Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Дополнения 2 страница



     А тако днесь не похулесемо такожде оце неаше. Се бо у сiне море стятша до берзе Годь тую а одержаща на нь побэдену.

     Пiсне хвалы а Матыря спэваще, тоя красна Птыцiя, яква несе Пращурем нашем огнь до домы я. А такожде ягнiце прездремо до тодь, аболосте на ны одержеща сылу, а iмахом врязi ростятешете, а гоньбу псiну iма нехате.

     То глендь, народе мое, яков есе обезпещена нардев! А того не ошiбеще се од раны твоя! А не вржеще се до рядь, абосте сме вразема погонеле, а бiду сен позбавяце, а жiтне iнако iмате. Бо сме бящехом ста грда а не оделегла од е. А тягчае поразе бенде по ны. А сме по тем тысенщ пенте сет ляты — яко смесехом многая борiя а пря iмяхом — а такожде сме жiве, дiеке жретве юнащея а вевонце.

 

 7в (с. 196) (II 7в, с. 138)

     Тогдяше не бя iнакосте, а днесе пре бенде достяi ны. А межахом сме се одразiте сен од вразех. А деньмо тако одразеньме i яхом све сева а ова. Первэ зовенхом до стенге вутце наше, якове не суть ще збабнена, а грде. Прiхождахом се во iстэ на стогна све а рещемо, же iнэ не буде то, а сме iмаме iтi на Грьце, якова ста бенше.

     Мълвiхом бо ясне, а Iнтра iде за не, яко шед за Отце наша на Ромiе до Трояне земе. А суть немо бенде, колiбва варензе ведле наше вое на то, яко саме сме можахом вденте.

     Тенсеце ляте смехом бiлi од Роме i Годе, а Сурiанта, якова бенде со ны. Нiже не опоменемо, яко Годь соеднесеше со Егунште на ны. А Галареке се верзе од полнще, а Егунште о полдне. А ту плакала Русколане [а] Боруся, елiце же Егунште оброящеша Годь. Ту Русь се венздвегла сва сыла а Егунштiе оразiша, утворяi крае Онтов а Скуфь Кыеву.

     А днесе за сеще средьце наше се крвi од iтра до вчерже. Ходястехомо а iзроняшехомо слзы о судове нашея жiвота. Тi се нэмы в ча[с] стоне, а тако вэхом ста, iже щас прiде, яко по за сенще сме ходяшете iмахом на врзi — ащi бо ту Грьцi, щi бо Егунштi. А ны те б то iмахом хомытате а стрнъжете, абонь не ста намо врза, я яко мрзенсть пренд ощесы нашя.

     Галарек бо заплатi за ть, а iмаме пронуденте Хорсуне заплатенте за слзы дцре нашя уточена а сыны, одреня взято. Плать бо та не [е] србрна а нi злата, поненже одсенть главе i — а на щепоту стрщемо.

 

 7г (с. 195) (II 7г, с. 166)

     А тако бендемо рды о та. Бо бреще псiцья грьецкая а лiс хiтрощема одврне насо од трвы нашея, а то iмяхом ясете, якоще Суне врдяте. То бе наше мета оуцещешете ся, а не збртесема ту.

     Бо за тенсенц трiе сты лэты од iсхъду Карпеньсте Асколд злы пренде на ны. Ту зегнен се, народе моiе, од лада а твряще любы iдь до стнге наша. А захцень то та од вразех на Русе могутьен Сврг наш, а нi Бзе iне. А просте Сврга не iмахом нiще кромiе смрте, а та то не стршнева есь, колiже щехом сен рьещенi. Се бо Сврга зове ны а iдехом до нь.

     То бо то iдехом, яко Матыря Сва спэва пiсень ратьну, а iмяхом ста послехнуте до нь, абысва не ясте травы, а скуфе наше Грьцiом даяшете, а тоiе намо — каменiе во еже грензетiе я, а то бо то зенбы iмуще тверда а остра! тi то нам рэкще, же сьмы зврженцы а рыкахом в ноце стрх на людi — iже суть Грьцi.

     Вопрощашут насъ народы, щто есьмы, а есва одповендхом, же смы люде, не умуца крае, а правяхуть нямо Грьцi а врязi. То i щчто оповеденмо детем нашем, якове намо буде рекнуть пленовенiем я до очiта — i iста iмуть?

     Се бо дружына собiрхом ста до стенга нашя, а рцемо всяко, не iмамы яствы а жiтва сен бендехомь на полi брате. А iнда оберехом од Грьце, ядехом, i не оберехом — а нi ядыiмо. Бо Матырь Сва спэва надо ны, а iмемо стенге наше датi вятром трепате а комоньства ступы скакащете, да прах подоiiмо воень за ны а вразем дахом дыхенть е.

