Annotation 3 страница
Біля під’їзду стояла міліцейська машина і швидка допомога. І юрба цікавих — як же без них. — Олексію, це у вас? — Що сталося? Із дверей парадного саме виносили ноші, накриті простирадлом. Першої миті Аспірину здалося — все, труп. Потім він розгледів жовтувате, заляпане кров’ю лице. Труп напівголосно лаявся і стогнав. — Це ваша п’ятдесят четверта? Двері в квартиру виявилися відчиненими, на порозі стояла Олена, і вона зовсім не здавалася переляканою. Навпаки, усміхнулася, побачивши Аспірина: — А тут таке було! Килимок перед дверима був посиланий чи то стружкою, чи то тирсою. Висвердлили замок? Двері відчинилися. Виглянув круглощокий міліціонер: — Ви господар? — Я господар, що сталось? — Увійдіть… Аспірин увійшов — і мало не знепритомнів. Передпокій був заляпаний кров’ю. Кров на дзеркалі, на підлозі, на стінах, на меблях… Олена стояла поруч, нітрохи не бентежачись. — Забрали б дитину, — буркнув мент. — Все-таки… — Йди на вулицю, — сказав Аспірин гумовими губами. — Я там цілий день товклася, — огризнулася Олена. — І чого я тут не бачила? Ну, кров… Аспірин упіймав погляд мента. — Сучасні діти, —пробурмотів сипло. —Фільми, ігри… кров… — Документи, — зажадав мент нелюб’язно. Аспірин відшукав у куртці водійські права. Мент вивчав їх довго і докладно, скептично супився, ніби не бажаючи вірити, що документ справжній. — Документи на дитину є? Аспірин ледь не завив. Переглянувся з Оленою (та посміхалася). Знайшов у сумці свідоцтво про народження, запаяне в ламінат. Мент і його уважно вивчив. — Документи на квартиру? — Що тут сталося? — сказав Аспірин трохи голосніше й ледь тонше, ніж хотів би. — Що тут, у мене в квартирі… що трапилося? З вітальні вийшов чоловік у світло-синьому халаті — він тягнув ще одні ноші, на яких теж хтось лежав. Ноші заледве розвернулися, відтиснувши Аспірина до заляпаної кров’ю стіни. Аспірин розгледів обличчя лежачого, молоде, з ознаками виродження, обличчя — хлопець був непритомний, поперек щоки в нього тяглися три глибокі борозни, вухо трималося на клаптику шкіри. — Ми поїхали? — запитав ще один чоловік у халаті, ногою притримуючи вхідні двері. — Ага, — сказав мент. Двері зачинились. * * *
— А може, вони психічно ненормальні? — з надією запитав Аспірин. Старший опер бридливо поморщився. Молодший запитав: — А відмички? Аспірин укотре оглянув кімнату. Стелаж із дисками перекинуто, ніби за нього чіплялися, намагаючись піднятися. Диван у крові, килим у бурих плямах. Решта залишилося таким, як було, — книжки, картини на стінах, сувенірний свічник із Венеції. Нічого не торкнуто, не розбито, не зрушено з місця. — Ви тут не чіпайте нічого до експертизи, — укотре сказав молодший мент. — Що ж мені, так і ночувати? — А ви в спальні ночуйте. Там чисто. — Спасибі, — зітхнув Аспірин. «Куклабак» на сьогодні накрився. Аспірин перетелефонував Хомі, колезі-супернику, слізно просив підмінити, якось викрутитись і щось придумати. Змалював сьогоднішні події в таких барвах, що навіть Хома, здається, повірив. Принаймні підмінити обіцяв. — Подумайте самі, — зітхнув опер. — Ми приїжджаємо, квартира зламана, крові по коліна і два нестямних голоси репетують із кімнати, що, мовляв, рятуйте… У вас двері в кімнату дубові, гарні, на дверях засув… Ну, відчинили. Шок. Множинні рани, завдані гострими предметами — таке враження, що їх у шатківниці покатали… — Хто? — От власне, хто? — Я був в етері, — швидко сказав Аспірин. Опер здивовано на нього покосився. — А вони що кажуть? — запитав Аспірин, бажаючи загладити ніяковість. Опер знизав плечима: — Один ніяк до тями не прийде… А другий каже, що так, вирішили взяти квартиру, відчинили двері, увійшли, і тут на них напало чудовисько. Так і каже — чудовисько. З іклами, з пазурами. Волохате. На задніх лапах, завбільшки з людину. — Це ж біла гарячка. — А знаряддя? — знову запитав молодший мент. — Не хвилюйся, — лунко сказала Олена, стоячи, як зазвичай, у