Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Възкресението на живота. Автор: отец Георги Флоровски. Въведение



Възкресението на живота

POSTED BY НАСКО ⋅ ЮНИ 10, 2013 ⋅ 2 КОМЕНТАРА

FILED UNDER БЕЗСМЪРТИЕ, ВЪЗКРЕСЕНИЕ

(„Безсмъртието“ на душата)*

Автор: отец Георги Флоровски

* За първи път този текст е публикуван под заглавието „The Resurrec­tion of Life“ в Bulletin of the Harvard University Divinity School, Vol. XLIX, No 8, 1952, p. 5-26. В третия том от събраните съчинения на отец Флоровски, без знанието на автора, издателите променят това заглавие на The,,Immortality“ of the Soul, а след това в някои преводи отпадат и кавичките, което довежда до манипулативното заглавие „Безсмъртието на душата“. В този вид на заглавието студията е издадена за първи път и на български: Флоровски, Г. Безсмъртието на душата. С., 2001. От уважение към волята на отец Флоровски, а и от гледна точка по-доброто вписване в общата концепция за настоящия том, тук запазваме автентичното заглавие на текста. (Бел. ред.)

1. Въведение

Непременно ли трябва християните като християни да вяр­ват в безсмъртието на човешката душа? И какво всъщност оз­начава безсмъртието в областта на християнската мисъл? Тези въпроси в никакъв случай не са риторични. Етиен Жилсон в своите Гифордски лекции смята за необходимо да направи следното потресаващо изказване: „Общо взето – казва той – и без безсмъртието на душата християнството бива напълно ос­мислено – доказателство за това е фактът, че то се разбира по този начин. И обратно – това, което е абсолютно немислимо, е християнство без възкресение на човека“.[1] Забележителна черта в ранната история на християнското учение за човека е, че много от изтъкнатите писатели на второто столетие като че ли категорично отхвърлят (природното) безсмъртие на душа­та. И това не изглежда да е странно или абсурдно мнение само на някои писатели, а по-скоро всеобща тенденция на времето. Това убеждение не е напълно изоставено и по-късно. Епископ Андерс Нигрен в своята известна книга „Den kristna karlekstanken genom tiderna“ възхвалява апологетите от II век именно за тази смела мисъл и вижда в нея израз на истинския евангел­ски дух. Тогава основният акцент се поставя по-скоро върху „възкресението на тялото“, отколкото върху „безсмъртието на душата“ – нещо, което според мнението на Нигрен следва да се прави винаги.[2] Англиканският учен от XVII век Хенри Додуел (1641 -1711), бивш Camden[3] преподавател по история в Оксфордския университет публикува в Лондон любопитна кни­га с твърде озадачаващо заглавие:

Епистоларна беседа, доказваща според Писанията и ран­ните отци, че душата е елемент, който е смъртен по приро­да, но в действителност е безсмъртен по Божие благоволе­ние или за наказание, или за награда – благодарение на свое­то съчетание с Божествения кръщелен Дух. Там се доказва, че от апостолите насам никой, освен епископите, няма власт да дава този Божествен Дух на безсмъртие (1706).

Аргументите на Додуел са често объркани и неясни. Ос­новното достойнство на книгата се заключава в проявената от автора необятна ерудиция. Додуел е очевидно първият, който събира огромно количество информация върху раннохристиянското учение за човека, независимо от това, че той самият не може както трябва да се възползва от нея. Той е напълно прав в своето твърдение, че християнството не се интересува от ес­тественото „безсмъртие“, а по-скоро от свръхестественото общение на душата с Бога, „Който е едничък безсмъртен“ (1 Тим. 6:16). Не е чудно следователно, че книгата на Додуел пре­дизвиква яростна дискусия. Срещу него е повдигнато офици­ално обвинение в ерес. Но той намира и немалко горещи под­дръжници. И един анонимен писател – „презвитер на църквата в Англия“ – публикува две книги по този въпрос, като предста­вя щателно изследване на патристичните свидетелства, че „Све­тият Дух (е) Източник на безсмъртието и безсмъртието (е) присъ­ща на евангелието благодат, (а) не природна съставна част на душата“, и че „безсмъртието (е) свръхестествено за човешки­те души, дар от Иисус Христос, запечатан от Светия Дух в Кръ­щението“.[4] Това, което е от особен интерес в този спор, е, че против тезата на Додуел възразяват главно „либералите“ от това време, а неговият най-голям литературен опонент е известният Самюел Кларк[5] от Сейнт Джеймс, Уестминстър, който е последовател на Нютон и кореспондира с Лайбниц и който е про­чут със своите неортодоксални вярвания и идеи – типичен пред­ставител на времето на свободата на разума и Просвещението. Това е необичайна ситуация: „Безсмъртието“ се оспорва от „ор­тодоксален“, а се защитава от „свободомислещ“. Вярата в ес­тественото безсмъртие е един от малкото „догмати“ на просвещенския деизъм от това време. Човекът на Просвещението лесно може да отхвърли учението за Откровението, но не може да си позволи каквото и да било съмнение относно „истините“ на ра­зума. Жилсон изказва предположение, че „това, което е извес­тно под името „моралистко“ учение на XVII век, е по произход връщане към становището на ранните Отци, а не проявление на свободомислещия дух, както изглежда се е вярвало“.[6] Ка­то общо твърдение това е несъстоятелно. Цялата ситуация през XVII век е много по-сложна и объркана, отколкото очевидно се предполага. Въпреки това в случая с Додуел (и някои други) предположението на Жилсон е напълно оправдано. Има оче­видно „завръщане към позициите на ранните Отци“.

