пішов? — Тобто? — Чому зараз ти тут, зі мною, а не вдома? — Тому що я за тебе хвилююся, — помовчавши, признався Аспірин. — А чому? — Вона з викликом звела підборіддя. — Що зі мною може трапитися? Аспірин оглянувся. Перехожих було багато, але ніхто з них не дивився на дівчинку зі скрипкою, ніхто не впізнавав прославленого ді-джея Аспірина. — Не знаю, — сказав він стомлено. — Я не сказав би, що ти така… що з тобою нічого не трапляється. Зазвичай… Вона не дослухала. Поправила ранець і рушила до входу в ресторан. Аспірин — за нею. У гардеробі їм допомогли зняти куртки. Швейцар за ввічливістю приховував подив: Аспірин і Олена були дивною парою. А тріо, якщо рахувати Мишка, ще більш незвичним. — Нам нагору, — сказала Олена, і Аспірин слухняно рушив до східців. — Вибачте, нагорі сьогодні спецобслуговування — бенкет… Олена йшла, не оглядаючись. На шиї в неї теліпалася звична подушечка. — Вибачте, одну хвилину, — сказав швейцару Аспірин. — Олено! Тут зайнято… — Я знаю. — Вона не уповільнила кроків. — Допоможи мені, будь ласка, відчинити вікно. — Що?! — Ось це. — Вони були вже на балконі. Олена взялася за ручку великого вікна в пластиковій рамі: за склом, зовсім близько, світилися ліхтарі й текла вечірня юрба. — А, зачекай, воно легко відчиняється… Вікно справді відчинилося — знадвору війнуло весняною прохолодою. Олена розкрила на підлозі футляр, підхопила скрипку, взяла смичок і, перш ніж Аспірин спробував її затримати, сковзнула в щілину. Ранець із Мишком застряг на мить. Олена смикнулась. Визволилася. Впевнено ступила на карниз. — Та ти що? Вона ледь повернула голову: — Прощай, Олексію. Тепер я виведу його — або… І, не договоривши, вона приставним кроком рушила по карнизу. Ранець заважав їй — дряпав застібками скло. — Заберіть дитину! — Та що ж це?! — Припиніть негайно! Одразу декілька офіціантів і метрдотель зібралися навколо Аспірина, говорячи одночасно і нічого не наважуючись зробити. Балкон був засклений глухими рамами, вікна відчинялися тільки на торцях, справа і зліва, й Олена, подумав Аспірин, знала про це заздалегідь. Дійшовши до центра балкона, Олена зупинилася. Знизу на неї вже дивилися, вже показували пальцями, не знаючи, що це — хуліганство чи рекламний трюк. Олена настроювала скрипку. Мишко, упакований в ранець, дивився крізь скло на Аспірина, і Аспірин не міг збагнути виразу пластмасових очей. — …Ви батько? — Я? — запитав він здивовано. — Так… А що? Метрдотель вилаявся довго і дуже нецензурно. Дами у вечірніх сукнях, які повільним потоком піднімалися знизу, позирали на нього з подивом. — Що тут відбувається? — Негайно приберіть дитину! — крикнув чоловік у чорному костюмі з золотою краваткою. — Ви що! А якщо вона впаде?! У цей момент Олена заграла. Усі замовкли. Одночасно — всі. І ті, хто був у той момент на балконі, й ті, хто дивився знизу, з вулиці. Мелодія почалася з тихого чіткого звуку, який увів слухачів у моментальний стоп-кадр. Вечірня вулиця, дівчинка на карнизі — жива? Циркачка? Тінь? Чавунні ліхтарі справа і зліва. Скрипка в руках дівчинки й вулиця під її ногами. І — спеціально для Аспірина — плюшева морда ведмедика, що уткнувся носом у скло. Звук дужчав. Юрбою пробіг швидкий відрух — люди одночасно відхитнулися. І Аспірин відхитнувся, стоячи за кілька кроків, у Олени за спиною, за склом, у гострому запаху м’ясних закусок, що піднімався від накритого стола. Олена