Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





ТАК ПРИЄМНО БУЛО. 3 страница



 

Ні, сам Монтеґ не зробив нічого — то все його рука, в якої був свій мозок, своє сумління і своя цікавість у кожному тремтливому пальці; ця рука зненацька стала злодійкою. Ось вона пірнула під пахву, притисла книжку до спітвілого тіла і виринула, вже порожня, зі спритністю чародія! Дивіться, нічого немає! Нічого!

 

Він приголомшливо розглядав цю білу руку, то відводячи її від себе, ніби далекозорий, то підносячи мало не до очей, як сліпий.

 

— Монтеґ! Здригнувшись, він озирнувся.

 

— Не стійте там, як ідіот!

 

Книжки лежали, мов купи свіжої риби, підготовленої для соління. Пожежники метушились коло них, спотикалися, падали. Спалахували золоті очі тиснених назв і, падаючи, згасали.

 

— Гас!

 

Ввімкнули помпи, і струмені холодного гасу ринули з баків з цифрою 451, що висіли за спинами пожежників. Кожну книжку, кожну кімнату було полито гасом. Тоді всі квапливо спустились униз. Монтеґ, похитуючись і задихаючись від випарів гасу, йшов останній.

 

— Виходьте! — наказали вони жінці.

 

Вона стояла навколішки серед книжок, торкаючись їхніх просякнутих гасом шкіряних і картонних палітурок, обмацувала золоте тиснення, з німим докором дивлячись на Монтеґа.

 

— Не матимете ви моїх книжок,— проказала вона.

 

— Ви знаєте закон,— відповів Бітті.— Де ваш глузд? У книжках повно суперечностей. А ви просиділи хтозна-скільки років під замком у своїй вавілонській вежі! Облиште все! Людей, про яких ідеться в цих книжках, ніколи не було. Ну-бо, ходімо!

 

— Зараз будинок займеться,— сказав Бітті.

 

Пожежники незграбно простували до дверей... Вони озирнулися на Монтеґа, який ще стояв коло жінки

 

— Не можна ж її залишати тут! — рішуче заявив він.

 

— Вона не піде.

 

— Тоді треба її примусити! Бітті підніс руку з запальничкою.

 

— Пора повертатися до пожежної станції. А ці фанатики завжди намагаються заподіяти собі смерть, річ відома.

 

Монтеґ доторкнувся до жінчиного ліктя.

 

— Ходімо зі мною.

 

— Ні,— відказала та.— Але вам — дякую.

 

— Рахую до десяти,— мовив Бітті.— Один. Два.

 

— Будь ласка,— благав Монтеґ жінку.

 

— Три... Чотири...

 

— Ходімо.— Монтеґ потягнув за собою жінку.

 

— Я волію залишитися тут,— спокійно відповіла та.

 

— П’ять... Шість...

 

— Можете не рахувати,— сказала жінка й розтулила кулак — на долоні лежала якась тоненька паличка.

 

Звичайний собі сірник.

 

Але, забачивши його, пожежники метнулися геть із дому. Брандмейстер Бітті, намагаючись зберегти гідність, позадкував до виходу. На його червоному обличчі горіли й вигравали відблиски тисяч пожеж і нічних тривог.

 

«Боже мій,— подумав Монтеґ,— а й справді сигнали тривоги надходять лише вночі. І ніколи вдень! Чи не тому, що вогонь гарніший вночі? І вистава цікавіша?»

 

На червоному обличчі Бітті, який зашпортавсь у дверях, промайнув страх. Жінчина рука судомно стиснула сірника. Повітря було просякнуте випарами гасу.

 

Книжка, яку Монтеґ заховав під пахву, калатала в груди, немов серце.

 

— Ідіть,— промовила жінка, і Монтеґ відчув, що мимохіть задкує до дверей слідом за Бітті, тоді сходами вниз, через лужок, де, наче слід зловісної змії, тяглася смужка гасу.