дверях. — Я все вимию, приберу, буде як новеньке. І міцніше притиснула до себе улюбленого ведмедика. — Бойова дівчинка, — пробурмотів старший опер. — Добре, що вона була у дворі… — У вас квартира на сигналізації? — запитав молодший. — Так. Тільки я забув увімкнути. — А дарма, — докірливо завважив старший. — Через таких от забудьків… А де ваш собака? — У мене ніколи не було ні собак, ні котів, ні хом’ячків, — відчеканив Аспірин. — Не любите тварин? — Я зайнята людина. А жива істота — це відповідально, не хочу замикати її в порожній квартирі. — Аспірин потер долоні. — Консьєржу платимо щомісяця… І куди дивився? — Один мужик собі охорону встановив на машину, — пробурмотів молодший, ніби пригадуючи. — При несанкціонованому запуску мотора з водійського сидіння вискакував шип сантиметрів десять… Ну і вляпався один пацан, зламав замок, заліз у тачку, заводить мотор… — А ви пошукайте чудовисько, — різко сказав Аспірин. — Жмути шерсті. Відбитки лап. Може, сусіди бачили або консьєрж, як воно тут бігало… У мене нещастя, мені зламали квартиру, напаскудили. .. І я ще й винуватий?! — Ніхто вас не звинувачує, — пробурмотів старший опер. А молодший відвів очі. * * *
— Я відмовляюся в це вірити. — Чому? — Бо якщо припустити бодай на мить, що іграшковий ведмедик убиває собаку в підворітті, а тоді шматує грабіжників… Тоді треба вірити у все, що завгодно. У відьом, екстрасенсів, Гаррі Поттера, Діда Мороза… — Ніхто тебе не змушує вірити в Діда Мороза, — сказала Олена. — Можна… я на кухні з’їм що-не-будь? А то зранку — лише дві цукерки «Тузик»… Мене дядько Вася почастував. Аспірин відшукав у морозилці пакет пельменів, поставив на вогонь каструлю з водою. Всівся за чисто витертий стіл — аж надто чисто. Сам він такого блиску ніколи не влаштовував. — Можна ще меду? — тихо попросила Олена. — Для Мишка? — посміхнувся Аспірин. — Щоб йому з руки було людей потрошити? — Не треба… — Олена відвела очі. — Якби вони не зачинилися в кімнаті, він би точно роздер. У нього інстинкт. — Дивно, що він на ментів не напав. — Аспірин закинув пельмені в киплячу воду. — Він у тебе співробітникам міліції опір не чинить? — Я поруч була, коли вони увійшли в квартиру, — сказала Олена. — І кричала — Мишку, не бійся… Я розумію, тобі смішно… — Мені смішно?! — Ти не віриш у звичайну річ. А справжнього дива, яке трапилось на твоїх очах… не завважив. І не здивувався. А… він не забрав мене з собою. Він мене відпустив. Дозволив залишитися тут. І він дав мені струни! Це диво. Ще й тому диво, що воно добре. На кухні стало тихо. Був пізній вечір. Годину тому зачинилися двері за ментами, які проводили слідчі дії довго й прискіпливо. Зрештою Аспірин підписав протокол, і йому дозволили затерти кров на підлозі власної квартири. Прибирати взялася Олена; вона працювала ганчіркою мовчки і вміло. Передпокій і вітальня помалу втрачали подобу різарні. Килим Аспірин скотив і виніс у коридор. Не знав, що робити з диваном, але Олена ухитрилася зняти чохли з диванних подушок і заштовхати їх у пральну машину. Машина, отримавши завдання на тривале прання, катала й пережовувала червоні ганчірки, виполіскувала й знову бралася жувати. Все одно доведеться викинути, думав Аспірин, слухаючи приглушене хлюпання піни. — А я так утомилася, що навіть радіти як слід не можу, — пробурмотіла Олена. Аспірин дістав пельмені з окропу. Знайшов у холодильнику масло, укинув жовтий шматок до паруючих пельменних тушок: — Смачного. — Дякую. — У неї тремтіли ніздрі, вона справді була дуже голодна. — А ти? — А мене нудить, — повідомив він. Олена ні про що більше не питалася. Схилилась над тарілкою, взялася спочатку щосили дмухати, а тоді їсти. Півтора десятка пельменів зникли, не встигнувши як слід охолонути. — Ти крові зовсім не боїшся? — упівголоса запитав Аспірин. Дівчинка захитала головою. — Чому? — Аспірин уперся в стіл ліктями. — Бо я зовсім не боюся смерті, — спокійно озвалася Олена. — А