грала і грала. Скрипка ревіла в її руках, як доісторичне чудовисько. Від цього звуку, одночасно чарівного й моторошного, Аспірин вкрився мурашками з голови до ніг. А дівчинка старанно вела мелодію — якщо те, що видавала зараз скрипка, можна було назвати мелодією, якщо воно мало хоч якийсь стосунок до музики. В Аспірина сльози виступили на очі, як від яскравого світла. Він бачив своє відображення на склі — перекручений, зламаний відбиток. Заметушилися тіні. Мигнуло синювато-чорне волосся колишньої Люби з Первомайська, чомусь обличчя композитора Кості, що спився, засміялася в очі Надійка в матроському костюмчику, мовчки глянула Ірина, й Аспірину страшенно захотілося, щоб скрипка замовкла, але вона грала, грала, ніби кляте дівчисько взагалі ніщо не могло зупинити! Загальне заціпеніння вибухнуло. Метрдотель намагався вибратися на карниз крізь відчинене вікно — але він був учетверо більший від Олени і з таким же успіхом міг би штурмувати вушко циганської голки. Знизу репетували й жбурляли пляшки; одна з них розбилася об чавунний ліхтарний стовп. Звернені вгору обличчя біліли при світлі ліхтарів, чорніли розкриті роти. Олена грала. Довкруж Аспірина почалося таке, що годі й уявити. Чоловік у чорному костюмі з золотою краваткою підхопив масивне крісло — від натуги піджак тріснув у нього під руками — і, важко розмахнувшись, ударив у скло — в Олену. За мить до удару Аспірин устиг навалитися на нього й відіпхнути; нічого в той момент не усвідомлюючи, він діяв інстинктивно, як ластівка над океаном. Важенне дубове крісло пробило скло й упало вниз. Дівчисько не збилося ні на соту долю такту; шкалком їй подряпало вилицю. Дві червоні краплі набухли і повільно рушили по блідій щоці, як дощові краплі по склу. Олена грала. Знизу кричали, хто зі злості, хто від болю. Хтось когось вів крізь юрбу, підтримуючи за плече; Аспірин бачив перекошені люттю обличчя, і геть спокійні, зацікавлені обличчя, і обличчя перелякані; за рогом заволала міліцейська сирена. — Та приберіть ви її! Приберіть! Чоловік в елегантному світлому піджаку кинувся на карниз крізь пробоїну, залишену кріслом. Потягнувся до Олени, поковзнувся і впав, повиснувши на руках. Запищала жінка, кинулася на допомогу, але ні її лемент, ні галас юрби внизу не могли заглушити жахливу міць Олениної скрипки. Чоловік розтиснув закривавлені пальці й зіслизнув униз із другого поверху. Олена грала, ні на кого не дивлячись. Аспірин пригадав її слова: «Якщо ти побачиш, що йде щось не так… або якщо тобі просто стане страшно.. Із розбитого вікна віяло сирим нестерпним холодом. Юрба насподі стала щільніша. Тоді захвилювалася. Тоді роздалася в сторони, і по вузькому коридору на вулицю в’їхала пожежна машина з висувною драбиною. Олена грала. Мишко дивився на Аспірина. На балконі за розбитим склом тепер було майже порожньо: вечірні дами відступили вниз, тягнучи за собою кавалерів. Метрдотель, що застряг у віконній щілині, все ще намагався виборсатися. Чоловічок років п’ятдесяти, присівши на дальньому кінці столу, жував шматочок шинки. Пляшка горілки перед ним була порожня вже наполовину. Олена грала. Скреготнувши, механічна драбина рушила вгору. На ній Аспірин побачив пожежника в брезентовому костюмі — той дивився на Олену так, ніби вона була не дитиною зі скрипкою, а палаючим хімічним заводом. Аспірин ступив уперед, ще не знаючи, що буде робити, але в цю мить Олена