     Тон то ден перва бiтва есь од ны, а iмехом два сты убiена за Русь. Вещна слва iма еста! А iде до ны народь, а не iмяхомы болярi да прiдеть до ны,

 

 7д (с. 196) (II 7д, с. 168)

а да справехом трiзну славну по врзех. а налетьмо сколы на Хорсуне, да берехом ядь а добра, а скотя, нiже полоняхом Грьцi. Тi бо то нас вэдяi яко злых, а сема добрi — на Русь. а тьма не бенде с ны — но о тоi, кiе, чюже беряще, рекуть же добро дяють. а не будехом, яко она; едiн есь Вовенде нашо Ясунь, а тому птщехом ся на труд наш, а побэдяте вразi до едiна. яко соколове нападьнемо на она а вржехом ся до борiя сыльна.

     То бо Матыре Сва спэвашеть ве Сврзiе о подвiгы ратны. А одеiмо од домы сва а тецехом до врзi, абехом вэдяшете iмо руськ меча. Сещене яснуне реще, же не [i]махом ста iна дэяте, яко iте до перд. А “наспеть” не iмяхом рцете, яко не iмяхом спете неботь переды сва. А борзо iдехом, а кiе борзо iде, борзе iма славу, а коiе потiха iде, то се вранiе на не крящуть а курове кленчуть. Не сьма говяды, неботь сме Русi щiста.

     А то е iным наущене, абоста знате, акi Правь есь соз ны, а Наве се не бояхом ста, яко Навь не iма сылы проте ны. Тому бо iмехом молiте Бозе о помоце в трудех ратнех нашех а тщате се.

     То б то Маырь Сва бiящеть крыдлема о труды ратне а славе воiом, якове iспiяхша воде жiве од Перунце в сеще укрутнеi. А тая Пернiца лете до ны, а тая роуг двашеть, плнен воде жiве о жiвот вэцень гордiне нашему, iже меча вразiя одоста а главу стрцену утрате. Тако смрте не iмяхомо до ова, нiже бо жiвот вэщен, а вожды братре о братре трудяе ся,

 

 

 7е (с. 196) (II 7е, с. 12)

а умре, а до луце Свргова iде, а тамо Перунiца рэще: «Тоi е бо нiкiе iн, нiже Рус гордiн, а нi Грьць а нi вряг, анмо славен роду славна. А тон iде по спеэвех Матыревеха, Матыре Сва Нщех до луце твех, Сварже влiке!»

     А рэще му Сварг: «Iде, сыне моiе, до те красе вэщноi, а тамо зрящеше тва денде а бабе. А тi то о радощех i веслях те зрящете! Плакста зела до днесе, а тедо iма бяшеть возрядовасте ся о жiвоте твем вэщнем до конца конец». А вокраще сiа тама не вемее.

     Яко вое ясуне iмяхом iна мета, нiже Грьцi, а iмяхом славу iну. А такожде дозредемо до Раiе наше а узржехом квенте красне а древа, а луцi. А iмемо вяну вянiте одо поль тех, жiтву трудiтi а яшень пълоте, а пшено просово сбiряшете до закуте Сврожя. То бо т богощенства iна! — яко земна ве прахове а болястве, а страднех, — i да бенде мiрна дене го вэщна.

     А сме стахом на мiсть го а пряхом ста зурэ, а бенде паднемо зе славоу; тамо iдьме, яко ов.

     То бо Матыре Сва бiящеть крыдляма о боце сва обапол, якова возгена сiаще свентем до ны. А вшяко перо iне, красне: чермено, сiне, мондре, жолуте а стрбрне, злате а беле. А та бо сiащеть яко Суне Сар уме, а воколы iде па сунь. Та б то светящеть о седьма красы, iже завещь о Бозех ста наше. А Перунь iу зряще грметь в небi яснi. Та бо то наше щества, а сiць iмяхом ста сва сыла дате, да узрiемо такожь а одсенщехом стар жiвот наш од нова, якова есь сещена в рубе дрва домi огнiщан прость.

     Матере Слава бiе крыдлема о палы, а iдьмо до стегi нашенстве, а те бо Стенгi Ясуне.

 

 7э (с. 196) (II 7э, с. 66)

     Тамо Перунь iде а главу златоу трсеще, молыне посевахшеть до Сврзе сiняе, а та тврде се одо тоiе. А Матыре Слава спэвашеть о трудэх свакех ратнех. А мамехом ста посленхате а хотящетi бране зурiве за Русь наше а Прасвнтоце наша. Матырь Слва сiашеть до облцева яко Сунь а вэщяшеть ны побэды а згенбель. А нi се бояхом ста, яко то есь жiвот земен а вiць есь жiвот вэщен. А тому iмяхом ста дыбате вэще, яко земно проть же нiце. Сме на земе яко згi, а то зъгмiзехом ву тьме, яко не бяхом ста iсте нiкда на нi.

