Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ 1 страница



 

Министерство сельского хозяйства Российской Федерации

Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования

«Иркутский государственный аграрный университет имени А.А. Ежевского»

 

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ И КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ

ДЛЯ СТУДЕНТОВ-ЗАОЧНИКОВ I КУРСА

НАПРАВЛЕНИЯ ПОДГОТОВКИ БИОЛОГИЯ, ЛЕСНОЕ ДЕЛО

 

 

Иркутск- 2017

 

УДК 802.0 (075.8)

 

 

Печатается по решению научно-методического Совета ИрГСХА, протокол№ 9 от 10 июля 2006 г.

 

 

Составитель: старший преподаватель английского языка кафедры иностранных языков Яковлева С.А.

Английский язык: Методические указания и контрольные задания для 1-2 курсов студентов-заочников факультета охотоведения. Иркутск, 2006 г., 72 стр. (печатается в соответствии с требованиями ГОСТ).

 

Методические указания и контрольные задания предназначены для студентов-заочников I курса факультета охотоведения, изучающих английский язык, содержат 2 контрольных задания с 5 вариантами, тексты для самостоятельной работы, терминологический словарь.

 

Рецензенты: доцент кафедры ин. языков С.П. Ерёмина   

              ст. преподаватель кафедры ин. языков О.Б Габдрахимов

 

 

© Иркутская государственная

сельскохозяйственная академия

 

ОГЛАВЛЕНИЕ

 

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3

КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ……………………………………………….... 5

Контрольное задание № 1…………………………………………………......5

ВАРИАНТ 1………………………………………………………………….... 6

ВАРИАНТ 2…………………………………………………………………….8

ВАРИАНТ З………………………………………………………………….. 11

ВАРИАНТ 4………………………………………………………………….. 14

ВАРИАНТ 5………………………………………………………………….. 16

Тексты для самостоятельной работы………………………………………..20

Контрольное задание № 2………………………………………………….....24

ВАРИАНТ 1……………………………………………………………………25

ВАРИАНТ 2……………………………………………………………………27

ВАРИАНТ З…………………………………………………………………... 30

ВАРИАНТ 4…………………………………………………………………... 33

ВАРИАНТ 5…………………………………………………………………... 35

Тексты для самостоятельной работы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39

Терминологический словарь………………………………………………….48

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ

 

Настоящие методические указания имеют целью помочь вам и вашей самостоятельной работе над развитием практических навыков чтения на английском языке.

Особенностью изучения иностранного языка в заочной системе обучения является то, что большая часть языкового материала должна прорабатываться самостоятельно. На аудиторные занятия отводится не менее 20 часов, на самостоятельную работу – 196 часов учебного времени (из общего количества 216 часов).

 

ВЫПОЛНЕНИЕ КОНТРОЛЬНЫХ ЗАДАНИЙ И ОФОРМЛЕНИЕ КОНТРОЛЬНЫХ РАБОТ

 

1. Количество контрольных заданий, выполняемых Вами на каждом курсе, устанавливается учебным планом университета. У методиста заочного отделения Вашего факультета или в библиотеке, Вы можете получить методические указания для выполнения контрольных работ.

2. Каждое контрольное задание в данном пособии предлагается в пяти вариантах. Вам необходимо выполнить контрольное задание №1 и контрольное задание №2, в каждом их которых выбрать по одному варианту, в соответствии с последними цифрами студенческого шифра: студенты, шифр которых оканчивается на 1 или 2, выполняют вариант № 1; на 3 или 4 – № 2; на 5 или 6 – № 3; на 7 или 8 – № 4; на 9 или 0 – № 5.

3. Выполнять контрольные работы в формате Word. Обязательно должен быть титульный лист, на котором должны быть указаны Ваша фамилия, номер контрольной работы и номер Вашего шифра.

4. Контрольные работы должны быть выполнены в той последовательности, в которой они даны в настоящем пособии.

5. В данном контрольном задании выделяются один или два абзаца для проверки умения читать без словаря, понимать основную мысль, изложенную в абзаце. После текста дается контрольный вопрос, с помощью которого проверяется, насколько правильно и точно Вы поняли мысль, изложенную в абзаце (или абзацах).

6. Все тексты раздела «Тексты для самостоятельной работы» необходимо перевести на русский язык письменно.

7. Если контрольная работа выполнена без соблюдения указаний или не полностью, она возвращается без проверки.

