Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Критика теорії



3.1.4 Критика теорії

Якщо поняття «жива речовина» було прийнято радянською наукою, а поняття «біосфера» іноді зустрічається навіть в пост-радянських наукових текстах, то поняття «ноосфера» викликає різкі заперечення в наукових колах, а в наукових публікаціях використовується вкрай рідко. Критики вчення про «ноосферу» вказують на те, що воно ідеологізованих і носить не науковий, а релігійно-філософський характер. Зокрема, біолог Ф. Штільмарк з Інституту проблем екології і еволюції РАН вважає: «думки про Ноосферу як Товаристві Розуму ... вже по самій суті своїй глибоко релігійні і поки що залишаються утопічними».

 

Американський історик природоохорони Д. Вінер називає вчення про ноосферу «утопічною і науково неспроможною ідеєю».

 

Критика «ноосфери» Вернадського дана також в монографії Б. Міркіна і Л. Наумової.

 

Доктор філософських наук В. Кутирев вважає:

 

«Суть оновленого погляду на ноосферу, який ми маємо намір тут захищати і який, як здається, більш адекватно відповідає ситуації, така: це вчення з самого початку несло в собі елементи утопії, в ньому переплелися аксіологічні та онтологічні підходи без будь-якого їх розмежування ... Ноосфера як гармонія - сцієнтистського аналог соціально-політичних утопій типу комунізму та інших, більш ранніх мрій про рай ».

Російський еколог і кліматолог А. Поздняков пише:

 

У науковому середовищі Росії «ноосферогенезу» розглядається як вчення. Однак якщо під вченням розуміти теорію досягнення мети, єдино необхідну послідовність практичних дій, то це скоріше не вчення, а недостатньо обгрунтовані утопічні положення про всемогутність Людини. В основі цього «вчення» - звичайне людське марнославство, що виливається в его-і антропоцентризм ... .

 

На основі вчення про «ноосферу» з'явилося поняття «ноосферізма». Професор-правознавець М. М. Кузнєцов і юрист І.В.Понкін дали висновок «за змістом релігійно-політичної ідеології ноосферізма» , в якому відзначено найширший розмах цієї «квазірелігійні ідеології», зазначено на тісні зв'язки «ноосферізма» з окультно -релігійним вченням «російського космізму» і з окультно-релігійними об'єднаннями послідовників Реріхів. У той же час, за твердженням авторів висновку, воно не відноситься безпосередньо до спадщини Вернадського, оскільки «ноосферізм» є маніпуляцією ідеями Вернадського і його ім'ям .

 

Російський історик і соціолог Микола Мітрохін називає ноосферологія «сцієнтистської інтелектуальної традицією, обожнює особистість покійного академіка В. Вернадського» і потенційно «найвпливовішою з цивільних релігій сучасної Росії»

4. Висновок

В цій самостійній роботі я познайомитися з вченням В.І.Вернадського про ноосферу.

 

 



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.