     Тако слва наше отеце до Матырь Слве а пребенде в онь до конца конець земстех а iнех жiтве. То бе сва со сте н боящетi сен смрте, яко смехом потомiце славне, а Дажбо нас родiве кренз краву Замунь. А то бедехшемо Кравенце — а Скуфе, Антiве, Русы, Борусень а Суренжецы. Тако сме стахом дедь Русове а с пенде бе iдьем а до се до Небi, Сварзе Сынея.

     [А] за стар щас Рыбья ны оста се, не хотьще iдяшете до земе нашея, а рцехша, же «Бо сте iмяi доблiа». А тако ста, iзгiбоста сва а не дплодщете сен з ны, а змрже яко неплодьва, нiсщо оде нь не збенде. А не вэхом сте обце о тех, Костобцева суть она. Онi жда помоце од Небi самова, не стахва се трендете се, а такожде се iна стащя, од Iлiроум поглцена стахва. Ту бо рцехом, вшяко есть право, же не десен стате од обе тея, а тако Iлiрове ста поглщна од ны, а не iмахом тоде нiкiх.

     Тако Дулебова стахва одо ны повренцена на Борусь. Мало збыщаше Iлерув, а неботь рещены Iлмерстiе, а те се бо седнеше вендле iезера. А ту ведештii усешедща даль, а Iлместе остаще сен тамо. I тако [iхва] збенде мало.

     А [се] реще сва поле нше. I бiаща бiе то крыдлема Матырь Сва i спеващет песен до сеще. А та птыця Суне Саре не есь, а Тая есь од она Ова ста бяща.

 

 7ж (с. 197) (II 7ж, с. 98)

     А тухом ведэте iмахом да сен збiряе род Руськ до десэнце, а десэнце до сты, а да тая напдяшеть о врзех, а пiметь е главева одтрчеца. А тамо злая поленшеть, да звеже хiснiцы, та ядщя, созденхноуть.

     Тещашуть рiеце велке на Русэ, а многа водае журшесть спэва стародавня о тоi болярi, яквы не сен бояща, до поль Годе iдшя а ляты многа сен прящя о Волнесть Руську. Тi то славне нiщо берьгшя, а нi жiвоты сва.

     Тако рце о нье Берегынья, а бiеть крыдлема Матырь Сва Слва а жешеть о тоiе потомiцэ, якве нi Грьцiом, нi врянзем не пода. Жещеть тая Птыця о грдынiех Борусеньштех, якве од Ромiе падща колы Данаеве вендле Троянь валу.

     А тое простэ трзны легьшя, а Стрiбве iенве плясащуть, об оне плакаще сiя за Овсэне, а во зiмiе студiенэ гурлыхащеть обо нь же рев ступень. А голомбе дiвонка а таце жекощуть, яко погiбъша тоiе о славiе, а нi оставе земе све врзэма. Небо сьма сынове — такожде потомiце — а нi ленщенхом сме тако земе наше варензем, нi Грьцем!

     Ту Зорiя Красна iде до нь яко жена благва а млека даяшеть ны, в сiлоу нашю а кренпосць двужiла. Та бо Зарыне Суне вэстща. А такожде сленхшемосенхом вiэстеце комоньска скакщете до закату Суне, абосте управенсте бящ го члн злат ку нощi. А бящь бэх воуз со влоема смiрнама влекуцеща по ступе сыне, а тамо бо легнь Суне спате во нещь. А то ж колiбва ден пшiшед, ста до вещежэ, а друге скакащець уяве пршедь вещере, а тако рце Суне, же воуз а влы есь тамо а жде го на млещне стезэ, аще Зоря пролiща во ступьэ, позвана Мате, абысва поспьэшендла.

 

 7з (с. 197) (II 7з, с. 52)

     Тако рцэмо, сме же iмахом красная вэнце Вiре наше, а не iмахом цызiа добiрате се.

     Ту кнез наше речще, же iмахом iте до ясуне болярыве, абехом сме то ухранялы одо вразе побенсть. Рано а поздэнь щас, буде оконцiя поздэ, i да iмехом сыла нашiя по ступьэ.

     Матырь Сунесва строенiя а крыдлева обаполе розерщена. I тэла ве средьцi а глава Ясуне на рамена го, вовендце славне, якове не ленщешуть в сенщiэ главе своя, Ясуне, а убреготь ю до ова дне.

