Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





«Домострой» 2 страница



 

18. Како детем отца и мати любити и беречи и повиноватися им и покоити их во всем

Чада послушаите заповеди Господни, любите отца своего и матерь свою и послушаите их, и повинуитеся им по Бозе во всем, и старость их чтите, и немощь их и скорбь всякую от всея душа понесите на своеи выи, и благо вам будет и долголетны будете, и прославитеся от человек, и дом его будет благословен в веки, и насьледит сыны сынов твоих и досьтигнет старости маститы во всяком благоденьстве дни своя препровожают аще ли кто злословить или оскорбляет родителя своя или кленет или лает сии пред Богом грешен от народа проклят аще кто биет отца и матерь от церкви и от всякия святыни да отлучится, и лютою смертию и градцкою казнью да умрет, писано бо есть отча клятва иссушит а матерня искоренит сын или дщерь, не послушьливы отцу или матери, в пагубу им будет и не поживут днеи своих иже прогневают отца и досажают матери. Мнится не согрешяя к Богу, и есть поганого горее, и обещник есть нечестивым о них же пророк Исаия рече возмется нечестивыи да не видит славы Господня, сих нечестивыи именова, иже бесчествуют родителя своя и паки насмехающагося отцу и укаряюща старость материю да ськлюют их вранове и снедят орли, честь же творяи отцу, и матери и повинующеся им по Бозе во всем, возвеселитися имут о чадех своих и в день печали избавит их Господь, Бог, и молитву их услышит егоже просят подаст им вся благая, покояи матерь свою волю Божию творит и угожаяи отцу во благих поживет вы же чада делом и словом угожаите родителем своим во всяком блазе совете да благословени будете от них отчее благословение дом утвердит, и матерня молитва от напасти избавит аще ли оскудеют разумом в старости отец или мать не бесчествуите их ни укаряите да от своих чад почтени будете, не забываите труда материя и отцова, яже о вас болезноваша и печални быша покоите старость их и о них болезнуите якож они о вас не глаголи много сотворих им добра одеянием и пищею и всякими потребами но ни си свободи сим не можеши бо ею родити и тако ею болети, яко она о тебе тем же со страхом раболепъно служити им да и сами от Бога мзду приимете и жизнь вечную наследите яко свершители заповеди Его.

 

20. Похвала женам

Аще дарует Бог жену добру дражаиши есть камени многоценнаго таковая от добры корысти не лишится, делает мужу своему все благожитие, обретши волну и лен сотвори благопотребно рукама своима, бысть яко корабль куплю деющи издалече збирает в себе богатество и востает из нощи и даст брашно дому и дело рабыням, от плода руку своею насадит, тяжание много, препоясавше крепко чресла своя утвердит мышца своя на дело и чада своя поучает, тако же и раб, и не угасает светилник ея всю нощь руце свои простирает на полезная, лакти же своя утвержает на вретено, милость же простирает убогу плод же подает нищим, не печется о дому муж ея многоразлична одеяния преукрашена сотвори мужу своему и себе и чадом, и домочадцем своим, всегда же мужь бысть в соньмищи с вельможи и сядет знаемым вельми честен быст, и благоразумно беседова разумеет яко добро делати никто же без труда венчан будет, жены ради добры блажен мужь и число днии его сугубо, жена добра веселит мужа своего и лета его исполнить миром, жена добра часть блага в части боящихся Господа да будет, жена бо мужа своего честне творяще, первие Божию заповедь сохранив благословена будет, а второе от человек хвалима есть, жена, добра, и страдолюбива и молчалива, венец есть мужеви своему обрете мужь жену свою добру износит благая из дому своего, блажен есть таковые жены мужь и лета своя исполняют во блазе мире, о добре жене хвала мужу и честь.