ти що подумав? Аспірин мовчав хвилини три. Олена встигла відрізати собі скибку хліба й начисто вилизати нею тарілку. — А я що, боюся? — запитав він нарешті зовсім тихо. — Звичайно. — Олена відкинулась на спинку стільця, блаженно перевела подих. — Ти боїшся. Тут усі бояться. Майже всі. Знають, що помруть. — А ти? — А я не помру. — Олена посміхнулась. — Я знаю, що всі живі. Все живе. І смерті немає. Ніде. — Хто тобі таке сказав? Розкажи мені докладніше… Чому ти кажеш «тут»? Може, ви… там, зі своїми… товаришами… чекаєте кінця світу? І переходу в інший світ? Олена більше не посміхалася. Взяла тарілку, віднесла до раковини, тоді повернулась і змахнула зі стола крихти. — Там у тебе диски, — мовила, відкручуючи гарячий кран. — Я, коли прибирала, бачила… Ти багато слухаєш музику? — На запитання старших треба відповідати, — сказав Аспірин. — Не ухиляйся. Хто цей твій… «не людина»? Сенсей? Учитель? Наставник? І що в нього за право — відпускати тебе чи не відпускати? І якою, чорт забирай, мовою ви говорили? Олена вимила тарілку. Витягла з полиці баночку меду, поставила на стіл: — Я зараз Мишка принесу… — Не смій! — гримнув Аспірин. Олена зупинилася в дверях: — Що? — Він весь у крові, — на тон нижче сказав Аспірин. — Він чистий. На ньому ні цятки. Ти ж бачив. — Я не хочу його більше бачити, — сказав Аспірин. — Зроби так, щоб він не потрапляв мені на очі. Інакше я його викину в сміттєпровід. Олена помовчала. Ні слова не кажучи, взяла мед зі столу, ложку з посудної шухляди, кинула докірливий погляд на Аспірина й пішла з кухні. Аспірин увімкнув телевізор. Ведучий новин молов якусь нісенітницю; Аспірин перемкнув на музичний канал, додав звук і майже одразу відчув полегшення. Він добре знав цих хлопців. Команда була настільки непопсова, що ніяк не могла нормально розкрутитися. Лідер їх, Костя, черпав натхнення звідусюди, де погано лежало: етнічні наспіви, зіграні на глиняному свистуні в супроводі жорсткого металічного бекґраунду, в Костиному виконанні набували майже симфонічної глибини. Енергія, що лилася зі сцени в залу, купала публіку в хвилях екстазу. В «Куклабаку» команду прийняли добре, але тільки раз. Кажуть, господар, який і сам поковбасився від душі, зранку мовив щось на кшталт: «Це для маргіналів.. . » От і прайм-тайму їм не бачити. Перша година ночі: маргінали не сплять… Сусіди стукнули в батарею. Аспірин полічив до десяти і стишив звук. Опустив голову на долоні, майже фізично відчуваючи, як проблеми всією ваготою навалюються на основу черепа. Минуло лише дві доби відтоді, як він підібрав у підворітті Олену Олексіївну Новоявлену Олену Олексіївну, як висловився потім її босоногий наставник. (Один із ментів запитав між іншим, де кімната дитини. Аспірин пояснив, що дівчинка приїхала від матері всього на кілька днів, і мент тоді зізнався: його здивувало, що в домі немає ні дитячих книжок, ні речей, ні іграшок — нічого…) Слід визнати: Аспірин сам собі нашкодив. Уперше — коли не покинув дівчинку там, де була. Удруге — коли відмовився одразу ж, без жодних пояснень, віддати її гостю в камуфляжних штанах… Гостю, від погляду якого дзеркала вкриваються інеєм. У вітальні раптом заревів музичний центр. «Карміна Бурана»; озвірілі сусіди забарабанили по батареї чимось важким. — Вимкни! — гукнув Аспірин. Відповіді не було; крекчучи, він підвівся, увійшов у вітальню (аудіо-система була його гордістю, навіть на такій скаженій гучності звук майже не спотворювався) і натиснув на «стоп». Олена спокійнісінько сиділа в кріслі й годувала свого ведмедя медом із баночки. Сусіди й далі барабанили. Не виключено, що зараз і в двері подзвонять. А, ось воно що. Телефон. — Візьми слухавку, — сказав Аспірин Олені. Вона, хоч би що, потягнулася за трубкою: — Алло? Ні, ви туди потрапили… Я його дочка. Що? Так, це я увімкнула музику. Ні, він удома. Ні, не спить. Ну добре. Я скажу… На добраніч. І натиснула «відбій». — Лаються, — пробурмотіла ніби сама собі. — Ти знаєш, котра година? — Але ж ти телевізор вмикав? Ведмедик лежав у неї на колінах — маленький, пухнастий, м’який і зворушливий. СЕРЕДА