     Колiбо i Щеху iде до закату суне со вое сва, а Хрвать берiяi све воя тодь iна щесть. I Щеху селенще з Русева. А тако з не одэленцi я земе а с нiхма утворе Русколане. Кii бо усенде се о Кыiве. А тому смехом подлегце, а з нiм до целе сен Русе стрящем сен. А тако, будь ва ны iна сыла. Не iдехом о нi, а со Русь, понежде тая есь Мать наше, а тако сме дэцштi еiе, а бедехом до коньцы о ню.

 

 8 (с. 199) (8, с. 130)

     А тако ста мерзе Русы распре а оусобiця. А Жале ста меже оны а пощаше плакате а вырiэкате iма, да не гряднемо за оны, яко тамо ста бенде погенбель наше, а депщехом ся до та поря, якождя не збуде од ны нiщо. Оспомыньмо о тэ, яко об Оце Ореi [бя] едiн род Славене. А п[о] Оце О[рiе] трiе сынове го роздiеленще ся на трiцю. А тако ста о Русколанiе а Вiеньцiе, еже сен роздiелще се на двы.

     Та бо тва об Боросiех, якве бящете рострждена на двiе — а тогдiе iмахомь скоро десентэ. А пощо грiядi грядящете а грендее оустроящiете, колiбва iмахомь сен дiеляшете се до безконцья?

     Та бо Русь едiна можащеть, а не десэнце, а то родце а родiщi сен дiеляще сеа потщаше.

     А то крато врг налзе на ны, iмамы бранiте се о рцень, а не жещете, якова оце iмате. Аще бо iмате десентэ краве, а згiнещешi од враг мала, оущьч та. Iесь а пребодешi в родiе до конця тва. Десэнцэ iма оутворiящетi тысэнце.

     Онэгды тоiе Оглендя краве водяi по ступiех, а тоi крато рце словесы многая о родцiех свех а почтiе се сам од себе выщiе Пращуре а Оре Оце. То то, врдная твряще не будехомь сме, iма настенжете, сiце бо слiда све не iдемо.

     По Галаррехiе збенде Годе до полунощiе а тамо iсчзнiе[26] i Äòåðåõ âåäå þ i ïîñëå î íiõæå íå âiõîìü íiñ÷î.

     А Бередiе iдьша до ны а рiекста намо, яко вельме велька утснiеня iмаi од Яге, якве поста на слiед Iегунштii.

     А тако Болоярь iема рцiе пождяте а прешеде до нь, а ходiе с пенты тьмы до нь неожданiе а бiяi Ягiе, кiе бо рострще на ввсше страны, яко влiяженiе е. А бере кравы еiе i говядя, а дщеры, юнаще а старьще побiе наскрсь.

     Мы сьмiе Русiщiе. Iмiяхомь грдiте се походiу нашiу а, држаще се едiн одна, прiяте се до смертiе правiе.

     На то еще помыньмо Дорiе, парцiщь тего, iже на ны оутоще се а побiе ны за нашiе роздiеляны i оусобiць. То[27] то бо врязiе Ерек а Аськ оусiеста се на кренке наша а мрзящете намо до кромiеты.

     Сьме потомiцы родоу слвуне, кi прiде до Iлмарiцiе а оусiеднеще се до Годя. I ту будiе тысэнце ляты.

     Потщаше на ны Кълтове со желязва свеа поткящя ны. Повратьще се до заходоу Сунiе, Яква есь ва тврдiе роука држящя ны. I того од рiела до iзмщеня а страхы му навендiе на чрiяслы го, одтрще од земiе нашiея.

     А Iлморштi, на то глендiешя, не сен бранiша ся доцьiела а загынiе. Нiщо сме на могощя то оувортяте iна, яко iлме не хощящете желiязва брате до ренкы сва а нi сен бранете од врзэх. Такова родi iзсхнеще iмяшоуть, або я iны наслiендэлы.

     Грм грмыщаеть в Сврзiе сыня, а iмяхомь лiетете на врзi яко ластiце борзi а грьмавiе, а та бенстрщь iесе меща новаа Роуська. А мета iмахомь днесе iня — абыста стоупа Скоуфыня бола за ны. А вшiяка бродщiе в онiе заще злiе ста а енме [наше краве]. Наше краве тамо ходщете iмоуть, а нашiе родiцiе жiте iмоуть, iбо Колотве вчеренщiеiе соуте днесе варензе i Грьцiе, iже рiекома Елане есь. А тоiе, ко[i] не домыслiева сен до то, соуте iхьва буднсце отроква i деренще. Бранi се Земiе Русе а брань себiе, а то б iна не бендла на тоii крче, а то б то вразiема не недла сен охомытана а до воза правяждена i абы тенгла теi до камо хощьашеть цужеi владэ, а не бо то ты хошчащешь iте. Сама Жале велка с Карiноу тому, кiе не дорозумiешеть словесы тае а Грм iему небестень, абы пврг сен долiе.

