Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Літературні джерела



 

Лекція 9 Основні форми логіко-математичної освіти дітей (2 год.)

1.Основні форми дошкільної освіти

2. Інтегровані та комплексні заняття

3. Ігри природничо-математичної спрямованості

Літературні джерела

1. Малятко – К., 1991.

2. Дитина. – К., 1993.

3. Рихтерман Т.Д. Формирование представлений о времени у дошкольников. – М., 1991.

4. Кочина и др. Математика: підготовка дитини до школи // Початкова школа. –2001. – № 7. – С.49-61.

5. Корнеева Г, Родина Е. Современные подходы к обучению дошкольников математике. // Дошкольное воспитание. – 2000. – №3. – С.46-49

6.Машовець М.А. Про складне – доступно і просто: засвоєння абстрактних математичних понять //Дошкільне виховання. – 2000. – № 5. – С.15-17.

7.Фунтікова О. Методичні основи формування початкових математичних уявлень у дітей 4-5 року життя //Палітра педагога. – 1999. – №4. – С.10-13.

8.Голуб Н. Умова задачі – схема //Дошкільне виховання. – 1998. – № 8. – С.8-9.

9.Крутій К. Діяльнісна модель заняття / Катерина Крутій // Дошкільне виховання. – 2006. – №7. – С. 16-19

§1. Основні форми дошкільної освіти

       Метою логіко-математичної освіти є формування в дітей цілісної картини світу, що є підґрунтям для розвитку осо­бистості взагалі. Особистісно орієнтована модель дошкільного виховання націлює на урахування індивідуальних особливос­тей кожної дитини. За таких умов діяльність вихователів, батьків і самих дітей не лише спрямована на розвиток уже наяв­них якостей особистості дитини, але й закладає основу для ста­новлення інших особистісних якостей. О.Кононко наголошує: „Особистісно орієнтований підхід до навчання і виховання до­шкільника передбачає посилення уваги до його здорового, повно­цінного буття, свідомого та відповідального ставлення до довкілля та самого себе" [24, с. 4]. Отже, концепція організації навчально-виховного процесу на основі ідей діяльнісного підходу та особи­стісно орієнтованої парадигми дозволяє сформувати модель діяльнісного навчання, що створює для дітей можливість зай­мати ініціативну позицію в навчально-виховному процесі, доз­воляє пізнавати світ шляхом самостійного прийняття рішень у сфері, доступній досвіду дитини (шляхом проб та помилок, але на власному досвіді), розвиває соціально-комунікативні якості, допомагає здійснювати вибір своєї поведінки в реальних умо­вах, формує норми поведінки в реальному житті.

Ця думка одержує подальший розвиток в інших досліджен­нях: „В особистісно орієнтованому виховному оточенні надзвичай­но вагомим є феномен появи в дитини відчуття дорослішання: мо мент, який потребує особливої уваги, оскільки в традиційному виховному процесі це відчуття гальмується через ставлення до малюка як до об'єкта виховного впливу" [40, с. 6]. Головним в оцінці ефективності сучасної дошкільної освіти виступає „не обсяг набу­тих дитиною знань, а поєднання їх з особистісними якостями, уміннями застосовувати свої знання в житті" [24, с. 4].

Безумовно, дошкільний вік визначає подальший розвиток особистості. На сучасному етапі триває пошук і розробка таких форм навчання й виховання дошкільників, які б сприяли усві­домленню дитиною різних сфер життя.

У дидактиці „форма" (від латинського - устрій, строй, си­стема організації, внутрішня структура) розглядається як спосіб організації навчальної діяльності. Різноманітність форм навчання визначається: кількістю учнів, місцем і часом прове­дення занять, способами діяльності дітей, а також способами керівництва з боку вихователя. Виходячи з особливостей органі­зації навчання, кількості учнів, розрізняють індивідуальну, ко­лективну та групову (диференційовану) форми навчання.

Основними формами природничо-математичної освіти є за­няття та ігри.

Заняття - форма дошкільного навчання, за якої вихова­тель, працюючи з групою дітей у встановлений режимом час, організовує і спрямовує пізнавальну діяльність з урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини [42, с. 450].

Особлива роль у розвитку дітей належить грі. У великому тлумачному словнику сучасної української мови для слова „гра" наводиться кілька значень, одне з яких є найближчим до до­шкільного дитинства: „підпорядковане сукупності правил, прийомів або основане на певних умовах заняття, що є розва­гою або розвагою та спортом одночасно" [7, с. 195].