Аспірина розбудила сміттєва машина. Ревіла, гарчала, перевертаючи баки і, як завжди, промахуючись. Скреготів метал і мотор ревів так гучно, ніби у дворі йшов танковий бій. Аспірин глянув на годинника — за чверть шоста. Минулий ранок подарував йому щасливих десять секунд, коли він вірив спросоння, що дівчинка йому наснилася. Сьогодні наркозу не відбулося — розплющуючи очі, він усе пам’ятав і все усвідомлював. Сміттєва машина поїхала, але з відчиненої кватирки ще довго долинали смердючі вихлопи. Аспірин лежав, слухаючи шум вітру надворі, віддалений собачий гавкіт, звуки будинку, що прокидається; у сусідній кімнаті теж не спали. Він міг розрізнити рухи, дихання, м’які кроки по ламінату… Він підвівся, намагаючись не шуміти. Двері у вітальню були причинені, але не зачинені зовсім (менти вчора виламали засув). Аспірин заглянув у щілину між дверима й одвірком. Олена — у трусах і футболці, з радіонавушниками на голові — рухалася по кімнаті в нечутному для Аспірина ритмі. То опускалася до підлоги, то тягнулася до стелі, то починала танцювати — безшумно; її ноги злітали вище голови, Аспірин подумав, що вона, мабуть, займалася гімнастикою. А потім Олена раптом сіла на п’ятки, ткнулася чолом у підлогу і так завмерла. Аспірин зачекав хвилину, другу. Зайшов до кімнати. Покосився на ведмедика, що сидів у кріслі серед розкиданих дисків. Вимкнув аудіосистему. Олена не ворухнулася. Диски попереплутувалися — Ґріґ і Ваґнер, Прокоф’єв і Моцарт. Те, що слухала Олена, виявилося Шостою симфонією Чайковського. — Агов, — сказав Аспірин. Дівчинка випрямилась і зняла навушники. — Доброго ранку, — сказав Аспірин. — Ти рано встав, — мовила Олена. Вона виглядала зле — бліда, змарніла. Коли Аспірин уперше побачив її в підворітті, дівчинка здавалася доглянутою і здоровою. — А ти знову хряцати, певно, хочеш? Вона закліпала, і він раптом збагнув, що дівчинка зараз заплаче. — Агов, — пробурмотів він, шкодуючи, що заговорив з нею і що взагалі виліз із ліжка. — Ти чого? Кілька секунд вона стримувалася, а тоді затулила обличчя долонями, і пальці одразу змокріли. — Ну, ну… — Він підійшов, хотів погладити її по спині, але передумав. Поплентався на кухню, зварив собі кави. З вітальні не долинало ні звуку. Він випив каву, полічив до ста, потім ще раз полічив. Вимив горня. Повернувся у вітальню і застав дівчинку все там же, у тій самій позі, вона нечутно й гірко ридала. Аспірин сів поруч на підлогу. — Чого ти ревеш? Тобі погано? Мені теж. Мені дуже погано — через тебе. Але ж я не реву. — Я х-хочу назад, — прошепотіла дівчинка, захлинаючись сльозами. — Добре, — зрадів Аспірин. — Я тебе відвезу Куди? Вона заревіла ще дужче. — Дуже добре, що ти взялася за розум. — Аспірин зважився нарешті погладити її по спині. — Ти боїшся? Не бійся. Є люди, які за службовими обов’язками виручають маленьких дівчаток із біди. Розумієш? їм платять гроші за те, щоб вони допомагали. Твого сенсея посадять у в’язницю, а ти спокійно повернешся до батьків… або до бабусі… ну хтось же в тебе є? — Ти завівся, як катеринка, — мовила дівчинка, розмазуючи вологу по щоках. — Знову те саме… Ти бачив його… Ти чув, що він сказав… І знову говориш одне й те ж… А тут скрізь смерть, жовте листя падає… мертве… І мертві люди. І ти говориш, як мертвий. Аспірин підвівся і пішов на кухню. Подумати тільки, відсторонено сказав він сам собі. Ще позавчора я боявся скандалу, який ця мерзотниця може влаштувати. А два дні тому я, здається, переймався тим, щоб дядько Вася нічого такого про мене не подумав… Сьогодні в нього був етер із дванадцятої до шостої. А ввечері тусовка в «Зеленій феї». Адже люди навколо живуть, як і раніше: працюють, гуляють, сплять із жінками… Він ледве не спалив електрочайника, увімкнувши його без