 

Для выполнения контрольного задания студентам рекомендуется использовать следующую литературу:

 

1. Английский язык для инженеров. Учебник для вузов. Т.Ю. Полякова, Е.В. Синявская, О.И. Тынкова, Э.С. Улановская. – М.: Высшая школа, 2002.

2. Курс английского языка для вечерних и заочных технических вузов. Учебник для вузов. Л.Н. Андрианова, Н.Ю. Багрова, Э.В. Ершова. – М.: Высшая школа, 2003.

3. Новосёлова И.З. Учебник английского языка для сельскохозяйственных и лесотехнических вузов. – М.: Высшая школа, 1984.

4. Англо-русский словарь. Сост. А.А. Акопян, А.Д. Травкина, С.С. Хватова. – М.: Мартин, 2001.

5. Русско-английский, англо-русский ветеринарный словарь. Сост. А.Р. Белоусова, М.Г. Таршис. – М.: Колос, 2000.

6. Словарь-минимум для специальностей биологического профиля. Сост. О.Б. Габдрахимов, С.А. Яковлева. – Иркутск: ИрГСХА, 2005.

 

По окончании первого года обучения студенты заочного отделения сдают зачёт, на втором курсе – зачет, экзамен.

 

 

КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ

 

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ № 1

 

Для того чтобы выполнить контрольную работу № 1, необходимо усвоить следующие грамматические темы:

1. Имя существительное. Множественное число имен существительных. Артикли. Выражение падежных отношений с помощью предлогов и окончания – s. Существительное в функции определения.

 

2. Имя прилагательное. Степени сравнения прилагательных и наречий.

 

3. Числительные.

 

4. Местоимения: личные, притяжательные, вопросительные, неопределенные, отрицательные.

 

5. Глагол. Спряжения глаголов to be, to have (got). Оборот there is/are. Повелительное наклонение и его отрицательная форма. Модальные глаголы. Формы настоящего (Present), прошедшего (Past) и будущего (Future) времени групп Indefinite (Simple), Continuous, Perfect в действительном залоге изъявительного наклонения.

 

 

ВАРИАНТ 1

 

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существительного;

в) показателем притяжательного падежа имени существительного.

 

Переведите предложения на русский язык.

1. Scientists use Mendeleyev’s Periodic Table in their scientific work.

2. Zoology studies animal life.

3. The seas and rivers are full of fish, which we eat.

 

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

    1. Air pollution is the result of man’s use of chemicals.

    2.  The forest area of the world is about 1,127 million hectares.

    3. Big cities have a problem with air pollution.

 

III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1. The largest park and the most popular of the London parks is Hyde Park.

2. Wolves are more dangerous in winter.

3. The giraffe’ neck is longer than the tiger’s.

4. Lions are cleverer than tigers.

 

IV. Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод местоимений.

1. There is no life without water.

2. Some fishes inhabit fresh-water rivers and lakes.

3. Somebody knocked at the door.

4. They have no English books on zoology.

        

V. Заполните пропуски нужной формой глагола to be или to have (got). Предложения переведите.

    1. I… a first-year student of the Agricultural Academy.

    2.  They… biologists.

    3. She… a large family.

    4. His brother… a doctor.

    5. I… a big house in a village.

 

VI. Перепишите предложения, подчеркните модальные глаголы. Переведите предложения, учитывая значения модальных глаголов.

1. It may rain today.

2. The largest giant salamander may reach a length of 1 m 80 cm and a weight of 45 kg.

3. Small species of frog whose body is only 2, 5 cm long, can jump 90 cm.

4. You should go to the library. 

VII. В разделе а) раскройте скобки, поставив глагол в нужное время. В каждом предложении раздела б) определите видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Все предложения переведите на русский язык.

    a)

    1. Yellowstone (to become) world’s first national park in 1872.            

     2. Many species of animals (to live) free of danger from man in national park.

    3. Scientists predict that by the year 2025 the population (to rise) 8.5 billion.

    b)

    1. One form of air pollution is acid rains.

    2. The first national park was set up in the USA.

    3. African elephants are disappearing fast.

 

VIII. Прочтите и переведите текст. Перепишите и письменно переведите 1, 2, 3, 4, 5 и 6 абзацы текста.

ZOOLOGY — A STUDY OF ANIMAL LIFE

 

1. The Animal Kingdom. Its Variety. Animals are found all over the world: from the frost-bound Arctic countries to the hot tropical areas, on mountain peaks and in the depths of the sea. Quite a number live in the same geographical zone as you do.

