Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Термінологічний словник



Термінологічний словник

 Абстрактні – мотиви, що складають з правильних і неправильних геометричних фігур, їх деталей і поєднань.

 Антропоморфний– уподібнений до обрисів людського тіла чи його складових частин.

 Абакаверхня плита доричної капітелі, що має в плані квадратну форму.

 Акантскульптурне зображення листя однойменної рос­лини. Є найважливішим декоративним елементом корінфсь­кого ордера.

 Акропольчастина грецького міста, яка знаходиться на узвишші. Спочатку служив фортецею, на якій трималася сис­тема оборони. Потім став релігійним і політичним центром міста.

 Ампір архітектурний стиль Франції початку XIX ст. Роз­винувся з пізнього класицизму за часів правління Наполеона Бонапарта.

Амфіпростильневеликий давньогрецький храм з чотири-стовпними портиками на головному і задньому фасадах.

 Амфітеатрспоруда, призначена для проведення масо­вих видовищ, у якій місця для глядачів розміщені концентрич­ними рядами, що поступово підвищуються.

Аттик – стінка над антаблементом, в перше стала застосовуватися у римських тріумфальних арках.  

 Антаблемент верхня частина архітектурного ордера (див.), що спирається на колони; антаблемент складається з архітра-ва, фриза і карниза (перераховані в порядку їхнього розташу­вання знизу) догори.

 Антефікс фігурна, вертикально поставлена черепиця, що розташовувалася по обрізу покрівлі.

Антресольдодатковий напівповерх у верхній частині ос­новного поверху.

 Анфіладаряд кімнат (залів), розташованих по одній осі і з'єднаних одна з одною дверима.

 Апсида напівкруглий у плані виступ стіни у храмі, у ме­жах апсид розташовувалися вівтарі.

Арка (або склепіння) — криволінійне перекриття прольоту.

Аркада— ряд арок, що спираються на пілони або колони.

Аркатура— декоративний мотив у вигляді цілого ряду ма­леньких арок. Застосовується для оформлення фасаду.

Аркбутан— відкрита напів арка, що служить для передачі розпору основних склепінь, які перекривають готичну будів­лю, на контрфорс {див.).

Архівольт — криволінійна тяга {див.), що обрамляє лицьову поверхню арки.

Архітрав — балка, що спирається безпосередньо на колони (або пілони). Нижня частина антаблемента.

Атлант — опора у вигляді чоловічої статуї.

Атріум — зал у давньоримському будинку, що має в центрі перекриття великий отвір, через який освітлюється приміщення.

Аттик— стінка над антаблементом (див.); уперше стала застосовуватися у римських тріумфальних арках.

База — опорна частина колони, напів колони, пілястра, пі­лона.

Базиліка— прямокутна в плані споруда, розчленована ря­дами колон на повздовжні галереї (нефи). В античну епоху ба­зиліка — суспільно-адміністративна споруда. У середні віки цей тип споруди став використовуватися як церква (звідси зміна змісту цього терміна).

Валка (бантина) — суцільний або складений стрижень, зви­чайно призматичної форми, що застосовується для перекриття приміщень.

Балкон— виступаюча площадка на фасаді будинку, яку під­тримують консолі (див.).

Балюстраданаскрізне огородження (у вигляді поруччя) фалюонів, галерей, сходів, дахів.

Балясининевеликі фігурні стовпчики, що підтримують поруччя балконів, огорож, сходів.

Барабан купола— циліндрична частина споруди, що слу­жить опорою купольному покриттю.

Барельєф— низький рельєф (частини якого виступають над основною площиною менш ніж на половину свого обсягу).

Бароко - архітектурний стиль країн Європи XVII і першої половини XVIII ст.

Бастіонвиступаюча кутува частина фортеці. Може мати і самостійне оборонне значення.

Бельведер— майданчик або приміщення нагорі будинку, що служить для огляду навколишньої місцевості.

Блок(кам'яний) — шматок природного (або штучного) ка­меню, частіше — призматичної форми.

Вінець— взаємно зв'язані чотири колоди, що складають один горизонтальний ряд дерев'яної рубленої будівлі.

Вітраж— картина, складена із шматків різнобарвного скла, що пропускає через себе промені сонця. У середні віки вітра­жами оздоблювали вікна соборів.

Вітрило— конструкція трикутних обрисів, за допомогою якої здійснюється перехід від прямокутної підставки до купо­льного покриття будинку. Часто використовується у церков­них спорудах.

