|
|||
Жоспар:Стр 1 из 2Следующая ⇒ Жоспар: 1. Балалар ұ жымы жә не оның даму кезең дері 2. Ұ жым" туралы тү сінік, оқ ушылар ұ жымы жә не оның ерекшеліктері. (А. С. Макаренконың теориясы). 3. Оқ ушылар ұ жымын қ алыптас-тырудағ ы тә рбие жұ мысының мақ саты, міндеттері жә не қ ағ идалары. 4. Балалар ұ жымын педагогикалық басқ ару.
Оқ ушылар ұ жымын қ алыптастырудағ ы тә рбие жұ мысының ерекшеліктері Б алалар ұ жымы жә не оның даму кезең дері. Жеке тұ лғ а жә не ұ жым мә селелерімен философтар, ә леуметтанушьшар, ә леуметтік психологтар, педагогтар айналысуда. Бұ л аталғ ан мә селенін педагогикалық ғ ылым Сонымен ұ жым – бұ л кө зделген мақ сатқ а жетудегі ұ йымшылдық пен мақ саттылық, іс -ә рекетімен сипатталатын адамдар тобы. В. А. Сухомлинский балалар ұ жыммын дамыту теориясына айтарлық тай ү лес қ осты. Оның терең ойлары бірсыпыра ғ ылыми ең бектерінде «Мудрая власть коллектива», «Коллективтің қ ұ діретті кү ші» т. б баяндалды. ВА. Сухомлинский пікірі бойынша ә рбір бала тә рбиесі ұ жымда негізгі тә рбие қ ұ ралы болады. Балалар мен тә рбиешілер арасындағ ы рухани қ арым – қ атынас ұ жымдық қ атынастың даму процесі, В. А. Сухомлинскийдің қ арым – қ атынас жайындағ ы идеясы жаң ашыл мұ ғ алімдердің идеяларымен ұ штасып жатыр. Демек, ынтымақ тастық балалармен қ арым – қ атынас жасаудың нә тижесінде туды. Ынтымақ тастық идеялары жаң ашыл мұ ғ алімдердің ең бектерінде ғ ылыми - ә дістемелік тұ рғ ыдан қ арастырылғ ан.
Біздің елмізде қ азіргі қ оғ амның маң ызды ұ ясы – мектеп ұ жымы баланы дамытуда жә не қ алыптастыруда ү лкен рө л атқ арады. Мектептегі оқ ушылар ұ жымы — бұ л іс - ә рекеттермен (оқ у, ең бек т. б. ) бірігіп топтасқ ан балалардың мақ сатқ а бағ ытталғ ан тұ рақ ты бірлестігі. Мектеп ұ жымының негізінде бірнеше ө зара байланысты оқ ушылар ұ жымдарының типтары пайда болады. Олар: мектеп сыныбы, ұ зартылғ ан кү н тобы, клубтар, сексиялар оқ ушылардың ең бек бірлестіктері т. б. Бұ лардың барлығ ын бастауыш ұ жымдар деп атайды. Оқ ушылар ұ жымы ү ш кезең нен ө теді. Ұ жымның даму кезендерін айқ ындағ ан А. С. Макаренко. Ол балалар ұ жымы дамуының мақ сатына, іс - ә рекеттің мазмұ нына, тә ртібіне, балалардың ара –қ атынасы тә уелділігіне байланысты ажыратты. Бірінші кезенде оқ ушылар ұ жымы жеткіліксіз ұ йымдастырылғ ан топ. Сондық тан мұ ғ алім сынып ө мірін ұ йымдастыру ү шін жұ мысты талап қ оюдан бастайды. Талап іс - ә рекетінің барысында орындалуғ а тиісті нақ ты міндеттер. Талап қ ою балаларды мінез – қ ұ лық нормасын ү йрету, ә леуметтік тә жірибеге тарту. Бұ л кезең де балалар ұ жымы сирек кездесетін қ ұ былыс. Мұ ндай жағ дайларда бастауыш сыныптарда жә не ә р мектептен біріктірілген оқ ушылардың жоғ ары сыныптарында болуы мү мкін. Бірінші кезең аяқ талуы ү шін мына мә селелерді еске алғ ан жө н: ұ жымды нығ айтуғ а бағ ытталғ ан мақ саттарды анық тау; ұ жым іс - ә рекетінің дамуы; жеке адам арасындағ ы қ арым – қ атынас іскерлік жә не гуманистік қ атынастардың пайда болуы; барлық ұ жым мү шелері қ олдайтын белсенділер тобының бө лінуі;