2. Everyone knows the domestic animals and has heard about bears and wolves, and has seen birds, lizards and frogs; everyone has eaten fish and some of you have even gone fishing. Insects, worms and snails are also animals. Some animals, like bacteria and one-celled algae, can be seen only under a microscope.

3. The animal kingdom is more varied than that of the plants. There are some 500,000 different species of plants and 1,500,000 different species of animals, i. e., three times as many.

4. Animals live in very different kinds of places, or, as we say, have different “natural homes” (habitats). Fish live in water; polar bears prefer the shores of the Arctic Ocean and its ice-floes, while brown bears like forests. Susliks, which are never found in forests, are very plentiful on the steppes. Earthworms live in the soil and burrow their way to the surface only after rain. Some animals are parasites that live in the bodies of other animals, for instance, the intestinal worms.

5. Animals play big part in man’s life. Ages ago, primitive people hunted them for meat and hides to make clothing and footwear. Some of the animals were gradually tamed and domesticated. At present, they provide us with meat and dairy products as well as raw materials for making our clothes and footwear.

6. Many of the wild animals are also of use to man. The seas and rivers are full of fish, which we eat; in the wood, there are fur-bearing animals whose pelts are very valuable; useful birds live everywhere, constantly destroying insects harmful to orchard and crops.

7. To protect useful animals, to take proper care of domestic animals, and to combat harmful animals, it is necessary to know all about their habits and constitutions. This is exactly what zoology as a science is interested in. Zoology studies animal life.

 

 

IX. Прочтите 7-й абзац текста и ответьте на вопрос:

1. What is zoology as a science interested in?

ста и ответьте на вопрос

 

ВАРИАНТ 2

 

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существительного;

в) показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык.

    1. Water means life both for plants and animals.

    2. Reptiles include such animals as lizards, snakes, crocodiles, tortoises.

    3. My friend’s father is a biologist.

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

   

1. London is one of the largest river ports.

2. Paper and rubber industries are developed in New Zealand.

3. I live in a new three-room apartment.

III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1. Amoeba is one of the simplest members of the animal kingdom.

2. The days become shorter and the nights become longer.

3. There are more than 2500 species of fishes in the world.

4. Milk is the most useful product for all mammals.

IV. Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод местоимений.

1. I met her and her sister.

2. She is a friend of mine.

3. Nobody knows anything about it.

4. Some anaconda species are up to 10, 5 to 12 meters in length.

V. Заполните пропуски нужной формой глагола to be или to have (got). Предложения переведите

1. There… many big and small rivers, green forest, high mountains, lakes and seas in Russia.

2. They… good friends.

3. She… one sister and two brothers.

4. My brothers… students of the Irkutsk Agricultural Academy.

5. I… a student of Moscow University.

 

VI. Перепишите предложения, подчеркните модальные глаголы. Переведите предложения, учитывая значения модальных глаголов.

1. We must protect our environment.

2. I can do this work today.

3. Fish and sea animals may disappear.

4. We have to control atmospheric and water pollution.

 

 VII. В разделе а) раскройте скобки, поставив глагол в нужное время. В каждом предложении раздела б) определите видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Все предложения переведите на русский язык

    a)

1. Life (to began) in the ocean more than 3.5 billion years ago.

2. Yellowstone Park (to have) many areas with hot springs and geysers or hot water fountain.

3. My sister (to become) a biologist in two years.

b)

1. He is working in the park now.

2. Now, radiation has become one of the main problems.

    3. Many people died from radiation some year ago in Chernobyl.

VIII. Прочтите и переведите текст. Перепишите и письменно переведите 1, 2, 3, 4 и 5 абзацы текста.

 

CROCODILES

 

1. The crocodiles, a group of reptiles, spend the greater part of their lives in water. The Nile Crocodile, which inhabits the rivers and lakes of tropical Africa, is one of these.

2. This animal grows 6–8 meters long and resembles a lizard in appearance. It has a long body terminating in an equally long tail and two pairs of short legs. The tail is not round, however, but corn-pressed on either side. With the hind limbs, which have membranes between the toes, it forms an efficient swimming organ. On land, crocodiles are rather clumsy.

3. Other modifications that make for the ease of living in water are present in a number of its organs. The eyes and nostrils lie on the dorsal side of the head and protrude somewhat. By keeping close to the surface and exhibiting part of its head, the crocodile can breathe and observe the surroundings without having to show the rest of its body.