     А не воставiщь владь наше едiне есе Хорс — а Перунь, Яро, Купалва, Лад а Дажбо. I колiжде Купалва прiде ве вiенчiе, кiе же взлежi на главiе го, сетщена од вiетвiя злена а цвэтiе, а плды, тен щас iмiехомь далецiе о Нiепрiе а до Русе скакащете. О смрте нашiе не мыслiхомь ста, а жiвот наше на полi есь красень.

     Бiе крыдлiема Матыре Сва Слва а жещеть намо iте до сiещiе. А [i]махомь iте, i нам нi до[28] ядва-брящна, тукы смащена, неботь iмяхомь спате на сырiе земiе а ясте трву зеленоу, докудiе не бенде Русе волна i сылна.

     За тее щасе колiбва Годь iде од полуноще, Iерменрех, се — о тое же Iегунште, а тако се пдорже о она. А сме iмяхомь два вразi на два концiя земiе нашыiя. А та Болорев предо труды велке а усумне се. Ото ту Матырь летшя реще мо, яко смiеяi паднуте на Iегунштя а первiеiе а рострщiте ю, а сен поврататiте се на Годь. А тоii тако дiеяще розбiе Iегуншты а се повiерте на Годе, тамо бо уврже сыне Iерменрехе а змртве.

 

 8 (1-28[29]) (с. 219) (III 8/1, с. 174, 112)

     Яко ста глутве а тедо бяхом сiрi а ныще. I боть iна жельзва натщуть а нашен Iнтра iзвергнуть од та сва.

     Се бо Аскы а Ерке по Нэпры ходяшет о люде наше звенще до борiя. А то, яко Доре iме про себень, тако не iмахом сме iте до нь.

     Ото тва да бенде в оущенiе, а разумяхом ста наше ошыбiце а iмемо iну стате од вре нь. Се бо Аск iмяi воя сва, посадне я на лодэх а iде загренбенте iна, а с те да iде на Грьць, да нiще iхо грады а да жере Бозм в земе еiех. На тоде не iста такова, яко Аск нэсте Русiщ, неботво варензь, а iма iна мета; то гмоть Руску попiраi нама а, зле деяце, погенбе iме ен. I Ерке нэсте Русiц, а то б то лiс iде хiтряшете до ступе а бiе госте iна, коiе бо тому доверенсеща сен.

     На старе погребенще ходiва сме ста а тамо помеснлехом, якво деншащеть Пращурове наште поде траве зелена, а тамо вэдэхом ста, яква быте а за ощо iте.

     I ту сва родцi бяще дэленте се а кому старщ пшенботе, кii бо сен з не да до Оце а Праоце марiщеньска, кii одо нь iде, а кii збенде простець. А та велкька свра одоляца Русы, якве пренбiащеше сен до ростржещенi i ростргнэнi. Тако Грьцево одо сва земе жене я, неботьва не iмяi сылу, сщепненi до кругу а до крыдэл. Вшяк сва ста [а] погленда на соусэдiце свое, а од се вiры не iма, яква меже врже до сэще. Тако прыiдоша воспянте а поченща сварете се ста на походью, кii ободэ лэпэе, а кii шечерн. О древлэ бола iна рьще, о вiтяствэ. А тедьо наспэте о походi ото Оце сва.

     Тако бо Русколанье падьма до нiць од Годэ а Iегуншта звэжства. А тодэ Кiiска Русе творяще се а Онтува, а Годэ се устращаще ся, iде о та вон до Сверензе. Як бо вэхом, Сверензе суте двэ. Едiна Вендеста, а друга Годя. А ту то Годь прiбенде до нь. А Годя сен усiлiсяще тамотва. А Вендестя ослабiщеся сен тако тье до тьва. О се бо Жеменде бяща околы тоя, а та бя Лiтавоа i се назовеще ся Iлмо, одо ны iже рещены Iлмры.

 

 8 (2) (с. 213) (III 8/2, с. 16, 110, 102)

     Се пшелетла до ны я сэдле ся на древо а спэва птьцiя, i вшяко перо е iне а сiаще цвэта рузна. Ста i в ноще яко в ден, а спэва пэсне до борiя а до пре.