2. Душата като „творение“

Св. Юстин Философ, в своя „Разговор с юдеина Трифон „, разказва за обръщането си към християнската вяра. В търсене на истината той отива най-напред при философите и за извест­но време е напълно удовлетворен от учението на платониците: „Възприемането на безтелесните неща истински ме завладя и платоническото разбиране за идеите добави криле на моя ум“. Тогава той се среща с един християнски учител, възрастен и уважаван човек. Между въпросите, повдигнати през време на техния разговор, е този за природата на душата. Ние не трябва да наричаме душата безсмъртна, твърди християнинът: „Защо­то, ако тя е безсмъртна, ние несъмнено трябва да я наричаме и неродена“ (εί άθάνατός έστι καὶ άγέννητος δηλαδή).Това е, разбира се, тезата на платониците. Бог единствен е „нероден“ и безсмъртен, и това е така, защото Той е Божество. Светът, от друга страна, е „роден“ и душите участват в него. „Може би е имало време, когато те не са съществували“. И затова те не са безсмъртни, „тъй като светът ни изглежда роден“. Душата не живее сама по себе си, а само „участва“ в живота. Бог единствен е живот, душата може само да имаживот: „Защото силата за живот не е атрибут на душата, както тя е на Бога“. Освен това, Бог дава живот на душите, „както Той желае“. Всичко сътворе­но „притежава тварна природа, която може да бъде унищожена и престава да съществува“. Творенията като такива са „тлен­ни“.[7] Главните класически доказателства за безсмъртието, водещи началото си от „ Федон “ и „ Федър „, са опровергани и отречени, а техните основни предпоставки са открито отхвър­лени. Както посочва проф. А. Е. Тейлър, „за елинското мисле­не άθανασία или άφθαρσία неизменно означават почти съ­щото, което и ‘божествеността’, включвайки идеята за нероденост и неразрушимост“.[8] Да каже, че „душата е безсмъртна“ за елина е същото като да каже, че „тя е нетварна“, т.е. вечна и „божествена“. Всичко, което има начало, трябва да има край. С други думи, за елина, „безсмъртието“ на душата винаги пред­полага нейната „вечност“, т.е. нейното вечно „предсъществуване“. Само това, което няма начало, може да съществува веч­но. Християните обаче не могат да се съгласят с тази „фило­софска“ предпоставка – тъй като те вярват в сътворението, за тях е нужно да се откажат от „безсмъртието“ (в гръцкия смисъл на думата). Душата не е независимо или самоуправляващо се същество, а именно творение, и дължи самото си битие на Бога, на своя Творец. Съобразно с това тя не може да бъде „безсмъртна“ по природа, т.е. сама по себе си, а само „по Бо­жия воля“, т.е. по благодат. „Философската“ аргументация в полза на (природното) „безсмъртие“ се основава на „необхо­димостта“ на битието. Обратно – да се твърди, че светът е сът­ворен, означава да се подчертава преди всичко неговата абсо­лютна случайност, и по-точно – случайност в порядъка на би­тието. С други думи, сътвореният свят е свят, който изобщо би могъл да не съществува. Това означава, че светът е съвършенно и напълно ab alio, но в никакъв случай a se.[9] Както казва Жилсон, „някои същества са съвършено различни от Бо­га поне в смисъл, че за разлика от Него те биха могли изобщо да не съществуват и все още могат в някакъв момент да преста­нат да съществуват“.[10] „Могат да престанат “ обаче не оз­начава непременно „(наистина) ще престанат“. Св. Юстин в никакъв случай не е „кондиционалист“ и поддръжниците на „ус­ловното безсмъртие“ призовават неговото име напълно нап­разно: „Всъщност аз не казвам, че всички души ще загинат…“ Целият аргумент е полемичен и целта е да се подчертае вярата в сътворението. Ние откриваме аналогични разсъждения в други съчинения от II век. Св. Теофил Антиохийски набляга на „не­утралното“ естество на човека. Според него „ по природа „чо­век не е нито „безсмъртен“, нито „смъртен“, а по-скоро „по­датлив и на двете“ (δεκτικόν άμφοτέρων). „Защото, ако Бог го е създал от самото начало безсмъртен, Той е щял да го направи бог“. Ако човек от самото начало беше избрал безсмъртните неща – според Божиите заповеди – той щеше да бъде увенчан с безсмъртие и щеше да стане бог, „осиновен бог“ (dues assumptus, θεός άναδειχθείς).[11] Тациан отива дори по-нататък: „Душата сама по себе си не е безсмъртна, елини, а смърт­на. Но тя може и да не умира“.