 

 

§2. Інтегровані та комплексні заняття

Організація навчально-виховного процесу в сучасних інно­ваційних технологіях вимагає від педагога вдосконалення прак­тичної діяльності шляхом пошуку нових ціннісних пріоритетів у визначенні змісту, форм і методів організації пізнавальної діяльності дітей.

Одним з напрямків методичного оновлення дошкільної ос­віти є конструювання та проведення інтегрованих і комплекс­них занять на основі інтеграції навчального матеріалу з кількох сфер життєдіяльності дітей навколо однієї теми чи поняття.

Дошкільник сприймає навколишній світ цілісно. Для ньо­го не існує окремо існування об'єктів лише в межах навчально­го предмета: тварини й рослини - це з ознайомлення з навко­лишнім, числа й геометричні фігури - це математика тощо. Метою інтегрованих і комплексних занять, побудованих на міждисциплінарному зв'язку понять, повинно бути різносто-роннє вивчення об'єкта (предмета чи явища), осмислене сприй­няття навколишнього світу, приведення знань у відповідну си­стему, спонукання фантазії, творчості та інтересу, формування позитивно-емоційного настрою.

Заняття, що включають міждисциплінарні знання, дося­гають ефективності, якщо реалізуються такі дидактичні умови їх організації та проведення: побудова інтегрованих та комп­лексних занять на основі концентрації змісту навколо однієї теми, конкретизація завдань на кожному з етапів заняття, по­слідовне формування понять і вмінь із загальним змістом, раці­ональне використання різноманітних засобів активізації пізна­вальної діяльності дітей.

Дослідниця дошкільного дитинства Н.Гавриш у своїй книзі „Сучасне заняття" наводить детальний аналіз процесу інтег­рації, категоріальних, змістових, структурних ознак сучасно­го заняття. Нею виокремлено такі типи занять за спрямовані­стю змісту: односпрямовані - предметні; різноспрямовані -інтегровані та комплексні заняття [53, с. 22].

Отже, комплексне й інтегроване заняття є різноспрямова-ними. Основними завданнями на таких заняттях є всебічний розвиток дитини, формування цілісного уявлення про конкрет­ний предмет на основі інтеграції різних понять із залученням дітей до різних видів діяльності. Разом з тим, ці типи занять мають низку відмінностей. Інтегровані знання можуть включатися до занять у вигляді фрагменту (пригадуємо назви тварин, що починаються на звук

[к]), окремого етапу (актуалізація знань про істинні та хибні при­родні явища при роботі над казками), протягом усього заняття (формування цілісного образу поняття „Ліс", „Комахи" тощо).

Н.Гавриш визначає інтегроване заняття як таке, що спрямоване на розкриття цілісної сутності певної теми засоба­ми різних видів діяльності, які об'єднуються в широкому інфор­маційному полі заняття через взаємне проникання та збагачен­ня [53, с. 22].

Структура інтегрованих занять вимагає особливої чіткості, продуманого й логічного взаємозв'язку матеріалу з різних дис­циплін на всіх етапах вивчення теми. Це досягається за умови компактного, сконцентрованого використання матеріалу про­грами, залучення сучасних способів організації дітей на за­нятті, інтерактивної роботи.

На етапі підготовки до проведення інтегрованого заняття для дотримання системності знань вихователі застосовують ме­тод інтелектуальних карт або карт розумових дій.

Інтелектуальна карта - структурно-логічна схема змістовно-процесуальних аспектів вивчення певної теми, у якій у радіальній формі відбиваються зв'язки ключового поняття, що розташовується в центрі, з іншими поняттями цієї теми (про­блеми) (разом вони складають нерозривну єдність) [53, с. 58]. Ці карти (схеми вивчення поняття або теми) допомагають розк­рити сутність поняття, що вивчається на занятті, та його взаємозв'­язки з іншими об'єктами (явищами, процесами, предметами). Роз­роблена карта є основою для подальшого моделювання та проведен­ня заняття чи серії занять (якщо дуже велика за обсягом тема).

Для інтегрованого заняття „Море" основним поняттям, що буде розташоване у центрі, буде „море". Від цього поняття бу­дуть відходити слова, що розкривають сутність центрального поняття - це середовище, морські мешканці, розваги, морсь­кий транспорт, властивості морської води (див. схему 3).

Цю схему можна ще доповнити конкретними прикладами: назвами тварин, рослин, транспорту, обладнання для дайвінгу, видами спорту тощо.

Слід зауважити, що проведення інтегрованих занять вима­гає особливої підготовки від вихователя та вже сформованого запасу знань, умінь у дітей з відповідної теми. Тому проведен­ня таких занять кожного дня є неможливим.