 

Жінка вийшла за ними, зупинилась на ґанку і зміряла їх спокійним поглядом, але в цьому спокої виразно відчувався осуд.

 

Бітті клацнув запальничкою, наміряючись підпалити будинок.

 

Але він запізнився.

 

Монтеґові перехопило подих — жінка на ґанку кинула на них презирливий погляд і тернула сірником об поруччя.

 

З будинків на вулицю вибігали люди.

 

Назад поверталися мовчки, не дивлячись один на одного. Монтеґ сидів попереду, разом з Бітті та Блеком. Вони навіть не запалили своїх люльок, лише дивилися на дорогу. Потужна «саламандра» круто повернула за ріг і помчала далі.

 

— Рідлі,— нарешті промовив Монтеґ.

 

— Що? — спитав Бітті.

 

— Вона сказала «Рідлі». Коли ми ввійшли, вона пробурмотіла якісь дивні слова: «Будьте мужнім, Рідлі». І ще щось... щось іще...

 

— «Божою милістю ми сьогодні засвітимо в Англії таку свічку, якої, я вірю, їм ніколи не загасити»,— промовив Бітті.

 

Після цих слів Стоунмен і Монтеґ здивовано глянули на брандмейстера. Бітті потер підборіддя.

 

— Чоловік на ймення Латімер сказав це чоловікові, якого звали Ніколас Рідлі, коли їх за єресь спалювали живцем на багатті в Оксфорді шістнадцятого жовтня тисяча п’ятсот п’ятдесят п’ятого року.

 

Монтеґ і Стоунмен знов перевели погляд на дорогу, що швидко бігла під колесами машини.

 

— Я геть напханий всякими цитатами й висловами,— сказав Бітті.— Та й більшість брандмейстерів так само. Інколи собі дивуюсь... Не ловіть гав, Стоунменеі

 

Стоунмен загальмував.

 

— Хай йому грець! — вигукнув Бітті.— Проскочили свій поворот.

 

— Хто там?

 

— Я, хто ж іще! — озвався з темряви Монтеґ. Він щільно причинив двері й прихилився до них спиною.

 

Помовчавши, дружина нарешті сказала:

 

— Ввімкни світло.

 

— Мені воно не потрібне.

 

— Тоді лягай спати.

 

Монтеґ чув, як Мілдред нетерпляче засовалася на ліжку; зарипіли пружини матраца.

 

— Ти п’яний? — запитала вона.

 

Отже, все почалося з його руки. Він відчув, що його руки, спочатку одна, а потім друга, розстебнули куртку, зняли її й кинули на підлогу. Штани повисли в руках, ніби над прірвою, й провалилися в пітьму. Кисті його рук уражені хворобою, невдовзі зараза охопить руки цілком. Він аж наяву бачив, як отрута діє на зап’ястки, піднімається до ліктів і плечей, перекидається, мов іскра, з лопатки на лопатку, його руки стали жадібними. Ця жадібність передалась очам: нестерпно закортіло дивитися на що-небудь, байдуже на що саме, аби дивитися.

 

— Що ти там робиш? — байдуже запитала дружина. Намагаючись зберегти рівновагу, він стискав книжку

 

холодними вологими пальцями. Через якусь мить дружина знов озвалася:

 

— Ти ще довго стовбичитимеш отак посеред кімнати?, Він щось пробурмотів.

 

— Що? — перепитала вона.

 

І цього разу у відповідь якесь нерозбірливе бурмотіння.

 

Спотикаючись, Монтеґ помацки дістався до свого ліжка, незграбно запхнув книжку під холодну подушку й сам упав на постіль. Мілдред злякано скрикнула. А йому здавалося, що вона десь далеко, в протилежному кінці спальні, а його ліжко — наче сніжний острів посеред пустельного моря. Дружина озвалася до нього, говорила щось довго-довго, про те, про се, але для нього це були тільки слова, слова, що нагадували белькотіння дворічного малюка, яке він чув колись у домі свого приятеля — приємні звуки, однак позбавлені всякого глузду.