Візерунок – декоративна структура природного чи штучного надходження: текстура дерева чи каменю, фактура кори чи штучної декоративної поверхні, чергування пагонів і листків на гілці, орнамент.

Волюта— архітектурно-декоративна деталь у формі завит­ка. Входить до складу іонічної і корінфської капітелей {див.).

Галерея напіввідкрите, світле видовжене приміщення, об­межене з однієї або з двох довгих сторін опорами (частіше ко­лонами).

Гексастильний периптер— периптер {див.), що має на голов­ному і задньому фасадах по шість колон.

Главазовнішня частина купола у формі цибулини, шо­лома, конуса.

Гобелен— тканий безворсовий килим. Вироблялися на ко­ролівській мануфактурі в Парижі, аналогічні шпалерам.

Доугун— особливі кронштейни в китайській архітектурі, що підтримують вигин даху.

Другорядна балка— балка, що спирається на прогони (го­ловні балки).

Екстер 'єрзовнішній вигляд будинку.

Емпора— відкрита в головний неф галерея типу хорів, роз­ташована над бічними нефами церков.

Ентазис — легка опуклість стовбура колони.

Еркерчастина внутрішнього об'єму будинку, винесена за межі його зовнішніх стін, яка виступає на фасаді у вигляді за­критого балкона,

Закомарадугоподібне напівкругле завершення верхньої частини одного прясла (див.) стіни давньоруської церкви, що відповідає формі внутрішнього склепіння.

Замок(замковий камінь) — клинчастий камінь, що завер­шує склепіння (найвищий у ньому).

Зікнурат — багатоярусна східчастої форми храмова вежа (в архітектурі Вавилона й Ассирії). Верхня частина слугувала для вивчення небесних світил.

Зооморфний – уподібнений до істот тваринного світу. Внаслідок граничної стилізації, геометризації зображення зооморфність орнаментного знака інколи розпізнається тільки завдяки його народній назві: «курячі лапи», «заячі вуха» тощо. Різновидами зооморфних мотивів орнаменту є орнітоморфні.

Іконостас— стіна, що відокремлює вівтар від іншої части­ни церкви. На іконостасі розташовуються ікони.

Інкрустація— прикраса предмета, зроблена з одного мате­ріалу врізаними зображеннями або орнаментом, виконаним з іншого матеріалу.

Інтарсія — дерев'яна інкрустація.

Інтер 'єр— архітектура внутрішніх приміщень будинку.

Іонічний ордер— античний архітектурний ордер, більш лег­кий порівняно з доричним. Іонічна колона має характерну ка­пітель (див.), утворену двома поверненими донизу спіральними волютами (див.)

Канелюри— вертикальні жолобки на стовбурах колон, пі­лонів або пілястр.

Капела — католицька каплиця.

Карниз— виступаючий уперед край даху; призначений для захисту стін від дощу. Верхня частина антаблемента.

Картуш— скульптурно, орнаментально оформлений герб на фасаді будинку.

Квадрига — об'ємне зображення колісниці, запряженої чет­віркою коней, що розташовується на аттиках споруди. В антич­ній римській архітектурі увінчувала тріумфальні арки.

Кесониневеликі поглиблення на поверхні стелі або скле­піння, що мають найчастіше квадратну форму.

Кокошник — декоративне завершення стін церков, аналогіч­не закомарам, іноді з загостреним верхом.

Колона— архітектурно оброблений, круглий у перетині опор­ний стовп, що, як правило, складається зі стовбура, капітелі (див.) і бази (див.)

Колонадаряд колон, розташованих по прямій або кривій лінії, підтримує антаблемент (див.)

Коник — верхнє горизонтальне ребро (злам) даху, утворене перетином його двох схилів. Консольдив. кронштейн.

Контрфорс — вертикальний виступ стіни, що протидіє силі розпору.

Корінфський ордертретій нарівні з доричним та іонічним (див.) ордер античної архітектури, найлегший у своїх пропор­ціях.

Кронштейн— підпора типу балки, випущена зі стіни (або прикріплена до стіни): служить для підтримки якої-небудь ви­ступаючої частини (карниза, балкона, скульптури).

Купол — склепіння, утворене шляхом обертання кривої (дуги, окружності та ін.) навколо вертикальної осі.

Курватура— легка кривизна обрисів античної колони, що додається їй для посилення пластичної виразності.

