|
|||
Дополнения 3 страницаА i Бгу Перневi — Грмоврзецу а Бгу Пре а Боренiа. Орцэхом Жiвента Явлны а не преставате Колiе врщате — а Кii ны венде стезеоу правоу до бранiе а до трiзнене влiка о вся павщя, якве же iдоут ве жiвенте вещнiе по пълку Пруною. А Бгу Свентовiдiу слву рцэхом. Се бо ста Бг Правiе i Явiе. А Тому поiема песынiема, яко Свт есе. А чрезь Оне вiдяхом свiет. Зрящете, а Яве быте. А i Тоi нас[о] о Навiе убрежешет, а Тму хвалу пъiемо. Пъехом плясасще тему, а взывахом Бгу нашiему, якожде тоi земе, Слонце Суне нашiу а Здiездя Дрезац а Свт Крiепцэ. Творяцете слав Свентовiдiеве влку. Слва Бгу нашiему! То бо скрыбецете сердiе нашiе, а се — смехом одркохом сен одо злыа дэяня нашiя а добру тецехомсте. Се бо, отрце, пущенiемо обоiiме се! А рэещете: [В]се Утворяiще, се бо Нь вiедэте оуме ръзтргнещешi — о по цо, iiсте? Се бо те умiемо. Се бо таiна влiка есе, якожде i Сврг Перуно есе, а Свентовенд. Тоiе Два есьва одържены о Сврзi, а обаполы я Бiелобг а Црнъбг сен пероуте. Се, i тоiе i Сврг держещете, абые она Свнту не обыть пъврзещену. По тоiе Обасва — Хърс, Вльс, Стрыб держете се. По за нь Вышень, Леле, Лiетiц; (прод. на 11б)
11б (с. 202) (II 11б, с. 8) Радогщ, Колендо а Крышень. I се о тва, Удрзец Сывыi, Яръ а Дожбо. Со бо iны суте Бiелояре, Ладе, Коупало; Сэнiц, Жiтнец, Вэнiщ; Зрнiц, Овсэнiц, Просiц; Студець, Ледiц а Лютець. I по та Птiщец, Зверенц, Мiлiц; Доздец, Плдец, Ягондец; Пшелiц, Тръстiц, Кленчiць; Езеренц, Вiетрiць, Сломiць; Грiбiць, Ловiщь, Бесiедiць; Снiезiць, Странiць, Свентiць; Радiць, Свiетiць, Крвiць; Красiць, Травiць, Стеблiiць; а за се соуте Родiць, Маслiеiць, Жiвiць; Вiедiць, Лiствiць, Квiетiць; Бодiщь, Звездiць, Грмiчь; Сэмiщь, Лiпець, Рыбiць; Брезiчь, Зелiнць, Горiць; Страдiць, Спасiць, Лiстевеврзiць; Мыслiць, Гостiць, Ратiць; Странiць[35], Чурць, Ръдiць. А ту бо о сва Огнбг Семьорегельi — овщi а яро, брзо роздено о щiстъ. А то соуте Треглвы Обця. А се сва Онiе оде, а тужде, отроще, одевэрзещешi врата оня а веiдешi в онь — то бо есе красiен Раi славьсек[36], я тамо Ра рiека тенце, якова одэлящешеть Сврьгу одо Яве. Я Ченслобг утце дне нашя а рещеть Бъговi ченсла сва — а быте дне сврзенiу, нiже боте ноще, а оуснуте. Тоi бо се есе явскi, я Сыi есте во дне бжьстiем. А в носще нiкii есь, iножде Бг, Дiд Дуб Сноп нашь. Слва Бгу Перуну Огнкудру, iже стрэлiе на врзi вьрзе, а верна предведе во стьзэ, поневжде есе Тоiе въiньм шесть а соуд, а, яко Злтроун, Млств, Вспрвдьн ест.
12 (с. 202) (II 12, с. 184) яг…[37] Аще Сурi сiашетi, поемо хвлу Бгом а Огнiщу Перуню, Iже есь рэком Потятiщ на врзi. А рцемо влiка слву Оцэм ншiм, Дэдом, яковi соуте бе Сврзе. Прщемо тако трiще а iдемо, стд ншiх, ведмо я на трвiе. Колiбо вестi я на iнь ступе, iдемо эстi, по дроузе хвлу Бзем вознсяще, слву пьяхом, а тако до плдне, а рщемо слву влiку Хрсу Зльтрны, Коловртящу, а суряну пiемо, а тажде до вщере. А по вщере, колi бо ожде огнщi сльжена заждiемо, а слву вьщерню пьiемо Дажбу нашы, Iже реком ес Прадi наше. I [т]ецымо ся очiсте бытi. А мовлена творяше, iдемо до сны, а тамо влiка необiасьны …
13 (с. 203) (II 13, с. 110) Се бо умная iзверзец хоробрiа оукрепе, а тоiе iдще до Суне всходяще, обапола рiеку зряце. I тамо сэдша, яко а Мтре Сва Слва ржеце а Та обасва крiдлема освяжде она. I такожде брящеше земе тую, а бранете оню о дасуне а [Е]гунште, якожде Готiем обрацете стрела сва а меще отоцена.