Бұ л кезең де мұ ғ алімнің негізгі қ ызметі оқ ушылардың ұ жымдық іс - ә рекетін ұ йымдастыру, оларды ә ртү рлі іс - ә рекеттеріне қ атыстыру, ұ жымды балағ а педагогикалық ық пал жасайтын қ ұ ралғ а айналдыру. А. С. Макаренко ұ жымды нығ айту ү шін тә рбие жұ мысын барлық ұ жымды тә рбиелеуден бастау қ ажет дейді. Ұ жымдағ ы жеке тұ лғ а теориясын қ ұ рудың негізі А. С. Макаренко ең бектерің де жатыр. Ол ұ жымда жеке тұ лғ аны тә рбиелеудің басты нә тижесі оның қ оғ амдық бағ ыттылығ ы деп есептейді. А. С. Макаренко ұ жымның басты белгілерін нақ гы тұ жырымдап берді: ұ жым — басқ а ұ жыммен органикатық байланыста болатын қ оғ амның бір бө лігі; қ оғ амдық маң ызы бар мақ саттың болуы; ұ жым мү шелерінің қ ызметін ұ йымдастыру; ұ жым мү шелері арасындағ ы ө зара жауапкершілікті қ арым-қ атынас орнату; ө зін-ө зі басқ ару органдарының болуы. Мектептегі балалар ұ жымы туралы тү сінік кө птеген ө згерістерге ұ шырауда. Кең естік дә уірде балалар ұ жымы десек, октябрят, пионер, комсомол ұ йымдары туралы сө з қ озғ аушы едік. Кең ес ө кіметі ыдырағ аннан кейін балалар ұ жымы туралы мардымды ештең е айта алмайтын сың ай таныттың. Бұ л дү рыс па? Біздің ойымызша бұ л дұ рыс емес. Себебі адам қ оғ амда ө мір сү реді, қ оғ ам арқ ылы дамиды, қ алыптасады, тә рбиеленеді. Бала да ө зінің ортасын табады. Ол — отбасы, ауладағ ы, балабақ шадағ ы, мектептегі, сыныптағ ы жора-жолдастары. Бү гінде демократиялық мемлекет қ ү рып жатырмыз. Осы демократиялық қ азақ стандық мектептерде тү рлі балалар ұ йымдары бар. Осының бә рін бала жә не балалар ұ жымдарын біртұ тастық та қ арағ анымыз жө н. Себебі бала — ұ жым мү шесі. Ұ жым-тә рбиенің маң ызды қ ү ралы. Жеке адам ө зінің нышанын тек ұ жымда дамытуғ а мү мкіндігі бар. «Ұ жым — ортақ бір мақ сатты кө здеген адамдар жиынтығ ы. Адамдардың ұ жымғ а бірігуі кө біне бірлесіп жұ мыс істеп, қ ызметтес болу нө тижесінде асады» (Қ азақ Совет энциклопедиясы. — Алматы, 1974. — 5 т. 490 б. ). Бү л анық тама балалар ұ жымына да қ атысты. Оқ ушылар сабақ та, ү йірмеде ортақ қ ызығ ушылық бағ ытта топтасып ұ жым қ ұ рады. Бір бала отбасындағ ы, сабақ тағ ы, ү йірмедегі, ауладағ ы, т. б. бірнеше ұ жымның мү шесі болуы мү мкін. . Балалар ұ жымы туралы ең бек жазғ ан ғ алымдар -А. В. Луначарский, Н. К. Крупская, А. С. Макаренко, С. Т. Шацкий, В. А. Сухомлинский, т. б. Бү гін ол заманның қ оғ амдық ү йымдары болмаса да, бұ л кү ннің ұ йымдары бар. Олар — «Балдырғ ан», «Жас ұ лан», «Ұ лан». Сондық тан Н. К. Крупская ең бектері, ә сіресе ұ йым, ұ жым туралы ойлары ө з қ ұ ндылығ ын жойғ ан жоқ. А. С. Макаренко ұ жымда жеке адамды тә рбиелеудің бірізді теориясын жасады. Оның «Педагогикалық поэмасы» (1937 ж. ), «Мү нараның басындағ ы ту» (1938 ж. ) атты ең бектері осы уақ ытқ а дейін ө з маң ыздылығ ын сақ тауда. . б) Ұ жым адамдарды жалпы маң сатқ а, ең бекке жә не ең бекті ұ йымдастыруғ а біріктіреді. . Қ азіргі кезең де А. С. Макаренко идеясын дамытуда И. П. Ивановтың «Коммунар ә дісі» игі ә сер етуде. В. А. Сухомлинский де балалар ү жымын дамыту теориясына айтарлың тай ү лес ң осты. Оның терең ойлары бірсыпыра ғ ылыми ең бектерінде «Ұ жымның қ ү діретті кү ші»(1965 