[12] Възгледите на ранните апо­логети не са лишени от противоречия, и не винаги тези възгле­ди са точно изразявани. Но основният пункт винаги е ясен – проблемът за безсмъртието на човека трябва да се разглежда в контекста на учението за сътворението, при това – можем да добавим – не само като метафизичен, а преди всичко като ре­лигиозен проблем. „Безсмъртието“ не е свойство на душата, а нещо, което изцяло зависи от действителното отношение на чо­века с Бога – неговия Господ и Творец. Не само окончателната съдба на човека се определя от степента на общение с Бога, но дори самото човешко съществуване, неговото „оцеляване“ или устойчивост, зависи от Божията воля. Св. Ириней Лионски про­дължава същата традиция. В своята борба против гностиците той има особена причина да подчертава тварността на душата. Душата не води началото си от „друг свят“, който е свободен от тление; тя принадлежи именно на този сътворен свят. Твър­ди се, казва св. Ириней, че за да съществуват душите трябва да бъдат „неродени“ (sed oportere eas aut innascibiles esse ut sint immortales), иначе те умрат заедно с тялото (vel si generationis initium acceperint, cumcorpore mori). Той отхвърля този аргу­мент. Като творения, душите „продължават да съществуват, до­като Бог желае“ (perseverant autem quoadusque eas Deus et esse, et perseverare voluerit). Тук perseverantia очевидно отговаря на гръцката дума διαμονή. Св. Ириней използва почти същите из­рази като св. Юстин. Душата не е живот сама по себе си; тя участва в живота, който й е даруван от Бога (sic et anima quidem non est vita, participatur autem a Deo sibi praestitam vitam). Само Бог е живот и единствен подател на живота.[13] Дори Климент Александрийски, въпреки своя платонизъм, понякога припом­ня, че душата не е безсмъртна „по природа“: „От тук е ясно, че душата не е по природа неразрушима, а по благодат Божия се усъвършенства до неразрушимост“.[14] Св. Атанасий доказва безсмъртието на душата като използва аргументи, които могат да бъдат проследени чак до Платон,[15] и въпреки това реши­телно подчертава, че всичко, което е сътворено, е „по приро­да“ неустойчиво и подложено на разрушение.[16]Необходимост­та от ограничаване на безсмъртието на душата осъзнава дори бл. Августин: „Душата на човека е безсмъртна по свой собст­вен някакъв начин, не е абсолютно безсмъртна като Бога“.[17] „Според изменчивостта на този живот, може да се каже, че тя е смъртна“.[18] Преп. Йоан Дамаскин пише, че дори ангелите не са безсмъртни по природа, а само по благодат,[19] и доказва това горе-долу по същия начин както и апологетите.[20] Също­то категорично твърдение намираме в „съборното“ послание на Йерусалимския патриарх св. Софроний от 634 г., което е прочетено и благосклонно прието на Шестия вселенски събор през 681 г. В последната част на това послание св. Софроний осъжда грешките на оригенистите – предсъществуването на душите и апокатастасиса – и ясно заявява, че ,,разумните същес­тва“ (τὰ νοητά), макар и да не умират (θνήσκει δὲ ούδαμώς), въпреки това „са безсмъртни не по природа“, а само по Божия благодат.[21] Следва да се добави, че дори през XVII век това ранно предание не е забравено на Изток и ние разполагаме с един интересен документ за диспут между двама гръцки епис­копи от о-в Крит точно по този въпрос: безсмъртна ли е душата „по природа“ или „по благодат“.[22] Можем да направим след­ната равносметка. При обсъждането на проблема за безсмър­тието от християнска гледна точка, трябва да имаме предвид тварната природа на душата. Самото съществуване на душата е зависимо, т.е. „условно. То е обусловено от творческата Бо­жия наредба. Въпреки това, даденосъществуване, т.е. същест­вуване, което не се съдържа по необходимост в „природата, не е непременно преходно. Творческият акте свободно, но и окончателно Божие действие. Бог е създал света именно за битие: „έκτισε γαρ είς το είναι τα πάντα“ (Прем. Сол. 1:14). Не съществува никакво условие за отменяне на това творческо решение. Силата на антиномията се заключава точно в това: светът има зависимо начало, но не и завършек. Той се държи благодарение на неотменимата Божия воля.[23]



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.