Пропонуємо такі теми інтегрованих занять для проведення з метою природничо-математичної освіти дошкільників: „Вода - джерело життя", „Час у природі", „Далеко-близько", „Рідня (класи тваринного світу)", „Що це за кулька? (дослідження різних об'єктів круглої форми)", „Найдорожчий скарб - жит­тя", „Дорослі та їх дитинчата (тваринний світ)" ..Розмаїття листя".

Пізнавальна діяльність - аналіз форми, величини й кіль­кості представників рослинного світу (Червона книга), групу­вання рослин (квіти, дерева, кущі, трави), фізична діяльність -рухлива гра „Денні та нічні рослини", мовленнєва гра - скла­дання попередження „Увага, рослини-хижаки" (лікарські рос­лини тощо), художня діяльність - аплікація „Листопад" (добір геометричних фігур, відповідно до форми листя) тощо.

„Симетрія у природі".

Лексична робота зі словом „однаковий", дослід із дзерка­лом, виконання завдань на мозаїці (створення сніжинок), по­шук симетрії на малюнках (зображення представників тварин­ного й рослинного світу), виготовлення сніжинок, листя (дзер­кальна симетрія) шляхом вирізання й відбитком фарби на па­пері, складання візерунків з матеріалу „Склади візерунок".

„Ялинка".

Відгадування та складання загадок про ялинку (визначен­ня характерних властивостей - наявність хвої; запах, колючі гілки, вічнозелена тощо), аналіз форми, величини та кольору, різноманіття хвойних дерев („Родичі ялинки"), створення но­ворічної ялинки з геометричних фігур з матеріалу головоломки („Танграм", „Піфагор"), міркування на тему „Чому сумують ялинки після свята?" (екологічне виховання).

..Равлик".

Це заняття бажано проводити на вулиці, спостерігаючи за справжнім равликом.

Аналіз форми (спіраль, круг), розміру (маленький), спос­тереження за швидкістю руху (повільно), дидактична гра „Хто найповільніший?" (порівняння швидкості руху різних тварин), рухлива гра „Равлик" (діти малюють крейдою равлика на ас­фальті (доріжку закручену в спіраль), розподіляють її на квад­рати та стрибають за чергою), образотворча діяльність - розфар­бовування крейдою або вирізання спіралі з кольорового паперу.

Для проведення інтегрованих занять у якості теми можна брати як одиночні поняття (назви певних тварин, рослин, при­родних явищ, предметів побуду, свят), так і узагальнені, до скла­ду яких входить певна система об'єктів (ліс: сукупність тварин, рослин, відпочинок; море: сукупність тварин, рослин, транс­порт, розваги; магазин: товари, продавці, покупці, ціна, гроші; будівництво: робітники, машини, обладнання; жива природа: тваринний і рослинний світ, умови існування; хлібозавод: пра­цівники, обладнання, продукти; парк: дизайн, розваги, росли­ни; музей: експонати, екскурсія, працівники, правила поведі­нки тощо).

При розгляді одного поняття на занятті здійснюється його всебічне розкриття, реалізовується інтеграція. Якщо ж основ­не поняття є узагальненим, унаслідок проведення інтегровано­го заняття за такою темою в дітей формується цілісна картина за певною темою.

Таким чином, інтегровані заняття за змістовною темою слід проводити як узагальнені.

Комплексним є заняття, спрямоване на різнобічне роз­криття сутності певної теми засобами різних видів діяльності, що послідовно змінюють одна одну [53, с. 22].

Комплексне й інтегроване заняття обов'язково є тематич­ними, в них обрана тема чи ключове поняття є основою для об'єднан­ня завдань з різних видів діяльності.

Отже, в інтегрованому й комплексному заняттях передба­чається наявність різних видів діяльності дітей, об'єднання знань з різних галузей. Але ці типи заняття істотно відрізня­ються один від одного, хоча обидва спираються на міждисциплі­нарні (міжпредметні) зв'язки.

Комплексне заняття передбачає епізодичне включення в нього питань і завдань з різних дисциплін, з різних видів діяль­ності. Це сприяє поглибленому сприйняттю та осмисленню конкретного поняття. Наприклад, при вивченні теми „Весна. Сезонні зміни у природі" вихователь активізує знання дітей за допомогою бесіди, супроводжуючи розмову дитячими малюн­ками та творами художників. Якщо основною метою заняття є створення цілісного образу „весни", на ньому буде інтегрувати­ся зміст з різних дисциплін, залучатися завдання з різних видів діяльності. Особливість такого інтегрованого заняття полягає в тому, що об'єднуються блоки знань з різних дисциплін з метою створення цілісної системи знань за конкретною темою. Також вважається, що основною метою інтегрованих занять є створен­ ня умов для всебічного розгляду дітьми конкретного об'єкта, поняття, явища, формування системного мислення, пробуджен­ня уяви, позитивного емоційного ставлення до пізнання.