ж. ), «Павлыш орта мектебі» (1969 ж. ), т. б. баяндалды. В. А. Сухомлинскийдің пікірі бойынша ә рбір бала тә рбиесі ұ жымда негізгі тә рбие қ ұ ралы болады. Балалар мен тә рбиешілер арасындағ ы рухани қ арым-қ атынас -ұ жымдық қ атынастың даму процесі. В. А. Сухомлинскийдің қ арым-қ атынас жайындағ ы ойлары жаң ашыл ұ стаздардың ойларымен ү штасып жатыр. Демек, ынтымақ тастық балалармен қ арым-қ атынастың нө тижесінен туады. С. Т. Шацкий де оқ ушыларды қ оғ амғ а қ ажетті ең бекке жұ мылдыру арқ ылы тә рбие берудің ә дістемесін жасағ ан. Мұ нда ортаның балағ а ө сері ескерілген. Ол баланың ө з тө жірибесін ө зіне жү мсауды қ олдаган. С. Т. Шацкий алғ аш рет Ресейде балалардың мектептен тыс оқ у-тә рбие орындарын ашқ ызып, болашақ жастарды осы оқ у-тә рбие орындары арқ ылы ұ жымшылдық қ а тә рбиелеген. Л. И. Новикова балалар ұ жымын тә рбие қ ұ ралы деп есептейді. Мектептегі балалар ұ жымының қ ұ рамы бірнеше бастауыш ұ жымдардан тұ рады. Олар: мектептегі сыныптар, ұ зартылғ ан кү н, клубтар, секциялар, ү йірмелер, ең бек бірлестіктері, «Балдырғ ан», «Жас ұ лан», «Ұ лан», т. б. Бұ л ұ жымдар бір-бірімен тығ ыз байланыста. Жалпы мектеп ү лкен ұ жымнан тұ рады: ұ стаздар, ата-аналар, оқ ушылар ұ жымы. Бұ лар да бір-бірімен тығ ыз қ атынаста болып келеді. Қ азіргі кезде ұ жымды, ә сіресе ү лкен ұ жымды жоқ қ а шығ арын жү рміз. Колхоз, совхоз, ө ндіріс ұ жымдары, партия, комсомол, пионер ұ жымдары бү гінде жоқ. Сон-дық тан ү лкен ү жымның тә рбиеде бү рышыдай ың палы жоқ болып кө рінеді. Бірақ жеке адам ұ жымсыз ө мір сү ре алмайды. Мысалы, Робинзон Крузо, Мауглиді, т. б. алып қ араң ыз. Керек болса жан-жануар да ө з тобын іздейді. Сондық тан ұ жым керек, оның тә рбиеге ың палы бар. Қ о-ғ ам да ү лкен ұ жым. Ал қ оғ амның тә рбиеге ық палы жоқ деп кім айта алады? Ұ жымда жеке адам рухани байлық, дамуғ а қ ажетті ың пал алады, кемшіліктер ұ жымда тү зетіледі. Ұ жымның тө рбие ң ү ралы ретіндегі маң ыздылығ ы ә р тү рлі аспектіге байланысты:
Оқ ушылар ұ йымы – балалар мен жасө спiрiмдердiң ө з ерiктерiмен белгiлi бiр мақ сат қ ойып, бiлiм дағ дылары мен пайдалы істерді игеруде ұ йымдық тү рде арнайы топқ а бiрiккен шығ армашылық ә рекеттерiнiң ү рдiсi болып табылады. Ондағ ы тә рбие мә селелерінің маң ызы мен ә леуметтік мә ніне Луначарский А. В., Крупская Н. К., Макаренко А. С., Сухомлинский В. А., Блонский П. П., Лебединский В. В., Бабанский Ю. К., Болдырев Н. И. т. б тоқ талып ө ткен. Оқ ушылар ұ жымындағ ы ө зін-ө зі басқ ару жү йесінің негізін салушы американдық педагог Э. Джилль болды. Бұ л жө нінде ол ө зінің “Мектеп республикасы – Republicofshcool” (1897) атты ең бегінде баян етеді. Солардың бірі Ұ лыбританияда пайда болғ ан “скауттар” атты балалар мен жасө спірімдердің бірлестіктері болып табылады. 1907 жылы Британия Корольдiгiнiң қ олдауымен, Лондон қ аласында тұ ң ғ ыш скауттар ұ йымының Қ ұ рылтайы ө тедi. 1921 жылы Дү ниежү зiлiк скауттар ұ йымы қ ұ рылды. Оғ ан 63 мемлекеттiң (Патшалы Ресей, Америка, Германия, Италия, Франция, Швеция, Индия т. б) ө кiлдерi мү ше болды. Патшалы Ресейде Царское Село (Пушкин қ аласы) қ аласында 1909 жылы тұ ң ғ ыш Скауттар ұ йымы тұ сауын кестi. 