Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Abstract.



Abstract.

The authors thoroughly examine the problems of recognition of professional competencies acquired outside the system of formal education such as improvement of legislation in the area of adult education; elimination of contradictions between social partners and the government; development and use of the effective instruments and systems of recognition, certification and accreditation of non-formal education, including the authorities and procedures of ensuring quality. The implementation of the system of recognition on non-formal and distance education contributes to the promotion of lifelong learning, creation education that is more effective and meets economic standards and the labor market, and also allows reducing the spending on education and advanced training. The authors present a review on the world practice of acknowledgement of professional competencies and conduct a comparative analysis of the systems and instruments of recognition of professional competencies in a number of European countries, Canada and South Korea. The main conclusion consists in the fact that majority of the countries reform their systems of acquiring education in which the systems of recognition of non-formal and distance education become a significant component.

Keywords:

professional competences, non-formal education, longlife learning, adult education, Folk High School, social function, recognition of competencies, reform of the education system, social partnership, system of certification

В 2009г на основе национальных докладов Институтом ЮНЕСКО по обучению на протяжении всей жизни был подготовлен Глобальный доклад об обучении и образовании взрослых, дана оценка ситуации, разработана аннотированная повестка дня, предложен проект итогового документа КОНФИНТЕА VI «Беленские рамки действий» [1] и были определены три самые важные, активно обсуждаемые темы:

· совершенствование законодательства в области образования взрослых,

· пути активизации участия населения в образовании взрослых,

· официальное признание компетенций, полученных за пределами формального образования.

Степень разработанности национального законодательства в области образования взрослого населения, отражается на уровне охвата взрослого населения образованием. Это подтверждается, например, в странах Европейского Союза. Образование на протяжении жизни в первую очередь ориентировано на людей в возрасте от 25 до 64 лет.

Таблица 1 дает представление о том, как в государствах Европейского Союза обеспечивается право на образование на протяжении жизни.

Таблица 1



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.