води. Лайнувся. Вимкнув. Порпався чомусь на полиці, розсипав мелену каву. Витяг двійко яєць із холодильника, одне впустив. Вирішив, що час опанувати себе. — Олено! — покликав буденним голосом, ніби нічого не сталося. — Йди снідати! Він не чекав, що вона відгукнеться, і здивувався, коли вона стала на порозі кухні: обличчя — червоне й мокре. Ведмедика судорожно притискала до грудей. Очі — чужі. — Штани вдягни, — суворо сказав Аспірин. — Ти хоч розумієш, що так виходити до сніданку непристойно? І ще вмийся і розчешися! Він спокійно, хазяйновито засмажив дві порції яєчні, порізав дві помідорини й цибулину, накрив на стіл. Олена повернулася — вже не така червона, вмита, з ведмедиком під пахвою. — Отже, — сказав Аспірин, коли сніданок перейшов у чаювання, — я буду слухати, а ти розповідай мені все. Звідки ти прийшла? Навіщо? Чому тобі тут, у нас, не подобається? Чим я можу тобі допомогти? Усе розповіси, бо я мушу нарешті тебе зрозуміти. Добре? Аспірин посміхнувся й увімкнув диктофон у себе на колінах. Дівчинка мовчала. — Ти казала, у вас там немає смерті, — м’яко поквапив її Аспірин. — Правда? — Там усе інакше, — сказала дівчинка, повільно помішуючи чай. — Там ніхто не боїться. Твоя музика. .. вона тобі подобається тому, що в ній є відблиск… відображення… того світу, звідки я прийшла. Ви всі відчуваєте його — хоча й не розумієте. Тому вам подобається музика, де є цей… відблиск, відображення. — Така музика не всім подобається, — сказав здивований Аспірин. — І… ти сказала, що звідкись прийшла. Звідки? За вікном погрозливо заволав кіт, що зіткнувся в палісаднику з конкурентом. — Я не можу туди повернутись, — пробурмотіла дівчинка. — Чому? — Я втекла. — А чому ти втекла, якщо там так добре, а тут так погано? — Бо мені треба знайти одну людину. — Олена дивилася крізь Аспірина, ніби вираховувала дати по календарю в нього за спиною. — Мого брата. Він упав. — Звідки? — Ти не збагнеш, — сказала вона несподівано роздратовано. — Мій брат… загубився. Його можна вивести. Мені дали струни, щоб я його вивела. Тепер треба навчитися грати. На скрипці. Тоді я зможу знайти брата. І зумію його вивести. — Те місце, звідки ти прийшла, —сказав Аспірин, осяяний раптовим здогадом, — це випадково не Рай? Дівчинка дивно на нього глянула: — Я цього не казала. — Але мала на увазі? А твій брат — може, він пропащий ангел? Олена дивилася у своє горня. — Дуже добре, — сказав Аспірин, і справді задоволений. — Розкажи про свого Мишка. Що трапилося, коли прийшли ті нехороші люди? Злодії, я маю на увазі? Йому здалося, що Олена дивиться докірливо. — Мишко на них напав… І вони тебе не пограбували. А ти хоч би подякував. — Спасибі, Мишку! — Настрій в Аспірина покращувався з кожною хвилиною. — А хто у тебе в Первомайську? Ти там коли-небудь бувала? Олена не підводила очей. — Скажи, — заохочував Аспірин. Олена мовчала. — Добре, останнє запитання… Той чоловік, що до нас приходив босоніж… Ти його знаєш? — Він не чоловік. — А хто? — Він… ти не зрозумієш. — Ти його боїшся? — Тут — так. А там… я нічого не боюся. Там узагалі немає страху. Голоду теж немає, — додала вона тихо й погладила живіт. — Знаєш, я вчора так хотіла їсти… Аспірин поспішно вимкнув диктофон. Годинник показував п’ять хвилин на дев’яту, до роботи ще кілька годин, треба швидше дізнатися, чи є в психіатричних лікарнях дитячі відділення. Гадаю, мусять бути. — Чудово! — Він бадьоро піднявся з-за столу. — Помий поки що посуд, мені треба зателефонувати. Він щільно зачинив двері спальні, що слугувала також і кабінетом, і увімкнув диктофон. Ця хитромудра штуковина завбільшки з губну помаду ніколи його не підводила — велика електронна пам’ять, чудова якість запису, навіть найтихіший шепіт і бурмотіння вдається потім розшифрувати. — Ти казала, у вас там немає смерті, — сказав диктофон голосом Аспірина. — Правда? Мовчання. Аспірин, як не вслуховувався, не міг розібрати ні звуку. — Така музика не всім