 

 

21. Наказ мужу и жене и людем и детем како лепо быти им

Дa самому себе государю и жену и детеи и домочадцов своих учити не красти не блясти не солгати не оклеветати, не завидети, не обидети, не клепати, чюжаго не претися, не осужатися, не бражничати, не просмеивати, не помнити зла, не гневатися ни на кого, к болшим быти послушну, и покорну, к средним любовну, к меншим и убогим приветну и милостиву, со всяким управа без волокиты, ноипаче наимита наимом не изобидети, а всякая обида со благодарением терпети Бога ради, и понос, и укоризна аще по делом поносят и укаряют, сие с любовию приимати, и от таковаго безумия отвращатися в против не мстити, аще в чем не повинен за сие от Бога мзду приимеши а домочатцев своих учи страху Божию, и всякои добродетели, и сам тая же твори, и вкупе от Бога обрящете милость, аще ли небрежением и нерадением сам или жена мужним ненаказанием согрешит или что зло сотворит, и вси домочадцы мужи и жены и дети господаревым ненаказанием каков грех или что зло сотворят, или брань или татьбу, или блуд все вкупе по делом своим приимут зло сотворшии муку вечную, а добро сотворшии Богу угодно поживше, жизнь вечную наследят в Царствии Небеснем.

22. Каковы люди дерьжать и как о них промышлять во всяком учении, и в божественых заповедеи, и в домовном строении

А людеи у собя добрых дворовых держати чтобы были рукоделны кто чему достоин и какому рукоделию учен, не вор бы не бражник не зерьщик, не тать не разбоиник, не блудник не чародеи, не корчмит, не оманьщик, всякои бы человек у доброго государя научен страху Божию, и вежьству и смиренью и всяким добродетелем, доброму промыслу не солъгал, ни розбил, никово бы не обидел сыт бы был государевым жалованьем да оден, или своим рукоделием, а чем государь пожалует платьем или лошадь и всяким нарядцом, или пашенькою, или кокою торговлею, а и сам что замыслит своими труды, ино лучшее платенко верьхнее и нижнее и рубашка и сапог блюсти по празником и при добрых людех в ведро а всегды бы было чистенко и не изваляно, и не изгрязнено и не излито, и не измочено и не измято, а которыи человек глуп, и груб и невежда и небрежен, а и есть у нево платенко, государьско жалованье или своими труды зделано, да беречи не умеет, ино государю или кому приказано, у таких нечювьсьтвеников, платье берегут у собя лучшее, дадут коли во время надеть да опять снемше у собя блюдут а всем дворовым людем наказ, всегда што делают в ветшаном платье а как пред государем и при людех в чистом во вседневном платеицы, а в празники и при добрых людех или с государем или с государынею где быти ино в лучшем платьи, а беречи от грязи, и от дожжа и от снегу и пришед да сняв платеице высушит да вымять, и вытереть, и выпахать хорошенко укласть и упрятать где то живет, ино и себе мило и от людеи чесно и государю споро и слушкам прочно, и всегда внове, а люди б были во чти в грозе и во всяком дозоре промеж бы собя не кралися, чюжево бы отнюд не хотели ни коими делы а государьского бы берегли все за один, а государю бы и государыни не лгали и не клеветали ни на кого ни в чем а государи бы тем не потакали обыскивали бы прямо ставя с очеи на очи, дурному бы не попущали а доброго бы жаловали ино всяк добру ревнует, и государьское жалованья хочет выслужить правдою и прямою своею службою, и государьским наказом и добрым науком век живет, и душу спасет и государю служит и Богу угодит, да наипаче указывати которым вместно к церкви Божии всегда ходити и по празником или во дворе петья слушати, и особ наедине молитися, читота телесная хранити от всякаго блуда, и пьяньства, и лакомъства, и от безвременнаго пития и ествы, и обьядения и пияньства воздержатися, и отцов бы духовных и з женами своими имети и на покаяния приходили а женатые с своими женами законно бы жили по духовнаго отца наказанию, от жен бы своих не блудили а жены от мужеи, да чему сам от государя научен тово бы и жены наказывали, всякому страху Божию и вежству, и государыни бы слушали и повиновалася во всем, и своими труды и рукодельем выслуживала а не крала бы и не лгала, и не бляла и не бражничала, и з дурными речьми к государыни не приходила, и волхвов, и с кореньем, и з зельем кто тем промышляет, с теми бы отнюд не зналася и государем бы про таких людеи не сказывали, то бо суть слуги бесовския, служили бы государем своим верою и правдою и добрыми делы, и праведными труды, а государи бы и государыни людеи своих и поили, и одевали и в тепле бы жили и во всяком покои и в благоденьстве всегда и государи бы себя и свою душу и дом свои добре строив, и домочадцов безо всякия скорби, тоже нищих и странных и убогих вдовиц и сирот покоити достоино от своих праведных трудов и к церквам Божиим и церковником, и в монастыри приносити милостыня и к себе в домы своя призывати ино то и Богу приятно и души полезно, а отнюд бы не вмещалося в дом ни от насилия ни от грабления, ни от всякого мшелоимъсътва, ни от посулу ни от поклепу ни от резоимъства ни от ябедничества, ни от крива суда аще от сего зла Бог соблюдет тот дом будет благословен отныне и до века.

