Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





«СОГЛАСОВАНО» Председатель Научно-методического совета ФНПИ по иностранным шыкнм



 

Английский язык. 9 класс                                         Демонстрационный вариант 2012 г. - 1


 


 


«УТВЕРЖДАЮ»

института

«СОГЛАСОВАНО» Председатель Научно-методического совета ФНПИ по иностранным шыкнм

" ^•" ^'С. Г. Тер-Мннясова

f » ^.. r-l-f 2Ullr.


 


 


Государственная (итоговая) аттестация 2012 года (в новой форме) по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ обучающихся, освоивших основные общеобразовательные программы

Демонстрационный вариант

контрольных измерительных материалов для проведения в 2012 году государственной (итоговой) аттестации (в новой форме) по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ обучающихся, освоивших основные общеобразовательные программы основного общего образования

ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ

подготовлен Федеральным государственным научным учреждением «ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ИНСТИТУТ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИЗМЕРЕНИЙ»

Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов для проведения в 2012 году

государственной (итоговой) аттестации (в новой форме) по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ обучающихся, освоивших основные общеобразовательные программы основного общего образования

ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ Пояснения к демонстрационному варианту экзаменационной работы

При ознакомлении с демонстрационным вариантом 2012 г. (письменная часть) следует иметь в виду, что задания, включённые в демонстрационный вариант, не отражают всех элементов содержания, которые будут проверяться с помощью вариантов КИМ в 2012 г. Полный перечень элементов содержания, которые могут контролироваться на экзамене 2012 г., приведён в кодификаторе элементов содержания экзаменационной работы для выпускников IX классов общеобразовательных учреждений по английскому языку, размещённом на сайте: www. fipi. ru.

Демонстрационный вариант предназначен для того, чтобы дать возможность любому участнику экзамена и широкой общественности составить представление о структуре экзаменационной работы, числе и форме заданий, а также об их уровне сложности. Приведённые критерии оценивания выполнения заданий с развёрнутым ответом, включённые в демонстрационный вариант экзаменационной работы, позволят составить представление о требованиях к полноте и правильности записи развёрнутого ответа.

Эти сведения дают выпускникам возможность выработать стратегию подготовки к сдаче экзамена по английскому языку.

Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов для проведения в 2012 году

государственной (итоговой) аттестации (в новой форме) по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ обучающихся, освоивших основные общеобразовательные программы основного общего образования

(письменная часть)

Инструкция по выполнению работы

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырех разделов, включающих 33 задания.

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 8 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение данного раздела - 30 минут.

Раздел 2 (задания по чтению) включает 9 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела - 30 минут.

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий. Рекомендуемое время на выполнение раздела - 30 минут.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать личное письмо. Рекомендуемое время на выполнение - 30 минут.

Рекомендуется выполнять задания в том порядке, в котором они даны.

На выполнение письменной части экзаменационной работы отводится 120 мин.

Желаем успеха!

Раздел 1. (задания по аудированию)

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, С и D. Определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

1. In a cafe

2. In a shop

3. In the cinema

4. In the airport

5. In a library

Диалог А В С D
Место действия        

 

Вы услышите 5 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А-Е и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

1. The speaker says what language he/she wants to learn and why.

2. The speaker talks about language education in his/her country.

3. The speaker explains what language he/she finds difficult to learn.

4. The speaker explains how to learn a foreign language quickly.

5. The speaker talks about the most popular language in the world.

6. The speaker explains how to teach a foreign language to children.

Говорящий А В С D Е
Утверждение          

 

Вы услышите разговор двух друзей. В заданиях А1-А6 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.


 


 


Sally said that

1) three people were injured in the accident.

2) three vehicles were damaged in the accident.

3) the bus was damaged in the accident.

At the time of the accident Sally was

1) in one of the cars.

2) in a city bus.

3) crossing the road.

The accident happened when Sally was going

1) to her morning class.

2) home after school.

3) to the city centre.

When Sally told her classmates about the accident, they felt

1) scared.

2) indifferent.

3) curious.

Sally says that the accident happened because

1) the weather conditions were bad.

2) one of the drivers was talking on the phone.

3) one of the drivers was driving too fast.