14 (с. 214) (III 14, с. 174, 126) Понедже се iде врг на не, оберехом сме меще а одерзехом. Вещена од Матер Сва словесы, якожде будоущая нашя iе слвна. I тецехом до смрте, яко до празднованiа. Рщена намо о щасы старе, кодыже яхомь храмiе сва Карпенсте, i тамо яхомь госте старе — Верманое, Арабове i iнi. Се бо те гсте Радгоще цтены, i тако ящехомь одо ден овех гостiцы сраще честе ны iхва, бо чеще Бозе i намо повелеща i цщтемо оны. Се бо то яхом оуказiцу на щасе нашiе, абыхомь не хыбе дiеяхомь а Оцем пощесте оуложiхомь. Не прсте бездэяны тлцехомь о дрвеы, небожь те ренцы нашя оутренждена о ралы свы, а мещема iяхомь нелегносте нашiю. I тая намо повеле iтi на кромы нашя а стегнете iе одо вражь. Се бо дымы се вздынуще тещехуть до Сврзе i тоя ознащете тугу велькоу на оце, децке а мате нашя. I то есе щас борбе прiдоущь, i не сьмехомь сен баявете о друзе дэлы, iнакожде об овы. Се бо прiде ворягове до Нiепры, а таможде яхомь земе нашю, i те то, i верьше людя, i земе под се члне брате. То бо не смiехомь осогласiте iно, якожде о меще нашiем, i Ерека отрщете одо земе нашiех а трноуте до срящень, окудва преде. Се бо кроме нашя вразiема окроцены, а земе нашя пеперещеть враг. I то iе дълженсте наше, iна же ряте не хощаешемь. Се iнь враг, Герьманрех, iде на ны о полуноце, онiжде внук, внущате Отореху, i се вржець на ны вое своi о розех на челы. Ворензе рещешуть намо iтi о не. I не сьмехомь вражете обопале iех, якожде суте врзе, якве перве, а не iма росдiеле промежде. Се бо ясь iде на ны о Танасу а Тамоторку, моцещна комоньства а рате нещещiслена. А тьма о теме теще i такожде тещяеть о ны. О се не iмяхомь iна поможене, якожде Бзе воляi намо, i оудесентехомь сылы своi а тiещехомь на нь. Се Бiлебог венде наше рате i комоньства, i тамо вiждехомь волшевнiцы о лiесех бытьще, iдуще о рате а бероуще меща. I зряхомь кудеснiце, чюды влiце твряще а iзо прсте, верзене до Сврзе, рате встащi свразiще. А тоiе тещахуть на врзе а могылють iе. I тамо зряхомь птыце велкi летящуть до ны а верзеть се на врзе. Бiеть крыдлема Матр Сьва а клiщеть ны о якожды iдехомь за земе нашю i добiхомь ся за огнiще племы нашя. Се (неразборчиво — О.Т.) бо суте русiщi. Тецете, брате нашiе, племы о племы, родь о родi, i бiящете врзе на земе наше, яква належде ны i нiколiжде iнi. Тамо бо умрещете, а нi вернете зады сва! Нiче вамо не остроще се, нiче не остасеще се, якожде есте в руцех Свражiце! А Тоiе вас вежде во всiе дне до вiтезнецтве а гордiнствы многая!