 

25. О праведном житии аще кто по бозе живет и по заповедем господним и по отеческому преданию и по християньскому закону, аще ли властелин судит праведно и нелицемерно всем равно богату и убогу, и ближнему и далнему доволни будут уроки праведными, и творити

Аще ли в селех такоже и во граде и на соседьстве хто добр и у своих християн, или на власти, или на приказе праведъныя уроки в подобно время емлет, не силою и не граблением и не мучением а коли что не радилося а заплатити нечим и он наровит, а у суседа, или у своево християнина чево не достало на семена, или лошади или коровы нет, или государьские дани нечим заплатить ино ево ссудити и подмочи, а у самого мало ино заняти а о них болезновати от всея душа, а ото всякаго обидящаго беречи их в правде, а сомому и людем твоим отнюд никово ни в чем не обидети ни в пашне ни в земле ни в домашнем ни в каком запасе ни в животине, и всякаго неправеднаго стяжания не желати, благословеными плоды и праведным стяжанием жити подобает всякому християнину и видя Бог ваша добрая дела и такову милость и нелицемерую любов ко всем и правду во всем, и подаст Бог богатую милость, и гобину плодом и всякого изобилия умножит, и милостыня та от праведных трудов и Богу приятна и молитву их Бог услышит и от грехов свободит и жизнь вечную дарует.

24. О неправедном житии

А кто не по Бозе живет не по християньскому житию чинит всякую неправду и насилие и обиду силно отоимет, возмя не заплатит волокитою уморит, а молода человека во всем изобидит, а на суседьсьтве кто не добр, или в селе на своих християн или на приказе или на власти дани тяжкия, и всякие уроки незаконныя накладывает или чужую ниву попахал или лес посек или землю переорал или луг перекосил, или ловлю рыбную переловил или борти или перевесье и всякую ловлю, и всякое угодье неправдою и насилием сотворит или ограбит или покрадет или розобьет или кого чим поклеплет, или кого чим подкинет или чим ополичьнит или напрасно кого продаст, или в работу неповинных лукавьством или насилием охолопит, или непрямо судит или неправено обыскивает или накриве послушествует, или кающимся немилостив, или лошадь или всякую животину и всякое стяжание и села или винограды, или дворы и всякое угодие силою отимет, или дешево в неволю купит или ябедничеством вытяжет или корчемным прикупом, или лихвы, и всяким лукавным ухищрением, и неправедным собранием или росты и насъпы и мыта всякия неподобныя дела блуд нечистоту сквернословие, и срамословие, и клятвопреступление и ярость и гнев и злопамятство сам государь или государыня творят или дети их или люди их или крестьяне их, а они государи о том не возбраняют и не обороняют и управы не дают прямо и все вкупе будут во аде, а зде прокляти, ино во всех тех плодех не благословеных а от Бога не помилован, а от народа проклят а обидимии Богу вопиют а своеи души на погибель а дому тщета и все проклятое а не благословеное и носити, и ясти и пити то все стяжание и плоди не Божии но бесовские низходят во ад живы душа их тако творящих а от них всякого обилия и плодов от таковых неприятна Богу милостыня, ни при животе ни по смерти, аще хощете вечныя муки избыти отдаи неправедное обидимому, и каися вперед тако не творити со всеми своими еже есть писано скор Господь на милость Свою, истинно кающихся приемлет, и великим грехом свободу дарует.

