Хелпикс

Главная

Контакты

Случайная статья





Розвиток освітніх інститутів на Україні: історичний аспект. 1 страница



 

ОСНОВНІ НАПРЯМИ ВИХОВАННЯ Розумове виховання— цілеспрямована діяльність педагогів з розвитку розумових сил і мислення учнів, прищеплення їм культу­ри розумової праці. Мета розумового виховання — забезпечення засвоєння учнями основ наук, розвиток їх пізнавальних здібностей і формування на цій основі наукового світогляду. У процесі розумового виховання школяр повинен нав­читися мислити. Мислення — процес опосередкованого й узагальненого пізнан­ня предметів і явищ об'єктивної дійсності в їх істотних властиво­стях, зв'язках і відносинах. Існують такі види мислення: діалектичне— вміння ба­чити в явищі суперечності, тенденції розвитку, зародження нових; логічне— встановлення узагальнених зв’язків між новими знаннями і раніше засвоєним матеріалом, приведення їх у певну систему; абстрактне— абстрагуван­ня від неістотних, другорядних ознак, виділення загаль­них та істотних і на цій основі формування абстрактних понять; узагальнююче— знаходження загальних принци­пів і способів дій, що поширюються на певну низку явищ; категоріальне— вміння об'єднувати поняття в класи і групи на підставі певних істотних ознак подібності; тео­ретичне— здатність до засвоєння знань високого рівня узагальнення, розуміння наукових засад і принципів роз­витку тих чи тих галузей знань, виявлення залежності та закономірності існуючих між явищами зв'язків; індуктив­не— рух думки від окремого до загального, від фактів до узагальнень, висновків; дедуктивне—рух думки від за­гального до окремого; алгоритмічне— неухильне дотри­мання інструкції, яка вказує строгу послідовність дій, що забезпечує отримання результату; технічне— розуміння наукових засад і загальних принципів виробничих проце­сів; репродуктивне— актуалізація засвоєних знань для розв'язання завдань відомого типу або виконання дій у знайомих умовах; продуктивне— самостійне вирішення людиною нових завдань на основі набутих знань, а також із використанням нових даних, способів і засобів, необхід­них для їх вирішення; системне — здатність виявляти зв'язки між науками, розуміти загальнонаукові закони, по­кладені в основу їх розвитку, мати загальні уявлення про закономірності розвитку природи і суспільства. Учня необхідно навчити всіх цих видів мислення. Ово­лодіти ними він може лише за умови освоєння таких мислительних операцій, як: аналіз — мислене розчленуван­ня цілого на частини або мислене виділення окремих йо­го частин; синтез — мислене поєднання частин предметів або окремих його сторін, їх ознак, властивостей; порівнян­ня — встановлення подібності або відмінності між предме­тами і явищами за однією кількома ознаками, виділени­ми в певній послідовності; класифікація (систематизація) — поділ предметів або явищ за групами залежно від по­дібності чи відмінностей між ними. Трудове виховання спрямоване на формування систе­ми якостей, необхідних для ефективної професійної діяль­ності. Предметом такого виховання виступає професійна компетентність вихованця. Про велику роль трудового виховання у житті суспільства і особистості казав К. Д. Ушинський. Завдання трудового виховання: психологічна підготовка особистості до праці; прищеплення виконавчої дисципліни, свідомого під­порядкування вимогам професійної діяльності; підняття престижу праці; практична підготовка до праці; підготовка до свідомого вибору професії. Національне виховання. Досвід виховання має національні особливості (традиції, погляди, звичаї, світо­гляд тощо), бо кожен народ творить свою систему вихован­ня, яка відповідає характерним рисам його народності. За­гальної системи виховання не існує ні в теорії, ні на прак­тиці. У процесі виховання, першою чергою, формується ха­рактер людини. Мета національного виховання — формування націо­нальної свідомості, самосвідомості та патріотизму у вихо­ванців. Національне виховання грунтується на засадах родинно­го виховання, на ідеях і засобах народної педагогіки, науко­вої педагогічної думки, що уособлюють вищі зразки вихов­ної мудрості українського народу — любов до рідної землі, до свого народу, його традицій, звичаїв, готовність до мир­ної та ратної праці в ім'я України, почуття гордості за Батьківщину, вірність Україні, власну відповідальність за її долю. Національне виховання використовує такі засоби: рідну мову, родовід, рідну історію, краєзнавство, природу рідного краю, народну міфологію, фольклор, національне мис­тецтво, народний календар, національну символіку, народні прикмети і вірування, виховні традиції, національні тра­диції, звичаї та обряди.   