15а (с. 203) (II 15а, с. 38) Се Старьграде понехше, iдьшя до Iлмер езера i тамо утворяi грд iнь Новь, i тамо пребендiехом. I ту Свргы, первiе Пращуре, молiхом сердi Роженiець крынь. Е препросiхом i то Дубо, Крень, Хллеб нашь — Сварг, Iже твряi Свент. Бг есе Свенту а Бг Прве i Яве, i Наве. Се бо iмяхомь Оны во iстьву, i се естьва нашiе преборящеть сылы потьеместе i Блгу венде, якожде Праоцы обенде, твряi о семь. Ведя Жртвы о Комонiе Бiеле i ызыдощьша одь крае Седьемрiецштя о горе Iрштя а Загъгрiа, обентьщя вiек. I такова понехщьша, iде на Двоерiеце i ръзбiае о тоi комоньствем своiемы i теще до земiе Сiрштiе, i тамо ста i пождiе. Iдьща горыма влкiма i сеiезiема, i леды, а отеще до стенпы i тамо бендещь со стадiе свы. I Скуфе бя се прьва праве Одрщена. Оце нашiе, Праоце дрьжящя она ве прiе влiцеiе, i сылы дает [Праве] отрщете врзе. Небожедь iдьшя о прiе теiе до горя Карпеньстiе i тамо рiаще о щелы пенты кнiезы, i грдi, i селы огнiщьсте, а трзi влiкеа i потiестнены бяще …[38]
15б (с. 203) (II 15б, с. 52) …[39]о годiе, коя се бущiе до зходжiна сунiе, а отуде iдь до суне до Нiепра рiка. I ясьмо тамо Кые оутврждень грд, яке обытеваце слвне рдi iне. I тамо сен оселеще се, i огнiще твряе Дубу i Сънпоу, якевь есе Сврг Пращоурь наше. А се крать налiезе на не врг новь, о сзе сще, iжь крве слвнех[40] пiяiщь. I се рате сва устрмi Кые на не. I зряiщi ве Сврзе вое тоя Перуньштевое, iжде се врьгоща на не i потрщяе сылу iее, i до ньге ртсрще, покажете зада оньа. I се племено онезьва налiезе iно на не, а сiещя бя влка, [а] опхiждено я до послiедь. I нашiе рате зряiе то рiекста: «I Бзе нашiе жденоуть врзе нашiе». Се бь те Вышень грядеть на облцiех[41] до ны i рщеть: «Дiте, грядете се градь вашь i крiепiесте iе, абiе бендiте отцiены о вiесма iньа врзе i борба ваше бендiе зура i крiпка. I то Сварг мене посшлеть до вы. Се бо тье iматiе сылы небеснiа ошоiе i одiесны вашя, i такожде рцiехо вы, не бржещете о Бзiех i такьво есте саме пред врзема».
16а (с. 203—204) (II 16 а, с. 62) Влескнiго сiу птчемо Бгу[42] ншемоу, Кiебо[43] есте Прiбезiц[а][44] а Сiла. В оны врмэны бя менж, якоi бя блг а дблэ, iже рчен бящ оц Тврсi[45], а то[i] iмч[46] жену i два дчере[47]. Iмаста она сктя — краве iмнга овны. С онаi бя тоi во стоупэх, а онiгд, не iмч менж про дчр сва[48], так моля Бзi,абы рд его се[49] не се прсэче[50]. А Джбо услыша млбоу ту а по млбе[51] даяч[52] му iзмлено, яко[53] бя оже чаы[54] тая. Се бо гренде мезе ны, а iмемо вржете се: се бо Ясна тчемо. Ту Бг Влес отрче[55] неся. Се Му гредехом сен а iмемо до Бзе наша, i тому рчемо хвлу: «Бонде[56] блгслвен[57], Вожды, [ы] нынэ а прсне, о векы а до векы!» Рчено есе о кудэсныцы, а те прч ендше нзд врцет се[58].
16б[59] Рчетмо о Росу слбу аще кое о моду.................. те а одо не ж яке смэ жiвехом........................ рчено Оцема ьяч. Рчен.............................. времены давняя р.................................... рчено бя о велцех трудех.............................. есi до гоур Карпаньскеiх .я...н........................ одпощтемо до рiеце ста сещi........................... ко до не менте стоя се могт........................... тако длмлiхоме урежам ро.....................бек... честь кiлу до не се вржечете оде Iрлмерс......до... во ком тако зрiм лепiя хуо...ом ся цi ... вэде...