„В інтегрованому занятті об'єднання відбувається з проник­ненням елементів однієї діяльності в іншу, тобто межі такого об'єднання розмиті. На такому занятті майже неможливо, при­наймні дуже важко, відокремити один вид діяльності від іншо­го. У комплексному занятті одна діяльність змінює іншу, і цей перехід відчутний: помалювали, тепер пограємо, а потім послу­хайте казку. Комплексне заняття нагадує багатошаровий пиріг, у якому кожен з прошарків залишається відокремленим" [53, с. 23].

Зміст комплексного й інтегрованого занять відрізняється тим, що в інтегрованому занятті дуже складно розділити зав­дання за видами діяльності. Так, наприклад, на комплексному занятті з теми „Вода" можна запропонувати такі завдання з різних видів діяльності: пізнавальна - бесіда на актуалізацію знань про властивості води; фізична - фізкультхвилинка, рух­лива гра „Струмочок"; музична - виконання пісні про струмо­чок тощо. Отже, кожне із завдань пов'язане із загальною те­мою, але виконує свою специфічну мету відповідно до виду діяльності: фізична - розвивати психофізичні властивості (швидкість, витривалість тощо), художня - учити передавати художній образ різними засобами мистецтва тощо.

За цією ж темою на інтегрованому занятті можна запропо­нувати такі завдання: розв'язування логічних задач, пов'яза­них із властивостями води („Що буде, якщо...") - мета поляга-тиме як у розвитку логічного мислення, так і в закріпленні знань про властивості води; складання з геометричних фігур (трикут­ників різного розміру й кольору) моделі „Кругообіг води у при­роді" - це завдання поєднує художню, пізнавальну та мовлен­нєву діяльності дітей; проведення досліду „Який музичний інструмент нагадує струмочок?" - поєднує музичну, пізнаваль­ну діяльності. У згаданих завданнях складно визначити, яка мета є основною, оскільки вони мають інтегрований характер, дозволяють розглянути основне поняття (тему) з різних боків, розкрити основні властивості й особливості об'єктів.

При підготовці інтегрованого й комплексного занять необ­хідно знати основні вимоги до планування й організації їх про­ведення:

- виокремити у програмі з кожної дисципліни (сфери жит­тєдіяльності) подібні теми або теми, що мають загальні аспекти;

- виявити зв'язки між подібними елементами знань;

- змінити послідовність вивчення теми, якщо в цьому є не­обхідність;

- врахувати специфічні завдання в процесі вивчення теми для кожної з дисциплін;

- плануючи заняття, сформулювати основну мету та завдання;

- змоделювати заняття (аналіз, відбір, перевірка) змісту заняття, наповнити його матеріалом, що відповідає меті заняття;

- виявити оптимальне навантаження дітей (розумова, фізична, мовленнєва діяльності тощо).

Проведення інтегрованих та комплексних занять надає широких можливостей щодо використання .різноманітної на­очності на заняттях. Так, на заняттях з математики вихователь може використовувати дитячі малюнки для створення при­кладів та моделювання задач. За цими ж малюнками можна складати разом із дітьми невеличкі оповідання, казки.

 

 

§3. Ігри природничо-математичної спрямованості

Ігрова діяльність є провідною в дошкільному віці. Через гру дитина пізнає навколишній світ, розглядає складні суспільні процеси та явища. Ігрова діяльність надає можливість дитині не лише отримати нові знання, але й використати вже сформовані знання в процесі власної діяльності.

Організовуючи ігри в дошкільному закладі, педагог ура­ховує специфіку формування понять і загальні закономірності розвитку дітей певного віку, адже кожному віковому періоду відповідає найбільш доступний і важливий для виховання та психічного розвитку вид діяльності.

При переході від раннього дитинства до дошкільного віку змінюється провідний вид діяльності. За цей період життя діти оволодівають елементарними формами спілкування, почина­ють орієнтуватися у світі речей, що їх оточують, засвоюють ос­новні способи дій з різноманітними предметами побуту, іграш­ками, тобто опановують предметною діяльністю. У цей період дитина набуває специфічних людських якостей: засвоює ходь­бу, основи розмовного мовлення, предметні дії, у неї формуєть­ся особисте ставлення до світу людей, предметів, до природних явищ.

Лише дитина, яка вміє спілкуватися з дорослими й актив­но виділяє значущі особливості предметів, здатна перейти до гри. Гра не механічно замінює предметну діяльність: вона по­ступово формується паралельно зі збагаченням життєвого дос­віду дітей.

