|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Перша частина
Кінець XVIII – початок XIX ст. був досить складним часом. Кріпацтво. Експлуатація. І ось на цьому типовому тлі абсолютного безправ‘я з‘являється виняток. У те, що він справді існував, спочатку не віриш, сприймаєш його як витвір чиєїсь багатої, надмірно схильної до гіперболізації уяви. Цей виняток – Ігнацій Сцибор-Мархоцький. Єдиний в своєму роді, як і належить виняткові. “По великому Ушицькому шляху, за кілька миль од Кам‘янця, в Ушицькому повіті, на чудовій рівнині мальовничо розкинуте досить велике й вельми гарне містечко Миньківці, це і є те саме місце, де відбувалося свято Церери. Якщо справедливе зауваження деяких подорожуючих по Поділлю, що частину його, розташовану вздовж течії Дністра, без перебільшення можна назвати Подільською Швейцарією, то на долю м. Миньківців та його околиць припав найкращий куточок цієї Подільської Швейцарії... ” (Подольские епархиальные ведомости. 1889. №33). «Ушицький повіт мав 4 округи. Миньківці належали до другого округу. Розташоване містечко у широкій і глибокій долині... Цей маєток купив... Войцех Мархоцький, по смерті якого в 1788 р. Миньківці з околицями перейшли до небожа Ігнація Сцибор-Мархоцького, відомого дивака першої чверті 19 ст. Ігнацій Мархоцький... оголосив свої маєтки незалежною державою і поставив на кордонах іменний стовп з написом, що це “кордон Миньковецької держави”... Був благодійником своїх селян, він звільнив їх від панщини й піклувався про поліпшення їхнього побуту. За свої дивацтва, особливо впровадження язичницьких свят, Мархоцький був засуджений і навіть потрапив у тюрму”. (Труды Подольского епархиального историко-статистического комитета, Каменец-Подольский, 1900. Вып. 9).
Своїми родоначальниками Мархоцькі вважали в минулому відому фамілію Сциборів, власників значних маєтків. Михал Сцибор, батько Ігнація, помер, коли син був ще малий. Не набагато пережила чоловіка й мати Ігнація. А так як у Михала був рідний брат – Войцех Мархоцький, який не мав дітей, то хлопця взяли на дядькове утримання. Він, звичайно, вважався і спадкоємцем Войцехових маєтків – 9000 десятин чорнозему, обширних лісових масивів, сінокосів, парків. Старий Мархоцький старався дати хлопцю належну освіту.
Чому влада закривала очі на існування «миньковецької держави»? За Олександра І, чиїм близьким другом був Чарторийський, що мріяв відродити Царство Польське під російським скіпетром, польську шляхту не дуже зачіпали Урядові було бажано довести, що полякам живеться якнайкраще під захистом російської держави. Урядові установи держави розміщувались в будинку, що імітував Акрополь і височів на вершині пагорба під назвою Бельмонт (до тепер миньківчани називають його «бельман»). Арка великих розмірів, увінчана великою кам‘яною статуєю Феміди, прикрашала вхід у двір. На засіданнях миньковецького магістрату бував присутнім сам Мархоцький – для нього тут спорудили трон, оббитий червоним сукном (скільки тих тронів, похідних та стаціонарних, мав повелитель, сказати важко). Найрозкішнішою була літня резиденція в маєтку Отроків, посеред дивовижної краси парку, прикрашеного усілякими гротами, колонами, статуями (а зараз тут відгодовіють розкішних свиней). Тут було зведено язичницький храм – Ермітаж – де Ігнацій приймав звіти управління і голів комісій, затверджував судові вироки тощо. Біля крислатого усохлого дубу зупинялись всі перехожі: на стовбурі Мархоцький повісив череп і зробив напис: «І я колись була молода і вродлива…».