17а (с. 205) (I 6а, с. 62) I се бящете кньезеве Славну со братаре[м] му Скiвьу. А се, пре весте вьлкiке на въстенце, i се i тоi рещете: «Iдемо до земе Iльемерсте а Дунае!» I тако iещете, i бъ старе сна све оставе о страце Iiломере. О се теце на полуносще, i тамо све гърд Славень утврже. А се брате го Скфе у морже бящете. I се бъ старе iме сна све Венде, i по не сiтце бяще внущец Кiсек, кiже владец бящ ступе полудене. I крве многаi тамо iесы, а о тва бяще пре вьлка за се те i зурете на обаполе оде Данаю — до горе Русiще, i до хопе Карпенсте. I тамо рящете, се бо утвре Коле, i бендешете оп рец за не, i такожде врзем упоре творяе. О се уразе оне i одстрще од се. I се родемо томо рещете а веще созве едiно, творящете земе нащю. А тако стояте земе теiе пенте сты лете. I се за се отворе межде Русiще усобiце а върждящете сен ове i сылоу стратете, iмящете овео соубое i безълаждене све. I такожде прiдете врзе на Оце нашiе о полудене i се стрщете с Кiвске земе о побреже морженсте а ступы. I се тещiяху ове на полунеце а срящете с Фряце, о тожде iдаяху помоще на врзе. I се Скуфя Оц[е] ентще се а сразсете со вързео сылоу, а потлце оны. I се овы бяще Iегуны по прве до Русе ступiце, i тоiе крате одестрщене бяще. То iмiяхомь за знаце, якожде iмiяхомь i ныне творiтi, i себя iмате[60]
17б (с. 205) (I 6б, с. 64) о те врце. Се б то стоупны хорпе хранете iмяхомь, яко Оце нашiе а Праоце, iже хърп ящете, iмаше о све стоупе, i се траве све i кветень хранете умiеща, якожде крьв сове лiаху. О се бо Колуне нашю оставе врзiем. I та Голуне колiем бяще, о та вързi емтi, iж цще о прсте ста. I се грде нашiе клоум ставете iмяхомь, якожде Оце нашiе, якове острце пряще се о земе на всеко крокы. I до поуде спаднеще, i лiбате ю, i тамо земржете iмiяе. I на споте не iдеще вое жде. Камо грендете сен тоi дене, iдежде не iмахомь о некде утулоу!? I се рцехомь о то, яко Оце нашiе, i се борехомь. I колiбва порждене бiяхомь, се Пероунец прiде до ны. I Тоiе повенде ны, — i се, колiко iе праху на земе, i такожде iе о то вое Сварзенце. Оны помождене бендешете, рате, iдящете од облакы до земе. I се Дiде наше, Дажбо, о щеле iхьва. I колiжде тоiе не оборящете сiць? I мы не осоме? А то до целе не можащете быте. I се рцехомь молытбу о Бзем нашiем, абы овы намо поспещете до помождене i дате вiтеждене на врзе могоще. I що сьме о тем, якожде земе нашя утлщена iе спатнiема ногы вражденстве. I тяко зрщехомь на тоя бендешехомь, коi околы све, i нетецщехомь на оны, i нтецемо а кыноу до дресте iех, i не вэртехомь iе о ранiех врадженстех, i не оубiехомь оне, iежде на ны налезще. О то рцехомь на вы!
17в (с. 206) (I 7а, с. 44) Якожде тако рiех оно Кiсек на люде све за щасе напднесте на овiе, i тоiе омързеще се о вразех а токъще на оны i потлцще iе. Се iмяхомь знак тоiеi мощьеносте i не мъгощехом до iявве дате овы. Се б то бы слабостще, i се iмяхомь сылоу. I сьме мнозiе, i вразе не соуте толкы мнозiе, яко сьме. I сьме Русiце, а вразiе не соуте оны. А камо iе врждена кревь нашiе, тамо iе земе нашiе. I се вразi вэдiяшуте i се о ны сен старащуте се. I се староще iе марна будете, якожде ове бiящя о старе щасе оцiех нашiех. Рещехомь iеще словы тоiе назпаменте, абыхомь не iедiны одо тiе слове не оутратете, i рцехомь братрем нашiемо такожде: «Се сыла Божстiе бендешете на вы, i ту овiнтезете врзе вашiе до конце, iже хщешете земе вашiе. Такожде врзете моу до оусте пълнiе, а те полока оноу до дрсте све а не рще простiе нiже слъвы све. Будете сыне све Бгоуве, i сыла Iхьва перебендешете не вы до конце». Не iмяхомь а не щерве нашiе насытете хлiебем, се б то пожден на огнь вражескь. I кравiе нашiе, скуте, трпяшете тугу такожде i се, якожде мы. I се акыне наше харалужне одрждехомь оде полоудене борзiе а бедiехомь сылны вiще врзе нашiе.