Основною, базовою і визначальною складовою части­ною змісту виховання є моральне виховання, яке полягає в цілеспрямованому формуванні моральної свідомості, роз­витку морального почуття й формуванні звичок і навичок моральної поведінки людини відповідно до певної ідеології. Методологічною основою морального виховання є етика — наука про мораль, її природу, структуру та особливості походження й розвитку моральних норм і взаємовідносин між людьми в суспільстві. Метою морального виховання є формування стійких мо­ральних якостей, потреб, почуттів, навичок і звичок по­ведінки на основі засвоєння ідеалів, норм і принципів мо­ралі, участі у практичній діяльності. Зміст морального виховання — виховання любові, поваги До батьків і старших, вірності у дружбі та коханні, свідомого, творчого ставлення до виконання професійних обов'язків, особистої відповідальності за свою працю, любові до рідної землі, до рідної мови, вірності ідеям, принципам народної моралі та духовності, шляхетного ставлення до жінки, уміння захищати слабших, турбуватися про молодших тощо. Естетичне виховання — складова частина змісту виховання, яка безпосередньо спрямована на формування і прищеплення естетичних почуттів, смаків, суджень, художніх здібностей, на розвиток здатності сприймати й перетворювати дійсність за законами краси у всіх сферах діяльності. Завдання естетичного виховання: формування естетичних поглядів і смаків, навичок творити прекрасне; розвиток творчих здібностей; виховання гуманістичних якостей, інтересів і любові до життя в його різноманітних проявах. Екологічне виховання спрямоване на усвідомлення природної феноменальності людини, яка повною мірою відповідає за життя й умови життєдіяльності на Землі. Основні завдання екологічного виховання: нагромадження екологічних знань та їх усвідомлення; прищеплення любові до природи, бажання берегти та примножувати її; — формування навичок і вмінь діяльності у природі. Зміст екологічного виховання передбачає розкриття таких положень: світу природи — середовища перебування людини, яка має бути зацікавленою у збереженні його цілісності, чистоти, гармонії; осмислення екологічних явищ і вміння робити висновки щодо організації як власної діяльності, так і колективу в природному середовищі; усвідомлення вихованцями необхідності екологічної безпеки України; формування моральних почуттів обов'язку і відповідальності за збереження краси природи та участі в її охороні; спонукання вихованців до природоохоронної діяльності тощо. Фізичне виховання — це складова частина загального виховання, спрямована на зміцнення здоров'я й загартування організму, гармонійний розвиток форм, функцій і фізичних можливостей людини, формування життєво важливих рухових навичок і вмінь. Воно має відбуватися в єдності з розумовим, моральним, трудовим і естетичним вихованням. Мета фізичного виховання — формування фізичної культури, сили, підтримання доброго стану здоров'я. Засоби фізичного виховання — фізичні вправи, природні фактори (сонце, вода, повітря), гігієнічні заходи, раціональ­ний режим праці, відпочинку, харчування. Всі напрями виховання повинні створити гармонійну цілісність, забезпечити єдність виховного процесу, грунтуватися на ідеях українського державного патріотизму. Ефек­тивна реалізація цих напрямів дає можливість формувати всебічно і гармонійно розвинуту особистість вихованця. Моральне виховання— виховна діяльність школи і сім'ї, що має на меті формування стінних моральних якостей, потреб, почуттів, навичок і звичок поведінки на основі засвоєння ідеалів, норм і принципів моралі, участь у практичній діяльності. Методологічною засадою морального виховання є етика. Етика— наука про мораль, її природу, структуру та особливості по­ходження й розвитку моральних норм і взаємовідносин між людь­ми в суспільстві. На сучасному етапі розрізняють дві етичні (моральні) системи. Перша — домінує в Західній Європі та Амери­ці. Згідно з нею, заради досягнення навіть «великого до­бра» не можна допускати «мале зло» (скажімо, допома­гати товаришеві, передавши йому шпаргалку). Для при­хильників другої (вона, зокрема, є панівною на постра­дянських теренах) поєднання добра і зла цілком прийнятне. Зміст морального виховання учнів зумовлений потре­бами і вимогами суспільства до формування всебічно роз­виненої особистості, рівнем його моральності. З огляду на ці чинники, завдання морального виховання