 

 

26. Како жити человеку сметя свои живот

А во своем во всяком обиходе, и в лавочном и во всяком товаре и в казне и в полатах, или в дворовом во всяком запасе или в деревенском или в рукодельи и в приходе и в росходе и в заимех и в долгех всегда себе смечать и потому живешь и обиход держишь по приходу и росход.

 

27. Аще кто не разсудя себя живет

Всякому человеку богату и убогу велику и малу разсудити себя и сметити по промыслу и по добытку и по своему имению а приказному человеку сметя собя по государьскому жалованью и по доходу и по поместью и таков двор себе держати, и всякое стяжание и всякои запас, по тому и люди держати и всякои обиход, по промыслу и по добытку по тому и ести и пити, и носити и людеи одевати, и с людми сходитися з добрыми аще кто не разсудя собя и не сметя своего жития, и промысла и добытка и учнет на люди глядя жити не по силе, и заимуя, или неправедным имением и та честь будет с великим бесчестием и со укоризною, и с поношением в злое время нихто ему не поможет, а от Бога грех а от людеи посмех, ино надобе всякому человеку тщеславия бегати и похвалы, и неправеднаго собрания, жити по силе и по промыслу, и по смете, и по добытку своею правою силою ино то житие благоприятно и богоугодно, и от людеи похвално, и себе и детем своим прочно.

 

28. Аще кто слуг держит без строя

А толко людеи держат у собя не по силе и не по добыткам, а не удоволити его ествою и питием, и одежею, или которои не рукоделен и собою не умеет промыслити ино тои слуги мужику или женки, или девки, у неволи заплакав, и лгать и красть, и блясть, а мужиком и розбивать и красть, и в коръчме пити и всякое зло чинити и тому безумному государю и государыне от Бога грех а от людеи посьмех и не суседьство со всяким а от суседеи продажа и тщета дому и сам оскудеет за скудость ума.

 

 

53. В сушиле тако же смотрити

А в сушиле мясо полтевое, и солонина ветреная полотки и языки и прутовая рыба и пласти и всякая рыба вялая, и ветреная и в рогожах и в крошнях, и вандыши и хохольки чтобы было все в счете и в писме сколько чево куплено и вывешено, провялено и положено, и держано бы то брежно и не згноено и не измочено, и не измято, убережено бы от всякие пакости, и всегда замъкнуто.

 

29. Поучати мужу своя жена, как Богу угодити и мужу своему уноровити, и како дом свои добре строити, и вся домашняя порядня, и рукоделье всякое знать и слуг учить и самои делать