18а (с. 206) (I 8а, с. 58) Се б то зрящете обесва да iмете Птыцю тую на щеле вашем. А та бенде вы до вытеженсте надо врзе. Се бо ях iны сва а таможде сен одержещет. I ту красоуще се пред ны а влеце свiетаме до сене. I таква бящете во iнь щасо, яко Руште iдяще со Вендема, i тоiе хотяе унесте Бозе свы до море. I тамо угнiездесеша i се градя пмолiа, i бястще таможде многа зодьща, яко соуте богансте. I та пмолiа украсены соуте злтем i србрем, i многая о се дрвенi Бзе поцтяще, удэщете ускусi. I та о се вiедома iнымi, такожде тоя зрящеще а задеща на тоа, i перещешя овы, i таможде не iмящi родiце нашiе покоете се. Орабi ходящеше до те а трзящеше на трзещех о богъствы та i таможде оуседше отрце одерене дащеi се. I та земе, повiеда, есще мрзъсте пре i злыа оужiве. Се б то мы одендеща о горех Карпеньстех до Кыа i тамо бяхом такожде вряждене о злех язецех. Се бо пояхом, яко сьмы Русе, о славнех днех сех. А iмiемо спевы тоя од Оце нешiе о краснiем жiтбе во ступях а о славiе Оцев. Се бо воiводо Бобрiеце ведштеi Русе до Голыне, по смрте обрятщь чiн Пероунь i хрiябре гордiнстве. То не запомыньмо овежде, а якожде есьме сынi Оцев нашех, да iмемо любве до памяте iех. а рцехом о не, якожде бяще оны сылоу нашею, а сыла та iде до ны од iех, жню ле вэнiемо, але вiену тягнехом. Рцiехом есьме[61]
18б (с. 206) (I 8б, с. 60, с. 146) о Тiех, яковi гобзяхуть о ны. Се не iмяхом мольбiтце i ряхом о тва о пре студнiе а роднiцi, iдеже вода жiвя теце. I тамо волба iе, i влцi хiцне не ходящеть о те. А се Олдореху щасе воспомiньемо. I тоiе се зва жрвець, яква не iме радехом о Бз тепенесь а словесо не држешеть. I красене нашя бере нагло а хiтща я i та овездева. [а] межде ны распре обiтi се за Годю. I то пжежiхом, а бысте по Годi. А тоя веце правiхомь се од роды i кнезе. I се княз [бя] Борьвлень, яковыжде оборе Елане у бренгы морстi. О пре iдьмо на заженть тоу i тамо ряхомь скотя. I Скуфе дiеяхом попасете скотя во стенпех. Се б то буде о ны, i таква Грецьколне седнешiя по новiе i грендiща грды, i злобя се на ны. О тем щасiе iдяхом проще до полнощiе а тамо быхом два сты лента, i тамо сьме i есе, соуте од щас теiех до нынь. А i днесе iмяхом iна князе Борьвленя, правнуце о дяды свео, i тое реще: «Iдящете до полоудне, на Грецьлане!» Грець бо междоу Еланеоу племе себетно, а трзе iмiяi о ны в стнпiех о скоть нашоу а хощя берате она за даре. I то iмяхом она стрщете о новiе до морiя а гонiете до сва краiе, якожде Руська земе iе се, а Руська крев о та земе сен лiащешете до поде, i та пiаще кревь нашю. На ны надежете iма бенте, i ту бранiхомь о воя дне, якову трмемхом.
19 (с. 215) (III 19, с. 86) Се бо вiдэх сен в Навi: i ту огне вы [о]блаце; iзыдеть од оне Змiе щюдень i отоце Земе, i тещяшеть крв iз не, i тоi лiзя ю. I се прыдеть Моуж Сылен i розтрще Змiе на двы, i ста два. I розтрщеть еще, i ста чтвъры. I се Муж вопiшете Бозiемо до помще. I Тоiе iдяшуть на комонiех од Сварзе, i Тоiе Змiе оубiуть. Се бо те сыла нэсть людьва, небоще чрня есь. I се бо Змiе соуте въръзi iдущi од полудене. Се б то Боспъру збы тоi, яква дяде нашiе ратiема одтрщаше. I се хотяшуть Грце отощете земе нашю. I ту не дахомь, яко жне соуте нашiе, а не опоустем, i стваре та Змiе, есь погыбеле на ны. Iмяхомь сен прате i жiвоты полождете за земе нашю. I та тегне бо од ны до Поляне i Дреговiце. I Русе с[е] тяжуть до море i горе, до ступе поледне, i се Русе соуте. I од Роусе токмо iмяхомь допомоще, якоже Дажьбоi внуце соуте. Молiхомь Патаре Дiаiе, яко Тоi iзведе огнь, iждеть Матырь Сва Слава прiесеть на крыдлiех све Праоцем нашiем. I ту пiеснема поемь одле къстрбыцiе вещерне, iежды повiехомь старе словы слве нашеа о Свенте Седьмiце рiекы нашiе, iждехомь грады оце наше iмах