Гра має неперевершене значення для цілісного розвитку дитини. В ігрових діях розвиваються мовлення й мислення ди­тини, її почуття й сприймання світу, збагачується емоційна сфера. Саме в грі дитина набуває здатності поступатися влас­ним бажанням, щоб підпорядковувати їх загальній меті, на­слідує форми суспільних відносин людей, поступово опановує моральні норми й починає керуватися ними у своїх стосунках з дорослими й іншими дітьми [28, с. 13]. Гра виступає джерелом формування нових, більш високих за своїм суспільним змістом, мотивів.

Гра в її специфічному змісті починається з перетворення реальної ситуації в уявлювану. Це не означає, що гра відходить від реальності, разом з тим, незважаючи на умовності, у ній є й реальне життя. Усе, чим гра живе й що вона втілює в дійсності, черпається нею з дійсності. Вона виходить за межі однієї ситу­ації, відволікається від одних сторін, щоб глибше виявити інші. За допомогою гри людина входить у сферу різних видів діяль­ності, розвиває важливі психічні здібності, особливо творчу уяву як основу будь-якої творчої діяльності. Дитина розвиває себе не тільки як суб'єкта дії, але і як суб'єкта людських відно­син. Аналізу гри в дошкільному дитинстві присвячено численні дослідження.

Вагомий внесок у розвиток теорії гри зробив С.Рубінштейн, який розглядає ігрову ситуацію, насамперед, з боку мотивів та ігрових дій, саме вони визначають спрямованість та зміст гри. Автор відзначає особливості ігрових дій: вони скоріше є вира­жальними й семантичними актами, ніж оперативними прийо­мами. Ці дії виражають ставлення до мети, з чим і пов'язана заміна одних предметів іншими, що набувають значення, обу­мовленого їхньою функцією в грі. С.Рубінштейн поділяє дум­ку про гру як про особливий вид діяльності, її особливий тип, що виражає певне ставлення особистості до навколишньої дійсності.

Важливою є думка про значення творчої гри, яка є на­слідком зростаючої пізнавальної активності. У цьому розумінні гра не менше, ніж інші види діяльності, містить у собі потен­ційні можливості для розвитку дитини, формування якостей особистості. Як і будь-яка людська діяльність, гра за своєю при­родою соціальна, тобто має суспільний характер, здійснюється в історично певній системі соціальних відносин, які також не­минуче проявляються в самій грі. На цю ознаку вказував свого часу Л.Виготський, відзначаючи, що „в дитини в процесі гри виникають та виробляються прийоми підкорення власної пове­дінки правилам поведінки колективу, потім ця організація, що виникла, перетворюється у внутрішню функцію поведінки та стає власною психічною функцією" [11, с. 124].

В іграх дітей відбувається, на думку Л.Виготського, дієве формування соціальної особистості, оскільки гра дитини спря­мована, насамперед, на діяльність соціального характеру. Ди­тина бачить діяльність дорослих людей, які її оточують, на­слідує її й переносить у гру, у ній же опановує основними соці­альними відносинами й проходить школу свого майбутнього соціального розвитку. Л.Виготський заклав основу для подаль­шого вивчення гри як діяльності, що має велике значення для психічного розвитку дитини. Цей аспект знайшов своє втілен­ня в дослідженнях його учнів та послідовників: Л .Венгера, О.За-порожця, О.Леонтьєва, Д.Ельконіна. Науковці підкреслюють, що гра сприяє усвідомленню дитиною соціально прийнятих етичних норм поведінки, у грі ці норми стають її власними, а не нав'язаними ззовні. Гра є тим механізмом, що переводить зовнішні вимоги соціального середовища у власні потреби ди­тини. Відтак, гра - найкраща підготовка до майбутнього жит­тя, у грі дитина вправляється та розвиває ті здібності, які зна­добляться їй у майбутньому [10, с. 38].

Автором найбільш повно розробленої теорії гри є Д.Ельконін, який не лише дав повну характеристику суспільно-істо­ричної природи гри, а й ретельно дослідив особливості гри дітей на різних етапах дошкільного дитинства. Він визначає чотири основні лінії впливу гри на психічний розвиток дитини, що пов'язані з розвитком мотиваційно-споживчої сфери, подолан­ням пізнавального „егоцентризму", розвитком розумових дій, довільності в діях. У роботах Д.Ельконіна виділено такі етапи розвитку дитячої гри: предметна гра (до трьох років), сюжет­но-рольова гра (три-сім років), гра із правилами (із шести -семи років). Оскільки сутність дитячої гри полягає в реалізації прагнення дитини „бути як дорослий" (тобто в її основі лежить особлива мотивація, утілена в ролі), розвиток гри становить со­бою ніби різні метаморфози ролі. Дослідження гри допомогло зробити Д.Ельконіну важливий висновок, що виникнення гри пов'язане не з дією якихось внутрішніх, уроджених інстинк­тивних сил, а із цілком певними умовами життя дитини в суспільстві.