Подобает поучити мужем жен своих, с любовию и благоразсудным наказанием, жены мужеи своих вопрошают о всяком благочинии како душа спасти Богу, и мужу угодити, и дом свои добре строити и во всем ему покарятися, и что муж накажет то с любовию приимати и творити по его наказанию, перьвие имети страх Божии и телесная чистота яко же впреди указано бысть востав от ложа своего предочистив себе и молебная совершив женам и девкам дело указати дневное всякому рукоделию что работы дневная ества варити, и которои хлебы печи ситные и решетные, и сама бы знала как мука сеяти как квашня притворити и замесити и хлебы валяти и печи и квасны и бухоны и выпеклися, а колачи и пироги тако же, и колко муки возмут и колько испекут и колко чево родится ис четверти или из осмины или из решота, и колко высевков и колко испекут мера знати во всем а еству мясную и рыбную, и всякие пироги и всякие блины и всякие каши и кисели и всякие приспехи печи и варити все бы сама государыня умела, ино умеет и слуг научити, и все сама знает а коли хлебы пекут тогды и платья моют ино с одного сьтрепня и дровам не убыточно, и дозирати как красные рубаши моют и лучшие пълатья, и колко мыла идет и золы и на колко рубашек, и хорошо бы вымыти и выпарити, и начисто выполоскати и иссушити и искатати, и скатерти и убрусы и ширинки и утиралники такоже и всему счет самои знати и отдати и взяти все сполна, и бело и чисто, а ветчано вежливо бы поплачено ино сироткам пригодитца а коли хлебы пекут ино того же теста велети отняти и пирогов начинити а коли пшеничьное пекут и семъе из межьситки велети пирогов зьделати в скоромне дни скоромною начинкою какая лучится а в посные дни с кашею или з горохом или с соком, или репа или грибы или рыжики, или капуста что Бог лучит ино семъе потешенье, и всякую бы еству и мясную, и рыбную и всякои приспех скоромнои и поснои жена сама бы знала и умела зделать и слушку научить то государыни домовная, и домоводицы добрые и то бы знала же пивнои медовои и виннои и бражнои кваснои и уксуснои, и кислаштянои и всякои обиход как делают, и повареннои и хлебнои, и в чем что родится, и колко ис чево будет коли все знает, доброго мужа наказанием и грозою, и своим добрым разумом ино все будет споро и всево будет много, а которая женьщина или девка рукодельна и тои дела указати рубашка делати, или убрус брати, или ткати или золотное или шелковое пяличное дело и которая чему учена того всего досмотрити, и дозрети и всякои мастери самои прядено, а тафта и камка и золото и серебро отвесити и отмерити, и сметити, и указати сколко чего надобно, и сколко чего даст и прикроити и примерити самои все свое рукоделие знати а малых девок учити которая чево пригоже а мужним женкам которые черное дело делают избу топят и хлебы пякут и платья моют тем лен дают на собя и на мужа и на дети прясти а одиная жоночка или девка на государя лен прядет, а изгребии и начеси на собя или как пригоже а все бы ведала сама государыня которои дело какое дасть колко чево даст и колко чево возмет и сколко чево зделает кто днем много ли мало и сколко ис чево выидет то бы сама все знала и в счете бы было все, а сама бы государыня отнюд никако же, никоторыми делы опрично немощи без дела не была ино и слушкам на нее смотря повадно делати муж ли придет гостья ли обычная придет всегды бы над рукоделием сидела сама то еи честь и слава и мужу похвала, а николи же бы слуги государыни не будили государыня бы слуг будила, а ложася бы спать всегды от рукоделия молебная совершив.

 

31. Как всякое платье кроити и остатки и обрески беречи

В домовитом обиходе коли лучится какое платья кроити себе или жене или детем или людем, камчато или тафтяно или изуфрено, или кушачно или зенденинное или сукняное, или армячное или сермяжное или кожи какие краити или сагадак или на седло или ометюк или сумы или сапаги или шуба или кафтан или терлик или однорятка или картель или летник и каптур, или шапка или нагавицы, или какое платно ни буди, и сам государь или государыня смотрит и смечает остатки и обрески живут и те остатки и обрески ко всему пригожаютца в домовитом деле поплатить ветчаново товож портища или к новому прибавить или какое ни буди починить а остаток или обрезок как выручить а в торгу устанешь прибираючи в то лицо в три дораги купишь а иногды и не приберешь, а коли лучится какое платно кроити молоду человеку сыну или дщери или молодои невеске летник или кортель или шуба с поволокою или опашень зуфрян или камчат или обьярь, или отлас или бархат или терлик или кафтан и што ни буди доброе и кроячи до згибати, вершка по два и по три на подоле и по краем и по швом и по рукавом, и как вырастет годы два или три или в четыре и роспоров то платно и загнутое отправит опять платно хорошо станет кое платья не всегда носити то так краити.