в школі — формування національної свідомості й самосвідомості, прагнення жити в гармонії з природою, свідомої дисцип­ліни, обов'язку та відповідальності, поваги до закону, до старших, до жінки. Формування національної свідомості та самосвідомості передбачає: виховання любові до рідної землі, до свого на­роду, готовності до праці в ім'я України, освоєння націо­нальних цінностей (мови, території, культури), відчуття своєї причетності до розбудови національної державності, патріотизм, що сприяє утвердженню національної гідно­сті, залучення учнів до практичних справ розбудови дер­жавності, формування почуття гідності й гордості за свою Батьківщину. Статеве виховання— складова загального процесу виховної ро­боти школи і сім'ї, що забезпечує правильний статевий розвиток дітей І молоді. У статевому вихованні насамперед необхідно врахову­вати вікові особливості школярів. Знання вихователями проблем, що можуть виникати на різних етапах статевого розвитку, дає змогу краще зро­зуміти стан особистості школяра і педагогічно доцільно бу­дувати стосунки з ним, організовувати виховний вплив. У статевому вихованні учнівської молоді важливо зо­середитися на формуванні моральних «гальм», які б запобі­гали відхиленням від норми у статевій поведінці, підготов ці до сімейного життя. Педагоги повинні акцентувати на морально-психологічних питаннях, розв'язання яких сприяло б формуванню правильних взаємин між статями, унеможливлювало статеву розпусту, закладало підвалини міцної сім'ї в майбутньому. Передусім необхідно вихову­вати в учнів повагу до себе, чоловічу та жіночу гідність. Підліткам слід прищеплювати повагу до представників протилежної статі, особливо до жіночої, щоб юнак бачив у ній дівчинку, подругу, майбутню дружину, матір своїх дітей, а не лише біологічно протилежну стать. Самопова­га й повага до протилежної статі є тим моральним галь­мом, яке регулює взаємини між статями. Найінтенсивнішу виховну роботу слід проводити в підлітковому віці, ко­ли дівчата статево дозрівають швидше і спостерігається розрив у стосунках хлопців і дівчат, що може позначитися на ставленні до протилежної статі в майбутньому. Правове виховання— виховна діяльність школи, сім ї, правоохо­ронних органів, спрямована на формування правової свідомості та навичок і звичок правомірної поведінки школярів. Необхідність організації правового виховання учнівсь­кої молоді зумовлена розбудовою Української держави, іс­нування якої немислиме без відповідного рівня правової культури її громадян, інтенсивною трансформацією пра­вової системи, необхідністю подолання правового нігіліз­му та правової неграмотності. Мета правового виховання учнів — формування в них правової культури громадянина України, що складається передусім зі свідомого ставлення до своїх прав і обов'яз­ків перед суспільством і державою, закріплених у Консти­туції України, з глибокої поваги до законів і правил людського співжиття, готовності дотримуватися й викону­вати закріплені в них вимоги, що виражають волю та ін­тереси народу, активної участі в управлінні державними справами, рішучої боротьби з порушниками законів. Прилучення учнівської молоді до правової культури збагачує її духовне життя. Водночас знання нею своїх прав і обов'язків розширює можливості їх реалізації, зокрема й у власних інтересах. Правове виховання зміцнює жит­тєву позицію, підвищує громадянську активність, загос­трює почуття непримиренності до негативних явищ. Найперше завдання правового виховання— озброєн­ня учнів знаннями законів, підвищення їх юридичної обіз­наності, систематичне інформування їх про актуальні пи­тання права. Друге завдання— формування в учнів правової свідо­мості як сукупності правових уявлень, поглядів, переко­нань і почуттів, що визначають ставлення особистості до вимог законів, регулюють її поведінку в конкретній пра­вовій ситуації. Третє завдання— формування в учнів поваги до дер­жави і права, розуміння необхідності дотримання вимог законів. Четверте завдання— вироблення в учнів навичок і умінь правомірної поведінки. Звичку і вміння дотримува­тися вимог права і моралі слід розглядати як продукт сві­домого ставлення учнів до визнання свого громадянсько­го обов'язку, до дотримання правових норм. П'яте завдання— формування в учнів нетерпимого ставлення до правопорушень і злочинності, прагнення взяти посильну участь у боротьбі з цими негативними явищами, вміння протистояти негативним впливам. Шосте завдання— подолання у правовій свідомості хибних уявлень, що сформувалися під впливом