завершила першу частину на найвищій ноті. Настала крихітна пауза; здавалося, пожежник розгубився, але тут Олена глибоко зітхнула — здригнулися плечі — і наново провела смичком по струнах. Звук був глибокий, вкрадливий, від нього перехоплювало подих. Пожежник завмер — повиснув у повітрі — за півметра від Олени. Тепер Аспірин не бачив його очей: на пластиковому щитку, який прикривав обличчя пожежника, відбилася неонова вивіска. Олена грала. Метрдотель виборсався нарешті з вікна, сів на покриту килимом підлогу і раптом заплакав. У Аспірина теж клубок підкотився до горла: мелодія Олениної скрипки подіяла на нього, як жорстокий романс на сентиментальну панночку. Він притиснув долоні до щік — і побачив, як він летить над безкінечним, засіяним квітами полем. Низько-низько, поруч із квітами, тоді круто вгору, у хмари, аж щасливо перехопило дух… Він отямився від холодного доторку скла. Він стояв за Олениною спиною, розплющивши обличчя об прозору перепону, і дивився, як пальці в задирках бігають по грифу, як летить білий каніфольний пил, підсвічений синім світлом вивіски. Юрба унизу стала більшою; хтось розгойдувався, як сомнамбула на прийомі в екстрасенса, хтось дивився, не кліпаючи. Пожежник сидів, звісивши ноги, на краю висувної драбини і дивився на Олену, підперши голову кулаком. Олена грала, зіп’явшись на пальчиках на самому краю карниза. Звуки ніжно вібрували, від цієї вібрації тремтіло й деренчало скло. Аспірин притиснувся до вікна, ризикуючи видавити його, бажаючи слухати музику не тільки вухами, але й тілом, і всією шкірою; в цю мить Олена знову зробила коротеньку паузу, і коли заграла далі, мелодія була зовсім іншою. Юрба захвилювалась, затопталася, завирувала — і раптом кинулася врозтіч. Майже ніхто не кричав — якщо не рахувати двох-трьох придушених зойків під самим балконом. Аспірину теж захотілося тікати: напевно, так почувається кіт напередодні великого землетрусу. Червона машина випустила хмару смердючого вихлопу і, завиваючи від жаху, поїхала разом із пожежником на висувній драбині. Оддалік затріщали постріли. Над вулицею спалахнув феєрверк — жовті, зелені, сині вогні. Скільки часу пройшло, подумав Аспірин, дихаючи ротом. Десять хвилин, година? На балконі не було нікого. Спокійнісінько стояли пляшки з дорогим вином, медово відсвічували пузаті коньяки, лежала перевернута чарка — чоловічок, який ласував шинкою, давно покинув поле бою. Утік і метрдотель. Порожня вулиця й унизу — бите скло в щілинах бруківки, чиїсь окуляри, чиясь загублена сумка. Олена грала — ні для кого. Мишко, притиснувшись мордою до скла, дивився жорстоко й вимогливо. Аспірин закусив губу, борючись із панікою. Тікати світ за очі… «Якщо тобі стане страшно…» Він подався назад. Відступив ще. Чіпляючись за поручні, зійшов униз. Не бігти! Тільки не бігти! Повільно, повільно, повільно… За стійкою гардероба нікого не було. Без нагляду висіли шкіряні пальта, і барвисті весняні шуби, і дешева дитяча куртка. Двері на вулицю було розчинено навстіж. Аспірин розумів, що рано чи пізно скориться музиці. Хапаючись за портьєри, за бильця стільців, за стулки дверей, він боровся з панікою не за перемогу — за передостанній спокійний крок. І ще один передостанній. Діставшись на вулицю, він підвів голову. Олена стояла, витягнувшись у струнку, смичок злітав і опускався. Аспірину примарилися вогники на пульті — злітають і спадають