 

 

32. Всякая порядня домашняя держати

А всякому рукоделью и у мужа и у жены, всякая бы порядня и снасть была в подвории и плотницкая и портново мастера и железная и сапожная, и у жены бы всякому еи рукоделью и домовитому обиходу всякая бы была порядня своя, и держано бы то бережно где что пригоже ино что себе ни зделал и нихто ничево не слыхал, в чюжии двор не идешь ни пошто свое без слова а поваренная порядня и хлебная, а все бы было у собя сполна и медяное и оловяное и железное, и деревяное каково ся лучит, а лучится у кого кокая ссуда взять или свое дать саженье или мониста или съкрута женьня судно серебряное или медяно или оловяное или какое платно и како ни буди запас пересмотрити и нового и ветшаного, где измято или избито или утло или што где изваляно или подралося, и которая на чем ни буди притча или што не цело, и все то, исчести и сметити и записати и хто емлет и хто дает обема то бы было ведомо а что весовое то бы извешено, и всякои ссуды бы цена поставлена по грехом какова притча станетца ино на обе стороны хлопотов и остуды нет ино тому платежь, а всякая ссуда имати и давати в честь и беречи паче своего и отнести на срок чтобы сами государи того не просили и по то не посылали ино и впредь дадут и дружба впрок, а толко чюжаго не беречи или не срок не отнести или испортив отдать ино остуда в век и убыток в том, и продажа живет и впередь нихто ни в чем не верит.

 

 

33. По вся государыни дни дазирати у слуг всего и домашнеи порядни и рукоделья и о самои еи и о всяком бережении и строении

А по вся дни государыня у слуг дазирает которые пекут и варят и всякие приспехи делают и которые всякое рукоделие делают и которая служька хорошо делает по приказу или есть варит или хлебы печет или колачи или пироги или какие нибудь приспехи или какое рукоделие зделает хорошо и за то слушка примолвити и пожаловати и есть подати и по преже писанному как дворовым людем от государя бережение и по службе смотря, а хто худо и не по приказу зделает или не слушает или ленитца или испортит што или нечисто стряпает или крадет ино по преже писаному наказанию учити как от государя слугам живет впереди о том наказании писано как кого пожаловати или наказати или научити а в горнице и в комнате и в сенех и на крыльце и на леснице всегда бы было чисто и рано и позно а стол и суды всякие всегда чисто мыти, и скатерть чиста а сама бы государыня всегда была устроина во всяком обиходе, таковыи бо у нее служки были вежливы по преже писаному а с слугами бы государыня пустошных речеи ни пересмешных отнюд не говорила ни торговки ни безделные женки ни волхвы никако не приходили а постеля и платья по гряткам и в сундукех и в коробьях, и убрусы и рубашки и ширинки все бы было хорошенко и чистенько и беленко уверчено и укладяно и не перемято и не сполщено а саженье и мониста и лучшее платья всегда бы было в сундукех и в коробьях за замком а ключи бы держала в малам ларце а все бы ведала сама.