подобається, — почувся знову голос Аспірина. — І… ти сказала, що звідкись прийшла. Звідки? Він підніс диктофон до очей. Вимкнув його. Увімкнув наново. — Ти казала, у вас там немає смерті. Правда? Пауза. Тиша. Шум вітру за вікном. — Така музика не всім подобається. І… ти сказала, що звідкись прийшла. Звідки? Пауза. Тиша. Котяче нявчання. — Чому? Пауза. — А чому ти втекла, якщо там так добре, а тут так погано? Аспірин натиснув кнопку «стоп». Ще залишалася, як рятівне коло, версія вузькоспрямованого запису (така функція в диктофона була, і Аспірин міг увімкнути її помилково). Але як тоді бути з шумами? Із цим котом, що нявчав? Олена витирала стіл. Вірніше, просто терла ганчіркою — стіл давно був чистий. — Скажи, будь ласка, — Аспірин простягнув руку з диктофоном, — раз, два, три… — Раз, два, три, — слухняно повторила дівчинка. Аспірин увімкнув відтворення — і почув спочатку свій голос, потім голос Олени: «Раз, два, три…» — Спасибі, — мовив він і пішов у спальню. * * *
Увечері в «Зеленій феї» до нього підійшов редактор журналу «Мачо». — Слухай, добре пішла твоя статейка… Ні, не про жіночий оргазм, не лести собі. Про функції. — А, — сказав Аспірин. Місяць тому він із чистого натхнення написав для «Мачо» статтю, що називалася просто й нехитро: «Жінка: основні й супутні функції». — Тепер потрібні листи читачів, — сказав редактор. — Причому бабів. Один лист щоб із філософією, щоб там були Бодлер і Ніцше, і щоб баба була такою собі «синьою панчохою» й називала автора жопою з вухами. Другий — від блондинки, щоб вона по ходу діла нахвалювала свої основні функції. А третій — від домогосподарки, із тих, кого ти обізвав пилососками, і щоб вона пропонувала зробити тобі мінет… — Ти так добре все розумієш, — сказав Аспірин. — То й написав би сам. Редактор глянув на нього з німим подивом. — Тобі бабло хіба не потрібне? — запитав він нарешті. Аспірин дивився на нього крізь завісу густого, осклянілого, безнадійного сп’яніння. Він пив горілку третю годину поспіль, але забуття не було — лише вагота й каламуть, як у поганому сні. — Я взагалі гадав, що ти напишеш, — сказав редактор. — По п’ять тисяч знаків кожен аркуш, ну, від блондинки можна вісім… — Напишу, — сказав Аспірин. — Умовив. Редактор відійшов, усе ще запитально поглядаючи на Аспірина. Це був не перший за сьогодні питальний погляд; Аспірин геть вибивався з колії, не виходив на танцювальний майданчик, не розважав дівчат, не тусувався — сидів у кутку й цмулив горілку, вже краще взагалі було не приходити… Саме підвівся, збираючись іти, коли в напівтемну, повиту ліанами залу ввійшла Дарка, його актуальна подруга, на двадцятисантиметрових гострих підборах. Вона прийшла з іншої тусовки і була вже геть весела. Від неї пахло солодким і забороненим. Поволікши Аспірина в курилку, вона повисла в нього на шиї й без передмов упилася в губи. Хвилин десять вони мусолили одне одного, усе дужче й дужче заводячись і розпалюючись, потім Дарка пробурмотіла, не перестаючи цілуватися: — Всі козли. Їдьмо до тебе. Вони вийшли з клубу і впіймали таксі. Аспірину полегшало: уперше за ці дні він знав, чого хоче. На задньому сидінні авта було м’яко, але тісно, Дарка своїм золотим гострим підбором умудрилася подряпати вухо водію, той образився, але Аспірин пообіцяв доплатити «за шкідливість». Уже піднімаючись до ліфта, він раптом застиг із відкритим ротом. — Добрий вечір, Олексію, — сказала консьєржка тьотя Світлана. Аспірин засмикав кадиком. — Ти чого? — запитала Дарка. Він втягнув її в ліфт. — У мене там дочка, — сказав, задихаючись від нервового сміху. — Що?! — У мене вдома дочка, Олена з Первомайська… Ой, не можу… — Обкурився? — припустила Дарка. — Та ні, справжня дочка… Тобто, звичайно, я її вперше бачу… — Не придурюйся. — Дарка насупилася. — А чого це в тебе килим у коридорі? Килим так і стояв, згорнутий у рулон, біля дверей, як на почесній варті. — Його кров’ю вчора забруднили. — Аспірин