Сцибор-Мархоцький взагалі полюбляв складати різні тексти – проповіді, епітафії, романси, епіграми на сусідів та кам‘янецьких чиновників, охоче будував пам‘ятники на могилах своїх «міністрів» та «вассалів». Ось один з таких написів – на надгробку садівника: " Походив із землеробів і звався Гортензій. За ремеслом був садівник і працею своєю багато сприяв для прикрашання Притулії. Був вельми талановитий і розумово розвинутий. Жив майже 50 років, а помер 17 березня 1825 р. " Та найважливішою справою було дарування селянам волі 1 січня 1795 р., коли на велелюдному зібранні був підписаний акт, що починався такими словами: " Ми, жителі спадкоємних володінь: Мислиборж, Городище, Катеринівка, Антонівка, Кружківці, Отроків, Хананівка, Притулія, Старик, Тимків, Побуйна, Побуянка, Сивороги, які складають Миньковецьку державу, що знаходиться в Ушицькому повіті Подільської губернії, зібравшись усі разом для вироблення і встановлення відомих законів… прийшли до висновку, що… найвище благо... - це воля... ” Найвищою мірою покарання було заслання в так звані Понтійські володіння (землі в Херсонській губернії, де граф Мархоцький побудував кільканадцять поселень). Менш суворою карою вважався грошовий штраф і шмагання різками, та сам Ігнацій наказав вдаватися до останнього якомога рідше, а краще замінювати різки на роботу на фабриці. Єпископ спочатку страшенно дивувався і конфузився, та побачивши, що всі ставляться до маскараду з шанобливим захопленням, здійснив тріумфальний в‘їзд у Миньківці. За Броніславом Грищуком Перша частина
По тому всьому губернатор викликав графа офіційно до Кам'янця, аби той особисто пояснив причини невиконання вимог начальства, зазначивши, що коли граф не з'явиться, його доставлятьв Кам'янець силоміць. Мархоцький шле листа, де, посилаючись на авторитетів всіх часів та народів, пояснює, що в його діях немає нічого протизаконного. Ерудиція повелитиля, мабуть, загнала губернатора в глухий кут - і влада поки що дала графу спокій. 1815 р., після поразки військ Наполеона подільське дворянство було зобов’язане спорядити й доставити в Варшаву обоз з продовольством для потреб російської армії. Справу доручили Мархоцькому - і він виконав її блискуче. І захотілося графу якось винагородити себе за це. Він звернувся до генерал-губернатора комісара Ланського з проханням видати йому паспорт з наданням нового титулу: Dux et Redux (начальник експедиції, яка прибула на місце і повернулася додому – саме так трошки по-дикунському переклав мархоцький цей латинський вислів). Побажання виконали, і відтоді Мархоцький постійно вживав вигаданий ним титул і не приймав паперів, у яких його не ставили. Та низка титулів не врятувала Редукса від зазіхань церкви на язичницькі обряди. Єпископ Мацкевич звернувся з листом до подільського архієпископа Іоаникія, де настійливо просив покласти край поганським ритуалам. Однієї з неділь, коли в Миньківцях мало відбутись урочисте богослужіння, а редукс збирався виголосити чергову промову, туди був відряджений загін барабанщиків із наказом вдарити в барабани, тільки-но граф зійде на амвон. Хтось попередив Мархоцького про демарш властей - і він вжив відповідних заходів. Для барабанщиків влаштували щедре частування, і ще до початку проповіді вони дружно повпивалися і розбрелися хто куди. Наступного разу барабанщиків супроводжував офіцер, якому наказали не піддаватися жодним спокусам Тож чревоугодницькі контрзаходи Сцибора виявились марними. Тільки-но він з'явився на амвоні, як грянули барабани. Втім, проповідника це анітрохи не збентежило: він виголосив своі повчання від початку до кінця, хоч ніхто його й не чув. Проповіді, які так любив Сцибор Мархоцький, містили поради морального характеру, підсилені не тільки сентенціями з святого письма, а й цитатами з творів сучасних та не дуже письменників, зокрема Вольтера. Простодушні селяни вважали французького мислителя одним із святих. Як оратор Мархоцький не досяг значних успіхів і не дуже прагнув до оновлення репертуару: одні й ті ж тексти повторювались безліч разів. Так, у 1813 р. Редукс виголошує похвальне слово імператору Олександру І, повністю змавповане з тaкого ж, виголошеного на честь Павла І. Змінилося лише ім'я. 15 серпня 1816 р. багатотисячна процесія мала вирушити в поле на святкування дня Церери, з'явився місцевий справник з поліцейськими чинами і став вимагати припинення торжества. Граф спокійно відповів, що вважає продовження походу своім обов'язком. Справник спробував розігнати народ, та селяни теж спокійно відповіли, що збираються до церкви помолитися, а потім вирушать в поле вислухати напутні слово панове - що ж тут богопротивного? І свято відбулось. Та наступного дня справник з'явився знову - з сотнею козаків. Графа заарештували і під військовим ескортом відправили до Кам'янця. Там він пробув два тижні. Влада обмежилась тим, що взяла з нього підписку про невиїзд з міста, тож він цілком безборонно розгулював кам'янецькими вулицями, одягнений в тогу, з жезлом в руці, бородатий й простоволосий. Народ ставився до нього як до святого, жінки підводили дітей для благословення. Мархоцький тримався з неабиякою гідністю, граючи роль мученика та пророка. Тим часом родичі та друзі робили все можливе, аби визволити страстотерпця - і визволили.