 

34. По вся дни жене с мужем о всем спрашиватися и советовати о всем и как в люди ходити и к себе призывати и з гостьями что беседавати

А по вся бы дни у мужа жена спрашивалася и советовалася о всяком обиходе и воспоминала что надобет а в гости ходити и к себе звати ссылатца с кем велит мужь а гостьи коли лучится или самои где быти за столом сести луччее платье переменити, отнюд беречися от пьяного пития пьяныи мужь дурно, а жена пьяна в миру не пригоже, а з гостьями беседовати о рукодельи и о домашнем строении как порядня вести и какое рукоделеицо здети чего не знает, и того у добрых жен спрашиватися вежливо и ласково и кто что укажет на том ниско челом бити или у собя в подворье у которои гостьи услышит добрую пословицу, как добрые жены живут, и как порядню ведут и как дом строит и как дети и служок учат, и как повинуются им во всем, и то в ceбе внимати, а чево доброво не знает, ино спрашиватца вежливо, а дурных и пересмешных и блудных речеи не слушати и не беседовати о том, или в гостях увидит добрую порядню или вь естве или в питье или в каких приспесех или какое рукоделье необычно, или какая домашняя порядня где хороша, или которая добрая жена и смышленая и умная и в речех и в беседе и во всяком обиходе или где слушки умны и вежливы и порядливы и рукоделны и ко всякому добру смышлены и всего того добра примечати и внимати чево не знает или чево не умеет и о том спрашиватися вежливо и ласково и о том бити челом и пришед на подворья то все мужу сказать на упокои, с такими то з добрыми женами пригоже сходитися ни ествы ни пития для добрыя ради беседы и науку для да внимать то в прок себе а не пересмехатися и ни о ком не переговаривати и спросят о чем про кого иногды и учнут пытати ино отвещати не ведаю аз ничего того и не слыхал и не знаю, и сама о ненадобном не спрашиваю, ни о княинях ни о боярынях ни о суседах не пересужаю.

35. Слуг наказывати как в люди посылать с чим

А слуг своих заповедываи о людех не переговаривати, и где в людех были, и что видели недобро тово дома не сказывали бы а что дома деется того бы в людех не сказывали, о чем послано то и паметуи а о ином о чем учнут спрашивати того не отвечеваи и не ведаи и не знаи того борзее отделавшися да домои ходи и дело кажи, а иных вестеи не приноси што не приказано ино промежь государеи никакои ссоры не будет и неподобные речи и блудные, то бы отнюд не было то доброму мужу похвала и жене, толко у них таковы служки вежливы а пошлешь куды слушку или сына и што накажешь говорити или што зделати или што купить и ты вороти да спроси ему што ты ему наказал что ему говорити или что ему зделати, или что ему купити и толко по тъвоему наказу тебе все изговорит ино добро а пошлешь с слугою к кому еству или питье или что ни буди, да воротив спроси его куды несет толко так скажет как наказано то добро, а посылати питие вполне, а еству целу ино солгать не умееть, а товар посылаи сметив или смеряв, а деньги счетши а што весовое свесив а всево лучши запечатав ино безгрешно да о том наказывати что послано без государя отдать ли, или домов отнести и о тех всех людех не догадается государь или государыня сына или слуги воротит да спросит куды и с чим послали и что наказали и умная слушка вежливая сам воротся да вежливенко соимя колпак, у государя или у государыни спросив о всем переговорит что наказано толко по тому ино добро а куды пошлют в добрые люди у ворот легонко поколотит а по двору идешь и о ком спросит каким делом идешь ино того не сказывати а отвечать не к тебе аз послан, к кому аз послан с тем то и говорить а у сенеи или у избы или у кельи и ноги грязные отерти нос высмаръкати и да выкашлятся, да искусно молитва сотворити, а толко аминя не отдадут ино и в другое и в третие молитва сотворити поболши перваго, а ответа не отдадут ино легонко потолкатися и как впустят ино в ту пору носа не копать перстом ни кашлять ни сморкать вежливенко стоять и на сторону не смотрить до что наказано то исправит а о ином ни о чем не беседовать до борзее к себе поити до тот ответ государю сказать о чем посылан а где лучится быти у кого в подворье или в кельи при государи или без государя никакои вещи ни доброи ни худои ни дорогои ни дешево не ворошити ни смотрети бес прошения ни с места на место не переложити, и с собою возмя ничево не вынести без благословения а ествы и пития також не покушати чево не ведено то святотатьство, и лакомъство кто на то дерзает без благословения и без веления тому ни в чем не верити и заочи его никуды не пошлют по Еуаггелию в мале бе верен надо многими тя поставлю а что куды послано покрыто, или повязано, или запечатано или заверчено того не дьвигнути и не посматривати ествы или пития что послано того не покушивати каково послано таково и отнести, толко туто осмотрити как дают цело ли и вполне ли посылают чтобы там неверки не было куды то нести.