бiяще. I тоу земе опоустiшiя, до земе iне iдьшя, iдеже смехомь о щасы тоi держеве i за древлесть iмяхомь кълоуне нашiе i грады, i селы, i огнiце о земе оутворящете… Се б то оумыемо телесы i душiе нашы, да iмяхом щасте Русе кълуне, ежде сыльна бящешеть i на врзе страху iзумете наведе… Се убо од коi сень овны ходяе, таможде i та земе есь о день тоiе хыждена од ны… Оны же творящуть iна, абысте ны од старе давнесте ны одсрящете. I то зрiм i ренку держаще на вы, абысте вiеделi, яко зурень день iде i крве хощеть. I ту пролiехомь на земiе све Русу… Се Руса грда каменiе вопiщуть на ны, i сехомь iмамы гренсте i сряте до смрте… Поцте, сыне, ме а оумре за не …
20 (с. 207) (20, с. 140) …ро по све також еiдце Птыцю, комоньствы ставяшя, а врзе тую крыдлема сакрова ста, а главоу бiя знi… щастэ. Бiаша тоiе комоньце а ум iстьягнув обрэзаща рендi сэще а то вiедша колем пару… …ехом такожьде деяте, абы хощсте доставле побiеды н…, онэжящете ова яко сва iмехом. А ту бо дне жряхом, яко овща бiе гоуца пред н… … ства Скуфе а Сурьме родiце. Десент сет ляты скотя пасэхом а кмете роем. А Грьце наше жiтва обере ста а мене, на сва дыба благоденте а… ВО ВЛЕСО наущаi земе раятi Пращурi; такожьде дея… …, тому врезмо д[о] огнiца трвы а клечвi Влеса славiтi… Трi крате Русь погнебшя встане… Iегунште до целе сеща ны, од Iньске [крае] отрщете, а нын… здэ сеi… …ко. Востате iма се крате… тако стара пря ознiкне, а тако iмяхом трават… Многая племы iдьшя до степны нашi … од стрэлы не вiдяi суме… Русь есь едiн… вопiащете до Сварзе о помоце Бжьск… гряхате мещы не сленхате гласы … я… к… а не стане iедiн ден … Iспрягоша Оце сыл… …ва о вщек мi… Рэщеху оны дэтем безте до куще а та… ако боде злая щас… по… а …ерва пощяхом градi окреняте а кромэх, бо тоi не iмяхом… лот… … стужь не поiмемо по … А ту в[62] Паруна прде а се i верьже на о… н… а… Ту бо слва влека, а ту вэщяяше Матырь Ва крыдлема бiащь …ко Тако врезi тэ скоша од ны …Оiе мужi суте просте … а …лвы не гобзящуть ся г… я…
21 (с. 215) (III 21, с. 96) Се бо Хьрбер оборенщеть тую сылоу злую, обе сенть опояшеньсть вае. Iмехом се б то урьвы хранящете i сень хране Бозем ставiехомь. I грядiхомь стiене о дубiе i за освы щасто по другоу стiеноу, i тамо хранiхомь Бозе нашiех подобы. Iмяхомь мнозiе хранiе о Новугрду на Волхъву рiецiе. Iямхомь о Кые градiе по Бголясiех. I се [i]мяхомь на Волынi Дулебстеi хранiе i о Суренже на морiе Сурьстiем i Сынiем. I се, велька оуразь iе на ны, якожде хране Суреньстiе обыты вразема, i Бозi нашiе, о прах тщены, валяхуть ся iмуть. Се бо Рустiщi не iмуть сылы одерзете на вразе вытенжсте. I се iмяхомь урьвы, екожде стран межь, iже iде в нощiе по лiсех у се урьве одiегы сва на коусе. Такожде, Русiце, iмяхомь урьвы на русiцем тiелесi. I не брежiехомь о томо, i тщiхомь се на хранiех славiте Бозе, якове не прiемлоуть жартве нашiе, се бо оураздены суте о наше леносте. Ле же Птыця Матырь Сва славу жеще на ны i молi насо от ехма Оцеву Слву ушещете — i то не iмяхомь дерзесте стате на рате а i мещема свема брате земе нашю од вразiем отщеноу. Се б то тысенц i трiе сет [ляты] хранiемо Свенты нашя, i днесе жены нашiе рекщуть, яко сьме благовiе i оутратiхомь розумство нашiе, i семо якве овча мало передо оны. I не смiмо овлецете се бранiе i мещем разете вразiе нашiе. Се б то Коупаль грендеть до ны i рещеть ны, яко iмяхомь стате грде i щiсты, телесы i душiе нашiе. I то вргнехомь до стопы Еiе се, абыхь сен грендл по ны i насо захрянiщ, ведоущь до пре зурiе. I тамо сен стахомь бы до Сварзiе лiкы. I се, до сеще шедьще, хвалохомь Бозе нашiе о бранiе, яко о мiрны дне. I се бо Коупалiц жеще ны, яко достоiхомь се до она щаса i бендiехомь о славоу своу печестены, i такожде со Оцы сопрщастены.