Значний внесок у розробку теорії й практики гри зробили Р.Жуковська, О.Захаров, О.Усова. У їхніх роботах розглядаєть­ся цінність ігор у вихованні дітей узагалі й у ході формування взаємин між ними зокрема, представлено класифікацію ігор, вимоги, що ставляться до них, а також заходи щодо підвищення ефективності їх використання. Розвивальне значення гри, на думку психологів, залежить від того, що в самій глибині генези­су гри, у самих її джерелах є емоційні підстави. А емоції, як відомо, змушують енергійно працювати й увагу, і уяву, і мис­лення, й інші психічні функції, захоплюючи особистість дошк­ільника, мобілізуючи психічні сили організму. О.Усова, дослід­жуючи ігри дошкільників, довела, що вони змінюються з віком, зокрема змінюються види ігор, вибір стає ширшим, а також ур­ізноманітнюється палітра ролей, які задіяні в іграх дітей.

V Концепції дошкільного виховання України вказано, що гра - найлегший шлях для усвідомленого оволодіння надбан­нями культури, досвідом людських взаємин, знаннями, спосо­бами діяльності тощо [25, с. 12]. Гру розглядають як компенса­торну діяльність, що в символічній формі дає змогу задоволь­нити нездійснені бажання. Гра цінна тим, що відображає став­лення особистості досвіту, що її оточує [37, с. 218]. Гра-стихія дітей; в іграх вони черпають сили, розвиваються фізично й ду­ховно [48, с. 165-166].

Г.Бєлєнька, О.Богініч, М.Машовець, розглядаючи соціаль­не походження та зміст гри, справедливо зауважують, що „у грі дитина не лише повторює ситуації життя, але й розвиваєть­ся через їх програвання" [4, с. 43]. Н.Волкова визначає гру як один із видів діяльності дити­ни, що полягає у відтворенні дій дорослих і стосунків між ними. Види ігор автор визначає на підставі різнопланової діяльності дітей: ігри-дозвілля та ігри педагогічні (організовані з метою вирішення навчально-виховних завдань) [9, с. 150].

У структурно-змістовній характеристиці гри дітей як пе­дагогічно-організованого явища виділяють низку параметрів.

Під природою гри ми розуміємо: ігрову свідомість, ігрове світовідчування, несвідоме усунення від буденно-ділових ус­тановок життя, радісне самопочуття, бадьорість, активний жит­тєвий тонус, уяву, фантазію, імпровізацію, інтуїцію, умовність тощо. Природа гри - це її реальні цінності, кожна з яких має впжливе виховне значення.

Під структурою гри розуміється її композиція, процесу­альна й операційна основи, наявність необхідних для конкрет­ної гри структурних ігрових одиниць, певного алгоритму.

У загальному вигляді кожна гра передбачає предметну, ро­зумову й щиросердну діяльність індивіда, з якими зливаються уява, фантазія, інша внутрішня розумова діяльність зі своїми символами, знаками й трансакціями (Берн). Крім того, прак­тично кожна гра - це ігрові позиції, уявна ситуація, ризик, ігрові конфлікти, ігрові стани, інші не повсякденні сили гри.

Структура гри розкривається також і в предметній її час­тині, через упорядковану систему елементів і деталей, які ма­ють своє місце, позиції - ігрові координати. Вони можуть пред­ставляти динамічне ціле гри, у якому кожний елемент вирі­шальним чином впливає на хід і результат.

Але структура гри може розкриватися й хаотично, спон­танно, без твердих зв'язків, за правилами й процедурами, на­роджуваними „по ходу".

Таким чином, маючи загальну природу, кожна гра струк­турно розкривається за своїми алгоритмами й за своїми меха­нізмами, на які впливають і внутрішня енергетика гри, і мис­лення, воля, енергія, фантазія дітей, які грають. У кожному разі гра надає широке поле творчості. Структура гри, навіть суворо впорядкована як дійсність гри, не обмежує її розвитку, як і проявів творчих потенцій дітей.

Т.Поніманська в дошкільній педагогіці наводить класифі­кацію ігор, що використовується в сучасній педагогіці: творчі та ігри з правилами. Окрему групу становлять народні ігри [42, с. 312].