зелені стовпчики частот. Він подався назад, оступився і впав, забруднившись. Не підводячись, лежачи, глянув на Олену І йому здалося, що Олена дивиться — згори — йому в очі. Мелодія обірвалася. Аспірин спирався руками на мокре каміння, намагався підвестися, з жахом усвідомлюючи: оглух! Оглух! І лише за кілька секунд він зрозумів, що мелодія все ще звучить. Просто перейшла в іншу якість. Злетіла, як електрон, на іншу орбіту. Все змінилося. Прихований зміст музики, той, про який Аспірин завжди тільки здогадувався, тепер став зрозумілим, вийшов на поверхню. Бути живим — ось що це значить. Боятися смерті. Радіти. Жити. Аспірин підвів голову. Йому здалося, що за спиною в Олени стоїть багатотисячний оркестр, злітають і опускаються смички — аж до обрію. Вулиця більше не була порожньою. З підворіть, із темних закутків виходили люди. Без страху та суєти — ніби всім їм призначено в цей час побачення, вони довго чекали його і нарешті прийшли. Вони стояли мовчки, пліч-о-пліч, у тісняві, і лише маленький майданчик під Олениними ногами, біля самого входу в ресторан, залишався порожнім, і найближчий ліхтар заливав його сліпучо-білим світлом. Аспірин підвівся. Мелодія стала жорсткішою, Аспірин читав її, як текст. Тепер Олена не вмовляла і не кликала — наказувала з’явитися цієї ж миті, вийти з юрби, стати у світному колі. Люди стояли півколом, заворожені. Вийти вперед, до Олени, назустріч дивному світлу ніхто не зважився. Олена грала. Скрипка звучала все голосніше, все різкішим ставав поклик. Аспірин не витримав, озирнувся: де він? Де той, для кого все це робиться? Утікач із раю, творець-невдаха? Люди стояли нерухомо. Юрба ставала все щільнішою, ніхто не виходив ув освітлене коло. Скрипка заревіла. Рев обірвався коротким металевим звуком. Порвана струна виноградним вусом запліталася на фоні блідого обличчя дівчинки, та Олена, не зупиняючись ні на мить, повела мелодію далі, повела вже на трьох струнах, і Аспірин не знав, які з них звичайні, а які — його. Люди мовчали і слухали, але ніхто не виходив на поклик. Аспірин вертівся, оглядаючись, розштовхуючи людей, усе ближче підбираючись до карниза. Вона впаде, вона впаде… Знову лопнула струна. Поруч хтось зойкнув. Олена грала тепер на двох. Пісня рвалася, у неї впліталися фальшиві ноти. Ніхто не входив у порожнє коло. Олена грала, рвані струни вилися навколо її руки, мелодія вже не була заворожливою і навіть не була мелодією — це був виклик, розлютований наказ… Третя і четверта порвалися майже одночасно. Стало тихо-тихо. Дівчинка на карнизі постояла секунду, а тоді м’яко повалилася вперед — ніби статуя, скинута з п’єдесталу. Аспірин устиг.
 * * *

 
 Він доніс її додому на руках. Роздягнув, обтер оцтом, уклав на дивані. Мишко байдуже сидів на підлозі. Скрипка залишилася там, на бруківці. У Олени віднялися руки, але вона аж ніяк не виглядала розчарованою. Навпаки: вона усміхалася. — Зробити тобі чаю? — Ні, Олексію. Не треба. — Треба, треба… ти хочеш пити. — Ні. Я вмираю. — Перестань! Ти сама говорила, що не можеш померти. — Тепер можу… Він би прийшов, Олексію. Мені забракло всього кількох хвилин. — Я бачив… — Я знаю. Я б його вивела, це точно. Вже відчинилися двері… Але він не прийшов. Я не змогла. — Ти змогла. — Аспірин напував її чаєм майже насильно. — Ти змогла. Ти грала на двох струнах! Олена тихо засміялася: — Цей світ такий тоненький… Я проробила в ньому