 

Монтеґ не відповідав, а коли з його вуст знов зірвався невиразний стогін, Мілдред підвелась, підійшла до його ліжка, нахилилась і поклала руку йому на чоло. Монтеґ знав: коли Мілдред забере руку, долоня в неї буде волога.

 

Пізніше, вночі, він подивився на Мілдред. Вона не спала. В повітрі ледь чутно бриніла мелодія — у вухах Мілдред знову сиділи «черепашки», і знову вона слухала далекі голоси з далеких країв, а її широко розплющені очі вдивлялись у темні глибини стелі, що нависала над нею.

 

Він пригадав старий жарт про дружину, яка так полюбляла розмовляти по телефону, що її чоловік упав у розпач і вимушений був побігти до найближчого автомата й зателефонувати звідти, аби довідатися, що буде на обід. Може, й собі купити передавач системи «черепашка», щоб уночі розмовляти з дружиною, нашіптувати їй на вухо, бурмотіти, кричати, галасувати, волати? Але що нашіптувати? Про що кричати? Що він міг сказати?

 

Раптом вона здалася йому такою чужою, ніби він ніколи й не знав її. Ніби оце щойно потрапив у чужий дім, як чоловік у тому анекдоті: повернувся вночі п’яний, помилився, зайшов у чужий дім, відімкнув чужі двері, ліг у постіль до чужої жінки, а вранці прокинувся й пішов на роботу, і ні він, ні та жінка так нічого й не помітили.

 

— Міллі!..— прошепотів він.

 

— Що?

 

— Не лякайся! Я лише хотів запитати...

 

— Ну?

 

— Коли ми зустрілися? І де?

 

— Для чого зустрілися? — здивувалася вона.

 

— Я хочу сказати... коли ми зустрілися вперше?

 

Він знав, що тепер Мілдред збентежено супить брови в пітьмі.

 

Він розтлумачив:

 

— Ну, коли ми познайомились? Де це було й коли?

 

— Це було...— вона затнулася.— Не знаю. Він похолов.

 

— Невже не можеш пригадати?

 

— Це було так давно...

 

— Лише десять років тому, всього-на-всього десять!

 

— Ти не хвилюйся так, я ж намагаюсь пригадати.— Вона засміялася якимсь дивним, верескливим сміхом.— Смішно! А й справді смішно! Забути, де й коли вперше зустрілася зі своїм чоловіком! А він теж забув...

 

Монтеґ лежав, легенько розтираючи собі повіки, чоло, потилицю. Долонями натис на очі, ніби намагався поставити пам’ять на місце. Несподівано це питання — де він уперше зустрівся з Мілдред — стало для нього найважливішим у світі.

 

— Яке це має значення? — долинув її голос уже з ванної кімнати. Монтеґ чув дзюркіт води, що текла з крана, а потім ковтки — певне, дружина запивала таблетки.

 

— Мабуть, ніякого,— відповів він.

 

Він спробував порахувати, скільки вона їх проковтнула, і зненацька пригадав тих двох, з блідо-синіми, мов цинкові білила, обличчями, з сигаретами в тонких губах і змією з електронним оком, яка, звиваючись, занурювалась у темряву, в камінь, у стоячу воду, і йому захотілося гукнути Мілдред, запитати: «Скажи, скільки ти вже прийняла сьогодні? Скільки ти ще приймеш і не помітиш? Якщо не зараз, то через годину, якщо не цієї ночі, то наступної!.. А я не спатиму цілу ніч, і сьогодні, і завтра, і ще багато-багато ночей, оскільки це вже почалось». І він пригадав, як тоді вона лежала на постелі, а два оператори, не схилившись турботливо, а випроставшись і склавши руки, байдуже стояли над нею. І ще він пригадав, що подумав тієї ночі: коли вона помре, він не плакатиме за нею. Бо ця смерть буде для нього смертю чужої людини, чиє обличчя він мигцем бачив на вулиці чи в газеті. І раптом йому здалося це таким жахливим, що він заплакав,— не від думки про смерть Мілдред, а від думки, що не зможе плакати, коли вона помре. Дурний, спустошений чоловік біля дурної, спустошеної жінки, яку та голодна зміюка спустошила ще більше!