негатив­них явищ, життя. Екологічне виховання— систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури. Завдання екологічного виховання — сприяти накопи­ченню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти, примножувати її, формувати вміння і навички діяльності в природі. Екологічне виховання передбачає розкриття сутності світу природи — середовища перебування людини, яка повинна бути зацікавлена у збереженні цілісності, чисто­ти, гармонії в природі. Це передбачає уміння осмислюва­ти екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею. Естетична краса природи сприяє формуванню моральних почуттів обов'язку і відпо­відальності за її збереження, спонукає до природоохо­ронної діяльності. Результат екологічного виховання — сформована еко­логічна культура людини, що характеризується різнобіч­ними глибокими знаннями про навколишнє середовище (природне і соціальне); наявністю світоглядних ціннісних орієнтацій щодо природи; екологічним стилем мислення і відповідальним ставленням до природи та свого здоров'я; набуттям умінь і досвіду вирішення екологічних проблем (насамперед на місцевому та локальному рівнях); безпосе­редньою участю у природоохоронній роботі; передбаченням можливих негативних віддалених наслідків природо-перетворювальної діяльності людини. Економічне виховання— організована педагогічна діяльність, спрямована на формування економічної культури учнів. Важливим компонентом економічної культури є еконо­мічна свідомість— знання основних законів розвитку ринкової економіки, підвищення ефективності виробниц­тва, перебудови його структури, вдосконалення виробни­чих відносин, системи управління та методів господарю­вання. Економічна свідомість забезпечує розуміння економіч­ного життя суспільства, перетворення кожного працівника на активного, творчого учасника виробничого процесу. В умовах економічних реформ формування економічної свідомості підростаючого покоління стає загальним і обов'язковим. Економічна культура передбачає і формування у шко­лярів певних моральних та ділових якостей, необхідних для їх майбутньої трудової діяльності: суспільної активно­сті, підприємливості, ініціативності, господарського, бережливого ставлення до суспільного добра, раціоналіза­торських здібностей, відповідальності, прагнення до рен­табельності, оновлення технологічних процесів і обладнан­ня, продуктивності праці, високої якості продукції, осо­бистого успіху й добробуту. Естетичне виховання— складова частина виховного процесу, безпосередньо спрямована на формування здатності сприймати і перетворювати дійсність за законами краси в усіх сферах діяль­ності людини. Методологічною засадою естетичного виховання є ети­ка — наука про загальні закономірності художнього осво­єння дійсності людиною, про сутність і форми відображен­ня дійсності й перетворення життя за законами краси, про роль мистецтва в розвитку суспільства. У процесі естетичного виховання формуються естетич­на свідомість і поведінка школяра. Естетична свідомість — форма суспільної свідомості, що являє собою художньо-емоційне освоєння дійсності че­рез естетичні почуття, переживання, оцінки, смаки, ідеали тощо і концентровано виражається в мистецькій творчості та естетичних поглядах. Поряд із розвитком естетичного сприймання, прищеп­ленням естетичних смаків у процесі естетичного виховання в учнів формують естетичне ставлення до навколиш­ньої дійсності. Людина повинна не лише милуватися кра­сою природи чи пам'ятками культури, а й берегти і захи­щати їх. Важливе значення має виховання у школярів естети­ки поведінки — акуратності в одязі, красивої постави і ма­нер, уміння триматися невимушено, природно, культурно й естетично виявляти свої емоції. Ці якості тісно пов'язані з моральністю особистості учня. Компонентом усебічного гармонійного розвитку особи­стості є фізичне виховання. Фізичне виховання— система соціально-педагогічних заходів, спрямованих на зміцнення здоров'я та загартування організму, гармонійний розвиток форм, функцій і фізичних можливостей лю­дини, формування життєво важливих рухових навичок та вмінь. Теорія і практика фізичного виховання спираються на дані фізіології. Фізіологічна наука озброює теорію і мето­дику фізичного виховання закономірностями розвитку ор­ганізму людини, правильного врахування впливу різнома­нітних чинників на його функціональну діяльність, На ос­нові її даних розробляють науково обґрунтовану систему фізичних вправ, спрямованих на розвиток рухових дій і формування фізичних якостей організму.    

