Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





I. Grammar



I. Grammar

Используя «Краткий курс грамматики английского языка», изучите следующие темы (после названия грамматической темы указан соответствующий параграф), ответьте на вопросы и выполните упражнения. Выполняйте задания в тетради.

1. Множественное число имен существительных. § 1.1.

1.1. Как образуется множественное число большинства имен существительных в английском языке?

1.2. Составьте таблицу особых случаев образования множественного числа существительных.

Exercise 1. Запишите существительные в форме множественного числа. A farmer, a country, a city, a day, a leaf, an address, a lemon, an apple, a child, a man, a house, a mouse, a tooth, a photo, hair, a potato, a box, a hobby, an exercise-book, a piano, a son-in-law, a wife, a gallery, а woman, a toy, a roof, a foot, money.

Exercise 2. Запишите предложения в форме множественного числа.


1) I am a student.

2) He is a hero.

3) This is a book.

4) That is my life.


5) This woman has a large family.

6) That person has an idea.


 

2. Употребление артикля. § 1.5.

2.1. Что такое артикль и перед какой частью речи он употребляется?

2.2. Какие артикли используются в английском языке?

2.3. Составьте таблицу на основные случаи их употребления (по 5 примеров на каждый вид артикля и его отсутствие).

Exercise 3. Вставьте артикль (a, an, the) там, где необходимо.

1. This is … camera. 2. This is … David. 3. I’d like to change … money. 4. … Martin is from … Italy. 5. This is … cinema. … cinema is new. 6. I’d like to buy … orange. 7. I am … student. My brothers are … farmers. 8. I want to buy this … stamp. 9. This is my … Smartphone. 10. … Smiths live in … London.

11. These are … students of our … group. 12. …man entered the room. 13. She has … aunt and two … uncles. 14. Would you like …cup of tea? – Yes, I usually drink … tea in the morning.


3. Имя числительное. § 4.

3.1. По каким суффиксам можно определить вид числительного в английском языке?

3.2. Выпишите числительные, образование которых не подчиняется общему правилу.

Exercise 4. Запишите числительные словами и прочитайте вслух.

1) 5, 18, 12, 19, 10, 20, 38, 43, 157, 586, 908, 1600, 4765, 22 215.

2) 1-й, 2-й, 3-й, 4-й, 5-й, 21-й, 33-й, 13-й, 18-й, 50-й.

Exercise 5. Ответьте на вопросы.

1) When do the British celebrate Christmas Day and Halloween?

2) When do people in Russia celebrate Christmas and Victory Day?

3) When is the International Students’ Day held?

4) When do you celebrate your birthday?

5. Неопределенные местоимения. § 5.6, 5.8

5.1. Заполните следующую таблицу:

Some something      
Any       anyhow
No     nowhere  
Every   everybody  

5.2. Каким образом употребление неопределенных местоимений зависит от типа предложения?

5.3. Может ли местоимение any употребляться в утверждении?

5.4. Что вы знаете о неопределенном местоимении «one»?

5.5. Сколько отрицаний может быть в английском предложении?

Exercise 8. Выберите соответствующее местоимение для заполнения пропуска.

1. I have … friends in Moscow. (something, somebody, some, any, anybody)

2. Have you got … problems with the foreign language? (no, any, some, something, anything)

3. He will do … for you! (every, any, everything, somewhere)

4. She doesn’t want to see … tonight. (nobody, nothing, somebody, anybody)

5. Please, do … to help her. (nobody, no, anything, something)

6. Does … help this girl with mathematics? (any, nobody, somebody, anybody)

7. … may smoke here. (nobody, something, nothing, any)

8. If you have … against me, speak out! (anything, some, any, something)

9. Could I have … to eat? (anything, something, anywhere, everywhere)

 

6. Местоимение “it”. § 5.2.

6.1. Какие функции выполняет местоимение it?

6.2. Какие существительные замещает местоимение it?

6.3. В какой функции местоимение it не переводится?

Exercise 9. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на функцию местоимения it.