і далі реготав. — Тут таке було… Весь килим у крові… Дарка випустила його руку. Глянула в обличчя: — Аспірине… дах поїхав? Аспірин натиснув на кнопку дзвінка — вперше, мабуть, за всі десять років, що квартира належала йому. За хвилину безупинного дзвоніння зсередини почувся переляканий дитячий голос: — Хто там? — Відчиняй, донечко, тато прийшов, маму привів. — Аспірин сміявся, аж заходився. — Нумо, відчиняй… Повернувся ключ у дверях. Олена відступила в передпокій — вона була з голови до ніг загорнена в ковдру. — А я думала, в тебе глюки, — протягнула Дарка. Кутики її губ опустилися, вона розглядала Олену з цікавістю й бридливістю, як павука-птахоїда. — Знаєш, Аспірине… сходжу я в сортир для розмаїтості. І вона продефілювала по коридору в туалет. — Хто це? — тихо запитала Олена. — Не твоя справа, — сказав Аспірин. Сміятися він перестав, але в горлі пекло й досі. — От що, красуне… Бери ковдру, подушку, табуретку… бери й вимітайся в коридор. — Куди? — Пересидиш півгодинки, нічого з тобою не станеться… — Аспірин підхопив однією рукою табуретку, другою — дівчинку, поволік одне й інше за двері. — Ось тут сядь і сиди, я тебе потім заберу. Дзвінка не торкайся — уб’ю. Ясно? Олена стиснула губи. Мовчки кивнула. — От і добре. — Аспірин знову захихотів. — Куплю тобі морозива. І він зачинив двері, клацнувши спочатку верхнім замком, а тоді нижнім. З ванної виглянула Дарка: — Проблему вирішено? — Яку проблему, — пробурмотів Аспірин, вилазячи зі штанів, — яку, до дідька, проблему… Підхопив вологу податливу жінку й потягнув у спальню, в купу не прибраних зранку простирадел. ЧЕТВЕР
Він прокинувся як від ляпаса. Годинник показував сьому. Дарка сопіла, напіввідкривши рота. Аспірин підвівся. Обійшов квартиру. Закусивши губу, глянув у вічко… Відчинив вхідні двері. Олена спала на підлозі, згорнувшись клубком у ковдрі. Її лице було вкрите борозенками висохлих сліз. * * *
— Може, приміряємо ще цю сукню? — Голос Аспірина тремтів від щедрості. — Ні, дякую. Мені не треба. Продавщиці, що курсували мимо стійок із дитячим одягом, поглядали на них із цікавістю. Темноволоса дама років сорока хотіла бачити мелодраму — народження нової Попелюшки. Із провінційної бідності в столичну розкіш, із бездоглядності в обійми татуся, і все їй буде по заслугах — квартира, наречений і юридична освіта. Молода фарбована блондинка віддавала перевагу кримінальним сюжетам: Аспірин в її очах був демоном-спокусником, який купує душу дитини за недорогі шмотки. На щастя, блондинку майже одразу викликали до каси, і покупці позбулися її настирливої уваги. Доки Олена купувала панчохи, шкарпетки, білизну, Аспірин ніяковів. Потім справа дійшла до крупних покупок; при вході у відділ стояла лялька-манекен у бальній сукні з корсетом і криноліном. Аспірин глянув на ціну і вирішив, що це випробування для дірявої совісті — якраз те, що треба. — Навіщо мені? — здивувалася Олена. — Куди я в ньому? — Відвезеш у Первомайськ, — сказав Аспірин, усе органічніше входячи в роль. — Покажеш мамі… У школу, врешті-решт, на новорічний бал… Темноволоса продавщиця слухала і мліла. Кутики рота в Олени піднялися: — Ні, дякую. Мені потрібніша тепла куртка. Бо вже майже осінь, і у футболці холодно… Намагаючись не дивитися на продавщицю, Аспірин пройшов за дівчиськом у глиб задушливого відділу, де пахло новою тканиною. Вони купили Олені осінню куртку і спортивний костюм. — А тепер виберемо сумку, — сказав Аспірин. — Для чого? — Щоб речі скласти. Інакше як ти повезеш усе це в Первомайськ? Олена нічого не сказала. Аспірин купив шкільний ранець із Вінні-Пухом і заштовхав туди куплене барахло. Олена так само мовчки закинула ранець на спину. — До речі, — недбало завважив Аспірин, коли вони проходили повз канцелярський відділ, — тобі для школи нічого не треба? До вересня залишилося кілька тижнів, а там — перший дзвоник, усе таке… Зошити? Щоденник? Пенал? — Я не буду ходити в