 

Етнопедаго́ гіка — галузь педагогіки, що включає в себе емпіричні педагогічні знання, навики, досвід певного етносу у вихованні підростаючого покоління. В етнопедагогіці загальнолюдські надбання трудового, етичного, естетичного виховання втілюються в системі виховання даного народу. Завдання етнопедагогіки полягає в тому, щоб дитина засвоїла широке коло правил і навиків співжиття у суспільстві, оволодівши перш за все духовними надбаннями рідного народу. Формування гармонійно розвиненої особи, цілісної особистості відбувається на основі засвоєння учнем історично надбаних рідним народом знань і етнічних норм у таких сферах духовності як народний світогляд, народна філософія, народна ідеологія, народна мораль, етика, народна естетика та інших сферах народної духовної культури. Українська етнопедагогіка включає в себе такі розділи педагогічних знань як народне дитинознавство, батьківська, родинна педагогіка, народна дидактика і народна педагогічна деонтологія. Після тривалого періоду ігнорування і заборони в Україні національної системи нині виховання в загальноосвітній школі, у дошкільних і позашкільних закладах стає на шлях відродження, науково-педагогічного осмислення і обґрунтування. По-новому осмислюється значення і роль етнопедагогіки у вихованні майбутніх громадян Української держави. Прийняття Державної національної програми «Освіта» надало процесам етнопедагогічного відродження цілеспрямованого характеру на державних засадах. У 60-х роках XX ст. у педагогічну науку запроваджено термін «етнопедагогіка» (Г. Волков). Якщо поняття «народна педагогіка» охоплює емпіричні педагогічні знання без належності до конкретної етнічної спільноти, то поняття «етнопедагогіка» пов'язане з конкретною етнічною належністю педагогічних традицій. Вона досліджує можливості й ефективні шляхи реалізації прогресивних педагогічних ідей народу в сучасній науково-педагогічній практиці, способи встановлення контактів народної педагогічної мудрості з педагогічною наукою, аналізує педагогічне значення явищ народного життя і визначає їх відповідність сучасним завданням виховання [2; 22]. Українська народна педагогіка — складова народознавства (українознавства) й водночас один із засобів його реалізації на практиці, тобто є основою педагогіки народознавства.   Дидактика— галузь педагогіки, яка розробляє теорію освіти і навчання, виховання у процесі навчання. Термін цей вживається в педагогічних працях з XVII ст. Я. -А. Коменський у «Великій дидактиці» (1657) розробив зміст освіти, дидактичні принципи, методи нав­чання, вперше обґрунтував класно-урочну форму навчан­ня. Його дидактична концепція зводилася до таких основ­них положень: 1) джерелом пізнання є зовнішні органи чуттів; на основі чуттєвих сприймань у процесі навчання учні пізнають явища, переходять від конкретного до абст­рактного, від простого до складного; 2) учні засвоюють знання не пасивно, а аналізують досліджувані речі, «від­кривають» невідомі для себе явища, обговорюють, повто­рюють, виявляючи при цьому певну активність і самоді­яльність; 3) у процесі навчання з'ясовуються причинні зв'язки явищ; 4) навчання повинно бути легким, приєм­ним, викликати в учнів бажання вчитися й водночас має забезпечувати глибокі та міцні знання; 5) результат нав­чання — освічена людина, яка вміє використовувати здо­буті знання в житті, у практичній діяльності. Видатні французькі просвітителі-педагоги XVIII ст. Ж. -Ж. Руссо, К. -А. Гельвецій, Д. Дідро, А. Гольбах та ін­ші виступали за поєднання навчання з ремісничою пра­цею, активізацію навчального процесу, опору на досвід та спостереження учнів, критикуючи зубрячку та зорієнтованість на оголені книжні знання. Тогочасні прогресивні тенденції розвинув швейцарсь­кий педагог Й. -Г. Песталоцці. Він зробив спробу поєдна­ти дитячу працю на фабриці з навчанням; вимагав буду­вати процес навчання на основі чуттєвих сприймань, які вчитель спрямовує відповідно до поставлених педагогічних завдань і які стають дієвим засобом розвитку психічних здібностей. На його думку, тільки знання, супроводжувані вміннями та навичками, дають можливість застосовувати їх на практиці; глибокі знання можливі лише за умови, що вони набуті в певній