4. The crocodile eats only flesh. It hunts fish and birds, and is known to attack mammals as they come to the banks of rivers to drink. It drags the larger animals into the water and tears them apart. Smaller animals and birds are swallowed in one piece. Crocodiles have a bad reputation for attacking people. Therefore, it is dangerous to bathe in rivers in which they live.

5. Reproduction takes place on land. The female buries her several dozens of eggs in the sand on river banks. The eggs are white, oval, are large as those of a goose, and enclosed in a hard limy shell. Unlike the eggs of lizards and snakes, they contain not only yolk but also albumen. Embryos are incubated by the heat of the sun. The eggs hatch into little crocodiles, 20—25 cm. long, which immediately enter the water.

6. The crocodile is a typical representative of its class. Its body is covered with a horny armour; it breathes air; it reproduces by laying eggs. This makes it obvious that its ancestors lived on land and were subsequently re-adapted to an aquatic existence.

Apart from Africa, crocodiles are found in tropical countries of Asia and America.

IX. Прочтите 6-й абзац текста и ответьте на вопрос:

 

1. Why do we say that the ancestors of the crocodile lived on land?

 

 

 

ВАРИАНТ 3

 

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существительного;

в) показателем притяжательного падежа имени существительного.

 

Переведите предложения на русский язык.

1. The amoeba grows until it reaches the maximum size and then it divides into two.

2. The frogs, newts and salamanders are amphibians.

3. Animals play a big part in man’s life.

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1. Animal tissue, like plant tissue, is made up of cells.

2. I am a first-year student of the Academy.

3. Stomach cells help digest your food.

III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1. July is the hottest month of the year.

2. There are more bacteria in the ground than on the mountains.

3. It is known that giant tortoises live longer than any other vertebrate animals.

    4. The most dangerous snake in the world is king cobra of India and

    China.

 

IV. Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод местоимений.

    1. Human beings kill many crocodiles for their skin.

    2. Most snakes lay eggs and they usually find safe spots for them.

    3. Some sea fish enter fresh water to breed, for instance salmon.

    4. Most trees in tropical forests lose only a few leaves.

V. Заполните пропуски нужной формой глагола to be или to have (got). Предложения переведите.

        

1. A year… four seasons and twelve months.

2. There… many fields and meadows in England.

3. London… a population of about 8 million people.

4. The dingo … one of Australia’s wild animals.

5. The seas… in danger.

VI. Перепишите предложения, подчеркните модальные глаголы. Переведите предложения, учитывая значения модальных глаголов.

1. You can see the kangaroo in Australia.

2. There are many kinds of transport in our big cities that is why we must pay attention to the protection of our nature.

3. I can drive a car well.

4. You may go home.

VII. В разделе а) раскройте скобки, поставив глагол в нужное время. В каждом предложении раздела б) определите видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Все предложения переведите на русский язык. a)

1. Millions of years ago, reptiles (to be) the dominant form animal life in sea, on land, and even in the air.

2. My sister (to live) in Irkutsk.

3. We (to have) much work last summer.

b)

1. The scientist has visited our fur farm.

2. Specialists have estimated that the living turtle weighed about 6000    pounds.

3. The protection of natural resources and wildlife is becoming a political programme in every country.

    VIII. Прочтите и переведите текст. Перепишите и письменно переведите 1, 2, 3, 4, 5 и 7 абзацы текста.

 

 

The Ostrich of Africa

 

1. The anatomy of the Ostrich of Africa is quite different. It belongs to the order of flightless birds but is able to run at great speed. The Ostrich of Africa is by far the largest of living birds. A fully grown specimen stands 2 m. 75 cm. high to the top of its head, and may weigh 75 kg. It lives in open country and feeds on seeds, as well as insects and lizards. It can travel through the desert for several days without water.

2. It sometimes runs over very long distances in search of food and water. Ostriches depend on their fleetness for security. They can easily jump over obstacles; when alarmed they can run faster than a horse.

3. The wings are rudimentary and the ability to fly has long been lost. Ostriches use their wings only when running— as a steering mechanism when making sharp turns, or as sails, when there is a favourable wind.

4. The process of the lengthening of the legs was accompanied by the lengthening of the neck. If the neck were short, the Ostrich would be unable to pick up food from the ground. Its height, very keen sight and the fact that it lives on the plains make it possible for it to see an enemy a long way off.

5. The hen lays large eggs (twenty times the size of those of the domestic hen) in a hollow in the sand surrounded by a slight rampart of pebbles. The eggs are enclosed in hard shells.