школу, — сказала Олена. — Тобто? — Аспірин украй здивувався. — Я буду ходити в музичну. — Олена дивилася повз нього. — Мені треба вивчитися грати на скрипці. Більше мені нічого не треба. — Так діла не буде, — сказав Аспірин і з подивом почув у своєму голосі батьківські, майже садистські нотки. — Діти повинні ходити в школу. Щодня. На півдев’ятої ранку. Ти у своєму Первомайську вчилася? Олена мовчала. Аспірин завважив, що касирка канцелярського відділу уважно прислухається до розмови. Владним рухом узявши Олену за руку, він повів її до виходу з магазину. У неї була м’яка безвладна долонька. Аспірин збагнув, що вперше тримає її за руку — вперше після того вечора, як привів знайду додому. Важко повірити, що минуло всього три дні. — Уже якщо я тобі батько, — казав він, протискаючись крізь негусту юрбу, — то й відповідати за тебе повинен. Правильно? Перевіряти уроки. Ходити на збори. Карати, коли що. Такий мій батьківський обов’язок… Так що подумай: може, тобі краще повернутися в Первомайськ уже сьогодні? Олена мовчки забралася на заднє сидіння авта. — А тут і вокзал поруч. — Аспірин завів мотор. — Візьму тобі квиток… Дам грошей на постіль, на вечерю… То як? — Добре б для початку пообідати, — пробурмотіла Олена. Аспірин зітхнув, розплатився з паркувальником і вирулив зі стоянки. П’ЯТНИЦЯ
Пізно вночі, коли сесія в «Куклабаку» втратила напругу і змінилася розслабленою туснею, до Аспірина підсів Віскас: — Олексію, ти живий? Аспірин увесь був цвинтар відпрацьованого адреналіну. Він вичерпав свій сьогоднішній ресурс; розмова з Віскасом була невчасною. Аспірин відкрив рота, щоб сказати йому про це, але не встиг. — Що там за маніяк у тебе в квартирі? — неголосно запитав Віскас. — Як це він двох міцних мужиків порізав? «А ти відкіля зна…» — хотів запитати Аспірин, але не запитав. У Віскаса була складна біографія: до «Куклабаку» він працював викидайлом у найкрутішому казино, перед тим ще десь, а до цього, кажуть, служив в органах, причому де, як і в якому чині, Аспірин не прагнув дізнатися. — Я був в етері, — сказав він сонним нудним голосом. — Квартира на замку… — На охорону не брав, — уточнив Віскас. — Ну, забув, — буркнув Аспірин. — У мене тут таке… рідну маму забудеш… І він дуже докладно, з найменшими подробицями розповів Віскасу про те, що трапилось у вівторок. Наближався ранок, клуб помалу порожнів; Віскас курив, кивав і супився. — Тих двох на дурку перевели, — сказав після особливо довгої затяжки. — Може, вони під цим соусом закосять від статті… Хоча навряд чи. В обох уже по дві ходки є… — Чудовисько, — Аспірин посміхнувся. — 3 лапами й пазурами. В шерсті. Ясна річ, за тими двома дурка плаче… — Погано це, Олексію, — заклопотано сказав Віскас. — І неясно ж, зараза, звідки вітер дме… Скільки твоя хата коштує на сьогодні, цікавився? — Е-е… — Аспірин запнувся. — В якому розумінні? — Все одно не сходиться. — Віскас розчавив цигарку в попільниці, фільтр скорчився, як черв’як. — Дві кімнати, шістдесят метрів, будинок гарний, зате район — лайно… Через таку дрібницю серйозні люди й пальцем не поворухнуть. Ні. Не схоже. Містика якась. — Містика, — підтвердив Аспірин. — Вітю, слухай. Якщо ти забереш від мене цю дівку й усе, що до неї додається… — Я вас учора бачив, — сказав Віскас, закурюючи знову. — В Макдональдзі. Аспірин осікся. — Ти дивак. — Віскас поводив рукою, розганяючи дим. — То задушити її хочеш… то няньчишся, у Макдональдз водиш, чаєм поїш… — Так мені її шкода, — пробурмотів Аспірин. — Бо ясно, що дитину вплутали. Змусили. А вона… нічого. Розвинута. Не по роках розвинута, я б так сказав. І музику любить. — Себе пожалій, — жорстко сказав Віскас. — Зніми копію з її посвідчення і дай мені. Я по своїх каналах спробую… довідатись. Дивлячись, як Вітя Сомов іде через зал — наче хазяїн по рингу, як хижак по савані, — Аспірин раптом пригадав його слова: «Я на тебе як-небудь крадіїв наведу. З виховною метою». ПОНЕДІЛОК
|