22 (с. 216) (III 22, с. 24, 90) Аще бо те сен орцено есе, якожде квасуро одерзе о Бзех, таiноу утвржяшете сурыноу. А то бо есе вжыжене оутълiенiе, якве iмяхом сме до Радогъще, о Бзех се радоватi а плiясяце, вэнiе въргоща де Сврзе, а зпiевема, Слву бзiем сотвърiяще квасуро. Бяше бо iе менжо сылень о Бзiех вързумлiен. А то бо то Ладо до не прiхозящ а рцэ му вързете меды водоу а усырете е о Суне. Се б то суре утвържiсяща, че оны [бендяшуть] брендете i сен претвърящете до соурiцi. I тоу пыiмо во слвоу Бозькоу. I то бо то бяще о венце до Кiе, а менж бящ о тоi крате вельмь опознащен, орщене Оцы Блгомiро. А тоi одрзе од Сврженц поущеньу, якожде ствряiц квасоуру, iж ещь рщена есе соурынiя. I те б то есе во Радгоще нащ… (неразборчиво — О.Т.). Се б то iмiеiмо Овсенке дены, якожь пожнiе соутвърiхом а се оурадогщехом ся от ынiе. Се бо iнодь, якожь коii не удърже сва есть[63] есьтва до разъ а рце безоумьна, се боть iе о Црнобъзе. А iнь, iжде iме радгъць, iе о Бьлъбзiе. Такожедь iмящехом iсъкащете дрзi i врзi … коваць бо меще нашiя на оутвьрзене сылы, а се iмо, сылоу Божденьскоу, поражещете врзе нашiя обополе. То б то Бъгомiре оурiещенъ Твастыремъ, якожде Тоi ему порце о Слвiех, абыста она бящеть, якождь Бзе ръкъоще iма, Сеi хва… се бь то оуставе родя о себе, якождь Бзе съ прiщiне родь, а смехом о родiех тоiех родi. Такожь i Сврг iе Оць, i проща соуте сыне, а iмях сен корiте iму, такожь i мы се бо корiхом Родце, якожь есе Оць рдоу, а тоi б то родi iестьва те, о Кые, до кънiязе Кiсте. Се бь (? неразборчиво — О.Т.) по Годьсте прiе опороушете се а Русколанiу опъоущете, до Кiе тецещете а а[64] сендете ся до земе отоiе — таможде, iжьде хьщя до прi стенпоу върiяжьскоу i себе бранiце се од она… I такъва бяше се се од лiеты тысенц трi сент о кыiве Оце, трi сенты о Карпаньсте жiвотiе i тысенце о Кiе грдiе. Iна щасте iде до Голоуне а тамо i ста се, а iна о Кiе грде. I перьва есе Ренсколане, i дрга Кые, якожде Сурень цтяе, по скоту ходяеща а стадя водяеща десенте вiеце о земь нашiу. Се бь то Голоуне бяще град славень i тры сенте граду сыльна iме. I Кые градо iме меньщi о полоуднь — десенте граде i всы, i селя ньмнъго. А до целъ бо сен быте во ступях веске родi i жытва се менете о полоудень. I таква Грьцемо да омень по златоу щепе i кола, а ождерелы. а до кырко а сва носiце омiене о поiво выньсте о Грьк, а тврiя овь на сва i онеме тая. I бяще тоi Русiе о плоудень твъряце град сылень Соуренж, яковъ не сездате Грьцiем а тоiiе го рострще i Ренсе побiящете хтяще. I тому iдемо до не а рстрщехомо селыа Грьцка. Елане бо сiе соуте врзi Ренсколаiем i врзе Бозiем нашiем. Грьцколане соуте не Бъзiе потщуть. I недо чъловiецы оны соуте iс каменiе iзбрящены, подобiе се менжiем. А наше Бзiе соуте выразе. Якожде смехом прящехом оды Годье, iжья навлцешете на главе свы рзя од воля а кравыа i кожя навлцеща на щереслы сва i тако мнi се те се оустраще Роуште. I тоiе одевлецещете сращесы сва i оголя щрьслы, iдеоща до пре i преборяе. I тень краты iдехом оголены до пре а победехом я. Яко ста Грецьколан бо агць iзнiежде мещце сва, а тоii бенде брзiе у Навiен од Яме, якiе ждещеть жртву сву до земе, абыте пiте крев го i жывоть го умерщвляте i тоiем жыте о там.