6. During the day, the eggs are incubated by the hen: they are dusky— grey and hardly discernible against the sand. The male has glossy black plumage, with wing and tail-feathers of white; he is more conspicuous and takes care of the eggs at night.

7. Ostriches are hunted for their magnificent white feathers, and are bred on special farms. Their flesh and eggs are used as food.

Ostriches of Africa live in Askania-Nova, a steppe reservation in the Ukraine.

 

IX. Прочтите 6-й абзац текста и ответьте на вопрос:

 

1. How can you explain the fact that female Ostriches have a modest appearance while the male are very showy?

 

 

ВАРИАНТ 4

 

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существительного;

в) показателем притяжательного падежа имени существительного.

Переведите предложения на русский язык.

1. There are more than 25000 species of fishes in the world.

2. Water performs important functions in plants and animals.

3. The giraffe’s neck is longer than the tiger’s.

 

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1. Blood cells carry oxygen to different parts of the body.

2. Turtle eggs are good to eat and in some places, they are even preferred to hen’s eggs.

3. Some sea fish enter fresh water to breed, for instance salmon.

III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.

1.  London is one of the largest river ports.

2. The most active parts of plants and animals contain 70 per cent or more of water.

3. Milk is necessary for mammals during the earliest stages of growth.

4. Oceans cover more than 70% of the Earth’s surface.

IV. Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод местоимений.

    1. Some kinds of fish found along the coast of California lay their eggs on land.

    2. Turtles that live in water bury themselves in the mud at the bottom.

    3. There are no high mountains in England, no long rivers, and no large forests.

4. Our scientists try to forecast earthquakes, and then we can protect ourselves from them.

V. Заполните пропуски нужной формой глагола to be или to have (got). Предложения переведите.

 

1. There… many big and small rivers, green forests, high mountains, lakes and seas in Russia.

2. London… many parks and gardens.

3. Hyde Park…a royal park since 1536.

4. The kiwi… now the symbol of New Zealand people.

5. Australia… a population of about 18 million people.

VI. Перепишите предложения, подчеркните модальные глаголы. Переведите предложения, учитывая значения модальных глаголов.

1. Amphibians can be of different sizes.

2. I think people must take care of our Motherland.

3. Many people like to pick up wild flowers that are why they may all disappear.

4. We have to control atmospheric and water pollution.

VII. В разделе а) раскройте скобки, поставив глагол в нужное время. В каждом предложении раздела б) определите видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Все предложения переведите на русский язык.

    a)

    1. Trees (to be) one of man’s best friends.

    2. Tomorrow we (to have) a very interesting lecture on botany.

    3. Last year he (to study) Chemistry and Biology.

    b)

    1. If we don’t use chemicals in proper way we’ll pollute our environment.

    2. People are beginning to realize that environmental problems are not somebody else’s.

    3. It has not rained for 2 weeks.

 

VIII. Прочтите и переведите текст. Перепишите и письменно переведите 1, 2, 3, 4 абзацы текста.

 

Hares

 

1. Hares are hunted for their flesh and fur, which is cheaper than that of the squirrel. The White Hare lives in the woods. In summer, its colour is chest-nut-grey, gradually changing in the autumn and winter to white, except the tips of the ears, which are always black. The white fur makes the animal hard to see in the snow.

2. Hares look very much like rabbits. They have the same sitting posture, but their hind legs are considerably longer. The ears are long and the tail is quite short. They move by making long leaps. The broad, thickly- furred soles of the foot make for ease of movement on soft snow. They eat vegetable matter including tree bark.

3. The doe (female hare) has two or three litters within one summer. Unlike rabbits, the young hares (leverets) are born in the open and have no nests for their protection. The leverets are more developed than young rabbits. They can see, the ears stand erect, and their bodies are coated with thick grey fur.

4. Soon after birth, having sucked their till of the mother’s milk (which has six times the fat content of cows mi1k), the leverets are placed in a “form” well hidden in the grass. There they lie quietly, protected by the colour of their fur and the almost complete absence of sweat glands. In some 3 or 4 day, when they become hungry, they leave the “form” and find their own mother, or some other doe, to suckle them. Teeth appear in about 8 or 9 days, and then the leverets are able to eat grass.

5. The Grey hare prefers warm, open places. It is rather larger than the White Hare and is different in colour. In winter, its back remains grey and only the two sides turn white. This colouring protects it only in areas without much snow.

Grey Hares can damage by gnawing the bark of fruit-trees.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.