послідовності, систематизовані. Значний внесок у дидактику середини XIX ст. зробив видатний німецький педагог А. Дістервег, який розглядав навчальний процес як такий, що розвиває пізнавальні можливості учнів і сприяє формуванню в них самостійно­сті та ініціативи. На його думку, здобуття учнями глибо­ких знань можливе лише за умови вияву їх активності у процесі навчання. Завдання вчителя — вміло спонукати учня до пізнання, допомагати йому пізнавати істину, озброївши його методами пізнання явищ, процесів, фактів. Вагому роль у розвитку дидактики XIX ст. відіграв ви­датний російський педагог К. Ушинський. Процес навчан­ня він поділяв на три логічні етапи: 1) чуттєве сприйман­ня — вплив предметів зовнішнього світу на учня; перетво­рення чуттєвого сприймання через свідомість на уявлен­ня; 2) розумове пізнання — переробка уявлень через виявлення істотних ознак предметів, узагальнення, абст­рагування на поняття; 3) ідейне пізнання — формування певного переконання, світогляду, який впливає на творчу діяльність людини.   Пед. майстерність вчителя: сутність та с-би виявлення. Шляхи підвищення пед. майстерності вчителя в умовах євро інтеграції освіти. Процес оволодіння знаннями, вміннями і навичками становить пізнавальну діяльність учнів, якою керує вчи­тель. Роль керівника навчального процесу не обмежуєть­ся поясненням нового навчального матеріалу. Головний зміст керівництва полягає в тому, що вчитель є насампе­ред організатором і керівником пізнавальної діяльності уч­нів, створює умови, за яких вони можуть найраціональніше і найпродуктивніше вчитися (навчальна дисципліна, психологічний клімат, чергування занять, нормування до­машньої навчальної роботи, постановка перед учнями ме­ти і завдання). Здійснюючи контроль за навчанням, він повинен бути готовий допомогти, коли в них виникають труднощі. Водночас учитель є вихователем, дбає про розу­мовий, фізичний, духовний розвиток учнів. Щоб повноцінно здійснювати процес викладання, вчи­тель має усвідомлювати загальну мету освіти і місце сво­го предмета в її реалізації. Виходячи із загальної мети ви­ховання — формування всебічно і гармонійно розвиненої особистості, — він визначає загальну освітню, виховну і розвиваючу мету свого предмета і кожного уроку. Учитель повинен глибоко знати предмет на сучасному науковому рівні. А. Макаренко справедливо зауважив, що учні вибачать своїм учителям і суворість, і сухість, і на­віть прискіпливість, проте не вибачать поганого знання своєї справи. Здійснення міжпредметних зв'язків у процесі навчан­ня потребує від учителя певних знань із суміжних дисци­плін. Учителю фізики не можна не знати періодичного за­кону Д. Менделєєва, а вчителеві хімії — основ квантової механіки, учитель літератури не може обійтися без знан­ня історії, а викладач історії — без знання географії. Особ­лива роль належить методичній підготовці вчителя. Адже недостатньо мати знання зі свого предмета, треба вміти зробити їх надбанням учнів. Оскільки у процесі навчання реалізуються його виховна і розвиваюча функції, вчитель повинен мати добру психолого-педагогічну підготовку, знати методику організації виховної роботи. Міцні знання з методики, психології та педагогіки — підґрунтя розвитку педагогічної майстерності. В удоско­наленні цієї майстерності важливим є досвід роботи самого вчителя і його колег. Він потребує постійного аналізу, уза­гальнення, використання в педагогічній діяльності всьо­го кращого і прогресивного. Для успішного виконання функції викладання вчитель повинен добре знати особливості учнів. Це є запорукою управління їх пізнавальною діяльністю (учитель може пра­вильно обрати тон і стиль спілкування з учнями, управля­ти увагою, як своєю, так і вихованців, знаходити потріб­ний темп навчально-пізнавальної діяльності тощо). Діяльність учителя в процесі викладання охоплює пла­нування діяльності (тематичне й поурочне); організацію навчальної роботи; організацію діяльності, стимулювання активності учнів; здійснення поточного контролю за нав­чальним процесом, його регулювання, коригування. У цій справі, безумовно, не обійтися без аналізу результатів своєї діяльності. За концепцією національного виховання психолого-педагогічний аспект готовності педагога до виховної діяль­ності