 

«Звідки ця спустошеність? — запитував він себе.— Хто забирає все, що в тобі є, і залишає саму порожнечу? Та ще ця квітка, ця кульбаба!» Вона підбила підсумки, чи не так: «Який сором! Ви ні в кого не закохані!» А чому він не закоханий?

 

Гаразд, а хіба між ним і Мілдред не стояла завжди стіна? Навіть не одна, а цілі три. І дуже дорогі, до речі! Всі ці «дядечки», «тітоньки», «двоюрідні брати» й «сестри», «племінниці», «племінники», які жили на цих стінах, зграя балакучих мавп, що торохтять, не кажучи нічого, але голосно, голосно, голосно! Він з самого початку назвав їх «родичами»: «Як ся має дядечко Луїс?» — «Хто?» — «А тітонька Мод?»

 

Мілдред в його уяві поставала у вигляді маленької дівчинки, що заблукала в лісі без дерев (як дивно!) або, точніше, в пустелі, де колись були дерева (пам’ять про них пробивалася то тут, то там), одне слово, Мілдред у своїй «балакучій вітальні». «Балакуча вітальня» — яка влучна назва! Хоч коли б він прийшов, стіни завжди розмовляли з Мілдред. «Треба щось робити!» «Так, так, безперечно!» «Чому ж ми стоїмо й нічого не робимо?» «То давайте робити!»

 

«Я така розлючена, що ладна плюватися!» Про що вони говорять? Мілдред не могла пояснити. Хто на кого розлютився? Мілдред не знала. Що вони хочуть робити? Зажди, казала Мілдред, і сам побачиш. Він сидів і ждав.

 

Злива звуків ринула на нього зі стін. Музика бомбардувала його з такою силою, що аж сухожилки одри-вались од кісток, щелепи тремтіли, очі вилазили з оч-ниць, наче його контузило. А коли це закінчувалося, він почував себе так, мов його скинули зі скелі, прокрутили в смерчі, як у центрифузі, й пожбурили у водоспад, що летів і летів у порожнечу і ніколи, ніколи не сягав дна... І летиш, не торкаючись схилів, униз... униз..; у порожнечу...

 

Грім ущухав. Музика стихала. — Ну як? — питала Мілдред.

 

Враження справді було приголомшливе. Щось відбулося. Хоч люди на стінах кімнати й не поворухнулись, і нічого з ними не сталося, а здавалось, ніби тебе протягло крізь пральну машину чи всмоктало велетенським пилососом. Ти тонеш у музиці, в какофонії звуків. Укритий рясним потом, майже непритомний, Монтеґ вибіг з кімнати. А Мілдред залишалась у кріслі, і голоси зі стін вели далі: «Тепер буде все гаразд»,— казала «тітонька».

 

«Ти надто самовпевнена»,— відповідав «двоюрідний братик».

 

«А чого це ти злостишся?» «Хто злоститься?» «Ти, хто ж іще!» «Я?!»

 

«Ти просто казишся!» «Чого б це мені казитися?» «А того!»

 

— Гаразд,— кричав Монтеґ.— Але за що вони сваряться? Хто ці люди? Хто цей чоловік і ця жінка? Подружжя? Чи, може, вони розлучені? Чи заручені? Га? Боже мій, адже нічого не можна второпати!

 

— Вони...— казала Мілдред,— ...розумієш, вони... ну, посварилися. Вони часто сваряться. Ти б тільки послухав! Здається, це подружжя. Так-так, подружжя. А що?