Лоджія— приміщення, відкрите з однієї або декількох сто­рін. Звичайно являє собою балкон, заглиблений у стіну будинку.

Люкарна— горищне вікно.

Майоліка — вироби з фаянсу, покриті глазур'ю.

Мансарда — горищні приміщення, які можна використову­вати як житлові.

Маскарон— скульптурна деталь у вигляді маски.

Меандр— античний орнамент геометричного малюнка у вигляді ламаної або кривої лінії, що спірально закручується.

Медресе — мусульманська духовна школа.

Мезонін — житлова надбудова над середньою частиною зви­чайно невеликого будинку.

Мечеть — мусульманське культове спорудження.

Мистецтво– творче відображення дійсності в художніх образах, творча художня діяльність, образотворчість.

Мінаретвежа в мечеті, що служить для заклику віруючих на молитву.

Міхраб — ніша (вівтарна) в мечеті.

Мозаїка— зображення (або орнамент), складене з малень­ких шматочків кольорового каменю або смальти (скла).

Моноптер — античний храм круглої форми, оточений ко­лонами.

Наос (целла) — святилище давньогрецького храму.

Напівколона— колона, що виступає зі стіни по усій <5воїй висоті на половину діаметра.

Нервюра (гурт) — профільоване ребро готичного склепіння.

Неф частина споруди (у вигляді галереї), відділена від інших рядом колон.

Обеліск— кам'яний прямокутний, що трохи звужується догори, стовп із пірамідально загостреним завершенням. Уперше з'явився в Давньому Єгипті.

Обшивання (тесом) — облицювання дерев'яного будинку дошками,

Ордер— порядок у розташуванні частин античних (давньо­грецьких і давньоримських) споруд.

Орнамент— ліпні і намальовані дрібномасштабні зобра­ження, що застосовуються для прикраси будівель.

Орхестра— круглий і напівкруглий майданчик у давньо­грецькому театрі, що займає в ньому центральне положення і призначений для виступу хору.

Павільйонневелика споруда, звичайно паркового харак­теру.

Пагода— культова споруда в Китаї або Японії.

Палаццо палац, міський особняк в Італії;

Пальмета— скульптурний або мальований орнамент у ви­гляді пучка симетрично розташованого вузького листя.

Пандуспохила площина, що замінює сходи, які з’єднували один ярус з іншими (наприклад - Зінкурат).

Панель— 1) нижня частина стіни, нерідко у внутрішніх приміщеннях, оброблена піддерево, фарбована і членована рам-ками-фільонками; 2) тротуар; 3) великорозмірний елемент у сучасному будівництві; великих розмірів частина будинку.

Панно — частина поверхні стіни, стелі, дверей, обрамлена рамкою і покрита живописом або рельєфом.

Парапет — невисока огорожа дахів, терас, майданчиків, мосту.

Периптер— античний храм, що являє собою прямокутник, оточений з усіх чотирьох боків колонами.

Перистиль (перистильний двір) — двір, обмежений з усіх боків колонадою.

Пілон — стовп зазвичай прямокутної в плані форми.

Пілони єгипетського храму — масивні парні вежі, що офор­мляють головний фасад єгипетського храму; мають форму пло­ских усічених пірамід.

Пілястраплоский прямокутний у плані виступ стіни, оброблений у вигляді колони з капітеллю і базою.

Пінаклі— невеличкі башти, завершені шпилями; застосо­вувалися в готичних спорудах для увінчання контрфорсів.

 Плафон — поверхня стелі.

Портал — архітектурно оброблений вхід до споруди.

Портик— І) колонада, що обмежує розташовану за нею галерею; 2) колонада, що служить входом у будинок.

Проліт— відстань між опорами.

Пропілеї— монументальні ворота.

Простильневеликий грецький храм з чотирма колонами на головному фасаді.

Псевдопериптер— римський храм, що має портик тільки на головному фасаді; інші його фасади або зовсім не мають ко­лон, або оформлені напівколонами чи пілястрами.

П'єдестал підніжжя (основа) колони, статуї, вази.

П'ята— нижня, опорна частина арки, склепіння.

Ратушабудинок міського самоврядування.

Ренесанс (або Відродження) — стиль західноєвропейського зодчества XV—XVI ст., заснований на відродженні античних (давньогрецьких і давньоримських) архітектурних форм.

Ризаліт— частина будинку, що виступає за основну лінію фасаду.

Роза— круглий віконний отвір на фасадах середньовічних храмів.