віконце. Віконце в оболонці. Рану, якщо чесно. Він став пручатися. Він порвав мені струни. Ваш світ. Йому, певно, було боляче. Я знала, що довго не протримаюся. Аспірин узявся за телефон — і відклав слухавку. Телефонувати… кому? Любі з Первомайська? Усе, що трапилося сьогодні, здавалося йому маренням. Роздвоєнням дійсності. — Тобі треба відпочити. І все можна почати спочатку. — Ні, не можна. Я програла. Я чесно намагалася, але я програла, Олексію, у мене немає більше струн. — Що ж, — запитав він нерішуче, — тепер ти… будеш просто моєю дочкою? Так? Вона заплющила очі. — Вибач, Олексію. Мені більше нема сенсу жити. Я вже не буду — ніким. Він узяв її за плечі. — Слухай. Мені начхати. Якщо ти… та припини істерику! Ти моя дочка, все інше мені глибоко по барабану. Твій вітчим тебе й пальцем не торкнеться, а твоя божевільна матінка… Гримнув дверний дзвінок. — Спущу сходами, — сказав Аспірин крізь зуби. — І нехай потім скаржиться, кому хоче. Широким кроком він пройшов у передпокій і, не дивлячись у вічко, відчинив двері. — Доброго вечора, Олексію Ігоровичу. З коридора дихнуло холодом. Крижаним. Зимовим. Аспірин стояв, роззявивши рота, уставившись в очі-свердлики — блакитні з прозеленню, безтурботні й безжальні. Аспірин смикнув кадиком. Опустив очі. Гість стояв босоніж на лінолеумі, камуфляжні штани закочені, довгі вузькі ступні — чисті й білі, ніби з алебастру. — Я прийшов по Олену. — А я вас не кликав, — хрипко сказав Аспірин, не рухаючись із місця. Гість ледь посміхнувся: — Що поробиш, Олексію Ігоровичу. Я, буває, приходжу без запрошення. І він переступив поріг. Аспірин пропустив його. Тремтіли коліна. З вітальні, де лежала Олена, не долинало ні звуку. — Зачекайте, — швидко сказав Аспірин. — Одну хвилину. Гість повернув голову: — Так? — У мене до вас два слова, — вичавив Аспірин. — Ходімо на кухню, у мене там… чудовий коньяк… Гість посміхнувся ширше. Захитав головою: — Ні, Олексію Ігоровичу. Не сьогодні. І ввійшов у вітальню. Аспірин кинувся за ним. Обминув зоддалік, трохи не перевернувши етажерку з дисками. Став між гостем і Оленою. — Привіт, малявко, — сказав босоногий, не звертаючи на нього жодної уваги. Олена повільно розплющила очі. І, на подив і жах Аспірина, раптом посміхнулася. — Ти прийшов. — Ну звісно. — Ти мене не покинув. — Ясна річ. — Ти мав рацію… — Олена знову опустила вії. — У мене нічого не вийшло. Я не змогла. Зависла пауза. Аспірин стояв, напружившись, як воротар. Він чекав, що босоногий спробує підійти до Олени, і не був певен, що зважиться зупинити його, але все-таки чекав, тамуючи дрож у колінах. Босоногий щось сказав. Коротка дзвінка фраза. Олена здригнулася. Розплющила очі. — Що ти сказав? Гість повторив. Помовчавши, вимовив українською: — Ти змогла. Він почув. Опритомнів. Пригадав себе. Стало тихо. Потім Олена глибоко зітхнула. Її блідо-зелені щоки раптом порожевіли — так різко, ніби на них хлюпнули розчином марганцівки. — Його вибір, — неголосно сказав босоногий. Олена видихнула. Захитала головою: — Я… втомилася. — Я знаю. Ходімо. Він сунув руку за пазуху, витяг довгий шкіряний футляр. Розкрив. Білий метал спалахнув під лампою. Аспірину привиділися блискучі хірургічні інструменти. — Ні! — Він відступив до дивана, загороджуючи собою дівчинку. — Олексію, — слабко сказала Олена. — Ви її не… йдіть! Гість витяг із футляра флейту, розібрану на дві половинки. З’єднав. Вставив