 

А коли не вітальня, коли не ці три стіни, що розмовляють, до яких Мілдред мріяла додати четверту, тоді це був «жук» — відкритий автомобіль. Мілдред сиділа за кермом і вела машину по місту зі швидкістю сто миль на годину. Він кричав до неї, вона кричала до нього, і вони не чули одне одного, нічого не чули, крім виття двигуна. «Стишуй швидкість до мінімальної!» — волав він. «Що?» — кричала вона у відповідь. «До мінімальної, до п’ятдесяти п’яти! Стишуй швидкість!»— «Що?» — пронизливо кричала вона. «Швидкість!» — надсаджувався він. А вона, замість стишити швидкість, збільшувала її до ста п’яти миль на годину, і йому забивало подих.

 

А коли виходили з машини, у вухах у Мілдред знову були «черепашки». Тиша. Чути лише неголосний шум вітру.

 

— Мілдред.— Він поворухнувся і, простягти руку, висмикнув музикальну комаху з її вуха.— Мілдред, Мілдред!

 

— Що? — ледь чутно озвалася вона.

 

Монтеґові здалося, ніби він теж перетворився на одне з електронних створінь, що жили у шпаринах між скляними телевізорними стінами. Він говорив, але його голос не проникав крізь прозору перешкоду. Він міг розмовляти тільки на мигах, сподіваючись, що Мілдред обернеться й побачить його.

 

Вони не могли навіть торкнутися одне одного крізь скло.

 

— Мілдред, пам’ятаєш, я тобі казав про дівчину?

 

— Про яку дівчину? — сонно запитала вона.

 

— Про дівчину з сусіднього будинку.

 

— Про яку дівчину з сусіднього будинку?

 

— Та про ту, що вчиться в школі, її звати Кларіс.

 

— А, так-так,— відповіла дружина.

 

— Ось уже кілька днів, точніше кажучи, чотири дні я ніде її не бачу. А ти не зустрічала її?

 

— Ні.

 

— Я хотів був розповісти тобі про неї. Вона дуже дивна.

 

— А, тепер я знаю, про кого йдеться.

 

— Я так і думав, що ти її знаєш.

 

— Вона...— сказала Мілдред у темряву.

 

— Що вона? — запитав Монтеґ.

 

— Я хотіла тобі сказати й забула. Зовсім забула.

 

— Кажи тепер. Що з нею?

 

— її, здається, немає.

 

— Немає?

 

— Вся родина кудись переїхала. Але дівчини зовсім немає. Здається, вона померла.

 

— Ти, мабуть, говориш про якусь іншу дівчину.

 

— Ні. Саме про ту, Маклелен. Вона попала під машину. Чотири дні тому. Я не певна, але, здається, вона померла. Вся родина кудись переїхала. Не знаю точно, але, здається, дівчина померла.

 

— Ти певна?

 

— Ні. А втім, так. Певна.

 

— Чому ти мені досі нічого не сказала?

 

— Забула.

 

— Чотири дні,— повторив він пошепки. Вони нерухомо лежали в темній кімнаті.

 

— Добраніч,— нарешті сказала Мілдред.

 

Почувся тихий шурхіт: Мілдред обмацувала подушку. Радіовтулка ворухнулася під її рукою, наче жива комашка, і знову задзижчала у вусі в Мілдред.

 

Монтеґ прислухався — його дружина стиха наспівувала.

 

За вікном майнула тінь. Осінній вітер налетів і вщух. Але в цій тиші до Монтеґа долинув якийсь звук — ніби хтось дихнув у шибку. Ніби щось, схоже на струмінь зеленуватого світлого диму чи на величезний осінній лист, перетнуло лужок і зникло.

 

«Механічний пес,— подумав Монтеґ.— Його сьогодні випустили. Вештається коло будинку. Якщо відчинити вікно...»

 

Та він не відчинив вікна.

 

Вранці його кидало то в жар, то в холод.