1. It’s cold and I’m tired. 2. It doesn’t matter. 3. I looked at the window. It was closed. 4. Here is your pen. Take it. 5. Don’t you see? It’s me. 6. It’s no use crying. 7. It was dark to read. 8. It’s wonderful outside. 9. Can you explain it to me once again, please? 10. It is reported that the plane has landed.

 

7. Простые времена в активном залоге.

7.1. Какие действия выражают Present / Past / Future Simple?

7.2. Какие наречия часто уточняют эти времена?

7.3. Как образуется глагол в Present / Past / Future Simple? Запишите

«формулу» образования, обозначив основную форму глагола буквой V.

7.4. Какие вспомогательные глаголы используются в вопросительной и отрицательной форме в Present / Past / Future Simple? Выпишите их.

Exercise 10. Образуйте 2-ю и 3-ю формы наиболее частотных неправильных глаголов, пользуясь таблицей.

Be, come, do, eat, fall, find, get, give, go, have, hold, know, learn, meet, pay, read, see, sit, speak, stand, take, teach, tell, win, write.

Exercise 11. Употребите глагол в соответствующем времени Simple.

1. I (to go) to the university by bus yesterday. 2. It (to take) me 15 minutes to get there. 3. … you (to play) tennis tomorrow? 4. … you (to cook) well? 5. We (to have) English twice a week next term. 6. They … not (to eat) meat, they are vegetarians. 7. Ann … not (to use) the dictionary while translating. 8. They (not to study) five days a week last year.

Exercise 12. Задайте специальный вопрос в Present Simple. § 8.2.1, 12.2.

1) When…? → The dean comes at half past nine.

2) What…? → The girl asks us a lot of questions.

3) How often…? → We always air our classroom twice a day.

4) Who…? → They tell us about their studies.

5) What book…? → I read an English book every day.

6) What kind of…? →My father drives a new car.

7) How…? → He speaks English very well.

8) Where…? → My sister goes to her office on week-days.

9) How many…? → We have three classes on Monday.

 

8. Настоящее длительное время в активном залоге. § 8.3.1.

8.1. По какой «общей формуле» образуется глагол в длительном времени?

Выпишите эту формулу в тетрадь.

8.2. Какие действия выражает Present Continuous?

Exercise 13. Образуйте и сравните формы Present Simple and Present Continuous. § 8.2.1, 8.3.1.

Present Continuous Present Simple
I (read) now. I (read) every day.
He (sleep) now. He (sleep) well every night.
My mother (not work) now. My mother (not work) at an office.
They (not eat) now. They (eat) at school every morning.
… your brother (drive) now? … he (drive) to his office?
… you (watch) TV now? … you (watch) TV in the evening?

 

1. I usually … (go) to the University by bus, but now I … (walk). 2. My friend always … (attend) lectures and seminars. Some students … (miss) classes sometimes. Today Alex and Peter … (stay) away. 3. – What …you … (read) now? – I … (read) a book by V. Pelevin. In fact, I … (read) a lot.

4. It … (snow) quite often in the Urals. Look outside! It … (snow) again!

5. I never … (lose) the keys. But you … always … (lose) them!

 

9. Предлог. § 6.

10.1. Какими предлогами обозначается место предмета в пространстве?

10.2. Какие предлоги направления вы знаете?

10.3. Приведите примеры многозначности некоторых предлогов.

Exercise 14. Вставьте, где необходимо, предлоги “at”, ”on” , “in”.

1. Kate doesn’t normally work weekends, but she had to work last Saturday. 2. We’re leaving the morning, but we’ll be back three weeks.

3. Did she send you a card your birthday? 4. what time does the meeting start Monday? 5. They went holiday to Spain Easter and then again the summer. 6. The bridge was built the 16th century. 7. I’m taking my driving test 4.30 July 3rd . 8. He was born 1900 and died 1972. 9. I’m going to a conference in Egypt a week. 10. Can you meet me 2 o’clock next Saturday afternoon?

1) .



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.