Оскільки священикам було категорично заборонено брати участь в поганських ритуалах. Мархоцький наважується на нечуваний досі вчинок: одягає ризи й сам здійснює всю церемонію освячення зерна, землі та худоби, сам же й служить молебен. Іоаникій негайно дізнався про це святотацтво, а від нього - й сам імператор Олександр. Довідавшись про це, граф надсилає цареві слізне прохання про помилування, і арештованого вдруге миньковецького повелителя цар визволяє від судового вироку. Через рік ситуація повторюється. Невдовзі, правда, імператор прибуває в Кам'янець, а граф спромігся виклопотати собі аудієнцію. Цар довго розмовляв зі старим диваком, а потім звелів владі дати Редуксові спокій. Відтоді не було перешкод ні святам Церери, ні сатурналіям.
Останні роки життя графа були затьмарені прикрощами, які завдав йому сусід по маєткові граф Стадницький. Не раз вони судилися за прикордонні землі, публічно осміюючи один одного. Стадницький був певною мірою літературно обдарованим і складав дошкульні віршовані сатири на сусіда. Висміюючи дивацтва та закони миньковецької держави, він навіть доводив, що Сцибори ніяки не дворяни. Це переповнило чашу терпінь повелителя. Одного разу він, супроводжуімий чинами своєї держави, зустрівся з Стадницьким на постоялому дворі. Все відбувалося як в романах Дюма. Після запеклої сутички поет і сатирик Стадницький втік з поля бою, що дуже втішило Редукса. Та Стадницький, зібравши кілька десятків друзів та озброївши двірню, опівночі атакував Бельмонт. Захопивши «Акрополь» зненацька, нападники вже виламували двері в спальні Редукса, коли раптом у сусідньому костелі тривожно озвався дзвін. Це одна з дочок Мархоцького встигла зрозуміти, що коїться - і ударила на сполох. Все чоловіче населення Миньківців, gрихопивши дрючки та вила, прибуло на виручку своєму панові.
Урешті-решт Стадницький виграв процес, та Редукс категорично відмовився сплатити потрібну суму грошей. Тоді позивач почав судитися за нерухоме майно графа - і отримав кілька сіл відповідача. Та невдовзі Мархоцький силою вигнав із сіл управителів Стадницького й повернув захоплену територію у володіння своєї держави. Справа ця закінчилася невтішно. Миньковецького повелителя взяли під варту. Знову. Мархоцький поскаржився цареві. Вкотре. Одночасно в Петербург було відправлено послання, підписане усіма селянами Миньковецької держави, з проханням звільнити іхнього батька і лагодійника. Графа визволили з-під варти: ніколи досі селяни не просили щось подібного...
1827 р. Редукс помер у віці 73 років. Похований був у родинному склепі в Миньківцях. На жаль, поховання дивака і просвітителя зникло в часи революційних заварюх.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|