Самостійною формою організації навчання й частиною за­няття може бути дидактична гра. Метою такої гри є освоєння, закріплення, уточнення й систематизація знань.

Дидактична гра - система впливів, спрямованих на фор­мування в дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізна­вальних умінь і навичок [42, с. 449].

Кожна проведена дидактична гра має своє навчальне зав­дання, але в більшості випадків головною метою дидактичної гри є закріплення, корекція та систематизація знань, здобу­тих дітьми під час занять.

..Сніжинка".

Мета: закріпити знання дітей про частини тіла.

Вихователь промовляє: „Сніжинка кружляла, сніжинка ле­тіла, сніжинка втомилася й на праву долоню сіла". Вихователь простягає праву долоню, а діти повторюють. Потім вихователь називає інші частини тіла. Дітям потрібно бути уважними, ос­кільки вихователь навмисно може називати одне, а показувати інше.

..Друзі для Фігури".

Мета: закріпити знання про геометричні фігури та назви кольорів.

Діти становляться в коло. Кожен отримує якісь фігури (різні за формою та кольором). Вихователь піднімає якусь фігуру вгору та запитує дітей: „Хто товаришує з моєю фігу­рою за формою?". Наприклад, ця фігура - коло. Тоді всі діти, у яких у руках коло, підіймають фігуру вгору та починають кружляти на місці. Питання можуть бути такими: хто това­ришує з моєю фігурою за розміром? кольором - формою та кольором?

„Геометричне лото".

Мета: закріпити знання про геометричні фігури та назви кольорів.

Гра відбувається як і звичайно лото, але карти можна по­єднувати не лише відповідно до фігури, але й за кольором. „ТТТвячкя".

Мета: закріпити знання про геометричні фігури й кількісні уявлення (в межах 5).

Діти розподіляються на групи за геометричними фігура­ми. Кожна група повинна допомогти швачці розподілити ґу­дзики, знайти усі ґудзики такої форми, якої її група. Після цього потрібно розташувати ґудзики у порядку зростання кількості дірочок.

„Де мешкають пифри?"

Мета: закріпити знання цифр, вправляти дітей у по­рівнянні чисел.

Потрібно розташувати числа в будиночках. Так, у будино­чок А можуть потрапити лише числа менші ніж 2 (тобто 1), у будиночок Б - числа менші 4 (тобто 2 та 3) тощо.

„Знайди кришечку".

Мета: ознайомити дітей з поняттям розміру, вправляти у співвідношенні предметів за розміром.

Вихователь пропонує дітям до кожної каструлі знайти кри­шечку відповідного розміру (можна використовувати малюн­ки або предмети)

 

 

         

­

 

..Знайди будиночок".

Мета: закріпити знання про тварин та їх помешкання.

Діти розподіляються на дві група. Одна отримує картки із зображенням тварин, а друга - із зображення їх „будиночку". Потрібно за командою якомога швидше знайти собі пару.

„Запам'ятай адресу".

Мета: закріпити знання про назви тварин, геометричних фігур, сприяти розвитку пам'яті.

Вихователь показує дітям невеликий будиночок. Його вікна прикриті геометричними фігурами. Вихователь відкриває вікна та пропонує дітям роздивитися мешканців. Наприклад: під жовтим трикутником живе віслюк, під зеленим колом -заєць тощо. Після розгляду вінка зачиняються, а діти намага­ються пригадати, хто зі звірів де живе.

На основі існуючих класифікацій дидактичних ігор (П.Блонський, О. Леонтьєв) та з урахуванням специфіки змісто­вої лінії ігор природничо-математичної спрямованості пропо­нуємо класифікацію дидактичних ігор, яку представлено ниж­че (табл. 6).

Залежно від різних підстав для класифікації виділяють різні види ігор: короткочасні, групові, без наочного матеріалу тощо. Зауважимо, що подана класифікація не заперечує існу­вання та використання ігор з інших класифікацій. Так, за на­веденою класифікацією гра може визначатися як короткочас­на, за класифікацією П.Блонського - як інтелектуальна гра, а за класифікацією О. Леонтьєва - як гранична гра (драматична) Як бачимо з наведеної таблиці, дидактичні ігри розподіля­ються, як і майже всі ігри, відповідно до їх тривалості в часі, на короткочасні та тривалі. На заняттях здебільшого проводяться короткочасні ігри, оскільки час заняття обмежений. Тривалі ігри проводяться з дітьми на прогулянках та у вільний від за­нять час.

Залежно від кількості учасників з дітьми проводяться інди­відуальні (від 2 до 4 учасників) і групові (від 4 до 8 учасників) ігри.