Розпір— горизонтальна сила, що виникає в склепіннєвій конструкції.

Рококо— стиль французької архітектури першої половини XVIII ст., що являє собою пізню стадію бароко (див.).

Ростральна колона— колона, стовбур якої прикрашений рострами — фігурними зображеннями носових частин кораблів.

Ротонда— кругла будівля, перекрита куполом.

Рут— спосіб обробки стіни грубо обтесаними каменями-квадрами або їхньою імітацією.

Саркофаг— монументально оформлена гробниця.

Секос — святилище в єгипетському храмі.

Склепіння — перекриття, що має криволінійні обриси і го­ризонтальний тиск, який породжує розпір.

Склепіння вітрильне— таке, що утворюється шляхом відсікання від сферичного (або параболічного) купола чотирьох рів­них напівсегментів (у нижній його частині).

Склепіння віялове— склепіння, що має нервюри (див.), які починаються в межах одного кута і розбігаються подібно до віяла.

Склепіння дзеркальне— зімкнуте склепіння (див.), верхня частина якого зрізана горизонтальною площиною.

Склепіння клинчастетаке, що викладене з каменю або цеглин, розміщених радіально (стосовно центра склепіння).

Склепіння коробове— найбільш простий вид склепіння, що утворює циліндричну поверхню одного або декількох радіусів.

Склепіння стрілчасте— таке, що складається з двох дуг, які перетинаються під кутом.

Склепіння хрестове— таке, що утворюється шляхом пере­тину під прямим кутом двох рівних коробових (циліндричних) склепінь.

Смальта – непрозоре кольорове скло, яке застосовується у мозаїці.

Софіт — архітектурно оброблена поверхня стелі.

Сфінкс – фантастичні кам’яні істоти з головою людини і тілом лева. Також відомі сфінкси – з головою тварин – баранів і тілом лева.

Сталактити — декоративна форма, що застосовувалася для оформлення склепінь у мусульманській архітектурі. Нагадує природні сталактити.

Стела— вертикальна кам'яна плита з написами або зобра­женнями (в античному світі служила надгробним пам'ятни­ком).

Стилобат— уступчаста основа давньогрецького храму.

Театрон— частина античного театру, що служить для роз­міщення глядачів.

Тераса— архітектурно оформлений, відкритий або напів-відкритий майданчик, що найчастіше прилягає до будинку.

Терми давньоримські лазні, у яких, крім власне лазневих приміщень, є й інші — спортивні, призначені для відпочинку і т. д.

Тимпан— внутрішня частина античного фронтону, обрам­лена з усіх боків карнизом.

Тромп— особливий вид склепінної конструкції, що засто­совується для переходу від квадратного фундаменту споруди до круглої або багатокутної купольної його частини. На відміну від вітрила, що є частиною сферичної поверхні, тромп найча­стіше має форму частини конуса. Тромпи особливо характерні для середньовічної архітектури країн Азії і Закавказзя.

Тяга— тонкий горизонтальний виступ (типу карниза) на стіні.

«Фаюмський портрет» - походить від місця знаходження в некрополі оазису Ель-Фаюм, в східній римській провінції Єгипту.

Іконопис – перегородка яка відокремлює вівтар від іншої частини церкви. На іконостасі розташовані в певній послідовності ікони.

Фасад — зовнішній бік будівлі.

Ферма— пласка ґратчаста конструкція трикутних або ін­ших обрисів, що служить для перекриття великих приміщень.

Фіал фігурний шпиль, що увінчував пінаклі (див.) готич­них споруд.

Фільснка — невелика ділянка стіни, дверей, пілястра, обве­дена рамкою.

Форум— торговельний і громадський майдан давньоримсь­кого міста.

Фреска— живопис по штукатурці водяними фарбами на стіні або на перекритті.

Фриз1) середня частина антаблемента між архітравом і карнизом; 2) декоративна смуга, що обрамляє стелю, верх сті­ни суцільним орнаментом.

Фронтон— верхня частина фасаду, що має вигляд трикут­ника, обмеженого двома схилами даху.

Фундаментнижня опорна частина споруди, схована під землею.

Фуст стовбур колони.

Целла (наос)— святилище античного храму. Цоколь — нижня частина постаменту, скульптури, стіни будинку, яка розміщена на фундаменті і трохи виступає.

Шпалери— безворсові настінні килими з орнаментальними або пейзажними зображеннями, виконані вручну.

 



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.