 

 

36. Женам наказ о пьяньстве и о пьяном питии, и слугам тако же и о потаи не держати ничево нигде и слуг лжи и клеветы не слушати без исправы как их наказывати грозою и жену тако же, и как в гостех быти и дома себя устроивати во всем

А у жены бы отнюд никако же никоторыми делы питье не было ни вино ни мед ни пиво ни гостиньцы, питие бы было в погребе да на леднике пила бы безхмелную, брагу и квас и дома, и в людех, аще приидут отколе жены о здоровъи спросить, тем пития пьяного не давать, а свои женки, и девки не пили же бы в людех и дома допьяна, а жене втаи мужа своего не ести и не пити, и похоронак на еству и на питье, потаи мужа своего не держати, а у подруг и у племяни потаи мужа своего питья и ествы и зделки и поминков всяких не просить и самои не давать а у себя чюжево не держать без мужня ведома, о всем советовати с мужем, а не с холопом и не с робою отнюд беречися от всякаго зла а раб своих и рабынь ложьными словесы не обговаривати мужу своему и насердки не держати а кто что избродит и то мужу сказати прямо бес прибавки а мужу и жене отнюд оговору не слушати никаково и не веровати без обыску, без прямого а жене к мужу безлепиц домашних не доносити чего сама не возможет управити а которое дурное дело то мужу сказати в правду а в чем которая женка или девка не слушает и слово и наказание неимет ее, или какову пакость учинит о том о всем с мужем переговорити каково кому наказание учинити, а гостьи коли лучатся и их почтивати питием как пригожа, а самои пьяново пития хмелново не пити а питие и еству и всякои обиход приносит один человек сверстнои кому приказано а мужеск пол туто и рана и поздно отнюд никако же никакими делы не был бы, кроме того кому приказано сверстному человеку что принести или о чем спроситца или о чем ему приказати, и всего на нем пытати и безчиния и невежества, а иному никому тута дела нет, а завтракати мужу и жене отнюдь не пригоже кроме немощи, ести и пити в подобно время.

 

37. Как платья всякое жене носити и устроити

А платья и рубашки, и убрусы на себе носити бережно по вся дни не извалять не изсуслати не измяти и не излити на рудне и на мокре не класти все то снимаючи с себя класти бережно и беречи того накрепко и слуг учити всякому тому наук а самаму государю и государыни и детем и слугам в чем делать то платье ветшано а остряпавши дело ино переменить платно чисто вседневное и сапог, а в празник и в ведро и при людех или к церкви ити или в гости ино лучшее платье надети из утра бережно ходити, и от грязи, и от дожжа, и от снега беречися, и питьем не улити и ествою и салам не извалять, и не иссуслать на руде и на мокре не сести, от празника или от церкви или и из гостеи пришед лучшее платья с себя снем пересмотрить, и высушить и вымять и выпахать и вычистить да хорошенько укласти да упрятать, а и ветшаное и вседневное всякое платно, и верхнее и нижнее и белое и сапаги все измыто всегда бы было, а ветшаное исплачено и исшито, ино людем посмотрити пригоже и себе мило и прибылно, и сиротины дать ино спасенья, платья всякое и рубашка и убрусы и ширинки и всякои наряд и складши и свертев хорошенько положити где ни буди в сундук или в коробью.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.