Для виконання індивідуальних завдань (рис. 29), як прави­ло, пропонуються різноманітні картки-завдання. Головне, щоб вони містили в собі критерії оцінювання правильності вико­нання. Наприклад, якщо дитина індивідуально працює з рамками-вкладишами, правильність виконання можна перевіри­ти самостійно: збіглася рамка з вкладишем - завдання вико­нане.

Усі ігри мають різний характер навчальної мети: орієнту­вання в новому матеріалі, закріплення отриманих знань.

 

                                                                                                           

 

А.Корзун у програмі екологічного виховання дітей розгля­дає можливості використання „системного оператора" у про­цесі ігрової діяльності дітей з метою створення системи понять. Ця система побудована відповідно до конкретних питань, кож­не з яких має своє умовне позначення та значення [26].

С - система, тобто об'єкт, що перебуває в центрі розгляду.

Кожна система має своє минуле й майбутнє, набір власти­востей, які можуть змінюватися в міру розвитку системи. Якщо це система з рукотворного світу, то вона обов'язково має функ­цію, тобто те, для чого була створена людиною.

Н/С - надсистема, найближче оточення об'єкта.

У кожної системи є надсистеми. Залежно від того, як сфор­мульоване завдання, у якості надсистеми можна розглядати клас об'єктів, до яких ця система належить (наприклад, С - бе­реза, Н/С - листяні дерева), місце знаходження (для берези -міський парк, гай або сторінка в книзі, якщо береза намальова­на), матеріал, з якого ця система виготовлена (якщо це руко­творний світ) тощо.

П/С - підсистема, структурна одиниця системи.

Виділення підсистем (частин) також залежить від умов зав­дання. Обмежимося простим прикладом. У системі „людина" можна як підсистеми розглянути: а) частини тіла; б) почуття й емоції; в) риси характеру.

Тобто підсистема виділяється на основі тієї ознаки, що має значення в конкретній ситуації.

Використання такої схеми (у роботі з дітьми її називають „чарівним екраном") дозволяє систематизувати, поглиблювати й закріплювати знання дітей про об'єкти навколишнього світу, простежувати розвиток об'єкта в часі.

Дидактична гра на систематизацію знань про об'єкти живої природи передбачає опрацювання таких питань:

- Що це? (називається об'єкт і позначається схемою).

- Що він уміє робити?

-   З яких частин він складається? Для чого кожна частина? Як кожна частина допомагає виконувати „головну справу" об'єкта.

- Де перебуває (живе) наш об'єкт? Хто його „друзі"? (пред­ставники того ж класу).

- Яким цей об'єкт був раніше? Звідки він з'явився?

- Які в нього були частини? Чим вони відрізнялися від того, що є зараз?

- Чи вмів він тоді виконувати свою головну справу?

- Як зміниться цей об'єкт, коли виросте? Які нові „справи" у нього з'являться?

- Що потрібно, щоб так відбулося?

Аналогічним чином розглядаються представники рослин­ного світу й людина.

Дидактична гра на систематизацію знань про об'єкти рукотворного світу також будується на основі низки запитань:

- Що це? (називається об'єкт і позначається схемою).

- Для чого люди його придумали?

- Які ще ви знаєте об'єкти з таким саме призначенням?

 

- Які частини є в об'єкта? Як кожна з них допомагає вико­нанню призначення?

- Як раніше люди вирішували свою проблему, коли цього об'єкта не було?

- Яким був „попередник"?

- Що не влаштувало людей? Навіщо вони стали придумува­ти цей об'єкт?

- Що зараз нас не влаштовує? Що хотілося б змінити? [26]. Пропонуємо ознайомитися з декількома дидактичними

іграми, що сприяють розвитку логічного мислення, створенню цілісної системи знань у дітей дошкільного віку. Усі ігри роз­поділено у три групи відповідно до їх основної мети:

- вивчення функціонального призначення об'єктів;

- відстеження зміни властивостей і функцій об'єктів у часі

- пізнання й класифікація об'єктів навколишнього світу, розуміння єдності всіх його складових, діалектичних законів розвитку матеріального світу [26].

Група дидактичних ігор на вивчення функціонального призначення об'єктів Завдання: навчити дітей з'ясовувати призначення пред­метів, бачити можливості їхнього використання в навколиш­ньому світі.

..Чия це робота?"

Кожна дитина вибирає собі образ. Його можна позначити медальйоном. Ведучий з м'ячем у руках стає в центр кола. Підкидаючи вгору м'яч, ведучий називає яку-небудь функцію того або того образу („Хто вміє співати?", „Хто вміє бігати?" тощо



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.