     То бяхом сме пряшехом о вразi. Осьпомыньмо о то, якве iе Оцеве наша днес во Сварзе сыне а гленде до ны, а се лэпе усмава се до сех. I тако смье со Оце наша, не едiне сме. А мыслехом о помозе Преунi, а то вiдэхом, як скакщеть в Сврзэ вэснек на комонi бiлэ. А тон меча сдвiне до небесе, я ростржащеть облце, а громi, а теце вода жiва на ны. А пiiмо тую, бо та вшяко од Сврога до ны жiзневе теце. А ту пiiмо яко iстщнеце Жiвота Бозка на земэ.

     Ту бо то Крава Земунь iде до поля сынiя я пощена ядсте траву ту, а млеко дава. I теце то Млеко до Хлябэх а свэте в ноще згвэнздама над ны. а ту Млеко вiдеiмо, сiащете намо. Та бо (неразборчиво — О.Т.)[30] Путень права, а iнах не iмяхом iмате.

     Ту чювеi, потомiце, слва тая, а држi средьце све о Русе, яква iе а пшебенде наше земе. А тую iмемох бранiте от врзi а умрете за нь, яко ден умiра без суне Сура — не по то, iжь iе темень, я iмяiме вещерь. А умiра вещерь, а iе нощь.

     В ноще Влес iде ве Сврзэ по Млеку Небествену, а iде до Чертозе Сва, а в зорiе се дава до Врат. Тамо ждехом све спэва защате а Влеса слвiте од вэк до век, i Хрмiну ю, яква блестще огнема многа а ства Ягнiце чста.

     То Влес ущаше праоце наше земе раяте а злаке сэяте а жняте, вэна вэнъща о полех стрднех, а ставете Снопа до огнiща а цтеть го яко Оце Божска.

     Оцем нашем а матерем слва, якове нас оущаще до Бозе наше а водяща по ренце до стезе правэ. Тако iдехом сте а не будехом ста енва хлэбожравце, нiже славуне Русе, якове Бзем Славу спэващут, а тако суть славуне о то.

     Од морсте брезе Годьска море iдяхом до Нэпры, а iндэ не зряхом сме iна бродеце яко Рус. А тi то Iегунште а Ягы суть отрщены. Так бо iмахмом сме болярена Огленде, якii намi погрдi ся а нас дере до щасте.

     Од iiтра до iiтра вiдяхом iна злая сен деяте на Русе i ждехом, iжь бенде до добрiа, а то не прiбоде iнакво, нiже сыла сва не зплоцыiмо, а веземо мету едну до мысля наша. То бо глаголешть вамо глас Праоцев. А тому венмете, яко iна нэсть дэяте! Iдеiмо до ступы нашiя а бореiмо ся за жiву нашу яко грдiнове, нiже скоты бесловестне, якве не вэдящуть.

     Ту бо Красна Зоря iде а каменя нiжеть на убранствы сва. А Тую вэтящехом одо средьцiя яко Русiце, нiхе Грьцi, якове не вэстнуть о Бзех нашiех а рекощуть злая, невэглася.

     То бо сен смехом iмэно Слвы, а слву одеукаждехом iхва на желэзва iхва; iдехом ста а на меч.

     Ту бо ведмедева остаще ся, сленхашете слву тую, а еланье скакащуще остане се а рце iнэма о Русы — тiэ то не убiють еiе о нiще, неботьва по нузе. Грьцi бо вражденовая на похенть сва. Тi бо то Русовэ грдiе суть, а похлiэбэ дящуть нiже Грьць, якев бере — а сен злобi на датчце.

     Ту бо слву орлiе клекащуть на ова i сева, яко Русiщi суть волне а сылне по ступэ.

 

 8 (3) (с. 213) (III 8/3, с. 92)

     Колiбва наше пращурi Сарунже сен творящете, пощiнща Грецi якве прiде гостьема до тржещ нашеiх. Прiбытва глядяi i; зряща земе наше, осылаяi до ны множьства юнецьства а домова будявяi а грады про мены i тржiца.

     А о iедна вiдэхом воя iхва омещена i сброена, а скоро наше земе пшебiращя до ренек све а утворяi iгрiщьтя iнака яко сме. I ту зрящемо — Грьцiове суть пряздне, а Славунi сен отрощiша на не. А тако наше земе, iжь четвары вэце бяша наше, ста грьцька. I сме тамо яко псi, да женуть ны скоро каменьема вон отуду. I тая земе огрьщена iе. Тако днесе iмяхом ста сме достатi ю а крве нашеу польяте, абыста бола родiва а жрна.

     Лэтэ в Сврзэ Перуныцья а несе роуг слве, наож iспыiмо го до кута. А кмэто наше iмяхом ста одэстяте од врг нашех. А та Перуныцья жеще: «А якве, Русiщештiе, проспавья орю све? Борiянесте сен длжны у тон ден!»