Sally thinks that drivers should be punished if while driving they

1) smoke.

2) listen to music.

А1

А2

A3

А4

А5

А6

3) talk to passengers.


Раздел 2. (задания по чтению)

Прочитайте тексты и установите соответствие между заголовками 1-8 и текстами A-G. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.


 


 


1. The history of the name

2. Pumpkin: brief facts

3. Cooking with pumpkin

4. The autumn celebrity fruit

5. Pumpkin recipes

6. Pumpkin's magical popularity

7. Growing a pumpkin

8. Pumpkin in the learning process


 


 


The pumpkin is a large round fruit with a thick orange skin and large seeds. Pumpkins are 90% water but they contain potassium and vitamin A. Six of seven continents can grow pumpkins. Pumpkins symbolize the colours and the spirit of the autumn. Lots of movies were made with pumpkin and Halloween themes.

It's believed that pumpkins come from North America. Native American Indians ate pumpkins for centuries before the Europeans discovered the fruit. In European languages the word " pumpkin" originated from the Greek word for " large melon" which is " pepon. " " Pepon" was changed by the French into " pompon. " The English changed " pompon" to " pumpion. "

In the United States, pumpkins go hand in hand with the autumn holidays of Thanksgiving and Halloween. On almost every Thanksgiving table there is the customary Pumpkin Pie. Pumpkins are carved into decorated lanterns for Halloween. The pumpkin is also one of the important symbols of the harvest festivals and has been an American favourite for over 400 years now.

In the USA, the pumpkin is a very popular Thanksgiving dish. We don't know for sure whether the pumpkin was at the very first Thanksgiving dinner but it was used in all traditional meals long before the arrival of the Europeans. Most parts of the pumpkin are suitable for eating, including the shell, the seeds, the leaves, and even the flowers. When ripe, the pumpkin can be boiled, baked, steamed or roasted.

The pumpkin is a warm-season fruit. If you want to have a nice pumpkin for Halloween, plant the seeds from late May in northern regions to early July in southern regions. Pumpkins can be harvested whenever they are a deep, solid colour (orange for most varieties) and the coat is hard. Cut off pumpkins carefully and leave 3 to 4 inches of stem attached.

The pumpkin is a real October icon - the fruit of the month. It's also popular as an available, inexpensive material for some wonderful classroom activities! Its size, colour, smell and taste make it perfect for observation and exploration. Working in groups students can search, suggest, predict and estimate the number of seeds in a set of pumpkins.

G. For centuries the pumpkin has been popular with wizards, witches and fairies. Maybe that's why it is celebrated in so many festivals, folklore and fiction. People make jack-o'-lanterns at Halloween in the USA. In European and American fairy-tales witches often turn people into pumpkins. Even in modern the Harry Potter novels pumpkin juice is the favourite drink of the students of Hogwart's school.

Тексты А В С D Е F G
Заголовки              

 

Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений А7-А14 соответствуют содержанию текста (1 - True), какие не соответствуют (2 - False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 - Not stated).

The koala is a small bear-like animal that looks like a soft toy. The animal is cute and non-aggressive, but it's difficult to see a koala in the Zoo and no one ever keeps them as pets. Why is it so?

The main reason why people shouldn't try to take koalas out from their natural home is their diet. It's a strict diet of eucalyptus leaves as koalas practically never eat anything else. In Australia there are over 600 types of eucalyptus, but koalas eat only 40-50 varieties with only about 10 being preferred. And even if you find the koala's most favourite tree and plant it in your backyard, you won't be able to supply your koala-pet with food anyway. The thing is that koalas eat only fresh young leaves, and the tree has few of them. So, to keep a koala happy and healthy, you would have to plant about 100 eucalyptus trees!

It's difficult to explain why koalas love eucalyptus leaves so much. The leaves are tough and feel like rubber. They have very few calories and they are poisonous to most animals. Koalas, however, cope with such a diet easily. Nature has equipped them with specialised adaptations. Each koala eats approximately 200 to 500 grams of leaves per day. They are very slow eaters and they manage to get the maximum amount of energy from such a small amount of food. They also sleep for up to 18 hours per day in order to conserve energy.