 

— Невже ти захворів? — запитала Мілдред. Він заплющив запалені очі.

 

— Так.

 

— Але ж учора ввечері ти був здоровий.

 

— Ні, я не був здоровий.— Він чув, як у вітальні галасували «родичі».

 

Мілдред, схилившись над ліжком, зацікавлено дивилася на нього. Він відчував її присутність, бачив її, не розплющуючи очей,— волосся, спалене хімічною фарбою, ламке, мов солома, очі, наче прикриті невидимими більмами, намальовані закопилені вуста, худорляве від дієти, сухе, ніби тичка, тіло, біла, як сало, шкіра. Іншою вона йому й не пригадувалась...

 

— Дай мені таблетку аспірину й води.

 

— Треба вставати,— відказала вона.— Вже полудень. Ти проспав на п’ять годин більше, ніж звичайно.

 

— Чом ти не вимкнеш вітальню?

 

— Але ж там мої «родичі»!

 

— Ти можеш це зробити заради хворої людини?

 

— Я притишу звук.

 

Вона вийшла зі спальні й незабаром повернулася, нічого не зробивши.

 

— Де ж аспірин?

 

— Ти ніколи досі не хворів.— Вона знову вийшла.

 

— Так, а тепер хворий. На роботу не піду. Зателефонуй Бітті.

 

— Ти так дивно поводився вночі.— Наспівуючи, вона підійшла до нього.

 

— Де аспірин?— Він дивився на склянку з водою, яку вона йому подала.

 

— Ах! — Вона знову пішла до ванної.— Щось трапилось учора?

 

— Пожежа, оце і все.

 

— А я дуже гарно провела вечір,— долинув її голос із ванної.

 

— Що ж ти робила?

 

— Дивилася передачу.

 

— Яку?

 

— Програму.

 

— Яку програму?

 

— Дуже гарну.

 

— Хто грав?

 

— Уся трупа.

 

— Еге ж, уся трупа, вся трупа, вся трупа.— Він тис пальцем на болючі очі. Раптом хтозна-звідки війнуло гасом, і Монтеґ почав блювати.

 

Ввійшла, все ще наспівуючи, Мілдред і здивовано спитала:

 

— Що це ти робиш?

 

Він з відразою подивився на підлогу.

 

— Ми разом з книжками спалили стару жінку.

 

— Добре, що цей килим миється.— Вона принесла швабру й заходилася витирати підлогу.— Вчора ввечері я була в Гелени.

 

— Хіба не можна дивитися виставу вдома?

 

— Звісно, можна, але іноді приємно піти в гості. Вона вийшла до вітальні. Монтеґ чув, як вона співає.

 

— Мілдред! — гукнув він.

 

Вона повернулась, наспівуючи й легенько клацаючи в такт пальцями.

 

— Ти нічого не хочеш запитати про вчорашній вечір? — сказав він.

 

— А що таке?

 

— Ми спалили з тисячу книжок. І жінку.

 

— Ну?

 

Вітальня аж вибухала від оглушливих звуків.

 

— Ми спалили твори Данте, і Свіфта, і Марка Ав-релія...

 

— Він європеєць?

 

— Здається.

 

— Радикал?

 

— Я ніколи не читав його.

 

— Звісно, радикал.— Мілдред вертіла в руках телефонну трубку.— Ти що, хочеш, щоб я сама подзвонила брандмейстерові Бітті?

 

— Так, я ж сказав!

 

— Не кричи!

 

— Я не кричу.— Він підвівся в ліжку. Раптом його охопила лють і він, спаленівши, аж затрусився.

 

Вітальня ревіла в спекотному повітрі.

 

— Я не можу дзвонити йому. Не можу сказати, що я хворий.

 

— Чому?

 

«Тому що я боюся,— відказав він подумки.— Прикидаюся хворим, наче дитина, і боюся подзвонити, бо знаю, чим закінчиться ця коротка розмова: «Так, брандмей-стере, мені вже полегшало. О десятій вечора буду на роботі».