поєднує в собі: — високий рівень національної самосвідомості, знан­ня національної психології та характеру народу, його культурно-історичних традицій, морально-етичної спад­щини, історії та сучасного буття; — втілення типових якостей рідного народу, його ду­ховного, культурного і морального багатства; бездоганне володіння українською мовою; — високий рівень професійної підготовки, широкий світогляд і наукову ерудицію, духовне багатство та емоцій­ну культуру вчителя, прагнення до постійного самовдоско­налення; — любов до дітей і високу педагогічну культуру в тіс­ному поєднанні з наполегливістю, витримкою, педагогіч­ним тактом; — досконале володіння дидактичними, організаторсь­кими, комунікативними, перцептивними, сугестивними, науково-пізнавальними здібностями; — розвиток власної спостережливості, педагогічної уя­ви, оптимізму, здатність відчувати та позитивно вплива­ти на емоційний стан учнів; — мистецьке володіння словом, уміння чітко й точно формулювати, дохідливо, образно, емоційно передавати власні думки.     Система освіти України складається із закладів освіти (загальноосвітні навчальні заклади, ВНЗ), наукових (академічні інститути, наприклад Інститут педагогіки АПН України), науково-методичних і методичних установ (методичні кабінети, інститути післядипломної освіти), науково-виробничих підприємств, державних і місцевих органів управління освітою та самоврядування в галузі освіти. Структура освіти в Україні: –  дошкільна освіта й виховання (сім’я й дошкільні заклади); –  загальна середня освіта: o  початкова загальна освіта (початкова школа (1-4 кл. ) –І ступінь); o  базова загальна середня освіта (основна школа (5-9 кл. ) – ІІ ступінь; o  повна загальна середня освіта (старша школа (10-11 кл. ) – ІІІ ступінь; 12-річна загальна середня школа має ІІІ ст. – 10-11-12 кл. з профільними класами. Крім того, існують такі типи загальноосвітніх навчальних закладів, як спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, навчально-виховні комплекси, об’єднання.  – позашкільна освіта ( палаци, будинки, центри дитячої і юнацької творчості, клуби, ДЮСШ, школи мистецтв, бібліотеки, оздоровчі заклади); – професійно-технічна освіта (ПТК, вищі ПТУ, навчально-виробничі центри);  – вища освіта (університети, академії, консерваторії, інститути, коледжі, технікуми, училища): І рівень акредитації – технікуми, училища;  ІІ рівень акредитації – коледжі;  ІІІ-ІУ рівень акредитації – інститути, консерваторії, академії, університети. – післядипломна освіта: спеціалізація, стажування, клінічна ординатура, підвищення кваліфікації та перепідготовка кадрів ( академії, інститути (центри) підвищення кваліфікації, перепідготовки, вдосконалення, навчально-курсові комбінати, підрозділи вищих закладів освіти: філіали, факультети, відділення тощо; професійно-технічні заклади освіти; відповідні підрозділи в організаціях та підприємствах);  – самоосвіта (народні університети, лекторії, бібліотеки, центри, клуби, теле-, радіо-, відеонавчальні матеріали тощо). Органами державного управління освітою в Україні є: –  Міністерство освіти і науки України; –  Міністерство освіти і науки КрАР; –  міністерства і відомства, які мають навчально-виховні заклади; –  ВАК; –  управління освіти і науки обласної державної адміністрації; –  управління освіти і науки міських(районних) адміністрацій. Їхні повноваження визначені Законом України „Про освіту”. Органи громадського самоврядування в освіті: –  з’їзд працівників освіти України ( 1 раз на 5 років); –  міська, районна, обласна конференція педагогічних працівників;  а в навчальних закладах –  Загальні збори (конференція); –  Рада загальноосвітнього навчального закладу; –  Піклувальна рада. Загальні принципи управління освітніми системами: –  демократизації і гуманізації управління; –  системності і цілісності в управлінні; –  раціональне поєднання централізації і децентралізації; –  науковості; –  цілеспрямованості; –  оптимізації; –  об’єктивності; –  єдності колегіальності з персональною відповідальністю; –  оперативності, конкретності і діловитості; –  ініціативності й активності.    

 



  

© helpiks.su При использовании или копировании материалов прямая ссылка на сайт обязательна.