мундштук. — Дозволь нам поговорити, — швидко сказала Олена. Босоногий знизав плечима: — Та скільки завгодно. Говоріть. — Олексію, — Олена дивилася ясно, як у день їхньої першої зустрічі, — дай мені… Мишка. Він зволікав. Тоді простягнув руку, взяв ведмедя — легкого, ватяного — і подав Олені. — Ти… розумієш, — сказала вона, притискаючи Мишка до грудей, — мені треба піти. — Не розумію. Куди? Вона посміхнулася: — Додому. Я все одно мріяла повернутися… Це правильно. Це добре. Ти за мене не хвилюйся, я все зробила, що могла… І в мене вийшло. — А брат залишається? — тупо запитав Аспірин. Вона ледь ворухнула бровами: — Так. Розумієш… Виявляється, я приходила не для того, щоб його вивести. Пам’ятаєш, я тобі розповідала? Мій брат забув себе. Нічого не міг зробити. — А тепер він пригадав? — Так. — Чому ж не прийшов? Олена посміхнулася знову: — Бо… він же творець. Йому треба жити в недосконалому світі. Аспірин захитав головою, намагаючись усвідомити її слова. Озирнувся на босоногого. Той сидів на бильці крісла, задумливо протираючи флейту клаптем замші. — Він тебе забере? — Так. Це правильно, ти не бійся! — А якщо я не хочу? Не хочу? Я можу тебе не віддати? Босоногий, не припиняючи свого заняття, глянув з цікавістю. — Є речі, які не скасовуються, — тихо сказала Олена. — Я тобі… завинила, загалом. Ти вибач. Гість підвівся — легко й безшумно, головою майже впираючись у стелю. — Олексію Ігоровичу… побудьте поки що на кухні, гаразд? — Ні. Що ви будете з нею робити? — Я заберу її і тоді повернуся до вас на кілька слів. Окей? Аспірин подивився на Олену. Дівчинка посміхалася — трохи натягнуто. — Ні, — сказав Аспірин, відчуваючи, як тремтять губи. — Я… вам не довіряю. — Шкода. — Гість ступив уперед, акуратно пригнувшись під люстрою. — Шкода, що я не заслужив вашої довіри. — Олексію, — сказала Олена пошепки, — вибач, будь ласка, але я просто не можу залишитися! Вона піднялася на лікті й простягнула йому руку— праву, в якій зовсім недавно тримала смичок. Долоня була такою холодною, що Аспірин майже обпікся. — Дякую… Олексію. Дякую. Спробуй… Вона не договорила. Її рука вислизнула з Аспіринової долоні, як тонка крижана змійка. Олена відкинулася на подушку, притискаючи до себе Мишка. — Йдіть, — звелів босоногий. Задкуючи, Аспірин вийшов. Двері у вітальню зачинилися. Він не пам’ятав, як дістався до кухні. Зубами витягнув пробку з пляшки коньяку. Сьорбнув. У потайній шухляді стола знайшов обойму. Дістав пістолета з-під взуттєвої полиці, зарядив. Із вітальні лунали звуки флейти. Ледь чутно, ніби крізь товстий шар пінопласту. В Аспірина мороз пробіг по шкірі. Флейта змовкла. Аспірин, що сидів навпочіпки перед взуттєвою полицею, випростався і ступив до дверей у вітальню. Двері відчинилися раніше, ніж він устиг їх торкнутися. Босоногий відступив. Аспірин, із пістолетом в опущеній руці, увірвався в кімнату, наперед знаючи, що він там побачить. Але не побачив нічого. Зім’ята подушка. Плед. Піаніно. Стійка з дисками. Ніде сховатися, але Олени немає. Зовсім. Аспірин зазирнув за диван. Відкинув плед. Повернувся і підняв пістолет. Гість стояв перед ним, опустивши руки. Тремтяче дуло майже торкалося його високого жовтуватого лоба. — Де вона? — хрипко запитав Аспірин. Босоногий звів очі на пістолет. — Із цього ствола у двохтисячному вбили міліціонера. Сьогодні… ні, завтра, коли посутеніє, прив’яжіть до нього цеглину