     А то бо ть Суря жеще: «А iдьесте, Русовiщте, а ще дэящете о тыя?! А камо бендете iте од крае све?» То бо смье ударiхом се о стена та а утворжехом сте дiру про ны а про наше, а бендемо сме у себе одне.

     Се, а кому осудэ Перунь, тоiе бодэ в Раi ясте ядва вэщна о Сврзэ одестана. Неботье загенбене сме днесе а не iмяхом iна врате, абыхом сме ходiвяi о жiвэ? Лэпе бо мртвема бяшете, яко жiва отрощiте на цужья. А то нiкодь жiве отрок лэпе дьэспоту, же i е потркава. Iмяхом наше кнезэ слухате сен а ста воiте земе нашью, яко тоiе жещуть намо.

     I та Iнтра прiде до ны, або сен храняле сме сылу до трвьэ а сталiхом тврзо о кменты сва. Ободящеть бо сыла Бозка нашеу, а бодэма невытэзньэ о польэ стате.

     Пожерехом Бзе свы на рущэ iех а зрущiхом i тая, якве ештье ста кобэм, а длжна бящете долэ вржена до праху ве крвэ iхо.

     Колi бохом Кельще бiте осмелэ, тако Грьцiе пол уставе се за тоiе, яко не iмящуте сылу ту а соуть обабенще, а такве меча iмяi тенка а съ щiте легька, о бързо се она выще се i земе кыдаi ту о слабоще све. Бо нэсте iхма помоще од васiлiсех, а длжнева само стате на захiще све.

     Ту Суренже наше бодэ; iна, а бодэ наше, а нiква не iмяхом сленхащете iхва.

     Жеще она, бо уставе на ны пысьмено све, абы яхом оно а тращехом све. Оспомынье ту бо ть тен Iларе, iжь хощяшеть уцете дэтэ наше, [а] должен ста ховате сен во домьэх овэх, а бяхом го не зна; уцлеща на нашь пысьма, а нашэм Бзэм правiте требiщья.

     А то повьэх вамо жье. Попрщете сте та Гьрцева, яко вэх, бо сен iясэнь о то а вiдях Кi Оце нашье, а тон жексще мi, же i ньщехом сте она, а знiцехом ста Хорсынь а Омастрыдья мрзесщiну, а бодэхом ста велка дрьжявя со кнэже наше, граде велке, а несщтена желэзва, а бодэ несщтна потомiцьэ нашья. А Грьцiе созъмьнщуть сен а боудуть на мiноулосще сва дiвате се а покiвдьва глвама.

     Дьэящете тако, бо бодэ на ны многа грза а грмы грмэнтеще, а i два iедная сен ставье се друга пощена. А тако смехом звентезэма до коньце, утрвящехом сен до вьэк множескэх дьэка Бозэм, i нiщо ны не знiщеть.

     Стате яко лвiе, едiн за одэнь, а држiте сен ста кньэзе све! I Перунье бодэ около вы а побьэды дась на вы.

     Слва Бозэм нашыем до конець коньце вьэкы земе тоя, а до благ вшьякех Русе, Оцевскiя земе нашьеi! А тако бодэ, бо та словесы iмяхом од Бозэ.

 

 9а (с. 200) (I 9а, с. 20)

     О тоi щас бя Богумiр, муж слвы, а iмя трiе дщерэ а двiе сынi. Тоiе бо вiедяща скуфе до стенпы а тамо жiвяi о травэх п[о] Отцевэ щася. I бы анi Бозе слушьны а разумы вхiцне. I тако а ту мате iех, iже рэщна Славунi, про ова тврящi потребiу.

     I рэщь iндо Богумiр: «Сте Семь Денмы, а iмам дщэрэ сва овдате а внуча зрянте». I таков рэще, а повозы упреже, а эде камо сва. I прiэде до дуба, стащя в полi а оставi се ноще о вогнiще све. I вiдэ вещере: мужi, трiе на комонях, до не стремыстеща. А рекста тоiе: «Здравэ будi! А i що iщеше?»

     Оповэнде iма Богумiр тугы сва. А онi же отвещаху, яко суте саме о походь да iмуть жены. Обратi се Богумiр на стенпы сва а веде трiе мужi дщэрэм.