 

— Ти не хворий,— сказала Мілдред.

 

Монтеґ упав на ліжко. Засунув руку під подушку. Схована книжка була на місці.

 

— Мілдред, що ти скажеш, якщо я тимчасово піду з роботи?

 

— Ти хочеш усе покинути? Після стількох років? Лише тому, що якась жінка зі своїми книжками...

 

— Якби ж ти її бачила, Мілдред!

 

— Вона ніхто для мене; хай би не тримала книжок. Вона знала, що за це доведеться відповідати. Ненавиджу її. Через неї ти хочеш піти з роботи, і не встигнеш оком змигнути, як нас викинуть на вулицю — і не буде нічого, ні будинку, ні роботи, нічогісінько!

 

— Ти там не була, ти не бачила,— промовив Монтеґ.— Певне, в книжках є щось таке, чого ми не можемо навіть уявити собі, тому ця жінка залишилась у будинку, охопленому вогнем. Певне, щось таки має бути в книжках! Бо хто піде на смерть отак, ні сіло ні впало?

 

— Вона просто дурна.

 

— Не дурніша за нас з тобою, а може, й розумніша. А ми її спалили.

 

— Все спливе, як вода під мостом.

 

— Ні, не спливе. То не вода, а вогонь. Ти коли-небудь бачила будинок після пожежі? Він тліє кілька днів. А цієї пожежі мені не загасити, поки мого віку. Господи! Я цілу ніч силкувався погасити її в своїй пам’яті. Мало не збожеволів.

 

— Тобі слід було б подумати про це раніше, до того, як став пожежником.

 

— Подумати! Хіба в мене був вибір? Мій дід і батько були пожежниками. І навіть у сні я бачив себе пожежником.

 

З вітальні долинали звуки танцювальної музики.

 

— Сьогодні в тебе денна зміна,— сказала Мілдред.— Вже дві години ти мав бути на роботі — я щойно збагнула.

 

— І річ не тільки в тому, що та жінка померла,— вів далі Монтеґ.— Учора я подумав про всі свої змарновані десять років. А ще думав про книжки. І вперше зрозумів, що за кожною стоїть людина. Людина плекала свої думки. Потім витрачала хтозна-скільки часу, аби їх викласти на папері. А мені це досі й на думку не спадало.— Він підвівся з ліжка.— Хтось, може, поклав усе життя, щоб записати те, що думав, що бачив, а тут з’являюся я і — ф’юїть! — за дві хвилини все перетворено в попіл.

 

— Дай мені спокій,— відказала Мілдред.— Я ж нічого не зробила!

 

— Дати тобі спокій! Все це дуже добре. Але як я можу дати спокій собі? Ні, не можна давати собі спокою. Треба, щоб ми непокоїлися, хоч іноді. Коли тебе останній раз щось турбувало? Щось важливе, справжнє?

 

Раптом він замовк, бо пригадав події минулого тижня й два білих камені, що втупились у стелю, і змію-помпу з електронним оком, і двох байдужих чоловіків, що розмовляли, тримаючи в зубах сигарети. Але то була інша Мілдред, то була Мілдред таки стурбована, по-справжньому стурбована, так глибоко захована в цій телеріш-ній, що, здавалося, вони не знали одна одну. Він відвернувся.

 

Мілдред сказала:

 

— От ти й домігся свого. Дивись-но, хто їде до нас.

 

— Ет, байдуже.

 

— Машина «фенікс», у ній чоловік у чорній куртці з жовтогарячою змією на рукаві. Він іде сюди.

 

— Брандмейстер Бітті? — запитав Монтеґ.

 

— Еге ж, брандмейстер Бітті.

 

Монтеґ не поворухнувся. Він стояв, дивлячись перед себе на холодну білу стіну.

 

— Впусти його. Скажи, що я хворий.