і втопіть де-небудь у ставку. Лише ідіот триматиме таку гидоту в квартирі. Аспірин зціпив зуби. Пістолет опускався все нижче, доки рука не повисла зовсім. — Де її свідоцтво? — тихо запитав босоногий. Аспірин мовчав. — У шухляді стола, — відповів гість, ніби сам собі. — Принесіть. Не випускаючи пістолета, Аспірин вийшов у кабінет. Висунув шухляду. Оленине свідоцтво лежало зверху, і коли Аспірин узяв його в руки, раптом переломилося навпіл. Аспірин впустив пістолет. Ламінований папір, жорсткий, майже невразливий, розтікався у нього між пальців. Ось дві половинки стали прозорими, ось округлилися гострі кути, посипалася пилюка. «Грима… єна… Олексі…» Аспірин дивився на свої долоні. Порожні. — Вам нема чого непокоїтись, — тихо сказав гість за його спиною. — Всі, хто її бачив, про неї забудуть. Уже завтра — не пригадають. Аспірин обернувся: — А… мати?! — І мати, звісно. Хоча мати вас найменше повинна турбувати. От побутовуха різна — консьєржі, сусіди, вчителі… ці ваші безглузді мисливці за аномалами… — А я? — тихо запитав Аспірин. Босоногий задумливо звів брови. Тоді, не відповідаючи, повернувся і пішов до дверей. Аспірин і далі стояв. Дивився йому вслід. Гість зупинився. Обернувся: — Олексію Ігоровичу, підійдіть, будь ласка. Аспірин підійшов, не чуючи під собою ніг. — Ваша сусідка, Ірина, на четвертому місяці вагітності — від вас. Вам повідомити ніяк не наважиться — ви, пардон, не готові слухати. Народиться дівчинка. Якщо вам цікаво. Аспірин роззявив рота, як риба. — І нічого не бійтеся, — сказав гість на тон нижче. — Нічого не треба боятися. До побачення. Він повернувся і вийшов, щільно причинивши за собою двері. Аспірин довго стояв, упершись лобом у прохолодний дерматин. Тоді вийшов із квартири, зійшов на четвертий поверх і подзвонив у її двері. Переклад з російської Івана Андрусяка
  Літературний редактор: Наталя Брискіна Художник: Катерина Штанко Технічний редактор: Юрій Клименко Коректор: Світлана Гайдук
 Д99 Марина і Сергій Дяченки Олена й Аспірин. — Вінниця, ПП «Видавництво «Теза», 2006. — 352 с. ISBN 966-8317-52-1 ББК 84. 4УКР6-4 УДК 821. 161. 2
 Олена падає на Аспірина, як сніг на голову. Він намагається здихатись її, позбутись обов’язків, що заклопочуть його безтурботне життя, позбутись Олениного іграшкового ведмедика, який розриває на друзки тих, хто погрожує хазяйці. Олена шукає брата. Зустрітися їм допоможе музика — одна-єдина мелодія-заклик, мелодія, що триває 173 хвилини і відкриває щілину між світами. Якщо Олена вивчиться віртуозно грати на скрипці. Якщо збереже чарівні струни. Якщо порятується від спецслужб, які полюють на неї й на Мишка. Якщо Олена без жодної помилочки, вклавши всю душу, заграє мелодію переходу. Якщо Аспірин не буде глухим до неї. Якщо…
 © Марина і Сергій Дяченки. Текст. 2005. © ПП «Видавництво “Теза”». Видання, оформлення, 2006.
  Цю книжку виготовлено на якісному пухкому фінському книжковому папері, який знижує контрастність і полегшує читання
 Друк блоку і палітурні роботи ДП «Державна картографічна фабрика», м. Вінниця. Зам. 6098
 Видавництво “Теза” Звертайтесь до нас по книги, права та ліцензії Свідоцтво про внесення до державного реєстру видавців ДК № 632 від 12. 10. 2001 р. а/с 2890, м. Вінниця, Україна, 21027 Тел.: (+38 0432) 46-48-16 e-mail: thesis@in. vn. ua сайт: www. thesis. vn. ua
 



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.