23 (с. 216) (III 23, с. 108, 120) Се б то Новьяре iде одо Стареа, iжде бяща о таква Русеще. А се iде до пълдне i тамо грящете о ступех десенте вiецы. Та б то есе тажде Русе, iзбрящеть кнезы свы. I тоя од роды свы, i роды доботща о племе коiждiему кнезы свы. I о кнезы iздiеще кнезе старьща. I тоi есе вутец о прiя. I такова жiвете во земе теiя, долы врязе прiдоща на ны i таме iзбiяе оны. I се Грьцколане iдщья о земе тоя i седнеще са о нiэ, i не деба о Русе. Се бо те Русе iзмеще ся i налiесе (? неразборчиво — О.Т.) на ыiеi, i одтрще оны до сва брезе морьсте. Се бо Гьрецколане поведьщя рате свы о жлезна брънiе оцрщена. I бя сэще тамо вельiка, i грящуть враны о ядь менжскоу, iже врждена есе до полiе, а пiяiще ощесы iхва. Граяхоуть врны о бряшны, а вельiка гряхоуть ста о пелы тая, i тамождь iесе ощесы Грьцкiа, i ощесы Руште не тргая. Там бо знащiтоу iмяхом, яко Бзе не воящыа Русе огынуте. I тамождь се перещеть Суне з Мiесещем о тоя земе. I Неба сен перещете о кмыть, абыа земiе тая не подленгла до роуце Еланьсте, а пърбыла Руськоу. I таможде сен плащеть матка о децке своя, яковы врзiеща креве о кмыть тоуу. I та кмыте стащеть Рускеу. Новаярь бящеть тамо до днесе, i земе таа пребенде нашя о меще [i] креве, врзенщень о ту. I такожде Елане рэкста о кнезе старще нашiе i повясть му, якожде нехще до земе Неровь ход..те (буква после “д” неразборчива — О.Т.), нiже отроце бряте, алень бо iме брезе морьсте про сва. То iмяхом оуказiцю на день нашь, якожде Праоце нашя омерше о кмыть, i не взящь вразе нашя земе. Се б то i днесе iмiемо оуказiцю, якожде нiкii то береть. Се бь то Германьрех iде о полыноце до ны, а iмехом сен брянете земы сва i тако iте на нь. Се бь Годьштя земь iе нашя. А ту [о] Бiлогоре сехом, усэяхом [се] коще свы а крьве своу поллiяхом, i та есе о ны. Се бо врещеть Птыця Матер Сва о ны а славу рiещеть ны. Яхомь бо сьме о ту меще нашiя а iдехомь до свенты о поля. Одразiехомь врзi полноцнiа а одвзерщемь врзе полуденыа, а тещехомь на врзе сходнiы, а бэхомь повенжды Руште Грмiцы, якожь Оце нашiего Паруне Сыны, а Дажьба внцые. Се бь то Сварець укаже намо, камо гренсте обысва. I тоiе Германьрех одеiде до полунце, а Еланште о полудене. I такмо оберiехом земе нашю до коупiце, i не даяхомо сынь, бо цен же не бошеть о сыне своя. Се бо iдеть о ступы нашя велiце множдествы родоу iнiех, а не iiмяхом бящете о мырна, небо ждехом о помуце. Та бо та iе у мысце нашя а о концiе меще, а тоiема сещехом врзе. Се врщеть Птыця Матре Сва о ны, абыхомь се мы взденлы меще сва на захiте своу а Iею. Се бiе крыдлiема о земе i прахь одтрзе до Сврзе. А се бо врзех о земе, а се бiе о нь, яко страще се за ны. I ту одрзехом. Оутворжехом, яко крещеть, се бо кренчь тоiе iе до сердя нашя. А то iмяхом вэдете, яку суре пiяще: до сеще грендехомь i тамо одржещехомь пытву iню, о Бозех стваржденоу. I та будеть намо яко вода жыва о послiеде, о щасе трзне влiкеа, якова есе о вся, iжде умере о земе своа. Се бо Сваржець зряi о ны од Сврзе своя чюдныа а, зряще рате нашя, лiще она. А прсте е нiма овжде не iмяi досыте, а то лiщеть Iенже прсте о нозе своi. А вiесть Праштырь наше, яко сме сыла влiка, а не може одолящете ны вразе нашя. А се бо потцехом о воi а жденехомь iе, докенде оны подяшуть о земе а зденхнещеть о Маре. I Морь ю вездьме.
|
|||
|