 

— Скажи сам! — Мілдред заметушилась була, але раптом застигла, широко розплющивши очі: гучномовець біля вхідних дверей забурмотів: «Пані Монтеґ, пані Монтеґ, до вас прийшли, до вас прийшли, пані Монтеґ, пані Монтеґ, до вас прийшли, до вас прийшли»,— і замовк.

 

Монтеґ перевірив, чи добре схована книжка, повільно вмостився в ліжку і, напівсидячи, поправив ковдру на колінах та на грудях. Через якусь хвилю Мілдред рушила до дверей і незабаром брандмейстер Бітті, заклавши руки в кишені, неквапливо ввійшов до кімнати.

 

— Вимкніть отих «родичів»,— мовив він, не дивлячись на Монтеґа та на його дружину.

 

Мілдред вибігла з кімнати. Галас у вітальні вщух.

 

Брандмейстер Бітті, червоне обличчя якого мало дуже мирний вигляд, сів у найзручніше крісло. Він неквапливо натоптав тютюном і запалив інкрустовану міддю люльку, випустивши велику хмару диму.

 

— Ось надумав завітати, провідати хворого.

 

— А як ви здогадалися, що я хворий?

 

Бітті посміхнувся своєю звичайною посмішкою, показавши рожеві, наче карамельки, ясна і дрібні, білі мов цукор зуби.

 

— Та бачив я, що воно до того йде; що незабаром ви проситимете відпустку на одну ніч.

 

Монтеґ підвівся і сів у ліжку.

 

— Ну що ж,— вів далі Бітті,— хай вам буде відпустка на ніч.

 

Він розглядав свою запальничку, з якою ніколи не розлучався; на кришці було викарбувано «Гарантовано мільйон спалахів». Механічно бавлячись нею, він запалював і гасив вогонь, кидав кілька слів, знов запалював, дивлячись на кволий вогник, гасив і дивився, як тане в повітрі тоненький струмочок диму.

 

— Коли ви одужаєте?

 

— Завтра. Може, післязавтра. На початку наступного тижня.

 

Бітті пахкав люлькою.

 

— Кожен пожежник, раніше чи пізніше, проходить через це. І йому треба допомогти, розтлумачити; треба, щоб він знав історію нашої професії: колись новачкам усе пояснювали, а тепер — ні. А шкода. Пах... Лише брандмейстери ще пам’ятають історію пожежної справи. Пах... Зараз я вам дещо поясню.

 

Мілдред засовалася на стільці.

 

Вітті влаштувався зручніше і якусь мить сидів мовчки, замислившись.

 

— Отож ви запитаєте, як це все — тобто наша робота,— почалася, де й коли. Почалася, по-моєму, десь під час так званої громадянської війни, хоч наші статути й твердять, ніби раніше. Але по-справжньому діло пішло на лад лише з впровадженням фотографії. А потім, на початку двадцятого століття — кіно, радіо, телебачення; дуже скоро все стало масовим.

 

Монтеґ непорушно сидів на постелі.

 

— Оскільки все стало масовим, то все й спростилося,— провадив Бітті.— Колись книжками цікавилися тільки одиниці — тут, там, у різних місцях. Отже, й книжки могли бути різними. Світ був простий. Але потім у світі стало тіснО від ліктів, очей, ротів, кількість населення збільшилася вдвоє, втроє, вчетверо. Зміст фільмів, радіопередач, журналів, книжок зменшився до певного стандарту, розумієте?

 

— Здається, так,— відповів Монтеґ.

 

Бітті розглядав візерунки тютюнового диму, що розпливалися в повітрі.

 

— Уявіть собі людину дев’ятнадцятого століття — коні, собаки, карети, повільний темп життя. Потім двадцяте століття -’темп прискорюється. Обсяг книжок зменшується. Стисле видання. Переказ. Екстракт. Усе стискається, згущається,— залишається тільки моментальний знімок.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.