Koalas spend all their lives on eucalyptus trees and they don't have any need to leave them. Normally the animals don't drink water as they receive it from the leaves. For this reason the koala got its name from an ancient Aboriginal word meaning " no drink".

Koalas live in societies, just like humans, so they need to be able to come into contact with other koalas. They live in suitable eucalyptus forests which are large enough to support a healthy koala population and to allow for expansion by maturing young koalas. In spite of their peaceful and sleepy look, koalas are highly territorial animals and don't allow strangers to approach their " home trees" and " food trees".

A female koala gives birth to only one baby in one or two years. It's hairless, blind and very little - about 2 cms long! It gets into the mother's pouch - a special pocket of skin on the stomach - and stays there for six or seven months. Then it gets out of the pouch but stays with the mother until it's about one year old. Koalas are slow-breeding animals and their population can't grow fast. The animals were in danger of extinction at the beginning of the 20th century when the koala was hunted for its fur. Fortunately, the population has been restored and today the Australian government doesn't consider the koala as endangered.


 


 


А7

3) Not stated

To keep koalas as pets is very difficult. 1) True 2) False


 


 


Most animals enjoy eating fresh eucalyptus leaves.

A8

1) True                               2) False                              3) Not stated


 


 


A9

3) Not stated

Koalas eat low-calorie food. 1) True 2) False


 


 


A10

3) Not stated

Koalas need a lot of fresh water to stay healthy. 1) True  2) False


 


 


All

3) Not stated

Koalas are more active at night than at daytime. 1) True  2) False


 


 


Koalas protect their territory from other koalas.

1) True                               2) False                              3) Not stated

The baby koala can easily recognize its mother among other female koalas. 1) True      2) False 3) Not stated

А12

А13

А14

The number of koalas in Australia is falling down dramatically. 1) True        2) False 3) Not stated


Раздел 3. (задания по грамматике и лексике)

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В4-В12 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В4-В12.

 

When Allan got to the airport, the airport official said: " I'm sorry, sir, but your plane off.

TAKE

В4

 

 

You will have to take the next flight. You in New York at about midnight. "

ARRIVE

В5

 

 

Allan was very upset: " I must be in New York at 6pm. I have a job interview there. I can't miss it. It's the job in the world.

GOOD

В6

 

В7 Thousands of men and dream of such a

WOMAN

  job. "
В8 The airport lady nothing and turned to

SAY

  another passenger. Allan wanted to ask her about other possible options, but she looked very busy so he stepped aside.
 

 

  Allan didn't know what to do. He realised that he

HAVE

В9

to call the company manager and tell him that he would not come.

 
 

 

В10 For the time in his life Allan felt really

ONE

  disappointed.
 

 

 

There probably wouldn't be a second chance for. He pulled out his notebook.

HE

В11
В12 The time of the interview there: 6pm,

WRITE

  Tuesday. Allan looked at his digital watch and read: 2pm, Monday.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В13-В18 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В13-В18.

В13 Everyone knows how important water is. Life on the planet would be without it. POSSIBLE
 

 

В14

Whatever your drink is, you can't make it without water. FAVOUR

 

В15 We need water for things: cooking, washing and producing goods. DIFFER

 

 

B16 My uncle, who is a , says that he waters FARM
  his vegetables and fruit trees a lot in dry weather.  

В17


FORTUNATELY


 

___________________, fresh water resources on the Earth are

limited and they are running out. Scientists warn that we may lack drinking water in the near future.  

We should be and we should not waste CARE
it.    

B18

 

Раздел 4. (задание по письму)

Для ответа на задание С1 используйте отдельный чистый лист. При выполнении задания С1 особое внимание обратите на то, что ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на отдельном чистом листе. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма письма. Письма недостаточного объёма, а также часть текста письма, превышающая требуемый объём - не оцениваются.

You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Ben.

... I'm very busy preparing for my school exams in literature and Histoiy. To pass them successfully, I have to remember a lot.

... What subjects have you chosen for your exams and why?... What type of exam do you prefer - oral or written? ... How do you prepare for exams? ...

Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100 - 120 words. Remember the rules of letter writing.

Приложение 1.



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.