     О то сва трi роды iсшедша о[31] славны бящi. О ту бо похождяшуть Древляны, Крвще а Поляне, яко пэрьва дщере Богумiру iмэно iмаi Древа, а друга Скрэва, а третя Полэва. Сынове же Богумiру iмяще сва iмэны Сэва i младцеi Рус. От ено похождяшуть Северяны а Русiе…

     Трiе бо мужi бяста трiе Вэсенце — Оутрiе, Ополуднэ а Вшернэ…

     Утворi се родi тоiе о седмэрэцэх, iдэже обiтващехом за морья о Краi Зелень, а камо скотi водяi древлы [о] iсходу до Карпенстэа горе… То бяща она ляты пред тiсенщ трiе сты за Iерманрэху.

     О тэ щасе бя пря влiка о брезэх море Годьстэ, а тамо Праоце накiдьша кургала о се каменя бяла, о под коя погребшя болярi а вуце сва, якове о сэщэ падьшя…

 

 9б (с. 201) (I 9б, с. 22, с. 146)

     Прiдощя iз Крае Зеленя о морэ Годьско, а тамо пототщешя Годэ, яква намо путе преткавящя. А тако се бiящехом о земе те а о жiтнэ нашя.

     До тесва бяща Оце нашя о брэзэх море по Ра рiецэ а со влiка трудноще понэправеще сва людiя а скотя на онь брэг. Iдьша Дону, а тамо Годе вiдяi; шедь до полудне, а Годьско море вiдяi а Годе iзмещену, протiву сенбе статi ся зряi i тако нуждэна сен бiяте а[32] прожiтню а жiвытва сва, якожде Iегунште бяша по стопэх Оцеве а налезе на не, людя бiяху а скотя берущя.

     А тако род Славень тэкшя до земе, iндэже Суне в ноце спяшеть, а камо травi многа о[33] луце тущна, а ренце ренбы пълнэна, а камо нiкii не умре.

     Годь бо бяща еща на Зелень Крае а мало упредi Оце iдушя.

     Раi рьека есь влiка i одэляшыть ны оде iна люды а теще до море Фасiсте.

     Ту бо муж роду Белiару iде по ту страню Рая рьекы а упрезi тамо Сiньсте iдуща до Фрянжец, яко Iегунштi суте на острове своi а пожедяшут госте да оберуть iе. Бя то за полусты ляты Алдорэху. А iесще древе она бя род Белiаров сыльнiмь. Егунштi госте оденiща се за муже Белiяру а рекоща яко да ему стребро за то а два комоне злата. Iдяху iндэ а iзстеще грозе Iегунсте, а тако мiмо iдяху годэм, якве суте такожде зурiве на [Не]прядьво а на Нiперы. А комонэзе iех нэсте пощестен, а дваще дане беряi. То бо госте, текунеща ны, он поврташя до земе Сiньсте, а не прiде уж нiколiбва.

 

 10 (с. 201) (II 10, с. 26)

     Богумiру бо Бозе даяшуть благы земная, а темо сме не iмяхом. Се … яко намо бя iнь … А старце о родi оберещехом яко комонэзе, iжь од щасы старi суте наше вуце. Наiмяхом раз все … То бо бящi комонэзе долгы щас. А тiе [т]о Грьце не зведщя, а стае до конць, яко обенстве муже, томужде од род нье iмяхом давате до потомьщэ iех, або тiе правiщiте ны…

     А по Богумiру бяща Орiе со сыны сва. А колiбва Iегунште велiка прю тэяща о утвореня велка земе све, а тако iдьща вон отуду до Русе.

     Нынi бя iнь щас, а iмемо се брате за ужьдя а тенгнуте до преду, а не боде жещено, яко сьмо оствяхом земэ нашеа а яхом iня, но да жещуть, яко сьмехом прящехом влiцэ о себе.

     То Боурусiце, не оставiще сте Грьцi на земе вашю а перысте се об оню…

     О те щасьi Ра рьце быте кромэтены о iны земе, а днесе возжядiщя се врзе нашя на ны, а iмемо сен прящете о внуче нашiя, да удржэхом ступе нашя а не дахом земе iнам… Тако бо iмяхом iнако творящете, а не палте дубы о поля сва, нiж сэнэте по тэх а жяте жню о попелi, яко бо iмяхом ступе травьня скотi водящете, брегоуща[34] она ото вразех…

 

 11а (с. 202) (II 11а, с. 6)

     Се бо ящете, первiе, Трiглву покланяшете. Се яхом а i Тму влiкоу слву поящехом.

     Хвалiхом i Сварга Дiда Бжя, яко ждете но. Есе Родоу Божьску Нщельнiко а всенску рдоу Студiц вещен, яков вотеще в летэ од крыне сва, а во зме нiколе же не взмрзе. А тоя воде жiвенце пiуще, жiвiхом ся, доконе не преiдехом, якожде све ко Нему убендехом до луцее гоiех раяiстiех.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.