1914 жылы Ресей Императоры Николай II “Русский скаут” атты қ оғ амдық ұ йымды қ ұ ру жө нiндегi Патша Жарлығ ына қ ол қ ойды. Кең ес ү кіметі жә не социалистік даму бағ ытын ұ станғ ан мемлекеттерде (Болгария, Куба, Германия, Венгрия, Вьетнам т. б. ) балалар мен оқ ушылардың ұ жымдық топтасуларының аса белсенді кө ріністері – пионер ұ йымының қ ұ рылуына негіз болды. Пионер ұ йымы туралы Ү лкен Кең ес Энциклопедиясында: “…Бү кілодақ тық В. И. Ленин атындағ ы пионер ұ йымы балалар мен жасө спірімдердің ө зін-ө зі басқ аратын, бұ қ аралық коммунистік қ оғ амдық бірлестік болып табылады.. ”делінген. 1945 жылдары “тимуршылар” атты мектеп оқ ушыларының қ айырымдылық қ озғ алысы бү кiл одақ ты шарпыды.. Пионер кө семдері мен белсенділерiн дайындау барысында бү кiлодақ тық “Артек” пионерлер лагерiнiң маң ызы ө те зор болды. Мектептегi оқ ушылар ұ жымының негiзгi қ алыптастырушы кү шi – оқ ушы балалардың қ оғ амдық қ арым-қ атынасы. Балалар арасындағ ы қ арым-қ атынас, мектеп оқ ушылар қ ауымының қ оғ амдық пiкiрiн қ алыптастырады. Оқ ушылардың ө мiрге жә не мектептегi педагогикалық ық палдарғ а деген кө зқ арастары олардың жас ерекшелiктерiне қ арай ә р тү рлi сипатта дамиды. Басқ арудың жә не ө зін-ө зі дамытудың субъектісі ретінде қ азіргі педагогикалық ұ жым туралы ұ ғ ымдар орыс педагогтары В. А. Сухомлинский, Л. Н. Толстой, К. Д. Ушинский, Н. И. Пироговтардың оқ ыту мен тә рбиенің ө зара байланыстылығ ы, оқ ушылар мен педагогтардың бірлесе жұ мыс істеуі, педагогтардың ө зін-ө зі дамытуғ а ұ мтылуы сияқ ты идеяларының ық палымен қ алыптасты. Тә рбие мақ саты, балалар ұ жымын қ алыптастыру мә селесі отандық педагогика ғ ылымында педагогикалық ұ жымның екі орнық ты моделін іздеумен бірге қ арастырылды. Мұ ғ алімдердің тә рбиелік ық палын біріктіру 20-30 жылдары педагогика мен мектептің маң ызды міндеттерінің бірі болды. В. А. Сухомлинский, Н. К. Крупская, С. Т. Шацкая, А. С. Макаренко жә не т. б. «Тә рбиешілер ұ жымы болуы ксрек», — ден жазды. А. С. Макаренко — тә рбиешілер ұ жымғ а біріккен жерде жә нс біртү тас жұ мыс жоспары, балағ а деген бірың ғ ай ық пал жоқ жерде ешқ андай тә рбис процесі болуы мү мкін емес». Педагогикалық ұ жымның топтасуы жә не дамуы идеясы В. А. Сухомлинскийдің педагогикалық жү йесінде практикалық кө рініс тапты. Ол ә рбір педагогикалық ұ жымның езің дік ерекшелігі болатындығ ын атап кө рсетті. Тә жірибе алмасу сол мектептің жұ мысын кө шіріп алу емес, қ айта оның қ ызметінің идеялары мен концепцияларын бағ алау болмақ деген. Соң ғ ы жылдары педагогикалық ұ жымның дамуы мен қ ызметінің ішкі механизмін ашуғ а арналғ ан /Н. С. Дежиннова, В. А. Кераковский, Л. И. Новикова, Р. X. Жакуров жө не т. б. / ең бектер жарияланды. Ал, Ұ жым мен тұ лғ а арасындағ ы байланыс — тә рбиені демократияландыру жағ дайындағ ы, адам қ ұ қ ығ ы мен бостандығ ын сақ таудағ ы маң ызды мә селенің бірі. Кө птеген онжылдық тар бойы ұ жымғ а ә сер ету арқ ылы оқ ушы тұ лғ асын қ алыптастыру отандық педагогикалық ә дебиет-терде қ арастырылмады.
|
|||
|